Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:14

Mevius

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:52

Bart ®

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 13:31

Chillosophy

Matched: station

[PC] Het Transport Tycoon Topic - Deel 3

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/header.png

Wat is Transport Tycoon?
Transport Tycoon is een spel uit 1993. Niet echt wat je noemt een recent spel, maar toch wordt het, en zijn opvolger (Transport Tycoon Deluxe uit 1995) nog steeds door veel mensen gespeeld.

Bij dit spel, als beste te beschouwen als een transport simulator, is het de bedoeling dat jij, de speler, een transportnetwerk opzet waarmee je zoveel mogelijk vervoert en winst maakt. Je hebt de beschikking over bussen, treinen, schepen en vliegtuigen.

De charme van het spel zit hem niet in de graphics, alhoewel het er voor een spel uit 1995 zeer goed uitziet! Het is geen 3D maar isometrisch, een techniek die ook in de andere tycoonspellen te zien is (Rollercoaster, Zoo). Een klein nadeel is bij TT(D) dat je de view niet kunt draaien. Je hebt altijd beeld vanuit 1 vooraf bepaalde hoek.

Het succes waar deze topper op draait, is de charme van het inrichten van je transport. Iedere TT-fanaat zal het met me eens zijn dat het opzetten van een spoornetwerk het uitdagendst en leukst is. Waar plaats je de seinen om je treinen zo efficient mogelijk te laten rijden.
Uiteraard is het ook leuk (en vooral lief :> ) om een MPS Regal busje te laten rijden van Michelhausen tot Glockendorf, maar dat is voor velen een bijzaak. :)

Het spel begint in 1930 (voor Deluxe 1950) en eindigt in 2050. Je kunt weliswaar gewoon doorspelen, maar er zullen geen nieuwe voertuigen meer beschikbaar worden gesteld.

TTDPatch
TTDPatch Sinds 1996-1997 is Josef Drexler begonnen met het project TTDPatch, een patch dat allerlei nieuwe mogelijkheden naar Transport Tycoon Deluxe brengt. Limieten die in het oorspronkelijke spel zaten zijn verruimd (meer voertuigen, grotere stations en langere treinen). Tevens heeft TTDPatch de mogelijkheid om nieuwe graphics in het spel te gebruiken, door users gemaakt. TTDPatch geeft de speler tevens de mogelijkheid om Transport Tycoon onder Windows 2000 en later te spelen.

Belangrijke links:

OpenTTD
OpenTTD OpenTTD is een open source port van het spel Transport Tycoon Deluxe. Doordat de broncode van het hele spel beschikbaar is, zijn er een hoop nieuwe features aan het spel toegevoegd. Op het moment van schrijven is versie 1.8.0 uitgebracht, een versie waarbij het niet meer nodig is om een originele CD van Transport Tycoon te bezitten.

OpenTTD is beschikbaar voor een groot aantal verschillende besturingssystemen. Naast Windows zijn er tevens uitgaves voor onder andere Mac OS X, Linux, BeOS en FreeBSD. Door gebruikers zijn onofficiële ports gemaakt naar verschillende handhelds, zoals voor de iPhone, Pocket PC, Playstation Portable en Nintendo DS.

Een kleine opsomming van nieuwe features die in OpenTTD zitten:
  • Grotere maps (tot 2048x2048)
  • Multiplayer via internet of LAN (tot 255 spelers in 15 bedrijven)
  • Kanalen, aquaducten en nieuwe vliegvelden
  • Grotere stations (tot 64x64 tiles) met de mogelijkheid om aparte stations samen te voegen
  • Vertalingen in meer dan 40 talen
  • "NoAI" framework, waarmee gebruikers de mogelijkheid krijgen zelf een AI te ontwikkelen
  • Ingame content download
  • Ondersteuning voor NewGRFs
  • Ondersteuning voor 32bpp graphics
Dit is bij lange na niet compleet. Bekijk de grootste features op de OpenTTD website.

Belangrijke links:

Veelgestelde vragen

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/ttdpatch16.png Wat heb ik nodig om TTDPatch te kunnen spelen?

TTDPatch heeft een originele CD (of in ieder geval de bijbehorende bestanden) nodig van Transport Tycoon Deluxe.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Wat heb ik nodig om OpenTTD te kunnen spelen?

Bij versies voor 1.0.0 is het nodig om de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden in het bezit te hebben. Een alternatief is om OpenGFX te gebruiken, een remake van de oorspronkelijke afbeeldingen in het spel. Vanaf 1.0.0 kan het installatiebestand voor de Windowsversie automatisch OpenGFX (graphics) en OpenSFX (geluiden) downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/ttdpatch16.png Klinkt interessant, maar hoe leer ik de beginselen?

Hoewel in het spel geen tutorial zit, zijn op de OpenTTD Wiki een hoop aantal tutorials te vinden. Vele hiervan zijn ook geschikt voor TTDPatch.

Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:
Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/stapsmall.png
1. Bouw een depot in de juiste richting.
2. Klik op nieuwe voertuigen.
3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
5. Klik op de Ga naar-knop.
6. Klik op een station.
7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/ttdpatch16.png Waar vind ik de Dutch Trainset?

De "Dutch Trainset" is een vrij complete set van Nederlandse treinstellen en wagons. Screenshots zijn hier te vinden

De Dutch Trainset is op onderstaande locaties te downloaden:
- Dutch Trainset (TTDPatch)
- Dutch Trainset (OpenTTD)

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/ttdpatch16.png Hoe laat ik steden groeien?

Steden groeien het snelst als het vervoer voor passagiers goed geregeld is. 4 busstations verspreid door een stad is genoeg om een stad snel te laten groeien. Goederen en voedsel helpen, en in het woestijnlandschap (desert) is water benodigd. Meer informatie hierover op de OpenTTD Wiki.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Waarom zit er geen AI bij het spel inbegrepen?

De AI die oorspronkelijk bij Transport Tycoon (Deluxe) meegeleverd was stond bekend om de bizarre spoorwegen en irritante manier van bouwen. Door de 'creatieve' constructies werd in sommige gevallen voor een recht pad van A naar B een zigzag-pad gebruikt dat erg veel ruimte in beslag neemt. Tevens werden er veel 90 graden-bochten gebruikt waardoor het vaak een wonder is dat de AI niet binnen een jaar failliet was.

Vanaf OpenTTD 0.7.0 is het mogelijk voor users om zelf een AI te maken met het NoAI framework. Inmiddels zijn er tientallen AI's, waarvan enkele een flinke uitdaging kunnen bieden.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Wat is cargodist/cargodest?

Kort maar krachtig: cargodist en cargodest (vanaf nu cargod*st genoemd) zijn pogingen om een systeem te maken waar passagiers en goederen een bepaalde bestemming hebben. Normaal gesproken maakt het niet uit waar je passagiers of goederen heenbrengt, zolang de bestemming deze maar accepteert. Cargod*st brengt enige realisme in dit systeem en geeft de speler de uitdaging om zo efficiënt mogelijk goederen naar een specifieke bestemming te brengen. Cargod*st maakt het spel een stuk uitdagender en realistischer. Meer informatie hierover is te vinden op de OpenTTD Wiki

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Hoe krijg ik 32bpp graphics aan de praat?

Als je nightly versie r11119 of later, of 0.6.0 Beta-1 of later hebt, kun je in openttd.cfg onder [misc] de volgende regel toevoegen om 32bpp te activeren:
code:
1
blitter = 32bpp-simple

Er zijn ook andere blitters mogelijk, voor meer mogelijkheden moet je op deze pagina kijken.

Nu heb je 32bpp aan staan, maar nog geen 32bpp graphics. Je ziet er dus niets van. Op tt-forums.net in het graphics-subforum kun je een hoop 32bpp graphics vinden, maar voor een overzichtje kun je het beste op deze site kijken. De TAR-files moet je in je data-folder plaatsen. Hierna worden deze automatisch gebruikt in OpenTTD.

Waar kan ik meer info vinden?

Voorgaande delen

GoT-server
Hetgeen wat Transport Tycoon zo goed maakt, buiten de mogelijkheid om ingenieuze spoorlijnen aan te leggen, is de goede multiplayerondersteuing die erin kwam toen OpenTTD uitgebracht werd! Tweakers zou Tweakers niet zijn als we ook voor dit spel onze eigen dedicated server hebben draaien. Deze server draait 24 uur per dag zonder restarts. In de regel draait een server ongeveer drie á vier weken. Afwisseld draaien er twee of drie server. Op de servers draaien afwisselend het normale (temperate) landschap en het sub-topische (tropic) klimaat. Ook is er op 22-12-'12 een begin gemaakt aan een grote coop game, deze draait op server 3. Om hieraan mee te doen zal je je moeten opgeven in dit topic.

[GoT] Server #1
Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info.php?address=86.87.99.114&port=3979

[GoT] Mevius #1 24/7 NL NoBr/NoRestarts
Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info.php?address=46.4.144.44&port=3979&lang=en

[GoT] Mevius #2 24/7 NL NoBr/NoRestarts
Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info.php?address=46.4.144.44&port=3978&lang=en

[GoT] Mevius #3 24/7 NL NoBr/NoRestarts
Afbeeldingslocatie: http://dan-masek.eu/ottd/ottd_info.php?address=46.4.144.44&port=3980&lang=en
Wachtwoord: 'tweakers'.
Als de banner van de betreffende server geladen kan worden is de server online.

Afbeeldingslocatie: https://lingen.nu/img/openttd16.png Reeds gespeelde games (vetgedrukt zijn de winnaars):
[GoT] Mevius server #1 & #2 savegames
Op- en aanmerkingen van de server zijn welkom in dit topic.

Tot slot..
Topicstart gemaakt door Cis, aangepast door cardinal808, Chillosophy, Bart ®, Yexo en Mevius. De afbeelding bovenaan komt van een screenshot van djidee. De dedicated OpenTTD-servers worden gehost door Mevius & Suicyder.

Fouten gespot of wil je wat toevoegen? Stuur me een DM. Wil je meewerken aan de startpost? Stuur een DM en ik voeg je toe als mede-auteur!

[ Voor 255% gewijzigd door Bart ® op 03-01-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Ok Server = UP AND RUNNING!

Mogelijk even in de start post.zetten?

Het IRC chanel voor de GoT OpenTTD server is #openttd deze is te vinden op de irc.tweakers.net:6667 server.

Het topic van het kanaal geeft de benodigde informatie om te kunnen connecten met de server.

Er geld een algeheel "friendly play" beleid op de server!
Zo is het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat mensen resources gebruiken welk al door een ander "geclaimd" zijn. Claiming doe je door er een station naast te bouwen. Let wel, als er na 10 minuten (ongeveer) nog steeds een leeg station is, kun je deze plek zelf claimen en van de andere speler "eisen" (lees vriendelijk verzoeken) het station weg te halen.

Maar ook bijvoorbeeld schelden is uit den bozen!

Indien je het idee hebt dat een speler bewust niet aan friendly play doet, kun je de gebruiker naam noteren en verzoeken om een IP ban. Vermeld dan ook de datum, ivm ip lookup. Ook dit kan in het IRC chanel.

Mvg,
1 v.d. opperators ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Four op 23-06-2006 21:26 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50595

Haijo schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 19:02:
Waarschijnlijk niet.
Ik zal even kijken, dank je.

Gelukt, dank je! Nu nog even uitvogelen hoe ik een trein heen en weer laat rijden. Is er trouwens een tutorial oid?
Als je build vehicle hebt geklikt, krijg je als het goed is een schermpje met je vehicle in het depot. Onderaan staat stopped, met rechts 5 icoontjes, van boven naar beneden:
bekijk
clone
draai om
route
info

klik op route (dus het vierde icoontje van boven)
klik op go to
klik op je eerste station
klik nogmaals op go to
klik op je tweede station
etc.
klik je routeschermpje weg
klik op stopped, et voila trein/bus/boot/vliegtuig gaat de route volgen.

verder:
[rml]Jerry in "[ PC] Het Transport Tycoon Topic - Deel 2"[/rml]
In de originele TTD zitten een paar tutorials :).
In OpenTTD zijn ze eruit gehaald. Maar als je OpenTTD aan de praat heb gekregen moet je ook de originele TTD hebben, dus als je die gewoon even speelt voor de tutorials ben je er ook :).

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 50595 op 08-07-2006 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

ik heb es zitten spelen met de Mini Integrated Nightly, die is wel mooi, die heeft naast alle standaard 0.4.7 features:
- Auto Signalling, nu ook door bochten, minder RSI!
- Templates (een mooi station gebouwd? sla em op, en gooi em weer neer in je volgende game (of kopieer em naar een andere plaats :P))
- YAPF, betere path-finding voor trains
- TerraGenesis, realistischere landschappen
- Waypoints, tel het aantal treinen op een bepaalde track
- Freight Trains & Realistic Acceleration
- Path Based Signalling, signals voor n00bs ;)
en nog veel meer ;), lees http://wiki.openttd.org/index.php/Mini_Integrated_Nightly

Ik ben voor om deze versie te draaien ipv 0.4.7 ;)
Wat vinden jullie?

Edit: download hier de MiniIN http://nightly.openttd.or...2-MiniIN-r5450-MiniIN.zip (Win32)

[ Voor 9% gewijzigd door MLM op 08-07-2006 19:45 . Reden: download linkje ]

-niks-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

zijn jullie vannacht er nog?? (ben om 22.00 vrij, dan nog uurtje naar huis toeren)... Speel erg veel oTTD momenteel, lekker grote map, grote hsl lijnen, buurt spoorlijntjes, roro stations, heerlijk.... Gebruikte GRF's: Duitse Treintjes (fatsoenlijke ICE's, leuke locjes en aardig in de buurt), wacht met smart op het gereed komen van de nederlandse trainset.. , extra busjes en vrachtwagens (erg jammer dat je die extra trucks niet kan refitten, wil in ttdpatch wel :( )

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38
Bouw stijl ala rollercoaster tycoon
Best irritant maar na een tijdje gaat dat nog best goed
alleen de hoogte verschillen zijn lastig te zien
Wat wel super is in locomotion is dat je stations boven op elkaar kan maken

maar ja
het is niet zoals TTD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

ik configureer het meestal zo dat de hoofdlijn tot in zekere mate voorrang houd op eventuele aanvoerlijnen (dus als er in het laatste blok voor de aantakking een trein op de hoofdlijn zit, krijgt de aanvoerlijn een rood sein), zowieso, als er trager spul op de hoofdlijn komt (dus vracht tussen ice's in) probeer ik dat pas zo kort mogelijk voor het station samen te laten komen (tot die tijd dus 4 sporig)...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

echt soepel ritsen, nee, dat kan niet echt :( maar goed, dat lukt ons irl met auto's ook niet echt, om over prorail nog maar te zwijgen :+

Beste oplossing blijft toch dit systeem, en wanneer meerdere mainlines bij elkaar komen dubbel uitvoeren tot vlak bij een station, dan komt het snelheidsverlies niet zo hard aan

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

djidee schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:12:
echt soepel ritsen, nee, dat kan niet echt :( maar goed, dat lukt ons irl met auto's ook niet echt, om over prorail nog maar te zwijgen :+

Beste oplossing blijft toch dit systeem, en wanneer meerdere mainlines bij elkaar komen dubbel uitvoeren tot vlak bij een station, dan komt het snelheidsverlies niet zo hard aan
Nou, ik heb 1 mainline en 1 lijn die daar vlak naast ligt die bedoelt is om van en naar stadjes te gaan en goederen ophalen... je kent het wel ;) Die gaan na een tijdje zo hard (1280km/h ipv 640km/h :P) dat als ze telkens moeten stoppen bij het mergen van die 2 lijnen dat je hele opstoppingen krijgt. Ik wou dus inderdaad voor een mooi 'rits' effect zorgen al dan niet door die minder-mainline een iets langere weg af te laten leggen ofzo zodat die achter de trein komt die op de über-mainline rijdt. Ik hoop dat je het nog snapt maar een screenshot on request :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk al een aantal keer gevraagd en mogelijk een erg makkelijke vraag, maar toch lukt het me niet om het volgende een beetje deftig op te lossen:

code:
1
2
          _____[[[[[_____
A________/_____[[B[[_____\_______C

Simpel A-B-C lijntje met meer dan 1 trein. Om een of andere reden komen twee treinen in de knoop als trein 1 op 1 van de twee perronnen staat van station B en trein 2 van A of C afkomt om ook op B te stoppen. Om een of andere reden kiest trein 2 hetzelfde perron als trein 1 waardoor het helemaal vast loopt. Ook als trein 1 net van C vertrokken is en dus het stuk B-C "bezet" houdt, vertrekt trein 2 van B om even later face to face te staan met nummer 1.

Ik heb hier en daar gelezen dat je dat met pre en exit signs zou moeten kunne oplossen, maar dat lukt me dus niet. Ik heb nu op de "x-en" verschillende signs geprobeerd, maar zo nu en dan loopt het toch weer helemaal vast.
code:
1
2
          _x___[[[[[___x_
A_______x/_x___[[B[[___x_\x______C

Allereerst zou ik graag willen dat trein 2 het "open" perron neemt, maar ook dat als trein 1 net van C weg gaat, trein 2 blijft wachten op het perron tot de weg B-C vrij is. (afstand B-C is vrij kort)

Wie legt me het juist plaatsen van sign een beetje uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132626

neo_drol schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 19:10:
plat als een dubbletje

!! straks ben ik mijn mooie spoor kwijt |:(
Muahhahaha, het voorbeeld station dat ik voor je had gemaakt was vele malen mooier als jouw hele bedrijf >:)

• bullitnl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 22:08
renskoenraadt schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 22:39:
Kan iemand mij miss een screenshotje sturen (0763408@student.hro.nl) zodat ik kan zien hoe ik die nieuwe grf's in de .cfg file laad? Want k begrijp er echt geen kont van :) Ik gebruik overigens openttd... Thanks anyway _/-\o_

p.s. je kunt ze naar dit adres sturen of gewoon ff hier uploaden natuurlijk :Y)
Plaats de grf's die je wilt gebruiken in de de "data" dir en open "openttd.cfg" met kladblok oid. Voeg op het einde van dit tekstbestand het volgende toe:

[newgrf]
NewCargo.grf *
DBTrainSetXL.grf *
NewStations.grf *
NewBridges.GRF *
NewTowns.grf *
ect. ect.

*zijn voorbeelden, je moet ipv deze de naam invoeren van de grf's die in je "data" dir staan.

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 150352 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:56:
volgens mij ( heb ik tenminste gedaan)
is het spel installen en dan gewoon 0,4.8 patch ook geinstalleerd
en bij het mapje gezet waar alles staat en die runnen
dus volgens mij kan het niet te gelijk
Dat zou wel jammer zijn, want ik vind die elektrische treinen zonder bovenleiding maar niks en onrealistisch :/ Tevens vind ik 7x7 stations wat klein eigenlijk, bij een savegame van mij heb ik geloof ik al een station van 7x 10... Dus moet dan de stations (mits ik weer uit wil breiden) een station maken met drag 'n drop...
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:01:
Nee, kan niet. TTDPatch past op hele specifieke plaatsen de (originele) executable van TTD aan. Aan de OpenTTD-executable is echter niets origineels meer.

Zou die CRC-check niet in TTDPatch zitten dan zou je applicatie keihard crashen als je TTDPatch op iets anders dan (een van) de originele executable(s) draait.
Dan zou het op zich wel interessant zijn denk ik om een 'best of both worlds' te maken :+ Alleen jammer dat ik geen tijd heb ivm werk :/

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 18:59
GJ-tje schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:06:
[...]
Dat zou wel jammer zijn, want ik vind die elektrische treinen zonder bovenleiding maar niks en onrealistisch :/
Dan gebruik je die semaphores (met Ctrl plaatsen)
Tevens vind ik 7x7 stations wat klein eigenlijk, bij een savegame van mij heb ik geloof ik al een station van 7x 10... Dus moet dan de stations (mits ik weer uit wil breiden) een station maken met drag 'n drop...
Wat is daar mis mee? Of anders gezegd, hoe lost TTDPatch dat op? Je kunt trouwens ook gewoon een station tegen een ander station aanzetten (dus met de normale hoogte/breedte-optie), zeker als je de patch NonUniformStations aanzet.
Dan zou het op zich wel interessant zijn denk ik om een 'best of both worlds' te maken :+ Alleen jammer dat ik geen tijd heb ivm werk :/
Wat mis je nog meer? Ik verkeerde in de veronderstelling dat OpenTTD wel zo ongeveer alles heeft wat TTDPatch ook heeft?

Ook zonder te cheaten met de goederenproductie krijg je wel leuke netwerkjes hoor :P Gaat wat langzaam in het begin maar uiteindelijk kom je er wel :)

Ik begin meestal met het zoeken van een powerstation met relatief veel coal in de buurt. Vervolgens zet ik daar een RORO-station (met extra oprij vakje vanwege het remmen en een extra treinlengte erachter omdat dan alles weer samen moet naar 1 lijn, zonder overloop trouwens) bij, en begin aan mijn "snelweg", een dubbelspoor (met 1 vakje ertussen) van de ene rand van het level naar de andere rand, zo recht mogelijk zonder hoogteverschillen, en van daar maak ik aftakkingen naar de coalmines.

Zo maak ik een grid van ruwweg 100 bij 100 vakjes. ALLE coal gaat naar 1 powerstation. Ben ik klaar met de coal dan ga ik verder met hout ofzo. Ik zoek een sawmill aan de rand van het level met een grote stad aan de andere kant van het level, alle hout naar de sawmill, alle goederen naar 1 stad.

Dat zijn op gegeven moment zoveel goederen dat ik daar een dedicated spoorlijn voor opzet, zo recht mogelijk, meestal 1 verhoogd (tunnels kunnen onder schuine stukken door, bruggen er niet overheen) waar dan een hele shitload aan treintjes over rijden :P

Tegen die tijd gaat het vervelen en gooi ik TTD weer een maand in de kast 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Paul op 06-09-2006 14:30 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:28:Ik weet niet hoe het met NewGrf zit want daar heb ik me nog niet in verdiept maarzo wordt zelfs de grafische kant aangepakt. Kijk, je blijft natuurlijk met de beperkingen van de engine zitten (alles zijn tiles, maar van 4 of 8 (voertuigen) kanten zichtbaar en met een beperkt aantal pixels, maar binnen die constraints wordt er toch gewerkt aan mooiere graphics :)
NewGRF is pas uitgebreid en nu kan je ook aangepaste stations enzo hebben, IMHO erg nutteloos maar dat is niet mijn probleem :P Er staan leuke features op de roadmap maar zoals met alles heeft dat tijd nodig, en aangezien het allemaal vrijwilligers werk is gaat dat iets trager dan met een fulltime developer maar dan kan je wél altijd lekker nog je OpenTTD games verder spelen in de tussentijd :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

webfreakz.nl schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:57:
[...]

NewGRF is pas uitgebreid en nu kan je ook aangepaste stations enzo hebben, IMHO erg nutteloos maar dat is niet mijn probleem :P Er staan leuke features op de roadmap maar zoals met alles heeft dat tijd nodig, en aangezien het allemaal vrijwilligers werk is gaat dat iets trager dan met een fulltime developer maar dan kan je wél altijd lekker nog je OpenTTD games verder spelen in de tussentijd :+
Het oog wil ook wat, vind het wel grappig om andere stationnetjes ipv de standaard te gebruiken. Net als andere train/truck/bus en brug grf's (zie eerdere screens van mij in dit topic) Ook ik zit te wachten op een nieuwe TTD, echter of er ooit weer een spel komt met zo'n gameplay, denk ut niet, en daarom ben ik heel erg blij dat er 2 gigantische communities zijn (TTDPatch en OpenTTD) die het spel doorontwikkelen en verbeteren, waarvoor hulde _/-\o_

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Even dit topic nieuw leven in blazen!! :P

Screenshots:
Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06402/SCR5.png.xs.jpg
Paper Factory in temperate scenario.
Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06402/SCR6.png.xs.jpg
En zelfde, maar dan een beetje inzoomen.
Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06402/SCR7.png.xs.jpg
Havenstation dat vis afvoert. Nee, dit heb ik niet zelf gepland, ze zaten al zo dicht bij elkaar. :)
Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06402/SCR8.png.xs.jpg
De Food Processing Plant
Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06402/SCR9.png.xs.jpg
Grootste station: Krijgt Food, Goods, Mail, Passengers & Valuables
Afbeeldingslocatie: http://xs207.xs.to/xs207/06402/SCR10.png.xs.jpg
Redelijk druk station ook met Passengers, Mail & Valuables.

Dit is trouwens de TTDpatch met de DBsetXL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zie: http://www.transporttycoon.net/

Site is helaas down nu maar staan genoeg voorbeelden voor kruisingen, station layouts enzovoorts. OpenTTD.org is ook down :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

webfreakz.nl schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:49:
[...]
Zie: http://www.transporttycoon.net/
Site is helaas down nu maar staan genoeg voorbeelden voor kruisingen, station layouts enzovoorts. OpenTTD.org is ook down :/
Hmm site is niet down, nu niet althans.

Trouwens de meeste tips heb ik daar vandaan, maar deze werken niet als je bv 200+ treinen hebt rijden een Ro-Ro Station is leuk t/m 30 treinen ofzo .. maar op het moment dat je VEEL treinen hebt rijden ga je opstoppingen krijgen

ach misschien maar dan langere treinen... met meerdere locs, mensen met ervaring van lange treinen en do's and don'ts ?

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 03-10-2006 23:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 11-05 22:57
vso schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 23:44:
[...]

Hmm site is niet down, nu niet althans.

Trouwens de meeste tips heb ik daar vandaan, maar deze werken niet als je bv 200+ treinen hebt rijden een Ro-Ro Station is leuk t/m 30 treinen ofzo .. maar op het moment dat je VEEL treinen hebt rijden ga je opstoppingen krijgen

ach misschien maar dan langere treinen... met meerdere locs, mensen met ervaring van lange treinen en do's and don'ts ?
Langste trein die ik had zat in de 20, met 2 locs.
Iets waar je zeker op moet letten naast dat ze in je stations passen is of ze geen opstoppingen kunnen veroorzaken omdat ze voor een signel stil staan ;)
vaak genoeg gehad dat ik een langere trein bouwde en ineens stond alles stil omdat hij net voorbij een signal kwam bij een kruising :/

Sinds kort weer helemaal verslingerd hieraan :D met OpenTTD gaatb het heerlijk _o_
Ga binnenkort mn hele infrastructuur eens omgooien. speel op een 1024*512 map in inmiddels 2090 ofzo :P dus massa's geld, kan ik goed oefenen met enorme stations voor meerdere treinen :)

[ Voor 13% gewijzigd door LordMithril op 04-10-2006 00:01 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 13:18
Mijn grootste probleem (vroeger .. :P ) was dat als ik meerdere treinen (komende vanuit div. steden)
op het station logischer wijs de rails deelden ..
Als ik dan ff niet oplette .. zag ik een trein naar groningen gaan ipv maastricht..
Die was dan op de een of andere manier op de andere traject gekomen :X

MW | BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zephyer schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 08:34:
Mijn grootste probleem (vroeger .. :P ) was dat als ik meerdere treinen (komende vanuit div. steden)
op het station logischer wijs de rails deelden ..
Als ik dan ff niet oplette .. zag ik een trein naar groningen gaan ipv maastricht..
Die was dan op de een of andere manier op de andere traject gekomen :X
daarom bouwde ik vroeger altijd point-to-point lijntjes :P kon er niks mis gaan en er lag overal een enorme hoeveelheid spoor die veel goedkoper kon :P

tegenwoordig probeer ik meer met een soort snelweg te werken.
beetje het idee van coax ethernet bussen :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:36

Entity

9000rpm

Er zijn feitelijk 2 'stromingen':

- TTD met TTDPatch. Dit is het originele spel (DOS of Windows versie) die met behulp van de patch verregaand is aan te passen (graphics, AI, lengte van treinen, stations etc.)

- OpenTTD: een open source 'remake' van TTD, welke nog wel de grafische engine van TTD gebruikt. Je hebt dan ook nog steeds TTD nodig om OpenTTD te kunnen spelen. Niet alles van TTDPatch zit erin, maar wel veel en ook een aantal andere zaken die in TTDPatch weer niet zitten (zoals grotere maps). OpenTTD is ook op meer platforms te spelen dan alleen Windows of DOS. Er is zelfs een Windows Mobile versie :)

Ik heb zelf heel lang met TTDPatch gespeeld, maar sinds een aantal maanden speel ik OpenTTD, vanwege onder andere de grotere maps. Binnen OpenTTD heb je ook nog mods, waardoor het nog verder aangepast kan worden, zo speel ik zelf met de "Mini Integrated Nightly", een OpenTTD versie met een aantal mods al ingebakken (zoals uitgebreide train replacement en "path based signals").

Ik zou zeggen, kijk eens rond op http://www.tt-forums.net, daar is veel informatie te vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Entity op 18-11-2006 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112545

Changes since RC1:

* - General Removed support for OSX older than 10.3.9. Either upgrade, or use 0.4.8 (compatible with OSX 10.2)
* - Codechange: Drastically reduce the CPU usage in certain cases (AI using CheckStationSpreadOut()) (r7585)
* - Fix: Internal bug in updating the animated_tiles table caused desyncs between (different endian) machines in MP (r7631)
* - Fix: Signal update got propagated through incompatible railtypes and under certain circumstances tunnels and rail on top (r7620)
* - Fix: Remove landscaping toolbar option from road consturction toolbar in scenario editor [FS#473] (r7586)
* - Fix: The server could under certain circumstances tell a client too late to start syncing if it has been waiting to join (r7566)
* - Fix: Removing towns in scenario editor didn't remove their subsidies causing possible crashes [FS#468] (r7563)
* - Fix: Internal and (patches) GUI were disagreeing about autorenew settings [FS#431] (r7561)
* - Fix: No new company could be created if more than 8 clients were connected, even if not all 8 companies were used (r7560)
* - Fix; Clicking 'full load' could under certain circumstances change the current depot order [FS#456] (r7559)
* - Fix: Do not wait till a crashed vehicle is removed before starting to load other vehicles [FS#464] (r7558)
* - Fix: MorhpOS compile and install fixes (r7548)
* - Fix: Removing rail station cost was calculated on occupied area not on number of tiles with an actual station on (r7547)

List of fixes that affected RC1 or were not present in 0.4.8 and have been fixed in the meantime:
Changes since RC1:

* - Feature: newstations: add support for variables 45 and 65
* - Fix: [win32] x64 didn't compile (bad project file settings)
* - Fix: make install installs openttd.32.bmp so SDL window has OpenTTD icon
* - Fix: OSX libfontconfig issues solved (is now statically linked)
* - Fix: some MorphOS changes to get OpenTTD compiled, packaged
* - Fix: segmentation fault when clicking showing servers's newgrf files in MP
* - Fix: sction 0xE doesn't deactivate current grf if GRFID is that of the currently active grf
* - Fix: 'screenshot no_con' didn't remove console from screenshot
* - Fix: [win32] window_maximize not always remembered (buggy windows API)
* - Fix: wrong bounding boxes computed for strings with {SETX} causing too-wide dropdown menus
* - Fix: 'goto depot' didn't work for helicopters going to an airport without depot
* - Fix: [yapf] surpress 'train is lost' message if pathfinding ended on the first two-way red signal
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Omg :P Die vergt nog even een jaartje studie :P

Ik zie veel treinen stilstaan bij het naar onderen verlaten van het station naast het (linker) goederenstation, ws. voor de tunnel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paul Nieuwkamp schreef op zondag 04 februari 2007 @ 21:32:
Omg :P Die vergt nog even een jaartje studie :P

Ik zie veel treinen stilstaan bij het naar onderen verlaten van het station naast het (linker) goederenstation, ws. voor de tunnel :)
je hebt best wel veel "studie matriaal" online, speciaal betreft spoor vervoer,

oververgens voor treinen + stations en stoplichten kan je heel veel leuke dingen doen, (pre-signals)

pre-signals zijn niet normale stoplichten maar ze geven aan of een kruising of station leeg is zodat de volgende trein het betreffende station op kan rijden.

mijn ervaring is dat sporen met 3 tegels breed (1 heen, middelste leeg en 3de terug) en een station van 3x1 3x2 3x? dat die het beste werkt (efficients) maar dan moet je wel 1 "lijn" hebben die maar 2 stations verbind en niet meer dan .. dus a+b maar C mag dan wel aan B vast zitten maar treinen die tussen station A+B rijden kunnen nooit op het spoor komen die tussen C+D ligt komen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
vso schreef op maandag 05 februari 2007 @ 09:17:
je hebt best wel veel "studie matriaal" online, speciaal betreft spoor vervoer
Ik had het meer over de save :P Beetje veel treinen + (op het eerste gezicht) spagetti :)
oververgens voor treinen + stations en stoplichten kan je heel veel leuke dingen doen, (pre-signals)
Het wordt per echt hi-traffic (op niet al te veel vierkantje) met PBS erbij, nu moet je veel te vroeg van te voren al gaan splitsen.
mijn ervaring is dat sporen met 3 tegels breed (1 heen, middelste leeg en 3de terug) en een station van 3x1 3x2 3x? dat die het beste werkt (efficients) maar dan moet je wel 1 "lijn" hebben die maar 2 stations verbind en niet meer dan .. dus a+b maar C mag dan wel aan B vast zitten maar treinen die tussen station A+B rijden kunnen nooit op het spoor komen die tussen C+D ligt komen.
Ik maak meestal inderdaad ook heen-leeg-terug, met naar de simpele stations gewoon aftakkingen met tunneltje daar waar ik de andere lijn moet oversteken. De lomp grote stations (power waar alle coal van een 2048x2048 map binnenkomt bijvoorbeeld) krijgen met pre-signals inderdaad wat load balancing.
Vaak scheid ik noord/oost/zuid/west zodra ze echt groot worden om zo 4 aanvoerlijnen te hebben die niet bij het verlaten van het station allemaal over 1 tegeltje moeten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bob.ross
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07-2024
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 05 februari 2007 @ 14:28:

Ik maak meestal inderdaad ook heen-leeg-terug, met naar de simpele stations gewoon aftakkingen met tunneltje daar waar ik de andere lijn moet oversteken. De lomp grote stations (power waar alle coal van een 2048x2048 map binnenkomt bijvoorbeeld) krijgen met pre-signals inderdaad wat load balancing.
Vaak scheid ik noord/oost/zuid/west zodra ze echt groot worden om zo 4 aanvoerlijnen te hebben die niet bij het verlaten van het station allemaal over 1 tegeltje moeten.
kan je daar eens een savegame van geven? alleen als je openTTD gebruikt, patch gebruik ik niet meer, anders een printscreen? ben erg benieuwd hoe anderen met echte high traffic te werk gaan.

trouwens, ik gebruik ook super veel pre-signals he, iemand zei dat ik dat kon gebruiken, maar naar mijn weten doe ik dat al, of wordt er iets nog complexer mee bedoeld ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mijn stations :) Het is maar even "snel" in elkaar gezet, ik heb hier bakken met geld uitgegeven en het flink symmetrisch gemaakt, maar meestal zien mijn echt grote stations eruit als (1/4e van) het eerste plaatje :) Worden ze nog groter dan plak ik ze er gewoon bij. Afhankelijk van de ruimte, want steden krijg je (met geduld) wel weg, maar andere dingen helaas niet :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/16ebd41cfbd167ba49bb45b9f5b3dff9/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a29aa5fda5c2e10bfd8243db426577e4/thumb.png

De 2e is gewoon overkill :P Maar aan de rand van een level ofzo wil ik nog wel eens iets bouwen wat erg veel op de helft daarvan lijkt.

Ook heb ik 3 kruisingen gemaakt, 1 die ik zeer veel gebruik (de kleinste :P ), 1 die ik gebruik om hoofdlijnen met elkaar te verbinden (klaverblad) en 1 die ik zou kunnen gebruiken als het klaverblad niet voldoet. Die grootste heb ik nog nooit gebouwd, ik heb eigenlijk maar zelden dat een klaverblad niet voldoet, en als dat het geval is komt dat meestal door verkeer 1 bepaalde route op.
Ipv dat ingewikkelde ding te bouwen optimaliseer ik dan voor het leeuwendeel van het verkeer.

HugeStations.sav (OpenTTD 0.5.0-rc4)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 02:22:
[afbeelding]

[afbeelding]

De 2e is gewoon overkill :P Maar aan de rand van een level ofzo wil ik nog wel eens iets bouwen wat erg veel op de helft daarvan lijkt.

Ook heb ik 3 kruisingen gemaakt, 1 die ik zeer veel gebruik (de kleinste :P ), 1 die ik gebruik om hoofdlijnen met elkaar te verbinden (klaverblad) en 1 die ik zou kunnen gebruiken als het klaverblad niet voldoet. Die grootste heb ik nog nooit gebouwd, ik heb eigenlijk maar zelden dat een klaverblad niet voldoet, en als dat het geval is komt dat meestal door verkeer 1 bepaalde route op.
Ipv dat ingewikkelde ding te bouwen optimaliseer ik dan voor het leeuwendeel van het verkeer.

HugeStations.sav (OpenTTD 0.5.0-rc4)
leuk gemaakt, ik heb ook wel een savegave voor je (als ik thuis ben) daar heb ik zelf een scenario gebouwd en het lukt me aardig in die game om goederen/passagiers/graan/vee/hout te vervoeren zonder een overschot op 1 van mijn stations te hebben. Nadeeltje is dat ik er ook GRF's bij moet doen stuur me een mailtje svp dan stuur ik je een rar bestandje met alles erin (mr4hughz_at_hotmail puntje com) daar werk ik ook met pbs en zeer lange treinen (50 voertuigjes lang)

is meer een proof of concept btw

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

Ik ben van het weekend weer begonnen en heb voor het eerst 0.5.0 RC5 ontdekt. Hiervoor speelde ik een redelijk verouderde versie waar je voertuigen nog niet kon clonen en massaal kon laten vervangen voor een ander type.

Ongeloofelijk, wat een verschil maakt dat. Het is nu zelfs doenlijk om grote hordes bussen te beheren. Upgraden van een heel busstation is nu met een paar klikken gebeurd en doordat je meer busstations aanelkaar kan zetten (dat kon al een tijdje, maarja, ik gebruikte geen bussen) zijn files ook verleden tijd. Bussen zijn echt ideaal om je ratings bij bijvoorbeeld vliegvelden omhoog te gooien.

Het enige wat ik nog mis is om de opdrachten van een groep voertuigen tegerlijk aan te passen, als bijvoorbeeld een station verplaatst of vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Anoniem: 12316 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:04:
Ik ben van het weekend weer begonnen en heb voor het eerst 0.5.0 RC5 ontdekt. Hiervoor speelde ik een redelijk verouderde versie waar je voertuigen nog niet kon clonen en massaal kon laten vervangen voor een ander type.

Ongeloofelijk, wat een verschil maakt dat. Het is nu zelfs doenlijk om grote hordes bussen te beheren. Upgraden van een heel busstation is nu met een paar klikken gebeurd en doordat je meer busstations aanelkaar kan zetten (dat kon al een tijdje, maarja, ik gebruikte geen bussen) zijn files ook verleden tijd. Bussen zijn echt ideaal om je ratings bij bijvoorbeeld vliegvelden omhoog te gooien.

Het enige wat ik nog mis is om de opdrachten van een groep voertuigen tegerlijk aan te passen, als bijvoorbeeld een station verplaatst of vervangen wordt.
In TTDPatch werkt dan erg goed als je de treinen cloned, dan krijg je automatisch shared orders. Verander de orders bij 1 trein en ze veranderen allemaal. Werkt dat bij OTTD niet op een gelijke manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
User.tmp schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:58:
Ik heb een klein probleempje wanneer ik een savegame van TTDPatch in Openttd laad.
Dat valt dan nog wel mee :P Het zijn eigenlijk 2 compleet andere spellen die (niet geheel toevallig) gebaseerd zijn op hetzelfde origineel :) Als je het een beetje extremer doortrekt probeer je dus een StarCraft savegame te laden in Command & Conquer :P
Muse schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:10:
In TTDPatch werkt dan erg goed als je de treinen cloned, dan krijg je automatisch shared orders. Verander de orders bij 1 trein en ze veranderen allemaal. Werkt dat bij OTTD niet op een gelijke manier?
OTTP heeft ook shared orders. Ik meen dat als je een trein alleen maar cloned dat dan de orders-lijst leeg is, clone je hem met shift dan krijg je een kopie van de orders en doe je het met ctrl dan delen ze de orderlijst.

Je kunt afaik in de nieuwere versie ook met 1 klik op een knopje alle treinen zien die een bepaald station aandoen. Dat maakt het ook al iets simpeler :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:34:
[...]
Dat valt dan nog wel mee :P Het zijn eigenlijk 2 compleet andere spellen die (niet geheel toevallig) gebaseerd zijn op hetzelfde origineel :) Als je het een beetje extremer doortrekt probeer je dus een StarCraft savegame te laden in Command & Conquer :P

[...]
OTTP heeft ook shared orders. Ik meen dat als je een trein alleen maar cloned dat dan de orders-lijst leeg is, clone je hem met shift dan krijg je een kopie van de orders en doe je het met ctrl dan delen ze de orderlijst.

Je kunt afaik in de nieuwere versie ook met 1 klik op een knopje alle treinen zien die een bepaald station aandoen. Dat maakt het ook al iets simpeler :P
Dat laatste is wat ik zoek. De orders worden al meegenomen bij het clonen ook zonder shift oid in te drukken, maar ik wil de orders van een bestaande groep voertuigen in één keer kunnen veranderen. Dat scheelt een hoop klikwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
OpenTTD of TTDPatch? Die eerste heeft iig geen busstops op de weg zelf, die ander weet ik zo niet.

Bouwen: Je kiest uit de menubalk het knopje met een vrachtwagen erop. Dan krijg je een nieuwe menubalk, daar kies je "busstation". Die geeft een schermpje waarmee je aan kunt geven waar de ingang zit, goede richting kiezen en het ding in een stad neerzetten. Zorg dat je ingang aan een straat zit.

Een van de andere knopjes is "depot", die plaats je op dezelfde manier. Klik vervolgens op je gloednieuwe depot, klik vervolgens op "new vehicles". Kies een bus (MPS Regal heet dat ding geloof ik, kan ook Leopold oid zijn). Als je die koopt krijg je er weer een schermpje bij, dus is het schermpje van _die_ bus. In dat schermpje zit een knop aan de linkerkant "orders", de middelste geloof ik. Klik daarop -> weer een schermpje :P

Kik op "Go to", klik je station aan en je bus gaat (als je hem start) naar dat station. Om dat nuttig te laten zijn heb je dus 2 stations nodig, maar dat werkt op dezelfde manier uiteraard :)

Dit alles uit mijn hoofd dus kan er wat naast zitten :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:15
bob.ross schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:09:
ok, here we go then:

Ik speel al jáááren 1 bepaald scenario, altijd verder getweaked, je kent t wel.
Dit scenario staat volledig in het teken van de staal industrie.
ik heb een save game bijgevoegd (klik)
als je uitzoomt en je kijkt in het midden van het veld, zie je een gigantisch knooppunt rond een staalfabriek.
wat ik mij nou afvraag, is wat de manieren zijn om van [Iron Ore IN] --> [Steel IN] efficienter te laten verlopen.
Er zijn nu geen mega vertragingen, maar de lijnen zijn nu al redelijk overbelast en er moet nog veel meer iron ore verwerkt gaan worden.
Tips zijn van harte welkom! links naar plaatjes of savegames ook!
Hoe heb je precies al die station gemerged? ik zie enkele busstations ertussen.. ik zie het ff niet :P

ik heb er ook al een tijdje naar gezocht, maar niets kunnen vinden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

in de miniin heb je gewoon stukjes station/platform die je los kan plaatsen en met ctrl ingedrukt kun je het tile voor tile weer weghalen _/-\o_ Volgens mij ook een gewone functie in open ttd

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 14:46

Major Carnage

waki miko Reimu

Heh ik heb juist een hekel aan die korte spelletjes. Heb nu zelf een game lopen die ruim 2 weken actief is. Ondertussen zo'n 350 treinen aangesloten op 1 gigantisch station ergens in de map :)

En het is nog lang niet klaar :D

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Major Carnage schreef op maandag 14 mei 2007 @ 15:42:
Heh ik heb juist een hekel aan die korte spelletjes. Heb nu zelf een game lopen die ruim 2 weken actief is. Ondertussen zo'n 350 treinen aangesloten op 1 gigantisch station ergens in de map :)

En het is nog lang niet klaar :D
Goed, dan is het nu tijd voor jou om screenshots te gaan plaatsen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

ok dan :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b380abb884ba72f87427303a82f13730/thumb.png
Spoorselectie
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c25d921c3774f1d448c2d0a70d69746/thumb.png
T-juntion + halve T junction
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c0258447eb751f9d6cd53ceba07bb234/thumb.png
Waar het allemaal mee begon
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5f24e45d44a842d81f8e61dbe40c9883/thumb.png
Ore mines
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5cdeb6b13dc10103058e125b3ffc8268/thumb.png
Ore/steel orgie
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ee7978633e26b84b18d14b92c2a0a100/thumb.png
Farms
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e40871fbcd62013e7b4adb2ae8527821/thumb.png
Kruispunt vlak bij main station
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68240c88479e57744458a42908ee9794/thumb.png
Main Station
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/576af14e38c3906323cb5815d6ced717/thumb.png
T-Junction

[ Voor 5% gewijzigd door Major Carnage op 15-05-2007 22:13 . Reden: nog ff picje erbij :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Laatst online: 26-05-2024
Major Carnage schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:01:

[afbeelding]
Spoorselectie
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ore mines
[afbeelding]
Ore/steel orgie
[afbeelding]
Farms
[afbeelding]
[afbeelding]
Main Station
[afbeelding]
T-Junction
De patch dus :P. Best jammer, ik wil hem wel in OpenTTD spelen. Kan je die niet toevallig migreren naar OpenTTD en dan de savegame posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
mooi hoor echt gewoon geil.. wat een station wat een vervoer kun je zo ver mogelijk utzoomen en nog ff totaal screenshot maken...echt wat doen jullie dat toch mooi...

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ligt er sterk aan wat je voor ideëen hebt om wat voor game te maken. Voor een cargo game zal ik liever een heuvelachtige game kiezen zonder al te veel water. Voor een passengers game liever een map met meren en eilanden.. kan je leuk bruggetje's bouwen enzo.

Voor een grote passenger game heb ik:
Towns: Very low
Industries Low
LandGenerator: TerraGenesis
Tree: none
Terrain type: Flat
Sea level: Medium
Smoothness: Very smooth

Ik start in 1985 en de breedte en lengte maakt me niet zo veel uit. Ik heb het idee met dit soort mappen om stad met stad te connecten, in plaats van knooppunt met knooppunt. Eigenlijk kan je zeggen dat je dan knooppunten op stations krijgt, wat m'n bedoeling ook min of meer is. Ik heb altijd het gevoel dat je een wat meer realistischer netwerk maakt.. Een echte savegame waar veel te bewonderen is heb ik nog niet, ik heb vaak het probleem dat ik niet zoveel treinen heb (niet echt spectulair dus :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 16:23
Hans1990 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 17:36:
Ligt er sterk aan wat je voor ideëen hebt om wat voor game te maken. Voor een cargo game zal ik liever een heuvelachtige game kiezen zonder al te veel water. Voor een passengers game liever een map met meren en eilanden.. kan je leuk bruggetje's bouwen enzo.

Voor een grote passenger game heb ik:
Towns: Very low
Industries Low
LandGenerator: TerraGenesis
Tree: none
Terrain type: Flat
Sea level: Medium
Smoothness: Very smooth

Ik start in 1985 en de breedte en lengte maakt me niet zo veel uit. Ik heb het idee met dit soort mappen om stad met stad te connecten, in plaats van knooppunt met knooppunt. Eigenlijk kan je zeggen dat je dan knooppunten op stations krijgt, wat m'n bedoeling ook min of meer is. Ik heb altijd het gevoel dat je een wat meer realistischer netwerk maakt.. Een echte savegame waar veel te bewonderen is heb ik nog niet, ik heb vaak het probleem dat ik niet zoveel treinen heb (niet echt spectulair dus :P)
toon volledige bericht
Bedankt voor de tips Hans. Als je wilt mag je nog je savegame posten hoor, vind het wel interessant om te zien hoe je te werk gaat :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Anoniem: 215024 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:02:
in vergelijking met de ns lopen mijn treintjes wel op tijd :P
Maar in tegenstelling tot jouw treintjes (en die van iedereen in TTD) heeft de NS geen dag nodig om het station uit te komen en dan nog een week om van Utrecht in Amsterdam te komen ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215024

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 12:42:
[...]
Maar in tegenstelling tot jouw treintjes (en die van iedereen in TTD) heeft de NS geen dag nodig om het station uit te komen en dan nog een week om van Utrecht in Amsterdam te komen ;)
ik vind dat ze daar dan maar ttd moeten spelen dan weten ze hoe het moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 10:24
Ben het ook aan het spelen, maar er is een ding wat ik niet snap en wat echt súúúper frustrerend is. Kijk, ik probeer dus een mooi netwerkje op te zetten, lukt ook best wel aardig totdat er een tegenspeler komt. Als ik een winstgevende lijn heb, bijvoorbeeld een olielijntje ofzo dan bouwt de computer daar ook een station, met als gevolg dat híj in een keer alle olie krijgt. Dag inkomsten dus, want op zijn station staat een paar honderd ton olie te wachten en bij mij niets meer, wat doe ik fout? En hoe kan ik dat tegengaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215024

Maksvr schreef op maandag 21 mei 2007 @ 10:26:
Ben het ook aan het spelen, maar er is een ding wat ik niet snap en wat echt súúúper frustrerend is. Kijk, ik probeer dus een mooi netwerkje op te zetten, lukt ook best wel aardig totdat er een tegenspeler komt. Als ik een winstgevende lijn heb, bijvoorbeeld een olielijntje ofzo dan bouwt de computer daar ook een station, met als gevolg dat híj in een keer alle olie krijgt. Dag inkomsten dus, want op zijn station staat een paar honderd ton olie te wachten en bij mij niets meer, wat doe ik fout? En hoe kan ik dat tegengaan?
ga naar het dichtsbijzijnde dorpje vaak staat de naam er al bij en koop de exclusive transport rechten wel duur maar dan krijg jij alle export rechten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je laat een heleboel treinen tegelijkertijd (station staat vol, uitritten uit station staan vol, er komt nog een trein aan...) over één lijntje vertrekken, geen wonder dat dat een bottleneck is :P

Als je 4 van de 8 sporen aan de andere kant van Plunninghall laat vertrekken gaat het al 2x zo snel. God, je moet ze verderop waarschijnlijk wel weer samenvoegen, maar dat gaat vaak met minder moeite dan bij zo'n station.

Verder gebruik je haakse bochten. Daar gaan de treinen met 3km/uur doorheen ipv @ full speed. Dat kun je oplossen door een rij Plunninghall weg te halen. Gelukkig is het 1 low-cost gebouwtje, 4 stukjes weg en maar 1 duur gebouw.
Beter optie is het geheel een hokje naar het zuidwesten te verplaatsen, je hebt maar 1 "rem"-hokje nodig aan het begin van het station (dat de kruising vrij is voordat de trein gaat remmen) en nu liggen er twee.

Blijven de haakse bochten aan de ingang, maar daar komt het al op 2 sporen binnen en daar ligt zo te zien nog meer bij dus dat is minder simpel op te lossen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219676

aan paul nieuwkamp
zo goed? alleen dat verhaal van haakse bochten begrijp ik niet, ik heb ze volgens mij ook niet leggen

Beter optie is het geheel een hokje naar het zuidwesten te verplaatsen, je hebt maar 1 "rem"-hokje nodig aan het begin van het station (dat de kruising vrij is voordat de trein gaat remmen) en nu liggen er twee.
^dat krijg ik ook niet mee, kan aan mij leggen. maar iig alvast bedankt voor hulp
http://img490.imageshack....ingstonetransport2je6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/28f3c45d0b7287f41fce8c6ab199d3a5/full.png

A:
Rood is een haakse bocht waar treinen met 3km/uur doorheen gaan, groen is een grotere bocht waar ze @ full speed doorheen gaan :)

B: Blauw is een station. Treinen staan sinds een paar versies niet pats boem stil (wel als een sein rood wordt maar niet als ze een station ingaan) maar remmen af. Dat kost relatief veel tijd, zeker als je grote bochten gebruikt in je kruising het station in.

Door je sein een vakje verder van het station te zetten is de achterkant van de trein de kruising af (waardoor de kruising vrijkomt) voordat de trein gaat remmen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Het grootste probleem met dat soort dubbele lijnen is dat alle treinen op de binnenbaan gaan rijden, want dat is 0.25 hokje korter oid 8)7

Het beste kun je dus kijken of je de stromen echt kunt scheiden: als een aantal treinen naar de linkerkant van de map gaan en een aantal naar de rechterkant dan moet je kijken of je die dedicated lijnen kan geven.

Als het goed is kun je dat bij het station wel samenvoegen zodat ieder leeg plekje gebruikt kan worden, als het goed is kiezen de treinen daarna weer de juiste weg naar hun bestemming.
Gaat dat wel fout dan kun je uiteraard ook iedere lijn eigen dedicated perrons geven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Is het iemand van jullie gelukt om een realistisch spoorwegnetwerk aan te leggen dat overeenkomt met reallife? Dus geen point-to-point verbindingen, maar echt trajecten die elkaar ook snijden. Denk bijvoorbeeld aan station Hengelo, waar de lijnen Zutphen-Oldenzaal en Enschede-Zwolle elkaar verbinden.

Volgens mij is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om zo'n complex netwerk aan te leggen in OpenTTD. Een trein is namelijk geneigd om de dichtstbijzijnde depot te pakken, en als die op de route van een andere trein ligt heb je alles alweer vast zitten (treinen neus tegen neus voor een sein, treinen die de verkeerde richting rijden... Om nog maar te zwijgen van een goederentrein die eens in de zoveel tijd tussen de personentreinen door moeten.. :P

Ik ga vandaag of morgen eens wat proberen..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
frankknopers schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 12:47:
Is het iemand van jullie gelukt om een realistisch spoorwegnetwerk aan te leggen dat overeenkomt met reallife? Dus geen point-to-point verbindingen, maar echt trajecten die elkaar ook snijden. Denk bijvoorbeeld aan station Hengelo, waar de lijnen Zutphen-Oldenzaal en Enschede-Zwolle elkaar verbinden.

Volgens mij is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om zo'n complex netwerk aan te leggen in OpenTTD. Een trein is namelijk geneigd om de dichtstbijzijnde depot te pakken, en als die op de route van een andere trein ligt heb je alles alweer vast zitten (treinen neus tegen neus voor een sein, treinen die de verkeerde richting rijden... Om nog maar te zwijgen van een goederentrein die eens in de zoveel tijd tussen de personentreinen door moeten.. :P

Ik ga vandaag of morgen eens wat proberen..
Ik had ooit een kaart van Nederland gevonden en heel het netwerk nagemaakt. Nu zoek ik dus een kaart van Nederland van 2048x2048 om het nogmaals te doen, maar kan het ook niet vinden. Ik was er ooit mee begonnen NL te maken, maar na loop van tijd was de computer gecrashed. Iemand Nederland in 2048x2048 of wie voelt zich geroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 12:38
Major Carnage schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:01:

[afbeelding]
Spoorselectie
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ore mines
[afbeelding]
Ore/steel orgie
[afbeelding]
Farms
[afbeelding]
[afbeelding]
Main Station
[afbeelding]
T-Junction
Zo ziet er goed uit!

Wat ik mij afvraag, welke textures (GRF toch?) gebruik jij voor de treinen en depots? Ik vind je set namelijk wel mooi eruit zien. Of zit dit intussen standaard in OpenTTD?

Ben er alweer een tijdje uit, maar nadat ik dit heb gezien, begon het toch weer te kriebelen :D :+ .

En die grote steden, is dat nog steeds zoals bij het origineel: grote stad plaatsen, vervolgens expanden, en kleine steden omheen neerleggen... dan de grote stad expanden en daarna de kleine stad verwijderen? Of gaat dat tegenwoordig makkelijker :+ ?

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Anoniem: 163846 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 00:14:
Er is een nieuwe patch in de nightlies, je kunt nu roosters maken voor de treinen, zodat je kunt bepalen hoe lang een trein stil moet staan e.d. , ga het morgen eens proberen :)
Ik heb nu de gewone OpenTTD, maar hoe zit dat met de nightlies? Als ik daar een savegame in open dan rijden de treinen opeens helemaal om etc etc. Als ik daarna weer de gewone OpenTTD wil spelen is de savegame corrupt. Ook al save ik niet.

Nu al willen de treinen niet meer door een station rijden als deze tussen twee andere stations ligt en dit station niet in de Go-to's staat. Ook niet als 'non stop' is aangevinkt. Das wel naar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

Bobje schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 16:21:
[...]
Ik heb nu de gewone OpenTTD, maar hoe zit dat met de nightlies? Als ik daar een savegame in open dan rijden de treinen opeens helemaal om etc etc. Als ik daarna weer de gewone OpenTTD wil spelen is de savegame corrupt. Ook al save ik niet.

Nu al willen de treinen niet meer door een station rijden als deze tussen twee andere stations ligt en dit station niet in de Go-to's staat. Ook niet als 'non stop' is aangevinkt. Das wel naar :/
Komt door de path-finder die je gebruikt, ik weet niet zeker maar volgens mij gebruik je nu yapf en moet je die uitschakelen voor normaal gedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zag laatst op youtube een fimpje van een zéér lange trein, ds ik heb ook even wat geprobeerd. Zes boerderijen die alle goederen naar één centraal punt brengen en dan drie treinen met 70 wagons. Ziet er leuk uit en het werkt nog best goed ook! :D

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/openttd-langetrein.png
Getrokken door een drietal SH'30, samen 10.800pk.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/openttd-station.png
Station blijft niet meer in één scherm op 1280x800 resolutie. Ik plaats nu bordjes om de lengte van de stations aan te geven. Is makkelijker met het afmeten van het aantal wagons.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/openttd-lading.png
Let op het totale gewicht van de trein en de scrollbalk waar nog meer wagons achter zitten :P

De savegame (versie 0.5.3): http://www.knopers.net/we...adToplovTransport1970.rar

[ Voor 30% gewijzigd door frankknopers op 20-07-2007 17:04 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 15:53
Kan het niet laten om ook even met mijn infrastructuur te pimpen :P

Er zijn 12 aanvoer en 12 uitvoer lijnen, station is 62 sporen breed en er lopen op het moment 334 treinen overheen met een snelheid van 86 treinen per minuut :P Het idee is dat er een aantal main-lines zijn van 3 breed en bij een oprit neemt een trein een willekeurig vrij spoor. treinen vervoeren de volgende goederen naar het station: livestock, grain, oil, wood, coal, passengers en mail. Goederen worden ook zo veel mogelijk weer weggebracht naar de steden.

In hetzelfde spel zitten nog 3 andere spelers met een iets kleiner station. Totaal zitten er ruim 800 treinen in het spel. We hebben helaas opnieuw moeten beginnen omdat de server het niet meer trok :P (pentium 4 2,8Ghz, 95-98% CPU load)

screenies:

main station:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wizzkid007/mainstation.jpg

een afslag van een mainline:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wizzkid007/op-en-afrit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzkid007
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 15:53
Tnx, grootste steden zitten tussen 35.000 ~ 37.000. We hadden zelf wat regels opgesteld, o.a. dat alles naar 1 station gebracht moest worden, je moet de infrastructuur dan zo maken dat ie die capaciteit dan ook kan trekken. Vooral dingen als het verdelen van treinen over de beschikbare sporen is dan leuk.

Wat opvalt is dat dit niet de meest effectieve manier is van geld verdienen. Treinen zijn 13 lang, met de huidige treinen houd dat 11 over voor wagonnetjes. De lengte kan echter ook naar 14, dat past nog net op een station van 7 lang.

Effectiever is treinen die 2 of 3x zo lang zijn. Volgende keer ga ik 's proberen met 14x3 aan lengte van een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
Wizzkid007 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:28:
Tnx, grootste steden zitten tussen 35.000 ~ 37.000. We hadden zelf wat regels opgesteld, o.a. dat alles naar 1 station gebracht moest worden, je moet de infrastructuur dan zo maken dat ie die capaciteit dan ook kan trekken. Vooral dingen als het verdelen van treinen over de beschikbare sporen is dan leuk.

Wat opvalt is dat dit niet de meest effectieve manier is van geld verdienen. Treinen zijn 13 lang, met de huidige treinen houd dat 11 over voor wagonnetjes. De lengte kan echter ook naar 14, dat past nog net op een station van 7 lang.

Effectiever is treinen die 2 of 3x zo lang zijn. Volgende keer ga ik 's proberen met 14x3 aan lengte van een trein.
ben erg nieuwsgierig naar een save game. om eens weer wat inspiratie op te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Lezen? Ik zorg nu wel voor wat leesvoer :p

Ik ben de laatste dagen ook weer begonnen met transport tycoon. Ik had het idee om een 2048x2048 map te nemen, die volledig flat is (wel saai maargoed) en daar 4 punten te maken met de normale fabrieken zoals een sawmill, factory, steel mill enzovoort. Ik ben gewoon begon met een simpele moneymaker netwerkje, en ben langzaam gaan uitbreiden. Totdat ik opeens het idee kreeg om passagiers de hoofdprioriteit in de spel te geven (ik vond cargo weer te saai worden, omdat ik dat bijna altijd al deed) en begon ik wat te bedenken over hoe men in het echt steden aansluit. Dat ging natuurlijk niet van een punt naar een punt met een junction waar de tracks kruisen; maar van stad naar stad. Ik dacht, laat ik dat ook eens gaan doen.

Het eerste probleem voor mij was dat als ik overal een heen en terug route maak tussen elke stad, er ook bij elke stad z'n station 2 omkeerpunten zijn om bij de stad entree punt te komen, en om de trein weer juiste richting te geven als ze weggaan (misschien is de route van de trein dat het de andere kant op moet). Toen kreeg ik ingeving; vergeet de omkeerpunten, ik maak het wel 1 richtingsverkeer. Dat klinkt als niet praktisch, omdat als je 1 richtingverkeer maakt de treinen allemaal maar 1 kant op blijven rijden en niet meer kunnen omkeren (want er is geen terugweg). Daarom heb ik bedacht; laat ik groepen steden maken die in een vierkant of cirkel van mekaar liggen, en die onderling een 1 richting verkeer geven. Bijvoorbeeld in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/7739/stedenso6.th.png

In dit geval zijn 4 steden in een vierkant 1 groep. Je ziet de groep linksonderin met de klok mee rijd, en de groepen daar naast (boven en rechts er van) tegen de klok in. Dit heb ik expres zo gedaan omdat je dan gewoon een netwerk krijgt waarbij alle treinen die naar het zuiden gaan in feite recht spoor hebben, en allemaal rechtdoor rijden. Dat is niet leuk, en het is veel leuker om de treinen door steden moet heen laten worstelen om bij hun eindbestemming te komen.

De nadelen? Nou die zijn er genoeg. Ten eerste moeten de treinen een stuk meer rijden. Bijvoorbeeld; een trein met hout is volgeladen en gaat onderweg naar de sawmill. Die ligt net een paar squares terug op de mainline, maar wat jammer; het is 1 richtingsverkeer dus hij kan niet tegen de stroming in. De trein moet dan helemaal omrijden via de steden om daar uiteindelijk weer te komen. In andere situatie's moet de trein zigzaggend door het netwerk heen om bij z'n bestemming te komen.

Andere nadelen zijn de complexiteit van het netwerk in verloop van tijd. Het is soms ff puzzelen welk station aan welke moet. Het uitbreiden van de mainline kan ook enkel als er een geheel nieuwe groep met steden is aangesloten waar de treinen al helemaal terug rond kunnen rijden. Ook heb ik zelf nog niet bedacht hoe ik het ga oplossen als er zo'n drukte komt en er dubbele aanvoeren en afvoeren nodig is om de drukte te verhelpen; en dan de treinen nog goed te kunnen distributeren. Ook kan je vrijwel al je standaard junctions zoals een T-junction weg doen, want die heb je nu niet meer nodig.

En de voordelen? Het enigste voordeel wat ik heb kunnen bedenken is dat ik geen lelijke omkeerpunten moet maken bij elk station. Voor de rest is volgens mij geen voordeel, behalve dat je nog een hele lang tijd zoet mee bent voordat je eindelijk alles hebt opgelost.

Inmiddels heb ik 20 treinen op het netwerk rijden, en een paar tientallen steden aangesloten (waar bij de meeste nog geen trein rijdt). Het ouwe netwerk is ook nog steeds actief, wat ik van plan ben om binnenkort te gaan verwijderen. Hieronder staan wat screenshots, de savegame heb ik nog niet online gezet maar dat komt nog wel als het allemaal wat verder gevorderd is.

Afbeeldingslocatie: http://img364.imageshack.us/img364/3333/84771852qx2.th.png
Hier is het basis ontwerp van een normaal station. Een 2 baans station met escape route. Lekker compact en het werkt aan alle voldoeningen. Het is vrij snel te bouwen en ook vrij goedkoop. Ik heb nog niet getest hoe het omgaat met wat meer treinen, maar ik gok dat het al vrij snel stagneert (er is niet veel ruimte). Maar ik denk dat de meeste routes toch wel weer low-traffic blijven, en het niet nodig om een extreem groot station voor elke stad te bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://img364.imageshack.us/img364/5060/62181862fb9.th.png
Dit is een overzicht van een al wat complexer gedeelte. De reden dat het zo is geworden omdat ten eerste de steden dicht bij elkaar liggen, en het niet meezat met de richting van de mainline (die werkte wat tegen :P). Daarnaast is het ook een punt waar 3 groepen bij elkaar komen, en natuurlijk wel een heleboel flexibiliteit moet blijven.

Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/2001/29873890aw1.th.pngNu hebben we ook nog gewoon een hout station. Het aansluiten van zoiet is erg makeklijk want je hoeft je geen zorgen te maken van welke kant de treinen heen gaan en welke kant ze weer er terug op moeten. Het is alleen even een kwestie van kijken welke lijn je moet pakken (om toch de route wat korter te maken van de trein).

Afbeeldingslocatie: http://img364.imageshack.us/img364/5429/85666100og8.th.png
Het drop station voor hout. Het ouwe gedeelte met normale rails is nog steeds in gebruik, maar dat gaat binnenkort verdwijnen. In dit geval is het aansluiten weer zoals bij een laad station; gewoon van de mainline afhalen die je goed uitkomt en er weer opzetten. In dit geval zit het ook nog heel erg dicht bij een stad en met name bij de ingang is dat zeer handig (het maakt namelijk niet uit welke kant je pakt, want de treinen kunnen toch switchen van kant als ze eenmaal op het station zijn.

Nu nog even wat shots van oude netwerk:

Afbeeldingslocatie: http://img452.imageshack.us/img452/1730/52437353rl7.th.png
Steel mill en power station. Kruispunt is best rommelig geworden, en kan waarschijnlijk een stuk beter maar dat is al niet meer nodig.

Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/4945/10842302at8.th.png
Stad met een oud goods station en een nieuw passagiers station. Helaas is het passagiers station niet meer in gebruik, en het goods station ook niet meer (tenminste voor goods, de stad werd te klein en accepteerde geen goods meer. Zoals je kan zien vervoer ik er wel passagiers naar).

Afbeeldingslocatie: http://img364.imageshack.us/img364/5385/45708281bb3.th.png
Overview shot van de map.

Dat was het dan voor nu. Binnenkort ga ik het gehele oude netwerk te vervangen, 50 steden aan te sluiten en wat stresstesten op wat punten in m'n nieuwe netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Ten eerste: als je xs.to gebruikt heb je geen popups en krijg je automagisch een code voor een clickable thumbnail die je hier kan plaatsen ;)

Ten tweede: Treinen kunnen gewoon keren op stations zonder lelijke omkeerpunten hoor... Volgens mij een optie in het difficulty window, iets met train reversing geloof ik...

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Ik heb de laatste build van Opendtdd en ik kon het volgende niet vinden, noch in dit topic noch op de ttfora. Ik heb de map van nederland, alleen kan ik geen voertuigen bouwen. Bij de trein zelfs geen stations ed. Iemand een idee hoe ik dat ga verhelpen?
Ook kan ik geen oude scenario's spelen, iets wat wel moet kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet oplossen. Iemand die me verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik zal ook de laatste nightly van openttd nemen, maar gewoon de stable versie. Nightlies zijn vaak erg buggy, en sommige werken goed (maar dan zou je elke ochtend moeten controleren of de nightly goed werkt, en dat is toch zo leuk.. not)
Merovingian schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:40:
[...]

Ten eerste: als je xs.to gebruikt heb je geen popups en krijg je automagisch een code voor een clickable thumbnail die je hier kan plaatsen ;)

Ten tweede: Treinen kunnen gewoon keren op stations zonder lelijke omkeerpunten hoor... Volgens mij een optie in het difficulty window, iets met train reversing geloof ik...
1) Bedankt :p
2) Een stuk waar de track zomaar ophoud is lelijk en inefficient. Ik bouw altijd op het princiepe dat grotere stations een aparte in en uitgang hebben. Als ik dan elke keer een omkeerpunt moet gaan maken, zonder krappe bochten (dus zo'n full speed corner) vind ik dat best wel groot worden. Je ziet het ook op m'n screenshot, daar heb ik een paar 180's bochten moeten maken uit noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

BigFast schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 20:40:
Ik heb de laatste build van Opendtdd en ik kon het volgende niet vinden, noch in dit topic noch op de ttfora. Ik heb de map van nederland, alleen kan ik geen voertuigen bouwen. Bij de trein zelfs geen stations ed. Iemand een idee hoe ik dat ga verhelpen?
Ook kan ik geen oude scenario's spelen, iets wat wel moet kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet oplossen. Iemand die me verder kan helpen?
gokje, de game begint in 1930, terwijl de treinen ed pas vanaf 1950 komen?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ja daar is over nagedacht in OpenTTD ;)
Ik zat vroeger met TTDlx altijd m'n sporen op te blazen en dan opnieuw leggen :P
Alle treintjes vervangen enzo :P kostte me al gauw compleet 10 jaar :P

Net even een leuk stationnetje in elkaar geflanst btw, denk dat het wel het showen waard is en dat mensen misschien wel ideeen hebben om hem beter te maken dannie al is (ok hijs ongetest, net gebouwd als eerste station en heb geen treinen :P )

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/5834/jackblacktransport30thdgd3.png

edit:
Zie nu zelf ook een major design flaw...
Als de trein weer terug moet in de richting waar hij vandaan kwam is dat makkelijk, maar dezelfde kant op als z'n originele richting moettie een rondje rijden.
Misschien dat die omleiding tracks aan de buitenkant (met de depots) beter aan de binnenkant kunnen.

[ Voor 68% gewijzigd door McKaamos op 11-08-2007 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Die shared orders zijn inderdaad echt ideaal. Ik gebruik ze voor alle voertuigen. Als ik een station verleg naar een andere factory bijvoorbeeld, even 1 trein de orders aanpassen, en that's it :)

Ik wacht eigenlijk nog maar op 2 patches, de rest is mooi meegenomen, maar als die 2 eindelijk erin zitten, is het spel voor mij "af":
-PBS (werkende niet buggy versie)
-Subsidiaries

Wat vinden jullie dat er echt in moet komen?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Laatst online: 06:36

Entity

9000rpm

In de ChrisIn versie die ik gebruik zit de Copy/Paste patch, die is ook ideaal. Op die manier kun je complete kruispunten gewoon kopiëren, opslaan en een andere keer weer ergens neerplakken. Absoluut ideaal, ik kan al niet meer zonder.

PBS wacht ik ook op. Heb het in het verleden (zowel ttdpatch als een openttd versie waar een buggy versie in zat) ook veel gebruikt, ik mis het nog steeds.

Wat ik zéér graag zou willen zien, maar ik verwacht niet dat dat er op korte termijn komt, is uitgebreide ondergrondse mogelijkheden. Ondergrondse stations, seinen, kruispunten, bochten etc.. Dat lijkt me fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Yay, m'n stationdesign lijkt goed te werken :)
Wel met enige aanpassing, zoals binnendoor lopende overflow track, ff presignals ingezet bij de stations ingangen en de aanvoerroutes wat verder opzij gelegd zodat er een groter kruispunt tussen het stationdeel en aanvoerroutes kan.
Loopt super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Een 512x512 map is zelfs krap voor 2 man die lang bouwen, naar mijn mening. Op 1024x1024 is het weer net te groot voor 2 man die groots bouwen, dus een combinatie tussen 512x1024 is niet slecht denk ik. Maak hem zeker niet te klein, mekaar tegen komen vind ik persoonlijk hoogstens irritant, want waarschijnlijk heeft die persoon z'n tracks zo liggen dat jij er niet bij kan waar je moet zijn.

Over schepen e.d., ik zou zeggen: Trains only. Bussen en trams zijn wat zinloos (of voor hele korte afstanden; maar die moet je je zelf niet aandoen :P), schepen hebben geen effectieve waarde; zelfs niet voor olie want een beetje land verhogen en daar een station op bouwen is veel effecienter. Vliegtuigen zijn te lame geldverdieners, want een paar miljoen per jaar per vliegtuig is natuurlijk heel gewoon.

Over de datum; begin ergens in 1980. Brede treinen keus, want treintjes van 128km/h schiet ook niet op. De building cost mag van mij wel op medium; high is echt extreem. (niet in latere stadiums van het spel though).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij ieder signal-section (stuk spoor afgebakend met signals) met een pre-signal entrance (ingang) hoort een pre-signal exit (uitgang) of combo (ingang ene kruising, uitgang andere kruising).

Je hebt nu dus 1 blok met een entrance maar geen exit, en een blok met een exit maar geen entrance.

Die met de exits is niet zo erg, dat gaat toch wel goed, je hebt op die kruising namelijk maar 1 uitgang, de treinen hoeven niet te kiezen en als ze stilstaan midden op de kruising is dat niet zo erg.

Bij de entrance is het erger. Omdat je geen exits hebt heeft de pre-signal geen zin en wordt het als een normale signal gezien (sectie vrij -> lampje groen). Staan er dus als 2 treinen in het station dan blijft de trein op het onderste spoor, midden op de kruising staan wachten. Als nu de bovenste eerst vertrekt, dan blijft dat dus leeg omdat de nieuwe trein alleen nog naar de onderste kan.

Je kunt dus het beste van de exits alle 3 gewone signals maken(evt 1-richting), de entrance zo laten staan (evt 1-richting maken) en de 2 losse seinen 2-riching pre-signal exits maken.
2-richting omdat treinen (afaik) anders nog niet kiezen uit de tracks maar altijd de kortste nemen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/89055613a8d300499199e66ed8295f38/full.png

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 18-08-2007 21:45 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Wat snap je dan niet aan:
Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/a/a8/SignalTutorial17.png

Dit is gewoon hetzelfde maar dan met een station met meerdere sporen. Je moet ná de splitsing gelijk de exit-presignal zetten, en niet eerst normale signs.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/a/ac/Entry_presignal.png => 1 spoor => 2 sporen (splitsing) => Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/5/5e/Exit_presignal.png

Edit:
Veel te laat dus :( :P :X

[ Voor 4% gewijzigd door Bobje op 18-08-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
djidee schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 09:01:
Das helemaal niet realistisch...... Gewoon fijn met treintjes blijven rijden :)
Niet iedereen wil realistisch spelen... Daarbij kan je imho niet eens realistisch spelen voordat PBS in OpenTTD zit. Er kan maar 1 trein tegelijk een station binnenrijden, dat zouden ze eens een dagje op A'dam centraal of Utrecht moeten proberen :P

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Dat is niet waar, er kunnen prima meerdere treinen een spoor binnen rijden. Je moet gewoon zorgen dat er een seintje in je kruising zelf zit. Dan kunnen 2 treinen die van 2 verschillende sporen binnenkomen in principe op elk spoor van het station binnen rijden. Werkt prima hier :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Mojo schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 13:59:
Dat is niet waar, er kunnen prima meerdere treinen een spoor binnen rijden. Je moet gewoon zorgen dat er een seintje in je kruising zelf zit. Dan kunnen 2 treinen die van 2 verschillende sporen binnenkomen in principe op elk spoor van het station binnen rijden. Werkt prima hier :z
Alleen krijg je zo'n layout dat het niet meer speelbaar is, of zo groot dat je geen stad meer overhoud :) ... Ook wel weer op te lossen (roro) of een Lelystad achtige constructie (klein station, en buiten de stad een emplacement om te keren)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik gebruik dit systeem om mijn treinen te verdelen over een station:
Afbeeldingslocatie: http://tinyurl.com/2ontqh
Maar nu wil het nog wel es voorkomen dat een trein binnen wil rijden maar vervolgens toch direct weer terug rijdt naar het vorige station. Hoe kan ik dit een beetje fatsoenlijk oplossen in mijn situatie. Misschien gebruik ik de signals verkeerd?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

jelmervos schreef op zondag 11 november 2007 @ 15:22:
Ik gebruik dit systeem om mijn treinen te verdelen over een station:
[afbeelding]
Maar nu wil het nog wel es voorkomen dat een trein binnen wil rijden maar vervolgens toch direct weer terug rijdt naar het vorige station. Hoe kan ik dit een beetje fatsoenlijk oplossen in mijn situatie. Misschien gebruik ik de signals verkeerd?
Je hebt eigenlijk 2 opties

1. Dit soort oplossingen niet gebruiken (kruisingen vlak voor station's vind ik vaak capiciteit kosten, als ik dan toch een trein wil laten keren, krijgen die treinen wel een 3e spoor met een waypoint ervoor)

2. Op het vervolg spoor een waypoint zetten, zodat ze dit spoor wel moeten kiezen (veel werk, en minder capiciteit)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~djidee/West%20Drogenlum%20Transport,%2018%20Jun%201964.png

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Bedankt voor de iedeeen.
Ik wou proberen een systeem te bouwen wat een beetje op de werkelijkheid lijkt. Dus 1 richting sporen en de treinen voor de stations verdelen over de vrije sporen. Dat een trein dan soms even moet wachten tot een spoor vrij is, is geen probleem. Zolang hij maar niet terug rijdt naar een ander station.

Zoals je zegt, denk ik dat het gebruik van kruisingen niet slim is. Ik ga eens kijken naar je eerste voorbeeld. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

jelmervos schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:58:
Bedankt voor de iedeeen.
Ik wou proberen een systeem te bouwen wat een beetje op de werkelijkheid lijkt. Dus 1 richting sporen en de treinen voor de stations verdelen over de vrije sporen. Dat een trein dan soms even moet wachten tot een spoor vrij is, is geen probleem. Zolang hij maar niet terug rijdt naar een ander station.

Zoals je zegt, denk ik dat het gebruik van kruisingen niet slim is. Ik ga eens kijken naar je eerste voorbeeld. Bedankt!
Werkelijkheid is pittig, omdat je dan vrij grote ruimtes nodig hebt om de seinen goed te kunnen zetten. PBS (path based signalling) werkt niet steeds niet lekker in OpenTTD (werkte wel redelijk met TTDPatch), zodat het niet mogelijk is om meerdere treinen in 1 zo'n blok te laten rijden. Vooral met grote eindstation's (sjoelbakken zoals Den Haag CS) was PBS een enorme capiciteitsverhoger.

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 23:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Persoonlijk vind ik PBS maar niks. Het pielen met de signals om een efficient netwerk te krijgen vind ik juist één van de charmes van het spel. Presignals zijn wel een toevoeging (incl de hacks die je er mee kunt doen zodat je hoofdsporen voorrang kunt geven), maar met PBS is het gewoon een dikke kruising maken en wat lampjes er omheen en klaar.

Als ik daadwerkelijk nog wat veranderd zou willen hebben aan signals, dan is dat wel dat je ze tussen de vakjes kunt plaatsen ipv erop. Vergelijk het met hoe je heggetjes neerzet in Rollercoaster tycoon. In dat geval heb je geen kruisingsloos vakje nodig om twee stukken spoor te scheiden. Je zou dan ook het in en uitrijden uit het station kunnen optimaliseren zonder dat je PBS nodig hebt.

Een kleinere toevoeging zou verder zijn dat je signals op bruggen kunt plaatsen, maar dat is UI-technisch wat lastig.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

een leuke uitdaging binnen OTTD vind ik om met 2 steden & 1 gekoppeld station per stad met meerdere lagen/niveau's van aan en afvoer te werken.

Dus per stad heb je 1 station met fabriek of olierafinaderij die grondstof aangevoerd krijgt. op lager liggende nivo's

Op het 3de nivo vervoer ik tussen de 2steden alleen de goederen, het doel is dus zoveel mogelijk treinen te laten rijden. 25 banen per stad

Treinen uitval bij onderhoud is uitgeschakeld

Ergens bij de 100 treinen krijg ik opstoppingen het is zeer lastig om een spoor net aan te leggen wat VEEL treinen kan hebben.

Lange treinen is wel een deel van mijn oplossing maar ... goed wat is nu effectief ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107558

vso schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:02:
een leuke uitdaging binnen OTTD vind ik om met 2 steden & 1 gekoppeld station per stad met meerdere lagen/niveau's van aan en afvoer te werken.

Dus per stad heb je 1 station met fabriek of olierafinaderij die grondstof aangevoerd krijgt. op lager liggende nivo's

Op het 3de nivo vervoer ik tussen de 2steden alleen de goederen, het doel is dus zoveel mogelijk treinen te laten rijden. 25 banen per stad

Treinen uitval bij onderhoud is uitgeschakeld

Ergens bij de 100 treinen krijg ik opstoppingen het is zeer lastig om een spoor net aan te leggen wat VEEL treinen kan hebben.

Lange treinen is wel een deel van mijn oplossing maar ... goed wat is nu effectief ?
Heb je misschien een screenshot van dit geheel? Ben benieuwd

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

djidee schreef op zondag 11 november 2007 @ 23:16:
[...]
Je hebt eigenlijk 2 opties

1. Dit soort oplossingen niet gebruiken (kruisingen vlak voor station's vind ik vaak capiciteit kosten, als ik dan toch een trein wil laten keren, krijgen die treinen wel een 3e spoor met een waypoint ervoor)
Ik heb voor optie 1 gekozen, werkt goed. Maar heb nu een situatie waarbij spoor vanuit 2 stations (station A en B) bij elkaar komen vlak voor een 3e station (station C). Werkt ook goed, totdat een trein welke rijdt tussen station A en C na het verlaten van station C een depot moet voor onderhoud. Hij kiest dan voor het depot welke zit op het spoor B - C. Ik denk omdat deze het dichts in de buurt is, maar vervolgens raakt deze trein dus "lost".

[ Voor 16% gewijzigd door jelmervos op 15-11-2007 09:07 ]

• djidee

djidee

Mr. Slungel

jelmervos schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:04:
[...]

Ik heb voor optie 1 gekozen, werkt goed. Maar heb nu een situatie waarbij spoor vanuit 2 stations (station A en B) bij elkaar komen vlak voor een 3e station (station C). Werkt ook goed, totdat een trein welke rijdt tussen station A en C na het verlaten van station C een depot moet voor onderhoud. Hij kiest dan voor het depot welke zit op het spoor B - C. Ik denk omdat deze het dichts in de buurt is, maar vervolgens raakt deze trein dus "lost".
Onderhoud en breakdowns heb ik uitstaan, schopt mijn routes teveel in de war... Weer wat minder realistisch, maar goed, keuzes moesten gemaakt worden :9

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

jelmervos schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:41:
Maar hoe doe je het dan met het vervangen van treinen in 1 keer? Dan moet hij toch naar een depot?
Om treinen te bouwen/vervangen heb ik wel ergens depots staan ja, maar die worden dus alleen daarvoor gebruikt.
jelmervos schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:41:
Het zou mooi zijn als je een trein kan koppelen aan een depot, of nog beter, hij alleen een depot pakt welke op zijn route zit (en die route is bekend).
Met OpenTTD kun je gewoon orders geven naar depots (net zoals met stations), en ik geloof met wat opties zelfs dat 'ie zelf controleert of onderhoud nodig is en alleen het depot in gaat als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

geldermalsen schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:21:
[..]
Hoe kan je het beste een infrastructuur maken ieder trein een eigen lijn?
Of kan je beste alles over een paar lijnen heel de map rond?
Ik werk vaak met dubbel spoor van station naar station, treinen rijden rechts.
Heb wel eens geprobeerd meerdere treinen met verschillende bestemmingen over 1 spoor te laten rijden, maar zodra ze onderhoud (service) nodig hebben kiezen ze een depot het dichtst in de buurt en soms is dat op een track waar ze helemaal niet huis horen. Dan raken ze "lost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 13:59
Trams zijn inderdaad wel leuk om te doen, en volgens mij zitten ze nu ook in de 0.60 beta series? ( Geen graphics, wel support meen ik ).. Zelf ga ik altijd nog voor 'gewoon' een passagiersnetwerk van treinen, waar ik probeer elke stad op de kaart een station te geven.

Welke grf's gebruik jij voor trams?

Dit netwerk moet natuurlijk wel zo realistisch mogelijk zijn, net zoals in het echt, daarom houd ik van pbs, want die maken een boel bruggen, tunnels en andere enge creaties overbodig! :)

edit:
Hmmz, het lijkt alsof pre-signals nog niet helemaal fijn werken icm pbs, dus nog ff niet dan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Enfer op 02-03-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Major Carnage schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:03:
Het idee van PBS is dat er geen presignals nodig zijn, dus hoe bedoel je dat van de combinatie?
Entrance van een station bijvoorbeeld? Zodat treinen wachten op een vrij spoor, maar ook tegelijk over het kruispunt kunnen indien mogelijk? Die combinatie gebruik ik standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 13:59
Major Carnage schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:03:
Het idee van PBS is dat er geen presignals nodig zijn, dus hoe bedoel je dat van de combinatie?
Zonder PBSMet PBS
Afbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/d/d7/Station_no_pre-signals.pngAfbeeldingslocatie: http://wiki.openttd.org/images/1/15/Station_with_pre-signals.png

Of zit in PBS pre-signals ingebakken?
Muse schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:15:
[...]

Entrance van een station bijvoorbeeld? Zodat treinen wachten op een vrij spoor, maar ook tegelijk over het kruispunt kunnen indien mogelijk? Die combinatie gebruik ik standaard.
Kun jij me eens een screen laten zien hoe jij dit probleem oplost?

[ Voor 80% gewijzigd door Enfer op 02-03-2008 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major Carnage

Major Carnage

waki miko Reimu

Ik denk dat je een andere PBS versie gebruikt. Zoals boven geillustreerd werkt het met de YAPF PBS versie waar op dit moment aan gewerkt wordt en een goede kandidaat is om in de trunk te komen nadat de bugs opgelost zijn.
Bij deze YAPF versie wordt het iets als onderstaand:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t5jCtKFjJBkXRfksv5p5INfL/full.png

De trein onderin blijft wachten tot er minimaal 1 perron vrij is. Het tegenliggende signaal wordt niet meegerekend in het reserveren van de baan. maw, als de trein rechtsbovenin langs het signaal is aan het eind van het perron, dan komt dat baanvak vrij en zal de onderste trein pas gaan rijden. Echter, de trein die naar linksonder wil, heeft al een klein stukje gereserveerd van dat baanvak, dus zal deze als 1e vertrekken.

Hieronder het echt grote voordeel van PBS: meerdere treinen in 1 baanvak indien mogelijk :)
Het middelste spoor is overigens bruikbaar in beide richtingen. Het station zelf is volledig tweerichtingsverkeer.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rMwnpGH49XtEVaG4BmtxR3yh/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door Major Carnage op 03-03-2008 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Enfer schreef op maandag 03 maart 2008 @ 12:38:
Ah das waarschijnlijk komt dat omdat jij TTDpatch gebruikt, volgensmij ondersteunt OpenTTD nog geen PBS icm pre-signals ;)
Het is kiezen inderdaad, dat is erg jammer (kies dan voor presignals, dan maar zoveel mogelijk ro-ro station's)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Enfer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:11:
[...]

Klinkt gaaf :)
Zou je eens een screenshot willen plaatsen van je 'spannende' plaatsen op je spoor?
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/6931/nyctransport23rdnov2064dg3.th.png
Nog niet eens vol bezet, maar wel capaciteits problemen met het afvoeren van treinen naar het zuiden :(
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/6546/nyctransport23rdnov2064qd1.th.png
Staal productie, werkt perfect. Als het onderste station (Dropoff) vol is gaat ie naar de bovenste. *O*
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/2397/nyctransport23rdnov2064db1.th.png
Oil dropoff, werkt prima, alleen is de mainline wat druk daar omdat het nog niet dubbelbaans is!
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/8388/nyctransport23rdnov2064ot4.th.png
Éen van de 'vele' coal stations, dit is de duurste lijn in heel het veld :P
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/4518/nyctransport23rdnov2064fg9.th.png
Een spook station, als me map naar me zin is, komt die ook eens tot leven :+
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/7915/nyctransport23rdnov2064gy2.th.png
Main-line switch, wel een behoorlijk zooitje :P
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/6195/nyctransport23rdnov2064pq8.th.png
Dit gedeelte wordt nog niet veel gebruikt, maar daar moeten nog een lading passagiers/post -treinen komen te rijden.
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/148/nyctransport23rdnov2064tl3.th.png
Mijn coal-dropoff. Alle kolen komen hier terecht. Station werkt prima, alleen de afvoer van treinen richting mainline is hier een beetje vol :+

Totaal plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img206.imageshack.us/img206/6061/nyctransport23rdnov2064wr8.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/7672/nyctransport23rdnov2064nb4.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/2120/nyctransport23rdnov2064ev3.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Laat ik ook eens eventjes een 'spannende' savegame van me laten zien. Deze heb ik gister en eergister even snel opgebouwd. Gewoon 5 uur achter elkaar spelen schiet wel op.

Als eerste de setting. Ik heb gekozen voor een 256x256 map. Een vriend van me had in een veel oudere openttd versie die map helemaal vol gestampt met treinen. 178 treinen van elk 9 vakjes lang. Dat is nogal een gedoe om die in goeie banen te leiden, want ze gaan voornamelijk naar een factory station, en een dicht bij gelegen staal station.

Ik denk, dat kan beter, en ben met m'n eigen game begonnen. Ik weet nog een paar dingen van zijn game dat het heel vlak was, en dat hij klaagde dat een standaard hoogte van 1 te laag is eigenlijk. Als je ingewikkelde junctions gaat bouwen schiet je al snel te kort. Ik ben dus maar begonnen met een scenario te maken voor me zelf. Erg hoekig, maar toch:
Screenshot
Betekenissen:
Steel = staal station
O = Olie bron
Or (R is beetjefout getekent) = Oil rafinaderij.
F = Farm
C = Coal
I = Iron
W = wood
Fa = Factory
Saw = Hout zagerij
P = Power

Als ik heb aangegeven W,c betekent het dat er wood en coal daar vandaan komt. De industrien worden plaats ik zelf, want met wat geld cheats is er geld genoeg :P. Het gaat hier niet om het leukste begin of leukste scenario, gewoon om het druktste netwerk. Voor de moeilijkheid heb ik er wat kanelen tussen gepropt van 5 a 10 sq's. Dit is soms echt een bottleneck, maar dat zie je zo.

Dus, het bouwen begint. Ik ben eerst begonnen met de hout lijn vanaf helemaal onderin de map. Vervolgens een coal lijn aangelegd. Zodoende heb ik een beetje al grote lijnen aangelegd zodat ik verder kan bouwen.

Daarna heb ik de farm links aangesloten, en een factory. De lijn van die farm naar de factory liet ik eerst langs de zagerij lopen. Die was niet zo'n succes, want al gauw raakte het een beetje verstopt daar. Voordat ik dat door had, had ik ook al een staal station gebouwd, en de I's aangesloten. Ik ging nog vrolijk verder om de laatste F (helemaal in het noorden van de map) aan te sluiten. Maar als je bedenkt dat ik vaak 3-4 industries er neer zet die ik elk tot de maximale productie heb gecheat, heb je toch veel treinen nodig om dat te vervoeren.

Ik heb daarom 10 tiles lange treinen, met 2 locomotieven. Dit is niet zo erg lang dat het onmogelijk is om een goeie bocht op zo'n kleine map te maken, maar niet te kort om straks met duizend treinen uit te komen. Normaliter bouw ik ongeveer 10 - 20 treinen per type goederen per station. Ik streef naar ongeveer 50% a 60% vervoert. Meer is altijd beter. Als je een beetje gaat tellen, kom ik op 12 verschillende lijnen uit. Nou is 12 x 15 (gemiddelde) al 180 treinen. Dat is gewoon ontzettend veel voor zo'n map, en hier bij is goods nog niet mee gerekend. Ook is de concentratie treinen dat op sommige plekken rijdt ontzettend groot, en dan krijg je dat eilandjes niet worden geasfalteerd, maar gerailiseerd:
Screenshot
Screenshot
Dit is het stukje bij de zaagerij. Hier komen veel treinen van het noorden omdat daar een olie station staat en een farm. Daar naast komen er ook nog treinen naar de zaagerij. Tevens staat er op het eiland zelf ook nog een station met een farm en ijzer.

Merk overigens op dat ik zo weinig ruimte daar heb, 2 stukjes rails over elkaar heb gebouwd. Zie het bruggetje ;)

Met zoveel treinen is het eigenlijk allemaal voorsorteren. De meeste lijnen die daar lopen zijn eigenlijk lijnen die direct voorgesorteerd zijn vanaf het vorige kruispunt of station. Ik probeer zoveel mogelijk rails te proppen op zo weinig mogelijk ruimte, met zo min mogelijk krappe bochten en lange tunnels etc.

Genoeg gepraat. Hier nog meer screenshots:
Screenshot
In dit screenshot gaan de treinen veel al naar rechtsboven. Dat is richting de factory, en richting het staal station. Daar is vervolgens een kruispunt:
Screenshot
Bij dit kruispunt komen de treinen van de vorige met die van af de zagerij bij elkaar. Naar rechtsboven is richting het staalstation. Het spoor wat rechts van deze screenshot eindigt is de ingang en uitgang naar de factory:
Screenshot
Over dit gedeelte ben ik nog niet te vreden. De ingang en uitgang sporen van het station zijn naar mijn mening te klein. Treinen die het station inrijden verstoppen de gehele lijn, omdat de uitrij stroken wat klein zijn. Dit gedeelte staat hoog op het lijstje om helemaal overnieuw gedaan te worden.

Het andere stukje, wat naar het staal station gaat is dit:

Screenshot
Dit is ook een van de drukste punten. Het probleem is dat dit kanaal breder is dan ik had gewenst. Voordat een brug weer vrij gegeven wordt is er al weer een andere trein voor de brug. Daarom heb ik voor de bruggen al zoveel mogelijk voorgesorteerd, zodat kleinere groepjes treinen 1 a 2 bruggen hebben. Het voordeel hier van is dat de concentratie op 1 brug drastisch omlaag gaat.

Screenshot
Dit is het kruispunt richting nog wat kleinere stationen (olie en de stad drop). Verder op deze lijn is het drukke staal station. Eigenlijk is deze lijn zo ontworpen dat de treinen die rechtdoor blijven gaan (richting staal station) de hoogste prioriteit hebben. De andere lijnen zijn maar zijwegen, die zo mogelijk moeten wachten.

Screenshot
Het staal station is niet echt high-tech omdat het in 2'en is opgesplitst. Geen close-up plaatje dus.

Screenshot
Hier is het olie drop station, en nog een farm bron. Hier lopen weer een heleboel bruggen voor een relatief laag hoeveelheid treinen wat er heen gaat. Dat komt omdat het ook alweer allemaal voorgesorteerd is.

Screenshot
Screenshot
De rest, hier nog het hout/coal station helemaal onderin de map. Het station is wat ongelukkig geplaatst, en daarom loopt de main line er onder door. Meerdere tunnels moet het wachten totdat de tunnel is vrijgegeven proberen te verhelpen. Het is wel een chaos geweest om de in en uitritten van het station aan te slutien. Dit stukje staat ook op het lijstje om helemaal over nieuw te doen. Gelukkig is het hier relatief rustig, dus niet zo'n hoge prioriteit.

Screenshot
Het coal station. Je ziet daar overigens ook wat depots omdat ik van plan ben even alle treinen van het netwerk af te halen zodat ik alles grondig kan verbouwen.
Screenshot
Het overzicht plaatje, met alle 'drop' fabrieken die er zijn. Het aantal vervoerde goederen ben ik nog niet tevreden over, maar dan moet ik eerst capiciteit weer vergroten aangezien die op sommige plekken nog steeds erg droevig is :(.

Screenshot
Het overzicht in de map viewer. Zoals je kan zien staat het een beetje vast bij de factory ingang ;) Komt omdat ik er achter kwam dat een goederen drop station niet goed aangesloten is, en die treintjes maar wat rondjes reden op rustige punten in het netwerk. Resultaat: veel minder drukte.

Overigens, een tijdje terug spraken we nog over het organiseren van een wedstrijd. Heeft iemand hier nog animo voor? Het lijkt me wel leuk om te doen na eind mei. Dan zijn alle examens hier afgelopen, en heb ik genoeg vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 12-05 17:01

Eboman

Ondertitel

hallo mensen ik ben na vele jaren ook weer eens begonnen aan ttd (openttd), ik heb nog een vraag over die pre-signals ik heb 10x gelezen maar in mijn setup werkt het niet (rondje om alles te testen).

Ze blijven elke keer het linker spoor kiezen bij het station zelfs als er 2 treinen voor staan.

iemand een idee ?

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/77/sanhalltransport11thaprgz6.th.png

edit: hmm blijkbaar moet die pre-signal exit een 2-weg sein zijn en geen enkel, is dit een bug of een feature ??

[ Voor 10% gewijzigd door Eboman op 11-06-2008 20:14 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Eboman schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 20:01:
hallo mensen ik ben na vele jaren ook weer eens begonnen aan ttd (openttd), ik heb nog een vraag over die pre-signals ik heb 10x gelezen maar in mijn setup werkt het niet (rondje om alles te testen).

Ze blijven elke keer het linker spoor kiezen bij het station zelfs als er 2 treinen voor staan.

iemand een idee ?

[afbeelding]
Voor ze door de 2e signal heen zijn gaat het eerste sein niet op groen, dus even of de 3e er voor zetten, of de signals wat naar voor. Zou al een hoop helpen denk ik.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Als je temperate speelt groeit een stad maximaal bij 5 stations die elk eens in de 20 dagen geserviced worden door een voertuig. Meer stations en minder dan 20 dagen mag natuurlijk, maar heeft geen effect. Bij andere landschappen moet je ook voedsel/water naar de stad vervoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart ® op 12-06-2008 17:43 . Reden: typo ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 11:42
ik heb de afgelopen week ziekelijk veel transport giant gespeeld, de nieuwere soort transport tycoon. Er zijn wat patches voor uitgekomen waardoor het wel een stuk beter is geworden, maar het is nog steeds geen transport tycoon denk ik, hoewel het wel ff geleden is dat ik dat voor het laatst gespeeld heb.

ik ga zo transport tycoon nog eens proberen, kijken wat ik er nu van vind zo na transport giant :) Ik weet wel dat ik veel dingen uit transport tycoon echtwel miste in TG.

Wel vind ik TG een stuk leuker qua dingen die je kunt vervoeren... wat meer variatie ofzo. Maar mss is dit inmiddels met TT ook wel zo ;)

Grootste minpunt van TG vind ik de manier van bouwen en het feit dat je geen signalen weg kunt halen bij stations, waardoor je bij alle stations het zo moet maken dat de trein een rondje rijdt door het station en meerdere treinen niet 1 ingang en uitgang van een station kunnen delen.

En grafisch is TG natuurlijk beter, maarja dat is in dit soort spellen niet het aller belangrijkst natuurlijk.

U hoort van mij ;)

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 19:42
Aahh zo heette dat, PBS :) Ik had ergens nog een hele oude nightly waar het heeft ingezeten, maar die crashde regelmatig als je reeds geplaatste signals wilde aanpassen.

Ik gebruik al tijdje advance signals, maar ik bouw meestal mijn trajecten zodat er amper oponthoud is bij stations (extra station, vooraf al een aftakking etc). Heb veelal te weinig ruimte op een 2 track netjes af te splitsen (brug of tunnel) en juist daar zit ik altijd met oponthoud.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 07-07-2008 10:09 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

ze zijn nog niet klaar, duurt vrij lang, maar het antwoord is ook altijd erg makkelijk wanneer men vraagt wanneer het klaar is: "When it's done"
Praat wel eens met 1 van de mensen die erachter zit op irc, heeft ook een mooie bruggenset gemaakt en meer fancy dingetjes (Purno).

Ik heb eindelijk nieuwe bruggetjes draaiend icm total town replacement3, ziet er erg tof uit nu, zeker met al die extra industry station's... Zal binnenkort even screens maken met lijstje van gebruikte grf's

"Mekker, blaat"

Pagina: 1 2 ... 9