Het is gaat hier een beetje offtopic natuurlijk, maar dit is een uitdaging die ik misschien vanavond aanga (hangt beetje af van hoe lang het installeren van XP en Gentoo op nieuwe HDD in mijn A64 systeem duurt)

Pentium 2 (Elke pentium, 2 GEEN CELERON)
Celeron Mendocino (dus met L2 cache) draait clock-for-clock sneller dan een P2 voor de meeste taken, alleen de Covington (zonder L2) is echt moddertraag.
* dion_b neigt naar een C333 die hij toch heeft liggen 
256 MB Ram
Dit is al een enorm verschil met TS
Zoals ik hierboven aangaf is 192MB ongeveer de grens waarop Windows XP een beetje soepel begint te draaien met grotere apps als een webbrowser. Voor Linux is dat verschil minder relevant, aangezien je kernel+gui+belangrijke libs in 64MB kwijt kunt, wat betekent dat je bij 128MB al genoeg RAM hebt voor een grotere app.
Het verschil tussen 128MB en 256MB is dus een verschil in het voordeel van Windows XP
(Minimaal 4GB Harddisk)
Boeit weinig, 2GB zou zat moeten zijn voor OS en apps, snelheid van drive is veel belangrijker dan grootte, maar ook daar treft dat beide OSsen even zwaar.
Draait minimaal:
Scherm resolutie van 1024x768 en 16Bits kleur om te kunnen browsen
OK (32b lijkt me mooier

)
Foto bewerkingsprogramma zoals bv Gimp
Gimp is een zwaar onding voor zo'n kleine bak, met name omdat het GTK+ eist (zowel Windows als Linux). Ik zou eerder neigen naar MS Paint en xpaint (die hooguit Xaw3d gebruikt). Maar goed, the Gimp op beide is wel eerlijk

Office achtige software: Word, Excel, Powerpoint
Ook hier: redelijk overkill, zou MS Word tegenover Abiword zetten op lichte bak. Eerlijke vergelijking is wel om Openoffice op beide te pakken.
Email applicatie
Internet Browser
Mediaplayer
Yup. Zou Thunderbird en Firefox voor beide pakken (met name ivm toch voor Gimp GTK+ nodig te hebben). mplayer of xine kan de media spelen.
Maakt gebruik van een GUI! Alleen een CLI mag dus niet.
De GUI is in de GUI zelf configureerbaar.
Uiteraard. Ik zou Windowmaker pakken. Lekker licht, is te configureren en ondersteunt best geavanceerde zooi. Mist taskbar, maar dankzij optie in iconen te minimaliseren heb je daar weinig last van. fwvm95 heeft wel een taskbar (duh) en is ook niet zwaar.
en is voorzien van alle nieuwste securitypatches voor de geinstalleerde software.
Een oude kernel gebruiken mag dus niet. Ook is het daarom niet toegestaan om Firefox 0.2 (als het bestaat

) te gebruiken omdat die lichter is.
Uiteraard. WinXP SP2 volledig gepatched vs. 2.6 kernel en nieuwste stabiele versie van de apps.
Als je hiermee linux (met dezelfde functionaliteit) sneller krijgt als Windows dan heb je echt stunts uit gehaald dat zelfs de wat geavanceerdere PC gebruiker nooit van zijn leven in linux voor elkaar krijgt.
Pff, ik denk dat het gewoon met een default Debian lukt met niet meer dan
apt-get install gebruiken voor de bovengenoemde programma's - en dat het in minder dan een uur op orde is
Als Gentoo-fanaat zou ik er zelf wel naar neigen om aan de kernel te gaan zitten kutten omdat ik de default kernels van niet-geoptimaliseerde distro's hopeloos barok vind (en veel teveel losse modules gebruiken ipv gewoon de nodige zooi mee te compileren), maar dat ga ik nadrukkelijk niet doen omdat het misschien voorbij wat de "geavanceerdere PC gebruiker" kan doen gaat. Ook omdat ik geen zin/tijd heb om er uren aan te besteden ga ik gewoon defaults gebruiken
Hardware voor de duidelijkheid:
Celeron 333 (niet overclocked)
MSI 6178 mobo (i810 chipset, dus integrated VGA en AC97 geluid)
2x 128MB PC133 SDRAM (die echter op 100MHz draait)
Realtek RTL8139B-based NIC (ja, is ranzig, maar ook hier niets wat 95% van gebruikers niet zou hebben)
Alleen HDD moet ik nog even kijken, maar ik meen dat ik een Seagate 40GB ongebruikt heb liggen. Die is iig mooi snel
Bovenstaande setup heb ik wegens andere projectje toch op de werkbank liggen, vanavond ga ik dus timen hoe lang volledige OS + gui install duurt (dus incl downloaden/installeren van X en windowmaker packages bij Debian en incl automatic updates bij Windows (SP2 wel al geslipstreamed)), hoe lang het duurt om de apps erop te krijgen, hoe lang het booten duurt nadat alles geinstalleerd is en hoe lang het tenslotte duurt om de genoemde apps te starten vanaf lege bureaublad.
Als ik dan nog fut over heb (onwaarschijnlijk) gooi ik de Debian install over op een Asus P55T2P4 (i430HX-based) met 128MB RAM en een P233MMX en ga ik kijken hoe het daar werkt, wat alsnog voor de TS relevant kan zijn