Keuze nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 18:15
Dit nieuwe topic vanwege het feit ik absoluut niet uit de situatie kom. Wat is er precies aan de hand. Ik ben de afgelopen twee weken op onderzoek geweest wat betreft processor. Op dit moment heb ik een Pentium IV 2.4 Ghz, een bijpassende MoBo en een Geforce 4 videokaart, natuurlijk ook alle rand apparatuur maar dit zijn de dingen die, naar ik meen, toch wel enigszins zijn verouderd.

De keuze voor de nieuwe processor valt me zwaar, het MoBo is hieraan gelieerd en voor de nieuwe videokaart heb ik een pricewatch: Club3D Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, Vivo) CGAX-TX192= gekozen, met dank aan de review van juni!!

Ik ben zelf veel bezig met internet, bouwen sites, Reason en speel ook regelmatig games. Naast de normale dingen zijn dit de grotere processen. Kijkend naar bovenstaand, welke processor moet ik dan kiezen met het oog op de toekomst. Een nieuwe P IV met hyperthreading, de dualcore Pentium D, of de Core 2 Duo van Intel. Daarnaast, doe ik wel goed om alleen te kijken naar Intel of moet ik ook kijken naar AMD?

Ik wil dat mijn pc, met de nieuwe, toekomstige, onderdelel, minimaal 2 jaar uit de voeten kan, ik weet dat de markt erg snel gaat, maar dat zal het ook blijven doen. Kunnen jullie mij misschien helpen met deze zaak, ik kom er op dit moment echt niet uit!!

EDIT:Ik heb een 800 euro over voor de nieuwe proc, mobo, videokaart en 1gb intern geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door tijlemanz op 16-08-2006 15:11 ]

• PilatuS
  • Niet online
Het is wel handig als je je budget geeft. Maar als je een X1900XT gaat kopen neem ik aan dat het niet echt laag is. Een Core 2 Duo E6600 lijkt mij op dit moment het beste om te kopen met een redelijk budget.

Het beste lijkt mij om even wat benchmarks op te gaan zoeken. Dan kan je prima zien dat A sneller is als B en hoeveel precies.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 16-08-2006 15:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Pentium 4 en Pentium D zijn onderhand antiek, daar moet je niet naar kijken. de Core2 van intel is wat je nu moet kopen als je iets nieuws wilt. Of natuurlijk een AMD X2

• tijlemanz
PilatuS schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:59:
Het is wel handig als je je budget geeft. Maar als je een X1900XT gaat kopen neem ik aan dat het niet echt laag is.
Ongeveer 800 euro, ik heb het ook ff in de topicstart gegooid, de E6600 heb ik naar zitten kijken, zelf heb ik naar de E6400 gekeken, ik draai weinig dingen tegelijk dus ik hoef niet meteen helemaal bovenaan de lijst te gaan zitten, maar wil toch met de toekomst mee!

Daarnaast ben ik geen gamer Pur Sang, het moet ook andere dingeg goed kunnen!

[ Voor 7% gewijzigd door tijlemanz op 16-08-2006 15:18 ]

• PilatuS
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gaan voor 2x 1GB RAM ipv 1GB. Voor een aantal spellen is 2GB wel prettig. Ook voor wat andere zware apps is 2GB aan te raden.

Vergeet ook niet aan een goede voeding te denken als je z'n dikke upgrade uitvoert. Een X1900XT wil je niet draaien met een 300Watt voeding.

• tijlemanz
Als ik me niet vergis heb ik er 450Watt in zitten van Zalman, je hebt het over de E6600, is de E6400 ook een processor die goed meekan nu en zo over een jaar of twee ook nog?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

de E6600 en E6400 zijn allebei erg snelle cpus en met beide is over 2 jaar vast nog wel te werken. (afhankelijk van je eisen natuurlijk).

Zelf werk ik nog steeds met een Athlon MP 2600+ setup en ik denk dat ik dat de komende 2 jaar ook nog wel zal doen, snel zat voor mij.

[ Voor 47% gewijzigd door TERW_DAN op 16-08-2006 15:28 ]

• PilatuS
  • Niet online
Die 450W van Zalman zal wel voldoen. De E6400 is ook zeker een fijne CPU. Of je er 2 jaar mee vooruit kan is niet te zeggen, misschien komt er over anderhalf jaar wel een spel waar je minimaal 5GHz voor nodig hebt.

• tijlemanz
OK, na wat wikken en wegen, topics lezen en iets dieper in de buidel tasten, de E6600 kent nu mijn voorkeur. Maar dan stap 2: MoBo keuze is moeilijk.

Ik ben geen enorme PC kenner, dit wordt zelfs de eerste PC die ik ga bouwen, het lezen van alle handleidingen e.d.zal dus tijd in beslag gaan nemen. Af en toe een videokaarteje of geluidskaartje, reepjes intern geheugen erin prikken dat lukte me wel, maar de hele bende is andere koek. Nu zijn er zat topics met MoBo's, maar heel veel kennen grote problemen, zoals de Asus deluxe kaartjes. Er wordt aan alle kanten met instellingen gegooid waar ik nog nooit van heb gehoord. Wat is een goede kaart, waar het gewoon werkt en waar mijn videokaart ook tot zijn recht komt?

• PilatuS
  • Niet online
Voor Core 2 Duo mobo's moet je ff in het volgende topic gaan kijken -> [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV

Je moet ff kijken welke dingen jij graag wil hebben, zoals SLI/Crossfire Wifi en veel overklok mogelijkheden. Kwa mobo's kan het vanaf zo'n 50 tot 250.

• tijlemanz
PilatuS schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:34:
Voor Core 2 Duo mobo's moet je ff in het volgende topic gaan kijken -> [Discussie] Core 2 Duo (Conroe) Motherboard Topic Deel IV

Je moet ff kijken welke dingen jij graag wil hebben, zoals SLI/Crossfire Wifi en veel overklok mogelijkheden. Kwa mobo's kan het vanaf zo'n 50 tot 250.
Dan gaat ik eerst maar is even uitpluizen wat SLI wel niet is, WiFi is leuk maar hoeft niet. Ik gaat het is ff checken!!

Edit, zelfde als Crossfire dus, ik ga niet twee beeldschermen neer zetten. Dus dat niet echt nodig!

[ Voor 8% gewijzigd door tijlemanz op 16-08-2006 21:46 ]

• PilatuS
  • Niet online
SLI en Crossfire heeft niets te maken met 2 schermen. Met 1 kaart kan je 2 schermen aansturen. SLI is dat je 2 de zelfde kaarten samen laat werken zodat je meer frames krijgt in spellen. Als het goed is kan je met SLI geen eens meer met 2 schermen werken al weet ik dat niet zeker.

Een prima mobo voor de Core 2 Duo CPU is een Asus P5B. Ook Gigabyte heeft prima mobo's voor een redelijke prijs. Opzich kan je ook nog voor een Asrock mobo gaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sli en Crossfire staan los van het aantal beeldschermen dat je wil gaan gebruiken. SLI en Crossfire stellen je in staat de rekenkracht van meerdere videokaarten tegelijk te gebruiken.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Btw die x1900xt draait geen DX10, dus over een jaartje zal ie niet meer meekunnen naar alle waarschijnlijkheid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Welke moet ik nemen?" topics zijn hier niet de bedoeling :) Een Tweaker kan dat prima zelf uitzoeken. De PMG FAQ » Welke moet ik nemen? is hier ook duidelijk over.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.