Op zoek naar City-Building games

Pagina: 1
Acties:
  • 7.355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 15:56

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Hey mede-GoTers,

Ik ben op zoek naar City-Building games. Onlangs heb ik CivCity: Rome kunnen proberen, en dat is erg leuk, alleen is het spel zo buggy dat hij constant vastloopt. Ik zoek dus andere City-Building games.

Ik ken zelf:

- Sim City (alleen is dit modern)
- Stronghold (te veel focus op oorlog)
- Black & White (te veel focus op oorlog)

Weet iemand nog andere redelijk recente (2-3 jaar oud mag nog) City-Building games? Het liefst in de middeleeuwen of ervoor :) Maar modern mag ook wel..

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 28-07-2006 17:26 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:36
De TS zoekt niet naar de naam van een spel, maar naar spellen die binnen een bepaalde categorie vallen.

Heb je spellen als Pharaoh, Settlers, Caesar en 1503 A.D. bekeken? Van Caesar weet ik dat er een nieuwe versie in de maak is, de overige spellen zijn helaas meer gedateerd. Desalniettemin spelen ze vaak nog wel leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
:? Ik zoek niet een specifiek spel hoor..
Sietse schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:36:
[...]

Pharaoh bij een vriend grijsgespeeld :P
Settlers deze serie trok me op de een of andere manier totaal niet
Caesar _O_ Maar helaas is deel IV nog niet uit :9
1503 A.D Ken ik niet, ff zoeken :D
^^

[ Voor 42% gewijzigd door Angeloonie op 28-07-2006 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Er stond laatst een artikel in de PU, met daar in civCityRome afgezet tegen GLORY OF THE ROMAN EMPIRE, misschien dat dat wat voor je is, ik weet de echte verschillen niet echt meer, de ene was iets dieper de ander iets meer casual geloof ik.

Maar misschien is het wat voor je!

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst is er nog een soortgelijk spel onder de naam City Life utigekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seamus21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
Ik vond het spel Knights & Merchants wel leuk vroeger. Eigenlijk is de bedoeling dat je de tegenstander verslaat. Het duurt echter geruimte tijd voordat je echt aan oorlog toekomt. Best een leuk spel waarmee je een soort city kunt bouwen.

Wat screenshots

Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

New York Tycoon City is misschien ook een leuke.
City Life vind ik persoonlijk 3x niks, speelt niet lekker en imho ziet simcity 3000 er beter uit.

En als je niet vies bent van oude games is Simcity 2000 leuk, lang niet zo complex als zijn opvolgers en je kunt je er prima mee vermaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 16:11
seamus21 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:45:
Ik vond het spel Knights & Merchants wel leuk vroeger. Eigenlijk is de bedoeling dat je de tegenstander verslaat. Het duurt echter geruimte tijd voordat je echt aan oorlog toekomt. Best een leuk spel waarmee je een soort city kunt bouwen.

Wat screenshots
W00t, echt blauw gespeeld dat spel :9 Sterker nog, heb hem 1.5 jaar geleden nog een keer geinstalleerd en vond het nog steeds vet. Als daar nog eens een remake van komt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[n.v.t.]

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Op www.simcity.com kun je gratis SimCity 1 spelen. Je moet alleen wel een ActiveX-plugin installeren, je moet dus IE gebruiken...

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simcity, natuurlijk
Emperor of the Middle Kingdom
Pharoah
Zeus
Ceasar 3

Of Settlers 2, maar dat valt net buiten het genre denk ik :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:53
- CivCity Rome
- Glory of the Roman Empire
- Settlers
- Pharaoh
- Ceasar 3
- Zues

Met name de Caesar serie en de Pharaoh serie heb ik werkelijk helemaal grijsgespeeld. Op dit moment staan beide ook nog op mijn PC :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 22:04
CivCity Rome is hardstikke nieuw natuurlijk... Veelbelovend ook, ik ben als Civ fan ook erg benieuwd. Ben nog geen reviews tegengekomen in ieder geval.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Blijkbaar leest niemand de TS of replies.

Ik geef aan dat CivCity geen optie is omdat ik die al geprobeerd heb en het spel constant vastloopt.

City Life en Immortal Cities: Children of the Nile lijken me wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Vond Children of the Nile erg lineair helaas, na een paar keer spelen is de lol eraf omdat je eigenlijk constant hetzelfde moet doen, en alles in dezelfde volgorde moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39
Ik speel ook CivCity Rome maar heb geen last van vastlopers. Zelf ook hard opzoek naar dit soort games dus ik houd het even in de gaten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 18:59
Ceaser 3, zoals al meerdere keren genoemd, lijkt me wel te voldoen.
Na enkele maps kun je kiezen of je het pad van de economie of de oorlog op wilt, welke bepalend is voor de gebouwen welke je kunt gaan bouwen en de scenraio's welke zich voor zullen doen.
De economische keuze lijkt me goed aan te sluiten bij je wens, zoals ik die uit de TS opmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Heb gisteren CivCity Rome opnieuw geinstalleerd nadat ik het er af had gedonderd na een vastloper :+ Tot nu toe geen vastlopers gehad. :)

Ik heb nu ook Immortal Cities: Children Of The Nile. Best een vermakelijke sim :) Alleen wat onduidelijk op bepaalde punten (verschillende termen gebruiken voor 1 ding, dan weet je op een gegeven moment ook niet meer wat wat is..) maar verder grafisch ook wel in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Angeloonie schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:35:
City Life en Immortal Cities: Children of the Nile lijken me wel wat :)
die laatste die kan ik afraden, geen uitdaging en redelijk saai, je bent er na een uurtje op uitgekeken.

En nogmaals de eerder genoemde spelletjes, nu met plaatjes :P
Emperor of the Middle Kingdom
Afbeeldingslocatie: http://www.armchairempire.com/images/Reviews/pc/emperor-rise-middle-kingdom/emperor-rise-middle-kingdom-4.jpg

Pharoah
Afbeeldingslocatie: http://www.educh.ch/t02.jpg

Zeus
Afbeeldingslocatie: http://journal.mycom.co.jp/news/2000/11/10/01al.jpg

Ceasar 3
Afbeeldingslocatie: http://mizutama.free.fr/blog/images/general/jpg/caesar3.bon.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 30-07-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 09:39
Ceasar 3 _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:28
Pharao vond ik ook wel leuk, heb eigelijk alleen maar 1 map gespeeld. de rest vond ik te moeilijk.
Ik heb ook goede verhalen over Civ City rome gehoord, dus die wil ik nog wel eens gaan uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Relatief vers van de pers:
Mooie stedenbouw op screens van Caesar IV

Wat hebben we vroeger toch veel plezier beleefd aan de Caesar-games. Een verzameling ideale bouw-sims, in de stijl van Sim City, maar dan net even iets anders. Ontwikkelaar Impressions kwam ook nog op geslaagde opvolgers als Pharaoh en Zeus, maar inmiddels is de ontwikkelaar niet meer. Jongeling Tilted Mill, eerder al verantwoordelijk voor Immortal Cities: Children of the Nile, heeft de taak op zich genomen om toch met een vierde Caesar-game te komen die de geest van diens voorgangers voortzet. Natuurlijk moet het nu wel allemaal in een 3D jasje gegoten worden, anders koopt men het niet meer. Gelukkig levert dit wel een erg fraai resultaat op. Nu hopen dat de sterke gameplay ook intact blijft.
Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/Ronn/200607/1154094467_3_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/ramms+ein/200605/1146693008_7_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/images/content/ramms+ein/200605/1146693008_5_3.jpg

Dus als je Civcity: Rome leuk vind, dan gaat dit ook wel bevallen lijkt mij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Dat weet ik ook wel zeker, maar helaas is hij er nog niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04

Mach

[END]Avengers

Mijn suggestie is niet echt een city-builder, maar wat dacht je van Civilisation ???

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Als Settlers je niets zegt, heb je waarschijnlijk Settlers 2 nog niet geprobeerd. Het is verdomd goed en helemaaaal niet zoals Settlers 3, 4 en 5. Helaas is 2 wel een beetje gedateerd maar ik vind dat het niet stoort. Je kunt tot 1024 in resolutie gaan geloof ik en het is nog steeds heel plezant spelen, en oorlog is er eigenlijk maar een kleine component van.

Civ City: Rome zit overigens vol grafische, gameplay, sound en disk-bugs. Met disks bedoel ik dat hij niet checkt of de schijf volzit alvorens op te slaan, wat een corrupte savegame oplevert, en ook als je mijn documenten folder niet bereikbaar is, gaat ie zijn saves en instellingen op een andere plaats opslaan, maar ik heb nog niet gevonden wáár. Spijtig want het heeft verder wel een goeie Caesar III-feel. Maar ik kijk vooral uit naar Caesar IV.

[ Voor 38% gewijzigd door bluppfisk op 01-08-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluppfisk schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:41:
Als Settlers je niets zegt, heb je waarschijnlijk Settlers 2 nog niet geprobeerd. Het is verdomd goed en helemaaaal niet zoals Settlers 3, 4 en 5. Helaas is 2 wel een beetje gedateerd maar ik vind dat het niet stoort. Je kunt tot 1024 in resolutie gaan geloof ik en het is nog steeds heel plezant spelen, en oorlog is er eigenlijk maar een kleine component van.
Er is een remake van... heb ik ergens rond zien zweven hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:42:
[...]

Er is een remake van... heb ik ergens rond zien zweven hier? :)
Hier bedoel je? ;)
[PC] settlers 2 remake!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
ah ja. wel er is een remake in de (re)maak.
cool ik verlang er iig naar! Ik hoorde ook van een total annihilation remake, maar dat is hier offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
bluppfisk schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:53:
ah ja. wel er is een remake in de (re)maak.
cool ik verlang er iig naar! Ik hoorde ook van een total annihilation remake, maar dat is hier offtopic
offtopic:
Geen remake, maar een on-officiëel vervolg:
[RTS] Supreme Commander (opvolger van Total Annihilation)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 18:12
Net even civcity:rome gespeeld, en moet zeggen dat het wel heel erg op ceasar 3 lijkt. Het gaat precies opdezelfde manier. Huisjes bouwen,huisjes van spulletjes voorzien,huisje upgrade zichzelf,voorzie huisje van nogmeer spulletjes,huisje upgrade weer etc. Het is eigenlijk ceasar 3 maar dan met nieuwe graphics.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Inderdaad, Caesar IV komt er binnenkort aan en gaat waarschijnlijk heel mooi worden.

Totdat het er is kan je je vermaken met de volgende games, allemaal gemaakt door de luitjes die nu Caesar IV hebben gemaakt:
  • Immortal Cities: Children of the Nile
  • Emperor: Rise of the Middle Kingdom
  • Zeus: Master of Poseidon (+ expansion)
  • Pharaoh (+ expansion)
  • Caesar III
  • Caesar II
  • Caesar I
(Chronologisch, nieuwste eerst)

Van deze vind ik persoonlijk Zeus nog altijd het leukst. Children of the Nile heeft dan wel modernere graphics en mogelijk betere gameplay, maar Zeus heeft gewoon veel meer sfeer: de (2D) graphics zijn heel lieflijk gemaakt en geven mooi het relaxte leven in Griekenland weer, de missies zijn mooi onderling verbonden via een verhaallijn, en last but not least zit er gewoon heel veel humor in het spel, vooral in de voice-acting van alle mensjes in je stadje.

Er zijn gewoon maar weinig spellen die naast alle standaardpunten als graphics, sound en gameplay ook goed scoren wat betreft humor en sfeer. Zeker tegenwoordig is alles zo steriel gweworden (EA games, anyone?) -- wij Nederlanders willen gezelligheid! :)

[ Voor 12% gewijzigd door netvor op 01-08-2006 16:23 . Reden: bla-blaBLA enz. ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
off-topic: nee; http://taspring.clan-sy.com/, maar dat telt eigenlijk niet als echte remake want de singleplayer zit er niet in (behalve tegen AI bots)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
imp schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:18:
en last but not least zit er gewoon heel veel humor in het spel, vooral in de voice-acting van alle mensjes in je stadje.
"That guy is such a doric" _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
anandus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:27:
[...]
"That guy is such a doric" _o_
Elke "walker" in je stad heeft een grieks-ogende naam; bij mij kreeg ik een keer een watchman (politieagent dus) met de naam "Rhobocop."

En vergeet niet de atleten met hun steroidenprobleem ala Arnie, en de acteurs: "It's meee! Your favorite ac-torr! ...now where are all the talent scouts?"

Oh, en als je het spel ergens hebt: zoek in de directory met de muziekbestanden (het zijn mp3tjes) het bestand "ekplixi.mp3" (of explixi.mp3 ofzo) op. Dat is pas een Easter Egg!

EDIT: het is inderdaad "ekplixi.mp3". Kennelijk is "ekplixi" Grieks voor "verassing." _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door netvor op 01-08-2006 16:41 . Reden: gevonden! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 19:06
imp schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:18:
Inderdaad, Caesar IV komt er binnenkort aan en gaat waarschijnlijk heel mooi worden.
Tsja... maar ik ben bang dat dat "heel mooi" eigenlijk het enige echt vernieuwende is Een goede city/nation builder mag zo lelijk als de nacht zijn, als de gameplay maar geweldig is. Helaas richten gameproducenten zich de laatste jaren vrijwel uitsluitend op het pimpen van de graphics, en staat gameplay erg laag op de prioriteitenlijst. Zelfs goeroes als Sid Meier hebben zich in de phat-coole 3D-graphics val laten lokken. Vooral sequels doen het de laatste jaren op dat punt (gameplay) belabberd, en ik verwacht dan ook niet al te veel van Caesar IV.

[ Voor 11% gewijzigd door Anders op 02-08-2006 03:10 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anders schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 03:09:
[...]

Tsja... maar ik ben bang dat dat "heel mooi" eigenlijk het enige echt vernieuwende is Een goede city/nation builder mag zo lelijk als de nacht zijn, als de gameplay maar geweldig is. Helaas richten gameproducenten zich de laatste jaren vrijwel uitsluitend op het pimpen van de graphics, en staat gameplay erg laag op de prioriteitenlijst. Zelfs goeroes als Sid Meier hebben zich in de phat-coole 3D-graphics val laten lokken. Vooral sequels doen het de laatste jaren op dat punt (gameplay) belabberd, en ik verwacht dan ook niet al te veel van Caesar IV.
Ach, als het de gameplay heeft van de voorgaande games, dan ben ik dik tevreden, hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Ikzelf genoot altijd van Cesar 3, erg leuke game. Jammer dat ik de cd kwijt ben, wil het eigenlijk nog wel een keer spelen. Als je SC niks vind zou ik voor C3 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vond ceasar 3 ook altijd erg leuk. Het enige jammere was dat de control over de goederenstromen altijd beetje waardeloos was. Ook had ik vaak overproductie en moest ik some een warehouse slopen om de mannetjes weer wat te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mooi topic dit... mijn soort games.

Het laatste dat ik gespeeld heb was Lincity-NG (next generation ofzo), een freeware spel dat het niet haalt bij alles wat hier genoemd wordt. Maar omdat het zo simpel van opzet is zie je veel van hoe het spel van binnen werkt (in dit geval denk ik een set heel simpele rate-equations), en dat is ook wel eens leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
hopelijk krijg je in caesar IV een beetje degelijke fps. Want Civ City: Rome is maar beroerd op dat vlak. Mijn 7800GT trekt het iig niet meer zo vlotjes vanaf ik een stad heb waar ook een colosseum en een circus maximus instaan. Bovendien suckt het uitzoomen zo, je circus blijft hoedanook schermvullend want je kan niet meer verder uitzoomen. Spijtig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
Anders schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 03:09:
Tsja... maar ik ben bang dat dat "heel mooi" eigenlijk het enige echt vernieuwende is.
Ik bedoelde "mooi" eigenlijk in de breedste zin van het woord, dus zeg maar "mooi om te spelen."

Afgaande op screenshots is C4 grafisch ongeveer gelijk aan CotN uit 2004. De developers hebben ook meerdere keren aangegeven dat CotN in vele opzichten een try-out was voor C4. Ze hebben namelijk het roer drastisch omgegooid na Emperor. Al hun spellen van C3 tot en met Emperor waren verwant: hetzelfde grafische platform, dezelfde basisprincipes (walkers enzo), enz. Alleen hebben ze vanaf C3 wel bij elke release nieuwe features toegevoegd, voornamelijk op het gebied van gameplay. Zo kreeg Pharaoh monumenten, kreeg Zeus roadblocks, en kreeg Emperor verbeterde handel (en Feng Shui).

Dit betekent dat je bij elk nieuw spel op steeds meer dingen moet letten. C3 was een heel stuk eenvoudiger dan Emperor. Bij Emperor moest je letten op het regelmatig offeren aan de goden; dit was er wel in C3, maar was een non-issue. Bij Emperor moest je letten op de prijs die je voor je waren stelde in de handelsposten; in C3 kon dit niet. En ga zo maar door.
Dit, en ook het feit dat het grafische platform inmiddels bejaard was, is de reden dat ze niet nog een nieuwe release hebben gemaakt, maar weer vanaf nul begonnen zijn.

Dat is dus CotN geworden; helemaal back to basics. En inderdaad, ik (en anderen in dit topic, zie ik) vonden CotN een beetje kaaltjes qua wat je moet doen. Gewoon gestaag de juiste gebouwtjes neerzetten, dat is zo'n beetje het spel. Diplomatie is afwezig, handel is heel beperkt, enz.

Volgens mij is C4 dus tot CotN wat Zeus tot C3 is, of wellicht wat Counter-Strike tot Half-Life is. ;)
Een zware, zware mod van het oude spel, met allerlei toevoegingen om het interessanter te maken.

Hmm, da's nogal een lapje tekst geworden.
/me moet misschien eens wat minder koffie drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
imp schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 17:05:
[...]

Ik bedoelde "mooi" eigenlijk in de breedste zin van het woord, dus zeg maar "mooi om te spelen."

Afgaande op screenshots is C4 grafisch ongeveer gelijk aan CotN uit 2004. De developers hebben ook meerdere keren aangegeven dat CotN in vele opzichten een try-out was voor C4. Ze hebben namelijk het roer drastisch omgegooid na Emperor. Al hun spellen van C3 tot en met Emperor waren verwant: hetzelfde grafische platform, dezelfde basisprincipes (walkers enzo), enz. Alleen hebben ze vanaf C3 wel bij elke release nieuwe features toegevoegd, voornamelijk op het gebied van gameplay. Zo kreeg Pharaoh monumenten, kreeg Zeus roadblocks, en kreeg Emperor verbeterde handel (en Feng Shui).

Dit betekent dat je bij elk nieuw spel op steeds meer dingen moet letten. C3 was een heel stuk eenvoudiger dan Emperor. Bij Emperor moest je letten op het regelmatig offeren aan de goden; dit was er wel in C3, maar was een non-issue. Bij Emperor moest je letten op de prijs die je voor je waren stelde in de handelsposten; in C3 kon dit niet. En ga zo maar door.
Dit, en ook het feit dat het grafische platform inmiddels bejaard was, is de reden dat ze niet nog een nieuwe release hebben gemaakt, maar weer vanaf nul begonnen zijn.

Dat is dus CotN geworden; helemaal back to basics. En inderdaad, ik (en anderen in dit topic, zie ik) vonden CotN een beetje kaaltjes qua wat je moet doen. Gewoon gestaag de juiste gebouwtjes neerzetten, dat is zo'n beetje het spel. Diplomatie is afwezig, handel is heel beperkt, enz.

Volgens mij is C4 dus tot CotN wat Zeus tot C3 is, of wellicht wat Counter-Strike tot Half-Life is. ;)
Een zware, zware mod van het oude spel, met allerlei toevoegingen om het interessanter te maken.

Hmm, da's nogal een lapje tekst geworden.
/me moet misschien eens wat minder koffie drinken.
* anandus had niet geklaagd als ze gewoon bij het oude systeem in een 3D-jasje waren gebleven.
Why change a winning team?
(al is dat haastige offeren in Emperor wel vreselijk irritant, de rest is tof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD
  • Laatst online: 18-10 14:25

JohnD

Bernd

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-10 11:07

Basszje

Reisvaap!]

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:40:
Laatst is er nog een soortgelijk spel onder de naam City Life utigekomen.
Als je niet van bugs houdt kan ik die van harte afraden ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar waar is de demo van Civcity te krijgen? :?

[ Voor 2% gewijzigd door anandus op 06-08-2006 15:59 . Reden: een dome is geen demo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basszje schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 11:20:
[...]

Als je niet van bugs houdt kan ik die van harte afraden ;)
Of van Starforce :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Anno 1503 kan je ook nog eens proberen, das een middeleeuwse citybuilder waarbij je (uiteraard) ook moet handelen :P.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-10 16:35
CivCity kan ik na ampele overwegingen toch ook wel afraden. Vrij onoverzichtelijk (onduidelijk waar behoefte aan is en waaraan niet) en ook de tutorial helpt niet echt. Bovendien is het plaatsen onnodig ingewikkeld IMHO. Ik denk dat Ceasar4 een betere keus zal worden, gezien z'n degelijke voorganger ;)

Simcity 4 (Deluxe) kan ik iedereen overigens zondermeer aanraden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp

Tripp

Wreah

Breepee schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:07:
CivCity kan ik na ampele overwegingen toch ook wel afraden. Vrij onoverzichtelijk (onduidelijk waar behoefte aan is en waaraan niet) en ook de tutorial helpt niet echt. Bovendien is het plaatsen onnodig ingewikkeld IMHO. Ik denk dat Ceasar4 een betere keus zal worden, gezien z'n degelijke voorganger ;)

De grootste domper van dat spel is toch wel dat als een house ready is voor de volgende stap(dus upgrade) op sommige momenten, ineens veel meer space nodig heeft. Dat terwijl je alles al volgebouwd hebt :|.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Laatst online: 02-10 11:09
CivCity: Rome en Glory of the Roman Empire frusteerde me echt enorm.. vind het om eerlijk te zijn behoorlijk slecht in elkaar gezet allemaal. Je zou bijvoorbeeld denken dat als je een groot colloseum bouwt die 15,000 inwoners (dat zijn dus 15 hutjes in totaal ofzo...) toch wel dat colloseum weten te vinden.. niet dus. Ieder hutje heeft een cirkeltje waarin hij zijn behoefte kan halen.. dus binnen dat cirkeltje (wat dus wel heeeel klein is) moet je eerst een put zetten. Dan moet er een kledingwinkel komen, dan een theater, dan wat luxe artikelen, en dan weer een colloseum. Tegen die tijd dat je bij een colloseum bent aangekomen haalt dat cirkeltje nog maar dat colloseum. Kans is groot dat je slechts 1 á 2 hutjes hebt die echt al hun behoefte halen. Terwijl ja.. visueel gezien zegmaar.. de romeinse supermarkt toch echt maar 2 straten verderop ligt. Bij die Ceaser series had je niet dat gedoe met te kleine cirkeltje waarbinnen alles moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Zo slecht zit civ city niet in elkaar vind ik. (Een demo is er trouwens nog niet denk ik, ik heb het spel gewoon.) De hutjes hebben een kleine actieradius, dat klopt, maar hutjes hebben dan ook niet veel nodig (enkel water en later wat basic dingen). Enkel de groteren (insulae en domus) hebben behoefte aan grotere dingen zoals een colosseum. De actieradius van een huis wordt ook groter wanneer ze in "level" verhogen: ze hebben dan eventueel slaven om de goederen op te halen. Dus valt het plaatsen nog wel mee. Wat ik dus doe is het volgende: ik maak een kleine wijk waar de basisbehoeften verzadigd kunnen worden, met olive press, butchers, bakeries, tailor shops, doctors, baths, beds, etcetera. Daarin komen dan de hutjes.

Eens de hutjes naar insulae upgraden, zet ik ze in een andere wijk die ik gemaakt heb, waar meer basisbehoeften voldaan kunnen worden. Omdat de actieradius ook groter is, kunnen veel meer diensten binnen bereik gezet worden. Als ze dan weer upgraden naar domus, kun je weer meer diensten bnnen bereik zetten, enzovoort. De lege plekken van hutjes die weg zijn omdat ze geupgraded zijn, kunnen weer opgevuld worden met eersterangs hutjes 'shacks'. enzovoort.

WEL belangrijk is dat je weet dat er een stomme bug in het spel zit. Als je een piping access hebt, heb je eigenlijk geen wells nodig. Dus ik bouw altijd een cistern ipv wells. Maar als je een shack zet, registreert die door een bug niet, dat hij piping access heeft. Daarom moet je het hutje even verplaatsen naar elders en dan weer terugzetten. Dan begint het wel te evolueren. Beetje stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 21:56

Blauw

De Schreeuw

Ik vind CivCity echt een forse tegenvaller. Die poppetjes in de huisjes zijn ook alleen maar bezig om spullen 'op te halen' en die cirkels zijn inderdaad belachelijk klein. Daardoor krijg je nooit een mooi citybeeld ;) Daar komt ook nog eens bij dat de eerste 5 missies belabberd simpel zijn en dat je daardoor nooit echt lekker door kan bouwen. Waar ik in hoge mate last van had was dat mijn expenses veel hoger waren dan de inkomsten uit tax. etc. Wat me ook enorm ergert (maar misschien ben ik wel heel onnozel) is dat je die gebouwtjes niet een kwartslagje kan draaien. Of kan dat wel maar zie ik gewoon niet hoe dat kan? In ieder geval: het is niet intiutief ;)

Op de een of andere manier deed CivCity me na verloop van tijd enorm verlangen naar Caesar 3. Werkt die nog goed in windows XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp

Tripp

Wreah

Blauw schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:08:
Ik vind CivCity echt een forse tegenvaller. Die poppetjes in de huisjes zijn ook alleen maar bezig om spullen 'op te halen' en die cirkels zijn inderdaad belachelijk klein. Daardoor krijg je nooit een mooi citybeeld ;) Daar komt ook nog eens bij dat de eerste 5 missies belabberd simpel zijn en dat je daardoor nooit echt lekker door kan bouwen. Waar ik in hoge mate last van had was dat mijn expenses veel hoger waren dan de inkomsten uit tax. etc. Wat me ook enorm ergert (maar misschien ben ik wel heel onnozel) is dat je die gebouwtjes niet een kwartslagje kan draaien. Of kan dat wel maar zie ik gewoon niet hoe dat kan? In ieder geval: het is niet intiutief ;)

Op de een of andere manier deed CivCity me na verloop van tijd enorm verlangen naar Caesar 3. Werkt die nog goed in windows XP?
scrollwheel draait gebouwen dacht ik. En de ranges van gebouwen worden steeds groter, als het van die "flatjes" worden kan je ze op winkeltjes plaatsen(of andersom, en als ze daarna nog groter worden hebben ze al een vette range.
Maar dat systeem loopt toch niet helemaal lekker :N.

Genoeg over dit tegenvallende spel, weet de topicstarter in ieder geval dat het niet zozeker een aanrader is :').

[ Voor 4% gewijzigd door Tripp op 07-08-2006 18:22 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Tripp schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:20:
[...]

Genoeg over dit tegenvallende spel, weet de topicstarter in ieder geval dat het niet zozeker een aanrader is :').
* Angeloonie TS meldt :P

CivCity is erg leuk, maar ik erg me ook kapot aan die dingen.

1) Te kleine radius
2) Te kleine kaarten, amper grond om lekker te bouwen
3) Alles hutjemutje op elkaar (zie ook 2))
4) Gebouwen zoals farms en Baths zijn te groot. (zie ook 2))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Angeloonie schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:29:
[...]

/me TS meldt :P

CivCity is erg leuk, maar ik erg me ook kapot aan die dingen.

1) Te kleine radius
2) Te kleine kaarten, amper grond om lekker te bouwen
3) Alles hutjemutje op elkaar (zie ook 2))
4) Gebouwen zoals farms en Baths zijn te groot. (zie ook 2))
:'( Ik was van plan civcity rome te gaan kopen vanmiddag maar daar zie ik dan nog maar even van af als het echt zo slecht is als hierboven geschreven.
Hopen dat het "gefixed" gaat worden in de eerste patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Over een week is de demo van Caesar IV uit. Dat kan ons vast even zoethouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:31:
[...]

:'( Ik was van plan civcity rome te gaan kopen vanmiddag maar daar zie ik dan nog maar even van af als het echt zo slecht is als hierboven geschreven.
Hopen dat het "gefixed" gaat worden in de eerste patch.
Zou ik niet op rekenen want daarvoor zal het halve spel omgebouwd moeten worden.

Die demo van Keizer Vier lijkt me leuk ja :)

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 09-08-2006 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 21:56

Blauw

De Schreeuw

anandus schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 15:02:
Over een week is de demo van Caesar IV uit. Dat kan ons vast even zoethouden :P
Goed nieuws, deeltje 3 heb ik erg lang gespeeld maar dat had op een gegeven moment t nadeel dat hele grote maps onoverzichtelijk werden en dat alle pakhuizen etc. vol gingen zitten met allemaal troep die je nooit meer kwijtkon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
http://www.gamer.nl/doc/33962

Anno 1701 over een 2,5 maand is misschien ook wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp

Tripp

Wreah

Tof dat er een aantal nieuwe citybuidling games uitkomen. Settlers 2, Ceasar 4, Anno 1701 :9.

De Anno series heb ik allebei gespeeld, maar nooit uitgespeeld. Op gegeven moment werden die te saai of te nodeloos ingewikkeld. In ieder geval had ik geen zin mee rom verder te spelen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men is bezig met een patch voor CivCity Rome. Dit zou enkele bugs moeten oplossen. Wat betreft het uitzoomen verwijs ik naar de Nero-hack ( tijdens spel op Enter drukken, vervolgens NERO typen en wederom op Enter rammen, met shift-c unlock je de camera) waarmee je meer kunt in- en uitzoomen en tevens uit de isometrische view kunt komen.

(voor de mods: dit is door een dev van het spel zelf gepost op www.civcityforums.com.)

Ik denk dat topicstarter het beste kan wachten op Caesar IV en wellicht tot die tijd eens de demo kan spelen van Settlers II - The Next Generation. De laatste is weliswaar niet echt een citybuilder, maar valt wel in het genre. Qua oude games ben ik een grote van de Impressions/Sierra games zoals Pharaoh, Zeus en Emperor. CivCity lijkt ook erg op deze games, meer dan Children of the Nile welk een totaal andere speelstijl vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Dammit. Settlers II demo doet "invalid call" bij mij en daarna een exception error. misschien eens op de 7800 testen op mijn kot.

• netvor
Demo van Caesar IV is uit!

klikkerdeklik

Dit gaat een leuk weekendje worden. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Man wat een zwaar spel. Sinds wanneer kun je een city builder niet meer op volle settings draaien op een 7800GTX en 2 Gb RAM? Ik gok dat ik zowat 40 fps heb op een lege map. Denk dat dat met een paar gebouwen rap naar 20 daalt.

Oh en heeft nog iemand bij die settlers 2 demo het probleem dat de autosave stopt met werken? Mijn autosave blijft dezelfde savegame. Hij zegt wel om de vijf minuten: autosave, maar de inhoud van mijn autosave slot blijkt niet te veranderen.. ?

[ Voor 35% gewijzigd door bluppfisk op 19-08-2006 23:41 . Reden: s2 prob ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 18-10 01:10

TheVMaster

Moderator WOS
Breepee schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 21:07:

Pfff.....ik vond CivCity tot nu toe wel oke, maar ik moet nu marmer verhandelen. De marmer ligt bij het handelsschip, maar op de een of andere manier wil men het niet het schip in laden en dus gaan handelen :(
Daardoor krijg ik dus geen graan om brood te maken zodat mijn huizen kunnen 'groeien'... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Geld genoeg? Trade route geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Geld zat...maar eh....er staat een gestippeld lijntje tussen 2 plaatsen (er zijn overigens maar 2 plaatsen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39
Die bug had ik ook last van. Ik begon toch al steeds meer irritante dingen aan het spel te ontdekken dus ben er toen maar mee opgehouden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DutchCommando schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:
Die bug had ik ook last van. Ik begon toch al steeds meer irritante dingen aan het spel te ontdekken dus ben er toen maar mee opgehouden ;).
Echt waaaardeloos :( waren er nu al patches voor uit dan?
Pagina: 1