Het voordeel van de Vario II is de lage prijs icm een abo, lager dan die van de HTC met hetzelfde abo over het algemeen. Voor de Compact en Vario gold iig dat ze met hetzelfde abo erbij veel goedkoper waren dan hetzelfde apparaat van Qtek of I-mate (scheelde 100 e oid voor de Vario, meer nog voor de Compact). De extra software die een provider levert kan nuttig zijn. Zo levert T-Mobile vaak een progje mee dat je GPRS gebruik in de gaten houdt, als je geen PIT hebt kan dat nuttig zijn om zo de kosten in de hand te houden. Wil je datzelfde progje los kopen, dan moet je er 15 US$ oid voor lappen. Verder leverde T-Mobile op de Vario standaard een app mee om je softkeys aan te passen, iets waar veel mensen met een Qtek om zaten te springen. Dit appje kwam na een paar weken pas voor de Qtek mensen beschikbaar nadat het uit een T-Mobile toestel op een forum gezet was.
Het flashen van de Vario met een HTC ROM is mogelijk, verder kun je door de Extended ROM aan te passen of gewoon een andere theme te installeren redelijk wat roze zooi eraf krijgen. Mijn Vario heeft door simpele aanpassingen geen T-Mobile kleuren meer, ook al draai ik wel een T-Mobile ROM.
Nog een voordeel van T-Mobile: 1 GB micro SD kaart gratis erbij. Tenminste, dat heb ik hier en daar op fora gelezen. Gezien de Compact (256 SD) en Vario (512 mini SD) zou dit zeker waar kunnen zijn.
Nadeel van T-Mobile: ROM updates komen erg traag, die voor de Compact pas na een jaar oid, toen ik hem al weer verkocht had. Bij de Vario waren ze een stuk sneller, maar toch langzamer dan de andere merken. Nu kun je dit oplossen door een andere ROM erop te gooien ( een HTC ROM bijv.) maar dat zu implicaties hebben voor je garantie, al heb ik dat nooit bevestigd gezien.
verder heeft T-Mobile matige support, omdat ze niet echt veel van het device weten, minder dan de andere merken iig. Ik kan me zo voorstellen dat HTC's support stukken deskundiger is.
Voor mij is prijs vrij belangrijk, dus ik wacht gewoon braaf op de Vario II, maar ieder moet die afweging voor zich zelf maken. Ik geef hier alleen aan wat mijns inziens de voor- en nadelen van een T-Mobile apparaat zijn tov andere merken. Wellicht wordt de Vario II wel bijna net zo duur als een losse HTC+1 GB micro SD, gezien het omlaag schroeven van de toestel subsidies, maar dat zie ik wel als ik hun prijzen hoor. Mocht dat het geval zijn, dan is voor mij de HTC het overwegen waard, maar zoals ik al zei: dat moet ieder voor zich bepalen.
edit: voorbeeld van software die door T-Mobile wel bijgeleverd wordt en door HTC niet is een T9 functie voor sms-en met het toetsenblok op het scherm. Ik gebruik dat nooit (niet voor niets zit er QWERTY op), maar redelijk wat mensen op HoFo missen het.
[
Voor 4% gewijzigd door
koksie op 26-08-2006 20:25
]