lateef schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 17:42:
[...]
knap dat je kan zie het het een volle flits is, maar sowieso, wat is er mis met flitsen? wanneer je dat goed beheers zal je in een donkere omgeving veel betere resultaten verkrijgen dan zonder flitsen.
en nabewerken? als een foto goed gemaakt is, hoeft er nauwelijks nabewerkt te worden, wel zo ideaal.
en hoe weet je dat er crap foto's gemaakt worden, kan je dat zien wanneer de foto gemaakt wordt? op dit forum is geen enkele topfotograaf - en zelfs amper fotografen die er een boterham mee verdienen - aanwezig. het lijkt mij dus niet op zijn plaats om commentaar op andere fotografen te leveren.
Die opmerking over flits e.d gaat niet over de foto's die hier geplaatst zijn. En je kunt het zien door de enorme reflectie punten op die foto's en uiteraard omdat ze flets zijn ( m.a.w ; geen eens de moeite nemen om ze te photoshoppen om er alsnog
IETS uit te halen ). Tuurlijk kun je meer uit je foto's halen door te flitsen. Maar op 200 mm ( met 1.6x ) heeft de volle flits zowat geen nut. Kun je net zo goed de sluitertijd gewoon omlaag gooien. Minder kans op een scherpe foto ; Maar wel meer kans op een kleurvolle foto.
En ik denk dat als je de foto's zien waar ik het over heb dat je me gelijk zou geven. Niet dat het mij daarom gaat ; Maar je begrijpt wat ik bedoel
Daarnaast zeg ik gewoon wat ik op mijn gedachte heb ; Maar ik wil mensen wel gewoon in hun waarde laten. Als hun er tevreden mee zijn ; Best. Als de mensen blij met hun foto's zijn ; Best. Maar je moet ook gewoon tegen kritiek kunnen vind ik. Er zal ook vast genoeg kritiek zijn over mijn foto's , Als het onderbouwend word neer gezet dan vind ik dat niet erg
Er is een groot verschil tussen iemand afkraken of iemand gewoon wel gemeende tips geven.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 21:00:
Maar soms moet je zwaar nabewerken, ook bij donker fotografie. De hele discussie of al dan niet nabewerken, en wat je daar dan onder moet verstaan, is een vreemde. In de analoge situatie waren er ook dingen als nylonkous over de lens, filters, kleurverdraaing en aanpassen etc. Alles wat je nu op je compu kan. En een computer kan meer, het kan mooier. Geen streep tussen een licht en een donker deel in een foto, vanwege een filter (doka of lens). Tegenwoordig kan je lucht en onderwerp bevoorbeeld haarscherp scheiden en samenvoegen.
Natuurlijk zijn er puriteinen, ik heb zelf ook een vriendje die nog steeds super 8 filmpjes maakt en een compleet lab heeft met de 8mm ontwikkel en bewerk apparaten, een loods vol.

Vind ie mooier dan digitaal en groot beeld. Vanwege de ruis

Mooi toch, verschillen. En smaken zijn daar op aangepast, allemaal iets

Ik ben ook helemaal voor dat foto's nabewerkt moeten worden. Ik zie photoshop als een Digitale Doka. Respect voor diegene die strak uit de camera perfect shots weten te krijgen ( relatief gezien natuurlijk ; Het blijft onvoorspelbaar )

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 10:04:
[...]
Sjongejonge, anders ga je lekker zitten flamen. Zal ik je een paar linkjes geven van fotografen die zo werken? Met hun "resultaten" er bij? Ik doe het niet, omdat ik het niet nodig vind om ze aan de schandpaal te nagelen, maar ik ken er wel een stuk of 5, 6. En ze hebben stuk voor stuk dikke camera's en lenzen (lees: 1D mkII en 70-200L spul). Dus hou je bijdehandte commentaar gerust bij je, want het voegt nul komma nul toe.
Jij snapt me

Bewijst ook maar eens dat goed apparatuur niet per se goede foto's geeft...
GerardHenninger schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 09:50:
[...]
Tuurlijk kan je met f4 nog prima foto's maken, maar is de bovenstaande shot niet een beetje een "verkeerd" voorbeeld? Je Peleng is een 8mm lens waardoor je niet met 1/30 hoeft te schieten. Had je het bovenstaande geprobeerd met een 50mm dan had je waarschijnlijk een bewogen shot gehad.
Ik heb daarover nog kort erna gepost

:
Maar goed. Ander voorbeeld dan :
Heb de Exif informatie erbij gelaten maar voor het gemak :
70 mm
1/5
F/2.8
ISO-800
Geen flits
Is alleen maar om aan te tonen dat het iig wel
KAN met lage sluitertijden. Gewoon iets vinden om op te steunen ( of desnoods een tripod oid ) kom je al een heel eind mee
Daarnaast heb je op feestelijke gelegenheden (

) altijd wel momenten dat de lampen een keer lekker staan
Uitzonderingen daar gelaten... Soms kun je met van alle soorten voorbereidingen aan komen maar is het gewoon
TE donker. Had laatst bijv. zelfs zo erg in een kleine tent dat mijn lenzen constant besloegen van de hitte. Daarnaast was er in die hele tent maar iets van 5 lampen en de rook machine leek wel op xtc te draaien zoveel rook kwam er telkens uit...
Tja , Dan is het resultaat ook stukken minder natuurlijk. Met wat photoshop kun je er nog wat uit halen maar over het algemeen kun je er niet veel van maken bij dat soort dingen.