Omdat je het zo lief vraagt

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:33:
Ik zie bij oordopen vaak Technische
specificaties staan maar weet nog steeds niet echt wat ze betekenen kan iemand me dat uitleggen?
(specificaties Gehaald van de Sony website).
Gesloten type
JA
Open Air-type
NEE
Gesloten betekent dat de omstanders geen/weinig geluid horen, en jijzelf geen/weinig geluid van buiten.
Dynamisch type
JA
Capaciteit (W)
0,1
Het vermogen dat ze kunnen hebben = De hoeveelheid energie die ze maximaal verbruiken. Net zoals een gloeilamp. Zegt dus niks over het geluid
Driver unit (mm)
13,5
De doorsnede in millimeters van de driver. Zegt weinig over het geluid, maar meestal betekent groter iets meer bass en minder hoog.
Diafragma
PET
Materiaal waarmee het gemaakt is. Zegt niks over het geluid.
Frequentie (Hz)
5-24.000 (ik heb wel een gehoort dat een breder frequentie bereik niet altijd een beter geluid hoeft te zijn) bij Shure dopjes word dit niet vermeld waarom niet? wat is het Frequentie dan daarvan?
Frequentie: de hoogte van de tonen die kunnen worden weergegeven. Je kan, als je hele goede oren hebt, geluid horen van 30Hz tot 18.000Hz (18.000Hz = 18KHz). Maar als er niet bij staat hoeveel minder geluid ze geven bij 30Hz dan bij 1KHz, dan zegt dit helemaal niks: waarschijnlijk geeft hij bij 5Hz bijna geen geluid meer, en bij 24KHz ook niet.
Gevoeligheid (dB/mW)
100,0 (ik zie bij hele goedkope dopjes soms staan 122dB kunnen deze lichte goedkope dopjes dan soms harder dan de Shure E2c met 105dB gevoeligheid die maar liefs 30 gram weegt (5x zo zwaar dan 5 gram)
Als je er 1 milliwatt in stopt, komt er 100dB uit. Gecombineerd met het maximum vermogen heeft deze dus een maximum volume van 100dB. 80dB is hard zat, en wordt je al doof van.
Magneet
Neodymium (ze zeggen vaak dat neodymium magneten beter zijn echter de ipod oordopjes hebben deze ook en deze klinken niet echt geweldig)
Materiaal waarvan de magneet gemaakt is. Dit is een hele sterke magneet, dus met een heel licht magneetje krijg je toch een sterk magneetveld. Waarschijnlijk is dit dopje dus lichter daardoor. Voor geluid: niet boeiend
Impedantie (ohm)
16,0
Hoe lager, hoe minder 'moeite' je walkman hoeft te doen om hem in beweging te krijgen. Bij 100 Ohm is het vereiste voltage veel hoger, omdat de weerstand hoger is (U = I*R, zoek maar op 'vermogen' op Wikipedia).
Volumeregeling
NEE (vermindert deze het geluid?)
Type kabel
OFC Litz-neksnoer (wat is dit voor kabel?)
is door mijn bovenbuurman al beantwoord, lijkt me. Neksnoer: 1 oortje zit 'rechtstreeks' vast, de andere gaat achter je nek langs.
Stekker
L-vormige stereoministekker (goud) (wat is het verschil tussen een zilvere stekker en gold plated behalve dan de kleur)
Gold-plated kan niet roesten, en heeft dus minder problemen met contact maken. Zilver kan gaan roesten, en dan kan je contact gaan wegvallen. En ik mag hopen dat je weet wat L-vormig betekent

Gewicht (g)
6.0 (is groter gewicht betere kwaliteit?)
Gaat een Mercedes harder dan een BMW? Deze kan zo licht zijn dankzij neodymium magneet, een andere (zwaardere) magneet kan best slechter zijn.
Als je meer wilt weten zul je specifieke vragen moeten stellen. Je had zelf toch wel kunnen verzinnen wat L-vormig, vermogen, frequentie en nog wat van die dingen zijn?

En open/gesloten staat ook wel in de TS, toch?