Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:27
Phyc schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:50:
Nog enkele afbeeldingen.
Standaard quality, 2048 etc.

Een close-upshot van mn muismat.
En de bmw nogmaals.

Ben niet echt ondersteboven van de kwaliteit van de laatste foto, maarja, het blijft een telefoon..
Ik vind het jammer dat er veel ruis in zit.

[EDIT]
Ik heb de foto even door Paint Shop gehaald, met dit als resultaat!
Een stuk mooier naar mijn mening!

(heb meteen ook het zonlicht in de rechterbeneden hoek verwijderd, dit leed nogal af)

[ Voor 20% gewijzigd door Marcusso op 19-09-2006 19:16 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 18:33
Hoe zit het met de kwaliteit van de meegeleverde headset en de MP3 software op deze telefoon? Voor mij ook wel belangrijk namelijk. Hoe verhoudt dit zich met bijvoorbeeld de walkman series van SE?

• KaKiStyle
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:51
Jah indd, is het geluid goed? K heb muziek met headset van SE gehoord, dat klinkt echt geweldig.

Iemand die het toestel heeft, zijn de belkwaliteiten goed?

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:17
Heb geen ervaring met de walkman series van SE, maar wel met vele minidiscs, mp3 spelers, iPods etc, en ik vind dat het geluid via de headset zeker net zo goed is als een behoorlijke mp3 speler.

Belkwaliteit is ook prima, alleen is het volume, zelfs op zn hardst, vrij zacht.
Dit is te verhelpen door te bellen met de headset, deze kan altijd hard genoeg.

• KaKiStyle
Oki,

Zow slecht is die dus niet.

thnX voor de info :)

Verwijderd

ik heb wel een paar vragen over de nokia n93, hoop dat je mij kunt helpen:

- als ik bestanden van een andere gsm naar mijn n93 doorstuur via bluetooth komen deze alleen in de inbox. hoe in hemelsnaam krijg ik deze bestanden gewoon in mijn galerij?

- als ik een video naar mijn n93 wil verplaatsen, krijg ik de hele tijd dat mijn n93 deze niet kan afspelen. kortom: wat moet ik doen om filmpjes van mijn computer op mijn n93 te zetten zodat ik ze hierop kan bekijken.

hoop dat je mij verder kan helpen.

kan ook mailen op onwetenden@hotmail.com

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 02:04
- als ik een video naar mijn n93 wil verplaatsen, krijg ik de hele tijd dat mijn n93 deze niet kan afspelen. kortom: wat moet ik doen om filmpjes van mijn computer op mijn n93 te zetten zodat ik ze hierop kan bekijken.

hoop dat je mij verder kan helpen.

kan ook mailen op onwetenden@hotmail.com
Al geprobeerd het filmpje eerst maar mp4 formaat te converteren? Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Grappig dat dit toestel trouwens ook een bar code scanner heeft. Weet niet wat voor zin het heeft, maar het is wel grappig. DataMatrix codes worden zonder probleem omgezet naar volledige teksten.

Ook posten op GoT met een n93 gaat zonder problemen zoals je ziet :D

• KaKiStyle
Jah indd, dat heb ik gezien in de winkel. Hij heeft ook een Barcode lezer, alleen weet niet waarvoor die dient:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe is het eigenlijk mogelijk om te typen in de "video kijk modus" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:15:
hoe is het eigenlijk mogelijk om te typen in de "video kijk modus" ?
Wat zou je willen typen in de kijkmodus? :*)
Bediening van het toestel gaat dan met de knoppen aan de zijkant en er zitten ook nog twee knoppen naast het beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
Ik ben vandaag naar Saturn geweest, hebben ze de Nokia N93. K heel blij, vraag k aan een vrouw of ze hem op voorraad hebbe, jah zegt ze. Komt er een man (die die vrouw had gestuurd, om alles in orde te maken). Zegt ie om welke toestel ging het, Nokia N93, die heb k niet op voorraad:S:S.
Die vrouw die werkt alleen op zaterdag, die weet niet veel :S:S.

BC en T for Telecom hebbe ze alleen Zilver :(:(.

Zwart besteld hoop einde van de week de Nokia N93 te hebben :):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Phyc schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:02:
Goed, dan zal ik de eerste maar ff zijn die de moeite neemt om een filmpje te posten.

De resolutie is (uiteraard) 640x480, geloof ik :)
Dus wanneer je bedenkt dat je het schermpje iets kleiner maakt, het filmpje alleen maar scherper wordt, is de kwaliteit best aardig.
Aldus hier het filmpje, van mn auto :)

http://home.tiscali.nl/~pfeikens/Phycenz/Video080.mp4
nice filmpje! da's zeker een vooruitgang itt m'n k750i.

zit nu ook aan de n93 (zilver denk ik) te denken, maar is dit dingetje al te krijgen icm een orange 20-30 abootje met 200>€ voor 't toestel?
moet overigens eerst ff bedenken hoe ik van me hi abo afkom en nummer kan houden als dat al mogelijk is
kun je trouwens inruilkorting krijgen? heb hier een k750i

en even ander vraagje, hoe makkelijk kan de n93 switchen tussen gprs en wlan?

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 24-09-2006 19:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
Ik had ook even een vraag.

Je kan met N93 op internet d.m.v WiFi. Als je aan het internetten bent, heb je dan niet een soort virusscanner nodig? Het lijkt me wel dat je zoiets nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 21:43
Ik ben nu sinds twee dagen de trotse eigenaar van een zwarte N93. Het is een geweldig toestel. Vooral de snelheid valt me reuze mee. Ik heb ook een Nokia 6600 gehad, en die was erg traag.

Ik ben wel nog een aantal vraagjes over dit toestel:
(1) Als ik naar de synchronisatie instellingen (met Outlook) kijk, zie ik dat de Inbox niet selecteerbaar is. Hoe zorg ik ervoor dat ik ook mijn email kan synchronizeren?
(2) Ik heb 't idee dat de toetsen aan de zijkant af en toe niet werken in de cameramodus. Heeft hier nog iemand last van? In de dichte vorm, kun je aan de buitenkant van profiel wisselen (als ik me niet vergis), maar dat werkt ook niet altijd.
(3) Zijn er progjes waarmee het toestel automatisch van profiel wisselt? Op mijn vorige (Windows mobile) telefoon gebruikte ik PocketZen. Daarmee kun je instellen dat je toestel op een bepaald tijdstip naar een ander profiel switched.
(4) Kan ik, zonder de telefoon te openen, zien of iemand me heeft gebeld of geSMSed? Bij mij is het buitenste schermpje donker als ik 'm een paar minuten niet heb gebruikt.

Bedankt voor jullie antwoorden.

(Edit: vraag 4 toegevoegd)

[ Voor 9% gewijzigd door pvtonger op 25-09-2006 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
KaKiStyle schreef op maandag 25 september 2006 @ 00:19:
Ik had ook even een vraag.

Je kan met N93 op internet d.m.v WiFi. Als je aan het internetten bent, heb je dan niet een soort virusscanner nodig? Het lijkt me wel dat je zoiets nodig hebt.
Een virus scanner is inderdaad aan te raden. Voor mobiele toestellen zijn lang niet zoveel virussen als voor Windows PC's, maar je zult er maar net een tegen het lijf lopen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvtonger schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:15:
Ik ben nu sinds twee dagen de trotse eigenaar van een zwarte N93. Het is een geweldig toestel. Vooral de snelheid valt me reuze mee. Ik heb ook een Nokia 6600 gehad, en die was erg traag.

(1) Als ik naar de synchronisatie instellingen (met Outlook) kijk, zie ik dat de Inbox niet selecteerbaar is. Hoe zorg ik ervoor dat ik ook mijn email kan synchronizeren?
(2) Ik heb 't idee dat de toetsen aan de zijkant af en toe niet werken in de cameramodus. Heeft hier nog iemand last van? In de dichte vorm, kun je aan de buitenkant van profiel wisselen (als ik me niet vergis), maar dat werkt ook niet altijd.
(3) Zijn er progjes waarmee het toestel automatisch van profiel wisselt? Op mijn vorige (Windows mobile) telefoon gebruikte ik PocketZen. Daarmee kun je instellen dat je toestel op een bepaald tijdstip naar een ander profiel switched.

eerst een vraag. waar heb je de zwarte gekocht? ik zie alleen zilver. Voor die profielen: volgens mij kun je bij nokia s60 toesten bij profielen een 'tijdelijk' aangeven, dan schakelen ze automatisch over op een ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvtonger
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:58:
[...]

eerst een vraag. waar heb je de zwarte gekocht? ik zie alleen zilver.
Ik heb 'm bij PDAShop besteld. (Vrijdagavond om 18:30 besteld en zaterdag had ik 'm in mijn handen. _/-\o_ )

Ik zal eens naar het 'tijdelijk' element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:17

(4) Kan ik, zonder de telefoon te openen, zien of iemand me heeft gebeld of geSMSed? Bij mij is het buitenste schermpje donker als ik 'm een paar minuten niet heb gebruikt.

(Edit: vraag 4 toegevoegd)
1 - Heb een hekel aan outlook, kan ik je niet mee helpen :)
2 - Je kan idd met de aan- en uitknop van profiel wisselen, had er in het begin wat problemen mee, wanneer ik drukte gebeurde er niets, en moest ik de telefoon openen om verder te gaan. De afgelopen weken werkte het gewoon goed, kon probleemloos switchen.
3 - Geen flauw idee, google.com ftw?
4 - Jazeker, als je geen toetsblokkering er op hebt kan je de 'shoot'-knop voor de camera half indrukken, wanneer je wel toetsblokkering aan hebt, zal je hem helemaal moeten indrukken.
Op het schermpje zie je dan ofwel een omhoogwijzend pijltje, dat aangeeft of je een oproep hebt gemist, of een envelopje.

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 06:06
Ja dit kan, er is een progje voor. Weet helaas niet meer welke, heb het gezien tijdens het surfen. Even zoeken dus! :)

Kan men hier vertellen of de zilveren N93 mooi is? Ik heb geen van beide gezien en twijfel nu over de kleur.

[ Voor 10% gewijzigd door mbvisiontt op 27-09-2006 17:09 ]

.... Ik weet het ook niet

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'k heb de zilveren :9~ :9~ , met een orange 25 abootje (zit alleen nog met me hi20 opgescheept), mooi toestelletje!

Zal em morge es ff uitproberen.

Maar ff (weer deze) vraag, hoe gemakkelijk kan dat ding switchen (tijdens het internetten) van gprs naar wlan voor als ik bijv thuiskom?

en nog iets.. verzond net een mp3 filetje van me k750i naar de n93 via bluetooth, de n93 ontvangt em als bericht waarna ik de file apart nog moet opslaan. Kan ik files via BT direct laten opslaan ipv als bericht te laten ontvangen?

@ TS bij Welke applicaties/games kan ik op mijn N93 allemaal zetten?, staat hotspotfinder bij, die link doet echter niet meer
en er is nog een accesoire: het bluetooth toetsenbordje van nokia, die staat er nie bij, die kost alleen even €120...

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 27-09-2006 23:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• KaKiStyle
K ben bij T for Telecom geweest, daar hadden ze alleen de zilveren op voorraad. De zilveren vind k wel mooi, maar ga toch voor de zwarte. K vindt zwart met chroom effect mooier.

K heb hem besteld, hoop dat ie snel binnekomt

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
@ TS bij Welke applicaties/games kan ik op mijn N93 allemaal zetten?, staat hotspotfinder bij, die link doet echter niet meer
en er is nog een accesoire: het bluetooth toetsenbordje van nokia, die staat er nie bij, die kost alleen even €120...
Kijk anders eens hier: Het Symbian S60 3rd Edition Discussie Topic

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wat moet ik daar als ik meld dat er een link in de startpost van dít topic niet werkt? die Welke applicaties/games kan ik op mijn N93 allemaal zetten? is namelijk geen vraag maar de naam van het kopje in de startpost waar de nietwerkende link staat

edit: de tvout van de telefoon doet het :9~ , zie alles van telefoon op tv, afbeeldingen videos games en de cam :P

nu nog wifi werkend krijgenwekrt! met dank aan: SOFTWAREz, bedankt voor die info voor het instellen! wifi werkte meteen!

ff iets... heeft de radio geen RDS?? krijg alleen maar frequentie te zien

[ Voor 46% gewijzigd door Raven op 28-09-2006 12:00 ]

Oscar Wilde

• DaannO
bartgrefte schreef op donderdag 28 september 2006 @ 10:21:
[...]

wat moet ik daar als ik meld dat er een link in de startpost van dít topic niet werkt? die Welke applicaties/games kan ik op mijn N93 allemaal zetten? is namelijk geen vraag maar de naam van het kopje in de startpost waar de nietwerkende link staat

edit: de tvout van de telefoon doet het :9~ , zie alles van telefoon op tv, afbeeldingen videos games en de cam :P

nu nog wifi werkend krijgenwekrt! met dank aan: SOFTWAREz, bedankt voor die info voor het instellen! wifi werkte meteen!

ff iets... heeft de radio geen RDS?? krijg alleen maar frequentie te zien
Het was nog erg vroeg vanochtend :+

offtopic:
Bedankt :>

PS: ik verwerk het toetsenbord er niet in, dit omdat in de praktijk het nog erg duur is en ik vind het niet echt handzaam. Dus ik verwacht dat mensen het niet zo snel zullen kopen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DaannO op 28-09-2006 14:13 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DaannO schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:06:
[...]

Het was nog erg vroeg vanochtend :+

offtopic:
Bedankt :>

PS: ik verwerk het toetsenbord er niet in, dit omdat in de praktijk het nog erg duur is en ik vind het niet echt handzaam. Dus ik verwacht dat mensen het niet zo snel zullen kopen ;)
'kee!

Oscar Wilde

• KaKiStyle
Op het N80 forum hier las k dat de headset niet goed zit. ALs hij in je broekzak zit, en je maakt een verkeerde beweging dan schiet hij eruit. Is dit ook zow met de N93?

Met datakabel werken lijkt ook niet echt geweldig te zijn met N80, als je hem aanraakt dan verbreekt hij de verbinding. Hoe zit dat met de N93?

Verwijderd

KaKiStyle schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:54:
Op het N80 forum hier las k dat de headset niet goed zit. ALs hij in je broekzak zit, en je maakt een verkeerde beweging dan schiet hij eruit. Is dit ook zow met de N93?

Met datakabel werken lijkt ook niet echt geweldig te zijn met N80, als je hem aanraakt dan verbreekt hij de verbinding. Hoe zit dat met de N93?
Ik heb 'm nog niet met headset meegenomen, maar de datakabel zit bij mij in ieder geval lekker stevig. Geen problemen als ik 'm aanraak!

• m277755
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Aan gebruikers van een N93: kan je fatsoenlijk muziek afspelen terwijl je navigatie draait? Als ik op mijn 6630 muziek speel (met oggplayer) en tomtom zegt iets stopt de muziek zolang tomtom praat, maar dan als de muziek weer verder gaat is de muziek een stuk teruggespoeld. Als dit bij een N93 wel goed gaat is hij een stuk interessanter voor in de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
Vanaf vandaag ben k ook de trotse eigenaar van een zwarte Nokia N93 :) :D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien domme vraag maar is er een manier om de wifi zend/ontvangst wat te verbeteren? mbv richtantenne oid als dat al aangesloten kan worden? Of kun je bij de n93 geen losse wifi antenne plaatsten op wat voor manier dan ook?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 02-10-2006 20:44 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ook 1 =D Wel veel bugs nog... Bv, als ik gebeld wordt, horen mensen de eerste zin die ik zeg niet, in plaats daarvan slechts "gekraak". Wat ook erg jammer is, is dat je niet tegelijk de richtingtoets en een nummertoets kan indrukken... Dat móeten ze echt fixen, want dan kan ik lekker al die ouwe Nintendo-spelletjes spelen op de TV =D Ik ben benieuwd trouwens hoe de SNES-emulator gaat lopen op dit apparaat. De NES werkt uiteraard prima, die dee het op oudere modellen ook al goed.

Ik heb trouwens een mailtje gestuurd aan Nokia over dat toetsenprobleem. Als jullie dat nou ook doen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:57:
Ik heb er ook 1 =D Wel veel bugs nog... Bv, als ik gebeld wordt, horen mensen de eerste zin die ik zeg niet, in plaats daarvan slechts "gekraak". Wat ook erg jammer is, is dat je niet tegelijk de richtingtoets en een nummertoets kan indrukken... Dat móeten ze echt fixen, want dan kan ik lekker al die ouwe Nintendo-spelletjes spelen op de TV =D Ik ben benieuwd trouwens hoe de SNES-emulator gaat lopen op dit apparaat. De NES werkt uiteraard prima, die dee het op oudere modellen ook al goed.

Ik heb trouwens een mailtje gestuurd aan Nokia over dat toetsenprobleem. Als jullie dat nou ook doen.. ;)
Al eens een agenda-item verstuurd (bijv. via sms of bluetooth) naar een andere telefoon? Zo ja, komt bij die ander de afspraak goed in de agenda te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ff getest voor je, een memo van een afspraak via bluetooth naar een 6600, en dat ging goed.

Overigens, de Nintendo-emulatoren zijn een soepele 7 euro 90 op www.vampent.com =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:39:
Ik heb ff getest voor je, een memo van een afspraak via bluetooth naar een 6600, en dat ging goed.
Bizar! Ik heb mijn tijd goed insteld staan (ook locatie Nederland/Amsterdam) en als ik een agenda-item verstuur naar een andere telefoon, komt daar de afspraaktijd 2 uur vroeger te staan. Ga ik met PC Suite mijn afspraken synchroniseren met Outlook, dan gaat alles wel goed!
Andersom als iemand een agenda-item naar mijn telefoon verstuurd, dan komt deze meteen goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik het verkeerde getest, ik werk altijd met memo's waarin ik de tijd opschrijf, niet met tijden in de agenda... Ik zal het morgen ff proberen met een afspraak met een tijd in de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heb net dat bluetooth toetsenbordje gekocht van nokia, me n93 vind em wel maar reageert er niet op :?

maar hoe moet ik in vredes naam dat programma installeren als ze er alleen maar een mmc kaart bij doen

edit: hij doet het hij doet het :9~ :9~ , heb ff gegoogled en toen software linkje gevonden, stom dat ze dat niet in de manual zetten, maar volgesmij lag 't ding al héél lang bij mediamarkt. vorige keer, paar maand terug, kostte dat ding nog 120 (daarom liet ik em liggen), nu kostte ie maar 79

TS: mischien handig om de volgende link in de startpost te zetten: link naar de pagina, directe link naar de sis file
Why? nou kijk, als er meer mensen met een n93 dat bluetooth toetsenbordje willen dan moeten ze wél het programma kúnnen installeren. Met een mmc kaart kan dat niet, vandaar het linkje naar het programma wat nodig is om dat keyboardje werkend te krijgen

[ Voor 112% gewijzigd door Raven op 05-10-2006 21:09 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
K had gehoord dat je de Nokia N70 ook als webcam kan gebruiken. Kan het ook met de Nokia N93. Aangezien k thuis een 0,3 megapixel webcam heb die half werkt, is het miss. een optie om mijn N93 als webcam te gebruiken.

Nu is mijn vraag:

Kan je de Nokia N93 ook als Webcam gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sim geplaatst, pc suite geinstalleerd en outlook gesynchroniseerd (ruim 350 namen/adressen) . Perfect allemaal maar nu heb ik bij bepaalde personen geen naamweergave meer. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:45:
Ik heb sim geplaatst, pc suite geinstalleerd en outlook gesynchroniseerd (ruim 350 namen/adressen) . Perfect allemaal maar nu heb ik bij bepaalde personen geen naamweergave meer. Iemand enig idee hoe dit kan?
vaker gelezen bij andere Nokia. volgens mij had dat iets te maken met het feit als er een naam meerdere keren voorkomt verschillende nummers (als er bv 4 jansens in staan zonder verdere aanduiding en een jansen belt weet het toestel niet welke jansen dat is, meen dat het zo iets is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazan2 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:45:
vaker gelezen bij andere Nokia. volgens mij had dat iets te maken met het feit als er een naam meerdere keren voorkomt verschillende nummers (als er bv 4 jansens in staan zonder verdere aanduiding en een jansen belt weet het toestel niet welke jansen dat is, meen dat het zo iets is)

Ok, dank, ik vermoedde al zoiets en zit ondertussen van alles te wissen en opnieuw in te voeren zonder resultaat. Misschien heeft iemand anders nog een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb meer mensen horen klagen over dat je niet tegelijk de richting toets en nummer toets kan indrukken. Wat valt er aan te doen, want sommige mensen hebben ook een mailtje naar nokia gestuurd, maar die willen er niets aan doen. Hoe speelt die NES emulator als die toetsen niet goed werken? Ik hoop ook echt dat ze dit fixen want het blijkt bij meer games niet te werken.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:57:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:45:
Vaak gebeurt dit wanneer telefoonnummers meerdere keren in je telefoon voorkomen. Check of die bepaalde personen nu meerdere keren in je contactlijst voorkomen, waarschijnlijk zit daar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JBreuer1985 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:39:
Hoe speelt die NES emulator als die toetsen niet goed werken? Ik hoop ook echt dat ze dit fixen want het blijkt bij meer games niet te werken.
[...]
Met het toetsenprobleem is de NES-emu onspeelbaar, met uitzondering van arkanoid (en andere spelletjes waar je alleen de richtingstoetsen voor nodig hebt ;)). Nokia kan haast niet anders dan dit fixen lijkt me... Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen mailen, des te eerder is het opgelost.

http://www.nokia.nl/nl/support/ask.html =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

even vraagje, als ik vanaf de pc iets wil overblazen naar me foon (bijv tomtom6) per datakabel, moet ik dan persé nokia pcsuite installeren? Of kan het zonder net als bij bluetooth?
Wil dan wel direct naar de minisd sturen en niet het intern geheugen zoals bij bluetooth, kan gewoon nergens aangeven van dat het te versturen bestand op de minisd moet komen..... hoe zit dat?

'k heb trouwens 2GB minisd nu, morge ff testen maar eerst huidige minisd backuppen....

zeg, volgens de help in de foon kan ik per wlan dingen versturen van/naar me foon en pc, krijg dat niet voor elkaar. ze vinden elkaar niet.... moet er dan soms eerst een adhoc opgezet worden? of kan het gewoon via de router waar pc per draad aanhangt?

en krijg nog altijd rds niet werkend....

[ Voor 67% gewijzigd door Raven op 10-10-2006 23:47 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:11:
[...]

Vaak gebeurt dit wanneer telefoonnummers meerdere keren in je telefoon voorkomen. Check of die bepaalde personen nu meerdere keren in je contactlijst voorkomen, waarschijnlijk zit daar het probleem.
Inmiddels opgelost, bleken inderdaad 2 of meerdere keren hetzelfde nummer in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
Ik heb vandaag de N93 binnen gekregen, maar ben er niet tevreden over. De foto's zijn lang niet zo mooi als de afbeeldingen die op dit forum getoond worden van de N93 en dat terwijl ik bij de opties alles op zijn hoogst heb staan. Bij de filmpjes heb ik altijd een vreemd geluid. Dit is niet de optische zoom want als die uit staat heb ik ook dit vreemde geluid. Op de volgende link staat een filmpje wat ik met de N93 gemaakt heb met dit geluid erbij. Weet iemand hier wat dit kan zijn?

http://www.verzend.be/v/8313261/Video008.mp4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
P.S. Ook is mijn telefoon erg traag en al meerdere keren zelfs vast gelopen.
JBreuer1985 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:24:
Ik heb vandaag de N93 binnen gekregen, maar ben er niet tevreden over. De foto's zijn lang niet zo mooi als de afbeeldingen die op dit forum getoond worden van de N93 en dat terwijl ik bij de opties alles op zijn hoogst heb staan. Bij de filmpjes heb ik altijd een vreemd geluid. Dit is niet de optische zoom want als die uit staat heb ik ook dit vreemde geluid. Op de volgende link staat een filmpje wat ik met de N93 gemaakt heb met dit geluid erbij. Weet iemand hier wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
bartgrefte schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:40:
heb net dat bluetooth toetsenbordje gekocht van nokia, me n93 vind em wel maar reageert er niet op :?

maar hoe moet ik in vredes naam dat programma installeren als ze er alleen maar een mmc kaart bij doen

edit: hij doet het hij doet het :9~ :9~ , heb ff gegoogled en toen software linkje gevonden, stom dat ze dat niet in de manual zetten, maar volgesmij lag 't ding al héél lang bij mediamarkt. vorige keer, paar maand terug, kostte dat ding nog 120 (daarom liet ik em liggen), nu kostte ie maar 79

TS: mischien handig om de volgende link in de startpost te zetten: link naar de pagina, directe link naar de sis file
Why? nou kijk, als er meer mensen met een n93 dat bluetooth toetsenbordje willen dan moeten ze wél het programma kúnnen installeren. Met een mmc kaart kan dat niet, vandaar het linkje naar het programma wat nodig is om dat keyboardje werkend te krijgen
Ik ga even gebruikers ervaringen lezen over dat toetsenbordje. Mocht hij echt in trek zijn, dan lijkt het me wel handig idd. Anders zie ik de nut nog niet echt. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wat tips over foto's:

Gebruik nooit de macro-modus. Véél betere foto's maak je met 3 keer optische zoom en autofocus. Daarmee heb ik echt mooie plaatjes geschoten.

Verder las ik dat voor het fotograferen van objecten verder dan 5m je beter landscape mode kan gebruiken, zonder autofocus dus. Dit laatste heb ik nog niet getest.

Verder ben ik bezig feedback te krijgen van Nokia over het toetsenprobleem. Dat gaat lastig. Op een mailtje heb ik geen antwoord gehad. Telefonisch zijn ze moeilijk bereikbaar, toen ik ze te pakken had hielpen ze me niet. "De Nokia N93 is niet uitsluitend een game-toestel". Nee, maar wel óók, met z'n TV-out en 3D-versneller-chipset. Bovendien ad ergens gelezen dat Nokia overweegt de NGage-spelletjes voor de N-reeks uit te brengen. Ze verwezen me uiteindelijk naar forum.nokia.com, maar dat is een forum voor developers, dus daar wilden ze me ook niet helpen. Nu zit ik op het Nokia discussie-forum, maar daar zitten vrijwel alleen gebruikers... Ik heb 3 keer gepost gisteren, maar nog geen antwoord gehad. Zonet heb ik een moderator maar ge-PMt... Wel jammer dat je bij zo'n dure (en buggy) telefoon geen support krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JBreuer1985 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:24:

Kazan2: Ik sluit mij bij dit bericht aan. Met name dit toestel gekocht zodat ik mijn spiegelreflex niet altijd meer mee hoef te nemen voor foto's ivm mijn werk. De foto,s zijn ronduit korrelig, ook bij klein formaat. Zowel met als zonder flits. Wat dat betreft vrees ik dat we we met zn allen flink belazerd zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe nokia N93 firmware kan worden gedownload!!! ... vergeet niet een backup te maken van het intern geheugen van je mobiel. o.a. afspraken en sms'jes worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, je was me 10 minuten voor! Ik wilde het net zeggen... Ik kan pas vannacht updaten als ik klaar ben met werk =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 12:43:
Nieuwe nokia N93 firmware kan worden gedownload!!! ... vergeet niet een backup te maken van het intern geheugen van je mobiel. o.a. afspraken en sms'jes worden verwijderd.
en wat voor bugs zijn deruit gehaald?

en hoe maak ik backup van intern geheugen?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 16-10-2006 13:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartgrefte schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:47:
[...]

en wat voor bugs zijn deruit gehaald?

en hoe maak ik backup van intern geheugen?
Hier vind je een overzicht van de wijzigingen

en een backup maak je met software die wordt meegeleverd bij de nokia N93.

De firmware kun je hier kunt downloaden

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 15:12 . Reden: 2e url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 20:39:
[...]

Kazan2: Ik sluit mij bij dit bericht aan. Met name dit toestel gekocht zodat ik mijn spiegelreflex niet altijd meer mee hoef te nemen voor foto's ivm mijn werk. De foto,s zijn ronduit korrelig, ook bij klein formaat. Zowel met als zonder flits. Wat dat betreft vrees ik dat we we met zn allen flink belazerd zijn/worden.
Zo te horen is het geluid de AVR (automatische volume regeling) Omdat het daar stil is gooit hij de gain helemaal open tot hij vast loopt. Daarna begint het spelletje weer opnieuw. Probeer het eens in een ruimte waar wél wat geluid is?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.youtube.com/watch?v=jlSge48zIVU&eurl=

=D

Als ze nou de knoppen ff fixen kunnen we het ook echt spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:00:
[...]

Hier vind je een overzicht van de wijzigingen

en een backup maak je met software die wordt meegeleverd bij de nokia N93.

De firmware kun je hier kunt downloaden
toch niet die crappy pcsuite he? die wat bij m'n 3200tje zat, was echt brak.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
Is dat dan nog niet gefixed in deze firmware update want die knoppen is echt een rot probleem...
Verwijderd schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 16:47:
http://www.youtube.com/watch?v=jlSge48zIVU&eurl=

=D

Als ze nou de knoppen ff fixen kunnen we het ook echt spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

newp. Ik zou het zeer op prijs stellen als jij ook contact op zou willen met nokia, op andere forums zou willen posten enz. om druk te zetten op die gasten... Het zou wel erg zonde zijn als we Who's Next niet zouden kunnen spelen, als de hardware het wel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Weet niet of dit al gepost is maar op mijn N93 zat het er niet op en moest ik eerst die config file installeren, maar het werkt nu goed: meteen vanaf de N93 foto's op Flickr zetten.

Hier meer info:
http://www.flickr.com/nokia/configure/n93/

En dit handige Search tooltje werkt ook goed op de N93:
http://rapidshare.com/files/68294/Search.zip.html

Alebei gratis natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door remotehost op 24-10-2006 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ik gebruik mijn N93 op het moment als autopc (naast gewoon als telefoon). Hij kan eigelijk alles wat mijn autopc ook kan (wat nuttig is dan). Tv-out op mijn 7 inch tft'tje werkt erg makkelijk en ziet er goed uit. Geluid komt via een fm zendertje (helaas geen aux op de radio). Ik ben nog aan het twijfelen of ik route66 zal nemen.

Wat me nog handig lijkt voor een volgend model in de multimedia computer lijn van nokia is als hij als usbhost zou kunnen werken om mass storage apparaten aan te kunnen sluiten. Ik weet alleen niet hoe haalbaar dit is. Een 2gb minisd kaartje is helaas niet genoeg voor een flinke muziekverzameling, wat video en nog ruimte voor het maken van foto's en filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boywonder
  • Laatst online: 21:45
m277755 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 04:53:
Ik gebruik mijn N93 op het moment als autopc (naast gewoon als telefoon). Hij kan eigelijk alles wat mijn autopc ook kan (wat nuttig is dan). Tv-out op mijn 7 inch tft'tje werkt erg makkelijk en ziet er goed uit. Geluid komt via een fm zendertje (helaas geen aux op de radio). Ik ben nog aan het twijfelen of ik route66 zal nemen.

Wat me nog handig lijkt voor een volgend model in de multimedia computer lijn van nokia is als hij als usbhost zou kunnen werken om mass storage apparaten aan te kunnen sluiten. Ik weet alleen niet hoe haalbaar dit is. Een 2gb minisd kaartje is helaas niet genoeg voor een flinke muziekverzameling, wat video en nog ruimte voor het maken van foto's en filmpjes.
Je gebruikt hem dus als een soort car pc, ze stuurt dus met je telefoon de beelden naar je schermpje, zou je hier een keertje een fototje van willen posten ben erg nieuwsgierig over de kwaliteit.

Verder nog de vraag of er iemand ervaring heeft met de n93 te grebruiken als afstandsbediening... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ff vraag, de filmpjes die de n93 maakt, met de cam, zijn toch mp4 he?
waarom kan dat ding dan geen film (southpark) in mp4 formaat afspelen?

film info:
duur 01:18:03
bitsnelheid 845 kbps
resolutie 320 x 240
ffdshow MPEG-4 Video Decoder
grootte 483MB

en zelfde vraag als boywonder: afstandsbediening? met de 6600 kon dat wel, maar met de n93?

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 28-10-2006 13:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 15:31
Aande filesiez te zien zou die wel moeten draaien... Ik rip films ook naar mpeg4, wel met iets lagere video-bitrate (576kbps). Misschien iets in de audio? Je kan SUPER gebruiken om hem te transcoden. Voor geluid gebruik ik AAC.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

julianus schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 14:01:
Aande filesiez te zien zou die wel moeten draaien... Ik rip films ook naar mpeg4, wel met iets lagere video-bitrate (576kbps). Misschien iets in de audio? Je kan SUPER gebruiken om hem te transcoden. Voor geluid gebruik ik AAC.
hm, euh... hij was al mp4
geen idee welk audio formaat 't filetje heeft, gspot kan der niks mee en in WMP zie ik fdd audio codec.

maar op de pc (mbv fdd) doet ie perfect! wel beetje kleine subs, maar ok.
De n93 geeft (vanuit bestandsbeheer) aan dat het bestand niet geopend kan worden. Vanuit dat regiseurprog: onbekende bestandsindeling....
bedenk me net wat, de mp4 (die ook nog op de pc staat) heeft de eigenschap alleen lezen, zou dat invloed kunnen hebben?

edit: wat meer info gevonden:
Video Encoding.......: MPEG-4
Video Bitrate........: 768 kpbs
Video Resolution.....: 320x240
Video Framerate......: 30 fps
Audio Encoding.......: AAC
Audio Samplerate.....: 44.100 kHz
Audio Bitrate........: 128 kpbs

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 28-10-2006 14:32 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

boywonder schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:22:
[...]

Je gebruikt hem dus als een soort car pc, ze stuurt dus met je telefoon de beelden naar je schermpje, zou je hier een keertje een fototje van willen posten ben erg nieuwsgierig over de kwaliteit.
Ik zal als ik een keer een camera kan lenen wel wat foto's posten. Ik kan helaas nie met goed fatsoen een foto maken met mijn N93 :p

Het beeld op mijn tft is wat minder mooi dan op het scherm van de telefoon. De kleuren zijn daar mooier en natuurlijker. Ik denk dat dit door mijn tft komt, want het beeld van mijn pc op dit scherm is vergelijkbaar met dat van de telefoon.

Ik heb op de tft wel een zwarte rand om het beeld en de controls van de tft lijken niet te werken bij de composietingang :s Dit is echter niet heel storend.
bartgrefte schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:52:
ff vraag, de filmpjes die de n93 maakt, met de cam, zijn toch mp4 he?
waarom kan dat ding dan geen film (southpark) in mp4 formaat afspelen?

film info:
duur 01:18:03
bitsnelheid 845 kbps
resolutie 320 x 240
ffdshow MPEG-4 Video Decoder
grootte 483MB

en zelfde vraag als boywonder: afstandsbediening? met de 6600 kon dat wel, maar met de n93?
Van wat ik van super begrijp is .mp4 alleen maar een container (net als .avi). De onderliggende codec kan alles zijn (divx, xvid, H.264). Deze 3 werken gewoon (op die van mij teminste), maar er zijn vast ook codecs die niet werken op de N93. Ik heb zelf mpeg-4 nog niet geprobeerd.

Mijn ervaring met re-encoden voor de N93 is trouwens dat mp4 als container, met H.264 als codec, een videobitrate van 192 kbps en een audiobitrate van 128 kbps goed werkt. Dit levert voor dingen als een aflevering van simpsons of the daily show een bestand van rond de 60 mb op. De kwaliteit is dan zelfs op mijn tft nog in orde (en op de telefoon gewoon erg goed) en het geluid is prima. H.264 levert op deze bitrates de beste kwaliteit. Het kost wel meer processorkracht dan divx en xvid, maar de N93 blijkt er geen probleem mee te hebben. Ik ga nog wat testjes doen met wat hogere videobitrates om te kijken of dat de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

maar geen idee waarom mijn foon moeilijk doet bij die film??

de-/en-coderen heeft namelijk héél wat tijd nodig op dat barrel(lees: pc) van mij, daar heb ik absoluut geen zin aan... maar als mams der pc (p3-350@500 512MB ram) het binnen 2 uur kan laat ik die het wel doen, kan ik op die van mij gewoon doorwerken
Bij bestandsbeheer staat er trouwens een ? voor het bestand, lijkt me niet best of wel?

bedenk me trouwens net nog wat. toen ik ja dat bluetooth toetsenbordje nog niet werkend had, had ik nokia gemaild.... tot op heden géén antwoord, zelfs geen bevestiging van dat ik mail had gestuurd, dat valt me nogal tegen

ts: de link naar SUPER linkt naar een filmpje, hier is de link naar de setup

edit: vaag vermoeden codec issue, mams der oude barrel met super maakt er nu een mp4 van met de codec H.263, eens kijken of dat werkt.... 'll keep you posted

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 28-10-2006 22:06 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
^^

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

geen dank!

SUPER begint éindelijk de outputfile weg te schrijven @ 45kBps.... hij is nu bij 35MB, duurt dus nog ff.
en daarna maar overblazen naar de foon en kijken of ie dan wél doet

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ik ben benieuwd, maar ik weet vrijwel zeker dat het daarmee opgelost is.

Ik heb geluid output nog niet werkend voor in de auto. Ik vind het raar dat aan de video en audiokabel van nokia als audio out 2x mannelijke tulp zitten. Normaal gesproken zit er aan de output kant toch vrouwtjes plugs? Ik heb helaas geen vrouwtjes tulpplugs in huis :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

m277755 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 03:52:
Ik ben benieuwd, maar ik weet vrijwel zeker dat het daarmee opgelost is.

Ik heb geluid output nog niet werkend voor in de auto. Ik vind het raar dat aan de video en audiokabel van nokia als audio out 2x mannelijke tulp zitten. Normaal gesproken zit er aan de output kant toch vrouwtjes plugs? Ik heb helaas geen vrouwtjes tulpplugs in huis :|
2* male voor audio is normaal hoor!

maar ehm... super was klaar maar met error, niks specifieks, dus probeer nu nog een keer met andere settings.

Edit: vanmorgen weer opnieuw laten omzetten, denk tegen half-een/een uur wel een keertje klaar

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 29-10-2006 11:36 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah ******, wéér zo'n error zonder specifieke foutmelding :@ :@
'k kopieer em wel naar me foon en kijken of ie dan doet....

foon speelt em af, maar geen geluid :@

h.263 codec gebruikt trouwens, die mp4-codec pakt ie namelijk wél maar niet met geluid....
en de subs, die ín de film zelf zitten, zijn (op de tvout) errug klein

[ Voor 47% gewijzigd door Raven op 29-10-2006 13:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een N93. Nu heb ik een vraag of iemand al ervaring heeft met het bellen via Voipbuster en Wlan? Er moet een sip profiel worden aangemaakt, maar ik weet niet
precies welke instellingen ik moet invullen en daarna vraag ik me af hoe ik dan voipbuster kan activeren via Wlan?

Wie kan me op weg helpen of heeft er reeds ervaring mee?

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heb es op de forum van SUPER gepost...

MP4 wordt ondersteund, zolang het maar de h.263 codec is, die speelt namelijk wél af.
wat de audio betreft: AAC wordt niet ondersteund, volgens die lui van Super AMR_NB wél, daarom kreeg ik waarschijnlijk geen geluid.

Maar ik kreeg ook te horen dat ze een speciaal nokia profile in het programma hebben staan, maar dán krijg je 3gp, lijkt me kwalitatief minder dan mp4 ofnie?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 29-10-2006 23:18 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik heb anders met succes geëncodeerd met de mpeg4-codec plus AAC... Het ging wel een aantal keer mis inderdaad, ik ging ervan uit dat mijn ernstig ge-OC'de computer een beetje aan het slijten was...

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ik heb al mijn filmpjes voor mijn N93 tot nu toe geencodeert met AAC (96 of 128 kbit) voor geluid en ze werkten allemaal prima (ook het geluid). Ik heb de firmware die laatst hier genoemd werd, misschien dat dat nog kan schelen.

Je kan in super met 3gp als container ook de mpeg4 codec gebruiken, je krijgt dan een melding dat alleen nieuwe telefoons (N70, N90) dit ondersteunen (de N93 valt hier ook onder neem ik aan). Of je nou mp4 of 3gp als container gebruikt zou niet uit moeten maken voor de kwaliteit.

Ik ben nog iets vergeten te vermelden eerder. Ik laat voor mijn N93 de filmpjes omzetten naar 320x240 (de resolutie van het scherm van een N93) Ik neem aan dat als je de resolutie anders laat dat de N93 het beeldvullend maakt, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:? waarom doet aac bij jouw wel dan? firmware versie?

ik heb:
v 10.0.025
12-07-06
rm-55
n93 (02.01)

ps, welke settings gebruik jij om filmpjes te maken voor de n93? (screenshotje)

en ben overigens wel benieuwd hoe lang jouw pc erover doet, het omzetten van een film. die van mams (die van mij is met andere dingen bezig) doet daar gewoon eventjes 3-5 uur over.

edit: na pc suite en de nokia updater te hebben geinstalleerd ben ik maar een firmware update gaan doen, is ie nu mee bezig. Al schrok ik net even want tijdens het updaten kreeg ik het bekende "usb apparaat verwijdert" geluid te horen, paar sec later worden er heel wat dingen (oa modem) van de telefoon herkent, is dat normaal?
Updaten gaat in ieder geval verder.

edit2: v 11.0.034, 17-08-06, rm-55, n93 (02.01), 't is gelukt!
maar nog steeds wordt de (onbewerkte) mp4 niet herkent....
ben nu de werkende (maar die waarvan geluid eerst niet deed) naar de n93 aan't kopieeren

edit3:
'k heb de mp4 die wél afspeelt maar zonder geluid eens laten analyseren door super... der zit helemaal geen audio track bij :? . vaag

[ Voor 159% gewijzigd door Raven op 30-10-2006 15:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
The best Mission yet - now on Nokia Nseries
October 26, 2006

Nokia N93 brings you the world's first mobile premiere of Mission: Impossible 3

Espoo, Finland - In a Hollywood first, Nokia today announced the launch of the blockbuster movie M:i:III on memory cards to coincide with the film's DVD release. This exceptional quality, full length version of M:i:III will be available on memory cards exclusively with Nokia Nseries multimedia computers.

The action-packed feature film will be offered as part of the Nokia N93 sales package with no additional cost to consumers. Available in Finland, France, Germany, Hungary, Ireland, Italy, Portugal, Spain, Turkey and the UK, this special offer is the perfect holiday gift - allowing you to enjoy the adventures of M:i:III wherever your own adventures take you.

The Nokia N93 - with its high definition 2.4" QVGA color screen and a perfect form factor for watching videos - is the ultimate mobile entertainment device. The full length film, which is supplied on a 512MB miniSD card, runs at 25 frames per second, and you can rewind, fast forward, stop and continue watching the movie anytime. Furthermore, to make the movie experience even more complete, you can enjoy it in stereo audio thanks to the stereo headset included in the standard Nokia N93 sales package. Once you have watched the movie, you can store it on your PC and enjoy the 512MB of storage for shooting pictures and video*.

The deal between Nokia and Paramount Pictures, a division of Viacom, brings fans the $400 million worldwide box office hit. To date, it has been seen by more than 74 million people across the globe.

"With this package, we want to highlight that the Nokia N93 is not only a fantastic movie-making device, but that it is also a portable video player, allowing users to enjoy movies wherever, whenever," said Tuula Rytilä-Uotila, director, Multimedia, Nokia. "You can even watch movies on an airplane with the device in offline mode. Indeed, we look forward to seeing consumers across Europe enjoying M:i:III on their Nokia N93 devices this holiday season."

"Combining the exciting innovations of Nokia N93 with a film as cutting edge as M:i:III makes for a truly winning formula for consumers," said Thomas Lesinski, President, Paramount Pictures Digital Entertainment.

Not only is the Nokia N93 a portable media player, it is also a high performance mobile camcorder allowing users to record their own adventures in DVD-like quality. To encourage people to shoot and share their moving moments, Nokia created the Nokia Nseries Studio (www.nokia.com/nseries/studio), an interactive online community for mobile movies which was launched by award-winning actor and director Gary Oldman. A selection of mobile movies shot with the Nokia N93 by an international cast of creative visionaries is already available to view on the site, including a short film by Gary Oldman himself.

For more information about the Nokia N93 and M:i:III, please visit: www.nokia.com/mi3

*Please note that the movie cannot be played on the PC nor can it be copied to another memory card.

About Nokia Nseries
Nokia Nseries is a range of high performance multimedia devices that delivers unparalleled mobile multimedia experiences by combining the latest technologies with stylish design and ease of use. With Nokia Nseries products, consumers can use a single device to enjoy entertainment, access information and to capture and share pictures and videos, whenever and wherever they want.

About Nokia
Nokia is a world leader in mobile communications, driving the growth and sustainability of the broader mobility industry. Nokia connects people to each other and the information that matters to them with easy-to-use and innovative products like mobile phones, devices and solutions for imaging, games, media and businesses. Nokia provides equipment, solutions and services for network operators and corporations. www.nokia.com

About Paramount Pictures Corporation
Paramount Pictures Corporation (PPC), a unit of Viacom (NYSE: VIA, VIA.B), is a global entertainment company that produces and distributes filmed entertainment through the Paramount Motion Picture Group which includes Paramount Pictures, DreamWorks SKG, Paramount Vantage, Paramount Classics, MTV Films and Nick Movies. PPC operations also include Paramount Pictures International, Paramount Home Entertainment, Paramount Digital Entertainment, Paramount Studios and Worldwide Television Distribution.

Media Enquiries:

Nokia, Multimedia
Communications
Tel. +358 7180 38194

Nokia
Communications
Tel. +358 7180 34900
Email: press.office@nokia.com

Related photos in print quality can be found at: www.nokia.com/A4136017?category=n93&x=15&y=5
For broadcast quality video material, please go to: www.nokia.com/press/broadcastroom to preview and request a video.
ZIe hier de pics: http://www.nokia.com/A4136017?category=n93#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

*O* *O* *O* *O*
het filmpje werkt! mét geluid!
bleek dat ik bij de audio settings het audiotracknr op default had gelaten, daarna op 1 gezet en nu is't goed.
'k gebruikte dus de mp4 h.263 codec en de aac codec

Máár.... heb foon per tvout aan tv gehangen, zw-wit beeld. zet ik em op ntsc, dan is het goed.
Het geluid is op de tv héél zacht. moet volume op tv én foon op max zetten wil ik fatsoenlijk alles horen. Dit is met southpark (de mp4 met aac) zo en met het afspelen van een mp3 ook.
Is dat normaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 31-10-2006 12:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Nee dat is niet normaal. Als ik mijn N93 aan een tv op stereo hang komt er net zo hard geluid uit als uit een mp3speler aan een stereo zou komen. Maakt dat filmpje wel hard geluid uit de speaker van de telefoon? Het zou ook kunnen dat de kabel ergens niet goed contact maakt.

Ik vind het ook wel raar dat je de tv-out op ntsc moet zetten. Misschien kan je het geluid een keer op een stereo of een andere tv proberen.

Om maar even antwoord te geven op mijn eigen vraag:
m277755 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 18:09:
Aan gebruikers van een N93: kan je fatsoenlijk muziek afspelen terwijl je navigatie draait? Als dit bij een N93 goed gaat is hij een stuk interessanter voor in de auto
Ik heb het nu uit kunnen proberen en het antwoord is: ja, dit gaat goed. Ik heb het uitgeprobeerd met route66 en de muziekspeler die al geinstalleerd zit op de N93. De muziek speel gewoon zonder haperen af tijdens het navigeren en als route66 een aanwijzing geeft praat ze gewoon door de muziek heen. Dit is wat harder dan de muziek en gewoon goed te verstaan. De volumeregeling gaat niet helemaal ideaal op zo'n moment. De muziek wordt vlak voor ze gaat praten even harder gezet (op 80%, als het volume van de muziek hoger was dan 70% gebeurt er niets mee) en de stem gaat daar dan (afhankelijk van hoe hard het volume in route66 staat harder of zachter) doorheen.

Ik wil ook nog even melden dat in tegenstelling tot wat ik gelezen heb, de Adapt gps ontvanger (met nemerix chip) wel gewoon werkt met een N93 icm route66 mobile 7

[ Voor 86% gewijzigd door m277755 op 31-10-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

m277755 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:02:
Nee dat is niet normaal. Als ik mijn N93 aan een tv op stereo hang komt er net zo hard geluid uit als uit een mp3speler aan een stereo zou komen. Maakt dat filmpje wel hard geluid uit de speaker van de telefoon? Het zou ook kunnen dat de kabel ergens niet goed contact maakt.

Ik vind het ook wel raar dat je de tv-out op ntsc moet zetten. Misschien kan je het geluid een keer op een stereo of een andere tv proberen.

Om maar even antwoord te geven op mijn eigen vraag:

[...]

Ik heb het nu uit kunnen proberen en het antwoord is: ja, dit gaat goed. Ik heb het uitgeprobeerd met route66 en de muziekspeler die al geinstalleerd zit op de N93. De muziek speel gewoon zonder haperen af tijdens het navigeren en als route66 een aanwijzing geeft praat ze gewoon door de muziek heen. Dit is wat harder dan de muziek en gewoon goed te verstaan. De volumeregeling gaat niet helemaal ideaal op zo'n moment. De muziek wordt vlak voor ze gaat praten even harder gezet (op 80%, als het volume van de muziek hoger was dan 70% gebeurt er niets mee) en de stem gaat daar dan (afhankelijk van hoe hard het volume in route66 staat harder of zachter) doorheen.

Ik wil ook nog even melden dat in tegenstelling tot wat ik gelezen heb, de Adapt gps ontvanger (met nemerix chip) wel gewoon werkt met een N93 icm route66 mobile 7
als ik de foon voor me leg en volume op hardst zet kan ik alles goed horen. met headset ook op z'n hardst, dan is het volume "normaal". Dit is overigens met southpark (de mp4)

Net ff op mijn tv geprobeerd. Die is paar jaar ouder dan die van me ma. --> : op pal ook zw-wit. op ntsc wat kleur maar klopt niet veel van, denk tv te oud.
Wat betreft het volume... mijn tv hoeft maar op 50% om fatsoenlijk te kunnen luisteren terwijl mams der tv veel hoger (75%<) moest.
Dit is overigens met de musicplayer van me foon, de muziek klinkt +- 1.5-2* zo hard als southpark, dus ligt gewoon aan de audio track vermoed ik.

Maar het beeld.... denk gewoon dat onze tv's het signaal niet goed herkennen of ik moet het via de scart proberen. Deed het namelijk via de video-in op de voorkant.
Dit issue lijkt overigens heel veel op het probleem dat mijn pa had met zijn 10-15 jaar ouwe philips tv icm lg hddvdrecorder. Beeld was donkerder, iets minder scherp en wat lager contrast. Dit was met de tv settings wel te verhelpen... Maar dat de tv oud is, is daar de oorzaak, mischien hier ook

(beide tv's zijn daewoo's. mams der tv is +-5 jaar oud, die van mij jaar of 7-9)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 01-11-2006 19:47 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 17:30

Sick Nick

Drop the top!

Blegh, die film komt me de strot uit :p Gister heel de dag op de Nokia Xperience gestaan met de N93 waar die film op stond (aangesloten op een tft scherm erbij). Uiteraard met franse audio maar na 2 uur hoor je dat ook niet meer. Misschien heb ik je nog wel uitleg over de N93 gegeven en over de adobe elements software :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zo, net die 2GB kaart even voorzien van 285 (+-) mp3tjes. Voeg ik ze (alle in een keer) toe aan de tracklist, loopt de musicplayer vast.
Ach.... laat em wel ff "bezig" (laden?) zijn en kijk straks wa weer.
paar minuten later... jup, alle 285 nummers zijn geladen :*)

wat duurde dat kopieren trouwens lang. Hooguit 5MBps leek mij, dit is met de foon per usb aangesloten. En dat terwijl ik de pc nog niet eens zo lang geleden voorzien heb van een fw/usb-combo kaart (conceptronic) die usb2.0 heeft en icm een externe hd gewoon op volle snelheid spul overblaast.... daar de cardreader in de printer (psc 2355) ook nie al te snel gaat lijkt me een aparte sdkaartlezer wel sneller of niet?

't is trouwens een sandisk miniSD kaart, SDSDM-2048-E10M, kan 't aan de kaart liggen? die snelheids"beperking"?

[ Voor 64% gewijzigd door Raven op 02-11-2006 15:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
De foon direct op USB is sloom ja.

In ander nieuws: HOERA!!!!

Iemand bij Nokia WOM-world met wie ik regelmatig mail, heeft bevestigd dat over een week nieuwe firmware op de NSU staat, v. 20.0.058. Het vervelende meerdere-knoppen-probleem wordt dan gefixed, dus kunnen we eindelijk lekker gamen!! Woeha!

Mario op de TV =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

julianus schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:18:
De foon direct op USB is sloom ja.

In ander nieuws: HOERA!!!!

Iemand bij Nokia WOM-world met wie ik regelmatig mail, heeft bevestigd dat over een week nieuwe firmware op de NSU staat, v. 20.0.058. Het vervelende meerdere-knoppen-probleem wordt dan gefixed, dus kunnen we eindelijk lekker gamen!! Woeha!

Mario op de TV =)
het wát probleem? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Het probleem dat je geen twee knoppen tegelijk kan gebruiken. Bv met Skyforce heb je hier veel last van, of met emulatoren. Eigenlijk met alle spelletjes behalve SRE en Snakes. En natuurlijk Arkanoid en Pacman =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

julianus schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:17:
Het probleem dat je geen twee knoppen tegelijk kan gebruiken. Bv met Skyforce heb je hier veel last van, of met emulatoren. Eigenlijk met alle spelletjes behalve SRE en Snakes. En natuurlijk Arkanoid en Pacman =P
ah! nog niet gemerkt daar ik nog geen andere spelletjes heb geinstalleerd

is trouwens nog iets: die shuffle in de musicplayer laat soms zelfde nummer horen, moet er wel bij zeggen dat de foon als ik werk uit staat en na weer aanzetten en dan soms zelfde nummer laat horen, ligt het daar mischien aan?

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 03-11-2006 21:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Misschien de opvolger van de N93: De N93i:
Nokia continueert N-series lijn met nieuwe uitgelekte N93i
03-11-2006 - Een nieuw toestel genaamd N93i is vandaag aan de wereld getoond. Het uitgelekte toestel en opvolger van de N93, de allereerste multimedia computer, zal een nieuw toestel zijn ontwikkeld op de basis van de huidige N93 met een aantal wijzigingen. door Marc Rutten

Adverteren via Kliks.nl
Een nieuw toestel genaamd N93i is vandaag aan de wereld getoond. Het uitgelekte toestel en opvolger van de N93, de allereerste multimedia computer, zal een nieuw toestel zijn ontwikkeld op de basis van de huidige N93 met een aantal wijzigingen in relatie tot het uiterlijk, de ingebouwde specificaties en de naam.

De nieuwe N93i die op afbeeldingen hieronder getoond wordt, bevat een mini-USB port in plaats van een pop-port en een andere joystick op de rechter zijkant. De positie van de infraroodpoort op de linker zijkant en het geheugenkaartslot op de rechterkant zijn ook gewijzigd. Verder is het duidelijk dat het externe scherm niet zichtbaar is wanneer deze uitgeschakeld is. Het scherm verdwijnt achter het speciale externe spiegeloppervlak. De handsfree speaker is op de zijkanten geplaatst. We verwachten dat het toestel uitgerust zal zijn met stereo speakers.

Naast deze wijzigingen in de N93i bevat het toestel WLAN/Wifi, Bluetooth, 3.2 Mpixel camera met autofocus, flitser, optische zoom en DVD-like video-opname, infaroodpoort, 262.000 kleuren TFT scherm met 320 x 240 pixels resolutie, FM-radio, email, SMS, MMS, videobellen, 3G/UMTS, EDGE, GPRS, Symbian besturingssysteem en Series 60 3rd Edition gebruikersinterface.

Wanneer meer informatie beschikbaar wordt, zullen we natuurlijk iedereen informeren over het nieuwe toestel.
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-newmobile.com/images/news/nov_2006/nokia_n93i_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-newmobile.com/images/news/nov_2006/nokia_n93i_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fs-newmobile.com/images/news/nov_2006/nokia_n93i_03.jpg
Qua specs klinkt hij als de N93 golf edition die ook een dvd kabeltje heeft en extra dingen. Maar het uiterlijk verschilt idd wel heel erg. Ik hou toch in mijn achterhoofd dat dit een hoax zou zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ik heb niet het idee dat een N93i echt voordeel bied boven een N93. Alleen een betere externe speaker lijkt mij wel fijn, maar ik verwacht niet dat een telefoon binnenkort echt fatsoenlijk geluid gaat maken. Een scherm dat je niet ziet als hij uit staat vind ik wel hip, maar een spiegelende bovenkant is nogal lelijk en krast ook vrij snel verwacht ik.

Wat bedoel je precies met een dvd kabeltje?

[ Voor 6% gewijzigd door m277755 op 04-11-2006 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje mbt wap pagina's opvragen: ik krijg regelmatig de melding HTTP error 403 (forbidden) als ik een wap pagina opvraag. Voorbeeld: mmm.planet.nl

Instelling niet goed?

Wie kan mij helpen?

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:32:
Vraagje mbt wap pagina's opvragen: ik krijg regelmatig de melding HTTP error 403 (forbidden) als ik een wap pagina opvraag. Voorbeeld: mmm.planet.nl

Instelling niet goed?

Wie kan mij helpen?

Wim
met standaard foon browser?? probeer opera mobile (!!dus niet mini) maar eens.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
m277755 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:54:
Ik heb niet het idee dat een N93i echt voordeel bied boven een N93. Alleen een betere externe speaker lijkt mij wel fijn, maar ik verwacht niet dat een telefoon binnenkort echt fatsoenlijk geluid gaat maken. Een scherm dat je niet ziet als hij uit staat vind ik wel hip, maar een spiegelende bovenkant is nogal lelijk en krast ook vrij snel verwacht ik.

Wat bedoel je precies met een dvd kabeltje?
Kabeltje van de telefoon naar de TV/LCD. Dan kan je gewoon dvd`s kijken via je N93 op je TV. Ideaal lijkt me. :)

Er is een nieuwe firmware beschikbaar gekomen: N93: RM-55 V3.0 (MCU SW 20.0.058)

Ik zal deze asap in de ts verwerken en daarbij de changelog. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaannO op 05-11-2006 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ik heb bij mijn N93 (standaard uitvoering) een kabeltje gekregen waarmee je via composiet beeld op je tv kan krijgen (en dus ook gewoon dvd's kan kijken op je tv). Ik heb alleen geen idee hoe je deze op een lcd zou kunnen gebruiken aangezien de meeste lcd's geen composiet in hebben. Tenzij je het over lcd tv's had, die hebben waarschijnlijk wel vaak een composiet in.

Welke uitgang heeft deze kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBreuer1985
Is deze update ook al te downloaden via de software updater, want dan krijg ik de melding dat er geen nieuwe update beschikbaar is.
DaannO schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:06:
[...]

Kabeltje van de telefoon naar de TV/LCD. Dan kan je gewoon dvd`s kijken via je N93 op je TV. Ideaal lijkt me. :)

Er is een nieuwe firmware beschikbaar gekomen: N93: RM-55 V3.0 (MCU SW 20.0.058)

Ik zal deze asap in de ts verwerken en daarbij de changelog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
JBreuer1985 schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:40:
Is deze update ook al te downloaden via de software updater, want dan krijg ik de melding dat er geen nieuwe update beschikbaar is.

[...]
Nee nog niet. Hij zal volgende week beschikbaar zijn in de SP`s, en kort daarna op internet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boywonder
Heeft er iemand al een goed wifi/hotspot zoeker, die niet zo duur is of zelfs helemaal gratis, want de hotspot zoeker in de startpost durven ze gewoon 25 euri voor te vragen.

Mocht je een antwoord hebben dat volgens de regels hier niet geplaatst mag worden pm me dan maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaKiStyle
K gebruik ParkWifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boywonder
Maar waar vind ik parkwifi?? Ik zit nu nog op mijn werk en kan dus niet teveel surfen..

Ik heb wel dit gevonden..

ParkWiFi Detector
This handy application will automatically detect a free Nokia ParkWiFi network in the range and get you connected in quickly.

http://parkwifi.nokia.com/1,21,,,201.html

Maar kun je hier echt alleen maar nokia hotspots mee vinden??

[ Voor 38% gewijzigd door boywonder op 09-11-2006 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boywonder
boywonder schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 12:22:
[...]

Verder nog de vraag of er iemand ervaring heeft met de n93 te grebruiken als afstandsbediening... :)
Heeft iemand hier al meer info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotehost
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor de waaghalzen onder ons, de nieuwe N93 firmware (versie 20) is al in omloop, nog niet echt officieel van de Nokia website zelf dus!!!

Liever niet linken naar onofficiële firmware, daar is Nokia niet blij mee :)

Zelf heb ik het nog niet gedaan, eerst nog even moed verzamelen of anders wacht ik nog wel even totdat de update op de Nokia update website verschijnt.

Anyway, als je het doet is het geheel op eigen risico!!, maar succes en post je ervaringen hier.
De firmware update is onuitgepakt ongeveer 195 MB groot.

[ Voor 31% gewijzigd door Canaria op 12-11-2006 21:56 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste