Idd. Probeer anders eens aan te geven bij welke stap het booten het langzaamst gaat of zelfs blijft hangen. Als alles even traag is blijf ik vermoeden dat de HDD snelheid hoofdoorzaak is, waarbij verschil tussen Windows en Linux door DMA al dan niet aanzetten verklaard kan worden.Cyphax schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:47:
[...]
Hij hoort er ook niet 3 minuten over te doen bij het opstarten. Dan klopt er ergens iets niet helemaal.
Als het wel bij een bepaalde stap blijft hangen moeten we kijken wat dat is. Misschien detectie van hardware wat niet soepel gaat, misschien problemen met een configuratiebestand ofzo...
Daar noem je dan ook twee distro's die je met OS 10.4 en Vista moet vergelijken, het zijn high-end desktopdistros bedoeld voor nieuwe hardwareVerwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:03:
De topic starter heeft gelijk hoor ... Ik heb verschillende distro's gedraaid en ook op verschillende systemen.
Waar het mij probleemloos lukt om op een Pentium 2 350 Windows XP prima te laten draaien met Messenger, E-mail, Office, Internet, gimp etc, (standaard meuk)
Maar met Linux moet je vaak meer mee klooien om het soepel te laten lopen. Vooral distro's zoals Fedora en Ubuntu zijn standaard poeptraag, zelfs op ietwat modernere PC's zoals een Intel Pentium 4 3 GHz 1024 MB ram.
Window XP is ondertussen 5 jaar oud en heeft dan ook 5 jaar oude hardware-eisen. Als je eerlijk wilt vergelijken, pak dan Red Hat 7.2 en Debian Woody ipv FC en Ubuntu
Beter is natuurlijk om gewoon een moderne maar niet te bloated distro te kiezen. Dat heeft de TS al gedaan, namelijk door Debian te pakken. Ik heb prima met X en Windowmaker gedraaid met Debian op een P60 met 64MB RAM. Dus als de TS dat op een vier keer zo snelle CPU met twee keer zoveel RAM niet voor elkaar krijgt, is het niet meer dan logisch om te denken dat het niet aan Linux ligt maar aan deze install...
Verder is er een wereld van verschil tussen een P2-350 en een Pentium 233MMX met maar 128MB RAM. Op een P233MMX is
Dat lees ik niet, wat ik hier vooral lees is dat een aantal ervaren linuxgebruikers constateren dat wat de TS ervaart niet ligt aan iets eigens aan linux, maar aan een of andere detail van de installatie. Ik weet dat *ik* een soepele Linux-install kan doen op een P233MMX die in ieder geval in minder dan 3 minuten boot en snel reageert op de desktop. Daarom wil ik de TS helpen om dat ook voor elkaar te krijgen. Ik denk dat dat voor wel meer mensen geldtHelaas zitten er veel linuxfanboys hier die reageren als een religieuze fundie en alle kritiek negeren.
DRM en TPM zijn zaken waar niet zozeer Microsoft maar de content leveranciers naartoe gaan. Microsoft (en Apple) leveren compatibiliteit met die zaken, maar het zijn de content leveranciers die uiteindelijk besluiten om er mee te werken of niet en zo ja hoe. De enige manier om dat tegen te gaan is niet om Microsoft de rug toe te keren maar om te weigeren jouw geld uit te geven aan content dat daarmee uitgebracht wordt. Dat lijkt bij audiodownloads te werken, niet-gecastreerde mp3's winnen steeds meer terrein. Ook de content providers beginnen te beseffen dat een legale oplossing alleen niet genoeg is, de legale oplossing moet een klant minstens evenveel mogelijkheden bieden als een minder legale, anders betalen ze er simpelweg niet voorMij kan het persoonlijk alles weinig schelen, mijn PC is toch snel zat om alles goed te kunnen draaien. De reden waarom ik Linux draai is omdat ik het niet eens ben waar Windows naar toe gaat. (DRM, TPM etc)
Daarmee wil ik je niet ontmoedigen om Linux te draaien, maar enkel het ovestappen qua OS gaat niet het effect hebben dat jij wilt. Al zou iedereen dat doen, enige resultaat zou zijn dat de content providers meer aandacht zouden hebben voor Linux en regelen dat hun DRM ook onder Linux zou werken...
[ Voor 70% gewijzigd door dion_b op 22-08-2006 15:48 ]
Oslik blyat! Oslik!