Auto vd zaak - woon werk verkeer - bijtelling?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van me krijgt net een auto in de maag gesplitst, van onze werkgever. Met deze auto mag hij elke dag van en naar zijn werk rijden. Dit is per dag ongeveer 40 km totaal. De medewerker heeft privé ook een auto dus hoeft (en gaat) niet privé rondrijden met de auto van de zaak.

De collega is wel blij met die auto maar volgens mij komt hij nu (ondanks dat hij alleen maar woon/werk verkeer ermee rijdt) wel in aanmerking voor bijtelling (en als dat zo is, daar zal hij niet blij van worden en hoeft hij die auto waarschijnlijk ook niet meer, hij heeft er immers wel 1 privé).

Klopt dit? Ik wordt niet echt wijs uit de site van de Belastingdienst. Worden deze woon/werk kilometers als privékilometers aangemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:10

-ET-

Phone Home

woon/werk is voor zover ik weet geen prive verkeer. Als je collega dus een sluitende kilometer registratie bijhoud krijgt hij geen bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Simpel antwoord, nee. Woon-werk is zakelijk verkeer. Als je collega dus zorgt dat hij privé niet meer dan 500 km per jaar met die auto rijdt hoeft hij geen bijtelling te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Voor zover ik weet geldt woon/werk sinds de laatste aanpassing van de regeling als zakelijke kilometers. Om geen bijtelling te hebben is een sluitende kilometer administratie echter wel verplicht.

Het juiste antwoord is zeker te vinden online en ook via de GoT search. Bijvoorbeeld http://gathering.tweakers...30&select_forum=#hitstart wat o.a. oplevert: Kilometer registratie lease auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12

vooghel

Cunning linguist

Hij moet dan wel een Verzoek Loonheffingen Verklaring geen privé-gebruik auto dowloaden en inleveren bij zijn werkgever.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt mensen. :) Ik ging er vanuit dat woon/werk ook privé km's waren.

Moet hij dus wel zijn kilometers gaan bijhouden. Is dit te omzeilen? Is nogal een administratieve klus natuurlijk, elk ritje noteren. Of hoeft dit niet als je dit formulier hierboven (verzoek loonheffingen Verklaring geen privé-gebruik auto) invult en inlevert?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, het scheelt je wel geld, maar je moet er even een uurtje of wat insteken om een excel sheet te maken, en dan per week even wat dingetjes invoeren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Voor die paar duizend euro die je met een modale middenklasser al vlot in je zak houdt is een half uurtje per week noteren niet al te veel moeite lijkt me :)

En anders iets als dit inbouwen:

Afbeeldingslocatie: http://www.kew.nl/images/Fiscaal_boxkew.gif

Heb ik toevallig nog eentje van liggen, mist alleen de PC-module en de datasleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:24:
Bijna goed. Sinds 1 januari 2004 is dat afgeschaft en daar ben ik persoonlijk ook wel erg blij mee :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Moet hij dus wel zijn kilometers gaan bijhouden. Is dit te omzeilen? Is nogal een administratieve klus natuurlijk, elk ritje noteren.
Hoe is dat een administratieve klus? In excel aan het eind van de maand even 40 regels copy-pasten en de km-standen invullen. Dat laatste kan met een formule.
Zolang de afstand die hij opschrijft een redelijke afstand is (en dat hoeft dus echt niet de kortste afstand te zijn) zal de belastingdienst er echt geen probleem van maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maasluip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:43:
Hoe is dat een administratieve klus? In excel aan het eind van de maand even 40 regels copy-pasten en de km-standen invullen. Dat laatste kan met een formule.
Inderdaad. Zo veel werk is het niet. Beetje vreemd. Niet bereid zijn bijtelling te betalen (doe ik voor mijn huidige wagen ook niet) maar niet een paar KM's willen noteren? :?
Of hoeft dit niet als je dit formulier hierboven (verzoek loonheffingen Verklaring geen privé-gebruik auto) invult en inlevert?
Hij MOET juist een registratie bijhouden als hij dit formulier wil gaan gebruiken om zodoende niet te hoeven betalen!

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 02-08-2006 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Moet hij dus wel zijn kilometers gaan bijhouden. Is dit te omzeilen? Is nogal een administratieve klus natuurlijk, elk ritje noteren. Of hoeft dit niet als je dit formulier hierboven (verzoek loonheffingen Verklaring geen privé-gebruik auto) invult en inlevert?
Wat denk je zelf? Anders vult iedereen toch zo'n formulier in??

Tevens kan dit beter naar dit: Ervaringen leasevergoedingen, -regelingen en -tarieven topic

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 02-08-2006 16:11 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles is duidelijk, thanksssss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

Qwerty-273

Meukposter

Een collega van me krijgt net een auto in de maag gesplitst, van onze werkgever.
Kan jouw collega dat gewoon niet weigeren? Of desnoods op de parking van je baas laten staan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Beperk je zelf voortaan tot een Topic Report en laat het modden aan mij over. Dit topic staat hier prima omdat het hier een specifieke juridische/fiscale vraag betreft, terwijl het aangehaalde topic voornamelijk gaat over ervaringen mbt arbeidsvoorwaarden gerelateerd aan het leasen.
RIKZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:49:
[...]

Kan jouw collega dat gewoon niet weigeren? Of desnoods op de parking van je baas laten staan?
Dan zit je wel nog steeds met de woon-werk kosten waarvan het toch wel fijn is als die worden vergoed denk ik zo ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 02-08-2006 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:23
D
Slasher schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:10:
[...]

Wat denk je zelf? Anders vult iedereen toch zo'n formulier in??

Tevens kan dit beter naar dit: Ervaringen leasevergoedingen, -regelingen en -tarieven topic
Volgens mij is zo'n formulier alleen geldig met een akkoord van de werkgever. Dus je hoeft dan geen km registratie bij te houden. Immers, mocht je sjoemelen krijgt ook de werkgever hier een flinke boete voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Roncom schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:03:
Volgens mij is zo'n formulier alleen geldig met een akkoord van de werkgever. Dus je hoeft dan geen km registratie bij te houden. Immers, mocht je sjoemelen krijgt ook de werkgever hier een flinke boete voor.
En hoe moeten ze controleren of je sjoemelt? Zoek eens de regels erbij want wat je hier post is pure onzin. De werkgever is natuurlijk niet verantwoordelijk voor jouw km registratie.
Als u de Verklaring geen privé-gebruik auto heeft ontvangen, geeft u een afschrift aan uw werkgever. Die kan met deze verklaring de bijtelling achterwege laten. U moet altijd aan de Belastingdienst overtuigend kunnen bewijzen dat u met de auto niet meer dan 500 kilometer privé heeft gereden. Dat kan bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie.
Echt als je nog eens van deze 'adviezen' geeft, zorg er op z'n minst voor dat ze op waarheid berusten :X Je kan hier mensen aardig mee in de problemen helpen.

[ Voor 101% gewijzigd door Gunner op 02-08-2006 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RIKZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:49:
[...]

In principe wel maar...
Dan zit je wel nog steeds met de woon-werk kosten waarvan het toch wel fijn is als die worden vergoed denk ik zo ;)
;)

Heb hem (na de antwoorden in dit topic) in ieder geval op de hoogte gesteld van het feit dat hij toch echt wel een sluitende km administratie dient bij te houden. Zou bijzonder lullig zijn als hij na een jaar nog even de bijtelling van een compleet jaar mag aftikken. :)

Van mijn werkgever hoeft hij dit soort antwoorden en adviezen niet te verwachten maar da's weer een ander verhaal. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
[slightly offtopic]
Als ik een auto van de baas kreeg, deed ik de mijne weg, en betaalde bijtelling.
Das altijd nog WAY goedkoper als zelf rijden (vooropgesteld dat je een tankpas krijgt).
Of je moet al een oud brik rijden. Heeftie daar nooit over nagedacht?
[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Roncom schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:03:
Ik denk dat een werkgever wel iets beters te doen heeft dan, pak 'm beet, 900 mensen elke dag of maand bellen wat de kilometerstand is, dat doorrekenen naar wat er per dag dan gereden is, kijken naar vrije dagen, overwerk, andere zakelijke ritten etc.

De werkgever vestrekt het formulier; de werknemer is 100% verantwoordelijk voor verantwoording bij de fiscus. Of heb je liever dat jouw werkgever ook al jouw belastingzaken doet?
UltraSub schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:52:
[slightly offtopic]
Als ik een auto van de baas kreeg, deed ik de mijne weg, en betaalde bijtelling.
Das altijd nog WAY goedkoper als zelf rijden (vooropgesteld dat je een tankpas krijgt).
[/offtopic]
Stel, je mag kiezen: een spreekwoordelijke Daewoo Matiz van de zaak of je kilometers netjes bijhouden en fijn in je eigen Vectra Executive blijven rijden die je zelf lekker goedkoop ex-lease hebt kunnen kopen of invoeren?

Misschien niet helemaal lekker rekenvoorbeeld maar met een nieuwe Astra van de zaak ofzo; hou ik mijn kilometers mooi bij. Scheelt 2500-3000 Euro per jaar; kan jij lekker aan je Vectra besteden i.p.v. naar de fiscus brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 03-08-2006 01:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
MAX3400 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:59:
[...]

Stel, je mag kiezen: een spreekwoordelijke Daewoo Matiz van de zaak of je kilometers netjes bijhouden en fijn in je eigen Vectra Executive blijven rijden die je zelf lekker goedkoop ex-lease hebt kunnen kopen of invoeren?
Jaaaa.... geen Matiz! Die tellen niet! :P
Ik ga wel uit van een fatsoenlijke kar (nofi)..
Jullie snappen wel wat ik bedoel. Toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

UltraSub schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 01:01:
[...]
Jaaaa.... geen Matiz! Die tellen niet! :P
Ik ga wel uit van een fatsoenlijke kar (nofi)..
Jullie snappen wel wat ik bedoel. Toch? :)
Ja, ik snap heel goed wat je bedoelt. De kwestie is: doorrekenen.

- Wat kost die prive-auto nu per jaar aan brandstof, onderhoud en verzekeren.
- Welke luxe vind je in de prive-auto boven de lease-bak staan.
- Wil je uberhaupt gezien worden in de lease-bak.
- Nog meer dingetjes die van toepassing zijn.

En ja, ik heb ook liever een prive-auto maar aangezien degene die ik op het oog heb niet te verzekeren is in NL (tegen een normale premie), rij ik dus lekker in een lease-bak met full options met een bijtelling op jaarbasis die nog niet eens de helft is van de beoogde premie voor de "wens-prive-auto".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 22:16

Klippy

Still Game

Die rittenregistratie is overigens vrij simpel bij te houden, zeker als je alleen maar woon-werk verkeer doet. Je rijd immers elke dag evenveel kilometers. De bekendere ritregistratie programma's die door de belastingdienst zijn goedgekeurd werken vaak met een postcodedatabase. En dat scheelt ook wel eens een kilometer 2 per rit die je meer of minder rijd, maar ook daar gaan ze er van uit dat het gemiddelde ongeveer klopt, dus je hoeft niet eens elke week je kilometerstand te gaan bijhouden. Gewoon een simpele Excel sheet maken en dan hoef je alleen bij te houden welke dagen je gewerkt hebt en je hebt het zo klaar. En je hebt een marge van 500km, dus reken met een routeplanner uit hoeveel je afstand tot het werk is, doe dat x2 (+1 a 2 km) en je hoort niemand klagen :)
Op de site van de belastingdienst staat een overzichtje van hoe simpel het kan zijn, zeker met elke dag dezelfde route. Ik heb dat laatst voor 2 bedrijfjes uitgezocht voor een vergelijkbare situatie en software aangeschaft en ook dure software doet precies hetzelfde simpele overzichtje maken.
Dan kost het je nog geen 5 minuten per week en het levert je een hoop op. Ook al rij je alleen maar met de auto naar het werk, scheelt het je nog een hoop brandstof en onderhoud op je huidige auto en een 2e auto is altijd handig voor de vrouw ofzo :P

[edit]
Overbodige luxe: Op de site van de belastingdienst staat het antwoord op je vraag nog zwart op wit.
Staat wel op de zakelijke afdeling, die heeft altijd meer info, maar het is dus gezien vanuit de werkgever.
Wijziging regeling privé-gebruik auto
Woon-werkverkeer wordt als zakelijk verkeer aangemerkt.
En:
Als de werknemer overtuigend kan bewijzen dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden wordt gebruikt, wordt de bijtelling op nihil gesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door Klippy op 03-08-2006 02:09 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:52:
[slightly offtopic]
[/offtopic]
Hij heeft privé zo'n dikke 4x4 waar 'ie ook wel mee het terrein ingaat enzo met nog meer van die liefhebbers. Zijn auto is dus ook deels hobby. :)

Met die Suzuki Swift die 'ie nu krijgt komt 'ie denk ik niet zo ver in het terrein. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Kijk, in dat geval lijkt het me wel duidelijk ja..... ;)
Ghehehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:31
Gunner schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:04:
[...]
En hoe moeten ze controleren of je sjoemelt? Zoek eens de regels erbij want wat je hier post is pure onzin. De werkgever is natuurlijk niet verantwoordelijk voor jouw km registratie.

Echt als je nog eens van deze 'adviezen' geeft, zorg er op z'n minst voor dat ze op waarheid berusten :X Je kan hier mensen aardig mee in de problemen helpen.
Je mist een essentieel detail, en daarom moet ook jij je je eigen advies aantrekken.
Een kilometerregistratie is één manier om aan te tonen dat er geen privégebruik van de auto is. De belastingdienst neemt dat ook aan, als privégebruik expliciet verboden is. De belastingdienst neemt namelijk aan dat je niet van je baas steelt, tenzij het tegendeel bewezen is. Je hoeft dus ook niet aan te tonen dat je de fooienpot niet plundert.

Het is voor deze werknemer dus voldoende om z'n baas schriftelijk te laten verklaren dat de auto uitsuiltend voor privé doeleinden is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@ MSalters; het lijkt me praktischer om je baas te laten verklaren dat hij slechts voor zakelijke doeleinden is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Iedereen moet voor zich weten hoe hij zijn zaken verantwoord. Ik doe dat door de verklaring van de BD i.c.m een sluitende KM registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
MSalters schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:59:
[...]

Je mist een essentieel detail, en daarom moet ook jij je je eigen advies aantrekken.
Een kilometerregistratie is één manier om aan te tonen dat er geen privégebruik van de auto is. De belastingdienst neemt dat ook aan, als privégebruik expliciet verboden is. De belastingdienst neemt namelijk aan dat je niet van je baas steelt, tenzij het tegendeel bewezen is. Je hoeft dus ook niet aan te tonen dat je de fooienpot niet plundert.

Het is voor deze werknemer dus voldoende om z'n baas schriftelijk te laten verklaren dat de auto uitsuiltend voor privé doeleinden is.
De verklaring alleen is niet voldoende, de werkgever moet dit ook controlleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
MSalters schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:59:
[...]

Kilometerregistratie+prive auto en je bent al een heel eind op weg,
behalve als inspecteur achter komt dat die priveauto geen stap verzet en een beetje weg staat te schralen aan de voordeur. En dat is makkelijk te controleren adhv het jaarlijks kilometrage.

Zo gauw een priveauto mist,
dan zul je wel met meer moeten komen.

Verder moet je wel van heel goede huize komen om aan te tonen dat je geen privekilometers maakt zonder kilometerregistratie, de auto moet vb aantoonbaar op het werk achter blijven, maar het moet ook aantoonbaar bedrijfspolicy zijn dat er geen privekilometers worden gereden onder werktijd (even boodschappen doen oid).
Pagina: 1