[nieuw systeem] conroe of allendale?

Pagina: 1
Acties:

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Informatie, gebruiksdoel, budget
Aangezien mijn huidige systeem(Athlon 1900+) 4,5 jaar oud is en ik graag de wat nieuwere spellen wil gaan spelen (pray, gta SA, BF2, nieuwe C&C etc..) wil ik een nieuw systeem. Omdat ik ook nog wel eens een filmpje wil kijken en ik mij met het huidige systeem erger aan het geluid moet het nieuwe systeem ook een stuk stiller zijn.

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties en onderbouwing
Asus P5B Deluxe/WiFi-AP, Retail 1 € 191,83
In mijn ogen een mooi moederbord met veel features. Helemaal passief gekoeld zodat deze geen geluid produceert. Ook het onboard geluid en onboard wifi zijn voor mij leuke opties. Hoef ik geen extra geluidskaart te kopen. De P965 chipset zorgt ervoor dat deze mooi overweg kan met DDR2 800 geheugen.

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed 1 € 227,17
Uit verschillende revieuws kwam naar voren dat intel tegenwoordig weer op verschillende punten beter is dan amd. Ik heb met name vanwege dit bericht nieuws: Gametest: mainstream-cpu's Intel en AMD vechten het uit heb ik gekozen voor een intel. Vanwege de prijs kwaliteit een 6400 ipv een 6600. Boxed dus inclusief koeler.

Corsair TWIN2X2048-6400, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x 1 € 217,45
Totaal dus 2GB geheugen, voor sommige spellen tegenwoordig geen overbodige luxe meer. Ook gebruik ik regelmatig grafische programma's die volgens mij hier ook gebruik van zullen maken. Om het maximale eruit te halen 800MHz pc6400 geheugen. Wat dus mooi compatible is met het moederbord. Corsair is in paren getest door corsair zelf en ze geven levenslange garantie. Qua prijs vond ik dit voor 2GB erg redelijk, Corsair omdat ik van OZC enkele problemen voorbij heb zien komen hier op tweakers.

Antec Sonata II, Zwart 1 € 112,79
Mooie stille kast welke ook gebruikt is in de best buy guide van juli, de meegelevedere voeding van 450Watt maakt het de prijs/kwaliteit waard. Doordat er enkel een dvd-brander, hd, mb en videokaart in komen lijkt dit vermogen mij genoeg.

Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 1 € 94,78
Sata300 harde schijf 320GB en voor de prjs hoef je het niet te laten. Het moederbord heeft ook sata raid dus later kan ik dit dan wellicht uitbreiden.

Asus EAX1900XT/2DHTV, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 1 € 363,85
Als ik de verschillende reviews mag geloven is deze kaart ruim voldoende om eerder genoemde games te spelen. Deze is ook compatible met de Pci-e 16x slot van het moederbord... Ik heb gekozen voor een asus omdat het moederbord ook asus is. Ik heb altijd het idee dat het dan beter compatible is, hoewel dit meer gevoelsmatig is dan technisch onderbouwd :)

Totaal € 1207,87 en daar komt nog iets van 8 euro verzendkosten bij. Dit alles bij Azerty omdat ik hun prijzen vrij scherp vind en alles betrouwbaar overkomt. (ik kon gewoon een telefoon nummer vinden op hun website en niet zo'n 0900 1euro p/m nummer ;))

Vragen over het boodschappenlijstje
Ik zat behoorlijk te twijvellen tussen de conroe(6600) en de allendale(6400) Zou die bijna 100 euro extra die 300MHz waard zijn en ik meen 2MB extra L2 cache?
Is de meegeleverde koeler voldoende? En hoeveel geluid produceert deze? Kan ik hem beter vervangen door een stillere?

De video kaart vind ik aan de dure kant, in hoeverre is deze beter dan bijv. een Gforce 7900GT met 256 MB? Hoeveel scheelt die extra 256MB in performance? Dit scheelt in prijs zo'n 50 Euro waar ik dan weer een mooi spel van kan kopen.

Zijn er hier dingen die ik over het hoofd zie qua compatibiliteit? Zij de keuzes die ik hier maak logisch? Er is zoveel over te lezen op internet dat ik zo langzamerhand niet meer weet waar ik moet kijken.

Levertijd voor sommige onderdelen is 2 weken, zijn er nog flinke prijsdalingen te verwachten de komende twee weken?

NB. Ik heb thuis al een monitor (crt, IIyama 22" Vision Master Pro) n een plextor dvd brander (+/-R DL etc.) die ik ongeveer 8 maanden geleden heb gekocht en het prima doet. Ook toetsenbord, muis en boxen heb ik al, aangezien ik meestal met koptelefoon op spellen speel is hier geen extra hoge kwaliteit vereist. (geen surroud sound of zo)

Bronnen
Moederbord
Videokaart
Geheugen (pdf)
http://gathering.tweakers.net :)

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:07
Benchmark met o.a. E6400 en E6600. De meegeleverde koeler voldoet, maar omdat je een dure processor koopt, mag je best wel wat extra geld uitgeven voor een goede koeler, zodat het stil is. Bijvoorbeeld een arctic freezer 7 pro. Raadpleeg de VGA Charts van tomshardware bij het kiezen van een grafische kaart. Dramatische prijsdalingen hoef je de komende maand niet te verwachten.

Edit: Ik zie net dat de VGA Charts geen 7900 GT bevat. Zie hier een betere link

[ Voor 13% gewijzigd door Joep op 11-08-2006 11:29 ]

• Pin0
  • Niet online
Bedankt voor die links Joep!
Ik heb het globaal gelezen en vooral de grafiekjes bekeken en uit een vlugge hoofdreken berekening :)blijkt dat het prijsverschil procentueel gezien groter is dan het verschil in performance. En dus ga ik voor de 6400 allendale. Die minder snelle processor compenseer ik dan maar met de videokaart welke toch een stukje beter presteert dan de 7900GT.

Ook neem ik je suggestie van een andere koeler ter harte en neem dan idd .die Artic freezer van € 17,67 wanneer ik dan een OEM versie processor neem (dus zonder koeler) scheelt dit maar ongeveer 12 euro en voor een stillere/betere koeler is dat natuurlijk niets...

edit:
Ik bedacht me net in hoeverre is een floppydrive nog handig? Heb ik die nog nodig bij het installeren van een os op de sata hd? Ik kan me namelijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst een floppie drive heb gebruikt, 1,6MB mailen we tenslotte gewoon.

[ Voor 17% gewijzigd door Pin0 op 11-08-2006 12:09 ]

• Joep
Soms is een floppydisk handig, bijvoorbeeld bij het omzetten van je sata hdd van 150 naar 300, maar dit kun je volgens mij (weet het niet zeker) ook downloaden en dan uitvoeren. Een boxed processor mag dan soms goedkoper zijn, je krijgt er wel minder garantie op, geen handleiding en geen echtheidscertificaat. Voor die twaalf euro zou ik de boxed versie nemen.

• Pin0
  • Niet online
Het scheelt idd. 2 jaar garantie, geldt dat ook als je de meegeleverde koeler niet gebruikt? Maar deze dus vervangt door een artic freezer?
En heb ik die diskdrive dan nodig om XP te installeren op de sata300 hd?

[ Voor 21% gewijzigd door Pin0 op 11-08-2006 12:27 ]

Verwijderd

Joep Stoffels schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:20:
Soms is een floppydisk handig, bijvoorbeeld bij het omzetten van je sata hdd van 150 naar 300, maar dit kun je volgens mij (weet het niet zeker) ook downloaden en dan uitvoeren.
Als je met een standaard XP CD werkt is een floppy noodzakelijk. Je kunt de drivers voor de IDE/SATA/SCSI controller namelijk alleen vanaf een diskette halen (Press F6 to load...). Als je vanaf een netwerk share (of een gemodde CD) boot hoeft dat niet.
Pin0 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:24:En heb ik die diskdrive dan nodig om XP te installeren op de sata300 hd?
Met de omvang van je harddisk heeft een driver niets te maken, wel met je controller. Als je XP wilt installeren op een schijf die aan een controller hangt die niet standaard in XP zit (volgt u het nog?), moet je deze laden via F6 (of de gemodde CD danwel netwerk installatie).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 12:32 ]

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:28:
[...]
Als je met een standaard XP CD werkt is een floppy noodzakelijk. Je kunt de drivers voor de IDE/SATA/SCSI controller namelijk alleen vanaf een diskette halen (Press F6 to load...). Als je vanaf een netwerk share (of een gemodde CD) boot hoeft dat niet.
Tegenwoordig heb je met nlite binnen 10 minuten een 'gemodde' XP installatie.
Je kan dat diskettestation dus rustig weglaten, dan houd je nog wat geld over voor nog een spel of wat anders leuks.

Verwijderd

mediabeast schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:42:
[...]Tegenwoordig heb je met nlite binnen 10 minuten een 'gemodde' XP installatie.
Je kan dat diskettestation dus rustig weglaten, dan houd je nog wat geld over voor nog een spel of wat anders leuks.
Klopt, maar ik wilde eea even toelichten. NLite is een goede optie, had ik even kunnen noemen... :$

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als je geld hebt voor een 1900XT : gewoon lekker kopen zou ik zeggen.
Alleen doe me een lol een koop een grote goed koelende kast als je toch al een kaart neemt die sneller is dan een 7600/X1600 anders krijg je echt een mini kacheltje/oventje :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Pin0
  • Niet online
Ik zal eens kijken naar een aangepaste XP installatie cd, moet ik dan drivers van het moederbord of van de hd downloaden of bijde? (ik voel me echt noob, 't veel te lang geleden dat ik zelf een pc heb gebouwd, dat sata is compleet nieuw voor me)
Een diskdrive kost nog geen 10 Euro dus dat is het geld niet, en ik neem aan dat ik bij de hardware de nodige diskettes krijg?

Wat betreft de koeling van de kast icm de 1900XT; de Sonata II heeft volgens mij voldoende mogelijkheden (oa, regelbare fan) om extra koeling fannen aan te sluiten, liever niet natuurlijk vanwege het geluid. En op die kaart zelf zit ook al een flinke fan.

• nero355

nero355

Pin0 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:15:
Ik zal eens kijken naar een aangepaste XP installatie cd, moet ik dan drivers van het moederbord of van de hd downloaden of bijde? (ik voel me echt noob, 't veel te lang geleden dat ik zelf een pc heb gebouwd, dat sata is compleet nieuw voor me)
Een diskdrive kost nog geen 10 Euro dus dat is het geld niet, en ik neem aan dat ik bij de hardware de nodige diskettes krijg?
Misschien dat je het voor je RAID controller eventueel nodig hebt. Sowieso ben ik een floppy voorstander : Die dingen komen af en toe goed van pas.
Wat betreft de koeling van de kast icm de 1900XT; de Sonata II heeft volgens mij voldoende mogelijkheden (oa, regelbare fan) om extra koeling fannen aan te sluiten, liever niet natuurlijk vanwege het geluid. En op die kaart zelf zit ook al een flinke fan.
Dat dacht ik ook met mijn Antec 1035B II en toch zit ik nou met een Cooler Master Stacker STC-T01 en zelfs de Cooler Master kan NOG beter :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Pin0
  • Niet online
Over hoeveel warmte/hitte hebben we het hier, kan ik met deze config problemen/vastlopers door hitte verwachten?

[ Voor 1% gewijzigd door Pin0 op 11-08-2006 13:31 . Reden: typo ]

Verwijderd

je kan altijd nog je oude fdd drive van je oude pc ff tijdelijk gebruiken om die drivers over te zetten, om maar ff te antwoorden op je vorige post :p

• nero355

nero355

Pin0 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:24:
Over hoeveel warmte/hitte hebben we het hier, kan ik met deze config problemen/vastlopers door hitte verwachten?
Mwa daar had ik geen last van hoor, maar ik vond gewoon dat mijn kast helemaal bovenaan in staat was om een eitje te bakken ;)

Met de Stacker is het al veel beter alleen had ik toch wel bovenaan graag 1 of 2 120 mm. fans gezien !!
Naast andere dingen die me niet bevallen, maar dat is persoonlijk...
hello_moto schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:48:
En de Sli functie kan je toch niet gebruiken met die x1900xt.
Lekker boeiend joh : Heb zelf een XTX i.c.m. met een SLI nForce4 en om daar nou wakker van te liggen ??

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 11-08-2006 13:59 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Ziet er goed uit! ik zou het gewoon zo laten. Maar waarom is die Asus P5B deluxe beter dan die gewone P5B? Je hebt toch geen Wifi nodig? En de Sli functie kan je toch niet gebruiken met die x1900xt.

• Pin0
  • Niet online
hello_moto schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:48:
Ziet er goed uit! ik zou het gewoon zo laten. Maar waarom is die Asus P5B deluxe beter dan die gewone P5B? Je hebt toch geen Wifi nodig? En de Sli functie kan je toch niet gebruiken met die x1900xt.
Je hebt daar een goed punt, de noemenswaardige features die de deluxe extra heeft zijn: een extra pci-e 16x slot (welke ik niet nodig heb) en een extra Gb-Lan aansluiting, die in mijn geval ook overbodig is. Wifi en Er zijn wel extra dingen gedaan om het cool te houden heatpipe op de north-bridge? ed.. En er zit fire-wire op de deluxe.

Is dit het prijsverschil waard?

[ Voor 0% gewijzigd door Pin0 op 11-08-2006 14:12 . Reden: typo ]

• Pin0
  • Niet online
Hoe verhoud de systeembus (1066MHz) van de processor zich tot de FSB (Max 1060Mhz) van het moederbord en het 800MHz DDR2 PC6400 geheugen?

Kan ik met dit geheugen deze 1066Mhz draaien? Of heeft dat helemaal niets met elkaar te maken?
En wat betekend 5-5-5-15?

[ Voor 5% gewijzigd door Pin0 op 11-08-2006 19:12 ]

• Joep
Neus hier eens rond

Verwijderd

Note dat als je een fantsoenlijke RAID opstelling wilt je wel een Asus P5B Deluxe nodig hebt, want bij de standaard Asus P5B zit er namelijk alleen op de JMicron Controller maar RAID ondersteuning welke slechts 1 interne SATA poort en 1 externe SATA on-the-go poort heeft. (En je kunt op een SATA on-the-go poort geen SATA HD aansluiten met een standaard SATA kabel!) Ik ben op m'n werk namelijk ook tegen dit probleem aangelopen.

• Pin0
  • Niet online
Ik heb toch de deluxe genomen :) ook ivm. de Raid ja...
Ik heb idd die FAQ eens doorgenomen en wat ik heb begrepen is dat je de kloksnelheid en geheugensnelheid appart kan instellen, dus de proc. op 266Mhz met een multiplier van 8. En het geheugen moet ik dan op 800MHz instellen. De 5-5-5-15 ben ik nog niet helemaal achter, behalve dat het te maken heeft met latency van het geheugen zelf, ik vind het allemaal behoorlijk ingewikkeld en reken maar dat ik de installatie handleiding goed lees als ik de spullen ontvang...
Een echt duidelijke uitleg heb ik (nog) niet gevonden..

Pagina: 1