Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Los van je vragen:
Je stelt nu een ontzettend duur systeem samen waarvoor je veel te veel betaald als je naar de prestaties kijkt. Het is beter om een pc voor de helft minder te nemen en dan over 2 jaar een nieuwe te kopen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 18:36
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:08:

1) Ik ben van plan met het PC8500 geheugen te gaan overclocken maar geenszins extreem. Grafische kaart hoop ik naar 3,4ghz te brengen. Kan ik dit resultaat ook met ander cq goedkoper geheugen bereiken? Zo ja, lever ik dan veel aan prestaties in?
ik denk niet dat je je videokaart tot 3,4 Ghz kan overklokken ik denk dat je de processor bedoelt

voor de behuizing kun je naar de antec p180 kijken is zeer stil en koelt goed

[ Voor 11% gewijzigd door martijn- op 20-07-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

Geheugen: 458,-
1x Corsair TWIN2x2048-8500C5 2gb
Waarom 4 GB aan geheugen, is dat niet een beetje overkill???

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Geluidskaart: Ik zou eerder de X-FI ExtremeMusic nemen. Die heeft de zelfde krachtige geluidsprocessor en is veel goedkoper. Als geluid heel belangrijk is, zou ik eerder kiezen voor een goede set boxen (Zoals de Gigaworks 5.1/7.1 of de Klipsch ProMedia)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-08 10:22
voor de voeding zou ik kijken naar de seasonic kwam erg goed uit de test van toms hardware guide en dan zou ik gaan voor de s12-600 zoals die al aangeeft is deze 600watt.

Voor de koeling van de processor zou ik gaan voor de tt bigtyphoon of the sycnthe en idd 4gb is een beetje onodig maar als het budget er is zou ik het mooi zo laten. en de kast lian lie heeft een paar mooie kasten maar zijn wel prijzig.

En ik zou ook 2 raptors kopen en dan in raid 0 zetten en wat betreft die maxtor zou ik gaan voor de Seagate Barracuda 7200.10 met perpendiculaire opslag kwam ook heel goed uit de test soms was ie zelfs sneller als de raptors.

[ Voor 29% gewijzigd door Jazekerrrrr op 20-07-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

theodouma schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:16:
[...]

Gezien de wens om een game systeem te maken wel imho. De meeste games maken 2 GB al niet eens vol (behalve natuurlijk BF-2 etc).

Ik zou gewoon een minder duur systeem kopen en over 2 jaar een nieuwe zoals eerder is aangegeven. Dit omdat een duur systeem eigenlijk niet meer waarde vast is dan een meer middenmoot systeem.

De speakers vind ik ook niet echt high end voor games. Hier zou je bv naar de G500 kunnen kijken of zelfs de S750.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 20-07-2006 00:22 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:17
1) Ik ben van plan met het PC8500 geheugen te gaan overclocken maar geenszins extreem. Grafische kaart hoop ik naar 3,4ghz te brengen. Kan ik dit resultaat ook met ander cq goedkoper geheugen bereiken? Zo ja, lever ik dan veel aan prestaties in?
De Conroe CPU kan goed overweg gaan met meer bandbreedte. Ik denk dat je met PC8000 (DDR1000) al genoeg heb voor de komende tijd.
2) De grafische kaart is nu de 7950GX2. Kan ik dit beter wijzigen naar SLI en bijvoorbeeld 2x 7900GTX? Indien ik ga voor SLI configuratie, dient dit nog op een bepaalde manier te worden geinstalleerd of gaat dit vanzelf?
Twee 7900GTX is vaak net iets sneller dan de 7950GX2, maar het verschil is vaak niet groot. De 7950GX2 is erg goed betaalbaar en heeft technisch gezien een al ingebouwde SLI.
3) Indien er wordt overclockt, welke koelers heb ik nodig en voor welke onderdelen? Ik heb wat dat betreft totaal geen verstand van koelers helaas...
De Conroe heeft een laag energie verbruik, dus zal ook niet veel hitte generenen. Vaak is de standaard meegeleverde koeler voldoende voor enig overklok plezier. Mocht je nog wat extremer willen overklokken raad ik je een Tower 120 aan.
4) Waar zal in de toekomst (of nu al) de botleneck in het systeem gaan komen? en waarom?
Op dit moment zie ik niet snel een bottleneck. De Conroe CPU is enorm snel en het gat tussen de GFX en CPU is nu echt een stuk kleiner geworden. Wanneer je vaak gamed, is je bottleneck vaak ook de videokaart.
5) Kunnen jullie me een bepaald type behuizing aanraden? De markt is erg ondoorzichtelijk en kan helaas weinig reviews vinden op tweakers.net
Dat hangt sterk af wat je budget is. Neem in iedergeval een kast met genoeg ruimte en ergonomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Doodzonde om in zo'n budget geen plaats te maken voor een Raptor (of zelfs 2). Onthoudt dat de harde schijf de traagste factor is als het gaat om dataverwerking in de PC. Je krijgt er zeker weten geen spijt van als je 2x WD740GD in raid 0 schakelt. Ik heb er zelf ook ervaring mee, en ik moet zeggen dat het heerlijk werkt, of het nou gaat om het opstarten van programma's, het laden van levels of defragmenteren, het is gewoon bijna een factor 2 sneller dan een enkele 7200 rpm schijf.

En waar haal je het geld vandaan voor 2 raptors?? De oude (8MB versie) WD740GD is te koop voor 145 euro, dus voor 290 ben je klaar. Deze kosten kun je voor een groot deel uitsparen door 2GB ipv 4GB geheugen te nemen.

Ten eerste heb je praktisch nooit meer dan 2GB nodig (tenzij je echt op hoog niveau videobewerking doet of de PC als server wilt gebruiken) en ten tweede is het geheugen wat je wilt ook nog eens onevenredig duur. Zodra je eenmaal meer dan 2GB nodig gaat hebben zijn de geheugenprijzen gedaalt en zijn de snelheden die je dan al hebt ook voor minder te krijgen.

Als ik me niet vergis is PC8500 2x zo snel als de bandbreedte van je Core 2 Duo, namelijk 1066 MHz. Een dermate hoge FSB snelheid zou je alleen kunnen halen als je met stikstof aan de slag gaat.

Mijn advies: Neem 2x1GB OCZ DDR2 PC6400 @4-5-4-15. Dit is voorlopig voldoende en met 800MHz is het snel genoeg om jouw CPU tot 10x400 = 4GHz te brengen! En dan hebben we het geheugen nog op stock lopen.

Aanpassingen in je configuratie waar je veel profijt van hebt:
  • Harde schijf: 2x WD Raptor WD740GD (10.000rpm, 8MB, SATA150) in raid 0 = 290 euro
  • Geheugen: 2x1GB OCZ DDR2 PC6400 Dual Channel kit = 209 euro bij www.Azerty.nl

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 20-07-2006 00:41 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:54

Theo

moederbord

Bor de Wollef schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:20:
[...]

De speakers vind ik ook niet echt high end voor games. Hier zou je bv naar de G500 kunnen kijken of zelfs de S750.
De Creative megaworks 550D zijn pas echte speakers. THx cetificaat, 150 Watt subwoofer (20cm diameter) en 270 euro... Heb er zelf de 2.1 variant van, Kraakhelder geluid, en op z'n hardst trillen de glazen twee verdiepingen lager uit de kast :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik was je vragen nog even vergeten, en behulpzaam als altijd:
Mijn vragen:
1) Ik ben van plan met het PC8500 geheugen ....
Zonde van je geld als je het mij vraagt. PC6400 is snel zat en goedkoper. 2GB is voorlopig voldoende.

2) De grafische kaart is nu de 7950GX2. Kan ik dit beter wijzigen naar SLI en bijvoorbeeld 2x 7900GTX? Indien ik ga voor SLI configuratie, dient dit nog op een bepaalde manier te worden geinstalleerd of gaat dit vanzelf?
De 7950GX2 is een goede keus, de prijs/performance is best goed, en met een beetje geluk ondersteunen de nieuwe Forceware drivers quad SLi. De videokaart zal als eerste de bottleneck worden, dus dan kun je altijd nog naar quad 7900 gaan. :P Zorg wel voor een volledig SLi capable moederbord, liefst met 2x de volle PCI-e 16x

3) Indien er wordt overclockt, welke koelers heb ik nodig en voor welke onderdelen? Ik heb wat dat betreft totaal geen verstand van koelers helaas...
Wil je goedkoop doen: Arctic Freezer 7 Pro, koelt goed, kost minder dan 20 euro, ziet er saai uit.
Wil je de pimp uithangen, neem een Zalman 9500 koeler. Lekker veel koper, mooie looks, ook goede koeling bij weinig geluid.. Wel 2x zo duur met een prijskaartje van 40 euro.

4) Waar zal in de toekomst (of nu al) de botleneck in het systeem gaan komen? en waarom?
Videokaart dus, Oblivion maakt al gehakt van de 7950GX2 op 1600x1200 + AA/AF + HDR. Tomshardware heeft dit onlangs getest.

5) Kunnen jullie me een bepaald type behuizing aanraden? De markt is erg ondoorzichtelijk en kan helaas weinig reviews vinden op tweakers.net
De Coolermaster Stacker serie is aan te raden, en dan vooral de STC-01 en de 810. Deze zijn ontzettend ruim, zeer degelijk en hebben goede koelingsmogelijkheden. Veel mensen vinden um nog mooi ook. Ik heb zelf afgelopen week mijn 2e Stacker besteld.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 20-07-2006 00:53 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even als losse opmerking tussendoor, denk er wel om dat over een poosje DirectX 10 al beschikbaar is. Het feit dat je dus graag drie jaar met deze pc vooruit wil, wordt hierdoor wel een beetje overschaduwd.

Daarnaast snap ik niet precies waarom je zoveel geld zou willen uitgeven aan een "ultra high end uber pro leet gaming systeem". High end: ok; maar dit is gewoon totale overkill en prijs/kwalitatief gezien net zoiets als je kont afvegen met bankbiljetjes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:50

charlie

?*?

Over het geheugen, voor zover ik weet ondersteunt WXP trouwens maar tot 2 Gb geheugen. Verder ben ik ook van mening dat je minstens voor een raptor moet gaan, eens je deze gewoon bent wil je geen andere meer als systemschijf. Je games kan je dan eventueel op een tweede grote schijf zetten, deze hebben meestal voldoende aan voldoende sequentiele transfertsnelheid. Als case stel ik een ANTEC sonata voor, met het energieverbruik van de huidige conroes moet de 450Watt ruimschoots volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:51:
even als losse opmerking tussendoor, denk er wel om dat over een poosje DirectX 10 al beschikbaar is. Het feit dat je dus graag drie jaar met deze pc vooruit wil, wordt hierdoor wel een beetje overschaduwd.

Daarnaast snap ik niet precies waarom je zoveel geld zou willen uitgeven aan een "ultra high end uber pro leet gaming systeem". High end: ok; maar dit is gewoon totale overkill en prijs/kwalitatief gezien net zoiets als je kont afvegen met bankbiljetjes. :P
Geen enkele pc is over jaar nog up to date, dusja.. inderdaad een beetje zonde.
Charlie23 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:52:
Over het geheugen, voor zover ik weet ondersteunt WXP trouwens maar tot 2 Gb geheugen. Verder ben ik ook van mening dat je minstens voor een raptor moet gaan, eens je deze gewoon bent wil je geen andere meer als systemschijf. Je games kan je dan eventueel op een tweede grote schijf zetten, deze hebben meestal voldoende aan voldoende sequentiele transfertsnelheid. Als case stel ik een ANTEC sonata voor, met het energieverbruik van de huidige conroes moet de 450Watt ruimschoots volstaan.
64 bits OS's ondersteunen wel 4GB, dus met Vista of XP 64 bit kan de TS dit goed draaien. Volgens mij ligt de grens trouwens niet bij 2GB, maargoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Laatst online: 20-09 18:36
RoD schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:59:
[...]

Geen enkele pc is over jaar nog up to date, dusja.. inderdaad een beetje zonde.

[...]

64 bits OS's ondersteunen wel 4GB, dus met Vista of XP 64 bit kan de TS dit goed draaien. Volgens mij ligt de grens trouwens niet bij 2GB, maargoed
windows xp kan van die 4 GB maar 3,7 GB gebruiken dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Naast de zaken die al genoemd zijn, vraag ik me af of het überhaupt nodig is een losse geluidskaart erbij te nemen. Het onboard geluid van je gekozen moederboard is volgens mij al erg goed, en ik weet zeker dat je met een set computerspeakers (al is het de Logitech Z-5500 oid) geen verschil gaat horen. Natuurlijk al helemaal niet als je het digitaal aansluit.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Elektronicanet schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 01:19:
Naast de zaken die al genoemd zijn, vraag ik me af of het überhaupt nodig is een losse geluidskaart erbij te nemen. Het onboard geluid van je gekozen moederboard is volgens mij al erg goed, en ik weet zeker dat je met een set computerspeakers (al is het de Logitech Z-5500 oid) geen verschil gaat horen. Natuurlijk al helemaal niet als je het digitaal aansluit.
Als gamer zou je alleen al voor de EAX ondersteuning een Creative kaart willen, ook al is die onboard chip evengoed 7.1 en HD audio...

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 gig ramm is meer dan voldoende, ook voor Vista. Verder vergeten er denk ik een hoop dat hier wel een compleet systeem word geleverd voor de aanschaf prijs, alleen al de monitor kost al bijna 1000 euro.

Persoonlijk zou ik zeggen, kijk ook eens naar dit scherm, zelfde prijsklasse maar dan wel wat betere timings en wat nieuwere techniek dan een Dell :

http://www.samsung.com/nl...ors/professional/244t.asp

Voor de voeding is van belang dat je er eentje neemt met goeie amp lines. En wat de tower betreft, ik heb een koolance besteld, waterkoeling, wil persoonlijk geen kast meer vol met fans, het blijven stofzuigers :

http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=90157&productType=1

Word een systeem met hetzelfde moederbord en cpu die je heb gekozen. Word door Mycom geassembleerd, kost 100 extra maar heb zelf geen tijd om het te doen en hun dragen de verantwoordelijkheid als er iets mis gaat. Kan een cpu, SLi 7900gtx koelen en 2 harddrives.

Je setje is verder gewoon een mooie setup en eventueel kun je later nog uitbreiden naar een DX10 gpu. Het moederbord en cpu zijn al Vista ready. En om nou te wachten totdat de DX10 kaarten uikomen vind ik wat overdreven, het is nog maar de vraag of er direkt al goeien kaarten zijn te verkrijgen, voor hetzelfde geld word het weer een Nvidia 5000 debacle.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

link

Deze kast is qua indeling wel lekker, zit alleen geen voeding bij, maar daar valt met bv een Enermax wel wat aan te veranderen... Tevens zitter er al 2x 120mm fans, die zouden ansich de boel lekker koel moeten houden (windtunnel onderin). optioneel 1x 80 mm fan.
Tevens zou ik als videokaart de XFX versie nemen, iets duurder, maar wel standaard overgeklokt, voor die paar euro's hoef je dat niet te laten, die overklok is zijn geld, mijn inziens, meer dan waard.

Voor de rest goed systeem, maar ik ga mee met de criticasters... Stel je budget op 2500/3000E. En gooi dan als eerste die belachelijk dure monitor eruit en neem een degelijk 21" scherm... Heb je net zo veel aan, en het scheelt al snel 300 tot 400 euro. Ik zou zelfs willen opteren voor de E6600 en deze dan opklokken tot de E6700. Zelfde snelheid, ruim 200 E besparing, voor dezelfde prestaties.
En dat geheugen is way to much... Maar als je het geld eraan wilt spenderen, wie ben ik ;) :+

offtopic:
Tevens is dat mijn eigen systeem dat er binnenkort aankomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan misschien ook kijken naar 2 X1900XT(X)'en in CrossFire. Want een X1900XTX verstlaat een 7900XTX, 7950GX2 = 2*7900XTX. Dus dan verslaan 2 X1900XTX'en in CrossFire de 7950GX2 :?
Je moet dan wel een ander mobo nemen en 2*X1900XTX is niet bepaald goedkoop(ook niet in stroomverbruik :X )
offtopic:
Ik wil hier geen ruzie ontketenen, het is een voorstel. Ik weet niet of er als tests gedaan zijn tussen een X1900 CF opstelling en een 7950GX2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:44

TiMMieJ

PSN: Orixez

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:26:
Je kan misschien ook kijken naar 2 X1900XT(X)'en in CrossFire. Want een X1900XTX verstlaat een 7900XTX, 7950GX2 = 2*7900XTX. Dus dan verslaan 2 X1900XTX'en in CrossFire de 7950GX2 :?
Je moet dan wel een ander mobo nemen en 2*X1900XTX is niet bepaald goedkoop(ook niet in stroomverbruik :X )
offtopic:
Ik wil hier geen ruzie ontketenen, het is een voorstel. Ik weet niet of er als tests gedaan zijn tussen een X1900 CF opstelling en een 7950GX2
De P5W-DH Deluxe is een crossfire moederbord en ondersteund dat beter als SLI.
Nu heeft de 7950GX SLI ingebouwd wat geen problemen oplevert. Ook SLI met 2 losse kaarten van nVidia is mogelijk maar dat gaat niet zo makkelijk als een crossfire opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

THX is niet meer dan een marketingscertificaat. Het komt regelmatig voor dat de non THX certified speakers de THX certified versies outperformen of even goed zijn. Er gaan al langere tijd verhalen de ronde dat een fabrikant een THX certificaat gewoon kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -darkstar-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Jij wilt voor een 24" Dell monitor gaan. Heb je al wel nagezocht of hij input lag heeft? Het blijkt dat veelal 20"+ monitoren hiervan last hebben. Let hier wel op anders dan kunnen spellen gewoon onspeelbaar zijn.

voorbeelden Input CRT <-> LCD
[rml]Digital-DNA in "[ 20" en groter] Snelle TFT schermen - De..."[/rml]
[rml]Cyrus The Virus in "[ 20" en groter] Snelle TFT schermen - De..."[/rml]

[ Voor 56% gewijzigd door -darkstar- op 20-07-2006 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

BigFast schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 01:38:
link

Deze kast is qua indeling wel lekker, zit alleen geen voeding bij, maar daar valt met bv een Enermax wel wat aan te veranderen... Tevens zitter er al 2x 120mm fans, die zouden ansich de boel lekker koel moeten houden (windtunnel onderin). optioneel 1x 80 mm fan.
Tevens zou ik als videokaart de XFX versie nemen, iets duurder, maar wel standaard overgeklokt, voor die paar euro's hoef je dat niet te laten, die overklok is zijn geld, mijn inziens, meer dan waard.

Voor de rest goed systeem, maar ik ga mee met de criticasters... Stel je budget op 2500/3000E. En gooi dan als eerste die belachelijk dure monitor eruit en neem een degelijk 21" scherm... Heb je net zo veel aan, en het scheelt al snel 300 tot 400 euro. Ik zou zelfs willen opteren voor de E6600 en deze dan opklokken tot de E6700. Zelfde snelheid, ruim 200 E besparing, voor dezelfde prestaties.
En dat geheugen is way to much... Maar als je het geld eraan wilt spenderen, wie ben ik ;) :+

offtopic:
Tevens is dat mijn eigen systeem dat er binnenkort aankomt ;)
Three heat dissipation zones with wind tunnel
Als dit qua geluidseffecten lijkt op een MDD Mac G4, dan raad ik deze ten sterkste af - maar ik ken 'm niet en weet niet wat voor fans (geluidsproductie) erin hangen... :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:51:

Het viel me op dat het zolang duurde voordat iemand over DX10 begon :)

Maargoed, ik ga mee met wat anderen al adviseerden: Koop nu een goed systeem. Een E6600cpu, 2gb, een x1900xt(x) en uiteraard de rest eromheen. Je hebt dan alsnog een high-end computer en je bespaard een hoop geld. Dat geld wat je nu in je zak steekt kan je dan over zo'n anderhalf jaar gebruiken om een DX10 kaart erin te stoppen en evt. alsnog meer geheugen erbij te prikken. Geheugen is tegen die tijd ook weer wat goedkoper dus das ook mooi meegenomen.

Verder zou ik de Asus dvd brander die je hebt gekozen vervangen voor een NEC brander. Heb zelf zo'n asus gehad en de ervaring is dat hij niet zo'n beste compatibiliteit had met verschillende media, en soms gewoon supertraag was.

Als laatste, geef iets meer geld uit en koop een setje betere speakers. De creative 550D bijvoorbeeld.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het hele systeem is overkill

"Ik heb een Formule 1 auto die 360k/m per uur wil maar ik zou die graag op willen voeren tot 400km/h kan dit?"

Koop gewoon om de 2 jaar een nieuwe

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazekerrrrr schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:19:
voor de voeding zou ik kijken naar de seasonic kwam erg goed uit de test van toms hardware guide en dan zou ik gaan voor de s12-600 zoals die al aangeeft is deze 600watt.

Voor de koeling van de processor zou ik gaan voor de tt bigtyphoon of the sycnthe en idd 4gb is een beetje onodig maar als het budget er is zou ik het mooi zo laten. en de kast lian lie heeft een paar mooie kasten maar zijn wel prijzig.

En ik zou ook 2 raptors kopen en dan in raid 0 zetten en wat betreft die maxtor zou ik gaan voor de Seagate Barracuda 7200.10 met perpendiculaire opslag kwam ook heel goed uit de test soms was ie zelfs sneller als de raptors.
Kom ik terug van een dagje werken, kijk ik op tweakers.net en kom tot de blijde verassing dat veel mensen bereid zijn met me mee te denken! Fijne site i dit toch!

Bij deze iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage/kritiek. Ik ga alle replies nu bekijken en hier zullen vast nog wel het een en ander aan vragen uitrollen!

Ik lees regelmatig over raptor-opstellingen en vervolgens in raid-0 zetten.Kun je op een eenvoudige manier uitleggen hoe dit werkt?

Groeten

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 18:10:
[...]
Ik lees regelmatig over raptor-opstellingen en vervolgens in raid-0 zetten.Kun je op een eenvoudige manier uitleggen hoe dit werkt?
In het boekje dat je bij je moederbord krijgt staat vast wel in hoe je in de RAID-Utility moet komen tijdens het booten. Eenmaal daarin (met een sneltoets) kan je schijven selecteren (1 of meerdere) en toewijzen aan een array. Meestal onboard-raid-controllers kunnen RAID 0/1/0+1/JBOD en soms nog RAID5 aan.

Zie ook: RAID FAQ

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:39:
Doodzonde om in zo'n budget geen plaats te maken voor een Raptor (of zelfs 2). Onthoudt dat de harde schijf de traagste factor is als het gaat om dataverwerking in de PC. Je krijgt er zeker weten geen spijt van als je 2x WD740GD in raid 0 schakelt. Ik heb er zelf ook ervaring mee, en ik moet zeggen dat het heerlijk werkt, of het nou gaat om het opstarten van programma's, het laden van levels of defragmenteren, het is gewoon bijna een factor 2 sneller dan een enkele 7200 rpm schijf.

En waar haal je het geld vandaan voor 2 raptors?? De oude (8MB versie) WD740GD is te koop voor 145 euro, dus voor 290 ben je klaar. Deze kosten kun je voor een groot deel uitsparen door 2GB ipv 4GB geheugen te nemen.

Ten eerste heb je praktisch nooit meer dan 2GB nodig (tenzij je echt op hoog niveau videobewerking doet of de PC als server wilt gebruiken) en ten tweede is het geheugen wat je wilt ook nog eens onevenredig duur. Zodra je eenmaal meer dan 2GB nodig gaat hebben zijn de geheugenprijzen gedaalt en zijn de snelheden die je dan al hebt ook voor minder te krijgen.

Als ik me niet vergis is PC8500 2x zo snel als de bandbreedte van je Core 2 Duo, namelijk 1066 MHz. Een dermate hoge FSB snelheid zou je alleen kunnen halen als je met stikstof aan de slag gaat.

Mijn advies: Neem 2x1GB OCZ DDR2 PC6400 @4-5-4-15. Dit is voorlopig voldoende en met 800MHz is het snel genoeg om jouw CPU tot 10x400 = 4GHz te brengen! En dan hebben we het geheugen nog op stock lopen.

Aanpassingen in je configuratie waar je veel profijt van hebt:
  • Harde schijf: 2x WD Raptor WD740GD (10.000rpm, 8MB, SATA150) in raid 0 = 290 euro
  • Geheugen: 2x1GB OCZ DDR2 PC6400 Dual Channel kit = 209 euro bij www.Azerty.nl
Frank, bedankt voor het duidelijke advies. Even een aantal vragen:
Mijn kennis over Raptor-opstellingen schiet duidelijk tekort. Indien ik de pc bij mycom in elkaar laat zetten. Houd men dan rekening met raptor of moet ik hier zelf nog aan gaan knutselen? Indien het laatste, kan een leek als ik daar wijs uit komen?

Ik ben inmiddels ook tot inkeer gekomen met het geheugen. Dacht ook eigenlijk 2gb te nemen maar dit was blijkbaar 2x2gb. Dit heb ik inmiddels ook veranderd. Nieuw systeem zal ik binnenkort plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even nog reageren op mn eigen post hiervoor.

Zoals ik het nu begrijp is Raptor interessant bij veel dataverkeer. Wordt gamen gezien als veel dataverkeer of wordt dat vrijwel geheel overgenomen door processor en werkgeheugen?

Kortom, indien er puur met deze com wordt gegamed en gedownload, is raptor dan nog wel zo interessant? Ik ga namelijk van 250 gb naar 2x 74gb, beduidend minder dus en het kost nog 3x zoveel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 11:37
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:28:
Even nog reageren op mn eigen post hiervoor.

Zoals ik het nu begrijp is Raptor interessant bij veel dataverkeer. Wordt gamen gezien als veel dataverkeer of wordt dat vrijwel geheel overgenomen door processor en werkgeheugen?

Kortom, indien er puur met deze com wordt gegamed en gedownload, is raptor dan nog wel zo interessant? Ik ga namelijk van 250 gb naar 2x 74gb, beduidend minder dus en het kost nog 3x zoveel ook.
Je kan ook 1 raptor nemen, maakt ook al behoorlijk verschil, ik merk het zelf ook in games, vooral het opstarten en afsluiten, ook windows start behoorlijk sneller.
Daarnaast heb ik voor de opslag nog 2 x 250GB. Dus dat is ook een oplossing, maar wat vind je van de argumenten een mindere power pc aan te schaffen en over 2 jaar of eerder weer een nieuwe te kopen? Zo doe ik het meestal ook en kan lekker mee komen zonder dat het me een fortuin kost.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:55
Je hebt het over een gaming configuratie. Ga dan voor een logitech G5, ipv een G7.
Draadloos is de slechtste keuze voor gaming :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Charlie23 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:52:
Heeft deze case al standaard voeding van 450Watt meegeleverd? Zo ja dan maakt dit een prima case....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DracoplasM64 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:38:
[...]

Je kan ook 1 raptor nemen, maakt ook al behoorlijk verschil, ik merk het zelf ook in games, vooral het opstarten en afsluiten, ook windows start behoorlijk sneller.
Daarnaast heb ik voor de opslag nog 2 x 250GB. Dus dat is ook een oplossing, maar wat vind je van de argumenten een mindere power pc aan te schaffen en over 2 jaar of eerder weer een nieuwe te kopen? Zo doe ik het meestal ook en kan lekker mee komen zonder dat het me een fortuin kost.
Liever koop ik over 2 jaar nog geen geheel nieuwe pc. Ik hoop toch echt langer mee te kunnen met dit systeem. Ik heb nu een amd athlon 1100 met 384 mb geheugen en die ben ik nu ongeveer een jaar zat... Na ruim 7 jaar trouwe dienst.... Al ben ik me wel bewust dat een pc van 7 jaar geleden meer toekomstgericht was dan nu mogelijk is gezien die enorme technologische verbeteringen van tegenwoordig...

Maar even terug naar de raptor...
Je hebt dus 2x raptor 74gb en 2 "gewone" harddisks voor normale opslag?

1) Wordt het spelen zelf ook beter? (naast het opstarten en afsluiten??)
2) Ik snap nog steeds weinig van raptors. Stel ik kies 1 raptor en 1 hard disk van 250 gb. Heeft dit effect? Wordt dan windows xp op de raptor opgeslagen en de rest op de 250gb schijf?
3) Hoe moet dit geconfigureerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje:

3 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB 7200 rpm = € 225 raid 5
2 x raptor 74 gb 10.000 rpm = 290 euro raid 0

klopt het als ik hier zeg dat het verschil in snelheid in data verkeer hier niet veel verschilt? Zijn deze configuraties niet aan elkaar gewaagt kwa performance?? Is de Hitachi misschien wel sneller als hij in raid 5 staat met 3 schijven?
In iedergeval is het goedkoper en heb je veel gbs (beetje overkill maarja :S).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Laatst online: 06-01 11:21
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:26:
Ik ben inmiddels ook tot inkeer gekomen met het geheugen. Dacht ook eigenlijk 2gb te nemen maar dit was blijkbaar 2x2gb. Dit heb ik inmiddels ook veranderd. Nieuw systeem zal ik binnenkort plaatsen!
Het geheugen wat je hebt ("1x Corsair TWIN2x2048-8500C5 2gb") is gewoon 2GB. Dit is niet 4GB zoals iedereen veronderstelt. (Ter opheldering: Corsair heeft TWINX: TWINX2048 is 2x1GB, TWINX1024 is 2x512MB, en dan hebben ze ook een TWIN2X lijn, en dit is weer hun DDR2 lijn, waarbij TWIN2X2048 duidt op 2x1GB.)

Verder ben ik het eens met de adviezen om Raptors te nemen. Neem dan wel de WD740ADFD en niet de WD740GD. Pleur er twee of vier in RAID-0 en koop wat "normale" schijven voor opslag.

Voor de kast is de Stacker een mooie keuze. Kijk ook eens voor Lian-Li kasten; die dingen zijn ook super degelijk.

Muis: Copperhead > G5 :Y)

Geluidskaart: als je dan toch bezig bent neem dan gelijk de Creative X-Fi Fatal1ty. Jammer van die kop van Fatal1ty op de doos, maar dan heb je ook wel wat leuks.

De printer die je hebt gekeuzen is poep. Zoek je een goeie HP printer dan is de Photosmart 8250 een goeie keuze, voor een all-in-one moet je kijken naar de 3210 of de 3310.

DVD-brander is niks mis mee, al zou ik liever een Pioneer 111D aanraden. Waarom weet ik niet. Zelf heb ik een Plextor 760A, wel duur ding maar ding draait perfect. Anderen zullen je NEC aanraden wat ook een idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:26:
[...]

Frank, bedankt voor het duidelijke advies. Even een aantal vragen:
Mijn kennis over Raptor-opstellingen schiet duidelijk tekort. Indien ik de pc bij mycom in elkaar laat zetten. Houd men dan rekening met raptor of moet ik hier zelf nog aan gaan knutselen? Indien het laatste, kan een leek als ik daar wijs uit komen?

Het zou me zeer verbazen als ze bij mycom nog geen kaas hebben gegeten van raid0. Waar raid vroeger nog voorbehouden was aan de enthousiast class en de enterprise servers, is het nu een standaard feature op praktisch alle moederborden uit de consumentenlijn. Raid0 is een techniek die twee schijven 'aan elkaar koppelt', waardoor er meer data tegelijkertijd kan worden weggeschreven en gelezen op de harde schijf.

Klein voorbeeldje: Je wilt 200MB lezen van de harde schijf, de schijf doet daar 8 seconden over. Laat je twee schijven samenwerken in raid0, dan nemen beide schijven 100MB voor hun rekening, dus de helft van 8 seconden (theoretisch). Je bent dan in 4 seconden klaar.

Het maken van een raid0 gebeurd gewoon softwarematig. Je hoeft alleen 2 Raptors aan te sluiten en dan in de raid utility aan te geven dat je ze wilt 'koppelen'. Vanaf dat moment zullen de twee schijven als 1 worden gezien, dus in windows zie je ookm gewoon 1 schijf staan met de capaciteit van de twee schijven opgeteld.

Voor meer informatie over de techniek van raid verwijs ik je graag naar de raid FAQ (die link heb ik hier al voorbij zien komen)..

Voor de duidelijkheid, de raptor is onder de tweakers een begrip geworden, maar hetis nog gewoon een type harde schijf, net als al die andere. De Western Digital Raptor heeft ook gewoon een Sata aansluiting en behoeft ook geen andere behandeling dan een 'gewone' SATA schijf. :)

[ Voor 22% gewijzigd door frankknopers op 20-07-2006 22:18 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 20:07:
Even een vraagje:

3 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB 7200 rpm = € 225 raid 5
2 x raptor 74 gb 10.000 rpm = 290 euro raid 0

klopt het als ik hier zeg dat het verschil in snelheid in data verkeer hier niet veel verschilt? Zijn deze configuraties niet aan elkaar gewaagt kwa performance?? Is de Hitachi misschien wel sneller als hij in raid 5 staat met 3 schijven?
In iedergeval is het goedkoper en heb je veel gbs (beetje overkill maarja :S).
Laat dat raid5 maar zitten. Het kost je 1 extra schijf en de performance van software raid5 is gewoonweg bagger. De betrouwbaarheid van een harde schijf is anno 2006 dik in orde. Bovendien kun je alle cruciale data op twee locaties opslaan (de raid0 en op de losse 7200rpm schijf) zodat je altijd een backup hebt.

En voor die niet-belangrijke gegevens die toch zo weer te downloaden zijn zou ik geen extra harde schijf en fatsoenlijek performance willen opofferen.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe configuratie samengesteld:

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe 211
Processor: Core 2 Duo (Conroe) E6700 539
Werkgeheugen: OCZ2P8002GK (2gb DDR2 PC6400 800mhz 209
Monitor: Dell UltraSharp™ 2407WFP 948
Grafische kaart: Asus EN 7950GX2 /2PHT/1G 557
Western Digita l2x wd Raptor WD740GD (in Raid0 opstelling) 302
Barracuda 7200.10 (7200rpm 16mb cache 250gb opslag 85
Behuizing:Antec Sonata 2 Zwart 113
Koeling: Processor Termal Take - Big Typhoon 36
Voeding (als ik het goed heb inbegrepen bij procesor 0
Logitech G15 Gaming Keyboard en G7 Laser cordless Mouse 145
Geluidskaart (GEEN ga voor board-on geluid van moederbord) 0
Boxen: Creative Inspire T7900 9
DVD-Schrijver: Nec ND-4571 zwart 37
DVD-speler:Asus DVD-E616P2 21

TOTAAL 3.300

Veel tweakers stelden voor om de E6700 conroe om te ruilen naar een E6600 en dan over te clocken. Dit doe ik liever niet. Wil liever de E6700 overclocken naar rond de 3,2 ghz.

Ook de monitor heeft een flink effect op de prijs maar die dell is zo enorm gelikt dat ik m toch erg graag in het systeem wil houden. Of iemand moet andere ideeen hebben? Wat zijn jullie ervaringen met breedbeeld trouwens?

Wellicht ga ik nog besparen op toetsenbord en muis. Ze zijn voornamelijk erg mooi. Ik ben nog niet erg overtuigd van het feit dat ze echt zoveel "beter" presteren dan normale goedkopere toetsenborden en muizen.

Ik heb nog wat vragen:
1) Ik dacht te lezen dat in de behuizing van de Antec Sonata 2 al standaard een voeding wordt meegeleverd van 450 watt zie hier:
http://www.azerty.nl/prod...ntec-sonata-ii-zwart.html
Houdt die voeding in dat hij al standaard wordt meegeleverd of moet je deze er nog bij nemen?

2) Wat vinden julli van de gekozen behuizing/koeling/voeding??

3) Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan een goed geluidssysteem. Enige voorwaarde is dat geluid wel enigszins zuiver dient te wezen en zonder kraken op normaal geluidsniveau. Vandaar ervoor gekozen om de sound van de moederkaart te nemen met een vrij standaard box erbij. Nu is mijn vraag of de kwaliteit van de sound van de moederkaart voldoende is om te gamen?

4) Een antal tweakers heeft mij aangeraden om 2 raptors te kopen en voor raid0 te gaan met de harddisk. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit. Gezien de extra kosten (2x raptor + opslag = 400 euro tegenover ongeveer 100 euro) weet ik niet of raptors dit waard zijn. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

5) Indien ik de processor ga overclocken naar ongeveer 3,2 Ghz heb ik dan voldoende koeling staan nu of raden jullie mij andere mogelijkheden aan?

6) ik heb een en ander samengesteld op azerty.nl. Zover ik weet zetten deze geen pc in elkaar. Kun je voor het inbouwen van een configuratie ook gewoon bij de plaatselijke pc-boer terecht zonder daar de spullen te kopen?

Graag hoor ik van jullie medetweakers!

Gegroet

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
  • Laatst online: 15-09 11:50
Voor die prijs ...waarom niet een Powermac g5 ?? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
albatrosX1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:39:
Uhm nooit gehoord van een Powermac G5... Kun je anders even een link plaatsen dat ik ff kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:44:
[...]

Uhm nooit gehoord van een Powermac G5... Kun je anders even een link plaatsen dat ik ff kan checken?
Voila :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:27

Haan

dotnetter

Ik zie de combinatie high end game pc en Powermac G5 niet zo :?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet je gewicht in ijsstokjes?? :?

Waarom wel? Als je dan wat toevoegd geef er dan op z'n minst een toelichting bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
g5 = power
en wat heb je voor games nodig...? idd .power..toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

albatrosX1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:52:
g5 = power
3 kwart van de huidige spellen lopen bijna niet op een apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
Hou het maar op 99 van de 100. Misschien heeft albatrosX1 het over BootCamp of zelfs virtualisatie? Jammer dat dat niet kan met een G5. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Z-Dragon op 21-07-2006 16:10 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

g5 = power
Ja... En heb je ook gezien hoe de G5 presteert ten opzichte van, ik noem maar wat, de core duo macs? Juist! Op (minimaal) lagere kloksnelheden betere prestaties! Dus, wat leren we hiervan? Inderdaad! G5 is niet méér power dan de conroe, dus ook nadrukkelijk níét beter voor games! Daarnaast komen dus nog wel een aantal argumenten zoals beschikbaarheid van games en SLI et cetera.

Maar goed, 't is toch min of meer een troll... Een beetje uitlokken van reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janusch
  • Laatst online: 23-07 17:39
waarom niet 2x1 gb of 2x2 gb? Dual channel noemen ze dat toch. Dat is sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

arieman007 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:13:
waarom niet 2x1 gb of 2x2 gb? Dual channel noemen ze dat toch. Dat is sneller
Als je het topic even leest :z

Tip: zie vorige pagina.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Zeg, Albatros, waarom kom je met die opmerking over de G5 als je 7 minuten daarvoor zelf dit topic opent:
albatrosX1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 15:32:
Hallo beste tweakers!
Ik ben toe aan een nieuwe 'game' pc dus ik heb hier een daar wat gekeken en heb dit gevonden:
--------------------------------------------------

Moederbord € 89,00
Gigabyte GA-K8N-SLI, nForce4 SLI, ATX, Socket-939, SATAII, GbLAN, PCI-Ex16

Processor € 165,00
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/koeler

[Blah...]

--------------------------------------------------
Verder zit er geen OS bij, geen monitor.
Zal dit systeempje wel lang meegan en kan ik nog er iets aan veranderen ?
alvat bedankt

Prijs : 790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even terug te komen op de orginele vragen uit de TS:

Kast: Antec P180
Voeding: Tagan 530Watt
Kast Koelers: 4x Nexus 120mm
Cpu koeler: Zalman CNPS 9500

Perfect combinatie, zie ook mijn foto's in het P180 topic. Ook superstil
Wat voor koeler op je Grafische kaart past weet ik niet, maar misschien de Zalman VF900 ?

En last, neem gewoon 2x Samsung Spinpoint 250gb schijven in raid 0. Is snel zat en nog stil ook! En heb je ook nog wat opslagruimte. Eventueel passen er nog 2 extra schijven in het onderste compartiment van de P180 voor extra dataopslag (als je je belangrijke gegevens niet op de raid-array wil zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
ESteg schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:20:
[...]

Zeg, Albatros, waarom kom je met die opmerking over de G5 als je 7 minuten daarvoor zelf dit topic opent:

[...]
Is dat zo raar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatrosX1
Nou beste ESteg..
Ik kan hellaas geen 3000 euro aan een pc uitgeven.
Ik weet niet vaal af van pc's etc. maar laatst op E3 werden er g5's gebruikt om x360 spellen te runnen daarom zei ik dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theodouma schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:40:
[...]
De Creative megaworks 550D zijn pas echte speakers. THx cetificaat, 150 Watt subwoofer (20cm diameter) en 270 euro... Heb er zelf de 2.1 variant van, Kraakhelder geluid, en op z'n hardst trillen de glazen twee verdiepingen lager uit de kast :)
In 1 woord *BULLSHIT*.

Er bestaan geen 'THX certified' componenten.

Je kan enkel een THX Certified label krijgen als je gehele opstelling ter plekke gekeurd en getest is door THX zelf en je voldoet aan al hun eisen en normen.

Een "THX Certified" speakersetje bestaat dus *NIET*.

http://www.thx.com/mod/cinema/find.html

Kijk hier maar naar een overzicht van de bioscopen die officieel THX certified zalen hebben. Want het is slechts een zaal die dat label kan krijgen, niet zomaar een gehele bioscoop...

En ja, maybe wat offtopic, maar hoe vaak ik deze onzin al gelezen heb hier... tssssss..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
albatrosX1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:33:
Nou beste ESteg..
Ik weet niet vaal af van pc's etc. maar laatst op E3 werden er g5's gebruikt om x360 spellen te runnen daarom zei ik dat..
Dit omdat het een powerPC architectuur is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:08
albatrosX1 schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:33:
Nou beste ESteg..
iets met klok en klepel ?
de xbox360 en de G5 hebben dezelfde processor, vandaar dat de E3 demo's op G5's werder gedraaid, omdat er nog geen werkend type xbox360 beschikbaar was.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:40:
[...]

In 1 woord *BULLSHIT*.

Je kan enkel een THX Certified label krijgen als je gehele opstelling ter plekke gekeurd en getest is door THX zelf en je voldoet aan al hun eisen en normen.

Een "THX Certified" speakersetje bestaat dus *NIET*.

http://www.thx.com/mod/cinema/find.html

Kijk hier maar naar een overzicht van de bioscopen die officieel THX certified zalen hebben. Want het is slechts een zaal die dat label kan krijgen, niet zomaar een gehele bioscoop...

En ja, maybe wat offtopic, maar hoe vaak ik deze onzin al gelezen heb hier... tssssss..
hmm en als je even hier kijkt : http://www.thx.com/mod/products/multiProdList.html
dan zie je dat je verhaal niet klopt.

[ Voor 49% gewijzigd door Mitch op 21-07-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:26:

Wat voor koeler op je Grafische kaart past weet ik niet, maar misschien de Zalman VF900 ?

En last, neem gewoon 2x Samsung Spinpoint 250gb schijven in raid 0. Is snel zat en nog stil ook! En heb je ook nog wat opslagruimte. Eventueel passen er nog 2 extra schijven in het onderste compartiment van de P180 voor extra dataopslag (als je je belangrijke gegevens niet op de raid-array wil zetten)
Mijn dank is groot Shadow,

ga er toch nog even op verder. Jij hebt hier een voorstel gedaan. Wat is daarnaa beter dan hetgeen ik nu heb:

Antec Sonata 2 Zwart 113
Voeding is inbegrepen
Processor Termal Take - Big Typhoon 36

Als ik jouw voorstel ga uitrekenen kost me dat behoorlijk meer. Krijg ik er ook zoveel van terug? De kast heeft geen voeding meegeleverd (de Antec Sonata 2 wel) dus die betaal je nog eens apart, daarnaast levert antec180 slechts 2 x 120mm mee en dus 2 nog zelf aanschaffen... Zou je je voorstel iets kunnen toelichten? Daar zou ik erg mee geholpen zijn!

Daarnaast, wat raad je me aan, alleen een extra koeler op de processor, zoals nu het geval is in de configuratie, of ook extra koeling op de grafische kaart. Ik was niet echt van plan de grafa over te clocken dus is een koeling dan wel nodig?

Andre

Heb er zelf niet veel verstand van dus vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 16:52

tweakraiser

I have such sites to show you

theodouma schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 00:40:
[...]

De Creative Gigaworks s750... Dat zijn pas echte speakers! Thx certificaat, 210Watt RMS subwoofer plus 7* 70Watt RMS. Iets duurder, wel 7.1.
Ik heb hem zelf ook, let wel op met buren enzo :9~

linkje naar specs

[ Voor 13% gewijzigd door tweakraiser op 21-07-2006 16:49 ]

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Albatros,

ook ik weet niet alles van pc's. Daarom vraag ik ook advies bij tweakers. Zo is ook jouw advies welkom! Een en ander toch voor de zekerheid even nakijken kan helemaal geen kwaad. Zo heb ik ook even de Powermac bekeken. Ik denk toch dat het niet hetgene is dat ik zoek maar leuk dat je in elk geval met me mee wil denken!

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:40:
[...]

In 1 woord *BULLSHIT*.

ownee?

http://www.thx.com/mod/products/chosngProduct.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunka
  • Laatst online: 19-09 11:23
lees eerst http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1143909 eens voor je besluit een Antec sonata met ingebouwde voeding aan te schaffen.

Ik heb zelf een Coolermaster stacker met een Coolermaster 550 wat voeding. Is wel een lompe kast, maar heb je tenminste ruimte alles makkelijk in je kast te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
3) Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan een goed geluidssysteem. Enige voorwaarde is dat geluid wel enigszins zuiver dient te wezen en zonder kraken op normaal geluidsniveau. Vandaar ervoor gekozen om de sound van de moederkaart te nemen met een vrij standaard box erbij. Nu is mijn vraag of de kwaliteit van de sound van de moederkaart voldoende is om te gamen?

4) Een antal tweakers heeft mij aangeraden om 2 raptors te kopen en voor raid0 te gaan met de harddisk. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit. Gezien de extra kosten (2x raptor + opslag = 400 euro tegenover ongeveer 100 euro) weet ik niet of raptors dit waard zijn. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Als je het over een ultra high end PC hebt dan moeten er absoluut Raptors in (laadtijden) en ook absoluut een deugende geluidskaart (ontlasting van je CPU, EAX ondersteuning etc.).
Al is het maar een Audigy2 of zo, onboard audio geeft wel aardig geluid voor een kantoor PC maar is echt verre van "ultra high end", zeker voor een game PC...

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Neem dan gelijk 2 Seagate 7200.10 320 GB schijven en zet de in RAID0. Dat gaat een stuk sneller en dan heb je nog meer ruimte ook. Die Seagate's kosten rond de 95 euro. De performance van die schijven komt aardig in de buurt bij die van een Raptor; een Raptor is 5~10 MB/s sneller dan die Seagate, maar die Seagate doet zelf al dik 80 MB/s. Dus dat performanceverschilletje ga je niet heel erg merken.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:45:
[...]

ga er toch nog even op verder. Jij hebt hier een voorstel gedaan. Wat is daarnaa beter dan hetgeen ik nu heb:

Antec Sonata 2 Zwart 113
Voeding is inbegrepen

Als ik jouw voorstel ga uitrekenen kost me dat behoorlijk meer. Krijg ik er ook zoveel van terug? De kast heeft geen voeding meegeleverd (de Antec Sonata 2 wel) dus die betaal je nog eens apart, daarnaast levert antec180 slechts 2 x 120mm mee en dus 2 nog zelf aanschaffen... Zou je je voorstel iets kunnen toelichten? Daar zou ik erg mee geholpen zijn!

Daarnaast, wat raad je me aan, alleen een extra koeler op de processor, zoals nu het geval is in de configuratie, of ook extra koeling op de grafische kaart. Ik was niet echt van plan de grafa over te clocken dus is een koeling dan wel nodig?
Een Sonata 2 zal ook echt wel voldoen. Alleen krijg je bij de Sonata 2 volgens mij ook maar 1 12CM koeler, terwijl er plaats is voor 2 12CM koelers. Dus dat zou je dan even na moeten kijken. 2 12 CM koelers zijn zowiezo wel aan te raden in de Sonata 2.

Extra koelers kopen voor de CPU en de videokaart zijn in princiepe niet nodig. De standaard koelers voldoen ook wel. Een hoop mensen raden echter andere koelers aan, omdat die meestal stiller zijn en beter koelen dan de standaard koelers. De Thermaltake Big Typhoon is een zeer goede koeler en met het budget dat jij hebt, hoef je daar niet op te besparen. Voor de videokaart zou ik ook een andere koeler zoeken (zo'n Zalman koeler bijvoorbeeld).

[ Voor 9% gewijzigd door Rhannie op 21-07-2006 18:02 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:27

Haan

dotnetter

g5 = power
Voor games heb je vooral dikke grafische kaart nodig, niet rauwe rekenkracht..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 16:45:
[...]

Antec Sonata 2 Zwart 113
Voeding is inbegrepen

Andre

Heb er zelf niet veel verstand van dus vandaar de vraag.
Voonaamste voordelen van de configuratie die ik heb (die hierboven staat) is stilte en perfecte afweking. Je bent van plan een supersysteem te kopen. Nou zou ik het zelf behoorlijk 'zonde' vinden om een systeem van meer dan 3000 euro niet 'super' af te werken. IMHO zijn dus alleen de Antec P180 en de nieuwe Coolermaster Stacker geschikt om als behuizing te dienen voor zo'n systeem ;)

Het kost wat, maar dan heb je ook perfecte afwerking dus, en zul je veel meer 'plezier' beleven aan je uitgave. Stilte, superkrachtige stabiele voeding etc. dat zijn dingen die voor mij persoonlijk veel meer waard zijn dan die paar extra frames in een game (80 vs 90 fps, who cares...)
Ik zou dan eerder iets besparen op bijvoorbeeld de cpu (E6600 ipv E6700) of harde schijven (Spinpoints ipv Raptors)

En over die grafische kaart koeling: ben je nog steeds van plan om die Asus EN 7950GX2 /2PHT/1G
te kopen? Aangezien deze met dubbele GPU is uitgerust denk ik niet dat bijvoorbeeld een Zalman VF900 op deze kaart past. Dan zou je voor ATI X1900 of Geforce 7900gtx moeten gaan denk ik...

En bij de P180 zitten standaard 3x 120mm fan's, maar voor die paar euro heb ik er gewoon 4x nexus ingestoken. Moet zeggen dat ik er niet ontevreden over ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkphoenix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:50

darkphoenix

Chikara

die samsung 244T 24" is zeker een goed alternatief! ik heb heb zelf ook!

Intel E6850@3,6Ghz ,GEIL 4 Gig pc800, MSI 8800GTX OC,Tagan 700W,raptor x 150gig,seagate 500gig,asus p5n32-e SLI plus, X-fi extremegamer, logitech z5450 speakerset, Coolermaster Stacker silver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Je hebt me zo goed als overtuigd. Ik heb mn systeem er al op aangepast...Ik wil graag even wat foto's zien die je hebt gemaakt maar ik kan je topic over de antec P180 niet vinden... Kun je ff een link plaatsen?

Andere vraag:
Als ik de grafische kaart toch niet ga overclocken en 4 van die nexus kast koelers erin stamp. Heb ik dan een grafa-koeler nog nodig of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Shadow, je raad dus een raid-opstelling van 2 harddisken aan. Als ik geen raid neem en enkel 1 harddsik van 250gb is dat dan een grote achteruitgang qua snelheid. Nu zit ik nog achter een antiek systeem met 20gb opslagruimte en extreem veel meer heb ik niet eens nodig. ALs ik nu 250gb neem is dat voor mij al zat.
En een raid opstelling rijst nogal de pan uit qua kosten. Het mag van mij best wat kosten maar om 300 a 400 euro voor de harddisk-configuratie uit te geven gaat me boven het hoofd.

Wat vind jij (jullie) verstandig?

Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even terugkomend op 2 andere vragen van eerder vandaag:

1) Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan een goed geluidssysteem. Enige voorwaarde is dat geluid wel enigszins zuiver dient te wezen en zonder kraken op normaal geluidsniveau. Vandaar ervoor gekozen om de sound van de moederkaart te nemen met een vrij standaard box erbij. Nu is mijn vraag of de kwaliteit van de sound van de moederkaart voldoende is om te gamen?

2) ik heb een en ander samengesteld op azerty.nl. Zover ik weet zetten deze geen pc in elkaar. Kun je voor het inbouwen van een configuratie ook gewoon bij de plaatselijke pc-boer terecht zonder daar de spullen te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1) Luister gewoon een tijdje naar het geluid dat uit het moederbord komt, vind je het dan niets haal je gewoon bij de lokale pc-boer een kaartje.

2) Vraag het bij die pc-boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je wilt een strak scherm? Hebje al gedacht aan een 20" of 23" Apple cinema display? Om het echt mooi af te werken?
Verder zou ik lekker een audigy geluidkaart erin zetten, die zijn ook niet zo duur meer en wel veel beter dan je onboard geluid.
Als ze bij azerty niet bouwen kan je misschien ook bij alternate kijken? Zijn ook niet duur en bouwen je systeem met plezier op (zeker dit soort systemen, met al die puisterige hardware opgeilers daar ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:06:
[...]

Je hebt me zo goed als overtuigd. Ik heb mn systeem er al op aangepast...Ik wil graag even wat foto's zien die je hebt gemaakt maar ik kan je topic over de antec P180 niet vinden... Kun je ff een link plaatsen?

Andere vraag:
Als ik de grafische kaart toch niet ga overclocken en 4 van die nexus kast koelers erin stamp. Heb ik dan een grafa-koeler nog nodig of niet?
Hier de link naar het P180 topic

De standaard koeler op de grafische kaart zal voldoen. Ook zullen de standaard Antec 120mm fan's vast wel voldoen. (3 stuks bijgeleverd bij de P180) Maar voor extra stilte zou je voor een andere grafische kaart koeler en nexus of papst fans kunnen kiezen
Shadow, je raad dus een raid-opstelling van 2 harddisken aan. Als ik geen raid neem en enkel 1 harddsik van 250gb is dat dan een grote achteruitgang qua snelheid. Nu zit ik nog achter een antiek systeem met 20gb opslagruimte en extreem veel meer heb ik niet eens nodig. ALs ik nu 250gb neem is dat voor mij al zat.
En een raid opstelling rijst nogal de pan uit qua kosten. Het mag van mij best wat kosten maar om 300 a 400 euro voor de harddisk-configuratie uit te geven gaat me boven het hoofd.

Wat vind jij (jullie) verstandig?

Andre
Geen raid, gewoon een enkele 250GB Samsung Spingpoint of Seagate schijf
Raid is alleen als je extreem snelle laadtijden van games wilt of extreme veiligheid van je data. Voor normaal gebruik is een enkele 7200rpm schijf snel zat

Met een enkele schijf is het niet nodig om een extra koeler te monteren in het onderste compartiment van de P180. De fans van de Tagan voeding creëren bij mij voldoende airflow om de schijf op een koel temperatuurtje te houden. Als je meer schijven of Raptor's neemt zou ik wél een extra 120mm fan in het onderste compartiment monteren.
Je zou dus gewoon de 120mm fan's kunnen nemen die standaard bij de P180 geleverd zijn. Deze kunnen op 3 standen werken: high (= hoorbaar), medium, of low (= stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb gekeken of alternate alle onderdelen had maar helaas.... Nu nog de kunst om een pc-builder bedrijf te zoeken die ook echt in 1 keer alle onderdelen kan leveren..

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dunka schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 17:11:
lees eerst http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1143909 eens voor je besluit een Antec sonata met ingebouwde voeding aan te schaffen.

Ik heb zelf een Coolermaster stacker met een Coolermaster 550 wat voeding. Is wel een lompe kast, maar heb je tenminste ruimte alles makkelijk in je kast te zetten. :)
Een Antec voeding geeft heus niet altijd problemen. Bovendien schijnen met de nieuwe revisie de problemen verholpen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:14:
Nog even terugkomend op 2 andere vragen van eerder vandaag:

1) Daarnaast hecht ik niet veel waarde aan een goed geluidssysteem. Enige voorwaarde is dat geluid wel enigszins zuiver dient te wezen en zonder kraken op normaal geluidsniveau. Vandaar ervoor gekozen om de sound van de moederkaart te nemen met een vrij standaard box erbij. Nu is mijn vraag of de kwaliteit van de sound van de moederkaart voldoende is om te gamen?

2) ik heb een en ander samengesteld op azerty.nl. Zover ik weet zetten deze geen pc in elkaar. Kun je voor het inbouwen van een configuratie ook gewoon bij de plaatselijke pc-boer terecht zonder daar de spullen te kopen?
voor een beetje normaal geluid, zou ik zeker wel een redelijke geluids kaart nemen. helemaal als je wilt gaan gamen, onboard audio slurpt ook cpu kracht en het klinkt daarbij ook nog eens slecht. voor een beetje meer geluids kwaliteit heb je wel EAX3 nodig. ik zou je een XFi aanraden, als je een smak geld neer telt, moet je niet gaan kniezen voor een geluids kaartje. neem dan een XFi extreme music, ans de fatality edition "te duur" is. je krijgt zeker geen spijt.

verder nog een opmerking over dat je alles bij één shop besteld, ten eerste hebben ze niet alles altijd op voorraad, en ten tweede kun je het plus de extra verzend kosten nog beter 'her en der' bestellen, en ben je nog goedkoper uit.

als je zelf geen hol snapt van assemblage kun je altijd nog iemand vragen die er wel verstand van heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Bulls op 22-07-2006 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even terugkomend op 2 andere vragen van eerder vhttp://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/toolbar/link.gif
http://gathering.tweakers...s/toolbar/link.gifandaag:

Geen probleem als je niet veel waarde hecht aan een goed geluidssyteem, alleen moet je er wel rekening mee houden dat er in spellen bepaalde geluidseffecten zitten die alleen een losse geluidskaart kan afspelen, deze techniek, genaamd EAX, zorgt ervoor dat veel meer betrokken raakt in een spel. Vooral in combinatie met een hoofdtelefoon. Ik kan je aanraden dit eens te beluisteren. Kijk voor voorbeelden of meer informatie hier: http://www.soundblaster.com/eax/
Ik heb zelf een Creative X-Fi XtremeMusic, de goedkoopste van de X-Fi linie, voor games is dit meer als voldoende.

EDIT: Oeps zelfde reactie geplaatst, och 2 x dezelfde info maakt het duidelijker

Daarnaast zou ik je ook niet aanraden een cordless muis te nemen, vooral in combinatie met gamen, het probleem is dat ze vaak wat zwaarder zijn door de batterijen. Met bijvoorbeeld snelle reacties in FPS (First Person Shooters) games, kun je hier last mee krijgen.

De reacties van The_Shadow en Frank_Knopers zijn goede adviezen voor jouw situatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2006 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
http://www.azerty.nl/prod...cht/255/1/assemblage.html , als dat niet werkt, even naar service > Assemblage gaan

Als je het stil wil hebben raadt ik je de Scythe ninja, die koelt mijn 3500+ @ 2700 op 36c met dit weer, met de 120mm fan op 400rpm (just to be shure riiight)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
  • Laatst online: 27-07 16:19
Ik wil ook even terugkomen over het RAID0 en Raptor gebeuren. Ik draai al jaren RAID0 op Raptors, en voor een, zoals jij aangeeft, Ultra High end Gaming systeem zijn deze toch aan te raden. Sinds kort ben ik van 2x36GB Raptors overgestapt op 2x74GB ADFD Raptors.

Ik lees in eerdere berichten dat er maar minimaal verschil is tussen de huidige 7200RPM, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het voordeel van deze schijven is niet alleen de hoge doorvoer van DATA, maar ook de lage toegangstijden. Als je in het "post hier je RAID0 scores" topic kijkt zie je dat "normale"schijven in RAID0 een toegangstijd van 12-14ms hebt, bij de Raptors is dit rond de 8ms. Daarnaast heb je met twee Raptors een gemiddelde doorvoor van zo'n 140-150MB/s Dit halen twee "normale" schijven echt niet.

Voor mij is het grote voordeel dat je enorme snelle laadtijden tijdens games hebt, online zit ik altijd als een van de eerste in de maps. Ook merk ik duidelijk het verschil met de andere vergelijkbare PC die hier staat, alleen dan zonder RAID0 of Raptor.

Volgens mij merk je meer verschil van RAID0 met twee 74GB ADFD Raptors dan het verschil van de E6600 t.o. de E6700 Proc.

[rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

@Plurk:

Ze zullen het niet halen, nee, maar ze komen wel in de buurt:

Afbeeldingslocatie: http://img58.imageshack.us/img58/8996/hdtuneraidpng4sz.png

Dit is met 2 Seagate 7200.10 320GB schijven in RAID0 en die komen toch wel aardig in de buurt. Bovendien kost dit 2/3 van 2 74GB ADFD raptors en heb je 4 keer zoveel schijfruimte! Als je echt zo'n nood hebt voor snelheid, neem je gewoon 3 320GB schijven en dan heb je alsnog een veel hogere datadoorvoer voor een lagere prijs.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PAddixx:

Ik snap werkelijk geen snars van dat hele raid gedoe en die schema's (ook in de raid topic...)

Jij stelt 3x 320 gb voor. Is dit niet wat teveel van het goede? Zit momenteel met 20gb harddsik te werken en was van plan naar 250gb te gaan opslag. Meer heb ik echt niet nodig voorlopig. Is er geen goedkoper alternatief met vanzelfsprekend minder opslagruimte?

En Paddixx: Als ik het goed begrijp is jouw voorstel geen raptor-raid0 of wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
Paddixx schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 15:24:
@Plurk:

Ze zullen het niet halen, nee, maar ze komen wel in de buurt:

[afbeelding]

Dit is met 2 Seagate 7200.10 320GB schijven in RAID0 en die komen toch wel aardig in de buurt. Bovendien kost dit 2/3 van 2 74GB ADFD raptors en heb je 4 keer zoveel schijfruimte! Als je echt zo'n nood hebt voor snelheid, neem je gewoon 3 320GB schijven en dan heb je alsnog een veel hogere datadoorvoer voor een lagere prijs.
Kijk ff naar die accestimes dan, 13ms scheelt toch veel t.o. 8ms.

Maarja, hij wil een Ultra high end Gaming systeem, dan zijn 2x74GB ADFD in mijn ogen de moeite waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 15:29:
@PAddixx:

Ik snap werkelijk geen snars van dat hele raid gedoe en die schema's (ook in de raid topic...)
RAID FAQ

Leesvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

[...]

TWIN2X2048 betekent 2 modules DDR2 van samen 2048MiB, de TWIN2X is eigenlijk TWINX (matched modules voor dual-channel), DDR2.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als jij je 20 GB snel genoeg vind en ook absoluut geen behoefte hebt aan snellere laadtijden en dat soort dingen, dan moet je het gewoon bij 1 schijf houden en het hele RAID/Raptor-gedoe met rust laten. Neem dan gewoon een schijf waarvan jij denkt dat 'ie groot genoeg is voor wat jij ermee wilt doen. Sommige mensen zitten hier wel een Raptor te pushen, maar als jij het niet erg vind dat het iets langer duurt voordat er wat geladen is, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Het heeft dan voor jou geen zin om het te nemen.

Uit de tests is gebleken dat de Seagate 7200.10 schijven toch wel aardig snel zijn in vergelijking met andere 7200RPM schijven en ook niet zo gek duur, dus zo'n schijf zou je kunnen overwegen. Die zijn er overigens ook in een 250GB variant, mocht je dat willen.

Persoonlijk vind ik een Raptor redelijk onzinnig. Ze zijn ontzettend duur, hebben relatief weinig schijfruimte, maar aan de andere kant zijn ze wel sneller dan andere harde (7200 RPM) schijven.

Maar de keus is aan jou...

[ Voor 3% gewijzigd door Rhannie op 22-07-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plurk.
Paddixx schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 15:40:
Als jij je 20 GB snel genoeg vind en ook absoluut geen behoefte hebt aan snellere laadtijden en dat soort dingen, dan moet je het gewoon bij 1 schijf houden en het hele RAID/Raptor-gedoe met rust laten. Neem dan gewoon een schijf waarvan jij denkt dat 'ie groot genoeg is voor wat jij ermee wilt doen. Sommige mensen zitten hier wel een Raptor te pushen, maar als jij het niet erg vind dat het iets langer duurt voordat er wat geladen is, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Het heeft dan voor jou geen zin om het te nemen.

Uit de tests is gebleken dat de Seagate 7200.10 schijven toch wel aardig snel zijn en ook niet zo gek duur, dus zo'n schijf zou je kunnen overwegen. Die zijn er overigens ook in een 250GB variant, mocht je dat willen.

Persoonlijk vind ik een Raptor redelijk onzinnig. Ze zijn ontzettend duur, hebben relatief weinig schijfruimte, maar aan de andere kant zijn ze wel sneller dan andere harde (7200 RPM) schijven.

Ik denk er ook zo over, maar dan moet je geen €3000-4000 uitgeven aan een High end game systeem, dan ga je gewoon voor een goed maar stukken goedkoper systeem.

Zo kan ik ook wel zeggen, ga niet voor die Dell 2407WFP, een 20" voldoet ook! Maar als je eenmaal het geld hebt en je wil een vet systeem dan is die 2407WFP (ik heb er zelf ook een) geweldig!
Zoals ik al eerder zei, ik zou eerder gaan voor die Raptors dan voor de E6700

Daarnaast zijn die Raptors redelijk waardevast, heb pas mijn 3 jaar oude 36GBtjes verkocht voor een dikke €100,- en die weer geinvesteerd in mijn nieuwe 2x74GB ADFDtjes. Daarnaast heb ik een schijf voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:59

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Paddixx schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 15:40:
Als je naar games kijkt die vaak levels moeten laden of waar de laadtijd meespeelt in wat je als speler kan (world of warcraft zoning bijvoorbeeld, dood zijn voor je de nieuwe omgeving en tegenstander zelfs maar hebt kunnen zien), dan is de 200 euro extra voor een raptor van 150GB tov een normale 250 GB schijf een stuk beter besteed dan de 200 euro die de E6700 kost tov de E6600. Dit zijn geen normale overwegingen, maar goed, het is ook geen normaal budget ;)

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok jullie hebben allemaal wel een punt hier. Het is een feit dat raptor in raid sneller draaien dan een normale 350gb harddisk. Echter jullie hebben het constant over de laadtijden naar het spel toe. Wat ik eigenlijk belangrijker vindt is of de performance tijdens het spelen er ook beter op wordt? Iemand enig idee?

En als een en ander echt zoveel in snelheid uitmaakt dan doe ik dat gewoon. Het is sowieso een flinke kostenpost maar om het niet correct af te maken is denk ik nog onverstandiger. Het zal alleen wel nog een maandje langer sparen worden dan....

En ik zal me idd eens flink gaan inlezen in de raid sfeer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 15:56:
Ok jullie hebben allemaal wel een punt hier. Het is een feit dat raptor in raid sneller draaien dan een normale 350gb harddisk. Echter jullie hebben het constant over de laadtijden naar het spel toe. Wat ik eigenlijk belangrijker vindt is of de performance tijdens het spelen er ook beter op wordt? Iemand enig idee?

En als een en ander echt zoveel in snelheid uitmaakt dan doe ik dat gewoon. Het is sowieso een flinke kostenpost maar om het niet correct af te maken is denk ik nog onverstandiger. Het zal alleen wel nog een maandje langer sparen worden dan....

En ik zal me idd eens flink gaan inlezen in de raid sfeer....
Voor het gamen en de performance tijdens het spelen maakt het geen donder uit. Dan staat alles immers al in het geheugen van je PC. Snellere harde schijven/RAID0-setups verkorten alleen de laadtijden van spellen en applicaties en de opstarttijd van Windows wordt verkort. Je zal niet meer FPS halen met een snellere hardeschijvensetup.

Voorbeeldje:
Je hebt een schijf van een bekend merk die 250 GB groot is. Je start Battlefield 2 en gaat meten hoe lang het duurt voordat een veld geladen is. Dit duurt 1 minuut. Je hangt er vervolgens nog zo'n zelfde schijf bij in RAID0 en gaat opnieuw meten hoe lang het duurt voordat dat zelfde veld geladen is. Dit keer duurt het maar 30 seconden! (beetje extreem, de performance wordt niet verdubbeld, maar het wordt wel aanzienlijk sneller) Dit is het effect van RAID0. Snellere hardeschijven zorgen voor eenzelfde soort effect.

[ Voor 7% gewijzigd door Rhannie op 22-07-2006 16:10 . Reden: Allemaal tiepvaudten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan, kort en krachtig uitgelegd hoe een en ander werkt (voor een leek als ik dan haha)

1 vraag resteert: stel ik koop 2 gelijke 250gb harde schijven en wil ze in raid0 zetten. Daarnaast wil ik dat azerty.nl de assemblage van het hele systeem doen. Zet Azerty dan de schijven in raid0 of moet dat softwarematig gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Dat ligt eraan. Als je er Windows bij koopt en dat ook laat installeren, dan is het wel aan te raden om erbij te vermelden dat je graag je 2 schijven in RAID0 wilt hebben. Als je er geen Windows bij neemt, dan kan je het ook makkelijk zelf doen. Een RAID0-setup instellen is een werkje van een half minuutje en daarvoor hoef je niet de kast in te duiken of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar denk eraan, RAID0 komt niet zonder haar gevaren. Stel je hebt 2 schijven van 250GB in RAID0 (Ook genaamd Stripe), en 1 schijf komt te overlijden ben je 500GB aan data kwijt, i.p.v. 250GB. Dit omdat RAID0 2x 250GB als 1 schijf ziet, dus 500GB. Hier zijn wel andere RAID opties voor, maar dit is meer voor servers e.d. http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over de harde-schijf configuratie;

Ik zou 1 Raptor nemen. En dan wel de 74 GB ADFD 16 MB Cache.
Daar zet je windows+games enzo op. Dat wordt dus lekker snel geladen.
En voor opslag zet je er nog een 250GB andere hard-disk bij.
Zo heb je toch betere laadtijden en performance in windows, maar niet de nadelen van Raid 0.
(crash is alle data kwijt + hogere accestimes)
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik zou lekker 2 repen van dit geheugen halen:
pricewatch: 1GB PC5400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-5400PHU1-1GBNT)=

Draait gegarrandeerd DDR2-675. Dit betekent dat je met de E6700 Conroe in ieder geval 3375mhz kan halen met de 10X multiplier. DDR2 heeft vaak een behoorlijke ruimte om te overclocken, dus ik denk dat DDR2-800 waarschijnlijk wel te halen is, wat een snelheid van 4ghz mogeljk maakt voor de Conroe. Dit geldt uiteraard alleen als de Conroe zo ver wil overclocken.

Geheugentimings zijn leuk als je benchmarks draait, maar practisch onbelangrijk bij het spelen van games, zeker als je spellen speelt op een hogere resolutie waar de videokaart sowieso de bottleneck wordt. Daarom raad ik je aan om op je geheugen te bezuinigen. Elk DDR2 PC5400 1GB geheugen onder de 100 euro dat je kunt vinden is een goede koop. 450 euro voor 2GB geheugen is belachelijk, behalve als je een top overclocker bent.

Verder raad ik je aan om niet zo'n dure geluidskaart te kopen, behalve als je professioneel met audio bezig bent. De onboard geluidschip op een high-end Asus moederbord is van goede kwaliteit, dus ik zou eerst even kijken of je daar tevreden mee bent voordat je een kaart van 160 euro gaat aanschaffen.

Ik zou naast die Raptor HDD nog een aantal SATA schijven van 250GB zetten, aangezien je daar lekker veel op kwijt kunt en ze goedkoop zijn.

Verder ben ik een ATI-fan. Dit omdat ik ervaring heb met beide merken en de beeldkwaliteit van mijn ATI-kaart een stukj beter vind dan die van mijn Nvidia-kaart.

Ik zou het geld dat je bespaart met mijn geheugentip kiezen voor 2 X1900XTX's in Crossfire. Je zou eventueel ook even kunnen wachten op de X1950XTX's die binnenkort uitkomen. Deze zouden voor een prijs van 400 euro verkocht moeten gaan worden en ze zijn een tikje sneller dan de huidige X1900XTX's omdat ze een iets hoger geclockte core hebben en GDDR4 geheugen ipv GDDR3 hebben. De lancering van deze kaarten, zou de prijs van de X1900XT(X)en ook moeten drukken. De nieuwe kaarten zullen ook een nieuwe (betere/stillere?) koeler hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2006 @ 03:12:
Maar denk eraan, RAID0 komt niet zonder haar gevaren. Stel je hebt 2 schijven van 250GB in RAID0 (Ook genaamd Stripe), en 1 schijf komt te overlijden ben je 500GB aan data kwijt, i.p.v. 250GB. Dit omdat RAID0 2x 250GB als 1 schijf ziet, dus 500GB. Hier zijn wel andere RAID opties voor, maar dit is meer voor servers e.d. http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks
Raid is geen backup. Je zult zowiezo dus nog een backup moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:18

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik zou persoonlijk gewoon voor 2x Seagate Barracuda 7200.10 gaan in raid-0, welke grootte moet je zelf weten. Maar de 320Gig schijven zijn nou eenmaal schappelijk geprijst. Je kunt ook 2x 250gig nemen oid, als ze maar wel even groot zijn. En ik mag aannemen dat ze in zo'n computershop wel even de raid-0 array kunnen fixen, dan heb je er verder ook geen omkijken naar, enkel de Sata-Raid driver die je even bij je windows install mee moet installeren. Het is allemaal wel veel ruimte voor jouw doen, maar dit is tegenwoordig ook standaard en kost niet veel.

Verder vind ik het backup verhaal en Raid-0 dat het onveilig is een beetje onzin. In het geval van de andere voorbeelden kan er net zogoed een schijf kapot gaan, zit je ook in de shit. En stel dat je gewoon 1 enkele schijf had gekocht en die houdt er na een maand mee op? wat dan...
Enige oplossing, je back-up'ed de boel regelmatig naar een extern medium, of je zegt gewoon, 'shit happens'.

De E6700 vind ik echt geldverspilling. Veel te duur en ze zijn toch allemaal 1 pot nat. Ze komen immers allemaal van dezelfde band rollen. Een E6700 klokt vast beter over dan een E6600 oid, dit zijn zeer herkenbare foute gedachtes van de leek. Je moet je dan ook in het productieproces verplaatsen om het beter te begrijpen. Ik zou in jouw geval voor de E6600 gaan, maar voor iemand die ook nog eens van plan is te gaan overclocken zou ik zelfs nog tragere exemplaren aanraden. Maargoed, je budget staat ernaar en een E6600 is redelijk gunstig geprijst. Bij de E6700 ga je gewoon geld over de balk smijten voor geen merkbaar verschil. En let wel op, niets garandeert een hoge clocksnelheid, elke cpu is anders, waarmee ik wil zeggen, dat er zelfs een kans bestaat dat een E6400 hogere clocksnelheden zou kunnen halen dan een E6700. Veel leken horen het dan in keulen donderen, maar neem het maar van me aan. Een beetje tweaker heeft dan ook niet zoveel zin om de snelste variant in huis te halen als hij toch gaat overclocken en wat zou je je in de aap gelogeerd voelen als je met je veel te dure E6700 niet eens over de 3GHz komt terwijl een vriend de 3,4GHz haalt met zijn E6400.

Let wel, ik geef voorbeelden van clocksnelheden die niet zozeer op waarheid zijn berust, het is een indicatie.

Verder vind ik je systeempje wel ok, blijf het wel wat overkill vinden, ook je videokaart je leuk maar niet zo'n noodzaak. Met DX10 om de hoek zou ik gewoon voor een single non crossfire/sli opstelling gaan om dit laatste half jaar nog even mee door te komen. Ik zie ook dat je totaal geen snelle pc gewend bent en kan je ook nauwelijks zware spellen gespeeld hebben de laatste tijd. Voor personen als jouw is een pc van rond de 1200 Euro (ex monitor) al een super machine omdat het verschil met je oude pc gigantisch zal zijn. Maar om dan gelijk zo door te schieten in elk opzicht is niet zo slim. Prijzen lopen niet rechtevenredig, voor top spul betaal je bakken met geld. Voor de halve prijs heb je een systeem waar jij ook super tevreden mee zou zijn. Het blijft natuurlijk jouw geld, maar ik zou me niet blind staren op het fijt dat je nu de snelste spullen in huis moet halen om de komende jaren niet te hoeven upgraden, dat is een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
BruT@LysT schreef op zondag 23 juli 2006 @ 13:20:
De E6700 vind ik echt geldverspilling. Veel te duur en ze zijn toch allemaal 1 pot nat. Ze komen immers allemaal van dezelfde band rollen. Een E6700 klokt vast beter over dan een E6600 oid, dit zijn zeer herkenbare foute gedachtes van de leek. Je moet je dan ook in het productieproces verplaatsen om het beter te begrijpen. Ik zou in jouw geval voor de E6600 gaan, maar voor iemand die ook nog eens van plan is te gaan overclocken zou ik zelfs nog tragere exemplaren aanraden. Maargoed, je budget staat ernaar en een E6600 is redelijk gunstig geprijst. Bij de E6700 ga je gewoon geld over de balk smijten voor geen merkbaar verschil. En let wel op, niets garandeert een hoge clocksnelheid, elke cpu is anders, waarmee ik wil zeggen, dat er zelfs een kans bestaat dat een E6400 hogere clocksnelheden zou kunnen halen dan een E6700. Veel leken horen het dan in keulen donderen, maar neem het maar van me aan. Een beetje tweaker heeft dan ook niet zoveel zin om de snelste variant in huis te halen als hij toch gaat overclocken en wat zou je je in de aap gelogeerd voelen als je met je veel te dure E6700 niet eens over de 3GHz komt terwijl een vriend de 3,4GHz haalt met zijn E6400.
Je vergeet hier even de multiplier van de CPU's. Om een E6400 3.4ghz te laten draaien heb je een FSB nodig van 425mhz, dat is nogal hoog voor 24/7. Ik vind niet dat de E6700 geldverspilling is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet graag hoger dan 375mhz FSB zou willen draaien 24/7, aangezien de vmch en vfsb wel belachelijk hoog moeten zijn voor dagelijks gebruik.

Er is wel gebleken dat Conroes goede overclockers zijn. Ik denk dat +- 3.6ghz voor dagelijks gebruik (lees: met een veilige vcore) wel haalbaar is in veel gevallen. Als je 3.6GHZ wilt draaien dan heb je dus bij een E6600 een FSB van 400mhz nodig. Dat lijkt me niet echt prettig voor 24/7. 3.6ghz is nog maar een conservatieve schatting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ andre23 (TS): Als ik jou was zou ik ook eens bij www.sallandautomatisering.nl kijken.
Is een goede (web)/afhaalshop met ook hele goede prijzen, kijk maar eens bij shop survey op Tweakers.net. (dat wil dus niet zeggen dat ik vind dat azerty een slechte shop is want daar kan ik niet over oordelen aangezien ik geen klant ben van/bij hun.)
Als er iets is dat niet op hun website staat kan je het artikel mailen en dan is de kans heel groot dat ze het gewoon kunnen leveren aan je.
Daarbij hebben ze ook een goed forum waar ook een hoop mensen komen en ook een aantal personeelsleden van Salland zelf.
Ook is het assembleren van het systeem geen probleem en kan je gewoon een mailtje sturen dat je eventueel een RAID 0 opstelling wilt of dat nou RAPTORS, Deskstars, Barracuda's of Spinpoint schijven zijn (dat zijn dus verschillende types van verschillende merken). :P
Als je het in RAID 0 (laat) zet(ten) dan zal dat zo en zo sneller zijn dan 1 7200RPM schijfje.
Maar voor het volledig assembleren moet je er wel een Windows versie bij nemen (maar dit weet ik niet 100% zeker) maar dat kan je zo navragen.
Voor het overclocken (OCen) van je CPU check dan dit draadje maar eens: Asus P5W DH de luxe + Core 2 duo E6600 ES 400 plus fsb
Zal wel interessant voor je zijn.
Maar voor OCen heb je wel goede airflow en een goede voeding nodig om je systeem koel te houden.
OCen zal je wel zelf moeten doen er zal geen 1 winkel zijn die dat voor jou gaat doen, GOED OCen is ook een kunst hoor.
Je moet dus wel een beetje weten wat je doet en wat je moet doen.
Ik zou als CPU koeler de Thermal Take - Big Typhoon nemen. 8)
Die is ECHT GOED en is ook HEEL erg stil.
Wat toch ook wel erg prettig is toch? :)
Trouwens qua scherm ja de Dell 2407WFP is ECHT een heel gaaf scherm (heb 'm zelf ook).
Lees voor het scherm maar eens: Dell UltraSharp 2007WFP (20,1") & 2407WFP (24") - Deel 2.
Ik zal dit topic nog wel even volgen ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Succes man!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BruT@LysT schreef op zondag 23 juli 2006 @ 13:20:
.Verder vind ik het backup verhaal en Raid-0 dat het onveilig is een beetje onzin. In het geval van de andere voorbeelden kan er net zogoed een schijf kapot gaan, zit je ook in de shit. En stel dat je gewoon 1 enkele schijf had gekocht en die houdt er na een maand mee op? wat dan...
Enige oplossing, je back-up'ed de boel regelmatig naar een extern medium, of je zegt gewoon, 'shit happens'.
Je hebt in dit geval 2 (of meer) schijven, dus ook meer kans dat er een kapot gaat. Je bent natuurlijk de data kwijt in beide gevallen. Met RAID 0+1 (10) kun je natuurlijk een array rebuild doen als een schijf zou sneuvelen, maar dit zou ik niet als backup systeem hanteren. Maar inderdaad wat je zegt, op externe schijf backuppen of 'shit happens'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Dat zijn produkten waarvan de produktie voldoet aan bepaalde eisen, maar dat wil niet zeggen dat als je zo een produkt op je kamer gebruikt, je plots een "THX certified" opstelling hebt staan.

"THX certified" is een label die een som is van het geheel, en niet zomaar een sticktertje dat je ergens opkleeft zondermeer.

Maar goed... Denken jullie maar dat jullie TC certified speakertjes naast je PC hebt staan...

Je kan misschien zelf een smailen naar THX met de vraag wat de voorwaarden zijn en wat je moet doen om het "THX certified" label voor je gehele opstelling te mogen gebruiken.
Pagina: 1 2 Laatste