Toon posts:

Linksys Wireless-N thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 6.330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken hier thuis drie computers die op het internet zijn aangesloten. En onderling kunnen ook bestanden gedeeld worden. Nu wilde ik een interne server bouwen, waar iedereen zijn bestanden op kan zetten (en uit kan printen). Ik duid hier dan op zijn of haar muziek, films, documenten, etc. Over het bouwen van die server zie hier.

Nu wilde ik ook online gaan gamen tegen mijn broertje, maar met het huidige netwerk wat we nu hebben gaat dit niet. Nu wilde ik allemaal nieuw draadloos apparatuur aanschaffen aangezien wat we nu hebben heel traag is. Ik wil dus snel bestanden uit kunnen wisselen en bijvoorbeeld een opgeslagen dvd op een computer streamen, zonder hapering. Eventueel telefoneren in de toekomst (heb me daar achter nog niet echt in verdiept).

De onderstaande producten heb ik nu in mijn bezit:
1x Alcatel Speedtouch 510v4.0
1x Linksys BEFW11S4
2x Linksys WMP11

Nu wilde ik het onderstaande bestellen:
1x WRT300N 144,00 p/s
4x WMP300N €113,99 p/s

Meer informatie over Wireless-N is hier te vinden. Klik [url=javascript:popup=window.open('http://www.linksys.com/flash/wirelessN/index.html','','width=680,height=600,top=20,left=20,alwaysRaised=yes,toolbar=0,directories=0,menubar=0,status=1,resizable=no,location=0,scrollbars=0,copyhistory=0');popup.focus();]hier[/url] om een demo-fimpje er van te zien, zeer aan te raden.

De eisen die ik dus aan mijn netwerk stel zijn:
  1. [i]
  2. Internetten.
  3. Snel bestanden delen.
  4. Online gamen op het netwerk zonder lag.
  5. DVD streamen van de interne server op computer of tv.
  6. Muziek streamen van de interne server.
  7. Telefoneren over het internet.
  8. Printen via het netwerk.
  9. [/i]
Zou dit allemaal mogelijk zijn met deze apparatuur?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 18:07 ]

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-12 03:44
Internetten. >> is gewoon mogelijk natuurlijk
Snel bestanden delen. >> zal zeker snel gaan met de N producten
Online gamen op het netwerk zonder lag. >>> zonder lag zal nooit gaan maar ik ken de snelheid niet van je internet connectie dus zal ook niet kunnen zeggen dat het sneller zal gaan. als je een abo hebt van 20mbps dan zal je wel merken dat het gamen veel beter gaat dan op je oude apperatuur.
DVD streamen van de interne server op computer of tv. >> hier heb ik nog nooit van gehoord maar teoretisch moet de snelheid snel genoeg zijn om DVD's te streamen. hoe weet ik niet.
Muziek streamen van de interne server. <<< als DVD teoretisch mogelijk is dan moet dit ook mogelijk zijn. hoe weet ik niet.
Telefoneren over het internet. << dan zal ook goed gaan. maar voip is altijd beter. omdat de kwaliteit van een internetgesprek afhangt van de software die gebruikt word en niet van de snelheid.
Printen via het netwerk. >>> dat zal niet sneller gaan maar gewoon hetzelfde gaan als nu. wel een printserver aansluiten of printen via het netwerk en de PC als printserver gebruiken.

wel zeg ik je dat de N producten nog in de kinderschoenen staan. dus ik raad je altijd aan om paar maanden te wachten. maja, dan kan je altijd wachten op hardware.

ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven

Verwijderd

Topicstarter
Betreffende het online gamen, dan duid ik op computers in het netwerk. Dus niet via het Internet, maar gewoon op het thuisnetwerk.

De bedoeling is om PowerDVD een DVD in te laden, van de server waar deze is opgeslagen. Hij speeld deze vervolgens af op mijn computer die weer in verbinding staat met mijn TV, zodat ik op mijn TV de film kan kijken via TV-OUT.

Met muziek streamen bedoel ik dat ik met Winamp muziek afspeel die opgeslagen staat op de server.

Over het telefoneren via Internet is VoIP beter, maar moet deze dan ook op WRT300N zitten?

Ik dacht er zelf aan om de printer gewoon op de server aan te sluiten. Deze staat immers altijd aan, waardoor iedereen altijd kan printen. Er hoeft dan ook geen printserver gekocht te worden wat bespaart in de kosten.

Verwijderd

De N is nog steeds geen standaard. De IEEE organisatie (die dat bepaald) geeft aan dat het niet
eerder wordt dan medio 2007 voor dit wel een standaard is.

Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld weer allerlei specs veranderen aan deze routers.

Waarom neem je geen 240mbps router met een Airgo chipset. Verkrijgbaar van o.a Netgear en
Asus.??? Deze werkt volgens de g standaard en biedt voldoende bandbreedte om bestanden snel te kunnen versturen binnen je netwerk. (wel een client aanschaffen met dezelfde snelheid uiteraard!)

Check: http://www.tomsnetworking...eview_wpnt834/page14.html

Hierop staat een "truly impressive" final thought mbt 240 mbps op de g standaard
Effectief hebben ze 100 mbps (net zo snel als bedraad) gemeten wat echt retesnel is !!!

Weet je zeker dat het volledig compatible is met de huidige standaarden

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 07:08

Romke

Dieselhead

In theorie is Wireless G ook snel genoeg om een dvd'tje te streamen.
Gamen moet er ook wel mee lukken.

Maar wireless gebruik je voor laptops, voor gewone bakken moet je er niet teveel van verwachten (wat de TS wel doet). Voor die dingen zijn imo kabels.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Ja van mij part mag het allemaal bedraad zijn, alleen mijn vader wil geen draden trekken. Dan blijft er alleen draadloos over.

Mij lijkt het verstandigst om gewoon het snelste draadloze netwerk te pakken met het grootste bereik. Ook omdat de server beneden staat en twee computers boven staan. Ik heb nu altijd slecht bereik, en wil dat graag verbeteren.

Tevens als ik straks bestanden over het netwerk wil sturen en dvd wil kijken/streamen, dan wil ik gewoon ruim zitten in mijn bandbreedte. Als hij namelijk hapert dan kan ik net zo goed me huidige configuratie houden. Ik wil ruim zitten zodat er geen problemen onstaan, snap je?
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:41:
De N is nog steeds geen standaard. De IEEE organisatie (die dat bepaald) geeft aan dat het niet
eerder wordt dan medio 2007 voor dit wel een standaard is.

Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld weer allerlei specs veranderen aan deze routers.
Deze zullen dan toch gewoon de flashen zijn. Dit lijkt mij niet echt een probleem, toch?
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 10:41:
Weet je zeker dat het volledig compatible is met de huidige standaarden
Alles wordt vervangen dus het hoeft alleen maar compatible te zijn met elkaar. Ik verkoop mijn oude apparatuut gewoon of geef deze weg.

Wat raden jullie mij echter aan om het streamen van de DVD. Dit zou met dit netwerk toch gewoon mogelijk moeten zijn. Ik vind het niet erg om een nieuwe processor en moederbord te kopen, maar als ik die Pentium II-meuk hier nog heb liggen kan ik die net zo goed gebruiken.
De bedoeling is dat alleen het bestand van de server wordt afgehaald en op mijn computer op beeld komt via een programma als PowerDVD. Als er eventueel moet worden encoded moet dat op mijn computer gebeuren.

Is mijn plan mogelijk?

Verwijderd

Alles is mogelijk, maar als je echt snel bestanden uit wil wisselen zou ik een zondagje investeren in kabels neerleggen, en het vermogen wat je nu investeert in draadloos spul in gigabit switches pompen.

Snel, feiloos, storingsvrij.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-12 07:08

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:25:
Ja van mij part mag het allemaal bedraad zijn, alleen mijn vader wil geen draden trekken. Dan blijft er alleen draadloos over.

Mij lijkt het verstandigst om gewoon het snelste draadloze netwerk te pakken met het grootste bereik. Ook omdat de server beneden staat en twee computers boven staan. Ik heb nu altijd slecht bereik, en wil dat graag verbeteren.

Tevens als ik straks bestanden over het netwerk wil sturen en dvd wil kijken/streamen, dan wil ik gewoon ruim zitten in mijn bandbreedte. Als hij namelijk hapert dan kan ik net zo goed me huidige configuratie houden. Ik wil ruim zitten zodat er geen problemen onstaan, snap je?

[...]

Deze zullen dan toch gewoon de flashen zijn. Dit lijkt mij niet echt een probleem, toch?

[...]

Alles wordt vervangen dus het hoeft alleen maar compatible te zijn met elkaar. Ik verkoop mijn oude apparatuut gewoon of geef deze weg.

Wat raden jullie mij echter aan om het streamen van de DVD. Dit zou met dit netwerk toch gewoon mogelijk moeten zijn. Ik vind het niet erg om een nieuwe processor en moederbord te kopen, maar als ik die Pentium II-meuk hier nog heb liggen kan ik die net zo goed gebruiken.
De bedoeling is dat alleen het bestand van de server wordt afgehaald en op mijn computer op beeld komt via een programma als PowerDVD. Als er eventueel moet worden encoded moet dat op mijn computer gebeuren.

Is mijn plan mogelijk?
Hij heeft het niet over -jouw- huidige apparatuur, maar over de -algemene- standaarden.
Dus dat er ook een 54G kaartje op in kan loggen enzo ;)

Als ik jou was zou ik gewoon een 54G ding nemen of draden. Vraag je pa eens om een -geldige- reden waarom hij dat niet wil?
Like... teveel werk is imo een kutreden om wireless te nemen, het is lelijk ook, want draden Zijn best mooi weg te werken

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader is qua verbouwen, verplaatsen van dingen helemaal para. Al wil je de stoelen in de woonkamer zetten wordt hij helemaal gek. Draden zijn dus zeker geen optie. Als ik daar over begin is zijn antwoord: dan pak maar iets van een paar honderd euro meer. De enige manier om dit te doen is als hij op vakantie is, dus neem van me aan dat draden er niet komen.

Omdat de AccesPoint beneden staat en mijn broer en ik boven zitten willen we een goed bereik en snelle verbinding. Door de muuren heen is dit wat minder/slecht nu. We willen het nu gewoon in een keer goed aanschaffen, zodat we geen gezeik meer hebben.

Niemand hoeft hier in te loggen, want hier komt niemand met zijn of haar pc/laptop. Het gaat dus alleen om thuisgebruik. In de toekomst zijn we wel van plan een laptop aan te schaffen, maar dan kunnen we daar alsnog een aparte kaart voor bestellen voor ons netwerk.

Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat bij 54G de verbinding net op het randje zit met DVD-data doorsturen. Wij willen gewoon nu een goed draadloos systeem zonder haperingen in de verbinding.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Je hebt je wel goed ingelezen in deze halve standaard voordat je iets gaat aanschaffen?

Bijvoorbeeld:
http://www.tomsnetworking...draft_11n_revealed_part1/
http://www.tomsnetworking...draft_11n_revealed_part2/

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 01:38:
Mijn vader is qua verbouwen, verplaatsen van dingen helemaal para. Al wil je de stoelen in de woonkamer zetten wordt hij helemaal gek. Draden zijn dus zeker geen optie. Als ik daar over begin is zijn antwoord: dan pak maar iets van een paar honderd euro meer. De enige manier om dit te doen is als hij op vakantie is, dus neem van me aan dat draden er niet komen.
Leg dan een paarhonderd meter UTP door je huis als je pa op vakantie is en werk alles netjes weg :X
Pagina: 1