• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 21:02
Vanavond rond 20:50 uur wordt als alles goed gaat de shuttle Discovery gelanceerd. :)

Via deze link kun je momenteel live meekijken. [Windows Media Player link]. Zojuist zijn de astronauten in het busje gestapt dat hun naar het lanceerplatform brengt. Er wordt regelmatig commentaar geleverd, maar soms is het ook even tijden stil, maar er is wel geluid in de live-stream.

Hopelijk gaat het goed. :)

Mijn YouTube Channel

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Leuk!

Zolang er maar geen stukken af vliegen en de shuttle als een geheel omhoog gaat...

Edit: ik krijg helaas geen beeld...

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_gadget op 01-07-2006 18:17 . Reden: toevoeging ]

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:12
Is de lancering nou om 20:50 of om 21:50?

Je schijnt na 21 minuten na de lanceering de space shuttle hier vanuit nederland te kunnen zien.

[ Voor 56% gewijzigd door mrfatmen op 01-07-2006 18:17 ]

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• Snowwie
Ongeveer kwartiertje geleden werd de countdown teller aangezet, met nog 3 uur te gaan, dus het zal wel 20:50 ongeveer zijn.

Mijn YouTube Channel

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

http://frontpage.fok.nl/nieuws/66116

Om 21:49 uur (Nederlandse tijd)

• mrfatmen
  • Laatst online: 14:12
volgens nasa.gov staat de counter op nog 2 uur 30 minuten te gaan dus toch om 20:50 blijkbaar.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
In de T MINUS aftelling zitten een aantal pauzes ingebouwd.
Als het "T-20 Minutes" is, dan is het eigenlijk 1 uur voor de lancering. Je zult ze dan ook horen zeggen "T-20 AND HOLDING". Op T-9 Minutes zit nog eens een pauze van 10 minuten ingebouwd.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je 1 uur moet bijtellen bij de T-Minus aftelling. De lancering is om 1948:41 GMT. Vanwege de zomertijd is onze tijd GMT+2, waardoor de lancering op 21:48 is.

Ohja, ik volg deze lanceringen al een aantal jaar via NASA TV, vaak is de videofeed van Yahoo stabieler dan die van de NASA zelf. Via de volgende pagina kan je de Yahoo feed openen: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

[ Voor 23% gewijzigd door Vlugge Japie op 01-07-2006 18:54 . Reden: Yahoofeed verhaal ]

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik begrijp nog steeds niet dat ze die shuttle maar blijven gebruiken. Het kost bijna 20x zoveel als het Russische werkpaard Soyuz. Ik hoop dat deze lancering helemaal goed gaat, maar ik vrees het ergste. Ze moeten een simpel systeem hebben zonder al te veel fratsen. De space shuttle is te vergelijken met een auto waarmee je alles kunt doen, van vervoeren van personen tot vracht, de vracht ook met een heftruck vervoeren, etc etc. Terwijl het maar 2 functies nodig heeft, het vervoeren van personen en vracht.

Om maar even aan te geven wat de kosten zijn. Voor een shuttle lancering kost het ongeveer 500 miljoen dollar en een soyuz lancering rond de 20-30 miljoen euro.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
^^
Prestige denk ik, de amerikanen verdommen het gewoon om afhankelijk te zijn van een 3e partij...

Gelukkig kiest de ESA voor goedkoop...die sojoez mag dan oud zijn, maar wel veel robuuster

Is het trouwens mogelijk deze feeds te cappen en op te slaan?

[ Voor 16% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-07-2006 19:40 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-12 11:39

Xenan

Tree-of-life

Dat klopt siggy, er is binnen de NASA ook veel strijd. Stoppen met de Space Shuttle en met de opvolger starten, of eerst alle gedane toezeggingen voldoen en dan pas met de opvolger beginnen. Zo staat er nu een Europese ISS module gereed die nog gelanceerd moet worden en niet met een sojoez mee kan. Maar algemeen is men er wel over eens dat na 2008 de Spsce Shuttle vluchten zullen stoppen.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Snowwie
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:39:
^^
Prestige denk ik, de amerikanen verdommen het gewoon om afhankelijk te zijn van een 3e partij...

Gelukkig kiest de ESA voor goedkoop...die sojoez mag dan oud zijn, maar wel veel robuuster

Ja hoor, probeer Bulent Screen Recorder maar eens. :)
Werkt ook prima met een msn chat venster met daarin webcam beelden.

Mijn YouTube Channel

• Vlugge Japie
Rey Nemaattori schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:39:
Onder linux heb je daar in ieder geval wel progjes voor, voor windows weet ik niet. Maar na een lancering kan je altijd veel filmpjes en foto's downloaden van de website van NASA, dus ik denk niet dat het nodig is om zelf te gaan lopen klooien.
Daarnaast gebeurd het vaak dat de feed wegvalt vanwege de drukte (zoals ik al eerder zei heeft de yahoofeed daar minder last van).

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12 20:45
Alle feeds (behalve die van akamai) lopen naar mijn idee via yahoo hoor :?
Kijk maar eens waar die van de topicstart heengaat in WMP.

Zie hier voor een overzicht: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

• Vlugge Japie
Hmm, ja je hebt gelijk. Vorig jaar was dit anders en bood NASA zelf de feeds aan, via hun eigen servers. Waarschijnlijk maakt het nu dus niet meer uit welke feed je kiest, maar als hij uitvalt kan je natuurlijk ff een andere proberen.

Via SpaceFlightNow.com kan je overigens perfect op de hoogte blijven van wat er gaande is. http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts121/status.html
Om de paar minuten komt er een nieuw bericht op te staan. Het weer was vijf minuten geleden zo slecht dat de lancering bij deze omstandigheden niet door kan gaan:
Weather continues to be the primary concern for launch today. Conditions are "no go" at the present time due to electrically charged anvil clouds at the launch site. Forecasters now say there is a 60 percent chance of weather prohibiting launch today. Similar odds are being giving for Sunday. Monday is even worse with a 70 percent chance of unacceptable conditions.

[ Voor 61% gewijzigd door Vlugge Japie op 01-07-2006 20:03 ]

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 15:03
siggy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:20:
Ik begrijp nog steeds niet dat ze die shuttle maar blijven gebruiken. Het kost bijna 20x zoveel als het Russische werkpaard Soyuz.
Een tijd terug heb ik eens gelezen dat ook zo'n Voyager-sonde vele malen goedkoper is dan een Space Shuttle lancering. Vanuit wetenschappelijk oogpunt zou die hele Space Shuttle beter opgedoekt kunnen worden, want dan kan de NASA weer gewoon een berg sondes gaan bouwen. Maar ook daar zal de prestige een grote rol spelen.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Prestige is vrees ik het kleinste deel. Het ergste is dat dit hele systeem duizenden mensen een baan geeft. Daarom is het ook zo duur naar mijn mening, terwijl de soyuz met een fractie van het personeel van nasa gemaakt en gerund wordt.
Daarom vrees ik ook dat de opvolger van de shuttle geen haar beter wordt omdat deze ook weer gemaakt wordt door boeing en lockheed (de 2 grootste ruimtevaartbedrijven) terwijl bijvoorbeeld spacedev aangeeft dat ze het met gemak voor minder dan de helft van het geld kunnen doen. Maar dat betekent dus dat er duizenden banen dienen te verdwijnen. En dat zal waarschijnlijk zwaarder wegen dan de kosten. En dat is ook direct de huidige doodsteek voor de expansie in de ruimte.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:58
Tis gewoon een totaal andere manier van werken, de space shuttle lijkt op die moderne auto's met boordcomputers en dergerlijke, die regelmatig enorm rare problemen geven. De Sojoez is als een oude diesel, niet confortabel, geen grote vrachtruimte, maar doet gewoon zijn ding (en als ie wat tegenprutteld, geef je er een klap op en ie doet gewoon verder).

Ook is het niet erg leuk om grote veranderingen te doen aan werkende systemen (zoals de space shuttle), want de risico's zijn enorm, en het lanceren en terugkeren blijft een erg kritisch proces, dus wil niemand verantwoordelijk zijn voor een mislopende aanpassing.

Ook heb je het verhaal van de problemen met bal/vulpennen, die weken niet in de ruimte (inkt gaat niet naar beneden, tis gewichtloos), dus hebben de amerikanen miljoenen gestopt in het ontwikkelen van een speciale pen die in het gewichtloze schrijft. De russen, die namen gewoon een potlood mee.
Volgens ander bronnen is dit een broodje-aap verhaal, en was het gewoon een miljonair die voor zijn plezier die pennen heeft gemaakt ofzo, maar tis wel een leuk verhaal.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 01-07-2006 21:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Vlugge Japie
siggy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:12:
Het ergste is dat dit hele systeem duizenden mensen een baan geeft. Daarom is het ook zo duur naar mijn mening, terwijl de soyuz met een fractie van het personeel van nasa gemaakt en gerund wordt.
Daarom vrees ik ook dat de opvolger van de shuttle geen haar beter wordt omdat deze ook weer gemaakt wordt door boeing en lockheed (de 2 grootste ruimtevaartbedrijven) terwijl bijvoorbeeld spacedev aangeeft dat ze het met gemak voor minder dan de helft van het geld kunnen doen. Maar dat betekent dus dat er duizenden banen dienen te verdwijnen. En dat zal waarschijnlijk zwaarder wegen dan de kosten. En dat is ook direct de huidige doodsteek voor de expansie in de ruimte.
Spacedev is pas net begonnen met het bouwen van raketten, en zijn nog jaren verwijderd van een echt grote raket die ook mensen (veilig) de ruimte in kan slingeren. De komende jaren gaan er heel veel NASA mensen met pensioen en zal er een tekort aan personeel ontstaan. Er zullen dus steeds meer projecten geoutsorced gaan worden, naar Boeing, lockheed en spacedev. Of dit ook besparingen met zich mee zal brengen is natuurlijk nog maar de vraag.
Voor het EELV programma van de amerikaanse luchtmacht zijn er veel dingen misgegaan bij Boeing en hebben ze de boel proberen op te lichten. Dit kan natuurlijk ook bij NASA projecten gebeuren in de toekomst (ondanks alle miljarden willen ze natuurlijk altijd meer meer meer :( ).

• Rey Nemaattori
siggy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:12:
En die gasten die de X-prize hadden gewonnen? Tis nog in een alpha-fase voor echt transport en manouvrering door de ruimte maar als je voor enkele miljoenen en een groot deel hergebruik mensen&dingen om hoog kan krijgen, kan de prijs voor ruimte transporten flink omlaag als er echte concurentie komt....

• siggy

siggy

Wait.... what?

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:29:
[...]
En die gasten die de X-prize hadden gewonnen? Tis nog in een alpha-fase voor echt transport en manouvrering door de ruimte maar als je voor enkele miljoenen en een groot deel hergebruik idngen om hoog kan krijgen, kan de prijs voor ruimte transporten flink omlaag als er concurentie komt....
Dat is echt voor toerisme en zijn de komende jaren zoet met het maken van White Knight 2 en SS2 schepen om alleen de order van Virgin Galactic te volbrengen. Daarnaast zullen ze weinig andere actieve projecten kunnen ontwikkelen. Ze hebben de mogelijkheden en de innovatie, maar uiteindelijk speelt geld een grote rol. Ook de eisen die de regering stelt aan particuliere ruimtevluchten zullen het mogelijk allemaal nog kunnen verstieren indien een bedrijf als spacex, spacedev of scaled composites iets leuks kan bouwen.

Overigens is spacedev inderdaad nieuwe op het gebied van raketaandrijving, maar ze hebben al jarenlang ervaring op mini sattelieten e.d. Het is niet zozeer alleen de raketaandrijving wat de kosten extreem kan opdrijven. Ik ben van mening dat de hele organisatie meer schade kan toebrengen dan een slecht ontwerp. Daarom hebben we imo weinig grote en goede ontwikkelingen gezien sinds de maanlandingen. En ik vrees dat dat nog wel even zo zal blijven tenzij er een competitie kan ontstaan tussen Rusland/ESA, China, India, VS en wellicht Japan, maar ik denk dat ze dat zelf niet willen. Alleen bedrijven hebben de drang en de noodzakelijkheid om een goed, effectief, efficient en economisch aantrekkelijk systeem te bouwen. Een regering van een land zal zich daar minder in interesseren omdat het onder andere als werkgever optreed wat weer goed is voor de economie. En dat terwijl een bedrijf het zo goedkoop mogelijk wil doen waardoor ze innovatiever moeten worden.

Maar goed, dat is mijn mening ;)

/edit/
Om mijn mening over NASA bij te zetten:
The plan will be extend this hold a few more minutes to wait for the weather to miraculously improve. The launch window closes at 3:53:14 p.m.
Ze weten verdomd goed dat het niet gaan lukken, maar voltooien wel alles. Het is wellicht een goede oefening, maar ze schieten er niks mee op.

[ Voor 9% gewijzigd door siggy op 01-07-2006 21:40 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kga hem opnemen met Fraps ;) Hopen dat het goed gaat

Nog ff een vraagje, wat is die rook wat je uit die raket ziet komen?

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 01-07-2006 21:40 ]

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:11

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Word niet gelanceerd vandaag :(
Morgen proberen ze het opnieuw...

[ Voor 37% gewijzigd door Spike_wolf op 01-07-2006 21:42 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:47
Ziet er niet goed uit, ik geloof dat ze net hebben gezegd dat het definitief niet doorgaat. Morgen proberen ze het nog eens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-12 19:05
Het gaat niet door, ze proberen het morgen nog een keer.

Slecht weeer...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Het is gecanceled voor vandaag...

clouds binnen 20 mijl... morgen preffered launch 3:26 pm EST.

[ Voor 50% gewijzigd door JackBol op 01-07-2006 21:43 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Vlugge Japie
Helaas, morgen weer een kans. Zal een duur geintje zijn, zo'n annulering.

Verwijderd

_DH schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:43:
Het is gecanceled voor vandaag...

clouds binnen 20 mijl... morgen preffered launch 3:26 pm EST.
en wat is dat CET?

• Snowwie
Dat ze een paar wolken al zien als een gevaar, je auto slaat toch ook niet af in de mist :P

Mijn YouTube Channel

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06
Inderdaad..
Hoe laat kunnen we het nu verwachten Amsterdam Time ? :)

1941 GMT , dus bijna zelfde tijdstip : 21:49uur zondag.

[ Voor 13% gewijzigd door Hoyden op 01-07-2006 21:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:58
Snowwie schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:47:
Dat ze een paar wolken al zien als een gevaar, je auto slaat toch ook niet af in de mist :P
Maar zo'n zweefvliegertje handmatig op de grond zetten bij een halfverwege afgebroken lancering, daarbij heb je wel best een goed zicht...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-12 21:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoe vaak rijd jij met je auto door een onweerswolk? :?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-12 19:05
Die wolken hebben een lading, dus ze nemen het risico niet.
SCRUB. Launch director Mike Leinbach has called a scrub for today's countdown. Weather conditions at the Kennedy Space Center are unacceptable for launch during the narrow launch window this afternoon, forcing a 24-hour postponement. Sunday's target launch time is 3:26 p.m. EDT.

"It's not a good day to launch," ascent flight director Steve Stich radioed from Mission Control-Houston.

[ Voor 78% gewijzigd door borstel op 01-07-2006 21:59 ]

• Rey Nemaattori
Aan de andere kant is je auto ook geen vliegende bom en heb je al twee auto's door technische mankementen totalloss gereden....

Ik begrijp het wel, gezien de druk en de problemen die na 30 jaar opduiken kunnen ze beter niet gokken op een *klein* bliksempje sterk genoeg om dat ding neer te laten komen als de hindenburg ;)

• Spike_wolf

Spike_wolf

De hatch is open... ze gaan de astronouten er zo uit slepen :P

Humankind… be both.

• Snowwie
Coach4All schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:56:
[...]

Hoe vaak rijd jij met je auto door een onweerswolk? :?
Slaat ie ook niet af hoor :P

Mijn YouTube Channel

• Vlugge Japie
Tijdens het Apollo programma zijn ze een keer door zo'n wolk heengevlogen, de (Apollo 12) raket werd toen geraakt door de bliksem waardoor er tijdelijk electronica was uitgevallen. Ook is er een keer een onbemande raket verloren gegaan door een blikseminslag.
Waarom zouden ze risico willen lopen, ze hebben nog meer dan twee weken om dat ding de ruimte in te sturen.

Anyway, voor vandaag voorspellen ze weer een kans van 60% op bewolking, waardoor er niet gelanceerd kan worden :(

Verwijderd

Vlugge Japie schreef op zondag 02 juli 2006 @ 10:44:
[...]

Anyway, voor vandaag voorspellen ze weer een kans van 60% op bewolking, waardoor er niet gelanceerd kan worden :(
Ik hoorde net zelfs 70%.

T-6 hours and counting :)

Verwijderd

Lancering afgebroken, luik zelfs niet dichtgedaan, te slecht weer

over 48 uur proberen ze nog eens :p

Dit zal wel een duur geintje zijn... zo iedere keer afbreken en opnieuw proberen...

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

siggy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 19:20:
Ik begrijp nog steeds niet dat ze die shuttle maar blijven gebruiken. Het kost bijna 20x zoveel als het Russische werkpaard Soyuz. Ik hoop dat deze lancering helemaal goed gaat, maar ik vrees het ergste. Ze moeten een simpel systeem hebben zonder al te veel fratsen. De space shuttle is te vergelijken met een auto waarmee je alles kunt doen, van vervoeren van personen tot vracht, de vracht ook met een heftruck vervoeren, etc etc. Terwijl het maar 2 functies nodig heeft, het vervoeren van personen en vracht.

Om maar even aan te geven wat de kosten zijn. Voor een shuttle lancering kost het ongeveer 500 miljoen dollar en een soyuz lancering rond de 20-30 miljoen euro.
China had $ 2,3 miljard gespendeerd tussen 1992 en 2005 voor bemande ruimtevlucht. Voor de prijs van een B2-stealthbommenwerper had China bemande ruimtevlucht technologie ontwikkeld. De vlucht zelf met Shenzhou 6 kostte $ 110 miljoen.

Buran werd overwogen, maar de meeste infrastructuur is weg.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/8f/Baikal_liftoff.jpg/250px-Baikal_liftoff.jpg

In 2002 dondert het dak van de hanger naar beneden, wegens geen geld voor onderhoud.
Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/2169/burandamaged7jm.jpg

De volgende Buran's zijn er nog

Het had superieure design/technologie, maar iemand moet het 'grapje' kunnen betalen. Space shuttles zijn duidelijk dure restanten van de Koude Oorlog. Bij de Amerikaanse variant vallen de onderdelen regelmatig naar beneden, binnenkort zal het concept van dure space shuttles waarschijnlijk afgeschaft worden.
siggy schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:36:
Overigens is spacedev inderdaad nieuwe op het gebied van raketaandrijving, maar ze hebben al jarenlang ervaring op mini sattelieten e.d. Het is niet zozeer alleen de raketaandrijving wat de kosten extreem kan opdrijven. Ik ben van mening dat de hele organisatie meer schade kan toebrengen dan een slecht ontwerp. Daarom hebben we imo weinig grote en goede ontwikkelingen gezien sinds de maanlandingen. En ik vrees dat dat nog wel even zo zal blijven tenzij er een competitie kan ontstaan tussen Rusland/ESA, China, India, VS en wellicht Japan, maar ik denk dat ze dat zelf niet willen. Alleen bedrijven hebben de drang en de noodzakelijkheid om een goed, effectief, efficient en economisch aantrekkelijk systeem te bouwen. Een regering van een land zal zich daar minder in interesseren omdat het onder andere als werkgever optreed wat weer goed is voor de economie. En dat terwijl een bedrijf het zo goedkoop mogelijk wil doen waardoor ze innovatiever moeten worden.
China is bezig met ruimtewandeling, docken en labo.
Afbeeldingslocatie: http://sinodefence.com/strategic/mannedspace/project921ii_1lg.jpg
http://sinodefence.com/st...nedspace/project921ii.asp

Daarna wordt het tijd om een ruimtestation te bouwen.
Afbeeldingslocatie: http://sinodefence.com/strategic/mannedspace/project921iii_1lg.jpg
http://sinodefence.com/st...edspace/project921iii.asp

• siggy

siggy

Wait.... what?

rapture schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:01:
[...]
China had $ 2,3 miljard gespendeerd tussen 1992 en 2005 voor bemande ruimtevlucht. Voor de prijs van een B2-stealthbommenwerper had China bemande ruimtevlucht technologie ontwikkeld. De vlucht zelf met Shenzhou 6 kostte $ 110 miljoen.
Dat klopt (althans de exacte cijfers wist ik niet), maar je moet niet vergeten dat het in feite doorontwikkelde Soyuzvaartuigen zijn. Dus ze hebben het niet helemaal uit het niets hoeven op te bouwen.
Buran werd overwogen, maar de meeste infrastructuur is weg.
[afbeelding]

In 2002 dondert het dak van de hanger naar beneden, wegens geen geld voor onderhoud.
[afbeelding]

De volgende Buran's zijn er nog

Het had superieure design/technologie, maar iemand moet het 'grapje' kunnen betalen. Space shuttles zijn duidelijk dure restanten van de Koude Oorlog. Bij de Amerikaanse variant vallen de onderdelen regelmatig naar beneden, binnenkort zal het concept van dure space shuttles waarschijnlijk afgeschaft worden.
Ik wist niet dat ze meerdere van die Burans hadden. Hebben ze dat ding ooit wel eens daadwerkelijk de ruimte in geschoten of allemaal op zo'n Antonov?
[...]
China is bezig met ruimtewandeling, docken en labo.
[afbeelding]
http://sinodefence.com/st...nedspace/project921ii.asp

Daarna wordt het tijd om een ruimtestation te bouwen.
[afbeelding]
http://sinodefence.com/st...edspace/project921iii.asp
I know, eigenlijk is het op dit moment voor de chinezen ervaring op doen. Het gerucht gaat zelfs dat ze op dit moment even wachten om meerdere dingen tegelijkertijd uit te testen zodat ze een paar vluchten zullen sparen.

Hun ruimtestation klinkt leuk, maar mijn inzicht zie ik niet het nut ervan in voor China zelf. Wetenschap levert te weinig direct geld op en hier kun je wel zeggen dat het puur voor de status van China is. Mir was eigenlijk het enige station tot nu toe wat oneindig uitgebreidt kon worden, naar mijn mening het enige nuttige concept voor een ruimtestation in een baan rond de aarde. Maar goed, we zullen het heel misschien meemaken dat er een fatsoenlijke ruimtestation in een baan rond de aarde komt.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

siggy schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:54:
Dat klopt (althans de exacte cijfers wist ik niet), maar je moet niet vergeten dat het in feite doorontwikkelde Soyuzvaartuigen zijn. Dus ze hebben het niet helemaal uit het niets hoeven op te bouwen.
Uiterlijk ziet ongeveer hetzelfde eruit, maar de inhoud hebben ze wel zelf moeten ontwerpen/bouwen.
Ik wist niet dat ze meerdere van die Burans hadden. Hebben ze dat ding ooit wel eens daadwerkelijk de ruimte in geschoten of allemaal op zo'n Antonov?
Er was maar 1 op automatische piloot in de ruimte geschoten en terug laten keren. lancering http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Buran
I know, eigenlijk is het op dit moment voor de chinezen ervaring op doen. Het gerucht gaat zelfs dat ze op dit moment even wachten om meerdere dingen tegelijkertijd uit te testen zodat ze een paar vluchten zullen sparen.

Hun ruimtestation klinkt leuk, maar mijn inzicht zie ik niet het nut ervan in voor China zelf. Wetenschap levert te weinig direct geld op en hier kun je wel zeggen dat het puur voor de status van China is. Mir was eigenlijk het enige station tot nu toe wat oneindig uitgebreidt kon worden, naar mijn mening het enige nuttige concept voor een ruimtestation in een baan rond de aarde. Maar goed, we zullen het heel misschien meemaken dat er een fatsoenlijke ruimtestation in een baan rond de aarde komt.
Het boost het moraal van de wetenschap zodat men gemotiveerd verder kan werken ipv altijd met de gedachte dat de VS minstens 20 jaar verder staat.

In de Iran-topic werd de "dollarpapier-overschotten van China" besproken, deze dumpt men in ruimtevaart, wapens, olie, opkopen van buitenlandse bedrijven, uitlenen aan Amerikanen zodat zij nog meer Chinees spul kunnen consumeren,...

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 02-07-2006 21:04 ]

• Spike_wolf

Spike_wolf

Misschien een domme vraag.. gisteren dus een tijd zitten kijken enzo.. maar euh... wat is de missie precies? Wat gaan ze doen in space? :P

Humankind… be both.

Verwijderd

Spike_wolf schreef op zondag 02 juli 2006 @ 22:03:
Misschien een domme vraag.. gisteren dus een tijd zitten kijken enzo.. maar euh... wat is de missie precies? Wat gaan ze doen in space? :P
Nieuwe veiligheids en reparatie technieken testen.

Hele plan:
Afbeeldingslocatie: http://spaceflightnow.com/shuttle/sts121/fdf/images/121flightplan.gif

• Snowwie
Je zou zeggen dat je dat je in de ruimte minder slaap nodig bent omdat je totaal geen lichamelijke inspanning hoeft te leveren. Geestelijke vermoeidheid zal wel meer een rol spelen.

Mijn YouTube Channel

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ISS-crew krijgt een half uur meer slaap dan de STS-crew.

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:47:
Je zou zeggen dat je dat je in de ruimte minder slaap nodig bent omdat je totaal geen lichamelijke inspanning hoeft te leveren. Geestelijke vermoeidheid zal wel meer een rol spelen.
Een ruimtewandelingen maken en gereedschap gebruiken is toch best hard werk heb ik gehoord.
Maar ja, het is denk ik vooral je hoofd rusten inderdaad.

• anandus
  • Niet online
Crack found in shuttle tank foam

Engineers checking shuttle Discovery after Sunday's launch postponement have found a crack in the foam insulation lining the orbiter's external tank.

The 12cm-long, 3mm-deep breakage was spotted near a bracket close to the top of the fuel tank, Nasa confirmed.

It is not clear at this stage what impact the fault will have on Tuesday's proposed launch attempt.

"We don't know if it's a problem or not (for the launch)," said US space agency spokesman George Diller.
Hopen dat het niet teveel problemen gaat opleveren...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Spike_wolf

Spike_wolf

rapture schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:50:
ISS-crew krijgt een half uur meer slaap dan de STS-crew.
Wil je zeggen dat je die hele lijst bent na gegaan om dat te berekenen? B) :D :D

Humankind… be both.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Spike_wolf schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:21:
Wil je zeggen dat je die hele lijst bent na gegaan om dat te berekenen? B) :D :D
Weinig aan te berekenen, ze starten allebei met het slapen op een bepaald uur en sommigen mogen een half uurtje langer slapen. De ISS-crew krijgt elke nacht een half uur meer slaap.

Ik hou ook bezig met statstieken, cartografie,... van Universum II van het spel Ogame, eigenlijk is het wel B) .
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/dienstderstatistieken.gif

[ Voor 55% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 17:41 ]

• siggy

siggy

Wait.... what?

anandus schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:19:
[...]
Pfff, de shuttle schreeuwt praktisch zelf dat het te oud is. Het is gewoon weer een accident coming at ya imo.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

NASA zoekt 8086's voor hun Space Shuttles.
nieuws: NASA op zoek naar 8086-chips

Het is idd wel oud, officieel is het project in 1972 begonnen en de eerste lancering dateert van 12 April 1981. De 8086 processors werd door Intel in 1978 uitgebracht, daarop draaien ze. Er is al een upgrade naar 1MB ram gedaan. B)

Een tijdje geleden lachte men met de problemen van de Mir, maar de Space Shuttles verouderen ook en hebben hun kwaaltjes.

[ Voor 48% gewijzigd door rapture op 03-07-2006 18:35 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06
anandus schreef op maandag 03 juli 2006 @ 17:19:
[...]
Neuh, ondanks het mankement gaat de lancering vooralsnog gewoon door, mits het weer meezit.

Verwijderd

Snowwie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 14:47:
Ik weet niet of het voor dergelijke korte vluchten ook geld, maar vaak moeten de astronauten dagelijks een paar uur op een fitness-apparaat omrossen. Anders heb je aan het einde van de rit geen spieren meer over, en dan kom je op aarde, en val je als een hoopje op de grond :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 juli 2006 @ 23:30:
[...]

Ik weet niet of het voor dergelijke korte vluchten ook geld, maar vaak moeten de astronauten dagelijks een paar uur op een fitness-apparaat omrossen. Anders heb je aan het einde van de rit geen spieren meer over, en dan kom je op aarde, en val je als een hoopje op de grond :D
Onder andere; en je balans is ook compleet verstoord. :)

http://en.wikipedia.org/w...o_space#Protected_effects

• anandus
  • Niet online
De shuttle vertrekt 18.38 GMT, 19.38 Nederlandse tijd (als ik het goed heb).

Zei iemand dat-ie misschien ook boven Nederland te zien is?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

anandus schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 09:13:
De shuttle vertrekt 18.38 GMT, 19.38 Nederlandse tijd (als ik het goed heb).
Ik denk 20:38, eigenlijk, als de lancering inderdaad om 18:38 GMT is.
Wij zitten momenteel in CEST = CET + 1 = GMT +2.

Wat betekent mijn avatar?

• anandus
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:19:
[...]

Ik denk 20:38, eigenlijk, als de lancering inderdaad om 18:38 GMT is.
Wij zitten momenteel in CEST = CET + 1 = GMT +2.
Ow, dacht dat we in GMT+1 zaten? :)

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

anandus schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:30:
Ow, dacht dat we in GMT+1 zaten? :)
Alleen in de winter, zomertijd is GMT+2 :)
Voor de volledigheid: London heeft op dit moment GMT+1.
Vandaar mijn opmerking of de gegeven tijd wel echt GMT is, en niet stiekem zomertijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Dido op 04-07-2006 10:42 ]

• anandus
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:40:
[...]

Vandaar mijn opmerking of de gegeven tijd wel echt GMT is, en niet stiekem zomertijd.
offtopic:
Dat zou verklaren waarom ik een paar weken geleden in Engeland mijn vliegtuig gemist had :X

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

anandus schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:44:
offtopic:
Dat zou verklaren waarom ik een paar weken geleden in Engeland mijn vliegtuig gemist had :X
offtopic:
Hoewel ik daar nog legio andere redenen voor kan verzinnen kon ik een glimlach niet onderdrukken :)

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 10:40:
[...]

GMT bestaat toch niet meer, het is nu Universal Time.
Dus hier is het UTC+0200 (of DST +0200 UTC).

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:23:
GMT bestaat toch niet meer, het is nu Universal Time.
Dus hier is het UTC+0200 (of DST +0200 UTC).
GMT en UTC worden nog erg vaak door elkaar gebruikt, en als er gezegd wordt dat iets gebeurt om xx:xx GMT kun je wel doen of het niet gebeurt omdat GMT niet meer gebruikt zou moeten worden, maar het gebeurt waasrschijnlijk dan om xx:xx UTC :P

Wat bedoel je met de notatie DST +0200 UTC? Het is hier nu inderdaad UTC+0200, ook te noteren als CEST, GMT+0200 of BST+0100.

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 15:01:
[...]

GMT en UTC worden nog erg vaak door elkaar gebruikt, en als er gezegd wordt dat iets gebeurt om xx:xx GMT kun je wel doen of het niet gebeurt omdat GMT niet meer gebruikt zou moeten worden, maar het gebeurt waasrschijnlijk dan om xx:xx UTC :P

Wat bedoel je met de notatie DST +0200 UTC? Het is hier nu inderdaad UTC+0200, ook te noteren als CEST, GMT+0200 of BST+0100.
GMT en UT worden doorelkaar gebruikt, UTC is de tijdstandaard (inc. schrikkelseconden) met de atoomklok gebaseerd op TAI (Temps Atomique International).
UTC benaderd GMT alleen, dus echt exact is het niet. :P

We zijn nu al 34 jaar over op UT, vond het wel tijd worden dat we het gaan gebruiken. ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.nasa.gov/images/content/151523main_foam.jpg
slecht pleisterwerk :Y)

Hier meer kiekjes, van het bewuste scheurtje dat heel de NASA doet wankelen:
http://www.nasa.gov/missi...timedia/foam_gallery.html

Verwijderd

Voor de mensen die het terug willen zien: de caps van 1 en 2 Juli (lanceerdagen 1 en 2) zijn nu aan uploaden (9,5 uur in totaal, dus dat duurt wel even ;) ).
Beelden van vandaag komen straks.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 17:07 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Is dit ding nou al de ruimte in of nog niet? :?

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:08:
Is dit ding nou al de ruimte in of nog niet? :?
Dat duurt 3 uur en 27 minuten nog voordat dat ding in de ruimte is.

• ThinkPad
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:17:
[...]

Dat duurt 3 uur en 27 minuten nog voordat dat ding in de ruimte is.
Dus om 20:10 gaat ie de lucht in? of is het Amerikaanse tijd? :P

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 08:44

Flotter

Pelipper!

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:35:
[...]

Nee, om 2:38 p.m. EDT = 18:38 GMT = 20:38 CEST

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:35:
[...]

Nee, om 20:38 onze tijd (2:38 p.m daar), pas 4,5 minuten na de lancering zit hij officieel in de ruimte (na de Kármán line op 100km hoogte volgens de FAI). :P

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 17:40:
[...]

Nee, om 20:38 onze tijd (2:38 p.m daar), pas 4,5 minuten na de lancering zit hij officieel in de ruimte (na de Kármán line op 100km hoogte volgens de FAI). :P
Eeh dat klopt niet hoor ;) hij gaat al over 59 minuten de lucht in :)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 08:44

Flotter

Pelipper!

D3NN1S schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:43:
[...]

Dan heb je niet geluisterd. Er zijn twee holds, een om T-20 minutes, die duurt 10 minuten en een om T-9 minutes, die duurt ongeveer 45 minuten. 53 + 10 + 45 = 108 minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door Flotter op 04-07-2006 18:48 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

D3NN1S schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 18:43:
[...]

Nee de lancering is pas echt om 20:38, je bent in de war met de countdown.
We zitten nu op 'T-60 minutes and counting', bij de T-20 mintues en T-9 minutes zijn er nog ingebouwde 'holds'.
Zie: http://www.nasa.gov/missi.../launch/countdown101.html

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:06

Hu9o

Schokkend

Ze hebben rugnummers.

Er wordt een gele slang aan boord gebracht ofzo.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Het is alleen wel moeilijk om die aan te sluiten, want ze zijn er al en tijd mee bezig.
Laat maar, ze waren hem aan het los maken.

[ Voor 23% gewijzigd door Justifier op 04-07-2006 19:04 ]

Verwijderd

Pff, vanaf T-9 nog een 35 minuten 'hold'...

Gaat dus rond 20:20 worden

edit: 20:20 bedoel ik ja

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 19:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:37:
Pff, vanaf T-9 nog een 35 minuten 'hold'...

Gaat dus rond 19:20 worden
20:38 ;)
En dat was al de hele tijd gepland, de ingebouwde holds zijn er altijd.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:42
Vanaf nu nog ongeveer 45 minuten

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Caps van de afgelopen dagen:

Lanceerdag 1 - 1 Juli (ASF, 40MB)

Lanceerdag 2 - 2 Juli - Deel 1 (ASF, 268MB)

Lanceerdag 2 - 2 Juli - Deel 2 (ASF, 319MB)

Lanceerdag 3 - 4 Juli - Deel 1 (ASF, 250MB)

Rechter muisknop -> koppeling opslaan als/doel opslaan als. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2006 19:47 ]

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:53

remy007

Broodje Bakpao Helmond

theBandit schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:44:
Vanaf nu nog ongeveer 45 minuten
Nog minder dan 8 minuten te gaan :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:59
remy007 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:52:
[...]

Nog minder dan 8 minuten te gaan :)
Jammer van die brakke stream :/
@cnn ook al niks :|

Whoop!

Verwijderd

marccom schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:53:
[...]

Jammer van die brakke stream :/
@cnn ook al niks :|
Stream is prima hier, ong. 336 Kbps.
Volg het anders uitgebreid hier.

Nog 43 minuten. :)

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
nou staat er nog steeds 9 minuten en wachtende

maar kan je hem nou hier zien?

Verwijderd

Spacejam schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:58:
nou staat er nog steeds 9 minuten en wachtende

maar kan je hem nou hier zien?
Alleen aan de oostkust van de VS, voordat ie het hele stuk over de oceaan heeft afgelegd zijn ze al veel te hoog (en het is hier nu te licht).

• Pinokkio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 18:14
nog 19 minuten (incl. hold ;) )
ze zijn nu alles aan het fixen, "activate bl44t"
"bl44t = activated" ;)

Verwijderd

Pinokkio schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:21:
nog 19 minuten (incl. hold ;) )
ze zijn nu alles aan het fixen, "activate bl44t"
"bl44t = activated" ;)
Ah ja, de bl44t, prachtsysteem is dat. :P

Alles is klaar om de countdown weer op te pakken. :)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 18:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"All systems go" (?)Jep, we hebben een "go".

"The weather is beautiful", zei die in ieder geval.

[ Voor 30% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-07-2006 20:28 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Joh, het is independance day voor hun. Woei, we've got a Go!

offtopic:
Waar blijven die aliens nou? :P

• jelle.
  • Laatst online: 24-12 15:34
Nog 2 minuten! Bijnaaa...

• Pinokkio
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-02 18:14
maar dan nog 9 minuten he!? :>

• remy007
  • Laatst online: 00:53

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:25:
[...]

Ah ja, de bl44t, prachtsysteem is dat. :P

Alles is klaar om de countdown weer op te pakken. :)
1minute in hold :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Verwijderd

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:26:
"All systems go" (?)

"The weather is beautiful", zei die in ieder geval.
"All systems are go, the weather is beautiful. Good luck and God speed." of zoiets.

• jelle.
  • Laatst online: 24-12 15:34
Pinokkio schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:28:
[...]

maar dan nog 9 minuten he!? :>
Ja :)

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 18:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

"3... 2... 1... And we are at T minus 9 minutes and counting...blablabla"

Dat aftellen vond mijn pa niet grappig, die dacht dat ie iets miste. :P

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• marccom
  • Laatst online: 13:59
de stream doet t weer een beetje hier nu af en toe moet ie bufferen... Waarom is het geluid zo zacht, vol volume op mn laptop en hoor nog amper wat!

Whoop!

Verwijderd

Zo, arm weg.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op nasa.gov staat wat er allemaal gebeurt tijdens zo'n hold.

Verwijderd

Mark Kelly zit nu in de cockpit:

APU prestart checks
check APU FUEL TK VLV1/2/3 on CLOSED
Check APU AUTO SHUTDOWN 1/2/3 on ENABLE
Check HYD MAIN PUMP RESS 1/2/3 on LOW
Check APU SPEED SELECT 1/2/3 on NORM
Check HYD CIRC PUMP 1/2/3 on GPC
Set APU CNTLR PWR 1/2/3 to ON

• Vlugge Japie
Damn, de feed loopt ver achter tov CNN, scheelt iets van 4 minuten!

Verwijderd

Vizieren naar beneden. :)
Pagina: 1 2 Laatste