BMW NL geeft alleen ondersteuning op een paar 4 cylinder modellen. Dat weerhoudt mensen er echter niet van om hun 6 cylinder en V8 BMW's op LPG te zetten, vaak met goede ervaringen als gevolg. Zie voor informatie onder andere
dit topic. Ik heb zelf sinds een paar weken een Alpina B10 3.2 Touring op LPG lopen en dat gaat tot nu erg goed.
Je moet wel rekening houden met hogere onderhoudskosten ten opzichte van een normale benzinemotor, maar dat is voor diesel ook het geval. Ik zou ook geen rotsvast vertrouwen hebben in de betrouwbaarheid van de huidige zwaar getunede turbodiesels. Als de turbo eruit knalt ben je zo 2000 euro verder voordat het gefixed is.
Ik heb het idee dat diesel de laatste jaren relatief gezien (en misschien ook wel absoluut gezien) sneller in prijs is gestegen dan benzine. Voor wat betreft het verschil tussen LPG en benzien is alleen het absolute prijsverschil interessant. Als LPG in een jaar 15 procent duurder wordt en benzine 10 procent (om maar een voorbeeld te noemen) is het absolute prijsvoordeel van LPG alleen maar groter geworden (benzine kost al snel 1,50 per liter, LPG 0,50 - in het eerder genoemde voorbeeld zou het verschil na een jaar niet 1 euro maar € 1,075 zijn). Vanwege het enorme prijsverschil mag LPG relatief wat sneller in prijs stijgen.
Chaoss schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:50:
[...]
maar het gaat niet altijd op... om een of andere reden kan een gas-installatie rare dingen met je auto doen.. je hebt er of nooit problemen mee of je staat elke maand een keer bij de garage. gas installatie moet ook heel precies afgesteld worden. ook heeft LPg iets extra onderhoud ten opzichte van benzine.
Als je grote afstanden rijdt is de kostenbesparing van LPG zo groot dat een beetje extra onderhoudskosten ook weinig uitmaken. LPG is een factor 2,5 goedkoper dan benzine. Hoe dikker je auto, hoe groter de winst.
maar er kunnen meer redennen zijn om voor een diesel te kiezen ipv LPG;
-LPG geeft verlies van kofferbak ruimte of reservewiel
-erg beperkte tank inhoud + hoger verbruik zorgt ervoor dat je om de 350 km oid moet tanken
-andere LPG aansluitingen in het buitenland + in sommige landen beperkter leverbaar.
-ook in NL steeds strengere regels voor LPG.
-Lelijke dop in de bumper gemonteerd

Het verlies van een reservewiel zie ik persoonlijk niet als een probleem. In een grote auto kun je tanks van 68 tot 77 liter kwijt en heb je een behoorlijke actieradius (op LPG, samen met de benzientank kun je een diesel voorbij rijden). Het probleem met de andere aansluitingen in het buitenland is te verhelpen door het juiste verloopstuk mee te nemen. Je kunt bovendien altijd nog op benzine rijden. De tankaansluiting kan door een goede inbouwer tegenwoordig ook achter de normale tankklep weggewerkt worden.
Diesel heeft veel nadelen die een elegante zescylinder benzinemotor niet heeft. Ze hebben een prachtige loop, een mooie lineaire vermogensopbouw (dus geen instoring boven 3500 toeren), een veel mooier geluid dan een tractordiesel, je kunt sportief toeren maken maar ook zeer relaxed laag in de toeren cruisen.