De nachtfoto's die ik schiet is bij iso200, 30s of langer en een diafragma van F/11 of hoger, omdat ik inderdaad die sterren gewoon mooi vind. Condens ben ik nog nooit bang voor geweest, ik ren gerust van +20 naar -5 en vice versaFairy schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:20:
[...]
Juustem.
Ik schiet regelmatig nachtfoto's. Ik gebuik alleen maar ISO100 en een diafragma van rond de F11.
Sluitertijden van: schrik niet, rond de 240 seconden.
Heb er wel een stevig statief onder zitten.
Tevens, hoe kouder het buiten is, hoe beter. Sensors houden er van dat je ze koel houd, daarom zorg ik er voor dat mijn apparatuur koel is als ik de schieten. Pas alleen wel op als je de camera weer mee naar binnen neemt. Laat het spul gerust een uur in de tas zitten, ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik condens kreeg in het objectief, daar wordt je niet vrolijk van.
Condens? Ik heb het meegemaakt dat er vocht in mijn objectieven kwam achter het glas en ben daarom een beetje voorzichtig.RedXraD schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:31:
[...]
De nachtfoto's die ik schiet is bij iso200, 30s of langer en een diafragma van F/11 of hoger, omdat ik inderdaad die sterren gewoon mooi vind. Condens ben ik nog nooit bang voor geweest, ik ren gerust van +20 naar -5 en vice versa
Zelf een keer de cameratas in de auto laten liggen een aantal uren. Camera uit de tas gehaald en meteen begon het feest. Mijn vriendin heeft het meegemaakt met haar 24-105L toen ze de vlindertuin inging en vervolgens het complete frontelement van achteren beslagen was. Die hebben we ook meteen dezelfde dag ter garantie ingeruild, want je zou moeten kunnen verwachten dat ze daar wel tegen kunnen, niet?
Verwijderd
Uhm, volgens mij zit er nogal wat verschil tussen fotografie in het donker en nachtfotografie. Ik gebruik overigens een klein diafragma 's nachts om overstraling tegen te gaan...
Hoe lager het F getal hoe verder je diafragma openstaat, en hoe groter de hoeveelheid licht is die je door je lens kan laten vallenm.theloosen schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:15:
Eindelijk heb ik weer een vraag. Heb inmiddels wat meer geld te besteden. Via dit topic heb ik ook begrepen dat een lage F waarde dus een lichtsterkere lens betekent.
Waar ik dus nu mee zit. Is het zo dat je om de lichtsterkte te kunnen gebruiken dat je de F waarde zo klein mogelijk moet zetten op je camera? Dus daardoor de scherptediepte nog lager wordt?
Wat eigenlijk jammer is omdat je de foto nog niet helemaal scherp kan krijgen of alle vlakken?
Ik had begrepen dat je er vooral optredens van bandjes mee wilde gaan fotograferen?
Vergeet dan alle verhalen over statieven, het dichtknijpen van je diafragma voor de scherpte/sterretjes en sluitertijden langer dan 1/20
Grote diafragma's, hoge iso getallen en lage sluitertijden is wat je wil
Flitsen is een absolute no-no, tenzij je toestemming hebt van de band (maar in mijn werk kom ik zelden flitsende bandfotografen tegen). Kijk dus eerst naar de kwaliteit van je lens. (en een goeie flitser kost ook een paar honderd euri.)
Het goedkoopst ben je uit met primes, zoals eerder aangehaald in dit topic. Die zijn nog redelijk betaalbaar (bijv. 50mm 1.8). Het nadeel van echt extreem lage diafragma getallen is inderdaad de beperkte DOF als je grotere bereiken gaat pakken, waardoor alleen je onderwerp (en in het slechtste geval zelfs maar een gedeelte van je onderwerp) er scherp op komt te staan.
Verder is het kunnen zoomen wel zo prettig, want je hebt je positie in het zaaltje niet altijd voor het uitkiezen (de ene keer sta je recht voor het podium, de andere keer moet je het van iets verder af doen omdat er een pit recht voor het podium staat te beuken
De meeste van deze lenzen hebben een constant getal van 2.8, en zijn in diverse smaken en merken te krijgen, in elke prijsklasse.
2.8 is goed te doen voor bandjes als je een niet al te grote (300mm etc) telelens hebt, maak je daar maar geen zorgen over.
Sigma, Tamron en Tokina maken voor o.a. Nikon en Canon hele leuke lichtsterke F2.8 zoomlenzen, die een aardige factor minder geld kosten dan een originele Nikon of Canon op 2.8. Die zitten allemaal zo rond de 350 a 500 euro. En dan is het nog even kijken wat voor bereik je wil, wil je meer groothoek (beginnend bij 16 of 17 mm en eindigt rond de 30 a 50) of meer tele (beginnend bij 28mm tot 80mm)?
Zelf hou ik me ook regelmatig bezig met foto's schieten van bandjes, en een dezer dagen ga ik zelf voor een Tamron 28-75mm F2.8
Verder kan ik je aanraden om de zonnekap er correct op te doen (en niet 'semi-nonchalant' andersom), dat voorkomt flares en biedt een stukje bescherming aan de voorkant van de lens. Of koop er meteen een uv filter bij, en schroef die erop. Je weet maar nooit, er kan altijd een glas bier (of spetters) op komen in het heetst van de strijd.
Wat ik je verder nog mee kan geven, en wat misschien nog wel de allerbeste tip is imho (en ik spreek nu uit mijn ervaring als lichttechnicus):
Timing!
Niet altijd is het stikdonker op het podium, leer het ritme kennen waarin de spots oplichten, en de piekpunten in de muziek (Het is dus ook belangrijk de muziek te kennen). Dan kom je er al snel achter dat (mits het een goeie lichtman is
[ Voor 14% gewijzigd door Chiron op 25-01-2007 19:53 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
2.8 @ 300mm
Neem je maar een flinke stapel geld mee
De Canon F2.8 / 70-200L zit al op 1100.
Neem je maar een flinke stapel geld mee
De Canon F2.8 / 70-200L zit al op 1100.
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Dus lichtsterk heeft dus niet zozeer met het glas zelf te maken maar met de diafragma waarde. Ik dacht dat het glas altijd nog wat invloed had. Maar goed dat van de timing heb ik ook wel door gelukkig.
Wat is het voordeel van een lens met een vaste F waarde 2.8 bijvoorbeeld? Zou leuker zijn om de F waarde te kunnen veranderen als je hem ook voor DAG fotos zou willen gebruiken. Of moet je dit soort lenzen meer zien als Avond objectieven. Ik flits inderdaad ook niet graag en ik vind dat het natuurlijke licht van de sfeer daardoor op de foto niet tot zijn recht komt. Maar misschien denken sommige hier anders over.
Ik zal zo een nieuw topic maken over deze camera:
http://www.dpreview.com/news/0701/07012507olympusp550uz.asp
Denk niet dat ik deze ga kopen maar toch wel voor een DSLR ga hoewel ik nog niet precies weet welke. (ga ook liever voor goede lenzen dan een super body).
Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden. In het donker maakt deze denk ik nog steeds niet veel betere fotos dan de SP-500UZ die ik nu heb. Hoewel er hogere Iso waardes op zitten. Maar volgens mij geeft de camera dan nog meer ruis dan ik nu heb. Iso 400 geeft eigenlijk al te veel ruis.
Wat is het voordeel van een lens met een vaste F waarde 2.8 bijvoorbeeld? Zou leuker zijn om de F waarde te kunnen veranderen als je hem ook voor DAG fotos zou willen gebruiken. Of moet je dit soort lenzen meer zien als Avond objectieven. Ik flits inderdaad ook niet graag en ik vind dat het natuurlijke licht van de sfeer daardoor op de foto niet tot zijn recht komt. Maar misschien denken sommige hier anders over.
Ik zal zo een nieuw topic maken over deze camera:
Denk niet dat ik deze ga kopen maar toch wel voor een DSLR ga hoewel ik nog niet precies weet welke. (ga ook liever voor goede lenzen dan een super body).
Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden. In het donker maakt deze denk ik nog steeds niet veel betere fotos dan de SP-500UZ die ik nu heb. Hoewel er hogere Iso waardes op zitten. Maar volgens mij geeft de camera dan nog meer ruis dan ik nu heb. Iso 400 geeft eigenlijk al te veel ruis.
[ Voor 31% gewijzigd door m.theloosen op 25-01-2007 20:31 ]
Natuurlijk is duurder glas van de merken zelf (nikon/canon) altijd beter. Maar daar betaal je soms wel het driedubbele voor (ter vergelijking, de nikon tegenhanger van de tamron 28-75 is meer dan 3x zo duur), dus of het het geld waard is voor wat je er mee wil, ligt aan jezelf.m.theloosen schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:23:
Dus lichtsterk heeft dus niet zozeer met het glas zelf te maken maar met de diafragma waarde. Ik dacht dat het glas altijd nog wat invloed had.
2.8 is minimum, maar dat betekent niet dat je hem op 2.8 moet laten staan hoor, dat werkt gewoon net zoals op elk ander objectief, je kan gewoon tot 22 of iets in die richting gaan, automatisch diafragma kiezen (al naar gelang je camera) etc.Wat is het voordeel van een lens met een vaste F waarde 2.8 bijvoorbeeld? Zou leuker zijn om de F waarde te kunnen veranderen als je hem ook voor DAG fotos zou willen gebruiken. Of moet je dit soort lenzen meer zien als Avond objectieven.
'Vast 2.8' wil gewoon zeggen dat als je op een bijv. 28-75 lens zoomt naar 75mm, je daar ook nog steeds 2.8 kan gebruiken. De meeste goedkopere objectieven hebben namelijk een verloop dat ze bijv. beginnen bij 3.5 op 28mm, en dan op 75mm kan je niet lager dan 5.6 gaan, wat nadelig is voor je sluitertijden (en dus scherpte van de foto) en de hoeveelheid licht die je door je lens naar binnen haalt (onderbelicht dus, met te hoge sluitertijden).
Lenzen met 2.8 over het hele bereik zijn daarom ook een stuk groter, en duurder.
Voor concertfotografie is dat wel de juiste insteek inderdaadIk flits inderdaad ook niet graag en ik vind dat het natuurlijke licht van de sfeer daardoor op de foto niet tot zijn recht komt. Maar misschien denken sommige hier anders over.
Ik denk met jouw budget als je een dslr wil kom je al snel uit bij de Nikon D40/50, of de Canon 350/400d. Die hebben een ruime keus in de objectieven, en zo hou je nog een stukje geld over die je nodig hebt voor je lichtsterke lens. Dan ben je zo rond de 1000 euro wel klaar in totaal. (je zou ook kunnen overwegen om alleen een body te kopen, en daar een lichtsterke lens bij, ipv een kit + daarnaast een lichtsterke lens).Ik zal zo een nieuw topic maken over deze camera:
Met de meeste compactcamera's red je het toch echt niet qua lichtsterkte voor concertfotografie. Ook al wat je zelf aangeeft in verband met iso waardes bijvoorbeeld. En mocht je de smaak te pakken krijgen kan je met een dslr nog altijd uitbreiden, bijvoorbeeld een fisheye, of een grotere tele voor als je wat verder weg staat
[ Voor 5% gewijzigd door Chiron op 25-01-2007 20:41 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ben nu eindelijk zo ver dat ik naar objectieven ga kijken. Die body's daar heb ik misschien een D50 of D70S voor gekozen.
Ik zie deze:
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6392
Ik neem aan dat je dit diafragma ook een hoger getal kan geven? Of zijn heeft deze camera dan ook een vaste F waarde. Zou jammer zijn ivm grote DOF?
Deze is denk ik wel goed als je in donkere omgevingen fototjes moet schieten. Heeft geen zoom bereik dat is wel jammer.
Ik heb begrepen dat 50 of 55 mm het beeld is wat je normaal ziet. Ik zit te denken (misschien ipv de 1.4F lens hierboven waar ik even naar keek) aan een groothoeklens van misschien 30 tot 70 mm (plusminus) en een iets meer tele objectief.
Tamron lijken mij ook wel goede lenzen hebben of als ik dat verkeerd heb hoor ik dit graag. Ik ben beginnende schieter dus daarom lijkt Tamron ook ivm goedkopere prijzen mij een betere optie. Als er iemand een nikor tip heeft dan hoor ik dit graag.
Hebben jullie tips? Zoek ook een veelzijdige telelens waar ik een bijv 40 tot 250 of 300 kan halen. Liefst waar ik ook nog een beetje beelden mee in een donkere (club) omgeving mee kan schieten.
Neem dat donker met een korreltje zout. Het gaat erom dat ik nog redelijke fotos kan maken in zo'n omgeving waarbij ik natuurlijk ook zelf ervoor zorg dat er bijvoorbeeld net een lamp goed schijnt en ik de camera stil houdt. (je snapt dan wat ik bedoel) IK GA DE CAMERA OOK GEBRUIKEN VOOR landschappen want ik ga naar dit jaar ver op vakantie en wil ook leuke plaatjes schieten.
Ik denk dat 2 lenzen voor mij het beste is. Een groothoek en een lichte tele van ongeveer 300 is 6 x zoom.
Ik zoek een degelijk opjectieven maar natuurlijk wel tegen een redelijke prijs. Heb een beperkt budget van ongeveer 1200 inclusief camera (daarom neem zit ik te twijfelen tussen een d50 op d70s. Ligt ook aan de prijs van de objectieven). Denk dat ik beter geen kit kan nemen maar er gelijk 2 goede lenzen bij kan kopen.
Ik zal de spullen bij http://www.fotokonijnenberg.nl willen kopen dus misschien kunnen jullie mij daarvan links geven.
Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen bij het vinden van een keuze. Wil je meer weten laat het dan hieronder weten.
Jullie zien dat het van allemaal wat is dus vooral een VEELZIJDIGE objectieven. Voor fotografie in het donker lijkt een vaste F waarde wel makkelijk maar ik kan die camera's nergens aan herkennen.
Ik zie deze:
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=6392
Ik neem aan dat je dit diafragma ook een hoger getal kan geven? Of zijn heeft deze camera dan ook een vaste F waarde. Zou jammer zijn ivm grote DOF?
Deze is denk ik wel goed als je in donkere omgevingen fototjes moet schieten. Heeft geen zoom bereik dat is wel jammer.
Ik heb begrepen dat 50 of 55 mm het beeld is wat je normaal ziet. Ik zit te denken (misschien ipv de 1.4F lens hierboven waar ik even naar keek) aan een groothoeklens van misschien 30 tot 70 mm (plusminus) en een iets meer tele objectief.
Tamron lijken mij ook wel goede lenzen hebben of als ik dat verkeerd heb hoor ik dit graag. Ik ben beginnende schieter dus daarom lijkt Tamron ook ivm goedkopere prijzen mij een betere optie. Als er iemand een nikor tip heeft dan hoor ik dit graag.
Hebben jullie tips? Zoek ook een veelzijdige telelens waar ik een bijv 40 tot 250 of 300 kan halen. Liefst waar ik ook nog een beetje beelden mee in een donkere (club) omgeving mee kan schieten.
Neem dat donker met een korreltje zout. Het gaat erom dat ik nog redelijke fotos kan maken in zo'n omgeving waarbij ik natuurlijk ook zelf ervoor zorg dat er bijvoorbeeld net een lamp goed schijnt en ik de camera stil houdt. (je snapt dan wat ik bedoel) IK GA DE CAMERA OOK GEBRUIKEN VOOR landschappen want ik ga naar dit jaar ver op vakantie en wil ook leuke plaatjes schieten.
Ik denk dat 2 lenzen voor mij het beste is. Een groothoek en een lichte tele van ongeveer 300 is 6 x zoom.
Ik zoek een degelijk opjectieven maar natuurlijk wel tegen een redelijke prijs. Heb een beperkt budget van ongeveer 1200 inclusief camera (daarom neem zit ik te twijfelen tussen een d50 op d70s. Ligt ook aan de prijs van de objectieven). Denk dat ik beter geen kit kan nemen maar er gelijk 2 goede lenzen bij kan kopen.
Ik zal de spullen bij http://www.fotokonijnenberg.nl willen kopen dus misschien kunnen jullie mij daarvan links geven.
Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen bij het vinden van een keuze. Wil je meer weten laat het dan hieronder weten.
Jullie zien dat het van allemaal wat is dus vooral een VEELZIJDIGE objectieven. Voor fotografie in het donker lijkt een vaste F waarde wel makkelijk maar ik kan die camera's nergens aan herkennen.
[ Voor 91% gewijzigd door m.theloosen op 26-01-2007 00:29 ]
Het begint naar mijn mening erg off topic te worden. Van de algemene "fotograferen als het 's avonds is" naar "Welke Nikon lens voor landschappen heb ikke nodig voor mijn volgende vakantie".
Voor de vragen over de objectieven van Nikon:
Het grote Nikonmount-objectieven-topic V4.0
Voor de algemene vragen die je erbij stelt:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
In de startposts daar zit al heel veel informatie.
Voor de vragen over de objectieven van Nikon:
Het grote Nikonmount-objectieven-topic V4.0
Voor de algemene vragen die je erbij stelt:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
In de startposts daar zit al heel veel informatie.
[ Voor 17% gewijzigd door guillaumemay op 26-01-2007 01:24 ]
Verwijderd
Ik zou gaan voor de volgende set:
Nikon D70s body
Tamron 17-50/ 2.8
Nikon 85mm /1.8
Deze set gaat iets van 100 euro boven je genoemde budget en heeft geen telelens, waarom dan toch? Ik gebruik zelf redelijk veel groothoek in uitgaansgelegenheden omdat je vaak op korte afstand werkt en er vaak meer dan 1 persoon op de foto moet. Vandaar de lichtsterke 17-50 mm. Daarnaast een verschrikkelijk mooi portretobjectief met wat meer tele.
Nikon D70s body
Tamron 17-50/ 2.8
Nikon 85mm /1.8
Deze set gaat iets van 100 euro boven je genoemde budget en heeft geen telelens, waarom dan toch? Ik gebruik zelf redelijk veel groothoek in uitgaansgelegenheden omdat je vaak op korte afstand werkt en er vaak meer dan 1 persoon op de foto moet. Vandaar de lichtsterke 17-50 mm. Daarnaast een verschrikkelijk mooi portretobjectief met wat meer tele.
Waarom voor de D70s en niet de D50?....dan gaat hij ook niet meer boven zijn budget uit en ik heb nog niks gelezen over CLS e.d., dus lijkt de D70s mij niet heel veel meerwaarde leveren, waarbij de D50 ook zijn voordelen heeft.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:46:
Nikon D70s body
Tamron 17-50/ 2.8
Nikon 85mm /1.8
Verwijderd
Tsja, dat kan inderdaad ook nog, hoewel ik zelf een tweede instelwiel wel heel erg fijn vind. Daarnaast gaat dit topic over fotografie in het donker en dan is het toch wel handig om een lampje achter je LCD schermpje te hebben zodat je in ieder geval je instellingen kunt lezen. Daarnaast is de betere viewfinder ook wel handig in weinig licht. Ik begrijp dat er ook financiele redenen zijn om een D50 te kopen....
Tot slot wil de TS de spullen bij Konijn kopen en die heeft de D50 niet meer in het assortiment.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook geen behoefte aan discussies tussen de verschillende modellen (d50 vs D40 vs D70s). Je moet gewoon de body kopen die lekker in de hand ligt, want ze verschillen erg weinig tov elkaar.
Tot slot wil de TS de spullen bij Konijn kopen en die heeft de D50 niet meer in het assortiment.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook geen behoefte aan discussies tussen de verschillende modellen (d50 vs D40 vs D70s). Je moet gewoon de body kopen die lekker in de hand ligt, want ze verschillen erg weinig tov elkaar.
eens, goede argumenten. D70s heeft wel wat meer ruis, maar de verschillen zijn allemaal erg klein. Kortom, wat lekker vast houd idd.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:24:
Tsja, dat kan inderdaad ook nog, hoewel ik zelf een tweede instelwiel wel heel erg fijn vind. Daarnaast gaat dit topic over fotografie in het donker en dan is het toch wel handig om een lampje achter je LCD schermpje te hebben zodat je in ieder geval je instellingen kunt lezen. Daarnaast is de betere viewfinder ook wel handig in weinig licht. Ik begrijp dat er ook financiele redenen zijn om een D50 te kopen....
Verwijderd
Hehe en die heb ik allemaal verzonnen na jouw vraag!
Ik zag de D70s gewoon staan bij konijn en vond het zo weinig geld voor die body dat ik het het geld sowieso waard vond.
Daarnaast is een tweedehands D70 body ook voor relatief weinig geld (400 tot 450 euro ofzo) te krijgen. Zie marktplaats, DPZ, V&A, fotoapparatuur.nl bijvoorbeeld.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
Hij is inmiddels dus al nieuw voor iets meer dan dat bedrag te krijgen. Uit mijn hoofd iets van 485 in de PW en 515 bij konijn.
Bedankt voor de tips. Lijken me degelijke objectieven. Jammer dat de Nikon 85 MM geen tele is. Hij is wel licht gevoelig als voordeel. Hebben jullie ook een leuke Tele gezien voor ongeveer de prijs van 400 euro? Mag ook voor overdag zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:46:
Nikon D70s body
Tamron 17-50/ 2.8
Nikon 85mm /1.8
[ Voor 9% gewijzigd door m.theloosen op 26-01-2007 19:50 ]
heb je al ervaringen met die lens? Jij als verkoper komt natuurlijk een hoop lenzen tegen en je raad deze lens nu aan. Ik heb het toch niet zo op sigma builds, maar ook omdat ik niet zo fijne ervaringen heb met sigma. Is deze lens wat hij beloofd of doet hij wel onder voor de 70-200.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 20:07:
Pas vanaf 550 euro dat het leuk gaat worden
Sigma 50-150/ 2.8
Verwijderd
Nee ik heb 0 ervaringen met dit nieuwe objectief, ik heb hem zelfs nog nooit in mijn handen gehouden. Ik raad in dit specifieke geval gewoon een lichtsterk telezoomobjectief aan dat nog enigszins binnen budget valt (als hij die D70 ff downgrade
naar een D50 zit er ruimte in). Wil je in een dergelijk donkere ruimte met een teleobjectief fotograferen dan kom je zonder 2.8 niet weg. ALLE andere 2.8 telezoom objectieven zijn veel duurder. Mijn advies is dan alsnog om dit objectief te kopen, zodat het iig bruikbaar is. Daarnaast zal ie veel beter presteren dan bijvoorbeeld een Sigma 70-300 APO macro.
The build van Sigma's in het 2.8 segment is overigens prima. Als je me niet geloofd nodig ik je uit om even een Sigma 70-210 APO terug te koppen. Daarnaast zijn ze optisch prima voor elkaar. Sigma 70-200/2.8 EX en Sigma 100-300/4 zijn toch aardigbekende objectieven die hoog aangeschreven staan! Daarnaast, noem mij onder de 800 euro een alternatieve telezoom met een lichtsterkte van 2.8.
The build van Sigma's in het 2.8 segment is overigens prima. Als je me niet geloofd nodig ik je uit om even een Sigma 70-210 APO terug te koppen. Daarnaast zijn ze optisch prima voor elkaar. Sigma 70-200/2.8 EX en Sigma 100-300/4 zijn toch aardigbekende objectieven die hoog aangeschreven staan! Daarnaast, noem mij onder de 800 euro een alternatieve telezoom met een lichtsterkte van 2.8.
Waarom staat hier de D70s :
http://www.dixons.nl/De_o...tief.7056783/default.aspx
de Kit met 28mm/80mm objectief? Ik dacht dat de Kit 18/70mm was. Hij is ook maar voor 700 euro daar erop.
http://www.dixons.nl/De_o...tief.7056783/default.aspx
de Kit met 28mm/80mm objectief? Ik dacht dat de Kit 18/70mm was. Hij is ook maar voor 700 euro daar erop.
Tokina heeft ook een redelijk goedkope 80-200 F/2.8....
hmm..zoveel zie je die tokina eigenlijk niet meer, zat hem net even te zoeken in de bekendere zaken (konijn, digitalstreet, KE, cameranu, allemaal hebben ze hem niet op voorraad of niet in assortiment).
hmm..zoveel zie je die tokina eigenlijk niet meer, zat hem net even te zoeken in de bekendere zaken (konijn, digitalstreet, KE, cameranu, allemaal hebben ze hem niet op voorraad of niet in assortiment).
[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 27-01-2007 22:56 ]
Iedereen heeft het hier over spiegelreflex
hier een fototje van een Panasonic DMC FX8 .. ook prima om leuke avond foto's mee te maken. Alleen jammer dat de sluiter niet langer dan 2 seconde kan
Verwijderd
In een fotografie magazine dat ik dit weekend tegenkwam in een winkel (helaas niet gekocht..had al een andere gekocht..) stond een test van dit objectief.nomad85 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:31:
[Sigma 50-150 F2.8]
heb je al ervaringen met die lens? Jij als verkoper komt natuurlijk een hoop lenzen tegen en je raad deze lens nu aan. Ik heb het toch niet zo op sigma builds, maar ook omdat ik niet zo fijne ervaringen heb met sigma. Is deze lens wat hij beloofd of doet hij wel onder voor de 70-200.
Had het even snel gelezen in de zaak
De lens kreeg 86/100 punten..
Minpuntjes, als ik ze me goed herinner, waren vertekening, flare, prijs/kwaliteit verhouding.
Ook was er enig CA, maar het viel wel mee..
Misschien kunnen jullie er wat mee
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 19:11 . Reden: betreffende lens in eerste quote.. ]