Centraal Fototas Topic - Deeltje 2
![]() | ![]() | ![]() |
Meer dan een jaar geleden begonnen als Remy's "jacht naar de ideale midsize fototas"-topic, uiteindelijk uitgegroeid tot Centraal fototas topic, met nu al meer dan 1000 posts. Traditiegetrouw is het dus tijd om een nieuw topic te openen, en ik heb gelijk maar even de kans gegrepen om een wat uitgebreidere topicstart te maken. Ik hoop dat deze de tweakers assisteert in hun zoektocht naar een tas voor hun geliefde fotospullen.
Inhoudsopgave
In deze startpost vind je:- Soorten Tassen
- Fabrikanten
- Handige sites
- Waar kopen
- Overige random opmerkingen
- Administratieve zaken
- Tot slot...
Soorten Tassen
Fototassen zijn er natuurlijk in alle soorten en maten, en ze zijn ook in veel soorten en veel maten voorbijgekomen in het vorige topic. Ik heb besloten ze in vijf categorieën onder te verdelen: [list]• Schoudertassen: Belangrijkste voordeel van schoudertassen is dat je snel bij je spullen kunt, belangrijkste nadeel is dat het gewicht over 1 schouder nog weleens teveel kan worden. Populaire schoudertassen zijn bijv. de Crumpler Long Schlong en de
Lowepro Nova 4 AW.
• Rugtassen: Voordeel van dit rugtassen is het draagcomfort, nadeel is dat je vaak lastig bij je spullen kunt. Populaire voorbeelden: Crumpler Brian's Hottub en Lowepro Mini Trekker.
• "Slingshot"-tassen: Een soort kruising tussen rugtas en schoudertas: Normaal zit de tas op je rug, maar de indeling is zodanig dat je hem heel gemakkelijk voor je buik kunt draaien en je spullen eruit kunt halen. Nadeel is wel dat deze tassen, in ieder geval de Lowepro's, maar 1 schouderband hebben. Xon schrijft hierover:
De categorienaam heb ik gejat van Lowepro: Slingshot 200 AW, maar Tamrac maakt iets soortgelijks in de vorm van de Velocity serie.xon schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:16:Slingshot haal je met 1 beweging van je rug en draai je naar je buik en je pakt de camera..uiteraard ook andersom werkt dit perfect. Heb er voor het eerst tijdens citytrip mee gelopen in berlijn en je hebt nog geen eens door dat je hem op je rug hebt..ideaal!
• Klein spul: Het aanbod in de categorie "klein" (voor alleen body en 1 lens of compact camera) is echt oneinding. Daarvoor zou ik gewoon naar de dichtsbijzijnde winkel gaan en iets moois uitzoeken voor een zacht prijsje, daar heb je onze hulp niet bij nodig
• Harnesses: Ik heb er nog nooit iemand mee zien lopen, maar het past niet in één van de categoriën hierboven, en ze zijn een enkele keer langsgekomen in het vorige topic. Voorbeeld: Lowepro S&F Vest Harness.
Een paar van de rugtassen bieden de mogelijkheid om naast fotogear ook andere spullen mee te nemen, en zelfs het fotospuldeel eraf te halen en tijdelijk als schoudertas te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Lowepro Orion Trekker (II) en de Tamrac Adventure 7. Vaak gaat dit ten koste van de hoeveelheid ruimte voor fotospullen, maar je moet echt helemaal zelf bepalen of dit iets voor jou is.
Ook bieden sommige rugtassen de mogelijkheid om naast je fotogear een laptop mee te nemen, zoals de Crumpler Brian's Hottub, de Lowepro Compudaypack en de Lowepro Computrekker AW. Bedenk je wel dat dit soort rugtassen al snel vrij log worden, dat is niet altijd handig. Een enkele schoudertas is ook laptop-compatible, maar dat zijn uitzonderingen.
Fabrikanten
Op een gedeelde eerste plaats in de fototas-fabrikant-populariteit van het vorige topic staan Crumpler en Lowepro. (De volgorde waarin ik ze steeds noem is alfabetisch, en heeft niets te maken met mijn persoonlijk favoriet
Crumpler:
Australische fabrikant (al begreep ik vandaag dat Europa een min of meer onafhankelijk bedrijf is). De tassen zien er over het algemeen vrij vlot uit, maar bieden desondanks behoorlijk veel bescherming. De prijs is heel behoorlijk, maar de consensus hier lijkt te zijn dat je wel waar voor je geld krijgt.Hun aanbod verschilt per continent, dus kijk ook eens op de Australische site, wellicht dat je daar een tas vindt die beter bij je past dan één van de Nederlandse modellen (zie evt Waar kopen hieronder). Verder geeft Remy in deze post een aardig overzichtje van de inhoud van de verschillende schoudertassen.
Populaire tassen van Crumpler zijn qua schoudertassen de Stunner, de Loyal Chap, de Geekstar, de Long Schlong en de Ben's Pizza Serie (S tot XXXXL) en qua rugtassen de Shrinkle, de Brian's Hottub en de Karachi Outpost.
Let op: Hun aanbod verandert vrij snel, dus het kan best zijn dat je tassen die in het vorige topic staan nu al niet meer kunt krijgen (verkrijgbaarheid houdt trouwens sowieso niet over, zie Waar kopen hieronder). Zo is Brian's Hottub bijvoorbeeld inmiddels uit productie. De nieuwe lijn komt, volgens de website, eind oktober 2006 online.
Lowepro:
Waarschijnlijk de bekendste bij mensen die het vorige topic niet hebben gelezenZie ook deze post van Fingerprint88, met een overzicht van de verschillende tassen met "Orion" in de naam. De website van Lowepro is erg goed trouwens, veel informatie over de verschillende tassen, en bij elke fototassen staat een voorbeeld met spullen erin.
Populaire Lowepro tassen zijn qua schoudertassen de
Lowepro Nova 4 AW, de Stealth Reporter en de Rezo serie, qua rugtassen de Orion Trekker (II), de Micro Trekkers, de Mini Trekker en de Computrekker (Plus (AW)), qua Slingshotters is met name de Slingshot 200AW redelijk populair. Kleine tassen zijn er bijv. in de vorm van de Nova Mini AW, en tot slot is er dus nog het Lowepro S&F Vest Harness
Tamrac:
Dit is zo'n beetje "The Best of the Rest". Reacties zijn behoorlijk goed op deze tassen, vooral in de laatste helft van 't topic worden ze wat vaker genoemd. laat het me weten als je iets zinnigs te zeggen hebt over de verkrijgbaarheid van Tamrac tassen dan voeg ik een opmerking toe.Let erop dat Tamrac twee verschillende namen voor hun tassen hanteert: Model 5747 is bijvoorbeeld hetzelfde als Velocity 7.
Populaire Tamrac tassen: Qua schoudertas is de Adventure 8 vaak langsgekomen, qua rugtassen de Expdition 5 en qua Slingshot-achtigen de Velocity 7 en 9.
Verder
heb ik nog voorbij zien komen: Samsonite, Vanguard, Domke, Tenba, Billingham, Safrotto, Mountainsmith, het eigen merk van Foto Konijnenberg, ThinkTank, tweak je tas op timbuk2.com en tot slot een aanbieding van Lidl.Handige sites
Google en zoeken in Centraal fototas topic zijn je vriend natuurlijk. En dan zijn er ook nog: [list]• cambags.com: een aanrader, met onder andere een overzicht van "aanbevolen" (whatever that may be) tassen per camera,
• taschenfreak.de: Van heel veel tassen een paar foto's, waarop je ook kunt zien hoeveel er ongeveer in kan. Wel in het Duits.
• Meer sites welkom
Waar kopen
De fotoboer om de hoek is natuurlijk altijd een goeie, zeker aangezien je dan je spullen kunt meenemen en even kunt passen en proberen hoe het zit, en als je een beetje geluk hebt heeft hij een mooie aanbieding (is mij al twee keer gebeurdInternationaal zijn B&H en Photococan populair, en ook eBay (Nederlands of internationaal) is een optie natuurlijk. Bedenk wel dat als je iets uit het buitenland laat komen dat je het risico loopt op een naheffing van BTW van de Nederlandse douane, dus een tas kan zomaar 20% duurder worden dan je denkt. Sommige mensen hoeven 5 keer niet te betalen, bij anderen is het de eerste keer raak.
Zoals boven gezegd is Crumpler soms wat moeilijk verkrijgbaar in Nederland. Waar je in ieder geval terecht kunt zijn de Crumpler Shops, ook al zijn die zeker niet goedkoop. Kortgeleden meldde Hiigara vol vreugde een winkel in Nijmegen waar ze Crumpler tassen hebben. Anders loont het gewoon wat van de betere fotowinkels binnen te lopen, vaak hebben ze wel iets staan en soms kunnen ze andere modellen bestellen.
Overige random opmerkingen
- Eerste en belangrijkste: Ga passen. Neem de spullen die je in je tas wil stoppen mee naar een winkel, en ga rustig passen of het er een beetje in past. Dat is meer waard dan plaatjes op internet of een review van iemand anders, ook al omdat het persoonlijk is wat je als handige indeling ervaart.
- Koop een tas liever te groot dan te klein. Je zou niet de eerste zijn die nu een tas koopt en er over een (half) jaar achterkomt dat alle nieuwe lenzen die hij heeft aangeschaft er niet meer bij passen.
- Of: Koop een tas liever te klein dan te groot. Als je een grote tas hebt neem je alles wat erin past ook mee, bij een kleine tas ga je wat beter daarover nadenken.
- Kortom: Denk er goed over na
, jij bent de enige die kan bepalen wat je nodig hebt of zal hebben. En anders kun je hem natuurlijk altijd verkopen aan een medetweaker
- Geld: Vaak komt er in de te kopen tas voor vele honderden zoniet duizenden euro's aan spullen, en het is toch erg fijn als die goed beschermd zijn. Realiseer je dat als je overweegt om een paar tientjes te besparen op (de kwaliteit van) je tas.
- Je kunt ook zelf een tas maken (zie bijv. Zandor in "Centraal fototas topic" en Heaget in "Centraal fototas topic"). Dat is natuurlijk leuk, stoer en goedkoop, maar (zie het vorige puntje).
- Jatkans: Een argument wat vaak wordt gebruikt om de aanschaf van een Crumpler tas (maar ook andere merken, alleen Lowepro niet geloof ik
) te rechtvaardigen is dat hij "er niet uitziet als een fototas". Hoewel dat best zo kan zijn is het dievengilde ook niet dom (Crumpler is behoorlijk populair de laatste tijd), en als je rondloopt met een 30D met 70-200L f/2.8 IS laat het zich raden wat er in de tas zit natuurlijk...
- Leuk detail van de Lowepro AW serie is dat de regenhoes 18% grijs is.
Administratieve zaken
Om dit topic een beetje overzichtelijk en schoon te houden:- Het komt nog weleens voor dat mensen een camera hebben gekocht en graag een tas willen. Prima, natuurlijk, maar van een vraag als: "Ik heb XYZ en ik wil een tas" wordt niemand wijzer, want er zijn gewoon heel veel mogelijkheden. Doe zoals Gizz in "Centraal fototas topic", dus geef aan:
- Waarom je een nieuwe tas wil,
- Wat voor tas je wil,
- Wat erin moet passen (nu en in de toekomst),
- Welke tassen je zelf al hebt gevonden (liever 3 dan 20
),
- Waarom deze niet aan je eisen voldoen (te duur, niet groot genoeg, te lelijk, geen Crumpler, etc).
- Als je een tas hebt gekocht is het natuurlijk erg fijn als je je ervaringen deelt met ons! Ik was eerst van plan om in deze startpost links te geven naar alle reviews die in het vorige topic zijn gegeven, maar het zijn er zoveel geworden dat dat niet te doen is
De reviews van Remy over de Crumpler Geekstar, the_shadow over de Lowepro Slingshot 200 AW en gium over de Tamrac Adventure 7 vielen mij in positieve zin op, maar een eenvoudig fotootje zoals Nielsracing over de Mini Trekker AW is natuurlijk ook erg nuttig
(graag wel even het model tas waarvan je een foto maakt in dezelfde post vermelden, dat scheelt zoekwerk...)
Tot slot...
Changelog:- 28 sep 06: Versie 0.5: Brian's Hottub is uit productie in Nederland.
- 4 sep 06: Versie 0.4: taschenfreak.de toegevoegd, met dank aan 4eyes.
- 26 aug 06: Versie 0.3: Opmerking bij Slingshot, met dank aan Mig29
- 19 aug 06: Versie 0.2: Minor changes, met dank aan Mig29
- 19 aug 06: Versie 0.1 (beta)
En tot slot tot slot: Enjoy
[ Voor 105% gewijzigd door Dannr op 26-10-2006 03:19 . Reden: Versie 0.5 ]