Rey Nemaattori schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 21:29:
[...]
En die gasten die de X-prize hadden gewonnen? Tis nog in een alpha-fase voor echt transport en manouvrering door de ruimte maar als je voor enkele miljoenen en een groot deel hergebruik idngen om hoog kan krijgen, kan de prijs voor ruimte transporten flink omlaag als er concurentie komt....
Dat is echt voor toerisme en zijn de komende jaren zoet met het maken van White Knight 2 en SS2 schepen om alleen de order van Virgin Galactic te volbrengen. Daarnaast zullen ze weinig andere actieve projecten kunnen ontwikkelen. Ze hebben de mogelijkheden en de innovatie, maar uiteindelijk speelt geld een grote rol. Ook de eisen die de regering stelt aan particuliere ruimtevluchten zullen het mogelijk allemaal nog kunnen verstieren indien een bedrijf als spacex, spacedev of scaled composites iets leuks kan bouwen.
Overigens is spacedev inderdaad nieuwe op het gebied van raketaandrijving, maar ze hebben al jarenlang ervaring op mini sattelieten e.d. Het is niet zozeer alleen de raketaandrijving wat de kosten extreem kan opdrijven. Ik ben van mening dat de hele organisatie meer schade kan toebrengen dan een slecht ontwerp. Daarom hebben we imo weinig grote en goede ontwikkelingen gezien sinds de maanlandingen. En ik vrees dat dat nog wel even zo zal blijven tenzij er een competitie kan ontstaan tussen Rusland/ESA, China, India, VS en wellicht Japan, maar ik denk dat ze dat zelf niet willen. Alleen bedrijven hebben de drang en de noodzakelijkheid om een goed, effectief, efficient en economisch aantrekkelijk systeem te bouwen. Een regering van een land zal zich daar minder in interesseren omdat het onder andere als werkgever optreed wat weer goed is voor de economie. En dat terwijl een bedrijf het zo goedkoop mogelijk wil doen waardoor ze innovatiever moeten worden.
Maar goed, dat is mijn mening
/edit/
Om mijn mening over NASA bij te zetten:
The plan will be extend this hold a few more minutes to wait for the weather to miraculously improve. The launch window closes at 3:53:14 p.m.
Ze weten verdomd goed dat het niet gaan lukken, maar voltooien wel alles. Het is wellicht een goede oefening, maar ze schieten er niks mee op.
[
Voor 9% gewijzigd door
siggy op 01-07-2006 21:40
]