Na een maildiscussie over het onderwerp wil Anand graag nog even persoonlijk wat woorden richten tot de contribuanten waarvoor ik hem de kans geboden heb. Ik denk echter dat we een en ander wel als hernieuwe positieve insteek kunnen beschouwen voor een verdere boom, dus heropen ik het topic ook
Hieronder Anand's woorden tot de respondenten:
Wow!
Allereerst moet ik mijn verbazing even uiten over de grote hoeveelheid replies die mijn brief veroorzaakte. Da's mij nooit eerder overkomen... In die zin is er in ieder geval al iets positiefs te noemen. Helaas was ik iets te laat met het terugzien van mijn topic, en kon ik zelf niet deelnemen aan de discussie. Na grondig bestuderen van alle opmerkingen, heb ik op de volgende selectie de behoefte om iets te zeggen.
In the bigger picture is mij hier vooral het advies gegeven niet te verwaand of geweldig over te komen. In zekere zin zou ook ik mijn houding met die kleur benoemen, zonder daarbij te zeggen dat ik ook echt arrogant van aard ben. Dat mijn taalgebruik dat gevoel bij velen oproept, is in mijn geval eerder een compliment. Een bepaald verwijt in het bijzonder legt dat misschien goed uit.
Mijn CV ziet er inderdaad belabberd uit. Dertig jaar oud, afgebroken studie, weinig relevante werkervaring, al met al niet de spetterende kandidaat die je als detacheerder graag voorstelt aan je klant. Ik mag dus - en dat ben ik ook - allang tevreden zijn met een uitnodiging voor een gesprek. Ik moet dan laten zien dat mijn CV niet in rechtlijnig verband staat met de werkelijkheid van mijn mogelijkheden. Mijn presentatie moet hier het werk dus voor mij doen. Terugkomend op het verwijt, ben ik in ieder geval blij dat ik niet oerdom of zoiets overkom. Dat in deze brief zodanig de inhoud wat verwijtend en voor sommigen verwaand lijkt, mag misschien toegeschreven worden aan de aanleiding. Het was natuurlijk een protestbrief.
Grappig is wel het corporale beeld, dat ik wist op te roepen. In België bestaat het studentencorps niet. Mijn studentenvereniging verwerpt het ontgroeningsritueel zelfs, het zijn de nieuwe bestuursleden die (ludiek) gedoopt worden door de leden. Misvattingen op grond van het 'lullo' beeld zijn hier hilarisch.
Een zeer interessante opmerking kwam van paknaald. Veel negatieve reacties kwamen namelijk ook voor mij over, alsof ik de schrijver ervan had beledigd. Misschien maak ik een verkeerde inschatting en is dit een probleem van internet-communicatie, maar ga daar enkel mee akkoord met het inzicht dat dit twee kanten op gaat.
Mijn dank gaat uit naar degenen die mij erop te wezen dat het onverstandig is dit zo publiekelijk achter te laten. Ik had al bedacht dat het beter was om de namen weg te laten, maar kennelijk was dat nog steeds te weinig doordacht. Vooral curry684 verdient een denkbeeldige doos Merci, voor het knippen van de tekst. Bij nader inzien loop ik die risico's inderdaad liever niet. Zegt me trouwens ook iets over het overwegend positieve community-gevoel bij GoT, één van de redenen waarom ik hier graag vertoef.
Het aanhalen van dit community-gevoel brengt me echter wél op de toon waarop sommigen zich hebben uitgedrukt. Op verwaande wijze mij verwaand noemen verliest niet alleen z'n kracht, het zegt me ook veel over het type mens van wie dat verwijt komt. Ik erger me weleens aan de wijze waarop sommige users zich uitdrukken, wanneer ze eigenlijk slechts willen mededelen een andere mening aan te hangen. Op deze wijze elkaar monddood maken ontneemt dit forum haar klasse.
Goed, voor ik weer veel te lang uw aller aandacht verg, zal ik mezelf dwingen de zaken af te ronden. Om er toch een positief leermoment van te maken, zodat ik er toch iets uit kan halen, volgt hier mijn reeks van besluiten:
- Protestbrief? Beter van niet! (Briljant programma trouwens)
- Taalgebruik: het evenwicht toch wat terugbrengen naar eenvoudiger.
- Voorzichtiger omgaan met te googlen informatie over mezelf.
- Oppassen dat ik me niet beter voordoe dan de geadresseerde.
- Volgen van de geweldige tips van:
SmartDoDo: bekijk je brief als de lezer
proller: Succes met je volgende sollicitatie! Probeer het alleen wel op een andere manier. Hier bereik je werkelijk niks mee. ga niet zielig in een hoekje zitten, maar zoek verder. En zo'n brief moet je dus never nooit sturen, dikke kans dat hij bij de collegabedrijven rond gaat...
Cyphax: Zelfs al weet jij zeker dat jij ECHT de BESTE kandidaat bent, dan was je sollicitatiegesprek de enige kans om dat te bewijzen. Als je daar moeite mee hebt, dan zou ik daar aan gaan werken.
André: Ik wil je wel een tip geven: je bent 'niets', je staat onderaan de ladder. Probeer ergens binnen te komen en leer van de afwijzingen. Op het moment dat je dan ergens zit kun je 'iets' proberen te worden. Je kan je profileren en bewijzen en vakkundig maken. Vanuit die positie kun je dan langzamerhand eisen gaan stellen en verder doorgroeien.
OcNewB: Dus incasseer je verlies. Leer ervan voor de toekomst. De wereld zit -helaas voor jou- niet helemaal in elkaar zoals jij denkt.
J2pc: Maar ik denk dat het gewoon jouw schrijfstijl is.
Om het wat mij betreft hierbij te laten, nog één laatste opmerking over mijn op internet gevonden brief aan de burgemeester van Antwerpen. Hij heeft besloten dat de ISFF een grove fout had begaan. Hij heeft ze opgedragen de prijs alsnog uit te reiken, en hij heeft namens de gemeente Antwerpen het bedrag verdubbeld. Hij heeft onze dankbetuiging (erelidmaatschap) hiervoor geaccepteerd, en hij heeft vanaf aankomend academiejaar lidnummer 1.