Vandaag die Sennheiser CX400 binnen gekregen. Meteen naar de Media Markt gekeken of de verpakking ook maar iets afwijkt, maar hij was hetzelfde. Thuis opengemaakt, en ik kan met grote zekerheid zeggen dat ze origineel zijn. De gebruikte verpakkingsmaterialen, de kwaliteit van de (nep)leren pouch, etc., etc.
Maargoed. Ik heb weinig ervaring met oordopjes. Drie jaar geleden een mp3-speler gekocht, maar de bijgeleverde oordopjes vond ik niks. Meestal luisterde ik gewoon thuis en dan gebruikte ik een grote full range koptelefoon. Nam hem alleen mee voor lange reizen, en ook daar gebruike ik een gewone (maar kleinere) koptelefoon. Daarna kocht ik een mooie telefoon met mp3-speler van zeer goede kwaliteit. Echter, de oordopjes vond ik weer niks. Heb toen een duurdere headset bijgekocht met 3.5mm jack zodat ik mijn koptelefoons weer kon gebruiken. Maar bij die headset zaten verassend goede in-ears (of net als de Sennheisers, "canal nogwat"). Deze:
http://www.sonyericsson.c...te=pip1&zone=pp&pid=10254
Die heb ik twee jaar lang met volle tevredenheid gebruikt, totdat ik laatst een kabelbreukje opgelopen had. Nu heb ik een nieuwe telefoon besteld met nog mooiere en (kwalitatief) betere speler, en wilde eens nog betere dopjes proberen. Gezien mijn goede ervaring met Sennheiser en het feit dat de CX400 een kort kabeltje heeft (omdat die 3.5mm connector van die headset bij mijn borst hangt) heb ik deze maar besteld.
Verpakking opengemaakt, ziet er allemaal prachtig uit. Erg mooie leren pouch, de cable winder is geweldig (beschermt je oordopjes nog meer en het is compact), en alles prima. Ik zie ook dat de rubberen oordopjes die je kunt vervangen bijna hetzelfde zijn als de SonyEricsson's. Goed, ik doe ze in, zitten even comfortable als mijn SE's. Doe wat mp3's op met hoge bitrate... Euhm... Klinkt goed... Maar... Echte verbetering hoor ik niet. Ik weer mijn SE's in (heb nieuwe headset besteld waar de oordopjes ook bijzitten)... Bijna even goed...
Dus de geluidskwaliteit had ik beter verwacht helaas. Ze zijn wel duidelijk (iets) beter dan de SE's hoor: Helderder en gedefinieerder geluid in het algemeen, betere midhoge frequenties, iets opener. Maar een echte vooruitgang is het niet vind ik...
Nou is het zo dat die SE's waarschijnlijk ook gewoon heel goed zijn, en dat dat mijn enige referentie is. Maar ik heb die Sennheisers gekocht met de veronderstelling dat het een grote vooruitgang zal zijn... Die is er wel, maar best klein... Maar die pouch, cable winder, en het feit dat de oordopjes een "gaas" hebben i.p.v. het met stof beklede afdekstukje van de driver vind ik wel weer top.
Met andere woorden: die SE's de ik had blijven erg goed. En ik houd ze denk ik gewoon, ook al zijn de Sennheisers wat beter. Die 80 euro die ze in de winkel kosten (heb er ongeveer 50 euro voor betaald) zijn ze misschien wel waard, maar nogmaals, geen gigantische verbetering wat betreft geluidskwaliteit ten op zichte van de SonyEricssons. Voor echte verbetering moet ik maar naar een andere klasse oordopjes kijken denk ik.
Dus als iemand mijn nieuwe Sennheisers CX400 (silver) wil kopen voor 45 euro incl. verzending...

Kan ik mooi doorsparen voor de q-Jays...