Toon posts:

AMD Athlon 3000+ draait als 1800+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na eerdere problemen (1, 2) is het enige wat nog rest dat de processor als een 1800+ wordt herkend. Ik heb geprobeerd hem over te clocken vanuit de bios, maar als ik dan de bios verlaat, blijft alles draaien maar start ie niet op. Als ik dan na enkele minuten reset geeft hij aan dat overclocken niet gelukt is en ik het terug moet zetten naar standaardinstelling. Moet ik in kleinere stappen overclocken of moet ik ook andere instelingen veranderen (spread spectrum). Is het trouwens normaal dat als je overclocked het opstarten lang duurt, of moet ie meteen opnieuw beginnen?

M. vr. gr.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 20:29 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat je FSB wel goed dan?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Als je 1800Mhz bedoelt en je hebt socket 939 dan is het goed hoor.

Er zijn geen AMD64 1800 uitgekomen, dus windows kan ze zodoende niet herkennen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Als je even zijn eerdere topics had doorgenomen, had je kunnen zien dat hij een Asus A7N moederbord heeft. Deze heeft socket a.

Kan het niet zijn dat je moederbord/bios batterijtje leeg is? Als deze namelijk leeg is, onthoud hij de bios instellingen niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een athlon 3000+ socket a dus
fsb staat automatisch op 100
maar moet naar 166. maar als ik dat doe of eerst naar 133 dan krijg ik bovenstaand probleem.

Verwijderd

Topicstarter
@ icefreak

Hij onthoudt de instelling wel, maar start dus niet opnieuw op, als ik dan reboot dan geeft ie die overclock error aan.
Modbreak:Als je iets wilt toevoegen aan een post, doe dat dan met de Edit-knop ipv een onnodige schop (tweede post) er direct onder :o

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 21-08-2006 11:02 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk moederbordje werk je dan mee (en wat zijn de rest van je specs). Misschien kan je bordje gewoon geen 166MHz FSB aan. Een andere mogelijkheid is dat je Vcore gewoon te laag staat.

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
misschien moet de fsb hardware matig met een jumper verandert worden, en dan pas in het bios omgezet worden.
Is iig bij mijn asrock mobo het geval.

Verwijderd

Topicstarter
MB: Asus A7N8X-XE
CPU: AMD athlon 3000+

Vcore = tussen 1.693 & 1.709 V
+3.3 = 3.387
+5 = 5.121
+12 = 11.829

Cpu temp = 46 C met zalman 7000-Cu

Verder zitten er geen jumpers op dit bord voor de CPU. En de bios geeft aan dat ik de FSB tot 300 Mhz kan opvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 20:27 ]

Verwijderd

Bedenk wel dat de multiplier beperkt is (ik geloof 13 en hoger) op de a7n borden...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Flash je bios eens, misschien dat daar gewoon een bugje inzit waardoor het ding niet lekker wil booten.

@Hwg, de MP is 12,5x max (en dat is beperkt door de cpu, niet het bord). - in geval van een vrij instelbare MP zoals bij XP-Ms. anders kun je natuurlijk wel een hogere MP hebben als die op de cpu gelocked is.

[ Voor 27% gewijzigd door TERW_DAN op 21-08-2006 11:21 ]

Verwijderd

Trekt je geheugen wel 266 mhz? Als je geheugen het niet aankan is het natuurlijk logisch dat de computer niet op wil starten nadat je de instellingen geprobeert hebt aan te passen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:33:
Trekt je geheugen wel 266 mhz? Als je geheugen het niet aankan is het natuurlijk logisch dat de computer niet op wil starten nadat je de instellingen geprobeert hebt aan te passen
266MHz :?

Hij wil alleen op normale snelheid lopen, niet ranzig OCen :o

FSB van een 3000+ is 166MHz, dus RAM hoeft ook niet meer te trekken dan dat...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de bios weer geflashed, met nieuwste verseie van internet. de MP staat atuomatisch op 13 en dit kan ik niet aanpassen. Trouwens geheugen en moederbord hebben in eerdere opstelling zonder problemen gedraaid. Deze kunnen het dus aan. Kom er trouwens achter dat hij steeds wel opstart, bios normaal draait, maar dna vastloopt bij het opstarten van windows. Met vervolgens de Overclock-error die ik dan in de bios moet terugdraaien. Is mijn processor misschien gewoon kapot en hoe kan ik dit testen.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:15

NeHoX

Gamer + PV

Volgens mij is er wel een jumpersetting hiervoor... zit volgens mijn net links naast je northbridge...

3pin jumpertje...

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:01:
[...]

266MHz :?

Hij wil alleen op normale snelheid lopen, niet ranzig OCen :o

FSB van een 3000+ is 166MHz, dus RAM hoeft ook niet meer te trekken dan dat...
err, 166Mhz bedoel ik natuurlijk :z

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is mijn processor misschien gewoon kapot en hoe kan ik dit testen.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat CPU kapot is, maar testen is simpel: andere CPU erin en zien of het dan ook gebeurt :z

Maar begin eens met alle relevante BIOS instellingen te posten, kan zijn dat daar iets fout zit. Post iig de geheugentimings (als ze op 'auto' staan ook aangeven wat dat dan betekent, dus waar ze echt op staan) en andere instelligen zoals VCore en evt Spread Spectrum (die dus uit moet staan).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
@ Nehox

Zitten idd twee jumpers FSB_SEL0, FSB_SEL1. Maar er staat nergens (asus-site en manual) hoe het ingesteld kan/moet worden.

@dion

AI overclock tuner: manual / 100 Mhz
FSB Spectrum: disabled
AGP Spectrum: disabled

CPU internal cahe: disabled
type: athlon xp 1800+
speed:1308 Mhz
count:1
L1 cache size:64 kb
L2 cache size: 512 kb

primary graphics adaptor: agp
Graphics aparture size: 128mb
MDA acces conrtol: agp
tv mode: default
c1 disconnect: auto

memory clock: 200 Mhz
Dram timing:
TRAS 7
TRCD 4
TRP 2
Cas # latency: Auto

Verder staat alles in de topic vermeld. Voltages een paar reacties terug. Videokaart is touwens ASUS 9600SE.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:37:
@ Nehox

Zitten idd twee jumpers FSB_SEL0, FSB_SEL1. Maar er staat nergens (asus-site en manual) hoe het ingesteld kan/moet worden.

@dion

FSB Spectrum: disabled
AGP Spectrum: disabled

OK...
CPU internal cahe: disabled
WTF :? Je hebt je L1 cache uitstaan...

Zet die ff aan, scheelt zo factor 2 in snelheid :o
type: athlon xp 1800+
speed:1308 Mhz
count:1
L1 cache size:64 kb
L2 cache size: 512 kb

primary graphics adaptor: agp
Graphics aparture size: 128mb
MDA acces conrtol: agp
tv mode: default
c1 disconnect: auto

OK...
memory clock: 200 Mhz
Ahum... hier heb je je probleem zo te zien :o

Als je op 133MHz FSB je geheugen op 200MHz draait, hoe snel draait je geheugen op 166MHz FSB? Juist ja, te snel...

Zet dit even synchroon (133MHz), dan CPU op 166MHz zetten en dan pas geheugen opkrikken naar 166MHz of 200MHz
Dram timing:
TRAS 7
TRCD 4
TRP 2
Cas # latency: Auto
Wat zei ik ook al weer over auto? Zegt geen zak :o

Zoek eens op op welke CAS dit echt draait. Indien 2 of 2.5, probeer eens op 3

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:37:
Ik geloofde hier helemaal niets van - maar je hebt gelijk, in de normale manual op de Asus site staat er niets over beschreven.

Echter: op de Asus site kan je ook een snel-start handleiding downloaden waar deze jumpers wel in beschreven staan. In jouw geval:
Je wilt 333MHz (2x166). FSB_SEL0 pin 1-2 verbonden, FSB_SEL1 pin 2-3 verbonden.
(als het goed is heb je bij beide nu pin 2-3 verbonden voor 200MHz)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:47

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Misschien heb ik ergens overheen gelezen, volgens mij draai je gewoon op 100 mhz FSB:

En wordt het geheugen gewoon op ddr snelheid weergegeven, m.a.w. op een 200 FSB zou er 400 staan....

Het is zeker een gelockte processor? Anders is 10,5x200 veel lekkerder natuurlijk. Wat de geheugen timings betreft, ik heb al lang geleden ervaren dat voor dit bordje een 2,5/3/3/11 setting het beste werkt. Ik heb zelf een A7N8X de luxe, rev 2.0

[ Voor 35% gewijzigd door bvk op 22-08-2006 00:26 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ _/-\o_ HELDEN _/-\o_ _/-\o_

Het is eindelijk voor elkaar. Die jumper helpen dus wel. Spijt mij zeer dat ik niet naar de quick start guide heb gekeken. Had echt niet verwacht dat daar meer in stond. Bedankt voor jullie hulp.

Dione, als er auto staat, weet ik niet waar ik moet kijken wat dat in dit geval is :? . Wat zou hier normaal gesproken moeten staan eigenlijk?? ik vertrouw die auto instelling niet meer helemaal. ( edit: na het advies van bvk had ik deze al op 2,5 gezet. Tenminste ik dacht dat hij dit bedoelde).

P.S. Die CPU internal cache moet die op write_tru of write_back??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2006 01:04 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:26:
Dione, als er auto staat, weet ik niet waar ik moet kijken wat dat in dit geval is :? . Wat zou hier normaal gesproken moeten staan eigenlijk?? ik vertrouw die auto instelling niet meer helemaal.
Wat daar normaal moet staan?
Dat is afhankelijk van het type geheugen dat je in de PC hebt zitten. Zoek dus eens de specificaties van het geheugen op en stel de CAS Latencies handmatig in. Wat de 'exacte' (tRAS, tRCD en tRP) waardes zijn voor CAS2.5 of CAS3 kun je wel vinden m.b.v. Google, de GoT Search.
Wellicht is de RAM FAQ ook een interessante bron van informatie ;)
P.S. Die CPU internal cache moet die op write_tru of write_back??
Bij 'Write-Back cache' zal de processor enkel data naar het cache op de processor kopiëren. Bij 'Write-Through cache' zal het interne geheugen (RAM) van de PC ook gebruikt worden als opslag. Dit laatste is bij 'Write-Back cache' overigens ook mogelijk mits er expliciet opdracht gegeven wordt om in het interne geheugen te schrijven (cache flush) of wanneer er een cache-line vervangen moet worden.

Om het simpel te houden: 'Write-Back cache' is sneller omdat er minder data weggeschreven wordt naar het véél trage interne geheugen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Thandor.
Pagina: 1