Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ach, zo achteraf kijken kan ook prima. Helemaal tegengaan kun je het toch niet, en zoals Outerspace al zegt denk ik dat er aardig wat false positives zouden zijn.Nexxennium schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:21:
Wellicht hoort dit weer in de feature requests: het opvragen van profielen monitoren. Als iemand in kortere tijd, zeg een dag, 20+ profielen opvraagt dan kan dat als "verdacht" worden aangemeld. En eventueel daarna de e-mailadressen gewoon niet meer tonen. Dat maakt het wellicht makkelijker om dit soort praktijken te voorkomen en/of op te sporen.
moto-moi is nu in elk geval aan het kijken of er middels de logfiles wat te achterhalen valt.
[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 26-07-2006 21:36 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Hahaha en dan, wat willen ze claimen?...Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:22:
[...]
Je kunt geen e-mails verzamelen als je niet ingelogd bent. Je kunt niet inloggen als je niet geregistreerd bent. En als je wel geregistreerd bent, ben je ook akkoord gegaan me de algemene voorwaarden.
[...]
Combineer dat met
[...]
En daarmee is best een heel creatieve brief te maken.
De OPTA werd hier al aangehaald. Vziw kan die een boete opleggen.
Verwijderd
Provider inlichten? Het is ffs een kvk geregistreerd bedrijf, wanneer die de OPTA achter zich aankrijgen (het is ook volgens NL recht strafbaar) dan zullen ze niet blij zijn.
Door onze database te misbruiken voor spamactiviteiten loopt GoT/T.net een slechte naam op, en daar is wel degelijk een claim voor in te dienen. Schadeloosstelling kan in deze best prijzig zijn.
Ik acht de kans erg klein dat je op basis van die claim iets uitgekeerd zult krijgen. Hoe wil je bv de schade die je zou hebben opgelopen kwantificeerbaar maken?-NMe- schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:40:
[...]
Door onze database te misbruiken voor spamactiviteiten loopt GoT/T.net een slechte naam op, en daar is wel degelijk een claim voor in te dienen. Schadeloosstelling kan in deze best prijzig zijn.
Bovendien zullen lang niet alle providers overgaan tot afsluiten op basis van een e-mail of brief zonder bewijs en / of gerechtelijk bevel.
Helaas is dit een kwestie van zaken die we vaker mee gaan maken de komende tijd. Spammers zitten niet stil en zijn al druk bezig met het maken van adres farming software welke OCR op e-mails in plaatjes kan uitvoeren maar welke ook in staat is de beveiliging van het overtypen van een passphrase te omzeilen door simpelweg de karakter detectie te verbeteren.
[ Voor 37% gewijzigd door Bor op 26-07-2006 23:21 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Zolang de provider ziet dat je geen spam verstuurt vanaf je verbinding is er niks aan de hand.André schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:54:
En afgesloten worden door je provider is iets wat al heel snel kan gebeuren en waar je ook niet blij van wordt
Ik heb het mailtje ook gehad. Ik vroeg me al af of het inderdaad via GoT mijn mail adres is achterhaald.-NMe- schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:34:
Als er meer mensen zijn die dit mailtje gehad hebben, dan horen we dat graag trouwens.
edit mail en headers verstuurd naat gathering mailbox.
wat me trouwens opval is dat Nexxennium en ik weinig gemeen hebben mbt postgedrag. Als ik zo snel kijk. Ik voornamelijk HK NT NOS en PNS (denk ik zo) en Nexxennium vooral WEB. Ook onze userids komen niet bij elkaar in de buurt.
[ Voor 83% gewijzigd door TrailBlazer op 27-07-2006 08:33 ]
Natuurlijk kan T.net wel degelijk onderbouwen dat de community-basis een belangrijke grond is voor zijn activiteiten en dat daarbij ook een vorm van vertrouwen van de gebruikers erg belangrijk is.Bor de Wollef schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:19:
[...]
Ik acht de kans erg klein dat je op basis van die claim iets uitgekeerd zult krijgen. Hoe wil je bv de schade die je zou hebben opgelopen kwantificeerbaar maken?
het spammen van gebruikers is een direkte aantasting van het functioneren van deze community en Tnet kan dan argumenteren dat daardoor een percentage van zijn omzet zou kunnen wegvallen....
Dan is het altijd de vraag of een rechter dat accepteert als 'mogelijke' schade, echter het is mogelijk om gewoon een inschatting van de potentiele schade te maken, die kan optreden als men dit niet stopt.
Juist omdat zo'n rechtzaak mogelijk sterke jurisprudentie schept, kan het gewoon goed zijn dit te proberen. Ook al met een symbolische boete zou het volgens mij een succes zijn.
een percentage van de Tnet omzet als boete, schikt denk ik wel degelijk een heleboel spammers af (Natuurlijk niet de buitenalndse algemene spammers, maar die richten zich ook niet op de tnet mailadressen, dat is hen teveel werk; wél specifiek gerichte spam, dus nederlands en gericht op de IT, maar die kun je ook goed aanpakken)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Dat is een inschatting die we vooraf maken. Jij acht de kans op succes (dwz een beste schadevergoeding) redelijk hoog in blijkbaar terwijl ik die kans eigenlijk heel hoog acht. Ik denk eerder dat de spammer een boete oid zal krijgen. Hoe wil je de schade uberhaubt kwantificeerbaar maken? Dat blijft natuurlijk altijd een "what if" verhaal, natte vingerwerk.RM-rf schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 09:22:
[...]
Natuurlijk kan T.net wel degelijk onderbouwen dat de community-basis een belangrijke grond is voor zijn activiteiten en dat daarbij ook een vorm van vertrouwen van de gebruikers erg belangrijk is.
het spammen van gebruikers is een direkte aantasting van het functioneren van deze community en Tnet kan dan argumenteren dat daardoor een percentage van zijn omzet zou kunnen wegvallen....
Dan is het altijd de vraag of een rechter dat accepteert als 'mogelijke' schade, echter het is mogelijk om gewoon een inschatting van de potentiele schade te maken, die kan optreden als men dit niet stopt.
Maar goed, dat is de discussie op dit moment ook niet.
Is het spammen inmiddels gestopt? Hebben we een beeld van de omvang van de spam actie? Ik zie hier maar een zeer beperkt aantal meldingen namelijk. Het kan niet zo zijn dat die mensen hun mail adres per ongeluk toch ook ergens anders hebben gebruikt?
hierin staat niks over het verzamelen en door verkopenOuterspace schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:17:
[...]
Daar staat wat mag en niet. En toevallig valt dit onderwerp daar ook tussen
Lekker zijn is een gave :)
En wat nou als het een Joe Job is?André schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 22:54:
En afgesloten worden door je provider is iets wat al heel snel kan gebeuren en waar je ook niet blij van wordt
Header en mail zijn onderweg.
Er zit trouwens ook een IMG in het mailtje zodat de zender kan zie of het email adres werkt.
Gelukkig staan de image standaard uit bij mij.
[ Voor 19% gewijzigd door LuCarD op 27-07-2006 10:11 ]
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Uiteindelijk valt het nog altijd onder misbruik, wat ook wordt uitgesloten.Thrillseeka schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 09:59:
[...] hierin staat niks over het verzamelen en door verkopen
We moeten denk ik niet doen alsof we in staat zijn om alle spampogingen via of met behulp van GoT / T.net door middel van rechtzaken onmogelijk te maken. Wat wél kan is een zo groot mogelijk inspanning te leveren om de spammer of degene die misbruik heeft gemaakt van zijn of haar account dwars te zitten - bijvoorbeeld met een rechtzaak. En een rechtzaak op zich is natuurlijk al vervelend genoeg
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Ik denk dat het meer ging om het feit dat er wel degelijk werk van wordt gemaakt en wordt gekeken naar de mogelijkheden. Het is denk ik wel belangrijk goed te communiceren dat GoT / T.net dit serieus opneemt. Consequenties naar een account lijken met niet meer dan logisch, mocht er voldoende grond voor zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas
Wordt er vanuit t.net hier nog actie op ondernomen? Of is het te lastig om hard te maken?
Even terzijde dat dit echt een spamrun op een groep GoT-users schijnt te zijn geweest, het enkel gebruiken van een bepaald e-mail adres op een bepaalde site is gèèn garantie dat spammers het adres niet vinden. Zo heb ik een keer meegemaakt dat ik spam kreeg op een adres dat ik zelfs nog nooit had gebruikt... gewoon omdat een spammer adressen willekeurig liet genereren blijkbaar en bij mij trof 'ie toevallig een bestaand adres.Suffie schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:51:
ik heb hetzelfde emailtje gehad als de TS en ik heb dit emailadres echt nog NOOIT ergens anders voor gebruikt
*knip*
Ik heb er niet al te veel in rondgekeken, maar ik denk dat de complete lijst met users waaraan de spam is verzonden nog wel ergens is te vinden in zijn systeem... pruts0r!
[ Voor 30% gewijzigd door NMe op 27-07-2006 14:09 ]
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Remy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:48:
[...]
We zijn hier zeker mee bezig - we nemen dit zeer serieus op en dit zal niet zonder consequenties zijn: daarnaast is het gezien de data die we nu hebben, niet zo lastig om hard te maken

Achteraf kan niet prima. Je hebt er niks aan om achteraf het useraccount van de spammer te blokkeren, de emailadressen zijn toch al ingebrand op de spam Cd-roms.-NMe- schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 21:34:
[...]
Ach, zo achteraf kijken kan ook prima. Helemaal tegengaan kun je het toch niet, en zoals Outerspace al zegt denk ik dat er aardig wat false positives zouden zijn.
Het idee "Meer dan X profiel requests in een uur? -> Verberg emailadres" lijkt me eigenlijk prima. Profielsletten als Outerspace kunnen nog prima het profiel bekijken, en spammers kunnen niet meer massaal spammen. Het zal ook niet al te moeilijk moeten zijn om deze functie in React te bouwen.
Ikzelf heb trouwens een aparte T.net email alias welke ik gemakkelijk blokkeren kan indien ik te veel spam ontvang, dat werkt ook wel
[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 27-07-2006 13:43 ]
🌞🍃
Ik heb namens jullie de excuses aanvaard en met de belofte van EuroRSCG dat het niet meer gaat gebeuren is dit wat mij betreft afgehandeld.Het is geenszins onze bedoeling geweest irritatie op te wekken onder jullie leden. Hiervoor onze oprechte excuses.
Ik ben morgen beperkt achter een PC te vinden dus alvast mijn excuses als ik laat reply
Bevelander komt er inmiddels toch ook niet meer met een excuus vanaf?
Ze hebben moedwillig adressen geharvest onder een hele waardevolle doelgroep en die adressen ook nog doorverkocht aan hun klant. Ik denk dat ze daar goed voor betaald zijn. Als T.net genoegen neemt met een excuus wordt daar niet echt een voorbeeld mee gezet.
Users worden voor minder gebanned als ze een keer de policy overtreden.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
with ^^^^Boss schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:14:
Ze hebben moedwillig adressen geharvest onder een hele waardevolle doelgroep en die adressen ook nog doorverkocht aan hun klant. Ik denk dat ze daar goed voor betaald zijn. Als T.net genoegen neemt met een excuus wordt daar niet echt een voorbeeld mee gezet.
Users worden voor minder gebanned als ze een keer de policy overtreden.
Wanneer er geld is verdiend aan informatie die uit de GoT database geharvest is, dan lijkt het mij toch dat je dat geld, op grond van 'ongerechtvaardigde verrijking' verhaalt ? En dan gaat 't niet om het geld, maar om het principe.
Een uitspraak van een rechter over dat onderwerp maakt ook dat t.net in het vervolg sterker staat.
En voor de rest: een beding met een direct opeisbare boete lijkt me heel praktisch in de AV...
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Maar verder - de user is ook gewoon gebanned
[ Voor 19% gewijzigd door elevator op 28-07-2006 08:30 ]
En zijn vrouw, zijn kinderen, zijn hele familie, zijn buren en zijn huisdieren!
Maargoed... ik snap dat dit soort dingen een afweging is tussen hoeveel moeite je wilt doen, wat het je kost en wat je er uiteindelijk an hebt. Bij iemand die echt web-newbie is kan ik het me voorstellen dat je het er bij laat zitten, maar bij dit soort figuren...
Geef het anders even door aan de juridische afdeling van VNU. Dan zien we eindelijk een leuk voordeel van die hele overname
Plus een getekende verklaring dat zij de emailadressen vernietigen, en dat zij alleen gebruik maken van Confirmed opt-in mailings.
Dit imho geen extreme eis.
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Verwijderd
Dat lijkt me de verkeerde attitude. De OPTA is hier heel duidelijk in.zeef schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:33:
Ik heb namens jullie de excuses aanvaard en met de belofte van EuroRSCG dat het niet meer gaat gebeuren is dit wat mij betreft afgehandeld.
Ik wil eigenlijk voorstellen dat jullie contact opnemen met de OPTA. Anders doe ik, of $GoTer, het wel. De OPTA zal zeker geïnteresseerd zijn in jullie gegevens.
Daarnaast zullen nieuwe GoT'ers straks ws. veel meer aan DM's gaan doen (zie Nieuwe versie van GoT komt eraan ) dan aan emailen, en ook dat is te controleren
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het is gewoon een foutje geweest van iemand die de opdracht had om een bepaalde site voor te leggen aan wat terzake kundige experts. Als mensen die de mail gehad hebben willen gaan klagen bij de OPTA dan moeten ze dat zeker doen, het is je goed recht om dat te doen. Nadat ik gisterenavond uitvoerig met de directeur van Euro RSCG 4D gesproken heb ben ik er van overtuigd dat het a. een fout was en b. ze er echt spijt van hebben en c. dit zo niet meer zal gebeuren.
Uit het telefoon en mail contact was het voor mij duidelijk dat het echt per ongeluk zo is gegaan. Dat is een schrale troost, dat weet ik. Mocht er in de toekomst via dezelfde club op dezelfde manier gehandeld worden dan sta ik persoonlijk bij de deur van de OPTA om die voor jullie open te houden.
Oh ja, over schadevergoedingen, rechters, eisen en boete. Antwoord is nee
Onze naam is eerder beter geworden omdat we direct gehandeld hebben om de overlast te doen stoppen. Als laatste de kosten. Voordat je bij een rechter zit hebben we al heel wat advocaten uurtjes gedraaid (à 240 euro ex BTW). En zekerheid dat je wint heb je ook niet. Ik heb zo'n idee dat VNU er ook zo over denkt
[ Voor 31% gewijzigd door zeef op 28-07-2006 10:09 ]
De OPTA legt ook geen plicht op aan mensen om vooral altijd 'aangifte' te doen....
als jij bv een aanrijding hebt ben je ook niet gedwongen hiervan aangifte te doen, je kunt het ook gewoon zelf al regelen, tenzij er grotere schade is en je verzekering dat vereist of tenzij je wilt voorkomen dat het tot een conflict tussen beide partijen kan komen is het erbij halen van een onafhankelijke instantie zinnig...
In dit geval is dit geregeld doordat er duidelijk contact is geweest (naar ik meen telefonisch met de directeur van dat bedrijf) en waren ook die mensen van dat bedrijf een beetje geschrokken ...
Dat heeft volgens mij veel meer zin, namelijk omdat je mensen laat inzien dat ze fout zaten ...
Om te vergeljken met hoe we op GoT met Gebruikers omgaan:
Iemand die zich registreert en gelijk in de eerste post al een spamthread opzet of zelfs meerdere, ontvangt daarvoor een 'afkoelban' ...
Daarbij krijgt die persoon dan een mail met uitleg dat dit spammen absoluut niet geapprecieerd wordt en zeer streng bestreden, maar als de persoon aangeeft dit niet meer te doen dat hij dan een verzoek kan indienen unbanned te worden, dat hij dan wel volgens de regels kan verderposten (en ja, ik ken voorbeelden waar iemand na zo'n verkeerd begin een unban aanvroeg en uiteindelijk gewoon een 'normale' user was).
Als hij graag wil dat mensen een URL bezoeken, kan hij die URL dan in zijn sig zetten of in zn homepage-icoon.
Oftewel; Ja, er wordt zeer streng en direct gehandeld, maar als mensen zelf maar duidelijk maken te realiseren daar fout te zitten, en inzien dat het beleid op GoT zo werkt, is er weinig reden om daarover moeilijk te blijven doen; dan is wel degelijk het belangrijkste aspect van het GoT-beleid bereikt en dat is dat mensen zich eraan houden.
Als het gaat om 'herhalers', mensen die bij herhaling dezelfde fouten maken... tja, dan is er een stuk minder begrip.
Verder is natuurlijk iedereen vrij als hij zelf benadeeld is daar eigen actie op te ondernemen.
[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 28-07-2006 10:09 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Verwijderd
Aardig pleidooi, het gaat alleen niet op in deze situatie.RM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:06:
[...]
Dat heeft volgens mij veel meer zin, namelijk omdat je mensen laat inzien dat ze fout zaten ...
1) GoT is één (kleine) wereld.
2) Email beperkt zich niet tot GoT.
3) T.net kan niet controleren of:
a) Het bedrijf al eerder in de fout is gegaan
b) Het bedrijf nog een keer de fout in zal gaan
Daarom is er de OPTA. De OPTA zal heus geen boete opleggen als het daadwerkelijk om een (eerste) fout gaat. Zij kunnen echter wel achterhalen of het bedrijf al eens eerder de fout in is gegaan, en zij zullen ook in de gaten houden of het bedrijf in de toekomst nog een keer in de fout zal gaan.
Natuurlijk is er geen schade, maar ik geloof er echt niets van dat dit een fout is. Zij zijn professionals die hier dagelijks mee bezig zijn en naar ik vermoed wel vaker op het randje zullen opereren. Wat dat betreft denk ik dat VNU / Tweakers ook een voorbeeld moet stellen over hoe ze bedrijven aanpakken die tegen de policy in e-mail adressen harvesten. Anders is het de volgende keer een ander bedrijf dat ook echt heel per ongeluk zomaar een foutje heeft gemaakt. Domme stagair, kan gebeuren. Een simpel excuus en je hebt ondertussen toch mooi voor je klant een hele dure doelgroep aangeschreven en daar goed voor betaald gekregen. Ik heb namelijk ook een beetje het idee dat ze echt gericht adressen hebben zitten zoeken en niet willekeurig profielen hebben genomen.
Ik neem aan dat dit ook zwart op wit is gezet? En wat doen ze verder met de mailadressen (mogelijk al doorgespeeld / verkocht?)?zeef schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:33:
Inmiddels heb ik contact gehad met de directie van het betrokken bedrijf. Ons is beloofd dat alle activiteiten via de FP of GoT profielen ogenblikkelijk worden gestaakt en de directie van EuroRSCG biedt jullie hun oprechte excuses aan voor de overlast.
[...]
Ik heb namens jullie de excuses aanvaard en met de belofte van EuroRSCG dat het niet meer gaat gebeuren is dit wat mij betreft afgehandeld.
Ik ben morgen beperkt achter een PC te vinden dus alvast mijn excuses als ik laat reply
Als ik zeefs post goed lees, dan werd iemand van dat bureau gewoon gevraagd "kun je even deze site aan een paar experts ter zake voorleggen?". Die persoon heeft daarop gewoon wat e-mailadressen op GoT bijeen gesprokkeld en die mail gestuurd. 't Is niet alsof er echt geharvest is of alsof de adressen voor andere spamruns gebruikt zijn lijkt me.
Om eerlijk te zijn, ik heb meer vertrouwen in een persoonlijke aanpak en de werking van een telefoontje met de directeur dan dat ik werkelijk geloof dat de OPTA effectief optreed tegen zulke kleine vissen als dit marketingbureautje.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:15:
[...]
Aardig pleidooi, het gaat alleen niet op in deze situatie.
1) GoT is één (kleine) wereld.
2) Email beperkt zich niet tot GoT.
3) T.net kan niet controleren of:
a) Het bedrijf al eerder in de fout is gegaan
b) Het bedrijf nog een keer de fout in zal gaan
Daarom is er de OPTA. De OPTA zal heus geen boete opleggen als het daadwerkelijk om een (eerste) fout gaat. Zij kunnen echter wel achterhalen of het bedrijf al eens eerder de fout in is gegaan, en zij zullen ook in de gaten houden of het bedrijf in de toekomst nog een keer in de fout zal gaan.
het artikel dat aangehaald werd was een aanklacht tegen Bevelander die veel publiciteit al haalde met enorme massale mailings van miljoenen adressen (5,8 miljoen) ..
Natuurlijk leuk voor de publiciteit maar dat betekent niet dat de OPTA genoeg mankracht heeft om werkelijk altijd ook zo grondig op te treden.
De kleine vissen verdwijnen meestal op een hoop en komen pas naar boven als de klachten zich écht opstapelen.
Natuurlijk voor een systeem kan het melden van misbruik zinnig zijn, het kan gebruikt worden voor registratie en bij aanhoudend misbruik zeer nuttig zijn om iemand te stoppen bij zwaar overlast.
maar in dit geval zijn er genoeg gronden om sterke twijfels te hebben
Over de 'professionaliteit' ...
ik heb niet alle gegevens over hoe de mailadressen zijn opgevraagd, maar ik heb het sterke idee nav datgene wat erover uit de logs gehaald is, dat dit allerminst 'geautomatiseerd' is gebeurd:
maar het om een individueel persoon gaat, die handmatig rond de 500 profielen heeft opgevraagd gedurende 1 maand en vervolgens als er een mailadres werd getoond waarschijnlijk deze heeft overgetyped ...
niks met OCRen en automatisch inlezen (dan was hij wel wat verder gekomen)
Natuurlijk hij gebruikt een (vrije beschikbare) mass-mailer op PHP basis met wat extra trucjes die men van spam kent, maar dat is wel degelijk ook een tool die iedereen kan installeren en bv ook enkele mensen in de crew gebruiken voor compleet legale 'opt-in'-mailings, incl bv het tracen van bounces en ontvangen mails.
Die mensen hebben echt totaal geen benul van hoe dingen horen te gaan, ineens klinkt het ook geloofwaardig dat de spamrun inderdaad 'perongeluk' is gedaan
🌞🍃
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Die mail heb ik gisterenavond gehad en het excuus gedeelte heb ik gequote. De integrale mail is bij MT bekend en dat lijkt mij echt afdoende.Boss schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:24:
Laat de directeur maar even een mooi briefje maken waarin hij zijn excuus openlijk aanbiedt, en post dat hier. Ik denk dat je het pas echt voelt als je door de knieën moet en 'persoonlijk' excuus maakt. Even door de telefoon sorry zeggen is zo makkelijk.
Natuurlijk is er geen schade, maar ik geloof er echt niets van dat dit een fout is. Zij zijn professionals die hier dagelijks mee bezig zijn en naar ik vermoed wel vaker op het randje zullen opereren. Wat dat betreft denk ik dat VNU / Tweakers ook een voorbeeld moet stellen over hoe ze bedrijven aanpakken die tegen de policy in e-mail adressen harvesten. Anders is het de volgende keer een ander bedrijf dat ook echt heel per ongeluk zomaar een foutje heeft gemaakt. Domme stagair, kan gebeuren. Een simpel excuus en je hebt ondertussen toch mooi voor je klant een hele dure doelgroep aangeschreven en daar goed voor betaald gekregen. Ik heb namelijk ook een beetje het idee dat ze echt gericht adressen hebben zitten zoeken en niet willekeurig profielen hebben genomen.
Verder over 'een voorbeeld stellen', ga jij met de pet rond om dit financieel mogelijk te maken? De investering in zo'n dergelijke zaak is fors. Ik heb het niet en van VNU krijg ik het niet. Dat zou wat anders zijn als iemand structureel duizenden adressen zou gaan pikken. Aangezien RM-rf de modus operandi al heeft beschreven lijkt het me in dit geval een beetje overbodig. Strafregels zijn misschien een betere optie
Zet dan een boetebeding in de AV.zeef schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:57:
Oh ja, over schadevergoedingen, rechters, eisen en boete. Antwoord is neeWaarom? Omdat er een causaal verband moet zijn tussen schade en onrechtmatige daad.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
En wie gaat die lezen/controleren
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat zou goed kunnen, maar ze hebben anders klanten zat...RM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:40:
[...]
Om eerlijk te zijn, ik heb meer vertrouwen in een persoonlijke aanpak en de werking van een telefoontje met de directeur dan dat ik werkelijk geloof dat de OPTA effectief optreed tegen zulke kleine vissen als dit marketingbureautje.
500!!! Een medewerker van een communicatiebureau zou op de hoogte moeten zijn van de geldende mores. De scepsis van mijn mede-GoTt-ers begrijp ik dan ook volkomen. Ze bestaan reeds sinds 1995. Dat ze bannerruimte afnemen zou geen verschil moeten maken betreffende maatregelen i.m.o. Of ze veelplegers zijn wel, immers users krijgen ook een tweede kans.Over de 'professionaliteit' ...
ik heb niet alle gegevens over hoe de mailadressen zijn opgevraagd, maar ik heb het sterke idee nav datgene wat erover uit de logs gehaald is, dat dit allerminst 'geautomatiseerd' is gebeurd:
maar het om een individueel persoon gaat, die handmatig rond de 500 profielen heeft opgevraagd gedurende 1 maand en vervolgens als er een mailadres werd getoond waarschijnlijk deze heeft overgetyped ...
niks met OCRen en automatisch inlezen (dan was hij wel wat verder gekomen)
Waarom niet mailmerge Excel/Outlook?Natuurlijk hij gebruikt een (vrije beschikbare) mass-mailer op PHP basis met wat extra trucjes die men van spam kent, maar dat is wel degelijk ook een tool die iedereen kan installeren en bv ook enkele mensen in de crew gebruiken voor compleet legale 'opt-in'-mailings, incl bv het tracen van bounces en ontvangen mails.
[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 28-07-2006 12:27 ]
Verwijderd
Omdat je met een dergelijke massmailer kan zien wie de mail geopend hebben en wat er allemaal teruggebounced komt. Een echt spamapparaat dus.
En ook al moge de medewerker van EuroRSCG dan een nitwit zijn, hij is moedwillig aan het spammen geweest. Je moet wel onder een forse steen hebben gelegen om niet te weten dat spam inmiddels een enorm probleem is geworden en dat het niet alleen beperkt blijft tot viagra.
Ik zit er dan ook aan te denken om niet alsnog zelf contact met de OPTA op te nemen. Een mooie brief van de OPTA met een officiele waarschuwing op de mat maakt meer indruk dan een telefoontje "van de buren". Bedrijven moeten blijkbaar eens goed wakkergeschud worden. Het moet zo zijn dat die directieleden 's zaterdags op de golfbaan met hun vrienden praten over spam. "Hey, pas op met e-mailmarketing, voor je het weet heb je de OPTA achter je aan!" klinkt beter dan "Hey, paar mensen hebben geklaagd over een mailtje dat we hun gestuurd hebben."
Last but not least: dat er zomaar namens mij wordt opgetreden zonder overleg, of iig een mededeling daarover, vind ik eigenlijk vrij voorbarig.
[ Voor 3% gewijzigd door Fuzzillogic op 28-07-2006 12:30 ]
Ik weet dat men bij een vorige werkgever Dartmail ook gebruikmaakt van een programma die e.e.a. bijhoudt: welke e-mail is geopend, gebounced, welke links in de e-mail aangeklikt, hoe lang op de site gesurft, etc. Het kan ook voor legitieme rapportages zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:27:
[...]
Omdat je met een dergelijke massmailer kan zien wie de mail geopend hebben en wat er allemaal teruggebounced komt. Een echt spamapparaat dus.
Verwijderd
Het is je goed recht dus doe dat vooral als je vind dat het nodig is.Nexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:29:
Ik moet zeggen dat ik het ook te mager vind. Dat bedrijf in kwestie een bannerklant is, en de eenvoudige manier waarop ze hiermee wegkomen, vind ik een opmerkelijk verband. Was er ook ook zo gereageerd als het een ander bedrijf was waarmee t.net geen relatie mee heeft?
En ook al moge de medewerker van EuroRSCG dan een nitwit zijn, hij is moedwillig aan het spammen geweest. Je moet wel onder een forse steen hebben gelegen om niet te weten dat spam inmiddels een enorm probleem is geworden en dat het niet alleen beperkt blijft tot viagra.
Ik zit er dan ook aan te denken om niet alsnog zelf contact met de OPTA op te nemen. Een mooie brief van de OPTA met een officiele waarschuwing op de mat maakt meer indruk dan een telefoontje "van de buren". Bedrijven moeten blijkbaar eens goed wakkergeschud worden. Het moet zo zijn dat die directieleden 's zaterdags op de golfbaan met hun vrienden praten over spam. "Hey, pas op met e-mailmarketing, voor je het weet heb je de OPTA achter je aan!" klinkt beter dan "Hey, paar mensen hebben geklaagd over een mailtje dat we hun gestuurd hebben."
Ik hoop dat je van mij niet verwacht dat ik aan iedereen persoonlijk ga vragen of het goed is dat iemand zijn excuses aanbied? Ik heb aan het eind van de middag uitgebreid gesproken met de CEO van EuroRSCG en deze heeft me daarna gisterenavond nog twee keer gebeld en de genoemde mail verstuurd met excuses etcetera. Vanuit mijn positie in deze zaak als vertegenwoordige van Tweakers.net ben ik tevreden met de excuses en de toezegging dat de handelingen gestaakt worden en gestaakt blijven. Meer kan ik ook niet eisen of verwachten.Last but not least: dat er zomaar namens mij wordt opgetreden zonder overleg, of iig een mededeling daarover, vind ik eigenlijk vrij voorbarig.
Geloof me, ik werk zelf ook in die richting, zelfs bij de wat grotere bedrijven ... maar er lopen zelfs in de hoog betaalde regionen genoeg klunzen rond die online marketingcampagnes opzetten en zelf niet eens hun PC opgestart krijgen..PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:25:
500!!! Een medewerker van een communicatiebureau zou op de hoogte moeten zijn van de geldende mores.
Misschien heb je gewoon een ietwat te hoge verwachting van de mate van professionalisatie in de marketing- en/of bedrijfswereld.
De reactie die er nu op geweest is, is een stuk efficienter en maakt meer indruk dan als we dit 'afgehandeld' zouden hebben door eventjes een briefje aan de OPTA te sturen en ze deze melding daar ergens in een databaseje stoppen ...
Denk maar niet dat de OPTA veel meer doet aan spam-meldingen dan het opslaan voor statistische doeleinden.... je mocht hopen dat ze de moeite zouden nemen om daarvoor bedrijven persoonlijk te benaderen.
Ik ben er bang voor. Mocht ik ooit een dergelijk bureau moeten adviseren, dan weet ik wie er niet op de shortlist staat.RM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:50:
[...]
Misschien heb je gewoon een ietwat te hoge verwachting van de mate van professionalisatie in de marketing- en/of bedrijfswereld.
[...]
Maar dan nog. Dit soort dingen worden toch intern besproken: plan van aanpak of zo...
[ Voor 74% gewijzigd door PcDealer op 28-07-2006 13:07 ]
Ja nog meer spamPcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:05:
Hebben de users die een ongevraagde e-mail hebben ontvangen, nu zelf ook een excuus van het bedrijf ontvangen?
Je hebt malloten overal in de maatschapij en dus ook op internet
Ik mag hopen van nietPcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:05:
Hebben de users die een ongevraagde e-mail hebben ontvangen, nu zelf ook een excuus van het bedrijf ontvangen?
Anders moeten ze misschien eventjes hun mailbox checken, wie weet
Dat excuusbriefje kan prima door t.net aan de betrokken gebruikers worden gestuurd, lijkt me zo.RM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:16:
[...]
Ik mag hopen van niet
Anders moeten ze misschien eventjes hun mailbox checken, wie weetdat meende je toch niet serieus hé
Ik heb zojuist een klacht ingediend op http://spamklacht.nl van de OPTA. Daarbij heb ik ook verwezen naar dit topic.
Nope, ook wij doen écht niet aan massamailings naar gebruikers (tenzij via een opt-in, de Tnet nieuwsbrief), vind je dat jammer?Nexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:18:
Dat excuusbriefje kan prima door t.net aan de betrokken gebruikers worden gestuurd, lijkt me zo.
[ Voor 68% gewijzigd door RM-rf op 28-07-2006 13:24 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Maar ik heb zo de buik vol van spam. Dus ik ben wellicht "ietwat" rancuneus, maar als een Nederlands bedrijf mij spamt, hetgeen een overtreding is van de wet, dan ben ik niet tevreden met een "sorry". EuroRSCG heeft het vast niet zo kwaad bedoeld, maar ze hadden beter moeten weten. Ignorance is no excuse, in dit geval.
Ik had gehoopt/verwacht dat de reactie van t.net ook wat harder zou zijn en dat het niet bij een telefoontje bleef. Misschien komt het doordat EuroRSCG een bannerklant is (had dat nou gewoon niet gezegd). Vandaar mijn klacht bij de OPTA.
[ Voor 21% gewijzigd door Fuzzillogic op 28-07-2006 13:33 ]
Er is vanuit Tweakers.net contact opgenomen wegens de issue die T.net erg hoog opvat en dat is het 'harvesten', hoe klungelig ook van emailadressen van onze gebruikers, voor commerciele doeleinden.Nexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:31:
Ok ik was misschien wat onduidelijk. Ik verwacht echt géén excuses van t.net. Waarom ook? Waar ik op doelde was dat t.net eventueel de excuses van EuroRSCG zou kunnen doorsturen, als doorgeefluik.
Dat is een overtreding van onze Algemene Voorwaarden en is iets waar T.net heel streng tegen optreed.
Het is ook de enige overtreding van dat bedrijf tegen óns, waarvan wij dus het recht hebben iets te zeggen.
De schade die jezelf hebt ondervonden door die spam is verder niet iets waar Tnet zich mee kan en màg bemoeien... wij hebben niks te zeggen over mail die jij ontvangen hebt en we gaan ook zeker geen mails van derden zomaar doorsturen aan onze gebruikers.
Als je persoonlijk verder van dat bedrijf excuses verlangt van de verstuurder moet je zelf ook contact opnemen met dat bedrijf, dat kunnen wij niet voor jou gaan doen. En het is ook niet geheel terecht dat van ons te verwachten.
je kunt natuurlijk ook gewoon met alle recht als ontvanger van die spammail die aan de OPTA melden, maar ook dat doe je dan op persoonlijke basis, als gedupeerde zelf.
[ Voor 16% gewijzigd door RM-rf op 28-07-2006 13:39 ]
Ik was zeer serieus.RM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:16:
[...]
Ik mag hopen van niet
Anders moeten ze misschien eventjes hun mailbox checken, wie weetdat meende je toch niet serieus hé
a) Tweakers.net gaat niet ongevraagd grote groepen gebruikers mailen.PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:05:
[...]
Ik was zeer serieus.Het is dat ik geen mail heb gehad, anders had ik het wel verwacht en desnoods erom gevraagd na mijn klacht.
Omdat dat net zozeer spam zou zijn ... dan heb je een groep gebruikers die eerst een spammailtje hebben gehad en daarvan vind jij dat wij dan uit het niets daar nog een mailtje van T.net zélf op moet volgen .. komop, dat kun je toch niet serieus menen? .. ik ben écht sprakeloos dat je dat een serieuze optie vind om de overlast van spam te bestrijden ; excuusmailtje, ik mag hopen dat bevelander daar niet op komt.
b) als jijzelf graag een excuusmailtje zou willen hebben van dat bedrijf, moet jij dat dat bedrijf zelf duidelijk maken... _wij_ gaan zeker _niet_ dat bedrijf aanraden: om alle gebruikers naar wie ze spam verstuur hebben nogmaals een mailtje te sturen met hun excuses. Integendeel ik zou dat eerder ten strengste afraden.
[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 28-07-2006 14:16 ]
Er zijn ook heel veel mensen die zo'n tweede mailtje ook weer ongewenst vinden, dus zo'n excuusmailtje sturen lijkt me zonder meer een slecht idee.PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:05:
[...]
Ik was zeer serieus.Het is dat ik geen mail heb gehad, anders had ik het wel verwacht en desnoods erom gevraagd na mijn klacht.
Overigens lijkt een aantal mensen hier te denken dat het bedrijf in kwestie even tussen neus en lippen door "sorry" heeft gezegd, en wij dat maar snel geaccepteerd hebben om van het gezeur af te zijn. Je kan wel op je vingers natellen dat het zo niet gegaan is; als we er snel vanaf hadden willen zijn, dan hadden we überhaupt geen contact gezocht.
Voor zover ik weet heeft zeef zowel telefonisch als schriftelijk contact gehad, waarin de manager oprecht zijn excuses heeft aangeboden. Het was domweg een fout van een medewerker die zijn opdracht verkeerd geïnterpreteerd had, en die zou erop aangesproken gaan worden. Ik acht zeef meer dan capabel om iemand's oprechtheid te kunnen inschatten, en ik twijfel dan ook niet aan de intenties van EuroRSCG in deze.
En als ze echt met de hand mensen geselecteerd hebben voel ik me toch zeer vereerd dat ik ben aangemerkt als CRM-specialist
En bedankt heNexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:31:Ik had gehoopt/verwacht dat de reactie van t.net ook wat harder zou zijn en dat het niet bij een telefoontje bleef. Misschien komt het doordat EuroRSCG een bannerklant is (had dat nou gewoon niet gezegd). Vandaar mijn klacht bij de OPTA.

Ik heb nu meer tijd aan het beantwoorden van jouw vragen in dit topic gespendeerd dan aan de hele affaire met Euro RSCG zelf....
Dat je voor het t.net-gedeelte genoegen neemt met excuses is dan natuurlijk ook helemaal jullie zaak. Het ontvangen van de spam, dat is mijn zaak. Waar ik op doelde was dat ik hoopte dat t.net meer een 'statement' zou maken van het misbruik van hun gegevens.
Enfin, mijn inschattingsfout was dat ik de mogelijkheden van t.net in deze overschat heb.
Hoe weet je dat? Is dat in het overleg naar voren gekomen? Want om tot die conclusie te komen op grond van aantal meldingen in dit topic lijkt me zeer onnauwkeurig.Het gaat maar om een heel beperkt aantal mails want niet elk van de 498 profielen die zijn bekeken heeft ook een mail gehad.
Overigens, heb je ook garanties gekregen dat de e-mailadressen in kwestie en aanverwante gegevens uit hun systeem verwijderd worden?
Ik heb nu meer tijd aan het beantwoorden van jouw vragen in dit topic gespendeerd dan aan de hele affaire met Euro RSCG zelf....

Dat is voor jou niet van belang, en ookHoe weet je dat? Is dat in het overleg naar voren gekomen? Want om tot die conclusie te komen op grond van aantal meldingen in dit topic lijkt me zeer onnauwkeurig.
we komen niet zomaar tot conclusies. Er zijn zaken die de users aan gaan, en zaken die de crew achter de schermen afhandelt: hopelijk snap je dat en heb je daar begrip voor NexxeniumOverigens, heb je ook garanties gekregen dat de e-mailadressen in kwestie en aanverwante gegevens uit hun systeem verwijderd worden?
[ Voor 100% gewijzigd door Boss op 28-07-2006 15:32 . Reden: n.a.v. post hierboven maar weer weggehaald ]
Als ik was gemaild, zou het mij zeer van belang zijn.Remy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:29:
[...]
Dat is voor jou niet van belang, en ook
[...]
we komen niet zomaar tot conclusies. Er zijn zaken die de users aan gaan, en zaken die de crew achter de schermen afhandelt: [...]
Ik probeer niet te stoken, als die indruk mogelijk wordt gewekt. Users willen weten waar ze aan toe zijn nu en in de toekomst.
[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 28-07-2006 15:41 ]
Gewoon even als morele steun, ik heb het topic gevolgd... Je hebt het prima afgehandeld op een hele nette manier, hulde! Bedankt Zeefzeef schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:39:
[...]
En bedankt heIk heb direct telefonisch contact opgenomen met die toko toen ik genoeg materiaal had om onze claim hard te maken. Net zo lang gekoeioneerd tot ik de grote baas zelf aan de lijn had. Die heeft mij om 17.50 en 18.04 terugggebeld en nog eens uitgebreid gemailed om 18.40. Wat wil je nou in godsnaam nog meer van ons? Dit is direct opgepakt en tot buiten kantooruren doorgegaan. Er zijn excuses aangeboden. Het gaat maar om een heel beperkt aantal mails want niet elk van de 498 profielen die zijn bekeken heeft ook een mail gehad.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Maar je was niet gemaild... your point being?PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:40:
[...]
Als ik was gemaild, zou het mij zeer van belang zijn.
offtopic:
Ik probeer niet te stoken, als die indruk mogelijk wordt gewekt. Users willen weten waar ze aan toe zijn nu en in de toekomst.
Prima, maar dit is een forum. Daar kun je discussieren enzoRemy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:29:
zeef probeert duidelijk te maken dat de kwestie nu wel klaar is zo, gezien de hoeveelheid tijd en moeite die erin is gaan zitten tov wat het waard is
Het wel/niet meer aanwezig zijn van e-mailgegevens is natuurlijk wél voor mij als user van belang. Als t.net de garantie had gekregen dat die gegevens verwijderd zijn dan zou ik daar meteen genoegen mee hebben genomen. Ik vertrouw t.net wel[garanties verwijderen van e-mailgegevens]
we komen niet zomaar tot conclusies. Er zijn zaken die de users aan gaan, en zaken die de crew achter de schermen afhandelt: hopelijk snap je dat en heb je daar begrip voor Nexxenium
Maar nu zal ik er zelf achteraan moeten gaan. Ik hecht belang aan mijn privacy. Bedrijven gaan daar vaak veel te laks mee om. En dan ben ik ook wel weer zo'n lul om het hard te spelen, ook al doe ik dat vaak enkel om bedrijven eventjes een por te geven als reminder dat niet iedereen een mak schaapje is
Da's mooi: nu met dit topic weet je hoe T.net dit afhandelt als zijn users (eventueel) benadeeld zijn mbt spam: zeer correct, direct en volledig. Daar kunnen vele sites, bedrijven en organisaties een puntje aan zuigen. Ook voor de toekomst weet je dus waar je aan toe bent, in dit soort zakenPcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:40:
[...]
Als ik was gemaild, zou het mij zeer van belang zijn.
Prima, succes met het lul-zijn en hard spelenMaar nu zal ik er zelf achteraan moeten gaan. Ik hecht belang aan mijn privacy. Bedrijven gaan daar vaak veel te laks mee om. En dan ben ik ook wel weer zo'n lul om het hard te spelen, ook al doe ik dat vaak enkel om bedrijven eventjes een por te geven als reminder dat niet iedereen een mak schaapje is
[ Voor 28% gewijzigd door Remy op 28-07-2006 15:51 ]
Zoveel waarde hecht je niet aan je privacy: je hebt je mail adres gewoon openbaar staan in je profiel?Nexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:50:
Maar nu zal ik er zelf achteraan moeten gaan. Ik hecht belang aan mijn privacy. Bedrijven gaan daar vaak veel te laks mee om. En dan ben ik ook wel weer zo'n lul om het hard te spelen, ook al doe ik dat vaak enkel om bedrijven eventjes een por te geven als reminder dat niet iedereen een mak schaapje is
Verwijderd
Volledig? Dat meen je hopelijk niet serieus Remy. Dit heb ik andere sites toch beter af zien handelen.Remy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:50:
[...]
Da's mooi: nu met dit topic weet je hoe T.net dit afhandelt als zijn users (eventueel) benadeeld zijn mbt spam: zeer correct, direct en volledig. Daar kunnen vele sites, bedrijven en organisaties een puntje aan zuigen.
Wat T.net nou heeft gedaan, staat voor mij gelijk aan een scenario waarbij ik een (vermoedelijke) virus schrijver zou traceren, hem op zou bellen en zou zeggen dat het een stoute jongen is.
Heck, hetzelfde gaat op voor een spammer in mijn geval.
Elk burger behoort de wet te kennen, punt. De authoriteiten behoren hierover te oordelen, of er wat mee gedaan wordt is een tweede.
Anyways, ik neem maandag contact op met het hoofd van het anti-spam team van OPTA.
Eens kijken wat hij te zeggen heeft over deze hele situatie.
Dát is volledig.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 16:01 ]
Een bedrijf heeft hier e-mailadressen geharvest. Daar zijn blijkbaar excuses voor aangeboden. Niet bekend is wat er verder is gebeurd met de e-mailadressen.
Nexxennium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:50:
[...]
Het wel/niet meer aanwezig zijn van e-mailgegevens is natuurlijk wél voor mij als user van belang. Als t.net de garantie had gekregen dat die gegevens verwijderd zijn dan zou ik daar meteen genoegen mee hebben genomen. Ik vertrouw t.net wel
[ Voor 37% gewijzigd door PcDealer op 28-07-2006 16:01 ]
Mijn punt is dat er, bot gezegd, gezegd wordt dat het je niet aangaat, waarop jij komt met de reactie "maar als ik gemaild was zou het me wel aangaan".PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:00:
Een bedrijf heeft hier e-mailadressen geharvest. Daar zijn blijkbaar excuses voor aangeboden. Niet bekend is wat er verder is gebeurd met de e-mailadressen.
@ Schouw: Ik heb er verder niets over te zeggen, maar het lijkt me dat je moet doen wat je het beste lijkt. Het valt me sowieso op dat hier in LA vaak mensen langskomen die meteen voor alles en nog wat hoog van de toren gaan roepen, waarvoor alles slecht en evil is en simpele ongelukjes of onhandigheidjes niet bestaan. Nee, alles is opzettelijk.
Het zal me benieuwen of de Opta werkelijk geïnteresseerd is in het feit dat een bedrijf handmatig 500 e-mailadressen bijelkaar sprokkelt en er een handvol van gebruikt om naartoe te mailen.
Ja en ik heb een website. Er is een verschil tussen bereikbaar zijn voor normale mensen die me even een mailtje willen sturen, en bedrijven die overdreven zijn in het vergaren van gegevens, die mogelijk in "verkeerde" handen terechtkomen en waar je geen enkele controle meer over hebt.André schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:55:
[...]
Zoveel waarde hecht je niet aan je privacy: je hebt je mail adres gewoon openbaar staan in je profiel?
Voor sites die ik vetrouw, waar geen gegevens worden gevraagd waar de site niks mee te maken heeft en waar men netjes met privacy omgaat heb ik ook geen problemen mee om e-mailadres achter te laten. Maar dan nog gebruik ik vrijwel altijd een unieke alias.
Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om me te gaan "registreren" als ik de demo van PaintShopPro wil downloaden! Adobe heeft dezelfde grap nu uitgehaald voor de trial van Photoshop. In dat soort gevallen maak ik even een omweg via bugmenot.
Verwijderd
Mijn punt is dat T.net niets kan controleren. Als iedereen denkt zoals T.net kan elk forum een keer gespamd worden en dan komt een bedrijf er gewoon mee weg.Yoeri schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:06:
[...]
@ Schouw: Ik heb er verder niets over te zeggen, maar het lijkt me dat je moet doen wat je het beste lijkt. Het valt me sowieso op dat hier in LA vaak mensen langskomen die meteen voor alles en nog wat hoog van de toren gaan roepen, waarvoor alles slecht en evil is en simpele ongelukjes of onhandigheidjes niet bestaan. Nee, alles is opzettelijk.
Het is aan de OPTA om die gegevens bij te houden. Als het daadwerkelijk een eerlijke vergissing was, fine. Ik heb (helaas) al teveel van de(ze) wereld gezien om mensen zo gemakkelijk te vertrouwen.
Misschien wel, misschien niet. Either way: de 'burgerplicht' is voldaan.Het zal me benieuwen of de Opta werkelijk geïnteresseerd is in het feit dat een bedrijf handmatig 500 e-mailadressen bijelkaar sprokkelt en er een handvol van gebruikt om naartoe te mailen.
Wissen, deleten etc. etc. Ze doen er dus niets meer mee, die toezegging heb ik zwart op wit.PcDealer schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:00:
[...]
Hoho nu ga je echt te ver wmb. Ik doe alles wat in mijn macht ligt om dit soort zaken te voorkomen. Daarom ben ik ook direct in contact getreden met de veroorzaker van het probleem.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:19:
[...]
Mijn punt is dat T.net niets kan controleren. Als iedereen denkt zoals T.net kan elk forum een keer gespamd worden en dan komt een bedrijf er gewoon mee weg.
Het is aan de OPTA om die gegevens bij te houden. Als het daadwerkelijk een eerlijke vergissing was, fine. Ik heb (helaas) al teveel van de(ze) wereld gezien om mensen zo gemakkelijk te vertrouwen.
Misschien wel, misschien niet. Either way: de 'burgerplicht' is voldaan.
Uit de gegevens die ik heb kan ik zien dat het hier geen systematischeactie betrof maar gewoon handmatig zoeken naar mensen die in een bepaald onderzoeksprofiel vielen. Niet de bedoeling, niet toegestaan. Gaat ook niet meer gebeuren.
ALs iemand naar de OPTA wil gaan dan moet je dat vooral doen. Het is niet aan mij om die beslissing te nemen.
[ Voor 62% gewijzigd door zeef op 28-07-2006 16:29 ]
Zie zeef hierboven, ieder voor zich mag uitmaken of hij/zij het bij de OPTA meldt natuurlijkVerwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:00:
[...]
Volledig? Dat meen je hopelijk niet serieus Remy. Dit heb ik andere sites toch beter af zien handelen.
Wat T.net nou heeft gedaan, staat voor mij gelijk aan een scenario waarbij ik een (vermoedelijke) virus schrijver zou traceren, hem op zou bellen en zou zeggen dat het een stoute jongen is.
Elk burger behoort de wet te kennen, punt. De authoriteiten behoren hierover te oordelen, of er wat mee gedaan wordt is een tweede.
Anyways, ik neem maandag contact op met het hoofd van het anti-spam team van OPTA.
Eens kijken wat hij te zeggen heeft over deze hele situatie.
Dát is volledig.
Het is al vaker gezegd, maar ik zeg het nog eens: het bedrijf in kwestie heeft aannemelijk kunnen maken dat het een fout was van een werknemer en dat het niet meer voor gaat komen. Nofi, maar users hebben in deze gewoon niet het volledige inzicht in de zaak dat we in de crewfora waar dit is afgehandeld wel hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:00:
Verwijderd
1: Wat betreft T.net is de kous af
2: Wil je "meer" dan onderneem je zelf (dus ook op persoonlijke titel) actie
3: Nog steeds vragen over de eventuele toekomstige gevallen -> mail een mod/admin
Duidelijk toch?
Edit: *schaam* ik dacht dat ik hier was gekomen via actieve topic list, dat krijg je als je moet werken tijdens het GoT'ten, excusez moi!
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 16:55 ]
Het was in 4 dagen tijd al aardig weggezakt.Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:50:
Hopelijk zakt dit inmiddels vrij zinloze topic dan eindelijk wat naar beneden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat klopt, als user vind ik dat het me aangaat. Wat dat betreft geven Zeef en -NME- een veel geruststellender antwoord dan jij.Yoeri schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:06:
[...]
Mijn punt is dat er, bot gezegd, gezegd wordt dat het je niet aangaat, waarop jij komt met de reactie "maar als ik gemaild was zou het me wel aangaan".
[...]
ik heb al ruim drie jaar geleden proof-of-concept-code getoond waarmee aan de lopende band mailadressen van react-forums geharvest konden worden (middels een inhouse ontwikkeld OCR geintje). Hier heeft Parse destijds een verbeterde email-image-generator voor ontwikkeld (waar ik ook weer mee heb zitten puzzelen) alleen is die (helaas) nooit ingevoerd. Vraag me niet waarom.The_Greater schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 20:58:
[...]
Het zal niet meer lang of het er is al software dat mogelijk maakt om de plaatjes weer om te zetten in tekst. Er heeft hierover wat op frontpage gestaan. Maar ik ken de term niet die daarvoor gebruikt wordt.
overigens was mijn doel destijds een extensie-site van t.net voor fotografie-adepten waarbij ik 100% zeker een useraccount van die site aan een GoT account wilde koppelen. Deze site is nooit gereleased.
Overigens zie ik weinig tot geen problemen, voorwaarden-wise, tot het harvesten en verkopen van een database met GoT mailadressen. Misschien dat daar eens over nagedacht dient te worden.
[ Voor 22% gewijzigd door HunterPro op 02-08-2006 04:18 ]
Daarnaast sluiten de Algemene Voorwaarden wel degelijk elk misbruik van persoongegevens door derden uit. Als een user een database aanlegt met emailadressen die hij hier harvest dan is hij in strijd met onze AV en daar kunnen we zonder meer tegen optreden. Ik zie dan ook niet echt waarover nagedacht dient te worden?
Ik krijg op mails die ik naar users stuur ook weleens de melding dat ze mijn mails niet wensen te ontvangen omdat dat spam zou zijn ("ongevraagd mail krijgen" inderdaad, maar kom ff zeg

Iemand die met de hand wat adressen verzameld en daar heen mailt staat ook in geen velden of wegen gelijk aan iemand die een virus schrijft zoals schouw schrijft. Dat eerste is iets wat hele grote gevolgen heeft (kan hebben als het een wat minder efficient virus is) en wat ook vaak met puur slechte intentie geschreven is, terwijl hier mensen meer uit naiefiteit mail sturen en in veel gevallen ook met een goede intentie. Ja dan gaan we gelijk grof geschut inzetten en alle advocaten loslaten.
Ik heb het al eerder in het topic geroepen, maar ooit wel eens van redelijkheid gehoord?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Die vertrouwen we ook nietJvS schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:45:Iemand die met de hand wat adressen verzameld en daar heen mailt staat ook in geen velden of wegen gelijk aan iemand die een virus schrijft zoals schouw schrijft.

Grootste probleem zit 'm eerder in de mensen die het topic maar half lezen: betrokken bedrijf heeft redelijk gereageerd, sorry gezegd en het is opgehouden. Nettere reactie kan haast niet... en vervolgens lezen mensen alleen iets 'over spam' en denken aan spamruns, e-mail lijsten, harvesters enz enz enz...Ja dan gaan we gelijk grof geschut inzetten en alle advocaten loslaten.
Ik heb het al eerder in het topic geroepen, maar ooit wel eens van redelijkheid gehoord?
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Verwijderd
En toch maken ze zich schuldig aan dezelfde overtreding.JvS schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:45:
Zo'n werknemer die op eigen houtje met de hand iets doet, iemand die een paar users aanschrijft om een forum te openen, allemaal niet echt vergelijkbaar met het grote "spam probleem" waarbij harvesters automatisch vele- vele mail adressen harvcesten, verkopen en daarmee automatisch random 90% van alle mail op internet versturen...
Right, die eigenaar die nooit achterhaald wordt.Dat is inderdaad nogal erg en als t.net erachter komt dat een bot dat doet, dan zal de eigenaar daarvan wel wat meer stappen kunnen verwachten.
Hmm, hetzelfde verweer lees ik op de gemiddelde tiener virusschrijver website.Iemand die met de hand wat adressen verzameld en daar heen mailt staat ook in geen velden of wegen gelijk aan iemand die een virus schrijft zoals schouw schrijft. Dat eerste is iets wat hele grote gevolgen heeft (kan hebben als het een wat minder efficient virus is) en wat ook vaak met puur slechte intentie geschreven is, terwijl hier mensen meer uit naiefiteit mail sturen en in veel gevallen ook met een goede intentie.
Ja dan gaan we gelijk grof geschut inzetten en alle advocaten loslaten.

De OPTA gaat niet lukraak straffen uitdelen. Nogmaals, T.net heeft absoluut géén manier om de acties van het betreffende bedrijf te controleren. Het is noch jullie intentie noch jullie expertise.
Dus hoe willen jullie zeker weten of het bedrijf niet al eerder in de fout is gegaan of weer zal gaan?
Maargoed, jij weet nog beter dan ik waarom T.net weigert actie te ondernemen.
Redelijkheid is een relatief begrip. Jij, noch enig ander persoon van de crew, zit in deze branche.Ik heb het al eerder in het topic geroepen, maar ooit wel eens van redelijkheid gehoord?
Naast de benodigde expertise is ook het ethische aspect zéér belangrijk. Het is niet voor niets dat AV experts grondig gescreend worden. Denk jij er dus het jouwe van, denk ik er het mijne van.
Ik ben serieus best wel geinteresseerd wat hij van zoiets zegt en of zo iemand kan aangeven wat de OPTA dan wél tegen dit bedrijf kan doen en ook zou doen en kennelijk beter zou kunnen doen dan het persoonlijke contact dat wij opgenomen hebben...
Als kennelijk de OPTA ook maar minimaal even resoluut optreed tegen zulk een incidentele kleinschalige overtreding, als zeef gedaan heeft, neem ik al mn woorden terug.
De toenemende opdringerigheid van bedrijven en overdreven informatievergaring vind ik allerminst redelijk. Reclame wordt binnenkort op je netvlies gelaserd, je komt de supermarkt niet meer in zonder RFID-pas, in de winkelstraat lopen meer bedelaars voor het goede doel rond dan winkelend publiek... We zijn als kikkers in een pan. Overal ja en amen.JvS schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:45:Ik heb het al eerder in het topic geroepen, maar ooit wel eens van redelijkheid gehoord?
Concreet voorbeeld: ik kocht wat placemats, die waren in de aanbieding. Bij de kassa: "nee hoor, die zijn niet in de aanbieding, dat zijn die andere die ernaast liggen." Ik goedgelovige geit accepteer het, en betaal €4 meer. Buiten op straat keek ik naar het foldertje dat ophing. Hee, ze zijn wel degelijk in de aanbieding!
Terug naar binnen. Om mijn €4 terug te krijgen moest ik het gekochte product retour brengen en opnieuw kopen. Daarvoor moest ik een formulier invullen met naam + adres + telefoonnummer + reden van retour. De reden konden ze krijgen, de rest niet. In dit geval vond ik het volstrekt onredelijk om die gegevens van mij te verlangen. "Oh. Dan haal ik de manager erbij". Die deed niet moeilijk en kreeg m'n €4 terug.
En net werd ik gebeld door een bedrijf dat wilde weten of ik bepaalde papieren spam (reclamefolders in de bus) wel gekregen heb. Jammer genoeg reageerde ik niet adequaat genoeg door meteen eropin te hakken hoe ze aan mijn telefoonnummer zijn gekomen, zodat ik dat "lek" kan aanpakken. Het gesprek was meteen afgelopen nadat ik antwoorde "natuurlijk niet, ik heb een nee/nee sticker".
Gekeken naar deze ene handmatige, beperkte spamrun heb je helemaal gelijk als je zegt dat mijn reactie overdreven is. Maar het gaat om de mind-set die de hele commercie aan het ontwikkelen is. Ik acht een harde reactie daarop noodzakelijk.
Verwijderd
Helaas konden mijn collega en ik het telefoonnummer niet meer vinden.RM-rf schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 17:57:
Overigens Schouw, heb je nog gesproken met die persoon van de OPTA...
Het is bij een email gebleven, waar ik op dit moment nog geen reactie op heb.
Als iedereen het via persoonlijk contact doet, is er geen toezicht meer.Ik ben serieus best wel geinteresseerd wat hij van zoiets zegt en of zo iemand kan aangeven wat de OPTA dan wél tegen dit bedrijf kan doen en ook zou doen en kennelijk beter zou kunnen doen dan het persoonlijke contact dat wij opgenomen hebben...
Dat houdt in dat, in dit geval, de OPTA geen idee heeft wanneer iets een x-ste keer is dat een bedrijf/persoon te ver gaat.
Het moet natuurlijk wel binnen de grenzen der redelijkheid blijven, dat ben ik met je eens.Als kennelijk de OPTA ook maar minimaal even resoluut optreed tegen zulk een incidentele kleinschalige overtreding, als zeef gedaan heeft, neem ik al mn woorden terug.
No pun intended.
Mannemanneman. Wat een topic is dit geworden. Ik heb een mail gekregen, en verbond die niet met GoT. Voel me wel gevleid dat ik als een SAP-expert aangezien werd (proestRM-rf schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:50:
[...]
Denk maar niet dat de OPTA veel meer doet aan spam-meldingen dan het opslaan voor statistische doeleinden.... je mocht hopen dat ze de moeite zouden nemen om daarvoor bedrijven persoonlijk te benaderen.
Overigens treed de OPTA wel degelijk op tegen spam (ik dacht eerst ook dat ze aan statistiek deden). Ik kreeg een mail of ik duidelijk wilde maken dat ik een prive-persoon was. Aber Naturlich! Brief ondertekend, terug naar Den Haag. Ze gaan een boete uitschrijven
Dus spamklacht werkt. Verder zou ik me niet zoveel zorgen maken over die lui
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards