Beste koeling voor zelfgebouwde pc

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste lezers,

ik heb bezig een pc samen te stellen zoals hieronder staat. Nu wilde ik graag weten van jullie (de expets :P) welke koelmethode of koeler of wat dan ook het beste per onderdeel te gebruiken is. Het is ook van groot belang dat het zo stil mogelijk is, want dat is ook belangrijk voor mij. Het gaan dan om:
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK) € 215,-
Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) 199,70
Club3D Geforce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGNX-X792 € 429,-
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed) € 306,96
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 91,68
Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9) € 119,90
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 158,62
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 162,-

Ik zat zelf te denken aan de volgende koelingszooi...
Thermaltake Active Memory Cooling Kit A1165 € 19,- € 19,-
Zalman Fatal1ty FS-C77 (Socket 478/754/775/939/940) € 45,72 € 45,72
Zalman Fatal1ty FS-V7 € 30,97 € 30,97
Zalman ZM-2HC1 € 33,- € 33,-

Alle toevoegingen, suggesties, opmerkingen en meer zijn welkom. Als je commentaar hebt over de hardware configratie dan kan je dat geven in dit topic thewizard2006 in "nieuwe pc samenstellen"

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De voeding en HD maken het meeste lawaai bij mij (mijn mobo is passief en de coolers van vid-kaart/cpu draaien op 5 volt). HD's zijn best wel stil tegenwoordig denk ik (maar ik ken maar heel weinig HD's), maar misschien moet je daar nog even op letten. Dan blijft de voeding over; nu ken ik Tagan niet maar heb je er op gelet of deze ook stil is?

Ow ja Zalman Fatal!ty spul is niet stil; je kan beter dezelfde producten van Zalman aanschaffen maar dan in non-Fatal!ty uitvoering (bij de Fatal!ty serie zit er geen Zalman fanmate bij om de fan harder/zachter te laten draaien maar misschien heb je daar al een oplossing voor?).

[ Voor 52% gewijzigd door TweakerNummer op 25-07-2006 12:32 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Stilte belangrijk en dan geen fanloze voeding, geen fanloze VGA-kaart etc. etc. + een herrie schoppende Raptor en dat alles in een kast met een goede airflow dankzij een 25 cm fan?

ARME AOW’er

Verwijderd

TweakerNummer schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:27:
De voeding en HD maken het meeste lawaai bij mij (mijn mobo is passief en de coolers van vid-kaart/cpu draaien op 5 volt). HD's zijn best wel stil tegenwoordig denk ik (maar ik ken maar heel weinig HD's), maar misschien moet je daar nog even op letten. Dan blijft de voeding over; nu ken ik Tagan niet maar heb je er op gelet of deze ook stil is?
Tagan's zijn over het algemeen erg stil (en erg goed).

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Thermaltake active memory cooling kit
Lijkt me een beetje overdreven.
Net even snel doorgenomen maar daar is de conclusie dat het meer voor de show is. Nogal een klein fannetje wat erop zit wat waarschijnlijk veel lawaai maakt als ie snel draait.
Lijkt mij handiger om te zorgen dat je memory in de airflow van je kast zit oid.

Tweakers user review van de Zalman v7 fatality

De zalman producten presteren over het algemeen goed en zijn ook erg stil, hier zou ik niets aan veranderen.

Ik ben zelf in het bezit van een Zalman ZM-2HC1, en ben er best tevregen over. Het enige nadeel is dat er geen fan overheen blaast en de warme lucht dus niet helemaal goed weg kan. Maar de hd is merkbaar stiller.

Conclusie:
Goeie producten behalve de ram cooler. Daar zou ik nog even goed over nadenken ;)

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Guardian Angel schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:29:
Stilte belangrijk en dan geen fanloze voeding, geen fanloze VGA-kaart etc. etc. + een herrie schoppende Raptor en dat alles in een kast met een goede airflow dankzij een 25 cm fan?
Airflow heeft hij wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/fulltower/armor/+sha_image/Armor_pic/features_Internal_-featur_bc.gif

Maar of hij stil is.. 8)7.
4 intake fans, met een 25cm fan inbegrepen, is dat niet iets te enthousiast ?

[ Voor 8% gewijzigd door Kaspers op 25-07-2006 12:43 ]

• sajoku
  • Niet online
Kaspers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:42:
[...]

Airflow heeft hij wel:
[afbeelding]

Daar zat ik ook net naar te kijken. Hier komt ook nog is bij dat de kast vrij open is, waardoor alles best luidruchtig kan worden.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:08
ik heb die kast ook alleen zonder windowfan, er zit er maar eentje in hoor aan de voorkant.
dat is de fan die aan 3hd bay's hangt.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Kaspers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:42:
[...]

Airflow heeft hij wel:
[afbeelding]

Maar die fans draaien waarschijnlijk niet harder dan 1000~1500 toeren en dan komt er echt geen lawaai van af. Ik heb zelf ook 3 120mm fans in mijn bak hangen (Antec P180 kast _O_ ook het overwegen waard imho) en die is ook vrij stil.

Bovendien verplaatsen grote fans op lagere toeren relatief meer lucht :)

@blubbers: is het niet athlon 64? :p

[ Voor 3% gewijzigd door WhizzCat op 25-07-2006 13:06 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• blubbers
jonges, daar zit zo maar 1 fan in langs da voorkant.
dat is gwn een voorbeeld dat je er nog 2 kan bijkopen.

• sajoku
  • Niet online
WhizzCat schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:55:
[...]

Maar die fans draaien waarschijnlijk niet harder dan 1000~1500 toeren en dan komt er echt geen lawaai van af. Ik heb zelf ook 3 120mm fans in mijn bak hangen (Antec P180 kast _O_ ook het overwegen waard imho) en die is ook vrij stil.

Bovendien verplaatsen grote fans op lagere toeren relatief meer lucht :)
Heb zelf ook de P180 maar die is helemaal gesloten (extra dikke panelen etc). Dus een fan hoor je dan sowieso minder snel volgens mij. Maar je hebt wel gelijk dat als je een fan tussen de 1000~1500 toeren laat lopen ze erg stil zijn.
blubbers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:58:
jonges, daar zit zo maar 1 fan in langs da voorkant.
dat is gwn een voorbeeld dat je er nog 2 kan bijkopen.
Ok, genoteerd :D Je zegt net dat jij ook zo'n kast hebt, hoe zit het met de geluidsproductie ervan? Misschien kan je nog wat tips aan de TS geven?

@TS
Misschien is een fan controller ook nog iets?

In je andere topic wordt ookal even gesproken over waterkoeling. Heb je hier zelf al naar gekeken of is dat geen optie voor je?
Indien je iets meer geld wil uitgeven kan je bijv een mooi setje zoals een Thermaltake Bigwater 735 / 745 kopen en daar dan een vga koelblok + northbride bij. (Zal je (gok ik) op zo'n 200 euro uitkomen.
Als je hierbij bijv. 2 grote casefans laat draaien op lage toeren voor de airflow in je kast, wordt het vrij stil.

Edit 2:
Je gaat het systeem pas eind september aanschaffen dus kan je je nog even mooi inlezen in de wondere wereld van waterkoeling ;)

[ Voor 27% gewijzigd door sajoku op 25-07-2006 13:13 ]

• blubbers
okey dan ;)

effe een foto, dan kan je beter volgen; klik

de voeding komt verticaal te zitten, en ernaast langs de kant van de window kan je 3 hd's plaatsen.
aan de voorkant je er nog eens 3 steken, bij de intake fan waar we het net over hadden.
daar is er dus maar één van.
waar je mijn hd ziet zitten, zit langs de achterkant nog een 90mm fan is om te hd's te koelen.
aan de bovenkant is het optioneel om nog een 90mm fan te plaatsen, maar die krijg je er los bij.
daar heb ik toch effe aan liggen vloeken voor die houder van de fan er juist in zat.
je hebt enorm veel plaats in deze case, moet ik er natuurlijk bijzeggen ;)
bij deze case krijg je ook kliksysteem voor je pci(-e) kaartjes vast te klikken ipv vast te schroeven.
ik heb dat niet gedaan want toen ik dat systeem aant het vastschroeven was sprong het plastiek als stuk (scheurtje), en als je een dualslot graka hebt krijg je de graka er niet in.
het is dus af te raden, en het houdt niet goed vast ook niet.

het geluid valt heel goed mee, ik kan niet zeggen hoeveel db's maar dat kan je snel uitrekenen dacht ik (site van thermaltake).
mijn pc hoor je bijna niet als men zalman 9500led op 1200rpm draait.

en voor het pleziertje :9 hij geeft lekker wat licht voor een zalman 9500led en 2 tt led fans

[ Voor 17% gewijzigd door blubbers op 25-07-2006 13:24 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
thewizard2006 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:22:
Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9) € 119,90
Deze voeding is redelijk stil dus daar zal je geen problemen mee hebben.
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 158,62
Deze maakt best wel wat lawaai. Indien je zo'n schijf niet echt nodig hebt, kan je hem best weglaten.
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, 25cm Fan) € 162,-
Damn, dat ding heeft een grote fan!! :P En dan ook nog twee 120 mm fans en twee 90 mm fans volgens de site van Thermaltake. Maar volgens hun opgegeven specificaties zouden die fans 19dBA (90 mm), 17dBA (120 mm) en 15dBA (250 mm) produceren wat dus best wel zou kunnen meevallen dan qua geluidsproductie.
Ik zat zelf te denken aan de volgende koelingszooi...
Thermaltake Active Memory Cooling Kit A1165 € 19,- € 19,-
Niet nodig.
Zalman Fatal1ty FS-C77 (Socket 478/754/775/939/940) € 45,72 € 45,72
Deze speciale Fatal1ty-versie maakt meer lawaai dan de Zalman CNPS7700-Cu. Dus ik zou de Fatal1ty niet nemen en voor de 7700Cu gaan. Trouwens, zo'n Zalman koeler op 12V maakt best nog veel lawaai vind ik maar waarschijnlijk kan het moederbord de fan regelen naargelang de temperatuur. Misschien kan je ook de Zalman CNPS9500 AT overwegen, die zou nog ietsje stiller moeten zijn.
Ga je trouwens overclocken? Want met al die airflow in de case, kan je misschien zelfs passieve koeling overwegen? Al is passief relatief aangezien je een 120 mm fan hebt achteraan ;) Ideaal dus om zoiets te nemen: http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr01_775.htm zeker met die fan duct er bij!! En eventueel overclocken moet dan nog steeds lukken!
Zalman Fatal1ty FS-V7 € 30,97 € 30,97
Hier net hetzelfde. Deze maakt meer lawaai dan de Zalman VF700-Cu. Dus de VF700 nemen of misschien kan je ook de nieuwe VF900 overwegen, die is stiller en koelt ongeveer hetzelfde.
Zalman ZM-2HC1 € 33,- € 33,-
Niet echt nodig met al die airflow in de case.

[ Voor 9% gewijzigd door D-Three op 25-07-2006 14:05 ]

• sajoku
  • Niet online
blubbers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:18:
okey dan ;)

effe een foto, dan kan je beter volgen; klik

de voeding komt verticaal te zitten, en ernaast langs de kant van de window kan je 3 hd's plaatsen.
aan de voorkant je er nog eens 3 steken, bij de intake fan waar we het net over hadden.
daar is er dus maar één van.
waar je mijn hd ziet zitten, zit langs de achterkant nog een 90mm fan is om te hd's te koelen.
aan de bovenkant is het optioneel om nog een 90mm fan te plaatsen, maar die krijg je er los bij.
daar heb ik toch effe aan liggen vloeken voor die houder van de fan er juist in zat.
je hebt enorm veel plaats in deze case, moet ik er natuurlijk bijzeggen ;)
bij deze case krijg je ook kliksysteem voor je pci(-e) kaartjes vast te klikken ipv vast te schroeven.
ik heb dat niet gedaan want toen ik dat systeem aant het vastschroeven was sprong het plastiek als stuk (scheurtje), en als je een dualslot graka hebt krijg je de graka er niet in.
het is dus af te raden, en het houdt niet goed vast ook niet.

het geluid valt heel goed mee, ik kan niet zeggen hoeveel db's maar dat kan je snel uitrekenen dacht ik (site van thermaltake).
mijn pc hoor je bijna niet als men zalman 9500led op 1200rpm draait.

en voor het pleziertje :9 hij geeft lekker wat licht voor een zalman 9500led en 2 tt led fans
Ok bijna duidelijk. Ik begrijp dat de voeding boven aan de voorkant van de kast zit?

Denk dat "wij" met z'n allen al een goed beeld hebben gevormd voor de thewizard2006 :D

off topic:
Jammer van je witte keyboard :P
De kast ziet er voor de rest goed uit. Ik dacht dat de voorkant meer open zou zijn.

• thewizard2006
wow echt super bedankt voor al de reacties, toppie
heb idd al wel een beter beeld gekregen en ga zeker alles nalopen
Heb idd al gedacht aan waterkoeling maar ik weet eigenlijk niet wat ik mij daarbij moet voorstellen, hoe ik het moet inbouwen etc etc etc.
maar hier zijn een aantal topics over die ik zeker nog ga lezen

ik wil mijn pc zeker gaan overklokken (heb ik nog nooit gedaan en daar zijn ook wat topics over) dus daarom wil ik alles nogal koel hebben.

Ik weet ook dat er wat zooi in zit wat redelijk wat geluid kan maken maar als het minder geluid moet maken ga je in kwaliteit achteruit (meestal)

die raptorschijf gebruik ik voor het OS en mijn applicaties, Die andere HDD voor downloads, films, mp3 etc

ik heb die koeling van fatality genomen omdat ik die naam toevallig ken en associeer als voor een goede gamepc maar zoals jullie aangeven kan ik beter voor wat anders kijken, ga ik zeker doen.

en over die memory kit, is idd niet echt noodzakelijk maar had zoiets van ben toch bezig dus gooi dur maar bij.

Als jullie nog meer toevoegingen hebben.... bring it on :P

Verwijderd

Op vidkaart een Arctic Accellero doen.
En als je helemaal los wil gaan, koop je een waterkoelingsset (gezien de rest van de spullen, denk ik niet dat je echt veel naar budget kijkt).

• thewizard2006
ik heb mijn budget op max 2000 euro gesteld

een aantal maanden later ga ik ook nog een tft scherm aanschaffen maar dat is weer een ander verhaal :P

• blubbers
sajoku schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:56:
[...]

Ok bijna duidelijk. Ik begrijp dat de voeding boven aan de voorkant van de kast zit?

Denk dat "wij" met z'n allen al een goed beeld hebben gevormd voor de thewizard2006 :D

off topic:
Jammer van je witte keyboard :P
De kast ziet er voor de rest goed uit. Ik dacht dat de voorkant meer open zou zijn.
nee de voeding zit achteraan, bovenaan maar staand ipv liggend.

Verwijderd

Gaaf ik ben bezig met soortgelijke config..
Zelfde kast zelfde proc de meeste koelingen ook hetzelfde..
Ik heb alleen een P5WDG2-WS ipv de P5W DH Deluxe.. (maakt dat trouwens veel verschil? aangezien ik hier ook een review had gezien met de P5W DH Deluxe en geeneen met de P5WDG2-WS)
Echter hoef ik alleen de processor en de Zalman CPNS9500AT aan te schaffen, de rest heb ik inmiddels al binnen inc. 19" samsung tft..
Wel grappig om te zien dat er meer mensen zijn met vrijwel dezelfde config..
Ik was trouwens ook van plan de mijne over te gaan clocken.. Ook voor mij de eerste keer, dus ben benieuwd.

In ieder geval succes!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 15:29 ]

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Neem als voeding een Enermax van de Liberty series.
http://www.enermax.com/english/product_Display1.asp?PrID=4

Die hebben een 12cm fan, dus lekker stil
En hij is modulair ( minder kabelzooi in een kast met 3 windows is wel zo handig )

Karsten

• thewizard2006
quote:
X-LimiTed schreef op zondag 23 juli 2006 @ 10:53:
Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 232,12 € 232,12
Nog maar eens <zucht>, de Asus P5WDG2-WS ondersteunt geen Intel Core 2 Duo, de Asus P5WDG2-WS Pro wél!
weet niet of het klopt, merkslof...

en die enermax ziet er ook leuk uit,
meer mensen hier ervaring mee

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Enermax komt bij mij niet in aanmerking. Ik heb al een poos Nexus, die overigens ook uitstekende stille fans etc. hebben.

Bekijk ook eens http://www.ikbenstil.nl/

ARME AOW’er

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

Guardian Angel schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 16:19:
Enermax komt bij mij niet in aanmerking.
Het zou handig zijn als je je mening ook zou onderbouwen. Dan hebben we er allemaal iets aan.
Succes met onderbouwen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door SLeddert op 25-07-2006 16:24 ]

Karsten

Verwijderd

thewizard2006 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 15:39:
quote:
X-LimiTed schreef op zondag 23 juli 2006 @ 10:53:
Asus P5WDG2-WS, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) € 232,12 € 232,12
Nog maar eens <zucht>, de Asus P5WDG2-WS ondersteunt geen Intel Core 2 Duo, de Asus P5WDG2-WS Pro wél!
weet niet of het klopt, merkslof...

en die enermax ziet er ook leuk uit,
meer mensen hier ervaring mee
Ik probeer mijn bestelling nog wel ff te wijzigen in een P5W DH Deluxe :*)
Thnx voor de info

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 16:56 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

SLedder schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 16:23:
[...]
Het zou handig zijn als je je mening ook zou onderbouwen. Dan hebben we er allemaal iets aan.
Succes met onderbouwen ;)
Dat ga ik niet voor de zoveelste keer doen. Daar hebben we de zoekfunctie voor uitgevonden. Succes met zoeken. :)

ARME AOW’er

• D-Three
Het enige wat ik kan vinden via de search is dat het goede voedingen zijn :D Het enige nadeel is dat het blijkbaar niet de allerstilste zijn omdat de 120mm fan tot 2400 rpm kan gaan. Dus waarschijnlijk doel je daarop? Ah ja, mijn systeem heb ik al betrekkelijk stiller gekregen en bij mij koelt de voeding trouwens ook de CPU. Desnoods kan de fan vervangen worden. Voor mij telt de kwaliteit van de voeding en aangezien ik toevallig ook op zoek ben naar een modulaire zal het waarschijnlijk de Liberty worden :P

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

Laagvliegerke schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:32:
Het enige wat ik kan vinden via de search is dat het goede voedingen zijn :D Het enige nadeel is dat het blijkbaar niet de allerstilste zijn omdat de 120mm fan tot 2400 rpm kan gaan. Dus waarschijnlijk doel je daarop? Ah ja, mijn systeem heb ik al betrekkelijk stiller gekregen en bij mij koelt de voeding trouwens ook de CPU. Desnoods kan de fan vervangen worden. Voor mij telt de kwaliteit van de voeding en aangezien ik toevallig ook op zoek ben naar een modulaire zal het waarschijnlijk de Liberty worden :P
Verstandige keuze.
Hij kan trouwens tot 2400rpm gaan, maar dat is alleen als de fan max. moet draaien.
Met een normale airflow in je kast hoeft de fan van de voeding ook niet full speed te draaien en hoor je deze voeding (bijna) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door SLeddert op 25-07-2006 20:52 ]

Karsten

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb ondertussen diverse merken merken/modellen PSU's gehad en kunnen testen waaronder een fanloze.

Ik ben uiteindelijk toch op een Nexus uitgekomen niet in het minst om de stabiliteit en het lage geluidsniveau.

In combinatie met andere producten van Nexus is een behoorlijk stil systeem te bouwen. http://www.nexustek.nl/

ARME AOW’er

• D-Three
Waarschijnlijk maakt Nexus niet zelf hun voedingen? Enig idee wie wel? FSP? Dan zullen het idd zeer degelijke zijn.
SLedder schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:51:
Met een normale airflow in je kast hoeft de fan van de voeding ook niet full speed te draaien en hoor je deze voeding (bijna) niet.
De airflow in m'n case stelt niks voor :D Maar goed, dit is een topic van thewizard2006 en niet van mezelf ;)

• thewizard2006
dont steel my topic :P heheeh

kan iemand mij misschien heel int kort uitleggen hoe waterkoeling werkt, wat ik daar voor nodig heb (een emmer water???) heb geen idee wat ik mij erbij moet voorstellen. Ben dat topic dat hier ergens staat al aant lezen enzo maar is nog een btje vaag.
Als ik waterkoeling heb doet het dan bijv mijn hele kast koeling incl videokaart, processor, mobo, hdd of alleen een deel of iets anders.....
en kan ik dat als beginner zelf inbouwen of niet...

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Waterkoeling gebruikt water om de warmte weg te transporteren. Je zet dus een speciaal blokje op alle componenten die je wilt koelen (CPU, GPU, Northbridge), en dat sluit je met slangetjes aan op een reservoir, een radiator en een pomp.
Het is wat lastiger te installeren dan luchtkoeling, maar mocht je je PC samenstellen bij een webshop die ook pc's voor je in elkaar zet doen zij dat ook wel voor je.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

thewizard2006 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 09:18:
dont steel my topic :P heheeh

kan iemand mij misschien heel int kort uitleggen hoe waterkoeling werkt, wat ik daar voor nodig heb (een emmer water???) heb geen idee wat ik mij erbij moet voorstellen. Ben dat topic dat hier ergens staat al aant lezen enzo maar is nog een btje vaag.
Als ik waterkoeling heb doet het dan bijv mijn hele kast koeling incl videokaart, processor, mobo, hdd of alleen een deel of iets anders.....
en kan ik dat als beginner zelf inbouwen of niet...
Daar is zat over te vinden hoor. Kwestie van even zoeken.

ARME AOW’er

• sajoku
  • Niet online
Thermaltake Bigwater topic
Het grote waterkoelings topic

In het Bigwater topic staat ook een link naar een installatie filmpje.
Aangezien je een beginnende waterkoeler bent (dat nog niet eens eigenlijk ;)) raad ik je aan om een soort set als de bigwater 735 / 745 te nemen. Deze zijn kant en klaar en vrij gemakkelijk te installeren.

In de meeste gevallen krijg je bij zo'n set krijg je alleen een cpu koeler. Dus kan je zelf kiezen of je je videokaart en northbridge ook nog wilt koelen. Daar moet je dan dus zelf nog koelblokjes voor aanschaffen.

• thewizard2006
ok bedankt.

ik ben trouwens nog niet van plan om alles bij een zaak te laten assembleren omdat het goedkoper is om overal onderdelen vandaan te halen maar misschien dat ik iemand kan vinden die me kan helpen. Wil het namelijk wel zelf doen. Ga ff die topics doorlezen.
andere vraag:
kan ik bijv de koeler van mijn videokaart eraf schroeven en daar van bijv een zalman (of andere koeler) weer opschroeven voor betere koeling, of werkt dat op een andere manier (dus gewoon met fans)

-----
edit
zie net dat die bigwater redelijk budget is maar als ik dan al die zalmankoeling die ik heb niet nodig heb kan ik best een watersysteem van 200 euro kopen, wat is hier de aanrader voor, die dan mijn videokaart en processor (eventueel HDD + Geheugen) het beste en stilste kan koelen?

[ Voor 24% gewijzigd door thewizard2006 op 26-07-2006 10:26 ]

• sajoku
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:21:
kan ik bijv de koeler van mijn videokaart eraf schroeven en daar van bijv een zalman (of andere koeler) weer opschroeven voor betere koeling, of werkt dat op een andere manier (dus gewoon met fans)
Je moet inderdaad je standaard koeling van je videokaart eraf halen. Dit is bij alle soort koelers die je koopt het geval.
thewizard2006 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:21:
-----
edit
zie net dat die bigwater redelijk budget is maar als ik dan al die zalmankoeling die ik heb niet nodig heb kan ik best een watersysteem van 200 euro kopen, wat is hier de aanrader voor, die dan mijn videokaart en processor (eventueel HDD + Geheugen) het beste en stilste kan koelen?
Een Bigwater 735 + een bijv. thermaltake vga blokje kom je op zo'n 140 € uit.
Dan heb je dus je CPU en GPU gekoeld. Ik weet niet of het wel echt nodig is om je HDD + geheugen te waterkoelen als je zorgt dat je een goede airflow hebt.
Een HDD waterkoeling is vrij prijzig minimaal 50 €
Geheugen waterkoeling weet ik niet precies maar die neemt vaak je 2de geheugenbankje ook in beslag dacht ik.
Je kan even op freezinghardware.nl kijken vrij complete webshop qua waterkoeling, niet altijd de goedkoopste ;)

• thewizard2006
owk je kan dus gewoon uitbreidingen kopen en die zet je er dan gewoon tussen zeg maar.
Dus normaal heb je een pomp----> cpu ----> koeling -----> pomp en nu krijg je dan pomp----> cpu ----> gpu-----> koeling -----> pomp
dus een kwestie van extra kabeltjes ertussen doen
en dit kan gewoon op elk systeem gebouwd worden (is geloof ik socket 775)

voor luchtkoeling: is hier nog verschil tussen
proc-koeling
Zalman CNPS8000-AlCu (Socket 754/939/940/775) € 43,65
Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw) € 40,90
----> omdat het serienummer hoger is (8000-9500) maar de prijs minder en er zit een ledje bij)
ik kijk niet op een paar euro's dus wil wel de beste hebben dan

maar ik ga waterkoeling steeds interessanter vinden. Is het ook zo dat het beter koelt en daardoor makkelijker is over te klokken, en is het ook stiller.
Wat ik nog niet snap is waar je dus alles laat en dan voornamelijk de pomp, bouw je alles in de kast of komt er ook wat buiten te staan want dat zie ik niet zitten

• sajoku
  • Niet online
Net zoals met luchkoeling heb je bij waterkoeling voor verschillende procs verschillende koelblokken. Wel opletten of het dus op jou socket gaat passen.
De Bigwater is een budget setje en presteert dus minder goed dan een zelfbouw (aparte pomp/radiator/slangen/blokken/etc) aanschaffen.

In principe kan je beter overclocken omdat je cpu minder warm wordt.
Een kleine radiator, zoals de blackice "single"(ff type kwijt) of die van de bigwater kan je in je kast inbouwen, of aan de achterkant hangen.

Je kan het zo stil maken als je zelf wilt. Wat ik zelf ga doen (ik ga nieuwe waterkoeling aanschaffen, oude voldoet niet meer) is het volgende:
Bigwater 735 + GPU blok + Northbridge blok.
Hierop zit 1 120 mm fan.
Dan nog 2 fans in mijn kast voor de airflow. (1tje onderin en eentje achter boven)
Dit alles draait dan op lage speeds.
Dit wordt als het goed is zo goed als stil :D

In principe is het met waterkoeling inderdaad zo dat als je een nieuw koelblok aanschaf nieuwe kabeltjes slangen ertussen pleurt en zo weer verder gaat. Alleen moet je wel eerst je hele systeem leeg laten lopen, daarna alles aansluiten, en dan weer vol gieten ;)
Aanrader om dus alles in 1 keer goed aan te pakken en niet na een weekje een nieuwe blok ertussen zetten, omdat je dan weer een tijd bezig bent.

edit: Wees ook bewust van de risico's het kan gaan lekken e.d., met luchtkoeling heb je daar geen last van

[ Voor 6% gewijzigd door sajoku op 26-07-2006 13:59 ]

• thewizard2006
zoals je zelf aangaf is die bigwater een buget setje, maar zelf ga je hem wel kopen
zou je eerder losse onderdelen aanraden en zo ja, welke dan
een northbridge, is dat voor je processor???
en bij die big water zit toch al wel koeling voor iets (gpu, cpu) of nog niet

• sajoku
  • Niet online
thewizard2006 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:01:
zoals je zelf aangaf is die bigwater een buget setje, maar zelf ga je hem wel kopen
zou je eerder losse onderdelen aanraden en zo ja, welke dan
een northbridge, is dat voor je processor???
en bij die big water zit toch al wel koeling voor iets (gpu, cpu) of nog niet
Het is een goed presterende budget set.
In de bigwater zit een radiator/pomp/slangen en een cpu blok (dus voor je proc).
Bij de meeste webwinkels kan je ook de thermaltake vga blok bestellen.
Northbridge is voor je northbridge.

Denk dat het handig is als je zelf ook even googel gebruikt en de search hier om bepaalde dingen te weten te komen. Ik help je graag natuurlijk, maar vragen wat er bij de bigwater zit kan je zelf heel makkelijk zien op de thermaltake website ;)

• thewizard2006
ja daar heb je gelijk in
maar als andere het ff snel voor je op kunnen zoeken of het al weten, scheelt mij weer wat zoek werk :)
en nu weet ik nog niet wat je northbridge is :P
zit dat op je mobo of je proc of wat anders.
Een northbridge is, in een tegenwoordig veelgebruikte computerarchitectuur voor pc's, een van de geïntegreerde schakelingen die samen de chipset vormen. De northbridge regelt de communicatie tussen de processor en de twee delen die na de processor het snelste zijn van de PC (het RAM-geheugen en de grafische poort) - en tussen de processor en de southbridge.

• sajoku
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.computerhope.com/pictures/mb/mb.gif

Dat is dus je northbridge. Als je gaat overclocken is het wel slim om daar een koeler voor aan te shaffen aangezien die erg warm kan worden.

• thewizard2006
dat dingetje waar asus opstaat dus.
ok dat is wel handig om te weten.
Ik wil zoiezo zoveel mogelijk (wat nodig is) koelen
dus dat is wel handig op te weten, bedankt.
Zit er nu toch echt serieus over te denken om waterkoeling te nemen....
ff die topics maar is goed doorlezen
ziet er ook wel strak uit :P al die buisjes

ps en moet je southbridge dan ook niet gekoeld worden?

[ Voor 9% gewijzigd door thewizard2006 op 27-07-2006 08:29 ]

• sajoku
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 08:28:
ps en moet je southbridge dan ook niet gekoeld worden?
Je southbridge zou je ook kunnen koelen. Maar deze wordt volgens mij veel minder warm en is daarom niet echt nodig. Sommige mensen doen het wel, de meeste niet...

• thewizard2006
ik ben er voor 70% uit dat ik pas koeling ga kopen wanneer alles draait en binnen is. Dan kan ik gelijk zien wat te warm wordt en wat teveel geluid produceert. Dan kan ik wat gerichter zoeken. Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp en ondersteuning en zal een aantal zaken zeker in overweging nemen wanneer ik hieraan begin. Als jullie nog wat te melden hebben, be my guest :) (Y)

Pagina: 1