Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Huidige setup:
Processor : Amd 2200+ @ 2600+
Mobo: Asrock k7s8x
Geheugen: 2048 mb pc 3200 corsair ( 2x 1gb )
Videokaart: Aopen Nvidia 5900 xt @ 484 / 890
Hardeschijven: 1 WD 40 GB, 2 WD 200 GB, 1 Seagate 200 GB allemaal IDE
Dvdrw: Nec 3520a, Nec 4571 allemaal IDE
Geluid: M-Audiophile 192
Voeding: Tagan 420W ( zal deze de nieuwe config trekken? )
Overige specs niet van toepassing
Doel:
Eigenlijk alles, van internetten tot websites bouwen,
maar voornamelijk voor het produceren van muziek.
( zo nu en dan ook wel eens een spelletje )
Hier wil ik het volgende van maken:
Processor: E6300 Core Duo € 183.50
Processorkoeler: Iemand een suggestie voor een hele stille?
Mobo: Asus P5W DH Deluxe € 203.00
Geheugen: OCZ 2x1GB DDR2 PC6400 CL4.0 plat. XTC € 266.50
Videokaart: Xfx Geforce 7600GS 256MB DDR2 2xDVI/TV [ Silent ] PCI-e € 102.50
Hardeschijf: WD 250gb Sata300 16mb € 76.50 ( Misschien x 2 ) omdat er op de eerste schijf 3 besturingssystemen komen. ( 2 x Vista binnen een jaar en 1 x Linux Suse )
Totaal € 832,- bij 4Launch
Waarom wil ik upgraden:
Merk dat de processor traag is met muziek maken en hij is gewoon verouderd.
Wensen:
Zowiezo 2 x DVI i.v.m. mijn 2 x samsung 770p opstelling
Het mobo moet een firewire poort hebben!
Minimaal 2 pci sloten ( oude ) i.v.m. vooral i.v.m. geluidskaart en extra ide controller.
Verder wil ik ook dat hij STIL is! Dit i.v.m. muziek maken.
Budget ongeveer max. 900
Mijn oude config zal waarschijnlijk gebruikt gaan worden als mediacenter met een aantal kleine upgrades + casemod.
Bedankt voor de reacties alvast!!
Ik denk dat je zelf al goed bezig bent geweest, wat wil je nu nog weten van ons? Gerichte vragen zouden handig zijn.
Je huidige tagan420 gaat je nieuwe config wel aankunnen, geen probleem. Verder vraag ik me af waarom je een 200 euro kostend moederbord neemt.
Als koeler kan je bijv. een arctic freezer 7 nemen.
Allereerst bedankt voor je snelle reactie!!B-Buster schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:25:
@ hierboven:
Ik denk dat je zelf al goed bezig bent geweest, wat wil je nu nog weten van ons? Gerichte vragen zouden handig zijn.
Je huidige tagan420 gaat je nieuwe config wel aankunnen, geen probleem. Verder vraag ik me af waarom je een 200 euro kostend moederbord neemt.
Als koeler kan je bijv. een arctic freezer 7 nemen.
Mijn vraag is of dit een beetje redelijke setup is voor het geld en of ik niet iets beter kan nemen voor future upgrades of zoals jij nu al zegt: waarom een mobo van € 200,-?
Als je een goed alternatief weet met ongeveer de specificaties conform mijn wensen zou ik dat graag horen.
Verder lijkt mij de arctic freezer 7 een goede koeler alleen lijkt hij mij wat groot.
( Ik heb een Thermaltake Tsunami kast. )
Kijk eens naar de P5B-E of de P5B-E plus. Scheelt al aardig wat geld. Ik ben niet heel erg into de socket775 moederborden dus wellicht zijn er nog betere mobo's qua prijs/prestatie. Die kan een ander nog wel aanvullen als dat zo is
Voor het geld dat je op je mobo bespaard zou ik een E6400 ipv E6300 nemen.
Wat betreft de koeler, er zijn nog een hoop andere mogelijkheden. Stille koelers zijn echter wel vaak redelijk aan de maat, omdat ze vanwege de stilte langzamer draaien en dus een groter koeloppervlak nodig hebben / grotere ventilator.
Misschien is de Zalman CNPS-8000 wat voor je.
Als de videokaart belangrijk is (speel je er vaak games op?) dan kun je nog een 7600GT overwegen. Die is er ook passief gekoeld. Wel moet je met dit soort videokaarten zorgen voor goede airflow in je behuizing. Dus zeker een goede intakefan voorin en outtake fan achter.
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| 8300 316 Multi Media Dimension 8300 P4 with HT Technology 2.8GHz 800fsb and 512KB cache 100 euro's off English- Documentation with European Power Cord 512MB DDR400 Dual Channel Memory (2x256) No Floppy Required 120GB 1st SATA Hard Drive (7200 rpm) with 8MB DataBurst cache Sonic Software for DVD/RW+R Cyberlink PowerDVD V14 8x/4x DVD+R/+RW and 16x DVD CRT / MG - European -17in (E773c MPRII) Value CRT Midnight Grey Monitor 128MB DDR NVidia GeForce FX 5200 Creative Labs SB Live 5.1 Sound Card European - Dell A425 Midnight Grey Speaker No Modem Mouse Pad with Dell Logo Dell MG USB 2 Button Wheel Optical (NOT Cordless) Mouse US (QWERTY) - Dell Entry Midnight Grey Keyboard UK - Win XP Home SP1 with Norton Anti Virus |
Ongeveer drie jaar geleden gekocht. Ik gebruik het voor internet, office, een beetje programmeren in Visual Basic.net en af en toe een spel als TA Spring. De bottleneck is volgens mij het geheugen en misschien de videokaart. De videokaart is niet echt een probleem. Het geheugen loopt echter soms wel vol, dit wil ik dus upgraden.
Ik heb geen verstand van geheugen, dus alle suggesties zijn welkom. Ik dacht zelf aan 1 gigabyte extra naast de huidige 512 mb. Is er een derde geheugenplaats aanwezig in dit type Dell systeem (8300)? En wat voor geheugen kan ik het beste nemen (Dual Channel, DDR400?). Heeft het zin indien ik sneller geheugen koop dan dat ik nu heb, het snellere geheugen in de eerste geheugenplaats te plaatsen zodat windows dit als eerste gebruikt? Of werkt het niet op die manier? Alvast bedankt.
Dual channel vervalt als je 3 geheugenbanken gaat gebruiken. Je zou dus beter 2x 512mb of 2x 1024mb erin kunnen zetten. Of je uberhaupt 3 geheugenbanken hebt weet ik niet, dat kan je zelf wel uitvinden door je kast even open te schroeven. Beetje zelfwerkzaamheid is geen schande hoor
Als type geheugen moet je inderdaad DDR400 geheugen hebben, ook wel PC3200 genoemd. Je kunt er geen DDR2 geheugen (bijv DDR667) in stoppen omdat je pc dat niet ondersteund.
Verder is je videokaart erg minimaal tegenwoordig. Ik weet niet in hoeverre die belangrijk voor je is, maar die zou ik in zo'n beetje iedere pc nomineren om te gaan upgraden..
als je nauwelijks gamed, dan is dat totaal niet itneressant.B-Buster schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:19:
@ hierboven:
Dual channel vervalt als je 3 geheugenbanken gaat gebruiken. Je zou dus beter 2x 512mb of 2x 1024mb erin kunnen zetten. Of je uberhaupt 3 geheugenbanken hebt weet ik niet, dat kan je zelf wel uitvinden door je kast even open te schroeven. Beetje zelfwerkzaamheid is geen schande hoor
Als type geheugen moet je inderdaad DDR400 geheugen hebben, ook wel PC3200 genoemd. Je kunt er geen DDR2 geheugen (bijv DDR667) in stoppen omdat je pc dat niet ondersteund.
Verder is je videokaart erg minimaal tegenwoordig. Ik weet niet in hoeverre die belangrijk voor je is, maar die zou ik in zo'n beetje iedere pc nomineren om te gaan upgraden..
Als jij iedereen aanraadt om de gpu te upgraden, dan help je die mensen alleen van hun geld af.
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord. Ondersteunt mijn PC DDR667 niet omdat het incompatable is met DDR400 of door een ander component? En wat is het nadeel als dual channel vervalt? En maakt het nog uit wat voor merk ik koop?B-Buster schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:19:
@ hierboven:
Verwijderd
Pentium D 930 @stock 2x3.0ghz
2x 1 gb ddr2 533 mhz (2gig totaal)
Nvidia geforce 7300 LE 256 mb ddr2
375 watt voeding
alleen is het wel een dell, dus ik weet niet wat er ana te upgraden valt...
ik zat te denken aan een 7600 gt xxx
budget is 250... maar denk liever aan 150, ik grade liever mijn videokaart later nog een keer up want ik speel geen zware games, maar deze kaart trekt css al niet op maximale settings
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2006 22:14 ]
Je hebt ook van die smalle dells, waar geen normale videokaart in past. Al gekeken of dit niet het geval is bij jou?Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:12:
Ik wil graag op hogere resoluties en fps spelen in games:
Pentium D 930 @stock 2x3.0ghz
2x 1 gb ddr2 533 mhz (2gig totaal)
Nvidia geforce 7300 LE 256 mb ddr2
375 watt voeding
alleen is het wel een dell, dus ik weet niet wat er ana te upgraden valt...
ik zat te denken aan een 7600 gt xxx
budget is 250... maar denk liever aan 150, ik grade liever mijn videokaart later nog een keer up want ik speel geen zware games, maar deze kaart trekt css al niet op maximale settings
Zo niet, dan kan je kijken naar een 7600gt of 1950pro.
Ik heb zelf slechte ervaringen met het plaatsen van andere videokaarten in merk-pc's...
Jou moederbord/cpu ondersteund alleen DDR geheugen. DDR2 is een andere, nieuwere techniek. Een module DDR2 geheugen is dus inderdaad niet compatible met je huidige setup.Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:03:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ondersteunt mijn PC DDR667 niet omdat het incompatable is met DDR400 of door een ander component? En wat is het nadeel als dual channel vervalt? En maakt het nog uit wat voor merk ik koop?
Het voordeel van dual channel is.. de naam zegt het al.. dat er naar beiden geheugendimm's tegelijkertijd kan worden geschreven en gelezen in plaats van 1 voor 1. Dit levert een redelijke prestatiewinst op. Dat mis je dus als deze functie vervalt. Aan de andere kant presteerd je pc wel weer beter met méér geheugen. Kwestie van afwegingen maken dus.
Wat betreft het merk.. vaak kun je op de website van de fabrikant waar je moederbord vandaan komt een llijst vinden met geheugen dat ondersteund wordt/ waarvan bekend is dat het werkt.
Verwijderd
nee het is echt een hele grote kast, ruimte zat...Quacka schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:02:
[...]
Je hebt ook van die smalle dells, waar geen normale videokaart in past. Al gekeken of dit niet het geval is bij jou?
Zo niet, dan kan je kijken naar een 7600gt of 1950pro.
Ik heb zelf slechte ervaringen met het plaatsen van andere videokaarten in merk-pc's...
Moederbord: Asus P5B Deluxe iP965, SATA2 RAID, GLAN
Processorkoeler: Asus Silent Square Pro AMD & Intel
Videokaart: Asus PCI-e GeForce 7600GT Sil. 256MB 2xDVI/HDTV
Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz FSB1066 2MB
Geheugen: OCZ 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Plat. XTC
HDD: 2 x Western Digital 250GB SATA300 16MB, WD2500KS
Het is wel iets boven het budget maar hier kan ik het wel mee doen de komende tijd!
Dan is een videokaartje geen slecht idee, want je huidige is nogal traag. Een 7600GT zou voor CSS moeten voldoen.Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 16:19:
[...]
nee het is echt een hele grote kast, ruimte zat...
Verwijderd
ja ik heb net de video stress test gedaan in css. maar ik kreeg alleen de gem fps (54,4), alleen weet ik niet wat ik er mee moet, weet iemand of je aan die stress test kan herleiden of je videokaart voldoet om op de hoogste resoluties te spelenRoD schreef op woensdag 06 december 2006 @ 19:52:
[...]
Dan is een videokaartje geen slecht idee, want je huidige is nogal traag. Een 7600GT zou voor CSS moeten voldoen.
Verwijderd
Gemiddeld tussen de 0~5% performance winst in Dual Channel. Vrij marginaal dus. In mijn optiek niet de moeite om extra geld aan uit te geven, maar als het voor hetzelfde geld kan is het wel leuk meegenomen natuurlijk!B-Buster schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:32:
[...]
Het voordeel van dual channel is.. de naam zegt het al.. dat er naar beiden geheugendimm's tegelijkertijd kan worden geschreven en gelezen in plaats van 1 voor 1. Dit levert een redelijke prestatiewinst op. Dat mis je dus als deze functie vervalt. Aan de andere kant presteerd je pc wel weer beter met méér geheugen. Kwestie van afwegingen maken dus.
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Zie b.v. de RAM benchmarks op http://www.allround-pc.co...eviews/06027/bericht5.htm of uit de revieuw op http://tweakers.net/productsurvey/survey/2585
"Wat ik jammer vind, is dat er geen ondersteuning is voor Dual Channel. Hierdoor loop je flink wat bandbreedte mis wat toch erg fijn is voor de Intel's."
Theoretisch mis je 50% van je bandbreedte, wanneer je ram in sync loopt met je FSB. Uiteraard kom je hier nooit aan, behalve op een A64 met 2-2-2-5 DDR400 ram ofzo (bandbreedte potentieel is idioot hoog)
Zoals RoD al aangaf, "Kijk dan even in de Ram Faq in PMG, daar wordt het allemaal uitgelegd."
Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!
Ik wil graag mijn pc update omdat hij nu al wat verouderd is. Ik ben een RTS fan dus ik wou graag de nieuwe C&C, Supreme comander,Medieval 2 total war enz. Spelen op een mooie resolutie.
Huidige systeem:
AMD 3200+ (754)
Asus k8v deluxe mobo
1 gig geheugen
Hercules 9800XT
Ik dacht er aan om de Video kaart te vervangen. Is dit een goeide keuze? Of kan ik beter wachten en een heel nieuw systeem samenstellen?
En welke vga kaarten kan ik dan het beste nemen heb zon budget van rond de 150 á 250 euro
Een optie is een C2D moederboard & E6300 met DDR ram/PCI-e slot. Nadeel daarvan is dat je zonder graka al op je max zit. Ik zou doorsparen voor een volledige upgrade, eventueel alvast een Asrock 775HDTV-Twins Rev. 2.0 kopen (vereist voor C2D support) & een proc, kan je daarna oude proc + mobo verkopen en iets bijsparen voor een graka (mobo heeft on-board video). Eventueel later upgraden naar 2 GB DDR2. Vereist wel een degelijke voeding natuurlijk.
pricewatch: MSI K8NGM-V, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
Dat in combi met een 7600GS of GT en je kan weer even vooruit.
Maar hoe lang je dit kan weet ik niet. Of de rest van je systeem de videokaart bij kan houden weet ik ook niet. Het zal er zeker niet slechter van worden.
Het voordeel is dat je gelijk een pci-e videokaart hebt.
Asus A8N-E (s939)
AMD64 3200+ (@ 2,3GHZ)
1Gb geheugen ddr400
MSI GeForce 7900GTO
Creative Audigy 2
DVD Brander Pioneer 111D (Komend weekend)
CD Brander
Coolermaster Aeromate 3
3x SATA HD, waarvan 1x Raptor
1x IDE HD (Zodra die terug is van RMA)
Voeding 430 Watt Coolermaster (komend weekend)
Nu is mijn vraag, waar ga ik het meeste van merken, als ik mijn cpu upgrade? of als ik meer geheugen erin zet.
Wat zouden jullie aanraden?
Zet je er een 4400x2 / 4800x2 dan ga je hier het meest van merken.Pittie schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:22:
Ik heb momenteel dit systeem
Asus A8N-E (s939)
AMD64 3200+ (@ 2,3GHZ)
1Gb geheugen ddr400
MSI GeForce 7900GTO
Creative Audigy 2
DVD Brander Pioneer 111D (Komend weekend)
CD Brander
Coolermaster Aeromate 3
3x SATA HD, waarvan 1x Raptor
1x IDE HD (Zodra die terug is van RMA)
Voeding 430 Watt Coolermaster (komend weekend)
Nu is mijn vraag, waar ga ik het meeste van merken, als ik mijn cpu upgrade? of als ik meer geheugen erin zet.
Wat zouden jullie aanraden?
Maar 1 gig geheugen extra is goedkoper.
Ik denk dat die 7900gto best last heeft van die trage processor.
Heb je nu 1 stripje van 1 gig, of 2? In het geval van 2, dan is het wel zo dat het geheugen trager gaat lopen. Want 4 stripjes geheugen in een 939-systeem kan niet op de hoogste snelheid.
Mmm dat gaat sparen worden dan:P, of ik moet tweedehands er een keertje tegen aanlopenQuacka schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:43:
[...]
Zet je er een 4400x2 / 4800x2 dan ga je hier het meest van merken.
Maar 1 gig geheugen extra is goedkoper.
Ik denk dat die 7900gto best last heeft van die trage processor.
Heb je nu 1 stripje van 1 gig, of 2? In het geval van 2, dan is het wel zo dat het geheugen trager gaat lopen. Want 4 stripjes geheugen in een 939-systeem kan niet op de hoogste snelheid.
Momenteel heb ik 2x 512 erin zitten
Stel dat ik daar 2x1GB bijzet, is het dan verstandiger om te gaan voor 3GB (de 2x512 dus laten zitten, maar wel op lagere snelheid?) Of is 2 GB dan beter, de 2x 512 eruithalen dus?
2 gig is dan beter. Want zover ik weet gaat alles langzamer draaien, dus ook die 2x 1 gig.Pittie schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:51:
[...]
Mmm dat gaat sparen worden dan:P, of ik moet tweedehands er een keertje tegen aanlopen
Momenteel heb ik 2x 512 erin zitten
Stel dat ik daar 2x1GB bijzet, is het dan verstandiger om te gaan voor 3GB (de 2x512 dus laten zitten, maar wel op lagere snelheid?) Of is 2 GB dan beter, de 2x 512 eruithalen dus?
Hoewel ik eerlijk gezegd niet wat het effect is als je overclockt..
Kijk je kan nu ook een iets minder dure processor in zetten, maar als je er nu een 3500 in zet, zal je niet veel verschil merken.
[ Voor 10% gewijzigd door Quacka op 08-12-2006 15:24 ]
Waarschijlijk ga ik dan sparen voor een nieuwe processor, op ebay kom ik ook een aantal aanbiedingen tegen, van de AMD FX reeks, Ik neem aan dat dit ook een goede upgrade zou zijn?Quacka schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 15:07:
[...]
2 gig is dan beter. Want zover ik weet gaat alles langzamer draaien, dus ook die 2x 1 gig.
Hoewel ik eerlijk gezegd niet wat het effect is als je overclockt..
Kijk je kan nu ook een iets minder dure processor in zetten, maar als je er nu een 3500 in zet, zal je niet veel verschil merken.
En waaraan kun je een FX herkennen?
Ik heb hierover nog eens verder gelezen, maar van die fx ga ik afzien..
Wrs ga ik ergens tegen het einde van het jaar een nieuwe processor halen (Even de dure maand afwachten)
[ Voor 12% gewijzigd door Pittie op 09-12-2006 12:06 ]
Heb hier nog een vrij nieuwe 2e game-PC. COD2 kan ik op z'n hoogst spelen (1400X1050). Maar als ik in een server met meer dan 40 Players zit krijg ik soms een framedrop naar +/-23FPS.
Specs
- Asus A8N5X, nForce4
- Athlon 64 3800+ (@4000+)
- 2X512MB Corsair TWINX1024-3200LL CL2
- 2X WD Caviar SATAII 160GB (RAID 0)
- MSI 7900GTO 512MB (@ 7900GTX)
- 3DMark 05 testje: 10588
Oplossing
Zou 2GB ram een positief effect hebben op de snelheid bij meer dan 40 Players? Als dat niet zo is zou het vervangen van het mobo/proc/ram naar een C2D setup dan een betere oplossing zijn? Of zal ik zelfs een 8800GTS nodig hebben of is dat overkill hiervoor? Het vervangen van alleen de processor lijkt me geen goed idee omdat ik dan liever meteen naar een nieuwe socket wil upgraden.
Budget
- Naar 2GB upgraden: +/- 150 euro.
- C2D setup: +/- 600 euro (evt. een 8800GTS + 450 euro).
Ik zou het zonde vinden om, als je een dergelijke pc hebt, zoveel geld uit te geven voor een C2D.
Ik baal hier van, want dat zou betekenen dat ik dus een nieuw mobo + cpu en geheugen zou moeten nemen.. (want die C2D van Intel die werken niet met ddr1 geheugen?)
Of heeft iemand een beter idee?
http://tweakers.net/price...ield=prijs&orderSort=descPittie schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:30:
Ik heb de afgelopen dagen dus eens zitten zoeken naar een nieuwe processor, maar geen 1 webshop kan socket 939 meer leveren, (Tenminste de Dual Cores) Ook de Dual opteons zijn niet leverbaar meer.
Ik baal hier van, want dat zou betekenen dat ik dus een nieuw mobo + cpu en geheugen zou moeten nemen.. (want die C2D van Intel die werken niet met ddr1 geheugen?)
[ Voor 12% gewijzigd door Quacka op 10-12-2006 12:54 ]
Tja dat de s939 moeilijk leverbaar zou zijn tegen het einde van dit jaar was wel te verwachten. De focus ligt op de AM2 nu.Pittie schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:30:
Ik heb de afgelopen dagen dus eens zitten zoeken naar een nieuwe processor, maar geen 1 webshop kan socket 939 meer leveren, (Tenminste de Dual Cores) Ook de Dual opteons zijn niet leverbaar meer.
Heb je navraag gedaan bij de webshops over de s939 dual cores? Of ga je uit van de leverindicaties op de websites? Indien het dat laatste is, probeer eens wat mailtjes te sturen. Er zullen nog wel kleine hoeveelheden s939's binnen komen, maar dan moet je er wel snel bij zijn
ja ik ben de levertijden op de website uitgegaan,B-Buster schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:56:
[...]
Tja dat de s939 moeilijk leverbaar zou zijn tegen het einde van dit jaar was wel te verwachten. De focus ligt op de AM2 nu.
Heb je navraag gedaan bij de webshops over de s939 dual cores? Of ga je uit van de leverindicaties op de websites? Indien het dat laatste is, probeer eens wat mailtjes te sturen. Er zullen nog wel kleine hoeveelheden s939's binnen komen, maar dan moet je er wel snel bij zijn
Daar staat overal een levertijd van meer dan 14dagen en bij een aantal zelfs, end of life..
Maar ik zal eens gaan rondmailen.
en een opteron die zijn nu goedkoopPittie schreef op zondag 10 december 2006 @ 12:30:
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
En welke opteron raad je me dan aan?
Ik heb nu namelijk een 3200+, dus ik wil er wel graag op vooruit gaan
Je moet trouwens geen jaar meer wachten, dan wordt t echt moeilijk.
Het is volgens mij zelfs nog mogelijk op athlon xp-processors te krijgen..
Mem/HTT bus speeds?Pittie schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 14:22:
Asus A8N-E (s939)
AMD64 3200+ (@ 2,3GHZ)
1Gb geheugen ddr400
MSI GeForce 7900GTO
Voeding 430 Watt Coolermaster
Ik vermoed dat met een goede 2Gb kit er veel meer uit zowel de proc als memory bandwith kunnen worden gehaald, waardoor je voor weinig geld (die 2x512 kan je nog verkopen) een behoorlijke hoeveelheid meer power krijgt. Zeg ram wat ~240MHz doet met 3-3-3-8/1T doet ofzo, dan kan je een stuk hoger.
op dat vlak is zowat elke opteron sneller dan je huidige cpu, maar ik zou zeggen een 150 of een 165/170 zouden wat dat betreft wel 't max zijn wat je moet wille uitgeven (lijkt mij),Pittie schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:57:
[...]
de 165 is overigens zeker overclockbaar naar 2x 2.0ghz (mocht je daar intresse in hebben, dus een redelijk 'goedkoop' alternatief. ik vermoed dat die overigens ook wel 't beste nog leverbaar zullen zijn.
AMD Opteron 170 (S939, 2x2.0GHz, 2MB, 400MHz Bus, 110W, Boxed)Pittie schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:57:
[...]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Verwijderd
Processor/type
° Intel® Core; Duo Processor T2400
° 1,83 GHz , Level 2 cache 2 MB, 667-MHz bussnelheid
Standaard geheugen
1024 MB DDR2 667-MHz
Ondersteunt tot 2 GB DDR-geheugen
(2 x 512 MB)
Interne vaste schijf
100 GB 5400-rpm
Videoadapter
NVIDIA® GeForce Go 7400 met 256 MB TurboCache; videogeheugen inclusief 128 MB specifiek videogeheugen
Deze laptop is echt bangelijk... Ik ondervind maar 1 probleem...
Strategie spellekes (waar veel dingen tegelijk bewegen).
Heb ik dan een sterkere processor nodig of meer geheugen? (of iets anders).
Ik ken amper iets van laptop processors of geheugen dus ik kan niets voorstellen...
Hebben jullie enkele voorstellen?
MvG
Je kan niet zoveel met een laptop. Dat is een belangrijk nadeel aan een laptop.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:36:
Ik heb een laptop HP dv5285ea
Processor/type
Standaard geheugen
1024 MB DDR2 667-MHz
(2 x 512 MB)
Interne vaste schijf
100 GB 5400-rpm
Videoadapter
NVIDIA® GeForce Go 7400 met 256 MB TurboCache; videogeheugen inclusief 128 MB specifiek videogeheugen
Ik ken amper iets van laptop processors of geheugen dus ik kan niets voorstellen...
MvG
Geheugen uitbreiden en dat houdt t wel zo'n beetje op. (althans zover ik weet)
Wellicht had je beter geen laptop kunnen kopen...
Ik doe het nu al een paar jaar met een Compaq Aramada (laptop) 15gb, dvd, 256, 800mhz en een (toen) gloed nieuwe AMD XP 2600, 2x512 dual channel, gf 6600, 2x250gb Raid0. (zie ook mijn sigantureQuacka schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:55:
[...]
Je kan niet zoveel met een laptop. Dat is een belangrijk nadeel aan een laptop.
En ik denk dat dit toch echt een goede combinatie is. Een goedkope laptop en een (voor toen) dikke desktop. Vista gaat de laptop niet draaien, maar dat hoeft ook helemaal niet aangezien ik hem alleen voor office, wolfenstein3D (
Hoi!
Laptop is prima, maar je moet niet later gaan zeuren dat je de nieuwste spellen niet meer op 'high' kan spelen. Dan heb je toch echt t verkeerde gekocht.urnie538 schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:12:
[...]
Ik doe het nu al een paar jaar met een Compaq Aramada (laptop) 15gb, dvd, 256, 800mhz en een (toen) gloed nieuwe AMD XP 2600, 2x512 dual channel, gf 6600, 2x250gb Raid0. (zie ook mijn siganture)
En ik denk dat dit toch echt een goede combinatie is. Een goedkope laptop en een (voor toen) dikke desktop. Vista gaat de laptop niet draaien, maar dat hoeft ook helemaal niet aangezien ik hem alleen voor office, wolfenstein3D ()enzo gebruikt.
Zolang je er erg in houdt dat je niet/nauwelijks kunt upgraden, kan een laptop een goede keuze zijn.
Quacka schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:55:
[...]
Je kan niet zoveel met een laptop. Dat is een belangrijk nadeel aan een laptop.
De grafische kaart grabbelt wat systeemgeheugen weg. Daardoor kan je met die 1gb soms wellicht wat tekort hebben. Wat meer geheugen erin zou de oplossing kunnen zijn.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:36:
Ik heb een laptop HP dv5285ea
Processor/type
Standaard geheugen
1024 MB DDR2 667-MHz
(2 x 512 MB)
Interne vaste schijf
100 GB 5400-rpm
Videoadapter
MvG
Je zou nog kunnen overwegen de harde schijf op enig moment te vervangen door een 7200rpm exemplaar. Dat scheelt weer wat met laadtijden. Gezien de prijzen van deze schijfjes zou ik hier echter geen prioriteit van maken, aangezien de winst niet gigantisch is.
De processor is in ieder geval ruim voldoende voor de meeste huidige games. Met een AMD equivalent in mijn laptop (maar wel met een Go7600) kan ik alle spellen draaien op hoge tot redelijk hoge settings.
Verwijderd
AMD Athlon XP 2500+ @ 3200+
Asus A7N8X-X (nForce2)
512MB RAM (PC-3200, onbekend merk, timings 2,5-3-3-8)
Sapphire Radeon 9800 PRO 128 MB (helaas niet op een XT-plankje)
Maxtor 6L200P0 (DiamondMax 10, 200GB, 8MB cache, Ultra ATA/133, 7200RPM)
Maxtor 6L080J4 (DiamondMax 9(?), 80GB, 2MB cache, Ultra ATA/133, 7200RPM)
DVD brander: NEC DVDRW ND-3540A
CDROM: SAMSUNG SC-152C
Verder heb ik een kapotte geluidskaart (dus ik doe het met onboard-geluid, dat best ok is op een nForce2), mijn toetsenbord en muis (Logitech G7) kunnen nog wel even mee, net zoals mijn scherm, een Samsung SyncMaster 913v. Dus een resolutie van boven de 1280x1024 hoef ik voorlopig niet aan te kunnen.
Ik gebruik mijn PC voornamelijk om wat te internetten, wat te typen, websites te ontwerpen, wat muziek te luisteren en om te gamen. Voor het meeste is mijn PC wel goed genoeg, moet alleen niet te veel tabs openzetten in Firefox want dat gaat traag (maar dat is een heel ander probleem geloof ik). Ik speel voornamelijk Warcraft III, Counter-Strike en Medieval II : Total War (M2TW) en wat andere oude spellen. Nu merkte ik dat M2TW niet echt heel soepel loopt, en dat vind ik jammer, want de instellingen staan niet eens op hoog.
Normaliter houd ik voor mezelf de regel aan om mijn PC echt te upgraden als de processor dubbel zo snel kan, dus dat duurt nog eventjes. Het plan is dan ook om een grote upgrade te doen over een jaartje, misschien ietsje eerder. Als ik dan een nieuwe processor wil, zal ik een ander mobo en geheugen moeten hebben, en waarschijnlijk andere videokaart, omdat dat nu nog een AGP-kaart is.
Mijn vraag is dan ook of de prestaties van mijn PC nog flink verhoogd kunnen worden met een niet al te dure upgrade, omdat de spullen over een jaar waarschijnlijk niet mee kunnen. Ik vroeg me af of jullie bijvoorbeeld denken dat de bottleneck bij het geheugen zit, en dat dit al voor een flinke prestatieverbetering zorgt (en hoeveel extra geheugen daarvoor nodig is dan?). Dat zou me die honderd euro nog wel waard zijn. Of zien jullie andere problemen, danwel mogelijkheden voor onderdelen die over een jaar wel meekunnen naar een ander moederbord?
Bedoel je dat in prestaties of in kloksnelheid? Want in prestaties zijn er al lang processors die rondjes rennen om die proc van jou. Kloksnelheid zegt niet zoveel.Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:42:
Normaliter houd ik voor mezelf de regel aan om mijn PC echt te upgraden als de processor dubbel zo snel kan, dus dat duurt nog eventjes.
Ik zou 512MB geheugen bijprikken. Dan zouden de meeste games en applicaties al een stuk soepelder moeten lopen. Wil je de nieuwste games een beetje redelijk kunnen spelen met je huidige config dan is een betere videokaart aan te raden. High-end niet, want de rest van je systeem zal dan een bottleneck vormen. Imo is het geldverspilling om meer upgrades te doen dan het geheugen. Investeren in een AGP kaart vind ik persoonlijk een beetje zonde. Ik zou zeggen, plak er 512MB bij, kijk of het resultaat je bevalt, en upgrade dan in een jaar naar een C2D met een DX10 kaart oid.Mijn vraag is dan ook of de prestaties van mijn PC nog flink verhoogd kunnen worden met een niet al te dure upgrade, omdat de spullen over een jaar waarschijnlijk niet mee kunnen. Ik vroeg me af of jullie bijvoorbeeld denken dat de bottleneck bij het geheugen zit, en dat dit al voor een flinke prestatieverbetering zorgt (en hoeveel extra geheugen daarvoor nodig is dan?). Dat zou me die honderd euro nog wel waard zijn. Of zien jullie andere problemen, danwel mogelijkheden voor onderdelen die over een jaar wel meekunnen naar een ander moederbord?
Onder het motto: wellicht geloof je het sneller als 2 mensen het zeggen:Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 18:42:
Normaliter houd ik voor mezelf de regel aan om mijn PC echt te upgraden als de processor dubbel zo snel kan, dus dat duurt nog eventjes. Het plan is dan ook om een grote upgrade te doen over een jaartje, misschien ietsje eerder. Als ik dan een nieuwe processor wil, zal ik een ander mobo en geheugen moeten hebben, en waarschijnlijk andere videokaart, omdat dat nu nog een AGP-kaart is.
Inderdaad zijn er al processors die meer dan 2x zo goed zijn.
Om een en ander te verduidelijken:
http://www23.tomshardware...=432&model2=509&chart=174
De athlon 2800 is al beter dan jouw processor. De E6600 (goed betaalbaar) is 204% sneller, dus niet 2x zo goed, maar 3x zo goed! Nou als dat geen reden is om up te graden...
Nou omdat ik toch bezig ben:
De 1950pro is 147% beter dan een nvidia 6600gt
http://www23.tomshardware...=540&model2=607&chart=196
De 6600gt is weer 25% beter dan jouw 9800pro. Tel uit je winst:
http://www.tomshardware.c...vga_charts_vii/page4.html
Nope. Niet doen, gewoon lekker sparen voor een nieuwe pc.Mijn vraag is dan ook of de prestaties van mijn PC nog flink verhoogd kunnen worden met een niet al te dure upgrade, omdat de spullen over een jaar waarschijnlijk niet mee kunnen. Ik vroeg me af of jullie bijvoorbeeld denken dat de bottleneck bij het geheugen zit, en dat dit al voor een flinke prestatieverbetering zorgt (en hoeveel extra geheugen daarvoor nodig is dan?). Dat zou me die honderd euro nog wel waard zijn. Of zien jullie andere problemen, danwel mogelijkheden voor onderdelen die over een jaar wel meekunnen naar een ander moederbord?
Meer geheugen gaat je pc wel sneller maken. Best een goede keuze.
Maar voor het gamen zal het niet veel uitmaken.
Als je dus de pc later wilt blijven gebruiken voor een beetje office-gebruik, dan zeker het geheugen uitbreiden: Dat helpt zeker.
Anders: Niet doen.
Verwijderd
Vooral die 1950pro ziet er wel goed uit, maar niet al te goedkoop eerlijk gezegd...
Geheugen gaat in ieder geval voor mijn huidige PC wel werken dus, dan zijn die enkele tientallen euro's voor 512 MB toch zo gek nog niet in de tussentijd.
Mijn laatste vraagje,Cio schreef op zondag 10 december 2006 @ 16:09:
[...]
Mem/HTT bus speeds?
Ik vermoed dat met een goede 2Gb kit er veel meer uit zowel de proc als memory bandwith kunnen worden gehaald, waardoor je voor weinig geld (die 2x512 kan je nog verkopen) een behoorlijke hoeveelheid meer power krijgt. Zeg ram wat ~240MHz doet met 3-3-3-8/1T doet ofzo, dan kan je een stuk hoger.
want ik ga die opteron 170 bestellen
Ik heb inmiddels zeker 7 grotere webshops gemailt, en geen van alle kunnen meer de dual core processoren leveren op s939.
Is dit dan een beetje fatsoenlijk geheugen?
TwinMos Memory, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz
Dit zijn mijn specs:
Asus A8N-SLI (s939)
AMD64 3800 X2
2 x 1Gb PC3200 Kingston CL3 (dual channel)
Asus GeForce 7800 GT (blauwe led versie)
DVD Brander NEC 2510A
CD Brander LG
Blue Orb II (cpu koeler)
Zalman ZM-NB47J pasieve northbridge cooler
2x SATA HD 200Gb Maxtor 10
Voeding 400 Watt Zalman
Monitor: een oude philips 200B 20" die nog goed dienst doet maar binnekort aan vervanging toe is.
Wat heb ik tot nu toe al ge-upgraded.
Vorige maand mijn toenmalige combo AMD 3700+, Asus A8N-E, 2x512 Twinmos geheugen verkocht en met 100 euro bijbetaling de Asus A8N-SLI,AMD64 3800 X2 en 2 x 1Gb PC3200 Kingston CL3 (dual channel) aangeschaft.
De koeling van mijn Asus 7800gt maakt een beetje veel herrie, hij kan in de 2d mode niet terug naar de stille instellingen. Hij heeft dit in het begin wel gedaan, maar op een of andere manier blijft ie in 3d mode hangen. Veel herrie. Wil in principe niet mijn garantie van mijn kaart verliezen want wil hem evt. verkopen. Heeft iemand ervaring met het herrie probleem van de asus 7800gt blue led?
Ik zit met het volgende dillema waar ik graag advies voor heb.
1) ga ik de 7800 gt in dual channel draaien, mits ik een kaart voor +/- 100 euro (max 125) kan vinden? Dan ga ik wel stillere en betere koeling erop zetten.
2) probeer ik mijn Asus 7800 gt te verkopen voor +/- 125 euro en een nieuwere betere kaart kopen met +/- 100/125 euro bijbetaling om deze in te toekomst misschien in SLI te gaan draaien.
Mijn vragen:
Wat is wijsheid om optie 1 of 2 uit te voeren?.
Trekt mijn voeding een SLI setup, of indien ik mijn 7800gt verkoop trekt hij de nieuwere betere enkele videokaart? Indien mijn voeding het niet trekt, wat voor voeding dan wel, evt. incl kast.
En wat is aan te raden, een nieuwe kaart kopen voor +/- € 250? (wat zijn de mogelijkheiden)??
Of een goede 2e handse kopen (7900gtx o.i.d.) van mensen die voor de 8800 serie gaan? Wat zijn hier de mogelijkheden in.
Indien ik kies voor optie 2 denk ik dat ik wanneer ik in de toekomst SLI ga draaien zeker een betere voeding nodig heb. En wordt mijn processor dan de bottle-neck? Is deze makkelijk te overklocken voor een overclock noob als ik? Of kan ik beter wachten tot ik in de toekomst bijv. een 4800+ X2 voor een mooi prijsje kan kopen? Hoe lang duurt het voordat deze betaalaar worden (nieuw of 2e hands)
Ik zou in jou geval denk ik liever gaan voor een x1900xt(x) of 7900gtx. Die kan je voor leuke prijsjes krijgen van mensen die nu aan het upgraden zijn.
Je voeding is een net wel / net niet gevalletje denk ik. Ik weet niet hoeveel ampere hij levert, maar het zou goed kunnen dat dat net te weinig is voor de huidige en vorige generatie high-end kaarten. 30A is wel nodig voor een x1900xt bijvoorbeeld.
Voor SLI is hij icm de rest vna je systeem ook aan de krappe kant, wellicht zelfs te zwak.
Kortgezegd zou ik proberen een mooie prijs voor je huidige kaart te krijgen en 1 goede, nieuwere, snellere terugkopen.
edit: wat betreft je vraag mbt je processor: hij is nu nog geen echte bottleneck. Overclocken gaat best goed met zo'n x2 3800, maar dit vraagt ook weer meer prik van de voeding. Een X2 4800+ zou ik er niet meer in stoppen. Sowieso is die waarschijnlijk erg moeilijk leverbaar over enkele maanden (houd nu al niet over) en voor die prijs kun je dan ook wel weer wat beters vinden. De nieuwprijzen zullen vast niet ver meer omlaag gaan. Ze worden schaars, wat de prijs eerder omhoog dan omlaag doet gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door B-Buster op 11-12-2006 21:07 ]
Verwijderd
Ik heb aan HP gevraagd of de processor vervangbaar is, en deze zijden van wel maar dat dit niet aan te raden was (waarschijnlijk om mij aan te moedigen om een nieuwe laptop te kopen zoals ze daarvoor zeiden). Het zou voor in de toekomst zijn dus tegen dan zal er wel een iets snellere processor zijn dan mijn huidige (1.8 vs 2.13 vind ik maar weinig verschil). 2 gb geheugen kost al gauw 300€... Vind ik wel redelijk veel... Jammer dan..B-Buster schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:12:
[...]
[...]
De grafische kaart grabbelt wat systeemgeheugen weg. Daardoor kan je met die 1gb soms wellicht wat tekort hebben. Wat meer geheugen erin zou de oplossing kunnen zijn.
Je zou nog kunnen overwegen de harde schijf op enig moment te vervangen door een 7200rpm exemplaar. Dat scheelt weer wat met laadtijden. Gezien de prijzen van deze schijfjes zou ik hier echter geen prioriteit van maken, aangezien de winst niet gigantisch is.
De processor is in ieder geval ruim voldoende voor de meeste huidige games. Met een AMD equivalent in mijn laptop (maar wel met een Go7600) kan ik alle spellen draaien op hoge tot redelijk hoge settings.
En om op de vraag te antwoorden: waarom een laptop?
Ik heb een pc (AMD socket A Sempron +3000, 1gb DDR400, fx5500, audigy 2 ZS) maar ik was dat CRT scherm kots beu, en die pc kon de nieuwere games niet draaien (pixel shader 3.0, die fx5500 ondersteund het wel, maar doet het toch langs geen kanten). Dus ik was aan vernieuwing toe. Ik wou mobiel zijn omdat ik bij mijn beste maat dan kon gaan spelen, jammer genoeg heeft die mij nu laten steken voor zijn vriendin dus had ik toch beter een dekstop met TFT gekocht... Maar dat is het leven nu eenmaal hé
Srr voor het gezaag en danku voor jullie tips
Ik zou geen SLI draaien. Pak je niet zoveel winst mee. Een X1950Pro is in games vaak al sneller, en die kun je voor 170 euro al krijgen. Als je dus een betere kaart pakt, een 7900GTO, die makkelijk overklokbaar is naar een GTX, zul je daar veel meer winst mee behalen. SLI is imo nogal onzinnig. Je kunt beter een nieuwere kaart pakken dan er een oude bij te zetten. Ook dit geval bewijst het weer.Gekkehuus schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:44:
Wat is wijsheid om optie 1 of 2 uit te voeren?.
Trekt mijn voeding een SLI setup, of indien ik mijn 7800gt verkoop trekt hij de nieuwere betere enkele videokaart? Indien mijn voeding het niet trekt, wat voor voeding dan wel, evt. incl kast.
En wat is aan te raden, een nieuwe kaart kopen voor +/- € 250? (wat zijn de mogelijkheiden)??
Of een goede 2e handse kopen (7900gtx o.i.d.) van mensen die voor de 8800 serie gaan? Wat zijn hier de mogelijkheden in.
Indien ik kies voor optie 2 denk ik dat ik wanneer ik in de toekomst SLI ga draaien zeker een betere voeding nodig heb. En wordt mijn processor dan de bottle-neck? Is deze makkelijk te overklocken voor een overclock noob als ik? Of kan ik beter wachten tot ik in de toekomst bijv. een 4800+ X2 voor een mooi prijsje kan kopen? Hoe lang duurt het voordat deze betaalaar worden (nieuw of 2e hands)
Wat de prijzen van hardware in de toekomst gaan worden en/of wanneer er prijsverlagingen komen kan niemand je vertellen, dat is afwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 12-12-2006 23:33 ]
Sorry, ik vind het te laat om te veel reacties te typen.De koeling van mijn Asus 7800gt maakt een beetje veel herrie, hij kan in de 2d mode niet terug naar de stille instellingen. Hij heeft dit in het begin wel gedaan, maar op een of andere manier blijft ie in 3d mode hangen. Veel herrie. Wil in principe niet mijn garantie van mijn kaart verliezen want wil hem evt. verkopen. Heeft iemand ervaring met het herrie probleem van de asus 7800gt blue led?
Een kleintje:
Je draait nu vrijwel precies hetzelfde als ik. Ik heb diezelfde 7800GT met 3800x2 en dito moederbord. Ik weet dus waarover ik praat.
Ik heb van het weekend in een uurtje tijd de koeler vervangen voor een zalman CF700-cu. (had nog nooit een koeler vervangen van een videokaart). Dat viel dus reuze mee.
Pc is nu een stuk stiller. Hoor nu tenminste weer de dvd-rom aanslaan, als ik een dvd in mn pc plaats. Dus dat helpt gigantisch. Maar inderdaad verlies je de garantie. Maar een luidruchtige videokaart levert daarintegen ook niet al teveel op.... (althans ik zou zo'n kabaalmaker nooit kopen: op dat moment had je niet veel beter en ik dacht dat die stille mode erop zou zitten, wat dus niet zo is)
De orginele koeler is een slap plastic koelertje. Logisch dat die overuren moet maken om die kaart koel te houden, en dat die daarbij een $#%$^^-herrie maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 13-12-2006 00:03 ]
Asus a8n-sli deluxe
Amd 64 3800+ (gekocht in april voor 250 euro 2 maanden later was ie 100 euro)
2x1gb g-skill f1 2-3-3-5
2x Geforce 6600 GT in sli
ander spul wat ik graag hou, bijv u160 scsi raid controller met 2x 15krpm hdd in raid0
Nu twijfel ik om de cpu te vervangen en een opteron 180 te halen, 2x2.4ghz 2mb l2 (goedkoper dan x2 maar nog steeds 290 euro)
Of om gelijk maar mobo+geheugen+cpu de deur uit en voor een E6600 te gaan.
Dan zit ik echter met of een crappy sli mobo kopen (nforce 570) of gelijk een duur sli mobo (nforce 680) of bijvoorbeeld 1 goede vidcard en gelijk die 2x 6600GT eruit.
Al met al lastige keuze..
eisen: gamen, voornamelijk cs:source, zowel cpu als vidcard zijn belangrijk hierbij
budget geen idee, het gaat om de afweging of het het nu waard is om over te stappen of nog langer te wachten bijv..
[ Voor 13% gewijzigd door IRCfreAk op 13-12-2006 15:52 ]
Voeding Zalman ZM460-APS |
Moederbord Aopen AX4SPE-UN |
Processor Pentium 4 Northwood 3.0 Ghz (3,3Ghz clocked) |
Geheugen 2048 mb DDR |
Hard Disk 1 x Maxtor 120 Gb SATA |
Videokaart Geforce 5600 XT 256mb DDR |
Monitor LG 1715S |
Brander Nec ND1300A |
CD/DVD-Drive Aopen dvdtje |
Geluidskaart Soundblaster Live! |
Netwerkkaart Onboard |
CPU cooler Zalman CNPS7000B-CU |
Nu zit ik in dubio, het is een systeem op basis van AGP en DDR, dus een van de eerste.
Ik doe er vooral photshop, spellen en intensief officework mee.
Ik vind het zeer vervelend als een systeem hapert, of langzaam aan doet. Ik heb het gevoel dat de grootste bottleneck ligt bij de grafische kaart, die op AGP zit.
Met het oog op de toekomst wil ik graag naar Vista overstappen, en dan is het zonde om een betere AGP kaart te kopen, en de overige hardware zo te laten.
Wat kan ik hier het beste aan upgraden? Mijn budget is redelijk ruim, rond de €750. Maar bijvoorbeeld de voeding is pas nieuw, dus die hoeft ook niet te worden vernieuwd.
[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 13-12-2006 12:40 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Met dat ruimte budget lijkt me een C2D setup + goede PCI-E kaart geen onverstandige keus. Je 2GB geheugen is dan helaas wel onbruikbaar, maar wellicht kun je die voor een leuk prijsje wegdoen.dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:39:
Het volgende systeem heb ik al 3 jaar in m'n bezit:
Voeding Zalman ZM460-APS Moederbord Aopen AX4SPE-UN Processor Pentium 4 Northwood 3.0 Ghz (3,3Ghz clocked) Geheugen 2048 mb DDR Hard Disk 1 x Maxtor 120 Gb SATA Videokaart Geforce 5600 XT 256mb DDR Monitor LG 1715S Brander Nec ND1300A CD/DVD-Drive Aopen dvdtje Geluidskaart Soundblaster Live! Netwerkkaart Onboard CPU cooler Zalman CNPS7000B-CU
Nu zit ik in dubio, het is een systeem op basis van AGP en DDR, dus een van de eerste.
Ik doe er vooral photshop, spellen en intensief officework mee.
Ik vind het zeer vervelend als een systeem hapert, of langzaam aan doet. Ik heb het gevoel dat de grootste bottleneck ligt bij de grafische kaart, die op AGP zit.
Met het oog op de toekomst wil ik graag naar Vista overstappen, en dan is het zonde om een betere AGP kaart te kopen, en de overige hardware zo te laten.
Wat kan ik hier het beste aan upgraden? Mijn budget is redelijk ruim, rond de €750. Maar bijvoorbeeld de voeding is pas nieuw, dus die hoeft ook niet te worden vernieuwd.
Wat ik zou doen:
E6600 ~300 euro
MSI P965 Neo-F of Asus P5B ~90-120 euro.
X1950Pro ~170 euro
2x1GB geheugen ~200 euro
Verschillende opties zijn natuurlijk mogelijk maar ik weet niet wat jou specifieke eisen zijn qua gamen, en of je wilt overklokken en wat voor overige features je wilt.
Dat geheugen wat ik nu heb + overige materiaal wordt wel ergens anders voor gebruikt.RoD schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:44:
[...]
Met dat ruimte budget lijkt me een C2D setup + goede PCI-E kaart geen onverstandige keus. Je 2GB geheugen is dan helaas wel onbruikbaar, maar wellicht kun je die voor een leuk prijsje wegdoen.
Wat ik zou doen:
E6600 ~300 euro
MSI P965 Neo-F of Asus P5B ~90-120 euro.
X1950Pro ~170 euro
2x1GB geheugen ~200 euro
Verschillende opties zijn natuurlijk mogelijk maar ik weet niet wat jou specifieke eisen zijn qua gamen, en of je wilt overklokken en wat voor overige features je wilt.
Qua budget is dat wel een goede optie, qua eisen aan spellen heb ik vooral de eis dat het soepel loopt, zonder ergernis. Overklokken is niet echt supernoodzakelijk, maar het is wel fijn als de optie daartoe is..
Overige features als in?
je kan ook een super eenvoudig moederbord kopen met pci-e-poort.dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:49:
[...]
Dat geheugen wat ik nu heb + overige materiaal wordt wel ergens anders voor gebruikt.![]()
Qua budget is dat wel een goede optie, qua eisen aan spellen heb ik vooral de eis dat het soepel loopt, zonder ergernis. Overklokken is niet echt supernoodzakelijk, maar het is wel fijn als de optie daartoe is..
Overige features als in?
Dan een nieuwe videokaart. (de 1950pro). Kijken of je voorlopig tevreden bent en zo niet, dan koop je alsnog een c2d-systeem aangevuld met je bestaande 1950pro.
pricewatch: Asrock 775Dual-VSTA (ATX, AGP/PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)
Ik ga er vanuit dat je huidige processor wel een beetje de bottleneck is voor je videokaart, maar het zal al stukken en stukken beter gaan, dan met die oude videokaart die je hebt. Gezien je oude videokaart ben je niet super veeleisend, anders zou ik het je niet aanraden.
Ik denk dat je dan de upgrade wel een jaar kan uitstellen. Dan koop je een goed moederbord, processor en geheugen en gebruik je de 1950pro weer een tijdje.
Op een gegeven moment vervang je die weer voor een DX10-kaart en zo maak je optimaal gebruik van je geld
Quacka schreef op woensdag 13 december 2006 @ 13:02:
Ik ga er vanuit dat je huidige processor wel een beetje de bottleneck is voor je videokaart, maar het zal al stukken en stukken beter gaan, dan met die oude videokaart die je hebt. Gezien je oude videokaart ben je niet super veeleisend, anders zou ik het je niet aanraden.
Ik ben één ding vergeten te vermelden, echt dom van me.dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:39:
Dit budget komt pas vrij over 15-20 weken, dan is mijn stageperiode voorbij. Voor mijn gevoel is dan een volledige update verstandiger dan deels upgraden.
Superveeleisend ben ik ook niet, maar ik hik al een tijdje tegen die videokaart aan, heb ook al eens eerder aangegeven of een vervanging een optie zou zijn...
de geforce 5600-serie zijn nooit van die topkaarten geweest (tis eigenlijk een beetje de grootste mislukking van nvidia op videokaartengebied, zover ik weet).dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 13:11:
[...]
[...]
Ik ben één ding vergeten te vermelden, echt dom van me.
Dit budget komt pas vrij over 15-20 weken, dan is mijn stageperiode voorbij. Voor mijn gevoel is dan een volledige update verstandiger dan deels upgraden.
Superveeleisend ben ik ook niet, maar ik hik al een tijdje tegen die videokaart aan, heb ook al eens eerder aangegeven of een vervanging een optie zou zijn...
Logisch dus dat je daar spellen niet goed meer op kan spelen.
Een 6600-serie maakt al gehakt van een 5600GT, een 1950pro maakt weer gehakt van die 6600-serie. Je neemt dus een sprong van slechter dan budget videokaart naar een topkaart.
Als je nu spellen nog een beetje kan spelen, dan kan je ze straks echt prima spelen.
Maar natuurlijk zal het nooit zo goed zijn als een volledige update. Logisch natuurlijk.
Je zal met een C2D-systeem nog een veel grotere sprong maken, dan als je alleen de videokaart vervangt.
Welke spellen speel je? Wat voor scherm heb je? Welke resolutie kan je monitor maximaal aan?
Ik zou trouwens je systeem pas definitief samenstellen als je het geld ook echt in handen hebt.
Enorm bedankt voor de nuttige tip.Quacka schreef op woensdag 13 december 2006 @ 13:19:
[...]
Maar natuurlijk zal het nooit zo goed zijn als een volledige update. Logisch natuurlijk.
Je zal met een C2D-systeem nog een veel grotere sprong maken, dan als je alleen de videokaart vervangt.
Welke spellen speel je? Wat voor scherm heb je? Welke resolutie kan je monitor maximaal aan?
Ik zou trouwens je systeem pas definitief samenstellen als je het geld ook echt in handen hebt.
Voor het niveau hier en het ontopic houden kom ik over die tijd dan weer terug, maybe dan idd ook een volledige combi met een nieuwe lcd etcetera. Op dit moment is het gebakken lucht en fantaseren geblazen voor mij.
Nogmaals dank.
Nu niet. Ik zou dus ook maar het systeem volledig upgraden.
Het moederbord wat ik je aanraadde in mijn vorige posts heeft bijvoorbeeld geen Raidmogelijkheid. Dat soort features dus.
15-20 weken?dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 13:11:
[...]
[...]
Nogmaals.. Excuus.dnhelle schreef op woensdag 13 december 2006 @ 13:11:
RAID is idd een goede feature die ik graag wil hebben. Over die tijd kom ik wel eventjes terug voor goed advies, net als nu.
Dank je wel.
Wat kan ik hier het best aan upgraden:
1
2
3
4
5
6
| Processor: Intel P4 630 3.0GHz 2MB L2 Cache Moederbord: ASUS P5GD1 FSB=800, PCIe-16x Geheugen: 2x 512 MB Corsair CMX512 CAS 2 (2-3-3-6) Videokaart: MSI 7900GTO 512MB Harde schijf: 200GB Maxtor 7200 RPM 8MB Cache Voeding: 380W Coolermaster Extreme Power |
Ik snap dat de videokaart wel redelijk overkill is. Maar wat is de bottleneck van dit systeem bij het spelen van games e.d.?
De processor of de voeding? De stroomlijnen zien er gezond uit, maar ik weet niet of dat genoeg zegt. 380W is misschien toch wel wat te weinig voor deze videokaart als je na gaat dat er ook nog 2 DVD spelers en 4 casefans aanhangen.
Of is het toch misschien het moederbord of het geheugen dat hier de bottleneck vormt?
Wat kan ik hier het best aan upgraden?
alvast bedankt!!
bartosiej
Verwijderd
Ik weet niet hoeveel Ampere er door die voeding worden uitgespuugd, maar 380watt is in principe wel voldoende voor dat systeem. Ook voor een 7900gto moet dat genoeg zijn. 80mm casefans verbruiken niet schrikbarend veel. Het is voornamelijk je cpu, videokaart, moederbord en HDD die grootverbruikers zijn.bartosiej schreef op woensdag 13 december 2006 @ 21:32:
Beste mede-tweakers.
Wat kan ik hier het best aan upgraden:
code:
1 2 3 4 5 6 Processor: Intel P4 630 3.0GHz 2MB L2 Cache Moederbord: ASUS P5GD1 FSB=800, PCIe-16x Geheugen: 2x 512 MB Corsair CMX512 CAS 2 (2-3-3-6) Videokaart: MSI 7900GTO 512MB Harde schijf: 200GB Maxtor 7200 RPM 8MB Cache Voeding: 380W Coolermaster Extreme Power
Ik snap dat de videokaart wel redelijk overkill is. Maar wat is de bottleneck van dit systeem bij het spelen van games e.d.?
De processor of de voeding? De stroomlijnen zien er gezond uit, maar ik weet niet of dat genoeg zegt. 380W is misschien toch wel wat te weinig voor deze videokaart als je na gaat dat er ook nog 2 DVD spelers en 4 casefans aanhangen.
Of is het toch misschien het moederbord of het geheugen dat hier de bottleneck vormt?
Wat kan ik hier het best aan upgraden?
alvast bedankt!!
bartosiej
Geheugen lijkt me zoals aangegeven de mindere factor nu. Wil je meer weten, dan moet je even wat meer info geven. Wat mis je qua performance. Wat doe je met de pc, budget?
[ Voor 8% gewijzigd door Cio op 14-12-2006 10:16 ]
Een degelijke CPU-cooler heb ik volgens mij al, want ik heb de: Zalman CNPS7700-Cu
Om naar een C2D systeem over te stappen lijkt me best duur. Ik denk niet dat ik dat er voor over heb..
Maar wat kan ik het best doen? Nieuw sneller geheugen toevoegen en het oude geheugen weg? Ik zie dat het geheugen nu draait op 3-4-4-8
Of is het misschien beter om 2 dezelfde reepjes 512MB corsair bij te gooien? (dus een totaal van 2GB)
ook ik zit te denken aan een systemupgrade, hieronder mijn lijstje:
Processor: Intel Pentium 4 3.0 Ghz met 800 MHz FSB
Moederbord: MSI 7012 o.i.d.
Geheugen: 1024 mb ram, DDR-400
Videokaart: ATI Radeon 9800 PRO 128 mb
Harde schijf: 160GB Seagate
Voeding: 400W Q-Tech (houdt het al 3+ jaar vol)
Ofwel de md8080xl, met een aantal aanpassingen.
Waarom upgraden:
- Nieuwste games kunnen draaien op medium-high resoluties, momenteel draai ik ze tussen low en medium.
Wat is het budget:
Ik denk dat het limiet wel rond de €600-€700 zal liggen.
Zelf zat ik te denken aan een dual(misschien quad?)core, OCZ Modstream 520 Watt van rond de € 80,00. Een moederbord die dit alles ondersteunt, 1 tot 2 gb geheugen(is het nodig om nieuw geheugen te doen?) en natuurlijk een erg goede videokaart (en makkelijk is om licht te overclocken).
Alvast bedankt.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
En wat had je zelf bedacht te gaan doen?drooger schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 20:03:
Mede-tweakers,
ook ik zit te denken aan een systemupgrade, hieronder mijn lijstje:
Processor: Intel Pentium 4 3.0 Ghz met 800 MHz FSB
Moederbord: MSI 7012 o.i.d.
Geheugen: 1024 mb ram, DDR-400
Videokaart: ATI Radeon 9800 PRO 128 mb
Harde schijf: 160GB Seagate
Voeding: 400W Q-Tech (houdt het al 3+ jaar vol)
Ofwel de md8080xl, met een aantal aanpassingen.
Waarom upgraden:
- Nieuwste games kunnen draaien op medium-high resoluties, momenteel draai ik ze tussen low en medium.
Wat is het budget:
Ik denk dat het limiet wel rond de €600-€700 zal liggen.
Zelf zat ik te denken aan een dual(misschien quad?)core, OCZ Modstream 520 Watt van rond de € 80,00. Een moederbord die dit alles ondersteunt, 1 tot 2 gb geheugen(is het nodig om nieuw geheugen te doen?) en natuurlijk een erg goede videokaart (en makkelijk is om licht te overclocken).
Alvast bedankt.
Wil je AMD of Intel?
Ben je van plan je geheugen te behouden (waardoor je vast zit aan bijv. AMD s939 / oudere Intel's)?
Quad core zou ik lekker vergeten. Of dual core zin heeft voor je hangt er vanaf wat je met je computer doet. Is het puur een gamebak dan is single core ook nog voldoende.
Ben alleen bang, dat op een gegeven moment mijn cpu de bottleneck zal worden, dan wil ik wel een mogelijkheid hebben om er wat aan te doen, i.p.v. dat ik dan gelijk weer nieuw mb en processor kan aanschaffen. Ik denk dat het dan AMD wordt, voornamelijk voor de games.En wat had je zelf bedacht te gaan doen?
Wil je AMD of Intel?
Ben je van plan je geheugen te behouden (waardoor je vast zit aan bijv. AMD s939 / oudere Intel's)?
Quad core zou ik lekker vergeten. Of dual core zin heeft voor je hangt er vanaf wat je met je computer doet. Is het puur een gamebak dan is single core ook nog voldoende.
Het geheugen lijkt me momenteel nog wel goed genoeg, denk niet dat het voorlopig nog niet de bottleneck zal worden. Ten minste, 1024mb op 400 MHz moet toch voldoen?
De voeding staat eigenlijk al vast.
Dan rest nog de grote vraag, welke videokaart is 't geschiktst?
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Je cpu is inderdaad wat verouderd. Het is me nu alleen niet helemaal duidelijk of je een nieuwe mobo/cpu (/geheugen) upgrade wilt doen, of je cpu/mobo behouden en daar omheen wilt upgraden.
Wat betreft AMD voor games: het is niet (meer) zo dat AMD daar beter voor is. De Core2Duo's van Intel zijn op dit moment beter dan wat AMD te bieden heeft. Daar staat tegenover dat de s939 van AMD wel beter is dan de oudere types Intel's. Als je je geheugen wilt houden dan zou je een leuke s939 configuratie kunnen nemen, bijv. een X2 4200+. Echter hiermee kan je over een jaar niet meer upgraden, aangezien de socket939 dan uitgerangeerd is.
AM2 is de opvolger maar maakt gebruik van DDR2 geheugen, wat op dit moment behoorlijk duur is en dus voor jou denk ik minder interessant.
Verwijderd
Processor: AMD Sempron(TM) 2400+
Moederbord: Asus A7V8X-X
Geheugen: Corsair VS512MB400
Videokaart: ATI Radeon 9250
Harde schijf: Western Digital WD400JB (40 GB)
en nu wil ik me systeem upgraden ik wil een moederbord waar ik 2GB DDR2 geheugen op kan plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij op dit forum kan helpen met welke onderdelen ik nog meer moet vervangen ik wil me computer gebruiken voor gamen en downloaden.
Je zult meer info moeten geven. Wat doe je ermee, gamen en downloaden is vaag. Moeten nieuwe games vloeiend @ 1280x1024 draaien bijv. of ...Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 00:26:
Ik heb nu ongeveer 2 jaar dit systeem :
Processor: AMD Sempron(TM) 2400+
Moederbord: Asus A7V8X-X
Geheugen: Corsair VS512MB400
Videokaart: ATI Radeon 9250
Harde schijf: Western Digital WD400JB (40 GB)
en nu wil ik me systeem upgraden ik wil een moederbord waar ik 2GB DDR2 geheugen op kan plaatsen.
Ik hoop dat iemand mij op dit forum kan helpen met welke onderdelen ik nog meer moet vervangen ik wil me computer gebruiken voor gamen en downloaden.
Verder geef je geen budget aan dus kan niemand iets goeds adviseren.
Daarbij is zelf enige inzet niet verboden. Kijk eerst zelf eens wat je zou willen kopen. In de Pricewatch kan je alles netjes vinden, dus een kind kan de was doen.
Ik ben van plan deze wel te upgraden, aangezien ik anders een AGP videokaart zal moeten nemen en dat is een uitstervend ras. De x1950 pro agp is wel een leuke kaart, maar de toekomst zit in pci-e.Je cpu is inderdaad wat verouderd. Het is me nu alleen niet helemaal duidelijk of je een nieuwe mobo/cpu (/geheugen) upgrade wilt doen, of je cpu/mobo behouden en daar omheen wilt upgraden.
Te upgraden:
Mobo
Cpu - dual core
Videokaart
Geheugen (alleen als DDR-400 niet compatible is met mobo/cpu)
Voeding (staat al vast)
Budget is rond de €700,-
Ik heb aan de hand van de pricewatch, goedkoopste prijs voor ieder onderdeel, even een voorbeeldsysteem samengesteld. Dit zou ik ongeveer kopen met jou budget, de door jou aangegeven voeding erbij genomen.drooger schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:44:
[...]
Ik ben van plan deze wel te upgraden, aangezien ik anders een AGP videokaart zal moeten nemen en dat is een uitstervend ras. De x1950 pro agp is wel een leuke kaart, maar de toekomst zit in pci-e.
Te upgraden:
Mobo
Cpu - dual core
Videokaart
Geheugen (alleen als DDR-400 niet compatible is met mobo/cpu)
Voeding (staat al vast)
Budget is rond de €700,-
CPU | Intel C2D E6400 | € 189 |
Moederbord | Asus P5B | € 115 |
Geheugen | 1GB PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, CM2X1024-6400) | € 124 |
Videokaart | Asus Radeon X1950 Pro 256MB pci-e | € 176 |
PSU | OZC modstream | € 80 |
Totaal | excl. verzendkosten | € 684 |
Redelijk evenwichtig systeem. Het geheugen is nog even een vraagstuk. 1gb is nog wel voldoende voor windows xp + games, maar met Vista ga je 2gb nodig hebben. Ben dus nu uitgegaan van 1 module van 1gb, kan je er later makkelijk nog 1tje bij zetten.
Verwijderd
Ik zit er aan te denken mijn PC te upgraden. Ik heb op dit moment:
AMD Athlon 64 3500+
Asus A8N SLi Deluxe
Corsair TWINMX 1024MB (2x512) PC3200 400MHz
Maxtor 160 GB 7200 rpm
XFX GeForce 6800GT 256 MB
in een Antec Sonata LifeStyle kast met Tagan 480 watt i.p.v. de standaard 380 watt voeding.
Ik vraag me af wat ik hieraan het beste zou kunnen upgraden. De PC wordt vooral gebruikt voor games (WoW, fifa 2007, FM 2007, NWN2, Oblivion) en in mindere mate muziek en film. Qua budget zou ik het liefst zo rond de 500 euro blijven, maar mocht er met zo'n 700 euro een veel grotere upgrade mogelijk zijn dan is dit ook een optie.
Zelf zat ik te denken aan:
- een geluidskaart (kan niet echt inschatten of een xFi gamer de moeite waard is, of dat audigy zs ofzo ook zal voldoen)
- een 7900GTX of 7950 GT videokaart (ben i.v.m. hitte niet echt happig om voor een SLi opstelling te gaan, of zou deze kast dat wel moeten trekken?)
- 1 GB extra geheugen (lees op dit forum nogal verschillende opvattingen over in hoeverre 1GB->2GB de moeite waard is, zeker voor iemand die niet aan videobewerking doet)
Alvast bedankt voor jullie advies.
Verwijderd
Sorry voor de korte informatieB-Buster schreef op zondag 17 december 2006 @ 01:27:
[...]
Je zult meer info moeten geven. Wat doe je ermee, gamen en downloaden is vaag. Moeten nieuwe games vloeiend @ 1280x1024 draaien bijv. of ...
Verder geef je geen budget aan dus kan niemand iets goeds adviseren.
Daarbij is zelf enige inzet niet verboden. Kijk eerst zelf eens wat je zou willen kopen. In de Pricewatch kan je alles netjes vinden, dus een kind kan de was doen.

Budget ligt rond de 200 euro ddr2 geheugen heb ik al wil nu me moederbord + processor vervangen weet niet of ik met dat budget een goed moederbord + processor kan kopen me videokaart wil ik later gaan vervangen .
Zat zelf te denken aan ASUS P5GPL-X SE, i915PL, s775 moederbord + Intel PIV 524 processor
heb ik dan een beter systeem dan wat ik nu heb of is er niet veel verschil?
Persoonlijk denk ik dat het zinloos is te gaan upgraden als je die videokaart laat zitten. Je kunt wel een betere CPU en moederbord kopen maar in games ga je er waarschijnlijk nul tot een paar procent op vooruit.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 13:07:
[...]
Sorry voor de korte informatie![]()
Budget ligt rond de 200 euro ddr2 geheugen heb ik al wil nu me moederbord + processor vervangen weet niet of ik met dat budget een goed moederbord + processor kan kopen me videokaart wil ik later gaan vervangen .
Zat zelf te denken aan ASUS P5GPL-X SE, i915PL, s775 moederbord + Intel PIV 524 processor
heb ik dan een beter systeem dan wat ik nu heb of is er niet veel verschil?
Beter spaar je even door zodat je meteen goed kunt upgraden. Je huidige budget is met je huidige pc gewoon wat te laag.
Een mooi goed lijstje, alleen ga ik wel de MSI p965 platinum nemen, i.p.v. Asus P5B, die is namelijk iets beter en kost maar 10 euro meer.
Ik ga nog even kijken naar de videokaart, wat z'n prestaties zijn, maar voor de rest ga ik dit lijstje aanhouden.
Dank je wel.
edit: Mijn lijstje staat nu vrijwel vast:
CPU Intel C2D E6400 € 189
Moederbord MSI P965 Platinum € 128
Geheugen 1GB PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, CM2X1024-6400) € 124
Videokaart Sapphire Radeon X1950 XT 256MB € 239
PSU OZC modstream € 80
Totaal excl. verzendkosten € 760
Wel iets(60 euro) boven het budget, maar als je er vanuit gaat dat ik hier dik 3 jaar mee vooruit ga..
Bedankt voor 't helpen en als jullie op- en/of aanmerkingen hebben, hoor ik het wel
[ Voor 51% gewijzigd door drooger op 17-12-2006 16:43 ]
Huidige specs:
* AMD Athlon XP 2200+, @ 1875 MHz
* Gigabyte GA-7VAX / KT400 chip set
* 1024 MB (PC2700 DDR SDRAM)
* HDD A MAXTOR 6L060J3 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
* HDD B IBM IC35L 120 GB (ATA100)
* ATI 9700PRO 128Mb 8x AGP 3Dmark score: 4566
* Creative Labs Audigy Player
* LITEON DVD-ROM LTD163 (16x/48x DVD-ROM)
* AOPEN CD-RW CRW3248 (32x/12x/48x CD-RW)
* Standaard miditower ATX-behuizing met 350W voeding
* illyama 19" CRT
Gebruiksdoeleinden:
Ik gebruik hem eigenlijk voor diverse doeleinden, maar voor al het bewerken van video-bastanden (DV-camera). Daar naast speel ik zo af en toe een spelletje en zo als de meeste internetten.
De zwaarste belasting voor en door mijn PC is volgens mijn het omrekenen en het bewerken van de video-bestanden als ik klaar ben reken ik ze om naar MPEG2 om ze daarna te branden op dvd en ik reken de MPEG2 bestanden om naar DIVX met een bestand grote van ongeveer 1,8 Gb zodat ik ze daarna gemakkelijk kan afspelen op mijn Kiss-netwerk DVD-speler.
Budget:
Ik zat zelf te denken aan ongeveer € 1000,= omdat ik volgens mijn dan weer helemaal bij ben met mijn systeem.
Mijn eigen vooronderzoek:
Omdat ik veel aan diverse video-bewerken doe lijkt het mijn voor de hand te liggen om voor de nieuwe intel-processor te gaan omdat ie in allerlei test redelijk goed uit de test kwam rollen.
ik kies nu ook voor 1024Mb intern geheugen omdat upgrade altijd nog kan.
Verder wil ik diverse hardware hergebruiken. DVD-spelers, monitor, invoer apparaten.
Ik zit daarom te denken aan de volgende componenten:
* Voeding *Coolmaster 500Watt PSU RP-500-PCAP (volgens mijn heb ik wat problemen met de oude)
* Behuizing * Sharkoon Rebel 9 Value Edition
* Processor * Intel Core 2 Duo E6600 (2,4/1066/4MB)
* int. geheugen * 512 MB DDR2-RAM PC6400/DDR800 (2 stuks of kan dat er gewoon 1 zijn ??)
* Moederbord * Pentium Asus P5B Deluxe Wifi Edition
* HDD * Seagate 320GB ST3320620AS 7200.10 S-ATA2 16MB
* videokaart * VGA Asus EN7900GS/2DHT 256MB PCI-E
Als ik bovenstaande bestel bij de gemiddelde PC-shop zit ik zo rond de € 1000,= het is een hoop geld voor een upgrade waarschijnlijk, maar je kan het volgens mijn bijna zien als een nieuwe PC.
Heb ik - gezien de gebruiksdoeleinden - een degelijke verzameling uitgezocht of zien jullie nog punten ter verbetering?
Teteringen
Zie mijn opmerkingen in de quote als dikgedrukt.Arie26 schreef op zondag 17 december 2006 @ 21:25:
* Behuizing * Sharkoon Rebel 9 Value Edition
Persoonlijke keus, zal wel goed zijn denk ik zo.
* Processor * Intel Core 2 Duo E6600 (2,4/1066/4MB)
Goede keus, ik heb deze CPU ook en hij is erg snel. Voor echte high-end graphics (meer dan 10.000 3Dmark06) is ie te traag, maar dat is met een OC wel recht te zetten.
* int. geheugen * 512 MB DDR2-RAM PC6400/DDR800 (2 stuks of kan dat er gewoon 1 zijn ??)
Ik zou toch echt gaan voor 2GB, je zult het nodig hebben als je meer dan de basisdingen met Vista wil doen, zoals gamen.
* Moederbord * Pentium Asus P5B Deluxe Wifi Edition
Veel te duur en overschat moederbord. Een Gigabyte DS3 of DS4 is een stuk goedkoper en heeft ongeveer evenveel features. Kan je zo 50 tot 70 euro schelen op het totaal en het enige wat je echt zult moeten missen is de Wifi-module. Maar die is wel los te krijgen nietwaar?
* HDD * Seagate 320GB ST3320620AS 7200.10 S-ATA2 16MB
Prima keus, in de drukke 7200rpm schijvenmarkt is dit er een met een goede verhouding prijs/GB en een prima performance.
* videokaart * VGA Asus EN7900GS/2DHT 256MB PCI-E
Prima videokaart, maar je gaat denk ik wel iets over je budget heen met mijn suggesties (zit op ongeveer 890E met bovenstaande), misschien dan toch maar 1GB nemen in eerste instantie.
[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 17-12-2006 23:44 ]
Goud is geen geld
Geen op- en aanmerkingen meer. Goede upgrade. De meerprijs van de 1950xt is het best waard, moederbord is inderdaad een betere keus.drooger schreef op zondag 17 december 2006 @ 14:06:
[...]
Een mooi goed lijstje, alleen ga ik wel de MSI p965 platinum nemen, i.p.v. Asus P5B, die is namelijk iets beter en kost maar 10 euro meer.
Ik ga nog even kijken naar de videokaart, wat z'n prestaties zijn, maar voor de rest ga ik dit lijstje aanhouden.
Dank je wel.
edit: Mijn lijstje staat nu vrijwel vast:
CPU Intel C2D E6400 € 189
Moederbord MSI P965 Platinum € 128
Geheugen 1GB PC6400 DDR2 CL5 (Corsair, CM2X1024-6400) € 124
Videokaart Sapphire Radeon X1950 XT 256MB € 239
PSU OZC modstream € 80
Totaal excl. verzendkosten € 760
Wel iets(60 euro) boven het budget, maar als je er vanuit gaat dat ik hier dik 3 jaar mee vooruit ga..
Bedankt voor 't helpen en als jullie op- en/of aanmerkingen hebben, hoor ik het wel
Verwijderd
ASRock P4V88+ (800 MHz PT880 - ATX - S478)
Pentium 4 3,4 HT Prescott
2GB (PC2700 Cl2.5)
Club 3d Geforce 4 Ti4200 128 mb
WD Serial Ata II 250 GB
350 Watt voeding
Wat wordt ermee gedaan?De PC wordt vooral gebruikt voor officewerk, internetten en af en toe een spel Fifa2007 NFS. Verder gebruik ik de computer vaker ook voor CAD programma's voor tekenwerk en rendering. (Autodesk Inventor Pro 11, Solidworks 2006.
Andere informatie,
Ik heb pasgeleden voor een aardige prijs een ander Mobo+ Processor kunnen kopen ik werkte eerst met een ASUS P4S533 met een P4 2,4Mhz Northwood (geen HT) en 512mb pc2100 geheugen. Het is nog geen topsysteem maar de verschillen zouden goed merkbaar moeten zijn. De componenten nzijn nog niet binnen en ik heb het systeem ook nog niet kunnnen testen.
Waar ik zelf aan zat te denken
Ik denk dat nu mijn Video-kaart de bottleneck is in het systeem, de kaart is al aardig verouderd want deze zat nog in mijn oude systeem. Maar omdat ik vaker met CAD programma's werk weet ik niet waar ik nu het beste voor moet gaan, laat staan of het wel zin heeft om de kaart te vervangen. Ik hoef bij spellen niet op de hoogste revolutie hoeven te spelen maar 1280x1024 moet wel mogelijk zijn. Hoef ook niet alle eye-candy aan te staan.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, je hebt quadro kaarten die beter zijn voor cad applicaties en andere kaarten die denk ik in aanmerking komt is zoiets als een 6800 GT
Budget:
Eigenlijk niet zo veel, Dit was even een tussenoplossing voor ik een compleet nieuw systeem wil aanschaffen, maar componenten moeten wel een beetje op elkaar afgestemd zijn. Zeg maar 100 euro, Ik heb geen problemen met 2e hands materiaal voor deze pc
De case is inderdaad een persoonlijke keuze, de kast ziet er wel netjes uit en is prijs technische ook wel interessant met die aparte voeding.frankknopers schreef op zondag 17 december 2006 @ 23:40:
[...]
Zie mijn opmerkingen in de quote als dikgedrukt.
Ik heb zitten kijken voor een ander moederbord en deze Pentium Asus P5B-E scheelt ook weer zo'n 40 euro.
Teteringen
Overigens gaat deze upgrade niet door, behalve de voeding dan. Reden: Wachten tot er meer (goedkopere) directx 10 compatible kaarten zijn, aangezien ik geen zin heb om over een jaar m'n videokaart weer te veranderen.Geen op- en aanmerkingen meer. Goede upgrade. De meerprijs van de 1950xt is het best waard, moederbord is inderdaad een betere keus.
Waarom zou je je videokaart over een jaar weer moeten upgraden? Voordat DX10 echt nodig wordt ben je wel een paar jaar verder. Bovendien zullen de eerste DX10 kaarten dan wel te langzaam zijn om er echt goed gebruik van te kunnen maken.drooger schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:13:
[...]
Overigens gaat deze upgrade niet door, behalve de voeding dan. Reden: Wachten tot er meer (goedkopere) directx 10 compatible kaarten zijn, aangezien ik geen zin heb om over een jaar m'n videokaart weer te veranderen.
Als je eenmaal gaat wachten in computerland, dan kun je blíjven wachten. Tegen de tijd dat er een 'betaalbare' DX10 kaart is wil je weer gaan wachten op bijv. de nieuwe AMD/Intel processorlijn, etc.
Daarbij is een x1950xt bepaald geen kaart die over een jaar of wat echt niet meer kan.
Huidige specs:
Intel 2.8 Ghz 1mb 800fsb presscott
Asus P4C800
2x Maxtor 80gb ide hdd
1x Samsung 250gb sata hdd
4x Twinmos 256mb ddr 400
Transcend Ati 9800 pro 128mb
Fortron 300 watt voeding
Doel:
Zoals voorheen, een systeem alleen voor gamen. Ik ga hem niet modden/flashen/overklokken. Wil wel een paar jaartjes (4 á 5) mee vooruit kunnen.
Upgrade:
AM2 AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Box
Asus M2N-E SLI S/R/GBL/1394 AM2
2x XpertVision 7600GT 256MB TV-out DVi
2x 512 MB DDRII/533 Kingston
Totaal € 588,40
Of
775 Intel Core 2 Duo E6400 2,1GHz BOX
MSI P965 Neo-F 775
XpertVision 7600GT 256MB TV-out DVi
Totaal € 567,50
Budget:
€ 600,- (mag 2 á 3 procent overheen)
Alle producten wil ik bestellen bij gistron. Van de huidige specs neem ik alleen de Samsung schijf mee en misschien de voeding als het één van de upgrades aan kan (denk het niet). Verder heb ik nog liggen:
Thermaltake 420 watt voeding
NEC Dvd brander
Sony Dvd speler
Coolermaster Centurion behuizing
Met welke upgrade zou ik het beste qua performance kunnen merken in games. Kan later wel extra geheugen bijprikken voor bijv. Vista. Ik ben niet meer zo up-to-date als het gaat om computers, dus als er op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Ik kan dus beter zoiets nemen:
775 Intel Core 2 Duo E6300 1.8GHz BOX
MSI P965 Neo-F 775
ASUS 1950Pro 256MB
Heb de processor van 6400 naar 6300 gekozen omdat het anders over budget heen gaat.
Maar zal die AMD upgrade niet iets beter presteren omdat hij de 7600gt in sli zal draaien. Of is 7600gt in sli-mode slomer dan één 1950 pro?
[ Voor 50% gewijzigd door Logi op 19-12-2006 14:55 ]
Crysis wordt dx10 en die staat wel op m'n lijstje van games die ik wil hebbenWaarom zou je je videokaart over een jaar weer moeten upgraden? Voordat DX10 echt nodig wordt ben je wel een paar jaar verder.
Kun je ook prima spelen met een DX9 kaart. Als het alleen met een DX10 kaart speelbaar zou zijn zou het ook nauwelijks verkocht worden.drooger schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 16:03:
Als je voor een x1950 gaat, doe dan een x1950xt, scheelt iets van €50,-. Het verschil in performance is redelijk groot, vind ik. Ik zal wel een mooie review posten straks.
[...]
Crysis wordt dx10 en die staat wel op m'n lijstje van games die ik wil hebben
Verwijderd
Mijn systeem:
intel p4 2,4 geen hyper threading
asus p4s553-e
asus V8170 nvidia GeForce 4 mx 440
samsung 160gb 7200
300w voeding
Ik wil over ongeveer een jaar een dual core systeem kopen, maar ben wel helemaal verlekkerd geraakt. Heeft het nut om de video kaart te vervangen en zo ja voor wat voor kaart? Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, dat vind ik het systeem niet meer waard. Ik denk aan een maximum van 75 euro.
Het zou mooi zijn als het in 1024X768 zou kunnen draaien, maar ik kan prima leven met 800 X 600, ik wil alleen mooiere plaatjes
Dit topic is gesloten.