www.google.nl
Nee, zulkse zijn het niet, de auto's die ik bedoel staan gewoon op 4 wielen en hebben een laadbak achterin.
Ik zal er binnenkort eens wat foto's van maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 20-08-2006 02:02 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Net als die brommobielen, en die hufters zitten ook gewoon op 70/80km wegen, waar ze officieel op dat fietspad horen. Zo irritant, oprotten met die troep. Verbieden. Excuus voertuigen om niet je rijbewijs te halen. Is toch van de zotte dat die voertuigen gewoon met een theorie examen bereden mogen worden.
Nee, ik woon in een gemiddeld dorp van pak en beet 30k inwoners in Oost-Groningen. Maar de aanwas gaat erg snel hier met die wagens, en leuk is anders.LauPro schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 02:05:
Is het in een grote stad? Want dat is extreem makkelijk met parkeren en spullen afleveren. En daarnaast is 25 km/u natuurlijk niet heel snel, maar volgens mij ga je met een 'normale' auto gemiddeld haast even snel in een grote stad.
Maar zo uit jullie reacties kennen jullie dit type wagen schijnbaar niet..
[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 20-08-2006 03:34 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Daar zitten sommige gasten nou op te rijden ipv een scooter of brommer:P
Maar die gaan dacht ik vaak gewoon 45km?
Oh wacht, zijn ook 25km variantjes.
....officieel mág een brommobiel nog niet eens op een fietspad rijden...ook niet buiten de bebouwde kom !Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Net als die brommobielen, en die hufters zitten ook gewoon op 70/80km wegen, waar ze officieel op dat fietspad horen. .
en dat is maar goed ook...moet er niet aan denken dat er zo eentje achter je zit op 't fietspad
[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-08-2006 08:34 ]
Verwijderd
ARME AOW’er
Verwijderd
je kan overigens (in principe) iedere auto met een grijs kenteken laten keuren als 25 km geval.
Mwa, ik weet niet of je kinderen hebt maar zelfs 30 kan in een woonwijk belachelijk hoog zijn... Wil jij je kinderen buiten laten spelen terwijl iedereen met 50km/h langs rijdt?Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Weet je wel hoe kansloos irritant langzaam 25 is? Probeer dat maar eens met je auto te rijden. 30km zones zijn al de grootste waanzin die mensheid ooit heeft verzonnen. Men verliest de realiteit. 50 is het minimum wat een auto kan rijden, lager is niet goed. Niet voor je eigen welzijn, en al helemaal niet voor de auto.
Net als die brommobielen, en die hufters zitten ook gewoon op 70/80km wegen, waar ze officieel op dat fietspad horen. Zo irritant, oprotten met die troep. Verbieden. Excuus voertuigen om niet je rijbewijs te halen. Is toch van de zotte dat die voertuigen gewoon met een theorie examen bereden mogen worden.
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
En ze controleren er tegenwoordig ook al op, bende geld levert het op
Landbouwvoertuig, mag je ook alleen voor bedrijfsdoeleinden gebruiken, als je het ergens anders voor gebruikt, ben je ook eigenlijk al in overtreding.
Brommobielen gewoon mogen rijden op 80km wegenVerwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Wel eens aan gedacht ook dat niet iedereen z'n rijbewijs mag halen? Wat moeten die dan?
[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 20-08-2006 13:36 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
sec gezien is het natuurlijk raar dat als je verboden is om in een auto te rijden, dat je dan wel in zo'n brommobiel mag. stukken gevaarlijker. of durf jij in een auto zonder kreukelzone met een kilometer of 50 per uur over de provinciale weg te rijden?
Verwijderd
Zegt iemand die vindt dat 'een auto niet langzamer kan rijden dan vijftig' en dat dat 'niet goed' is.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
snelheid hoeft geen issue te zijn. iedereen kan een code 05.04 op z'n rijbewijs krijgen (rijden met max X km/h)
Verwijderd
kijk eens wat er tussen haakjes meteen achter die zin staatVerwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:50:
en die code staat voor?
Een brommobiel heeft een brommerplaatje en is dus een brommer. Als een fietspad een blauw bord met zowel een fiets als een brommer heeft, dan hoort een brommobiel daar ook te rijden. Ontbreekt de brommer op het bord, dan mag de brommobiel daar niet rijden en moet deze op de weg rijden.Mr. Detonator schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 08:29:
[...]
....officieel mág een brommobiel nog niet eens op een fietspad rijden...ook niet buiten de bebouwde kom !
en dat is maar goed ook...moet er niet aan denken dat er zo eentje achter je zit op 't fietspad
Afgelopen week ook weer zoiets: brommobiel op een 80km weg met doorgetrokken streep, rij je daar achteraan met een hele rits auto's achter je. Op zo'n moment erger je je helemaal kapot. Overigens lag er een fietspad naast waar dat kloterige slome wagentje op hoort...
Verwijderd
alleen ze mogen het niet, zie artikel 2A van het RVV
Fout (tenzij < 1m breed)_JGC_ schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 15:04:
[...]
Een brommobiel heeft een brommerplaatje en is dus een brommer. Als een fietspad een blauw bord met zowel een fiets als een brommer heeft, dan hoort een brommobiel daar ook te rijden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel, maar ook bv http://www.brommobielinfo.nl/Verkeersles.htmVolgens de wet is de brommobiel een bromfiets. Zo is de maximum snelheid beperkt tot 45 km/h, moet de bestuurder een bromfietscertificaat hebben en hoeft de eigenaar geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Echter, op veel punten is de brommobiel gelijkgesteld aan een auto. Zo is een helm niet verplicht, maar de gordel wel en mag een brommobiel nooit op het fietspad rijden, behalve wanneer de breedte van het voertuig kleiner is dan 1 meter (zoals bij de Canta).
Virussen? Scan ze hier!
Lekker zijn is een gave :)
die mensen hebben dus geen rechten ?Thrillseeka schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:44:
sorry maar voor mensen die geen auto mogen rijden hebben we altijd nog in nederland treinen bussen metro trams en taxi's
nog los van het feit dat openbaar vervoer simpelweg te duur is om je dagelijkse dingen mee te doen (boodschappen, familiebezoek..enz..enz)..
of ben jij bereid om meer belasting te gaan betalen zodat die mensen gesubsidieerd kunnen worden ?>
Prima. Jij betaalt dat neem ik aan, voor die mensen?Thrillseeka schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:44:
sorry maar voor mensen die geen auto mogen rijden hebben we altijd nog in nederland treinen bussen metro trams en taxi's
OV rijd niet overal (kleine dorpjes bv), of zeer beperkt, en al helemaal niet 's nachts, nog even los van het feit dat best duur is. Taxi's zijn onbetaalbaar als je vaak moet reizen (verder dan met bijvoorbeeld een fiets mogelijk is).
Wat blijft er dan nog over voor die mensen? Lekker achter de geraniums wegkwijnen? Met zo'n brommobiel zijn ze in ieder geval nog een beetje mobiel.
Een beetje realiteitszin zou geen kwaad kunnen zo af en toe.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Dat hangt er imho maar net vanaf op welke gronden iemand geen auto mag rijden.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:57:
in alle eerlijkheid: een brommobiel voor mensen die niet mogen autorijden getuigt natuurlijk ook niet van bijzonder veel realiteitszin.
Kijk, bij iemand die elk uur een epileptische aanval krijgt (om even te chargeren), is het idd niet erg realistisch.
Ik ben geen medicus en pretendeer dat ook niet te zijn, maar ik kan me best voorstellen dat er aandoeningen zijn die minder erg zijn bij een beperkte snelheid (althans, de mogelijke gevolgen van die aandoening), dan bij een snelheid van 120 km/h. Dingen die bijvoorbeeld voor een langere reactietijd zorgen (bij 25 km/h heb je meer tijd om te reageren dan bij 120 km/h). Etc.
En als iemand geen auto mag rijden, waarom dan wel een fiets toestaan ? Daar kan je immers ook flink wat schade mee aanrichten. Als we zo ver door gaan trekken, wat moeten die mensen dan? Wegkwijnen? Meteen maar een spuitje geven? Mag toch hopen van niet?
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:46:
snelheid hoeft geen issue te zijn. iedereen kan een code 05.04 op z'n rijbewijs krijgen (rijden met max X km/h)
veel gevaarlijker ?...voor hunzelf misschien ja, maar een auto van 1000+ kilo komt toch heel wat harder aan dan een wagentje van een paar honderd kilo met 45km/u...Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 18:21:
niemand hoeft een spuitje. maar als mensen (om wat voor reden dan ook) niet mogen autorijden (desnoods met max 45 km/h), moet je ze niet in een nog veel gevaarlijker voertuig zetten
en je knalt vrijwel nooit ergens volle snelheid tegenaan, want je kan altijd nog wel een béétje remmen...en dan hebben we het nog maar over 20-30 km/u
heb jij een ander alternatief ?
Verwijderd
Het grote voordeel van een brommobiel is dat ie ook echt maar 45 kanniemand hoeft een spuitje. maar als mensen (om wat voor reden dan ook) niet mogen autorijden (desnoods met max 45 km/h), moet je ze niet in een nog veel gevaarlijker voertuig zetten
En iedereen die zich ergert aan een brommobiel op een 50 (of zelfs een 80) weg: wees blij dat ie tenminste nog 45 gaat. Het gemiddelde landbouwvoertuig haalt dat lang niet.
Wat dat betreft mag iedereen die zich over dat soort kleine dingen op weet te winden, direct een rijverbod krijgen wegens een ongeschikt temperament
Desalniettemin zou ik het logischer vinden om bromvoertuigen op 50 te begrenzen ipv op 45. Dan kunnen ze iig in de stad nog goed meekomen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 19:47 ]
Ik zat afgelopen week achter zo'n ding op een 80km/h weg... zaten een oude kerel en een oude vrouw in dat ding. Of mijn teller wijkt 15km/h af, of dat ding ging harder dan 60, ik reed er nml achter net boven de 60.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:44:
[...]
Het grote voordeel van een brommobiel is dat ie ook echt maar 45 kanDat voorkomt dat iemand die het eigenlijk niet kan, er vervolgens 50+ mee gaat rijden.
En iedereen die zich ergert aan een brommobiel op een 50 (of zelfs een 80) weg: wees blij dat ie tenminste nog 45 gaat. Het gemiddelde landbouwvoertuig haalt dat lang niet.
Wat dat betreft mag iedereen die zich over dat soort kleine dingen op weet te winden, direct een rijverbod krijgen wegens een ongeschikt temperament
Desalniettemin zou ik het logischer vinden om bromvoertuigen op 50 te begrenzen ipv op 45. Dan kunnen ze iig in de stad nog goed meekomen.
Op zich heb ik wel begrip voor dat soort mensen, ze kunnen niet anders. Die dingen zijn ook zo dusdanig smal en je hebt ook dusdanig veel overzicht dat je er elk moment omheen bent, in no-time zonder echt direct gevaar.
Wat ik irritanter vind is van die ouwe lui in een echte dikke bak, zo'n breed verhoogd ding zoals een berlingo of een zafira oid. Hele zicht is weg als je daar achter zit, en als je een niet al te snelle auto hebt zoals ik, haal je op een slingerweg daar niet snel even mee in. (Ik zie soms stuntels net voor een bocht met bomen erlangs inhalen, gaat over het algemeen net goed, mij niet gezien met mijn trage ouwe diesel
Verwijderd
90% van de tractors gaan 50 km/h.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:44:
[...]
Het grote voordeel van een brommobiel is dat ie ook echt maar 45 kanDat voorkomt dat iemand die het eigenlijk niet kan, er vervolgens 50+ mee gaat rijden.
Ja ik rijd dr zelf op
En ach, ik vind de auto's zelf altijd veel gevaarlijker. Halen je altijd net even voor de rotonde/kruising/in bochten in enzo, waardoor ze veel gevaar voor andere weggebruikers creeren. Ook onderschatten ze vaak hoe snel trekkers nog eigenlijk wel gaan.
Maarja, inhalen bij mij is voor de auto's altijd voor eigen risico. Het is maar zelden dat ik aan de kant ga om auto's vorobij te laten gaan, dit alleen maar als ik een stuk of 10 achter me heb zitten ofzo.
[ Voor 22% gewijzigd door Dersan op 20-08-2006 21:16 ]
Verwijderd
Zo'n ding is officieel brommer toch (even afgezien van het fietspad regeltje). Dan mogen ze in de stad maar 30, net als elke brommer/scooter. Wat heeft het dan voor nut de begrenzing naar 50 op te trekken?Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:44:
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Wat ik zelf het aller ergste vind, is dat je er geen rijbewijs voor hoeft te halen (dan heb ik het over invalide auto's). Althans dat was wel altijd zo (nu nog ? )
Letterlijk levens gevaarlijk die dingen, plus dat de snelheid veel en veels te laag is.
Openbaar vervoer is een heel goed alternatief ervoor. De argumenten dat het te duur is, die slaan nergens op. Je bent nmlk vele malen meer kwijt voor, benzine + verzekering en onderhoud. (of als je een kleine auto hebt ook nog eens wegenbelasting).
Voor een paar honderd euro heb je al een abbonement waarmee je gratis door de hele stad kan reizen dag en nacht. Trams gaan elke 15 min of vaker, en dat geldt voor metro's.
Ik vind het maar niks al die gekke trage voertuigen en ik rij niet eens auto
Euh, hier in de rimboe in Twente gaat de laatste bus om 2315 ofzo en begint pas weer tegen 6 uur.B_FORCE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 03:17:
Voor een paar honderd euro heb je al een abbonement waarmee je gratis door de hele stad kan reizen dag en nacht. Trams gaan elke 15 min of vaker, en dat geldt voor metro's.
Ik vind het maar niks al die gekke trage voertuigen en ik rij niet eens auto
Is toch wel enigszins nadelig
Maar een praktijktest zou niet misstaan bij brommobielen, sommige mensen snappen gewoon té weinig van verkeer om op de weg toegelaten te worden
Je bent wel helemaal overgeleverd wat het OV te bieden heeft, maarja, opzich is dat wel te doen zeker in de grotere steden...
idd...ik kan me niet herrinneren wanneer ik het laatst achter eentje heb gezetenNoork schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 03:51:
Een brommobiel is echt een prachtig vervoersmiddel voor ouderen en gehandicapten. Ik snap niet dat iedereen hier zo zit te zeiken op die dingen. Het komt ook weer niet elke dag voor dat je achter zo'n ding hangt op een 80km/h weg.
openbaar vervoer niet duurder ?B_FORCE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 03:17:
Openbaar vervoer is een heel goed alternatief ervoor. De argumenten dat het te duur is, die slaan nergens op. Je bent nmlk vele malen meer kwijt voor, benzine + verzekering en onderhoud. (of als je een kleine auto hebt ook nog eens wegenbelasting).
hier kost een busabbonement voor een jaar ca. 400-500euro...en dan mag je alleen nog maar binnen het centrum reizen....trams rijden hier niet in Weert...en om het kwartier kun je hier ook vergeten. Volgens mij gaat er om het uur eentje naar het centrum, maar als je al de andere kant op moet, is het al vaak om de 2 uur...
Maar nog los daarvan...ik zie een invalide al niet gauw de bus instappen (traplopen), of vanuit de bushalte naar z'n eindbestemming kruipen (800 meter)....die mensen zijn niet voor niks invalide
brommobiel kost iets van 150 euro/jaar aan verzekering...en onderhoud bij die dingen is véle malen goedkoper dan een ''gewone'' wagen...en ze rijden 1:35 oid...en je doet er langer dan een busabbonement mee (neem ik aan)
Jij doet dus alles met openbaar vervoer neem ik aan ?
[ Voor 65% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-08-2006 08:25 ]
ga dan in een echte stad wonen.Mr. Detonator schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:07:
[...]
idd...ik kan me niet herrinneren wanneer ik het laatst achter eentje heb gezeten
[...]
openbaar vervoer niet duurder ?![]()
hier kost een busabbonement voor een jaar ca. 400-500euro...en dan mag je alleen nog maar binnen het centrum reizen....trams rijden hier niet in Weert...en om het kwartier kun je hier ook vergeten. Volgens mij gaat er om het uur eentje naar het centrum, maar als je al de andere kant op moet, is het al vaak om de 2 uur...
Maar nog los daarvan...ik zie een invalide al niet gauw de bus instappen (traplopen), of vanuit de bushalte naar z'n eindbestemming kruipen (800 meter)....die mensen zijn niet voor niks invalide![]()
brommobiel kost iets van 150 euro/jaar aan verzekering...en onderhoud bij die dingen is véle malen goedkoper dan een ''gewone'' wagen...en ze rijden 1:35 oid...en je doet er langer dan een busabbonement mee (neem ik aan)....tel uit je winst
Hier in adam zijn bijna alle bussen nu laag instap bussen en eventueel kan je chauffeur helpen doen ze vaak genoeg.
En als je idd zo invalide bent moet je niet in een boeren gehucht gaan wonen waar geen voorzieningen voor jouw zijn.
En ach een spuitje zou wel een hoop geld op jaar basis schelen
heb ik gezegd dat ik invalide ben dan ?Thrillseeka schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:35:
[...]
En als je idd zo invalide bent moet je niet in een boeren gehucht gaan wonen waar geen voorzieningen voor jouw zijn.
en ik woon hier omdat ik ''toevallig'' hier geboren bent
Dus invaliden moeten maar in de grote steden gaan wonen ?....zullen ze blij mee zijn daar
[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Detonator op 21-08-2006 08:49 ]
Maar om serieus te blijven, ik neem je reactie maar niet serieus. Het slaat nergens op.
ARME AOW’er
dat maakt het niet minder ergThrillseeka schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:46:
zo is het niet bedoeld dat ik het direct tegen jouw had maar meer over invalide personen
Dan heb je geluk..Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Na 1 Oktober word het certificaat een stempel op het nederlands rijbewijs. Iedereen die dan nog een brommobiel/irritant traag karretje/scooter wil mag dan fijn een rijschool bellen en rijlessen gaan nemen
Note: het zijn niet alleen gehandicapten die in zulke brommobielen rijden, ook mensen die geen geld hebben voor een normale auto en rijbewijs, maar wel graag droog van A naar B willen.
[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 21-08-2006 10:26 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik kom die dingen zelden tot nooit tegen op de weg, ben ik dan zo apart? En als je hem al tegen komt, hij rijdt maar 45km/u, komop hey, daar ben je zo voorbij.
Dan erger ik me meer aan die mensen die overal, dus binnen en buiten de bebouwde kom, 65km/u rijden. Dat is al sneller en duurt dus langer om in te halen. Dan moet je meer vrije ruimte op de andere weghelft hebben, dus daar kom je moeilijker voorbij. Bovendien is dat het type mensen dat niet door heeft dat het een flinke rij auto's achter zich heeft verzameld, dus die gaan echt niet aan de kant.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Jep, maargoed ik woon in Delft, en ik zit binnen een half uur bijna overal. Maar het verbaast me eerder dat er nog zoveel plaatsen zijn waar het OV zo rot is.Mr. Detonator schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:07:
[...]
idd...ik kan me niet herrinneren wanneer ik het laatst achter eentje heb gezeten
[...]
Mijn moeder woon in Hellevoetsluis en daar is het ook nog best te doen, terwijl dat niet echt een super grote plaats is.
Tegenwoordig zijn de meeste bussen wel voor mindervaliden ingericht, ze zijn extra laag en ze hebben speciale zitplaatsen.
Maargoed opzich kan zo'n brom mobiel wel, alleen er moet eens grondig naar gekeken worden of onderzoek naar gedaan worden.
Zoals ik al eerder zei is bv een rijbewijs voor die dingen op zijn minst wel een vereiste vind ik. Al is het maar een brommer certificaat met een speciale uitbreiding oid.
De snelheid mag van mij ook wel iets omhoog. Ze moeten gewoon 50 kunnen in de bebouwde kom als ze op de weg van de auto's mogen.
Officiëel zijn ALLE dorpen in onze gemeente VOLLEDIG 30km/ubangkirai schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 13:29:
Grijns, maar 30km is tegenwoordig ook op doorgaande wegen, terwijl de weg nauwelijks iets van een woonwijk heeft. Ja, er staan huizen langs.
En ze controleren er tegenwoordig ook al op, bende geld levert het op
Over waanzin gesproken ...........
www.boarnsterhim.nl
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Verwijderd
Voor van en naar mijn werk ga ik hem trouwens niet gebruiken. Dat is erg goed te doen met het OV qua tijd en geld. Maar dat komt eigenlijk ook alleen maar omdat ik op een gunstige plek woon. Ik red het net met de vergoeding die ik van mijn werkgever krijg. Mijn busabonnement hou ik dan ook lekker. Met de tram naar het centrum gaat namelijk een stuk sneller en scheelt een hoop parkeerproblemen en voor woon- werkverkeer heb ik het busabonnement toch nodig. Maar zodra je met 2 personen wil gaan reizen, dan valt financieel gezien het OV meteen al af. Je moet dan namelijk voor alles 2 kaartjes kopen en dan kun je beter op eigen gelegenheid gaan, zeker als je het extra comfort meerekent.
Waar ik hem dan wel voor zou gaan gebruiken:
- boodschappen
- vrienden / kennissenbezoek in de regio
- vrienden / kennissenbezoek net buiten de regio op plaatsen die slecht bereikbaar zijn per OV.
- noodgevallen (vriendin naar de dokter enz.)
Verwijderd
Met zo'n maatregel tref je trouwens alleen de nieuwe bestuurders. Voor bestaande bestuurders komt er dan toch een overgangsregeling. (Net als toen er besloten is dat iedereen een bromfietscertificaat moest halen om op een brommer te mogen rijden. Bestaande bestuurders konden toen gewoon dat certificaat voor 25 gulden kopen.)B_FORCE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:44:
[...]
Zoals ik al eerder zei is bv een rijbewijs voor die dingen op zijn minst wel een vereiste vind ik. Al is het maar een brommer certificaat met een speciale uitbreiding oid.
De snelheid mag van mij ook wel iets omhoog. Ze moeten gewoon 50 kunnen in de bebouwde kom als ze op de weg van de auto's mogen.
Als zulke plannen in de maak zijn, zorg ik er wel snel voor dat ik een bestaande bestuurder ben. Pa heeft al aangegeven financieel bij te willen springen als dat (versneld) nodig zou zijn i.v.m. veranderende regelgeving. Maar zolang het nog niet hoeft, wacht ik gewoon nog even.
Rijbewijs komt eraan, vanaf 1 oktober verplicht. Helaas kunnen de mensen die nu al rijden, gewoon omwisselen... Maar 'beginners' moeten echt rijlessen gaan volgen.B_FORCE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:44:
Maargoed opzich kan zo'n brom mobiel wel, alleen er moet eens grondig naar gekeken worden of onderzoek naar gedaan worden.
De snelheid mag idd wel iets omhoog, als er een rijbewijs voor behaald moet worden, en ze moeten op de 80km-wegen, dan vind ik dat ze best met het verkeer mee moeten kunnen, 80 is niet onmenselijk hard voor zo'n ding, kunnen ze best hebben. En voor mensen die dat toch niet kunnen hebben, blijft de 45km/u versie. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven worden d.m.v de bordjes achterop, je wil wel graag weten waar je met je auto achter hangt..De snelheid mag van mij ook wel iets omhoog. Ze moeten gewoon 50 kunnen in de bebouwde kom als ze op de weg van de auto's mogen.
@BazzH: Dan kan ik je adviseren snel te beginnen, je hebt tot 1 okt.
[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 21-08-2006 11:20 ]
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Verwijderd
Ik heb allang een bromfietscertificaat. Heb ook jaren brommer en scooter gereden vroeger. Brommobielen vallen vanaf 1 oktober nog steeds in dezelfde categorie als brommers en voor beiden heb je dus ook hetzelfde rijbewijs nodig. Ik mag dus binnenkort weer naar het postkantoor gemeentehuis om mijn bromfietscertificaat (waarschijnlijk tegen flinke betaling) om te wisselen voor het nieuwe AM-rijbewijs.Destruction schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:14:
[...]
Rijbewijs komt eraan, vanaf 1 oktober verplicht. Helaas kunnen de mensen die nu al rijden, gewoon omwisselen... Maar 'beginners' moeten echt rijlessen gaan volgen.
[...]
De snelheid mag idd wel iets omhoog, als er een rijbewijs voor behaald moet worden, en ze moeten op de 80km-wegen, dan vind ik dat ze best met het verkeer mee moeten kunnen, 80 is niet onmenselijk hard voor zo'n ding, kunnen ze best hebben. En voor mensen die dat toch niet kunnen hebben, blijft de 45km/u versie. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven worden d.m.v de bordjes achterop, je wil wel graag weten waar je met je auto achter hangt..
@BazzH: Dan kan ik je adviseren snel te beginnen, je hebt tot 1 okt.
Misschien heeft het ook nog een voordeeltje:
Het bromfietscertificaat is geen legitimatiebewijs, terwijl een rijbewijs dat wel is. Met een beetje mazzel hoef ik dan dus niet meer elke dag mijn paspoort mee te zeulen.
Even een quote van www.cbr.nl voor alle duidelijkheid:
Invoering bromfietsrijbewijs per 1 oktober 2006
Op 1 oktober 2006 wordt het huidige bromfietscertificaat vervangen door een bromfietsrijbewijs. Zoals de personenauto op het rijbewijs categorie B heet, zo gaan bromfiets, snorfiets en brommobiel categorie AM heten.
De invoering van het bromfietsrijbewijs moet de verkeersveiligheid vergroten. Van alle verkeersdeelnemers in Nederland lopen jonge bromfietsers het grootste risico op een ongeval.
Vrijstellingsregeling vervalt
Vanaf de ingangsdatum vervalt voor mensen die geboren zijn vóór 1 juni 1980 de vrijstelling voor het bromfiets theorie-examen. Zij zullen, net als iedereen, het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs met succes moeten afleggen. Mensen die zijn geboren voor 1 juni 1980 kunnen echter tot 1 oktober 2006 nog wel het bromfietscertificaat aanvragen bij het postkantoor of het CBR, zonder dat ze een examen moeten afleggen.
Omruilen bromfietscertificaat
Houders van het bromfietscertificaat kunnen dit vanaf 1 oktober 2006 bij het gemeentehuis omruilen voor een rijbewijs. Hier hebben zij tot oktober 2009 de tijd voor.
Al in bezit van rijbewijs A of B?
Voor mensen die in het bezit zijn van een geldig rijbewijs A of B verandert er niets. Met een geldig rijbewijs A of B mag je in Nederland namelijk een bromfiets, snorfiets of brommobiel besturen.
Theorie-examen
In het theorie-examen voor het AM-rijbewijs zitten vanaf 1 oktober meer vragen over het veilig besturen van een brommobiel. Het gaat dan met name over de toegestane maximum snelheid, de herkenning van het voertuig, de ge- en verboden voor een brommobiel en de gedragsregels. Enkele van deze onderwerpen maken op dit moment ook al onderdeel uit van het theorie-examen voor het bromfietscertificaat.
Praktijkexamen?
Op een later tijdstip –waarschijnlijk eind 2007 of begin 2008– moet voor het rijbewijs AM niet alleen een theorie- maar ook een praktijkexamen worden afgelegd.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 12:05 ]
Nog beter, laten we ze in een groot hok stoppen en 1x per dag luchten, dan heb je er helemaal geen last van en kun je je normale leventje verder voeren.Thrillseeka schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 08:46:
zo is het niet bedoeld dat ik het direct tegen jouw had maar meer over invalide personen
Mijn god, kun je aub je kop uit je reet halen? Ik ben zelf rolstoelrijder, ben in een dorp opgegroeid en deze invalide zou je op het moment de kop van de romp kunnen trekken. Wat de **** geeft jouw de arrogantie of zelfs maar het idee dat je iemand maar ff een spuitje zou kunnen geven omdat ie een lichamelijk defect heeft??? Daarnaast lever ik de overheid meer op dan ik kost dus tief even een eind op aub met zulke volslagen ondoordachte opmerkingen.En ach een spuitje zou wel een hoop geld op jaar basis schelen
Mocht je het anders bedoeld hebben of precies zo bedoeld hebben dan kunnen we er misschien beter via de mail nog een keer over praten dan in dit topic want hier vervuilen we het topic er meer mee, maar mij heb je net aardig aan de kook gekregen met die opmerkingen
[ Voor 13% gewijzigd door Renegade op 21-08-2006 11:26 ]
HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter
Fout! Rijbewijs is GEEN legitimatiebewijs, want je nationaliteit staat er niet op. Het is zelfs zo dat elke buitenlander die langer dan 6 maanden aaneengesloten in Nederland is zijn buitenlandse rijbewijs moet inruilen voor een Nederlandse. (Na het invoeren van het Europese rijbewijs hoeft dat trouwens voor EU-rijbewijshouders niet meer.)Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:24:
Misschien heeft het ook nog een voordeeltje:
Het bromfietscertificaat is geen legitimatiebewijs, terwijl een rijbewijs dat wel is. Met een beetje mazzel hoef ik dan dus niet meer elke dag mijn paspoort mee te zeulen.
Een rijbewijs wordt trouwens wel vaak als identiteitsbewijs geaccepteerd - maar ook dat is het wettelijk gezien eigenlijk niet.
Ik snap trouwens niet zo waar jullie je om ergeren. Brommobielen zie je in Nederland nauwelijks. Hier in Frankrijk zie je er om de haverklap. Wegens puntenrijbewijs en "ff slokje drinken" en "lekker 20km te hard rijden" cultuur worden hier geregeld rijbewijzen ingenomen namelijk, en veel van die mensen grijpen dan naar een brommobieltje om nog van A naar B te komen.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Oja, je hebt gelijk. Ik haal die 2 altijd door elkaar. Het is ook de wet op de Identificatieplicht en niet Legitimatieplicht.Mx. Alba schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:09:
[...]
Fout! Rijbewijs is GEEN legitimatiebewijs, want je nationaliteit staat er niet op. Het is zelfs zo dat elke buitenlander die langer dan 6 maanden aaneengesloten in Nederland is zijn buitenlandse rijbewijs moet inruilen voor een Nederlandse. (Na het invoeren van het Europese rijbewijs hoeft dat trouwens voor EU-rijbewijshouders niet meer.)
Een rijbewijs wordt trouwens wel vaak als identiteitsbewijs geaccepteerd - maar ook dat is het wettelijk gezien eigenlijk niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2006 13:06 ]
Hier in Zeeland is het OV gewoon bagger te noemen. Trams bestaan hier niet. De bus gaat mischien eens in het half uur in de spits. Als je 10km verderop moet zijn en je hebt pech, dan zit je drie kwartier in de bus.B_FORCE schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 03:44:
maar de meeste mensen die gebruik maken van zulke mobiel hoeven niet meer met de bus van 23:00 of later, dus dat maakt dan ook niet uit.
Je bent wel helemaal overgeleverd wat het OV te bieden heeft, maarja, opzich is dat wel te doen zeker in de grotere steden...
OV is leuk.. voor mensen in de randstad. Hier heb je er alleen sporadisch wat aan maar structureel schort er teveel aan. Bovendien is het schreewend duur.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Pardon?!? Dat staat nergens in de handleiding van mijn auto. Pure bullshit. Ik ben toch echt blij dat er plekken zijn waar de maximum snelheid 30km is, en zelfs ook dat er plekken zijn waar stapvoets gereden moet worden en de voetgangers voorrang hebben. Al was het alleen maar om kinderen tegen figuren als jou te beschermen. De hele wereld draait NIET om jouw auto.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
50 is het minimum wat een auto kan rijden,
Ik ben het met je eens als je zegt dat 25 en 45-km voertuigen niet op 80-km wegen horen en dat ze daar irritatie veroorzaken, maar wat je daar zegt doet je overkomen als de eerste de beste redneck.lager is niet goed. Niet voor je eigen welzijn, en al helemaal niet voor de auto.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja maar bromvoertuiggen en landbouwvoertuigen moeten toch ergens langs?CanonG1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:57:
[...]
Pardon?!? Dat staat nergens in de handleiding van mijn auto. Pure bullshit. Ik ben toch echt blij dat er plekken zijn waar de maximum snelheid 30km is, en zelfs ook dat er plekken zijn waar stapvoets gereden moet worden en de voetgangers voorrang hebben. Al was het alleen maar om kinderen tegen figuren als jou te beschermen. De hele wereld draait NIET om jouw auto.
[...]
Ik ben het met je eens als je zegt dat 25 en 45-km voertuigen niet op 80-km wegen horen en dat ze daar irritatie veroorzaken, maar wat je daar zegt doet je overkomen als de eerste de beste redneck.
Dat klopt en daarom probeer ik me ook gewoon niet zo druk te maken als ik achter een tractor of zo zit. Die man doet ook zijn werk en misschien gaat hij wel graan oogsten (of weet ik veel) wat ik later opeet. Van die paar minuten achter een tractor sukkelen ga ik echt niet dood. Ik ga geen gevaarlijke inhaalmanouvres uithalen, 80km-wegen zijn de gevaarlijkste wegen die er zijn, ik hoef niet in de krant met een foto van een verkreukeld wrak.Dersan schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:07:
Ja maar bromvoertuiggen en landbouwvoertuigen moeten toch ergens langs?
Ik kan me wel een beetje boos maken over opmerkingen als "mijn auto kan niet langzamer dan 50, dat is niet goed voor mijn gemoedsrust". Dat soort gedrag kost levens.
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 21-08-2006 18:50 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Jammergenoeg is niet iedereen zoals jij.CanonG1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 18:49:
[...]
Dat klopt en daarom probeer ik me ook gewoon niet zo druk te maken als ik achter een tractor of zo zit. Die man doet ook zijn werk en misschien gaat hij wel graan oogsten (of weet ik veel) wat ik later opeet. Van die paar minuten achter een tractor sukkelen ga ik echt niet dood. Ik ga geen gevaarlijke inhaalmanouvres uithalen, 80km-wegen zijn de gevaarlijkste wegen die er zijn, ik hoef niet in de krant met een foto van een verkreukeld wrak.
Ik kan me wel een beetje boos maken over opmerkingen als "mijn auto kan niet langzamer dan 50, dat is niet goed voor mijn gemoedsrust". Dat soort gedrag kost levens.
Vandaag ook weer, wat zijn de meeste mensen toch dom...
Ik reed vandaag op een weg met een combinatie van 3 meter breed, wacht zal even foto posten die ik maakte vanmiddag met dit topic in mijn achterhoofd.
http://image.frag-skool.com/uploads/a54bd2849b.jpg << foto!
Ik had 2 mensen achter mij zitten, dus ik denk van, nou goed laat ik ze wel even er langs want ze zaten al 5 minuten achter me...Dus ik ga langzamer rijden en dan vlak langs de bomen zodat ze er makkelijk langskunnen. Ik ga niet stilstaan daar heb ik geen zin in en hard rijden naast de bomen is niet echt veilig want de machines willen wel eens zwiepen en dan hang je in een boom. Nou de eerste auto achter me zaten oude mensjes in zag ik, dus ik denk van schiet op, mja ze gingen er nie voorbij. De 2e auto die erachter zat dacht van nu is het genoeg dus die ging inhalen...maar op het moment dat hij inhaalde ging die auto met oude mensjes ook maar eens inhalen...gevolg...een super-bijna-ongeluk
Pas op met dat soort complimentenDersan schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 19:42:
Jammergenoeg is niet iedereen zoals jij.
Ik ben echt geen heilig boontje in het verkeer, ik doe ook wel eens iets raars of iets doms waarvan ik later denk "dat had niet op die manier gehoeven", ik ben ook maar een mens met fouten. Maar ik probeer er wel steeds meer op te letten dat een beetje rustig rijd, nadenk voordat ik iets doe etc. Dat scheelt brandstof (ik rijd anderhalf keer zover op een tank als de meeste van mijn collega's), bandenslijtage, stress, etc. Het leven draait niet om met je auto sneller te rijden dan de rest.
van oudjes en invaliden begrijp ik heel goed dat ze naar die aixammetjes grijpen.. maar dat jonge jongens van 16 er eentje kopen en er een subwoofer inhangen, om vervolgens het verkeer ermee te irriteren.... *DAT* is dus ergerlijk. omdat ze dikwijls ook voor de fun gaan cruisen..ipv dat het nut heeft.
Chill gozer, dat was gewoon een cinische reactie op de insinuatie dat als je tegen brommobielen bent je voor een spuitje voor invaliden bent..Renegade schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:24:
Mijn god, kun je aub je kop uit je reet halen? Ik ben zelf rolstoelrijder, ben in een dorp opgegroeid en deze invalide zou je op het moment de kop van de romp kunnen trekken. Wat de **** geeft jouw de arrogantie of zelfs maar het idee dat je iemand maar ff een spuitje zou kunnen geven omdat ie een lichamelijk defect heeft??? Daarnaast lever ik de overheid meer op dan ik kost dus tief even een eind op aub met zulke volslagen ondoordachte opmerkingen.
edit:
Mocht je het anders bedoeld hebben of precies zo bedoeld hebben dan kunnen we er misschien beter via de mail nog een keer over praten dan in dit topic want hier vervuilen we het topic er meer mee, maar mij heb je net aardig aan de kook gekregen met die opmerkingen
Je zit zeker in een rolstoel wegen te lange tenen?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik gun jou zo'n ding wel, maar heb wel wat kanttekeningen.. als je ogen te slecht zijn voor autorijden, zijn ze dan wel goed genoeg voor een brommobiel?Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:58:
Zodra het financieel haalbaar is, ga ik misschien ook wel in zo'n ding rondrijden. Wel de 45km/u variant dan. Ik heb een oogafwijking en de "bureaucratie" rond het krijgen van praktijktesten zorgt ervoor dat ik niet zomaar een rijbewijs mag halen. Het komt er op neer dat ik (nu nog) een oogarts heb die zulke praktijktesten in alle gevalle afkeurt. (Principieel dus.) Terwijl een zelf gedane praktijktest (gewoon bij een rijschool) erg positief was. Aangezien ik verhuist ben, laat ik mijn dossier binnenkort waarschijnlijk naar een andere oogarts verhuizen. Misschien probeer ik het dan nog een keer. Als dat niet werkt, dan wordt het toch echt een brommobiel.
Voor van en naar mijn werk ga ik hem trouwens niet gebruiken. Dat is erg goed te doen met het OV qua tijd en geld. Maar dat komt eigenlijk ook alleen maar omdat ik op een gunstige plek woon. Ik red het net met de vergoeding die ik van mijn werkgever krijg. Mijn busabonnement hou ik dan ook lekker. Met de tram naar het centrum gaat namelijk een stuk sneller en scheelt een hoop parkeerproblemen en voor woon- werkverkeer heb ik het busabonnement toch nodig. Maar zodra je met 2 personen wil gaan reizen, dan valt financieel gezien het OV meteen al af. Je moet dan namelijk voor alles 2 kaartjes kopen en dan kun je beter op eigen gelegenheid gaan, zeker als je het extra comfort meerekent.
Waar ik hem dan wel voor zou gaan gebruiken:
- boodschappen
- vrienden / kennissenbezoek in de regio
- vrienden / kennissenbezoek net buiten de regio op plaatsen die slecht bereikbaar zijn per OV.
- noodgevallen (vriendin naar de dokter enz.)
Als mensen om een medische reden niet mogen autorijden heb ik persoonlijk liever dat ze dan ook niet in een ander motorvoertuig rijden. Zo'n brom mobiel is lichter en kleiner dan een auto, maar als je met 45 tegen een kind aanknalt dan zijn de gevolgen nog steeds behoorlijk.
Verder zie ik het nut niet zo in van die dingen, in de stad heb je goed OV en zit je met zo'n ding met parkeerproblemen (of ze worden aso op de stoep gezet). en op platteland zijn ze niet praktisch wegens te lage snelheid op 80km wegen..
Mensen met een medische afwijking/invaliditeit krijgen voor zover ik weet gesubsidieerd/gratis taxi/OV dus wat die doelgroep betreft is financien niet een legitime reden.
Voor de rest is er een aloud alternatief: de fiets! En mensen die een brom mobiel rijden omdat ze 20x gezakt zijn voor rijbewijs, of rijbewijs is afgepakt is, die mogen uit principe niet in zo'n ding OMHO.. er is immers een reden dat ze geen rijbewijs hebben..
Verwijderd
En dat zie je dus alleen in de praktijk. Een instructeur / examinator kan daar natuurlijk als beste over oordelen. Het probleem is dat we hier in Nederland niet zonder meer naar de praktijk kijken. Ik heb officieus een praktijktest gedaan bij een rijschool. Daar kwam uit dat het erg goed ging. Wat doet het CBR? Die doen geen praktijktest, maar die sturen een papiertje wat de oogarts in moet vullen. Mijn oogarts zegt vervolgens doodleuk dat hij die formuliertjes altijd afwijzend invult en dat het dus absoluut geen zin heeft om ermee langs te komen.ToolkiT schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:01:
[...]
Ik gun jou zo'n ding wel, maar heb wel wat kanttekeningen.. als je ogen te slecht zijn voor autorijden, zijn ze dan wel goed genoeg voor een brommobiel?
Als mensen om een medische reden niet mogen autorijden heb ik persoonlijk liever dat ze dan ook niet in een ander motorvoertuig rijden. Zo'n brom mobiel is lichter en kleiner dan een auto, maar als je met 45 tegen een kind aanknalt dan zijn de gevolgen nog steeds behoorlijk.
Ze hebben exact hetzelfde nut als een gemiddelde gezinsauto. Daar worden over het algemeen ook nauwelijks grote afstanden mee afgelegd.Verder zie ik het nut niet zo in van die dingen, in de stad heb je goed OV en zit je met zo'n ding met parkeerproblemen (of ze worden aso op de stoep gezet). en op platteland zijn ze niet praktisch wegens te lage snelheid op 80km wegen..
Helaas is de werkelijkheid anders. Er bestaat een erg grote groep, die wat dit betreft tussen de wal en het schip vallen. Juist die groep zie je, naast verwende tieners en ouderen, in brommobielen rondrijden.Mensen met een medische afwijking/invaliditeit krijgen voor zover ik weet gesubsidieerd/gratis taxi/OV dus wat die doelgroep betreft is financien niet een legitime reden.
Met 2 kratten Amstel, 6 flessen frisdrank, 3 pakken melk, 3 pakken sap, 2 broden en de rest van de boodschappen is de fiets niet echt een serieus alternatief, of wel? En als je door het hondeweer naar de huisarts moet ook niet.Voor de rest is er een aloud alternatief: de fiets! En mensen die een brom mobiel rijden omdat ze 20x gezakt zijn voor rijbewijs, of rijbewijs is afgepakt is, die mogen uit principe niet in zo'n ding OMHO.. er is immers een reden dat ze geen rijbewijs hebben..
Ik snap niet waarom het voor iedereen zo "helder" is dat men een auto nodig heeft, terwijl men dan niet snapt waarom iemand een brommobiel nodig zou hebben. Het is allebei even nuttig en het is allebei niet strikt noodzakelijk maar een luxe.
Vind je het serieus zo overdreven hoe hij reageert? Het is toch te debiel voor woorden wat Thrillseeka hier neerzet? Ik zie dan zo'n 14 jarige puber voor me die "ook een mening heeft over het verkeer", zonder uberhaupt te weten waar hij het over heeftToolkiT schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:50:
[...]
Chill gozer, dat was gewoon een cinische reactie op de insinuatie dat als je tegen brommobielen bent je voor een spuitje voor invaliden bent..
Je zit zeker in een rolstoel wegen te lange tenen?<- zie ook hier een smiley om aan te geven dat het niet serieus bedoeld is..
Je moet niet denken dat je alles goed kunt praten en maar mag zeggen met een smiley erachter
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik interpreteerde niet dat hij het ook maar enigzinds serieus meende.. een meer zoiets had, van als jij vind dat als ik brommobielen belachelijk vind, dat ik dan meen dat invaliden een spuitje moeten krijgen (wat geinsineerd werd en behoorlijk kort door de bocht is), dan zeg ik dat toch maar om jou blij te maken zodat je je vooroordeel bevestigd krijgt..Grrrrrene schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:38:
[...]
Vind je het serieus zo overdreven hoe hij reageert? Het is toch te debiel voor woorden wat Thrillseeka hier neerzet? Ik zie dan zo'n puisterige 14 jarige puber voor me die "ook een mening heeft over het verkeer", zonder uberhaupt te weten waar hij het over heeft
Je moet niet denken dat je alles goed kunt praten en maar mag zeggen met een smiley erachter
Zo blijven we bezig, laat elkaar in waarde. Wellicht was het toch minder erg bedoeld, hoewel hij wel erg grof overkomt. Ik keur het ook niet goed, maar om iemand nou weer voor iets anders zwart te maken heeft geen zin.
Er zijn blijkbaar mensen met een ander soort humor denken we maar....
Ik ben iig tevreden om te horen dat er sowieso een rijbewijs aankomt, dit wist ik nog niet, maar vind ik al een zeer goeie stap. Als de mensen die zo'n brommobiel willen ook nog eens gekeurd worden om er in te mogen rijden, (en dus geen pubers die gewoon zin hebben om zo'n ding te pimpen) dan is het nog een stuk beter.
Ik denk overigens dat de 80km/h versie niet zo vee lzin heeft, aangezien je dan wel even hard gaat als een auto zelf en je dus eingelijk gewoon een "normaal" rijbewijs zou moeten hebben. Daarentegen is denk ik 50km/h voor die dingen prima, aangezien je ze toch het meeste in de bebouwde kom ziet.
Die houding van die oogarst is idd behoorlijk fout, daar zou ik in dat geval zeker een zaak van maken.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:18:
[...]
En dat zie je dus alleen in de praktijk. Een instructeur / examinator kan daar natuurlijk als beste over oordelen. Het probleem is dat we hier in Nederland niet zonder meer naar de praktijk kijken. Ik heb officieus een praktijktest gedaan bij een rijschool. Daar kwam uit dat het erg goed ging. Wat doet het CBR? Die doen geen praktijktest, maar die sturen een papiertje wat de oogarts in moet vullen. Mijn oogarts zegt vervolgens doodleuk dat hij die formuliertjes altijd afwijzend invult en dat het dus absoluut geen zin heeft om ermee langs te komen.
Maar alleen als de afwijking geen gevaar op kan leveren (zoals in jouw geval misschien wel is)
Verschil is alleen dat een gemiddelde gezinsauto wel met het verkeer mee kan en niet vele anderen omhoud.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:18:
Ze hebben exact hetzelfde nut als een gemiddelde gezinsauto. Daar worden over het algemeen ook nauwelijks grote afstanden mee afgelegd.
Wat mij betreft lijkt mee een aangepaste gemiddelde gezinsauto een veel betere oplossing dan een brommobiel.
Bij die groep kan ik het me nog wel voorstellen ja.. misschien is een soort van medische indicatie wel iets voor zo'n brommobiel.. dan filter je de ma tokkies en verwende tieners er meteen uit..Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:18:
Helaas is de werkelijkheid anders. Er bestaat een erg grote groep, die wat dit betreft tussen de wal en het schip vallen. Juist die groep zie je, naast verwende tieners en ouderen, in brommobielen rondrijden.
Ten eerste moet je minder drinken anders kan je toch nooit rijdenVerwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:18:
Met 2 kratten Amstel, 6 flessen frisdrank, 3 pakken melk, 3 pakken sap, 2 broden en de rest van de boodschappen is de fiets niet echt een serieus alternatief, of wel? En als je door het hondeweer naar de huisarts moet ook niet.
Maar ik heb jaren geen auto gehad en kom prima boodschappen doen hoor.. zeker tegenwoordig met internet shoppen is dat geen enkel probleem (als NL eindelijk de 21e eeuw instap en online shoppen bij supermarkten eens fatsoenlijk op gaat zetten).
precies.. beetje pot verwijt ketel..B_FORCE schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:53:
Maar dan is het ook weer niet netjes om iemand als "puisterige 14 jarige puber die niks weet" neer te zetten.
Zo blijven we bezig, laat elkaar in waarde. Wellicht was het toch minder erg bedoeld, hoewel hij wel erg grof overkomt. Ik keur het ook niet goed, maar om iemand nou weer voor iets anders zwart te maken heeft geen zin.
Verwijderd
Mijn geval doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat meer om de manier waarop het CBR met zulke aanvragen omgaat. Zulke dingen moet je gewoon in de praktijk testen, want daar gaat het uiteindelijk om. Nu testen ze in theorie en dat levert juist gevaarlijke situaties op. Iemand die "op papier" veel beter ziet dan ik, kan in de praktijk best eens veel minder "veilig" in het verkeer zijn dan ik. Zo heb ik ooit eens een aanrijding gehad met een automobilist, die op papier goed genoeg zou zien om auto te kunnen rijden. Maar op de een of andere manier zag hij mij toch over het hoofd en reed hij, achteraf gezien, gewoon erg onzeker omdat hij het allemaal niet kon zien. (Was ook al z'n tweede aanrijding in een half jaar....)ToolkiT schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:00:
[...]
Die houding van die oogarst is idd behoorlijk fout, daar zou ik in dat geval zeker een zaak van maken.
Maar alleen als de afwijking geen gevaar op kan leveren (zoals in jouw geval misschien wel is)
De enige plek waar de brommobielen niet met het verkeer meekunnen is op 70 km en 80 km wegen. In de praktijk zul je daar met je brommobiel nauwelijks rijden. Binnen de bebouwde kom kun je prima meekomen met zo'n ding. En die enkele keer dat je op een 70 km of 80 km weg rijdt... ach, we doen allemaal weleens dingen waar anderen last van hebben. Dat moet gewoon kunnen. Helaas zijn veel van onze landgenoten erg tolerant zolang het over hun eigen onhebbelijkheden richting anderen gaat, maar houdt de tolerantie op als ze zelf eens een keer last hebben van een ander.Verschil is alleen dat een gemiddelde gezinsauto wel met het verkeer mee kan en niet vele anderen omhoud.
Wat mij betreft lijkt mee een aangepaste gemiddelde gezinsauto een veel betere oplossing dan een brommobiel.
Ik doe nu ook alle boodschappen zonder auto of brommobiel. Maar het is soms wel lastig en kost je aanzienlijk meer tijd. Maar dan gaat weer hetzelfde op: als je zonder brommobiel ook gewoon je boodschappen kunt doen, dan kun je het ook zonder auto. Mensen willen, als het ook maar even kan, toch die luxe. (Als ik ga winkelen, dus geen levensmiddelen o.i.d., dan WIL ik trouwens niet eens met de auto of brommobiel gaan. Ik sta met het OV in ongeveer 10 minuten in het hartje van Utrecht, dus ik zou wel gek zijn als ik niet gewoon de tram zou pakken.)[...]
Ten eerste moet je minder drinken anders kan je toch nooit rijden
Maar ik heb jaren geen auto gehad en kom prima boodschappen doen hoor.. zeker tegenwoordig met internet shoppen is dat geen enkel probleem (als NL eindelijk de 21e eeuw instap en online shoppen bij supermarkten eens fatsoenlijk op gaat zetten).
Ik denk dat beide wel nuttig zijn, een oogarts heeft toch iets meer inzicht in het zicht van een patient dan een rijinstructeur/CBR official .. en een rijinstructeur/CBR official heeft weer meer inzich over hoe dat theoretische zicht in praktijk gebruikt word.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:39:
Mijn geval doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat meer om de manier waarop het CBR met zulke aanvragen omgaat. Zulke dingen moet je gewoon in de praktijk testen, want daar gaat het uiteindelijk om. Nu testen ze in theorie en dat levert juist gevaarlijke situaties op. Iemand die "op papier" veel beter ziet dan ik, kan in de praktijk best eens veel minder "veilig" in het verkeer zijn dan ik. Zo heb ik ooit eens een aanrijding gehad met een automobilist, die op papier goed genoeg zou zien om auto te kunnen rijden. Maar op de een of andere manier zag hij mij toch over het hoofd en reed hij, achteraf gezien, gewoon erg onzeker omdat hij het allemaal niet kon zien. (Was ook al z'n tweede aanrijding in een half jaar....)
Maar dan moet het wel eerlijk getest worden en niet alleen over 1 kam geschoren worden zoals jouw oogarts doet..
Ik heb nooit in zo'n ding gereden dus kan het niet goed inschatten, maar denk dat zo'n ding toch minder snel optrekt dan een auto, en daardoor in de stad de boel ook op kan houden.. maar dat is speculatie van mijn kant..Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:39:
De enige plek waar de brommobielen niet met het verkeer meekunnen is op 70 km en 80 km wegen. In de praktijk zul je daar met je brommobiel nauwelijks rijden. Binnen de bebouwde kom kun je prima meekomen met zo'n ding. En die enkele keer dat je op een 70 km of 80 km weg rijdt... ach, we doen allemaal weleens dingen waar anderen last van hebben. Dat moet gewoon kunnen. Helaas zijn veel van onze landgenoten erg tolerant zolang het over hun eigen onhebbelijkheden richting anderen gaat, maar houdt de tolerantie op als ze zelf eens een keer last hebben van een ander.
En BazzH heeft gelijk. Als iemand die een brommobiel zijn boodschappen zonder brommobiel moet kunnen doen, waarom kan dan schijnbaar niemand dat zonder de auto? Da's toch precies hetzelfde
Ik heb wel eens in een brommobiel gereden (Aixam 510.4 ofzoiets), en ik moet zeggen, prima alternatief. Buiten veel lawaai, binnen comfort en rust. Ikzelf heb toch liever het echte werk, maar als een auto niet haalbaar is, snap ik best dat mensen naar dat soort apparaten grijpen
[ Voor 55% gewijzigd door Destruction op 22-08-2006 12:54 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
hier heb je op zich een punt, al ben je natuurlijk wel spijkers op laag water aan het zoeken.Mr. Detonator schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 19:20:
[...]
veel gevaarlijker ?...voor hunzelf misschien ja, maar een auto van 1000+ kilo komt toch heel wat harder aan dan een wagentje van een paar honderd kilo met 45km/u...
en je knalt vrijwel nooit ergens volle snelheid tegenaan, want je kan altijd nog wel een béétje remmen...en dan hebben we het nog maar over 20-30 km/u
heb jij een ander alternatief ?
maar dat zou niet mogen opwegen tegen het feit dat er nu half blinde mensen met zo'n ding mogen rijden. laten we ze dan toestaan voor die enkeling die aantoonbaar wel een gevaar is in de auto, en niet in de brommobiel.
Sja, die bejaarde heeft wss wel ervaring en wil niet stoer doen. Ik denk dat dat het gevaar is. Want voor je brommercertificaat hoef je maar een paar theorievraagjes in te vullen. En we weten allemaal dat de theorie maar een zeer klein deel van het hele 'rijden' isDestruction schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:47:
Super snel optrekken doet zo'n ding niet, maar moet je dan persé bij elk stoplicht snel optrekken? Als je zelf ook gewoon rustig optrekt gaat het prima. En waarom moeten we 16 jarigen verbieden zo'n ding te kopen? Als ze zichzelf doof willen stoken in zo'n ding, prima. Als ze droog naar school willen kunnen, prima.. Ik heb liever iemand van 16 in zo'n ding voor me, dan iemand van 86.. Die eerste zal toch meer proberen door te rijden, terwijl die oudere meer aan zichzelf denkt en zijn plek voor je gewoon vasthoud, 30km/u onder het toegestane zittende... Wat is irritanter?
ARME AOW’er
Een groot verschil is dat de bejaarde inderdaad niet stoer wil maar ook niet zál doen. Dat laat hij verstandig genoeg over aan mensen die jong en onervaren zijn...... met alle gevolgen van dien.
Jongeren vormen door hun gebrek aan rijvaardigheid de grootste groep wanneer het gaat om ongevallen met dodelijke afloop. Niet voor niets zijn er plannen om die groep tegen zichzelf te beschermen. Het puntenrijbewijs en beperkingen voor het besturen van motoren zijn er voorbeelden van. Verdere plannen? Verlaging van het toegestane promillage alcohol, na x-jaar een herexamen, verbod op het rijden van auto's met >90 PK etc. Ik zal maar geen recente nieuwsberichten zoeken waarin staat dat jongeren gedood zijn bij een ongeval, vaak nog een eenzijdig ongeval ook.
Stoer zijn is i.m.o. oorzaak nummer één bij ongevallen waarbij jongeren zijn betrokken. Zet dat eens af bij het enkele geval dat een bejaarde (over welke leeftijd hebben we het eigenlijk?) in een brommobiel een dodelijk ongeval krijgt of veroorzaakt.
Het is in dit topic al aardig vast te stellen. Jongeren dénken te kunnen autorijden. De praktijk is helaas anders. Lees zo meteen de krant maar.
ARME AOW’er
ik heb zelf ook een lompe periode gehad, maar na 20k km ging ik pas beter rijden denk ik. Sinds ik op de taxi rij en gemiddeld 1300km in de week rij ben ik pas echt gaan rijden.
Ik zie die dingen hier nog niet veel, maar ik vind het onverantwoord. Met 25km/u kom je gewoon niet mee in het verkeer. Ongeacht de leeftijd
Ik woon zo'n 8 km van Rotterdam en zoals ik eerder schreef, er rijden er hier behoorlijk wat. Ook zit in ons dorp een loonbedrijf dat met gigantische landbouwmachines de weg op moet. Ik heb daar geen probleem mee, die dingen zijn nu eenmaal nodig om voor ons het eindresultaat van de landbouw te kunnen leveren. De "SRV-wagens" rijden ook niet snel en ook die zijn er voor ons.
Ja, het kan vervelend zijn als iemand haast heeft. Maar haast hebben is het gevolg van een verkeerde planning van tijd.
ARME AOW’er
Verwijderd
"Halfblinden" mogen nu al in een auto rondrijden. De "papieren eis" is een gezichtsvermogen van minstens 50% met beide ogen. (Je moet dus over-all 50% kunnen zien en je mag niet 1 geheel blind oog hebben, want dan is het bijna onmogelijk om diepte en snelheid goed in te schatten.) Het probleem is, dat het per persoon enorm kan verschillen wat iemand uiteindelijk nog kan met een gezichtsvermogen van 50%. Voor de een is autorijden absoluut geen probleem, terwijl de ander eigenlijk niet eens verantwoord op een fiets kan rondrijden.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:41:
[...]
hier heb je op zich een punt, al ben je natuurlijk wel spijkers op laag water aan het zoeken.
maar dat zou niet mogen opwegen tegen het feit dat er nu half blinde mensen met zo'n ding mogen rijden. laten we ze dan toestaan voor die enkeling die aantoonbaar wel een gevaar is in de auto, en niet in de brommobiel.
Ik denk trouwens wel, dat een praktijkexamen voor het bromfietscertificaat een goede zaak is. Zo haal je de echte hopeloze gevallen er wel uit. Ik zou me zelf overigens niet druk maken over zo'n examen. Ik heb jaren zonder problemen scooter (max 80 km/u) en brommer (max 65 km/u) gereden.
Verwijderd
Je kunt het ook omdraaien. Aangezien er in het verkeer ook voertuigen rondrijden die maar 25-30 gaan, is het onverantwoord om daar met 60 doorheen te raggen.418O2 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 05:40:
[...]
Ik zie die dingen hier nog niet veel, maar ik vind het onverantwoord. Met 25km/u kom je gewoon niet mee in het verkeer. Ongeacht de leeftijd
Ik moet nog 16 worden, ik heb al een brommobiel gekocht, en ik weet ook al zeker dat ik voor de fun ga cruisen. Ik denk dat de meeste mensen dat deden toen ze "mobiel" werden, toch een beetje het gevoel van vrijheid.mvz schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 00:41:
'ja agent, ik reed 50, ik weet dat ik hier maar 15 mag, maar dan komt er teveel kracht op m'n krukas'
van oudjes en invaliden begrijp ik heel goed dat ze naar die aixammetjes grijpen.. maar dat jonge jongens van 16 er eentje kopen en er een subwoofer inhangen, om vervolgens het verkeer ermee te irriteren.... *DAT* is dus ergerlijk. omdat ze dikwijls ook voor de fun gaan cruisen..ipv dat het nut heeft.
/me voelt zich aangesproken waarom verwend?Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:18:
[...]
Helaas is de werkelijkheid anders. Er bestaat een erg grote groep, die wat dit betreft tussen de wal en het schip vallen. Juist die groep zie je, naast verwende tieners en ouderen, in brommobielen rondrijden.
Verwijderd
Ze hoeven nog geen eens een theorie examen te halen... (tenminste, mensen ouder dan 25)Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Weet je wel hoe kansloos irritant langzaam 25 is? Probeer dat maar eens met je auto te rijden. 30km zones zijn al de grootste waanzin die mensheid ooit heeft verzonnen. Men verliest de realiteit. 50 is het minimum wat een auto kan rijden, lager is niet goed. Niet voor je eigen welzijn, en al helemaal niet voor de auto.
Verwijderd
was ook maar een metafoorVerwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 08:51:
[...]
"Halfblinden" mogen nu al in een auto rondrijden. De "papieren eis" is een gezichtsvermogen van minstens 50% met beide ogen. (Je moet dus over-all 50% kunnen zien en je mag niet 1 geheel blind oog hebben, want dan is het bijna onmogelijk om diepte en snelheid goed in te schatten.) Het probleem is, dat het per persoon enorm kan verschillen wat iemand uiteindelijk nog kan met een gezichtsvermogen van 50%. Voor de een is autorijden absoluut geen probleem, terwijl de ander eigenlijk niet eens verantwoord op een fiets kan rondrijden.
maargoed, ik zeg alleen maar: als iemand een rijbewijs geweigerd wordt, moet je mensen niet zonder meer wel een brommobiel laten berijden. en dan moet vooral goed gekeken worden of de reden dat het rbw afgepakt is, écht geen bezwaar zou kunnen zijn voor een brommobiel
Verwijderd
de meeste kids van 16 kunnen zich toch echt geen brommobiel veroorloven hoorroyco_100 schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 18:06:
[...]
Ik moet nog 16 worden, ik heb al een brommobiel gekocht, en ik weet ook al zeker dat ik voor de fun ga cruisen. Ik denk dat de meeste mensen dat deden toen ze "mobiel" werden, toch een beetje het gevoel van vrijheid.
[...]
/me voelt zich aangesproken waarom verwend?
mocht je dat geld toevallig bij elkaar geharkt hebben met een krantenwijk of bijzonder sporttalent of wat dan ook: respect!
maar over het algemeen hebben kids van 16 met teveel geld dat gewoon van paps en mams gehad. en bij brommobieltjes gaat dan over bedragen die 95 pct van de huishoudens niet zomaar kunnen missen.
Of een fiets dan? Of te voet?Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:16:
maargoed, ik zeg alleen maar: als iemand een rijbewijs geweigerd wordt, moet je mensen niet zonder meer wel een brommobiel laten berijden. en dan moet vooral goed gekeken worden of de reden dat het rbw afgepakt is, écht geen bezwaar zou kunnen zijn voor een brommobiel
Ergens moet je een grens leggen. Met een auto mag je met 120km/u over de snelweg rijden, maar de meeste auto's kunnen een flink stuk harder. Een brommobiel kan slechts 50 en is veel kleiner en lichter, daar kan je dus veel minder brokken mee maken.
Ik heb mn brommobiel zelf gekocht, de hele zomer ook voor gewerkt. Maar ik heb dan ook geen Aixam uit 2004. Ik ben op Marktplaats gaan zoeken, uiteindelijk na een aantal weken zoeken 1tje tegengekomen. Er mankeerde een aantal kleine dingetjes aan (remcilinder die vast zat, variomatic die een beetje piepte, hij lekte benzine) maar hij was dan ook betaalbaar (dan zit ik dus onder de €2000) Ik ben hem nu dan ook zelf helemaal in orde aan het maken (de persoon die hem verkocht wist er zelf werkelijk niks van, anders had hij geweten dat ie veel meer waard was dan ik heb betaaldVerwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:18:
[...]
de meeste kids van 16 kunnen zich toch echt geen brommobiel veroorloven hoor
mocht je dat geld toevallig bij elkaar geharkt hebben met een krantenwijk of bijzonder sporttalent of wat dan ook: respect!
maar over het algemeen hebben kids van 16 met teveel geld dat gewoon van paps en mams gehad. en bij brommobieltjes gaat dan over bedragen die 95 pct van de huishoudens niet zomaar kunnen missen.
[ Voor 3% gewijzigd door royco_100 op 23-08-2006 19:36 ]
Verwijderd
juistem! bij geschiktheid bijvoorbeeld. maar dat wordt nu dus niet gedaan.
mobiliteit is leuk, maar het moet niet gevaarlijk worden (voor anderen)
en hinderlijk ook niet, al hebben we al die 10 km inhaalverboden natuurlijk in de eerste plaats te danken aan een serie ambtenaren die er bij koos spee tot hun oksels in zitten
Verwijderd
Een beetje brommobiel kost je al snel over de €5000, daar heb je al een leuk klein autotje voor inclusief rijbewijs.Destruction schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 10:13:
[...]
Note: het zijn niet alleen gehandicapten die in zulke brommobielen rijden, ook mensen die geen geld hebben voor een normale auto en rijbewijs, maar wel graag droog van A naar B willen.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 01:24 ]
Dat was ook niet wat ik bedoelde. In die zin heb je gelijk. Maar niet iedereen komt uit als-ie iedere maand verzekering/onderhoud/belasting moet betalen, voor een auto.. Bij zo'n ding hoeft dat niet, en toch zit je droog.Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 01:23:
Een beetje brommobiel kost je al snel over de €5000, daar heb je al een leuk klein autotje voor inclusief rijbewijs.
Hoe vaak gebeuren er ongelukken met brommobielen? Volgens mij valt dat wel mee. Dus lekker niks veranderen en de boel zo houden zoals het nu isVerwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 00:55:
[...]
juistem! bij geschiktheid bijvoorbeeld. maar dat wordt nu dus niet gedaan.
mobiliteit is leuk, maar het moet niet gevaarlijk worden (voor anderen)
en hinderlijk ook niet, al hebben we al die 10 km inhaalverboden natuurlijk in de eerste plaats te danken aan een serie ambtenaren die er bij koos spee tot hun oksels in zitten
Verwijderd
Dat dacht ik dus ook. maar viel toch tegen (heb zon ding om financiele redenen overwogen, 90% van wat ik met min auto rijd is toch <6km )onderhoud heb je altijd, in aanschaf zijn ze belachelijk duur, de verzekering op zon ding is nog schrikbarend duurDestruction schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 01:44:
[...]
Dat was ook niet wat ik bedoelde. In die zin heb je gelijk. Maar niet iedereen komt uit als-ie iedere maand verzekering/onderhoud/belasting moet betalen, voor een auto.. Bij zo'n ding hoeft dat niet, en toch zit je droog.
verdomd hard als je het moet lopen.Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 03:14:
Weet je wel hoe kansloos irritant langzaam 25 is?
Dude kijk volgende keer als je in de auto zit eens rechts, dat pookje kun je bewegen ! probeer hem eens in zijn 2 te zetten ofzo !50 is het minimum wat een auto kan rijden, lager is niet goed. Niet voor je eigen welzijn, en al helemaal niet voor de auto.
.
rij zelf ook regelmatig tegen de 60 in een 30km zone, is best wel verantwoord. Maar als het toevallig eens niet kan, dan doe je het toch niet
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d