Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
He dit heb ik ook! Asus P5B deluxe?Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:13:
Ik las laatst in dit topic trouwens dat iemand bij het herstarten had dat de computer uitging en na 2 of 3 seconden weer aanging.. dat heb ik nu ook, en ik wilde graag de oplossing weten maar ik kan nergens meer vinden waar die persoon het had over dit probleem.. Iemand die me kan vertellen waar dat stond of misschien een oplossing heeft?
Verwijderd
Ik heb een P5W DH Deluxe..
Zodra ik ga overklokken duurt het ook langer voor windows begint te laden na de POST..
Normaal bleef het streepje op de bovenste regel knipperen maar nu doet ie dat ook 2 of drie regels lager.. En dus dat uit en aan gaan bij een reboot. Vrij apart
vrij normaal volgens mij, wat voor koeler heb je erop zitten?Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:48:
Ben nu orthos aan het draaien..
Cores worden al redelijk warm op 3ghz of is het nog vrij normaal?
[afbeelding]
(ik zit ook op 54 graden core @ 3ghz..) m'n mobo sensor geeft dan zo'n 40-42graden
niks
Verwijderd
Bij mij kan je ook in de verschillende progjes het verschil zien.. coretemp zegt 55graden per core en cpucool zegt 42 graden.. Ik heb trouwens een zalman cpns9500AT.. Is dit nou een goede of een slechte koeler, daar las ik laatst iets over maar snapte dat niet helemaal..Chop2000 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:09:
[...]
vrij normaal volgens mij, wat voor koeler heb je erop zitten?
(ik zit ook op 54 graden core @ 3ghz..) m'n mobo sensor geeft dan zo'n 40-42graden
ik zie wel dat mijn core iets hoger staat (tja ik had em gelijk ingesteld op 1.35v
probeer trouwens eens dat intel thernal analasys tool.. als ik hem daarmee stress word ie nog 5 graden warmer @ core dan met orthos
[ Voor 18% gewijzigd door Chop2000 op 31-08-2006 15:19 ]
niks
Verwijderd
Ik ben nu orthos aan het draaien en als de temp netjes blijft dan probeer ik de 3m6 te halen.. das mijn streven iigChop2000 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:18:
ja is wel goeie koeler, ik heb zelf een tuniq tower 120 derop zitten, werkt ook naar behoren..
ik zie wel dat mijn core iets hoger staat (tja ik had em gelijk ingesteld op 1.35vik dacht dat stock voltage was voor een conroe? ) maarja zal eerdaags nog wel kijken hoever ik werkelijk kan komen.
Ik zie dat je CPU Zalman koeler op +2k rpm draait. Klopt dit, en zo ja, is dit doordat je QFan CPU in BIOS hebt uitgezet?Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 14:48:
Ben nu orthos aan het draaien..
Cores worden al redelijk warm op 3ghz of is het nog vrij normaal?
[afbeelding]
Mijn Artic Freezer 7 Pro gaat daarbij dan namelijk ook over de 2000 rpm wat redelijk wat meer db's produceert, maar als ik QFan op enabled laat staan, dan blijft die rond 850rpm steken, ongeacht de temp. van de core. Ik zou het liefst een soort dynamic thermal cpu control tooltje willen hebben, net zoals je dat in Atitool hebt om je Ati graka te OC. Maar ik kan zo'n tooltje via google niet vinden. Met speedfan kan ik alleen handmatig tussen een aantal waardes (100% -> 0% met stappen van 5%) de snelheid regelen, maar dat is niet automatisch. Automatic fan control aanvinken geeft geen merkbare verschillen. De koeler blijft dan steeds op dezelfde toerental. Ook wanneer speedstep aanstaat.
Verwijderd
Voor zover ik weet heb ik nog niks veranderd aan de Q-fan instellingen.. ben alleen nog bezig geweest met FSB PCI-e en Dramsl1200 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:47:
[...]
Ik zie dat je CPU Zalman koeler op +2k rpm draait. Klopt dit, en zo ja, is dit doordat je QFan CPU in BIOS hebt uitgezet?
Mijn Artic Freezer 7 Pro gaat daarbij dan namelijk ook over de 2000 rpm wat redelijk wat meer db's produceert, maar als ik QFan op enabled laat staan, dan blijft die rond 850rpm steken, ongeacht de temp. van de core. Ik zou het liefst een soort dynamic thermal cpu control tooltje willen hebben, net zoals je dat in Atitool hebt om je Ati graka te OC. Maar ik kan zo'n tooltje via google niet vinden. Met speedfan kan ik alleen handmatig tussen een aantal waardes (100% -> 0% met stappen van 5%) de snelheid regelen, maar dat is niet automatisch. Automatic fan control aanvinken geeft geen merkbare verschillen. De koeler blijft dan steeds op dezelfde toerental. Ook wanneer speedstep aanstaat.
Maar hoe kan ik nou goed mijn SB temp meten want ik vind die temp rond de 120 graden toch niet chill ookal klopt die niet.. Ik wil graag zeker weten dat ik veilig de 3,6ghz kan draaien
Van Poweron tot aanmelden bij windows duurt alleen maar langer nu ik aan het OC-en ben..
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 16:22 ]
Ik zou me niet zo druk maken om die temp.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 15:49:
[...]
Maar hoe kan ik nou goed mijn SB temp meten want ik vind die temp rond de 120 graden toch niet chill ookal klopt die niet.. Ik wil graag zeker weten dat ik veilig de 3,6ghz kan draaien
Zolang het niet te heet aanvoelt is er niets mis.
( Bij 120 graden zou de chip smelten en je kast uitlopen joh
Voor die 4 GHz heb je een 444 MHz bus nodig, dat en natuurlijk de CPU zelf zullen steeds meer in temperatuur toenemen.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:12:
@Extera: Ik zag in het extreme OC topic foto's van jouw pc setupIs dat alles nodig voor een 4Ghz mod? Heb ik dan niet wat mer nodig om mijn systeem op 3,6 te laten werken dan mijn gewone setup?
Verder is zo'n setup bedoeld om het onderste uit de kan te halen, dan is het fijn als temp. geen rol speeld
Verwijderd
Maar is het niet belangrijk om de SB temp in de gaten te houden tot 3,6Ghz, want als hij 120 graden aangeeft kan ik de echte warde natuurlijk niet in de gaten houden.. Daar zit ik een beetje mee, en aangzien het mijn eerst OC is weet ik niet of het belangrijk is die temp wel in de gaten te houden..SH4D3H schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:24:
[...]
Ik zou me niet zo druk maken om die temp.
Zolang het niet te heet aanvoelt is er niets mis.
( Bij 120 graden zou de chip smelten en je kast uitlopen joh)
[...]
Voor die 4 GHz heb je een 444 MHz bus nodig, dat en natuurlijk de CPU zelf zullen steeds meer in temperatuur toenemen.
Verder is zo'n setup bedoeld om het onderste uit de kan te halen, dan is het fijn als temp. geen rol speeld
Naar mijn weten zorgt de SB voor de I/O afhandeling: harddisks op IDE, PCI slots en geluid enzo.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:28:
[...]
Maar is het niet belangrijk om de SB temp in de gaten te houden tot 3,6Ghz, want als hij 120 graden aangeeft kan ik de echte warde natuurlijk niet in de gaten houden.. Daar zit ik een beetje mee, en aangzien het mijn eerst OC is weet ik niet of het belangrijk is die temp wel in de gaten te houden..
Dus tenzij je je PCI bus of geluid gaat overklokken denk ik niet dat je een schokkende temperatuurstijging mee gaat maken.
Als iemand dat nou even bevestigd
Edit:
De NB zit via de FSB verbonden met de CPU en zal dus wel warmer worden.
Ook de PCIe bus zit aan de NB ( ? ), als je die opvoert zal je dat dus ook merken.
De NB moet je dus goed op letten als je die belachelijk hoge bussnelheden wil gaan gebruiken
[ Voor 16% gewijzigd door SH4D3H op 31-08-2006 16:36 . Reden: Toevoeging ]
Verwijderd
PCI staat op 33,33mhz en pci-e staat op 101mhzSH4D3H schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 16:34:
[...]
Naar mijn weten zorgt de SB voor de I/O afhandeling: harddisks op IDE, PCI slots en geluid enzo.
Dus tenzij je je PCI bus of geluid gaat overklokken denk ik niet dat je een schokkende temperatuurstijging mee gaat maken.
Als iemand dat nou even bevestigd
Edit:
De NB zit via de FSB verbonden met de CPU en zal dus wel warmer worden.
Ook de PCIe bus zit aan de NB ( ? ), als je die opvoert zal je dat dus ook merken.
De NB moet je dus goed op letten als je die belachelijk hoge bussnelheden wil gaan gebruiken
Mijn pc is nu al twee keer uitgevallen.. 1 keer tijdens een orthos test en net 1 keer tijdens een intel thermal analyzer test.. Ik had het voltage van de vcore nog niet verhoogt aangezien ik pas op 3,08 ghz zit.. had vernomen dat het pas bij 260 mhz problemen gaf ipv 33mhz..
Ik heb nu de vcore op 1,5250 gezet, zal het wel aan de vcore voltage hebben gelegen?
(mijn SB wordt nu aangeduidt als -48graden

Waar kan ik trouwens SB koelertje kopen en/of voor NB?
Zijn deze trouwens hetzelfde? Ik zag namelijk de extreme spirit II op thermaltake.com maar staat alleen vermeld voor de northbridge en verder niks over de southbridge.. terwijl bij nieuwsberichten op hun website staat vermeld dat ze een nieuwe NB/SB cooling hebben gelanceerd genaamd Extreme Spirit..
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 17:06 ]
Verwijderd
Met welk tooltje heb je de temps gemeten?Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:57:
Bedankt voor de tips!
Hij draait nu op 400 MHz FSB - 3,60 GHz. Mem op 800 MHz (1:1). Dit wel door de V-Core in het bios te verhogen tot 1,5250 V. Alle andere voltages staan nog op auto. Niet verkeerd voor m'n eerste overklok toch. Wil het hier voorlopig wel bij houden.
Maar dan de vraag wat nu? Ik wil deze klok het liefst houden, maar ik vraag me af of het wel verstandig is? Ik wil deze computer nog wel een jaar of 4, 5 gaan gebruiken.
Nog wat meer specs:
-Cpu: idle: 39 °C, stressed: 55 °C (Prime95)
-MB: idle: 39 °C, stressed: 41 °C (Prime95, met gamen rond de 51 °C)
-3DMark06 gedraaid
-SuperPi gedraaid
-Prime95 gedraaid, helaas crashte deze na 2 uur![]()
Ik ga nog proberen de V-core 1 tandje hoger te zetten om te kijken of ie dan langer stabiel blijft. (Wordt dit niet te hoog?)
Kan ik deze set-up met een gerust hart jaren gebruiken?
Mijn Pc:
-P5W DH Deluxe
-Conroe E6600
-Corsair PC6400 Twin, Totaal 2 GB
-Sapphire Ati Radeon 1900XT
-Tagan 580 W
-WD Raptor 36 GB
-WD Caviar 250 GB
-Koeling: proc: Zalman,
videokaart: Zalman,
case: 4 fans
geen mods aan MB
Bij mij met Intel Thermal Analyzer:
- CPU: idle 52 , stressed ~65
met CPUCooL:
- CPU: idle: 38, stressed ~55
- MOBO: idle 41, stressed 45
met Speedfan:
- CPU: idle 38, stressed ~55
- MOBO: idle 41, stressed 45
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:09 ]
Ik zit nu stabiel op de 3,1Ghz, 345mhz FSB, stock voltage. Maar verder dan dat wil 'ie echt niet. Zodra ik hem op 3,2ghz (356fsb) zet, hangt m'n hele systeem na 4sec Orthos. Ik heb alle onnodige dingen al in de bios uitgeschakeld, maar dat maakt niks uit. Geheugen timings ook heel hoog gezet, maar dat mocht ook niet baten.
Iemand een idee hoe ik ooit een hogere FSB kan krijgen op dit bord? Of is dit bord gewoon bagger icm mijn CPU (Stepping 6 B2, L627A105). Of misschien het geheugen?
Verwijderd
Ik ben zelf een beginner met OC-en maar heb je een hogere Vcore al geprobeerd?SuB-ZeuZ schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:01:
Ik heb sinds een dag de E6600, Gigabyte DS4 en 4gb Corsair 5400C4. Cooler is een CM Hyper 6+.
Ik zit nu stabiel op de 3,1Ghz, 345mhz FSB, stock voltage. Maar verder dan dat wil 'ie echt niet. Zodra ik hem op 3,2ghz (356fsb) zet, hangt m'n hele systeem na 4sec Orthos. Ik heb alle onnodige dingen al in de bios uitgeschakeld, maar dat maakt niks uit. Geheugen timings ook heel hoog gezet, maar dat mocht ook niet baten.
Iemand een idee hoe ik ooit een hogere FSB kan krijgen op dit bord? Of is dit bord gewoon bagger icm mijn CPU (Stepping 6 B2, L627A105). Of misschien het geheugen?
Heb het getest met zowel de F3 retail bios en de F4b beta bios, maar bij beide hetzelfde.
Kan ik dat niet locken ofzo? Want nu staat het geheugen op 413Mhz. * 2 = effectief
Ik heb het geheugen (Corsair 2GB CL4) handmatig ingesteld op DDR2-800Mhz
Ik weet niet of dat slecht is, of grijpt die divider op een gegeven moment in en gaat die hem verlagen? De FSB = 1100Mhz
Dit dus met een E6600 en P5W DH Deluxe.
Het enige wat ik wil is op 2,8 Ghz eigenlijk.
Als iemand wil helpen, graag.
[ Voor 8% gewijzigd door TheNephilim op 31-08-2006 20:34 ]
Verwijderd
Met 413 * 2 bedoel je 413 mhz per bankje? Bij draait ie nu ook op een inheemse snelheid maar voor zover ik weet is dat om 1 op 1 te draaien met je FSB en is dat juist goed?!Bernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:30:
Ik heb zojuist even de bus-speed hoger gezet. In stappen van 5Mhz, alleen gaat het geheugen mee. Staat nu op 270Mhz
Kan ik dat niet locken ofzo? Want nu staat het geheugen op 413Mhz. * 2 = effectief
Ik heb het geheugen (Corsair 2GB CL4) handmatig ingesteld op DDR2-800Mhz
Ik weet niet of dat slecht is, of grijpt die divider op een gegeven moment in en gaat die hem verlagen? De FSB = 1100Mhz
Dit dus met een E6600 en P5W DH Deluxe.
Het enige wat ik wil is op 2,8 Ghz eigenlijk.Zonder volt verhogen en andere rare dingen
Als iemand wil helpen, graag.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:37 ]
Maar als ik de CPU overclock word dat NOG hoger. En dat is dan weer niet nodig.
Owhja, moet Hyperpath 3 aan of uit?
Verwijderd
Voor zover ik weet moet die uit..Bernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:40:
Nee de frequentie van het geheugen is DDR2-800Mhz. Dus PC6400
Maar als ik de CPU overclock word dat NOG hoger. En dat is dan weer niet nodig.
Owhja, moet Hyperpath 3 aan of uit?
Maar heb jij niet het idee dat in ieder geval het opstarten trager gaat?
Ik heb zelfde proc en mobo als jij hebt..
Ik heb ook dat wanneer ik opnieuw opstart dat de pc zegmaar afsluit en weer start na 1 a 2 seconden? Bij jou bekend?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:42 ]
Verwijderd
En het rebooten? Geen gekke nieuwe dingen?Bernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:42:
Eh, nee niet echt. Lijkt iig niet slomer ofzo.
Alleen als mijn hardeschijf bezig is (welke van de 3 dan ook) dan haperd mijn muis een beetje. Maar dat had ik altijd al eigenlijk.
Verwijderd
hmm kan ook zijn dat het tussen mijn oren zit qua snelheid.. iig is het uitvallen van het systeem bij reboot nieuw (lijkt me ook geen standaard procedure) en opstarten duurt iets langer naar mijn idee.Bernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:44:
Ik heb nergens last van.
Alleen als mijn hardeschijf bezig is (welke van de 3 dan ook) dan haperd mijn muis een beetje. Maar dat had ik altijd al eigenlijk.
Wat zijn jouw mobo en cpu temps idle en stressed?
mijn temps staan hierboven (3,18 ghz) en ik weet niet of het met die temperaturen kwaad kan om door te gaan naar de 3,6
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 20:48 ]
Ik zit namelijk het voltage van mijn NB te verhogen om proberen een hogere overclock te halen, maar misschien moet ik dus de SB verhogen...
Ik zit nu op 2,7 Ghz met mijn E6400 (8x338) en op 2,8 Ghz is hij al niet stabiel meer, zit je net lekker te gamen, en dan doet hij spontane reboot of BSOD. VCore staat op 1,35 en geheugen op 2,1 volt.
Core i5 6500 | Gigabyte GA-B150-HD3P | 8GB DDR4 Crucial Ballistix Sport | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case
Gooi de FSB gewoon op 391 Mhz, zet die pci op 33 Mhz vast, hyperpath uit, pci-express op 101 mhz en gaan met die banaanXtremeChicken schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:58:
Kan iemand mij vertellen wat vMCH betekend? Is dit het voltage op de SB ?
Ik zit namelijk het voltage van mijn NB te verhogen om proberen een hogere overclock te halen, maar misschien moet ik dus de SB verhogen...
Ik zit nu op 2,7 Ghz met mijn E6400 (8x338) en op 2,8 Ghz is hij al niet stabiel meer, zit je net lekker te gamen, en dan doet hij spontane reboot of BSOD. VCore staat op 1,35 en geheugen op 2,1 volt.
Bij mij loopt het perfect...
Verwijderd
Is Vcore niet hetzelfde als vMCH?XtremeChicken schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:58:
(newb speaking here
Verwijderd
Ik heb de kapjes er al afgehaald.. maar er is iets mis met mijn termotje voor de chipset.. want die wordt aangegeven als 120 gradenBernardo schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:59:
eeeh... mijn temps zijn idle: 27 graden celcius en stressed max 35 graden celcius. Alleen de northbridge is wel 42 graden. Misschien toch eens dat kapje eraf halen.
Verwijderd
Heb jij extreme koeloplossingen of iets dergelijks want als ik op 3,18ghz draai (E6600) dan worden mijn cores 60+ graden.. Vind ik niet echt bevredigendZeroCode schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:08:
[...]
Gooi de FSB gewoon op 391 Mhz, zet die pci op 33 Mhz vast, hyperpath uit, pci-express op 101 mhz en gaan met die banaan
Bij mij loopt het perfect...Kom net terug van gamen
vCore = CPU voltageXtremeChicken schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:58:
vDimm = Mem voltage ( sommingen noemen het gewoon vMem
vMCH = Chipset voltage
Om hogere FSB mogelijk te maken zal de chipset meer prik nodig hebben.
In dit geval dus de NB, de SB overclock je naar mijn weten namelijk niet
Verwijderd
Ik dacht dat mijn kast genoeg koelers had.. Ik heb de kapjes als van de north- en south-bridge afgehaald. Ik vind alleen de temps in TAT een beetje schrikbarend wanneer ik test op 3,18 ghz
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 21:17 ]
Ik heb nu de NB op 1,65 volt staan en kom nu tot 2,93 Ghz (8x368) op 8x375 kom ik windows niet eens in, dan geeft hij gelijk BSOD met fysieke geheugendump. Misschien dat het aan mijn geheugen ligt, 1024 MB single-channel DDR750 (=2x375 FSB 1:1)ZeroCode schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:08:
[...]
Gooi de FSB gewoon op 391 Mhz, zet die pci op 33 Mhz vast, hyperpath uit, pci-express op 101 mhz en gaan met die banaan
Bij mij loopt het perfect...Kom net terug van gamen
Jammer dat ik de 3 Ghz niet bereik, ik had dan net zo goed een normale P5B deluxe kunnen aanschaffen.
Edit: P5B Deluxe heeft geen Hyperpath3, zie hem iig nergens in de BIOS.
[ Voor 5% gewijzigd door XtremeChicken op 31-08-2006 21:34 ]
Core i5 6500 | Gigabyte GA-B150-HD3P | 8GB DDR4 Crucial Ballistix Sport | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case
Heb je die kapjes met schroevendraaier eraf getrokken of eerst beide heatsinks eraf gehaald zoals op die tutorial op xtremesystems? Ging het makkelijk?Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:16:
SH4D3H heb jij nog tips of iets dergelijks voor mij betreft overklokken gezien mijn temps..
Ik dacht dat mijn kast genoeg koelers had.. Ik heb de kapjes als van de north- en south-bridge afgehaald. Ik vind alleen de temps in TAT een beetje schrikbarend wanneer ik test op 3,18 ghz
Ik kreeg overigens, net als jij, spontane reboots paar seconden na opstarten nadat ik mijn PCI-E op 101MHz had gezet. Sterker nog, ik kwam niet eens in windows. Bleef rebooten vanaf moment dat ik dat zwarte windows scherm zag met tijdsbalk. Na eenmaal deze freq. weer op Auto te hebben gezet, is het probleem weg.
Welke snelheid heeft de fabrikant opgegeven dan?XtremeChicken schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:32:
[...]
Misschien dat het aan mijn geheugen ligt, 1024 MB single-channel DDR750 (=2x375 FSB 1:1)
Heb je het voltage van het geheugen al verhoogd?
De timings losser gezet?
Denk niet dat je bord noch CPU al aan hun max zitten.
I know what it's like, beetje bang je dure troep te mollen he?
Wat je anders een doet: grote tafelventilator erop laten blazen, als je temps er niet beter op worden zijn de meetpunten gewoon brak. Hoewel die ene toch al erg brak lijkt te zijn

Verwijderd
Mijn kast heeft een 25cm fan aan de zijkant.. dat lijkt me vergelijkbaar met een kamervent? En idd ben bang om de dure stuff te mollenSH4D3H schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:38:
[...]
Welke snelheid heeft de fabrikant opgegeven dan?
De timings losser gezet?
[...]
Wat je anders een doet: grote tafelventilator erop laten blazen, als je temps er niet beter op worden zijn de meetpunten gewoon brak. Hoewel die ene toch al erg brak lijkt te zijn
Als mijn cores trouwens 62 graden zijn.. zou dan mijn cpu koeler (CPNS9500AT) dan ook warm aan moeten voelen want die is gewoon koud als ik aan de ribben en de pipes voel..
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 21:42 ]
Lijkt me ookVerwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:42:
[...]
Mijn kast heeft een 25cm fan aan de zijkant.. dat lijkt me vergelijkbaar met een kamervent? En idd ben bang om de dure stuff te mollen
Weet je zeker dat ie er helemaal goed op zit dan?Als mijn cores trouwens 62 graden zijn.. zou dan mijn cpu koeler (CPNS9500AT) dan ook warm aan moeten voelen want die is gewoon koud als ik aan de ribben en de pipes voel..
Helemaal strak aangedraaid en niet teveel van die koelprut?
Verwijderd
Niet teveel koelprut en ik heb hem naar mijn weten ook goed aangedraaidSH4D3H schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:48:
[...]
Lijkt me ook
[...]
Weet je zeker dat ie er helemaal goed op zit dan?
Helemaal strak aangedraaid en niet teveel van die koelprut?

Maar die andere temp is ook sowieso focked op..
De proc is idle trouwens wel keurig(?) 38 graden
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 21:51 ]
De timings losser zetten zou wel kunnen helpen denk ik ja. Ik heb nu SPD timings enabled, en de bios zet de timings dan automatisch op 4-4-4-12.SH4D3H schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:38:
[...]
Welke snelheid heeft de fabrikant opgegeven dan?
De timings losser gezet?
[...]
Het gaat om dit geheugen:
KHX6000D2/1G 1GB DDR2 750MHz Non-ECC CL4 4-4-4-12-1 1.9V (Voltage staat nu op 2.1V)
http://www.ec.kingston.co...om&ktcpartno=KHX6000D2/1G
Ik probeer nu even 5-5-5-15
Die staat er wel bij als PC-6400
KHX6400D2/1G 1GB DDR2 800MHz Non-ECC CL5 5-5-5-15-1 2.0V
http://www.kingston.com/hyperx/products/khx_ddr2.asp
Waarschijnlijk heb ik gewoon hetzelfde RAM maar, misschien iets mindere kwaliteit chip.
Edit: timings naar 5-5-5-15 helpt ook niet

Verwijderd
Ik heb het hele gebeuren volgens de handleiding gedaan behalve de cmos stuff.. maar alles betreft die koelertjes heb ik gedaan volgens de tutorial, en het was vrij simpel eerlijk gezegtsl1200 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:34:
[...]
Heb je die kapjes met schroevendraaier eraf getrokken of eerst beide heatsinks eraf gehaald zoals op die tutorial op xtremesystems? Ging het makkelijk?
Ik kreeg overigens, net als jij, spontane reboots paar seconden na opstarten nadat ik mijn PCI-E op 101MHz had gezet. Sterker nog, ik kwam niet eens in windows. Bleef rebooten vanaf moment dat ik dat zwarte windows scherm zag met tijdsbalk. Na eenmaal deze freq. weer op Auto te hebben gezet, is het probleem weg.
Welke waardes hebben jullie ingesteld voor:
1) FSB termination voltage
2) MCH chipset voltage
3) ICH chipset voltage
Alle 3 staan bij mij op Auto.
P.S. Eindelijk stabiele OC op 3.0Ghz met FSB 333 en DDR2 op 667. Hier moest de Vcore wel naar 1.3500V. Maar het is gelukt!
Temps zijn: CPU idle: 35, stressed: 50 (optimal QFan) of 43 (performance QFan)
mobo volgens Probe: idle en stressed rond de 45.
Met strakke timings gezien mijn OCZ op 4:5:5:13:19
[ Voor 43% gewijzigd door sl1200 op 31-08-2006 23:35 ]
Verwijderd
E6300
2x MDT 667 Mhz 4-4-4-15
DQ6
@
E6300@2700 Mhz 386x7 1.4v
2x MDT 772 Mhz 3-4-4-10
DQ6
Ik had hiervoor een Gigabyte DS4 maar deze was RMA gegaan heb ik een DQ6 genomen, maar het rare is dat ik met de DS4 hoger kwam dan deze DQ6.
Met de DS4 haalde ik:
400x7 2800 Mhz
2x MDT @ 800 5-5-5-15
DS4
Ik kom met deze DQ6 tot de 385 met lage timings, maar 400 haalt ie niet ook al is het met hele hoge timinings, hoe kan dit

Bye bye jongens ik kom wel over een paar weken weer online ben op dit moment de F3E bios aan het flashen in windows en hij is vastgelopen op 12%

Hij rebootte vanzelf tijdens de installatie en startte vervolgens op alsof er niks aan de hand was
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 10:16 ]
Ik gebruik een artic cooler 7 pro, dat is niet echt een extreme coolerVerwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 21:14:
[...]
Heb jij extreme koeloplossingen of iets dergelijks want als ik op 3,18ghz draai (E6600) dan worden mijn cores 60+ graden.. Vind ik niet echt bevredigend
Ipv de E6600 gebruik ik de E6400.
Verwijderd
Ook ik heb al enige tijd een monster systeem gevoed door de E6600.
Ik heb al enige tijd stabiel draaien op 3.3 ghz... Mijn hoogste OC was op 3.5 ghz stabiel. Maar qua prestatie verchil in de huidige games merk ik het niet echt.
Echt heb ik een vraag, als de FSB op 380 staat... hoe snel staat de PCI klok dan? En is het schadelijk voor de GPU? Met andere worden... wat is een "safe en snelle" instelling?
Cache is zover ik weet het enige verschil, dus...Pierre_nr1 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:55:
Wanneer je een E6600 en een E6400 overklokt naar bv. 3 ghz. , is het resultaat in benchmarks dan ook identiek? En dan even los van de L2-cache. Ik vraag me af of de meerprijs van de E6600 dat wel waard is, want een E6400 is toch zo´n 80 a 100 Euro goedkoper. Wie kan me hier een antwoord op geven?
Verwijderd
Ik heb een beetje rond zitten kijken naar een goede Conroe E6600 koeler. Wil wel gaan overklokken dus de tempst moeten laag blijven. Tevens wil ik dat die stil is!!
Welke koeler raden jullie mij aan?
Greetz Christiano
Nieuw High-end systeem ± 2000 euro
Tevens groeten we hier niet onder iedere post, we zijn tweakers, we groeten elkaar altijd (impliciet).
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Zalman CNPS9500Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:18:
Welke koeler raden jullie mij aan?
dat ding koelt vreselijk, er zijn goedkopere en betere alternatieven!
Een Scythe Ninja koelt veel beter en is net zo duur, een thermaltake big typhoon koelt iets beter en is een stuk goed koper, en als je wat duurder wilt doen, zit je te kijken naar een thermalright SI-128 of een Tuniq Tower...
Vergelijk die allemaal maar eens en kijk wat er het beste voor je is!
Verwijderd
Dit vond ik toch echt te hoog, dus ben ik voor een lagere klok gegaan. Ik draai nu op 3,4 GHz (FSB 378) en VCore 1,425 V. Het zaakje heeft 8 uur Orthos gedraaid zonder problemen
Temps: idle 34°C, stressed 53°C (Orthos, na enige uren). Voor de rest staan alle voltages nog stock in het bios. Ik heb alleen de VCore verandert. Ik gebuik een Cpu koeler van Zalman.
Ik vind alleen sommige temps nog een beetje vreemd. Als ik temps meet met Core Temp Beta geeft deze 68°C aan, terwijl Asus Probe dan dus 53°C aangeeft. Ik neem aan dat dit verschillende sensoren op de proc zijn. Heb wel gelezen op de Intel site dat er sensoren in de proc zitten nabij het heetste punt in de core. Dit zou dan dus die hoge temps verklaren. Volgens mij meet Asus Probe een temp meer aan de oppervlakte van de chip? Wat dan dus ook inhoud dat beide temps een verschillende maximale waarde zouden hebben. Weet iemand hier meer over? Core Temp Beta geeft 1 vaste waarde; TCaseMax 85°C. Is dit dan de maximale waarde voor deze sensoren op het heetst van de cores?
Vreselijk ?Jos-T schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:39:
dat ding koelt vreselijk, er zijn goedkopere en betere alternatieven!
Dat er goedkopere alternatieven zijn, dat weet ik, maar deze koeler koelt perfect.
Ik weet niet welke benches jij hebt bekeken, maar deze zalman wint het vaak van de concurentie.
Verwijderd
Bron?Kaspers schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 16:56:
[...]
Vreselijk ?
Dat er goedkopere alternatieven zijn, dat weet ik, maar deze koeler koelt perfect.
Ik weet niet welke benches jij hebt bekeken, maar deze zalman wint het vaak van de concurentie.
Maar ga voor een koeler met een verwisselbare 120 mm fan. Die zijn over het algemeen stiller. Ook niet onbelangrijk tegenwoordig.
Dit kan niet normaal zijn dacht ik, dus maar ff met OCZ gemaild. En ja hoor, bekend probleem. Ben nou samen met die gast aan het uitvogelen hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Maar stiekum zit ik erover te denken om mijn P5B weer terug te sturen, en hem lekker in te ruilen voor een P5W DH, waar ik lovende verhalen over heb gehoord en gelezen.
Zijn er mensen met een P5W DH, die ook problemen met OCZ geheugen hebben? En wat moet ik doen, mijn P5B houden, of een P5W DH nemen?
Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
Verwijderd
Die problemen zijn al ruim een maand bekend dus misschien eerst dingen uitzoeken voordat je iets koopt.f1r3b4ll schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 18:48:
Ik word echt schijtziek van mijn Conroe setje. Ik heb een ASUS P5B Deluxe en een 2 GB OCZ PC6400 setje. 9 van de 10x boot het systeem niet, en het is zo instabiel als een dronken acrobaat die balanceert op een visdraadje (om de situatie maar ff duidelijk te maken). Als het systeem crasht, is het gewoonweg amper weer aan te krijgen, zelfs met een BIOS reset.
Dit kan niet normaal zijn dacht ik, dus maar ff met OCZ gemaild. En ja hoor, bekend probleem. Ben nou samen met die gast aan het uitvogelen hoe we dit probleem kunnen verhelpen. Maar stiekum zit ik erover te denken om mijn P5B weer terug te sturen, en hem lekker in te ruilen voor een P5W DH, waar ik lovende verhalen over heb gehoord en gelezen.
Zijn er mensen met een P5W DH, die ook problemen met OCZ geheugen hebben? En wat moet ik doen, mijn P5B houden, of een P5W DH nemen?
Moederbord is gewoon super iig beter (in overclocken) als de P5W DH.
Laatste bios van Asus P5B Deluxe lost misschien probleem voor jouw op.
Let op dit is een beta bios ik gebruik hem zelf en werkt perfect maar op eigen risico dus!
1. Support Conroe XE CPU(ES version) can adjust ratio to 13 (original is 11)
2. Patch OCZ2G8002GK-6400 can't boot issue
3. Fix memory 4:5
4. Fix FSB 395~399 stable
http://www.iamxtreme.net/andre/P5B-ASUS-Deluxe-0609.rar
Veel succes en laat je bevinden weten

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter
E6300
P5B
Geil PC6400
Alles boven 500 is no go
Edit TT big Typhoon

[ Voor 22% gewijzigd door Sayko op 01-09-2006 21:38 ]
erg bedankt, dit werkt inderdaad perfect! kostte mij wel heel wat moeite om het BIOS in te komen om snel het geheugen op 2.1v te zetten, voordat ik kon flashenLaatste bios van Asus P5B Deluxe lost misschien probleem voor jouw op.
Let op dit is een beta bios ik gebruik hem zelf en werkt perfect maar op eigen risico dus!

FSB op 272 Mhz geeft al reboot ..ehe..
Asrock ConfroeXfire-eSATA2 + E6300 + 1GB PC5300 MDT.
Dus ff op stock speeds Super Pi gedraaid, kom op 31,8xx nog wat seconde. Is dit normaal?
Volgens dit grafiekje van PCstats.com is mijn E6300 niet veel langerzamer dan een FX-62

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Verwijderd
voor die koelers vind ik tt big typhoon echt een aanrader, hij is super stil, ik hoor hem niet, en verder... op 3.4 is mijn proc 35 graden....
Maargoed, vandaag dus via windows BIOS versie F3 erin geflashed en ik kan weer in het BIOS komen.
Ik heb dus gelijk weer een overclockpoging ondernomen. Met het overklokken in windows kwam ik niet verder dan 299, op 300 kreeg ik een freeze alsof er een FSB-wall is.
In het BIOS gaat het overclocken al een stuk beter, ik kom tot een recordbrekende 330MHz.

De voltages:
CPU: 1.45V (Core 2 Duo E6600 @330x9)
Ram: 2.2V (2x1GB OCZ PC6400 CL4 @ CL5)
Chipset: Stock voltage (965P + ICH8R)
Temps stressed:
CPU: 45C
Ram: ??C
Chipset: 50C
In elk geval, met een FSB hoger dan 330 schakelt ie automatisch terug naar stock settings (266MHz). Ik heb het vermoeden dat dit ligt aan de hoge temperatuur van de chipset, maar het kan ook zijn dat het chipset voltage te laag staat.
In ieder geval is er betere koeling nodig, en daarom heb ik een Zalman waterkoelblok besteld voor op de CPU. Voor de koeling van de chipset moet ik nog een oplossing vinden..
Vraag: Hoe komt het dat ik niet hoger kom dan 330 FSB? Moet er een voltage verhoogd/verlaagd worden? Of zijn de temperaturen nu echt te hoog om verder te kunnen?
Goud is geen geld
Verwijderd
en je stressed temps? (stress hem eens met intel thermal analysis tool en post maar is een screenie van je core tempsVerwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 23:14:
netjes, ik draai op p5b dh deluxe @ 3.4 met een vcore van 1.5. lekker stabiel. op mijn bordje zit ook OCZ geprikt en dat werkt prima, no problemo's, alleen sommige games vinden de overclock niet leuk, zoals c&c generals en call of duty united offense, beetje vaag, maarja.....
voor die koelers vind ik tt big typhoon echt een aanrader, hij is super stil, ik hoor hem niet, en verder... op 3.4 is mijn proc 35 graden....
en als games ermee op hun muil gaan is het gewoon niet helemaal stabiel heh..
niks
Verwijderd
Zijn dit betrouwbare waarden ?
Ik heb 2 12CM fans op 1500 toeren draaien, en m'n CPU fan op 2000, dan vind ik het nogal raar dat m'n moederbord 50 graden wordt.
M'n CPU wordt overigens rond de 30 graden welke op default speed draait (E6600).
Speedfan durft zelfs aan te geven dat Temp3 121 graden is..
Tijd om me zorgen te gaan maken, of zijn het gewoon brakke sensoren ?
[ Voor 4% gewijzigd door Kaspers op 02-09-2006 13:48 ]
De Asus probe lijkt mij nog het meest waarschijnlijk, echter zou ik in de bios kijken voor de meest accurate en meest betrouwbare resultaat.Kaspers schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:47:
Asus Probe geeft bij mij aan dat m'n MB temp 46 graden celsius is..
Ik heb 2 12CM fans op 1500 toeren draaien, en m'n CPU fan op 2000, dan vind ik het nogal raar dat m'n moederbord 50 graden wordt.
M'n CPU wordt overigens rond de 30 graden welke op default speed draait (E6600).
Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X
Verwijderd
Goed werkf1r3b4ll schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 22:46:
[...]
erg bedankt, dit werkt inderdaad perfect! kostte mij wel heel wat moeite om het BIOS in te komen om snel het geheugen op 2.1v te zetten, voordat ik kon flashen
Hou gewoon de nieuwe biossen in de gaten aangezien dit een beta bios is.
Verwijderd
omg ik weet zelf wel wanneer ie stabiel loopt hoor, na 24 uur cpu burn in lijkt hij mij toch wel stabiel, en de temps waren op dat moment 42 graden :] dus ik heb niks te klagen, de games crashen niet, maar werken niet zoals bij C&C generals, die niet wil opstarten als ik hem overclock naar 3.4 maar wel op de standaar 2.4... en in call of duty is shellshock behoorlijk vreemd, het beeld wordt dan heel donker, maar volgens een vriend ligt dit aan mijn ati x1900xt.... mijn stressed temps zijn dus prima... :]Chop2000 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:39:
[...]
en je stressed temps? (stress hem eens met intel thermal analysis tool en post maar is een screenie van je core tempsdat zal wel op iets van 65 graden liggen..)
en als games ermee op hun muil gaan is het gewoon niet helemaal stabiel heh..
mijn mobo is soms 56 op stressed, je mobo kan/mag veel warmer worden dan je proc pas als je mobo zwaar over de 60/65 gaat moet je je zorgen gaan maken, dat is wat ik geleerd heb :] dus no probleme, zet anders de chipset koeler erbij van asus, tenminste als je een asus p5w of een p5b hebt, daar zitten namelijk chipset koelers bijgeleverd, maken wel veel geluid, maar koelen wel, paste er bij mij niet op vanwege tt big thypoon, helaas...Kaspers schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:47:
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 17:42 ]
Zet in het bios "Static Read Control" op "DISABLE". Volgens mij heeft dit een groot effect op de stabiliteit! Heeft mij in ieder geval wel geholpen, en het uitschakelen heeft verder geen negatieve effecten.
suc6!
Verwijderd
Kaspers ik heb hetzelfde idee als jij.. dat de waardes wat hoog zijn voor de defaults.. Ook ik heb last van een chipset van 120 gradenKaspers schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:47:
Verwijderd
Ik heb de chipset koeler niet gebruikt omdat er bij stond dat je hem alleen moest gebruiken als het de airflow niet verstoord.. en ik ging er vanuit dat hij deze zou verstoren aangezien mijn cpns9500at precies die kant op blaast.. Het is dus aan te raden deze wel te gebruiken? Overigens heb ik het idee dat de southbridge warmer wordt dan de northbridge.. in ieder geval degene die het meest van de proc afligt (bij een P5W DH Deluxe) en de chipset koeler die bijgeleverd is is voor de northbridge dacht ik.. Ik ben wel opzoek geweest naar koelers voor beiden maar kon alleen voor de northbridge koelers vinden.. voor de southbridge vond ik niets..Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:37:
[knip]
mijn mobo is soms 56 op stressed, je mobo kan/mag veel warmer worden dan je proc pas als je mobo zwaar over de 60/65 gaat moet je je zorgen gaan maken, dat is wat ik geleerd heb :] dus no probleme, zet anders de chipset koeler erbij van asus, tenminste als je een asus p5w of een p5b hebt, daar zitten namelijk chipset koelers bijgeleverd, maken wel veel geluid, maar koelen wel, paste er bij mij niet op vanwege tt big thypoon, helaas...
Verwijderd
verder heb ik een tt armor, met 4 case fans, dus de airflow is super chill.... bij mij werkt het prima en je moet je er niet druk om maken zolang ze nog onder de 60/65 zitten. mijn aanrader is verwijder die stickers!!! en zet in je bios Q-fan uit, dat is irritant want al je fans draaien langzamer...
mja zoals ik al zei, probeer dat intel tooltje eens.. als ik m'n cpu daarmee stress word ie 5 graden warmer dan met orthos/cpuburn/dual prime what ever..Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:37:
[...]
omg ik weet zelf wel wanneer ie stabiel loopt hoor, na 24 uur cpu burn in lijkt hij mij toch wel stabiel, en de temps waren op dat moment 42 graden :] dus ik heb niks te klagen, de games crashen niet, maar werken niet zoals bij C&C generals, die niet wil opstarten als ik hem overclock naar 3.4 maar wel op de standaar 2.4... en in call of duty is shellshock behoorlijk vreemd, het beeld wordt dan heel donker, maar volgens een vriend ligt dit aan mijn ati x1900xt.... mijn stressed temps zijn dus prima... :]
[...]
mijn mobo is soms 56 op stressed, je mobo kan/mag veel warmer worden dan je proc pas als je mobo zwaar over de 60/65 gaat moet je je zorgen gaan maken, dat is wat ik geleerd heb :] dus no probleme, zet anders de chipset koeler erbij van asus, tenminste als je een asus p5w of een p5b hebt, daar zitten namelijk chipset koelers bijgeleverd, maken wel veel geluid, maar koelen wel, paste er bij mij niet op vanwege tt big thypoon, helaas...
krijg je gelijk je core temps te zien
niks
zalman lekker laten zitten zoals ie zit, ding verstoort de airflow helemaal niet? die temps die probe meet zijn trouwens van de southbridge..Verwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:07:
nee, zoals ik al zei, kan het bij sommige niet, je kan btw wel je zahlman omdraaien, dan verstoort het de airflow niet meer, kan als het goed is gewoon, ik heb nooit gevoeld aan de blokken, ik heb er wel artic cooling past tussen gedaan scheelt 2 graden, en die plastic asus stickers eraf gehaalt en dat scheelde mij zelfs 4 graden
verder heb ik een tt armor, met 4 case fans, dus de airflow is super chill.... bij mij werkt het prima en je moet je er niet druk om maken zolang ze nog onder de 60/65 zitten. mijn aanrader is verwijder die stickers!!! en zet in je bios Q-fan uit, dat is irritant want al je fans draaien langzamer...
en waarom zouden je fans harder moeten blazen dan nodig is?
niks
Verder heb ik Qfan aan, hij regelt het zaakje nu zelf wel.
Heb m'n E6600 op 3GHZ draaien, is snel zat, m'n X1900XT vind dat waarschijnlijk wel genoeg voor het gamen.
Verder draai ik m'n CPU 333MHz bus speed en draait m'n geheugen 416SDR op 4-4-4-12, netjes genoeg lijkt mij zo.
Alleen zit die 121 graden me nog steeds niet lekker

Je hebt trouwens ook zo'n 'quiet' mode, die je kunt activeren met de remote.
Dan vraag ik me af, als ik nu (per ongeluk) een game ga spelen of ik m'n systeem dan niet in gevaar breng aangezien de hele air-flow weg is..
Iemand hier ervaring mee ?
Mocht je cpu nou te warm worden dan schakelt de pc zich echt wel automatisch uit hoor
Als jij niet extreem aan het overclocken bent, dan zal je cpu echt niet zo snel verbranden. Op 126 graden (oid) heeft die pc zich allang uitgeschakeld en zit jij met een beteuterd gezicht naar je beeldscherm te kijken.
Xeon X5650 - Asus P6T Deluxe - 9GB DDR3 - R9 280X
Verwijderd
Ik heb ook een tt armorVerwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 18:07:
nee, zoals ik al zei, kan het bij sommige niet, je kan btw wel je zahlman omdraaien, dan verstoort het de airflow niet meer, kan als het goed is gewoon, ik heb nooit gevoeld aan de blokken, ik heb er wel artic cooling past tussen gedaan scheelt 2 graden, en die plastic asus stickers eraf gehaalt en dat scheelde mij zelfs 4 graden
Verwijderd
Jij hebt recies dezelfde setup al ik, en ook precies dezelfde chipset tempKaspers schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 20:11:
Ja die zalman (die ik ook op m'n cpu heb staan) op m'n P5WDH-DLX blaast vanuit de geheugenkant naar achteren naar m'n outtake fan. Die chipsetfan blaast naar mijn weten dezelfde richting, dus die erbij plaatsen zou een optie zijn, alhoewel ik me afvraag of daar ruimte voor is.
Verder heb ik Qfan aan, hij regelt het zaakje nu zelf wel.
Heb m'n E6600 op 3GHZ draaien, is snel zat, m'n X1900XT vind dat waarschijnlijk wel genoeg voor het gamen.
Verder draai ik m'n CPU 333MHz bus speed en draait m'n geheugen 416SDR op 4-4-4-12, netjes genoeg lijkt mij zo.
Alleen zit die 121 graden me nog steeds niet lekker![]()
[afbeelding]
Je hebt trouwens ook zo'n 'quiet' mode, die je kunt activeren met de remote.
Dan vraag ik me af, als ik nu (per ongeluk) een game ga spelen of ik m'n systeem dan niet in gevaar breng aangezien de hele air-flow weg is..
Iemand hier ervaring mee ?
Verwijderd
mooi, ik heb hem zonder die fan, heeft niet zo veel voordeel en maakt alleen maar weer geluid, en ik vond het niet mooi en hij was niet leverbaar bij alternate, dus reden genoeg om de gewone te nemen, het kan wel zijn dat de sb wordt gemeten, dat weet ik niet, maar wat ik een van de slechte dingen vind aan de p5w dh is dat de mobo koelblokken zo klein zijn, zeker die van de sb... en dan zeggen ze dat dit het oc bord is, vind ik een beetje onzin met zulke kleine blokjes..Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:20:
[...]
Ik heb ook een tt armormet 25cm fan.. ik heb nu mijn zalman richting te outtake laten blazen.. als ik hem omdraai lijkt het mij dat dat de airflow wel verstoord.. aangezien ik hem dan tegen de airflow in laat blazen.. Maar waarschijnlijk bedoelde jij met omdraaien dus richting outtake? Kan ik dan gewoon probleemloos te NB cooler monteren? hoewel ik niet vind dat de NB warm wordt.. de SB voelt warmer aan moet ik zeggen
ik denk dat als je je zalman richting de outtake laat blazen, en de mobo koeler monteerd, ik weet niet zeker, want ik heb die zalman nog niet gezien, maar ik denk dat de fan van de zalman hoger zit dan de fan van je mobo op dat moment, dus je zalman blaast dan gewoon over je mobo koeler heen? maar ik vraag me af of als je southbridge gemeten word en die dus zo warm wordt, of het dan wel zin heeft of je NB koeler te monteren, het stoort misschien dan toch wel de flow, en als je nb al koel genoeg is, waarom zou je het doen, die koeler voor je mobo maakt veel geluid trouwen, omdat hij zoveel radjes heeft, hetzelfde als de koeler op je x1900xt, die maakt ook zoveel geluid daardoor...
als je je mobo echt wilt koelen, zoek dan gewoon een groter koelblok voor je SB? misschien is dat een optie, of sloop een oude grotere mobo koeler van een oude moederbord en plak die erop.. misschien werkt dat?
Ik heb hem nu draaien op 2700 MHz (300 x 9) en de Vcore verlaagd naar 1,2875V, omdat ik geen highend cooler gemonteert heb. Ik ga `m zo nog maar eens een stapje lager proberen te zetten, eens kijken waar die toe in staat is
Temp volgens ps probe btw CPU > 47 Cel Stressed
MOBO> 31 Cel Stressed
Die stock cooler sucks really hard
Ow ja mensen die een CM stacker gebruiken en een ASUS P5W DH DELUXE mobo halen raad ik aan gelijk langere ide kabels te halen (of je moet je DVD-rom onderin je kast monteren) Bijgeleverde kabels zijn nl te kort.
EDIT;
GO- Orthos (2x) loopt nu alweer 10 min. Ik heb nu de Vcore veranderd in 1.275V via de bios, maar pc probe geeft 1.22V aan. Ach ja als die maar stabiel blijft vind ik het best
Temps BTW hetzelfde
[ Voor 10% gewijzigd door Onno b op 03-09-2006 14:44 ]
Voorlopig wel ja, 350 x 9 = 3150 MHz en voor gamen is er geen enkele GPU die daar niet genoeg aan heeft. Tegen de tijd dat het echt nodig word koop ik wel een mega chipsetfan en mod ik het voltage. Genoeg tutorials te vindenZjemm schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:58:
400 fsb stabiel draaien lijkt (als ik de posts zo lees) nog redelijk tricky of nemen de meeste mensen gewoon genoegen met minder?
En k ga de Vcore maar weer `s verlagen 37 min stabiel
Ja die heb ik gewoon op auto gelatenVerwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:24:
Jij hebt recies dezelfde setup al ik, en ook precies dezelfde chipset tempEn daar erger ik me ook zo aan.. Ik heb nu echt het idee dat geeneen temp klopt en daarom klok ik ook niet verder over dan 3ghz aangezien het mijn eerste keer is en ik niet precies weet wat ik kan verwachten wanneer ik verder klok, daarentegen is 3ghz voorlopig snel zat
Waar heb jij trouwens je mem voltage op staan? auto? en je Vcore?
Die WiFi knop op die remote is zo relaxed, je kunt gewoon je pc door laten downloaden zonder dat het ook maar iets met WiFi te maken heeft
PC is super stil aangezien de casefans uitgaan, alleen de CPU fan blijft doordraaien.
Handig wanneer de pc op de slaapkamer staat
[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 03-09-2006 15:15 ]
Tip voor asus gebruikers: als je je bios flashed en je bios moet resetten, zet als je de jumper terug wil zetten niet de chassis intruder jumper verkeerd, op de een of andere manier blijf je dan altijd de melding: "Chassis Intruded Fatal Error" en boot hij niet meer verder.
En als je pech hebt (wat ik dus heb) helpt opnieuw de bios flashen/resetten ook niet meer en mag het moederbord dus terug
`f1r3b4ll schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:44:
Voor de P5B users, even een tipje van XtremeSystems:
Zet in het bios "Static Read Control" op "DISABLE". Volgens mij heeft dit een groot effect op de stabiliteit! Heeft mij in ieder geval wel geholpen, en het uitschakelen heeft verder geen negatieve effecten.
suc6!
Waar vind je dit als ik vragen mag?
Geen flauwekulletjes
[ Voor 26% gewijzigd door Viss op 03-09-2006 17:00 ]
Jammer dat het met de Vcore verhogen ineens zoveel sneller stijgt
Bij 1,35V het stock voltage werd me CPU trouwens 49Cel
Maar ik begin een beetje aan GO ORTHOS beta te twijfelen is deze wel geschikt, ik had gelezen van wel maar das alweer een tijdje terug.
Ik had alwel een foutmelding verwacht hij draait immers al 300MHz overclockt op het laagtste voltage instelbaar in de bios. Das wel wat anders als met me AMDtje van eergister
Moet ik zo tog maar weer de FSB omhoog gooien
Update
Ok ik heb de limit gevonden ik geef de waarden van Aibooster die meegeleverd wordt bij de p5w dh deluxe.
2929,01 MHz @ 1,18V -->> 03 min 58 sec GO ORTHOS en toen 48C ->stopped
Zijn al die retail conroe`s zo geweldig
[ Voor 15% gewijzigd door Onno b op 03-09-2006 20:35 ]
Hoeveel volt mag een i965 hebben? Ik krijg de FSB niet hoger dan 330 MHz en ik vermoedt dat de chipset meer stroom wil. Kan ik er veilig 0.2 of 0.3V bij op zetten met een temp van 45-50 graden?
[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 03-09-2006 20:38 ]
Goud is geen geld
Retail E6600 1.5v bios
AIR

Zit er net in, aardig begin. Heb snel betere hsf & ram nodig. More to come..
Alvast bedankt voor eventuele tips.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Met PC6400 zit je altijd goed... Kun je minimaal tot een FSB van 400 gaan en toch 1:1 draaien...ErikRo schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:17:
Hoi even een kort vraagje, ik ben al de hele week diverse topics aan het lezen wat je nodig hebt om een conroe systeem te bouwen. Het enige wat me nog onduidelijk is welk geheugen je minimaal moet kopen wil je een E6600 proberen te overklokken van FSB266 naar FSB400. Want al die verhalen over timings, cas4 of cas3, 1:1 zetten of dividers instellen, Daar kom ik niet uit. Dat het overklokken misschien niet lukt is niet erg, 266 is leuk, 350 leuker en 400 het leukst. Maar ik wil niet achteraf tot de ontdekking komen dat mijn geheugen de FSB400 niet aankan omdat ik het verkeerde heb gekocht. Het moet op een asus p5ld2-vm se btw.
fsb400ErikRo schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:17:
Hoi even een kort vraagje, ik ben al de hele week diverse topics aan het lezen wat je nodig hebt om een conroe systeem te bouwen. Het enige wat me nog onduidelijk is welk geheugen je minimaal moet kopen wil je een E6600 proberen te overklokken van FSB266 naar FSB400. Want al die verhalen over timings, cas4 of cas3, 1:1 zetten of dividers instellen, Daar kom ik niet uit. Dat het overklokken misschien niet lukt is niet erg, 266 is leuk, 350 leuker en 400 het leukst. Maar ik wil niet achteraf tot de ontdekking komen dat mijn geheugen de FSB400 niet aankan omdat ik het verkeerde heb gekocht. Het moet op een asus p5ld2-vm se btw.
fsb400 X 2 (ddr) =800
800 X 8 = pc6400
pc 6400 draait dus op 400 mhz
en je kan met pc 6400 dus veilig je fsb opscroeven naar de 400 zonder je zorgen hoeven te maken over je geheugen
stel je wil met een E6600 de 4 ghz halen met je geheugen 1:1 (zonder geheugen over te clocken)
dan heb je nodig
4000:9 = 444,4444444 = 445 of 444,5
445 X 2 = 890
890 X 8 = 7120 = pc 7200
Hoe valt dat dan op z'n plek met deze beschrijving uit de handleiding? Het support zo te zien 667mhz (fsb800) maar ook 533mhz, dus lager (fsb800 en fsb1066)
fsb1066 klinkt wel heftig kan me niet herinneren dit al gezien te hebben bij oc resultaten
Ander vraagje, het valt me op als ik de webshops bekijk, dat je pc6400 alleen in 1024mb kan kopen, en dus minimaal 2x1024 moet kopen als ik dual channel wil gebruiken, wat volgens mij verplicht is voor een beetje computer. De bedoeling financieel was eigenlijk 2 x 512mb, maar dat gaat blijkbaar niet? 1 x 1024mb is vast geen goed idee vermoed ik
[ Voor 9% gewijzigd door ErikRo op 03-09-2006 23:14 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Dit topic is gesloten.