budget s939 mobos?

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
Hallo,

Een maat van me zijn mobo / processor is stuk. Nu wou ik mobo / cpu / kast / voeding voor hem vervangen. Aangezien hij al wat ddr ram en zeker niet te veel geld wou uitgeven, dacht ik aan een upgrade naar s939 spul.

Ik heb al ff wat rondgezocht, maar de meeste review sites die ik bekijk bevatten vooral reviews van de nieuwste, duurdere mobo's en niet echt van de wat oudere goedkopere...
Vandaar mijn vraag of iemand nog een degelijke, recente (bios van toen het mobo uit kwam is meestal nog wel een pak gevorderd sindsdien) vergelijking van nforce 4 ultra plankjes ofzo weet staan?
Ook degelijke alternatieven voor de nforce 4 ultra (eventueel met onboard video, is niet om te gamen) zijn welkom (hoewel ik al wel las dat ati's s939 boardjes nog serieus veel kuren hebben en mja, via en sis zijn misschien wel wat TE budget... maar wie weet?)

vereisten zijn vrij simpel:

* niet te duur (rond 100 euro max ofzo)
* stabiel en degelijk
* niet te luide chipsetfan
* s939
* pci-e
* dual channel mem controller
* ata + sata (moeten er niet veel zijn, 2hds en een dvdwriter heeft ie momenteel in ata vorm)
* onboard sound

eventueel:

* onboard video

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Abit KN8 SLI :)
pricewatch: Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Kost je 90e en je hebt geen budget boardje. De NB is ook passief gekoeld, dus geen last van 8000rpm 40mm b*tches ;) .

Check mn product survey:
http://tweakers.net/productsurvey/127476

[ Voor 12% gewijzigd door aramdin op 18-08-2006 13:54 ]

Instagram / YouTube

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

pricewatch: Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)

Nog ff wat goedkoper :)
* niet te luide chipsetfan
Zou een probleem kunnen zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 18-08-2006 13:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb de A8N van Asus, weet niet even zo welke versie precies.

pricewatch

Goedkoopste is net geen €80, ik draai er een X2-4200 op. Heeft alles wat jij wil, weet ik niet precies of er ook een Onboard VGA versie is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Dat is wel relatief natuurlijk; ik hoor m'n NB fan op m'n A8n-e amper, en des noods koop je er 'n Zalman NB blokje bij, kost ook niks en ben je er nogsteeds goedkoper uit ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

voor 6 tientjes heb je al een Gigabyte
pricewatch: GigaByte GA-K8NMF-9 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, 1394)
de GA K8NMF9 is een best leuk bordje en ook nog eens heerlijk stabiel. Ik heb de K8NF9, dat is z'n ATX broertje en dat ding werkt prima, heeft geen irri fannetje erop zitten en is niet eens zo heel duur

Afbeeldingslocatie: http://tw2005.giga-byte.com/Motherboard/FileList/ProductImage/photo_k8nmf-9_big.jpg

(pricewatch: Gigabyte GA-K8NF9, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)) de k8nf9 heb je al voor 7 tientjes

beide bordjes zijn behoorlijk feature rijk (4x S-ATA, 8x USB, Firewire, PCI-e etc) dus eigenlijk alles wat je nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door TERW_DAN op 18-08-2006 14:02 ]

• Mastakilla
aramdin schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:52:
Abit KN8 SLI :)
pricewatch: Abit KN8 SLI, nForce 4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Kost je 90e en je hebt geen budget boardje. De NB is ook passief gekoeld, dus geen last van 8000rpm 40mm b*tches ;) .

Check mn product survey:
http://tweakers.net/productsurvey/127476
een abit nog wel, uit hun donkere periode...

Dat ze nu hard aan een comeback aan het werken zijn weet ik, maar trokken de mobo's uit die tijd dan wel op iets eigelijk?
Vooral qua stabiliteit / ondersteuning en driverupdates heb ik mijn twijfels...

Kan misschien nog iemand bevestigen of dit een degelijk boardje is?

• Mastakilla
thx ook voor de overige replies...

Ik vraag me echter wel nog steeds af welke nu het het meest stabiel is (asus, gigabyte, abit, etc)

Ik weet nl uit ervaring dat sommige NF4ultra mobos nogal erg gevoelig zijn voor wat voor geheugen je er in prikt...
Zo gaf mijn eigen DFI NF4ultra nl om de random x aantal dagen een random bluescreen waar ik maaaaaaaanden heb achter kunnen zoeken... uiteindelijk bleek dat ie niet zo goed overweg kon met mijn 100% werkend corsair pc4400 ram, wat nu opgelost is door het te vervangen met wat gskill...

dergelijke verassingen wil ik dus wel degelijk voorkomen als ik die nf4u aankoop.....

Verwijderd

Mastakilla schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:01:
[...]

Dat ze nu hard aan een comeback aan het werken zijn weet ik, maar trokken de mobo's uit die tijd dan wel op iets eigelijk?

De KN8 SLI is een prima board, ik heb hem zelf ook. Hij draait goed, stabiel en bij mij nog nooit problemen mee geweest. (in samenwerking met een AMD64 3000+ @ 2,6 en x800GTO2 @ x800xtpe)

Ik denk ook dat dit een goed board voor je is (eigenlijk dus voor je maat).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2006 14:12 . Reden: typoooo :o ]

• aramdin
[...]

Driverupdates? Het betreft gewoon een nVidia nForce 4 SLI chipset, voor driver support moet je bij nVidia zijn...De KN8 SLI is de opvolger van de AN8 SLI, een van de betere overclockers totdat DFI hun moederboardjes uitbracht :)

Instagram / YouTube

• Mastakilla
aramdin schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:13:
[...]

Driverupdates? Het betreft gewoon een nVidia nForce 4 SLI chipset, voor driver support moet je bij nVidia zijn...De KN8 SLI is de opvolger van de AN8 SLI, een van de betere overclockers totdat DFI hun moederboardjes uitbracht :)
met drivers bedoel ik zowel drivers voor audio, chipset, etc, als bios updates...

en hoewel ik em misschien nog wel een beetje ga overclocken, is dat zeker niet een grote vereiste... Zo zou ik bv ook nooooooit een dfi nf4 voor hem kopen.... Het zijn goeie boardjes, MAAR je moet er veeeeeel te veel tijd en moeite in steken om alles goed te configgen en aan het werken te krijgen.

Mijn focus ligt nu eerder op een stabiel / flexibel boardje dat niet te snel moeilijk gaat lopen doen, dan op een boardje dat net die paar mhz meer overclocked en 10x zoveel settings heeft

zo heeft ie bv nu al een latje van 512MB apacer pc3200 c2.5 ram en wou ik hem een vergelijkbaar latje laten bijkopen
ik hoop een boardje te vinden waar ik beiden, zonder teveel gepruts, in dual channel en T1 mooi kan laten samenwerken
(bij mijn dfi zou dit 9 op 10 wel een paar uur memtest en bios gepruts betekenen)

[ Voor 3% gewijzigd door Mastakilla op 18-08-2006 14:27 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mastakilla schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:27:
[...]

hoewel ik em misschien nog wel een beetje ga overclocken, is dat zeker niet een grote vereiste... Zo zou ik bv ook nooooooit een dfi nf4 voor hem kopen.... Het zijn goeie boardjes, MAAR je moet er veeeeeel te veel tijd en moeite in steken om alles goed te configgen en aan het werken te krijgen.

Mijn focus ligt nu eerder op een stabiel / flexibel boardje dat niet te snel moeilijk gaat lopen doen, dan op een boardje dat net die paar mhz meer overclocked en 10x zoveel settings heeft

zo heeft ie bv nu al een latje van 512MB apacer pc3200 c2.5 ram en wou ik hem een vergelijkbaar latje laten bijkopen
ik hoop een boardje te vinden waar ik beiden, zonder teveel gepruts, in dual channel en T1 mooi kan laten samenwerken
(bij mijn dfi zou dit 9 op 10 wel een paar uur memtest en bios gepruts betekenen)
Als ik dat zo lees zou een Gigabyte dingetje prima zijn. Je vrot het op elkaar en je kunt er gelijk mee aan de slag. Ik vind het iig een heerlijk bordje om mee te werken :)

• Mastakilla
Terw_Dan schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:28:
[...]

Als ik dat zo lees zou een Gigabyte dingetje prima zijn. Je vrot het op elkaar en je kunt er gelijk mee aan de slag. Ik vind het iig een heerlijk bordje om mee te werken :)
thx

ik zal die alvast in mijn achterhoofd houden...

En zijn er intussen al een beetje degelijke s939 mobo's met onboard video erop?
Het gaat me dan niet om de 3d prestaties van de onboard crap die erop zit, maar wel om alle andere zaken...

Verwijderd

[...]

Ik kan net als Redhero en Aramdin bevestigen dat het een prima bordje is. Ik heb hem zelf ook en hij werkt prima. Qua drivers is er eigenlijk ook niets te klagen. De huidige BIOS versie is prima, Nforce drivers is al genoemd en er zit AC97 audio op waarvan de drivers in de Nvidia updates zitten (je kan natuurlijk ook de realtek AC97 drivers gebruiken, doe ik i.i.g. wel)

Anyway: goed bordje voor een mooi prijsje! :)

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
MSI K8N Neo4-F? Lijkt mij een heel aardig plankje voor €64. Wat betreft de mogelijkheden is het een heel simpel, maar degelijk moederbord. Zo zal je firewire en een extra netwerkpoort moeten missen, maar je krijgt wel een full-size nForce4 moederbord met 4 DDR-banken (dual-channel), PCI-e x16, PCI-e x4, PCI-e x1, 4 PCI-sloten, onboard 7.1 geluid en 4 SATA aansluitingen. Overigens kun je die chipsetfan heel eenvoudig vervangen door zo'n Zalman NB47 blokje.

• aramdin
@MastaKilla
Ik had hiervoor een DFI NF4 Ultra-D. Die is toen kapot gegaan & is RMA gestuurd. Toen heb ik de Abit gekocht & de DFI is nieuw uit de RMA gekomen. Mijn vader gebruikt em nu non overclocked & je hoeft echt haast niets in te stellen. Dingen zoals mem timings op auto instellen en klaar...

Instagram / YouTube

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Mastakilla
aramdin schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:28:
@MastaKilla
Ik had hiervoor een DFI NF4 Ultra-D. Die is toen kapot gegaan & is RMA gestuurd. Toen heb ik de Abit gekocht & de DFI is nieuw uit de RMA gekomen. Mijn vader gebruikt em nu non overclocked & je hoeft echt haast niets in te stellen. Dingen zoals mem timings op auto instellen en klaar...
ik heb lang genoeg op dfi-street rondgehangen om te weten dat bij sommige mensen alles perfect werkt als je alles op "auto" laat staan (ook bij mijn dfi nf4u was dit het geval trouwens), en dat dit bij vele anderen dit absoluut niet het geval is

• Mastakilla
heb je goede ervaringen met die uli chipset dan?
hoe is ie vgl met de nf4u?

Verwijderd

Voila
Zelf geef ik de voorkeur aan Abit bordjes, omdat deze veel OC features heeft en stabiel is. Voor budget-OC'en kan je ook Gigabyte gebruiken. Als je een ietswat appart bordje wilt of een extreem budgetbord kan je beter een Asrock bordje nemen.

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Mastakilla schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:53:
[...]

heb je goede ervaringen met die uli chipset dan?
hoe is ie vgl met de nf4u?
Dan moet je eigenlijk eens in dit topic kijken:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1138807
Ik heb hem zelf ook, omdat dit de enige mogelijkheid was waarbij je icm socket 939 een AGP slot en een PCIe slot had. Tot nu toe bevalt hij mij prima.

[ Voor 8% gewijzigd door boaty op 21-08-2006 16:51 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
anton121 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:43:
MSI K8N Neo4-F? Lijkt mij een heel aardig plankje voor €64. Wat betreft de mogelijkheden is het een heel simpel, maar degelijk moederbord. Zo zal je firewire en een extra netwerkpoort moeten missen, maar je krijgt wel een full-size nForce4 moederbord met 4 DDR-banken (dual-channel), PCI-e x16, PCI-e x4, PCI-e x1, 4 PCI-sloten, onboard 7.1 geluid en 4 SATA aansluitingen. Overigens kun je die chipsetfan heel eenvoudig vervangen door zo'n Zalman NB47 blokje.
Deze heb ik ook in de Neo-FI versie dus met FireWire echt een TOP bord goed stabiel en maar € 76,50

Verwijderd

dit lijkt me een pricewatch check + google-review vraag ;)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 PCI-e/AGP

Nu er toch een topic voor open is...
Heeft er iemand ervaringen met dit bord, kost < 60 euro.
Chipset is van Uli, heeft die goede compatibiliteit met Corsair BH5 latten?
Modbreak:Dit krijgt de prijs voor meest luie topichijack van 2006 tot nu toe :X

Doe even 5 seconden de tijd om in dit subforum en idd DOC te searchen naar het bord, er zijn tig topics over, simpelweg doordat Jan, Alleman en zijn hond dit bord gekocht hebben wegens prijs en AGP. Daar vind je wel een paar ervaringen...

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 21-08-2006 19:24 ]

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 09:34

Iavak

no savegame

corpseflayer schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:34:

Er is al een (OC) ervaring topic over de Asrock.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1138807

Ik zelf heb dat bordje ook, en het bevalt me goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Iavak op 21-08-2006 17:40 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
voor ervaringen zie dit topic:
linkje

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 09:24

_fool

Helemaal zo gek nog niet

corpseflayer schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:34:

Iedereen -kan-topic-hijacken van Ravensburger(tm)
Modbreak:Nu nog Iedereen-kan-topicreport-aanmaken-en-niet-kansloos-in-topic-reageren van GoT snappen en je komt nog eens ergens....

[ Voor 77% gewijzigd door dion_b op 21-08-2006 19:25 ]

specs

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Iavak schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:40:
Er is al een (OC) ervaring topic over de Asrock.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1138807

Ik zelf heb dat bordje ook, en het bevalt me goed.
Thx, ik dacht dit topic heet "budget s939 mobos" en die Asrock valt onder de noemer budget...
Ik wist niet dat er een topic over bestond, anders had ik het wel al gelezen. ;)
De TS kan hier ook mee geholpen zijn. :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit topic gaat niet over ervaringen met budget So939 borden, maar over wélke budget So939 borden er bestaan die aan de eisen van de topicstarter voldoen.
Pagina: 1