Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Verwijderd
BRUSSELS, BE 12/10/2006 3:36 's morgens OUT FOR DELIVERY
Hoe weet je dat? En weet iemand tot hoe laat TPG post bezorgd?MarcoC schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:14:
Pakketjes komen altijd later op de dag.
Ben een beetje ongeduldig, maar na 4 weken mag dat ook wel toch
[ Voor 15% gewijzigd door radem205 op 12-10-2006 13:29 ]
Verwijderd
http://www.tpgpost.nl/voo...angen/pakketten/index.jspradem205 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:26:
[...]
Hoe weet je dat? En weet iemand tot hoe laat TPG post bezorgd?
Ben een beetje ongeduldig, maar na 4 weken mag dat ook wel toch
Dat geldt alleen voor 2e bezorging volgens mij of niet?
Verwijderd
Gewoon geduldig wachten, hij zal wel aankomenradem205 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:40:
[...]
Dat geldt alleen voor 2e bezorging volgens mij of niet?
Niet waar hoor.MarcoC schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:14:
Pakketjes komen altijd later op de dag.
(haha heb ik ook zeker weten hoor als ik 'm echt besteld heb...)
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Eerste indruk: Prachtige laptop, wel enigzins een bouncy effect op het toetsenbord.
Wordt vervolgd........
Edit: het blijkt dat de T7400 niet op voorraad was, afgelopen woensdag toen de mijn bestelling zogenaamd 'gereed voor verzending was'. De T7400 komt vanmiddag binnen dus de mensen die nog steeds op hun laptop wachten en ook voor deze cpu hebben gekozen krijgen waarschijnlijk morgen hun laptop.
[ Voor 55% gewijzigd door Aham brahmasmi op 16-10-2006 15:18 ]
Ik krijg namelijk bij mijn laptop een 9cell maar deze steekt uit aan de achterkant en dat lijkt me niet zo fijn.
Dus als iemand zijn 6 cell zou willen ruilen voor mijn 9cell niet gebruikte accu, laat ff iets weten dan
Verwijderd
Zoveel steekt die toch ook nie uit, 2 cm of zo. Past nog perfect in m'n backpack.BigB schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 13:34:
Zijn er hier nog mensen die bij de laptop een 6 cell accu hebben maar toch graag een 9 cell accu willen?
Ik krijg namelijk bij mijn laptop een 9cell maar deze steekt uit aan de achterkant en dat lijkt me niet zo fijn.
Dus als iemand zijn 6 cell zou willen ruilen voor mijn 9cell niet gebruikte accu, laat ff iets weten dan
Verwijderd
Voor de duidelijkheid, dit is de volledig configuratie:
1 HEL80 Stel zelf samen
- Processor : Intel Core 2 Duo T7400 (2.16Ghz;
- Harde schijf : 100GB S-ATA 7200RPM
- Geheugen : 2048MB DDR2 667Mhz (2x1024)
- Besturingssysteem : Géén besturingssysteem
- Draadloos netwerk : Intel PRO/Wireless 3945ABG
- Bluetooth : Interne Bluetooth Module
- Pixelgarantie : Geen Pixelgarantie
- Garantie : 2 jaar pick up & return garantie
- Verzekering : Geen laptopverzekering
- Software : Geen extra software
- Overig (1) : Hybride TV Tuner incl. afst.bedi
- Voeding : Geen extra ac adapter
- Toetsenbord : US Qwerty toetsenbord
Het enige minpunt was de 'crash' die ik kort na de eerste volledige installatie heb gehad, ineens een BSOD direct gevolgd door een reset bij het kopieren van een paar bestanden van een externe HD. Geen idee van wat het kwam, achteraf geen bad clusters op HD... Dan nieuwe install gedaan omdat er paar kritieke bestanden van windows geraakt waren. Dan heb ik van een paar onderdelen de drivers en een paar min of meer nutteloze bijgeleverde applicaties van Compal niet meer geinstalled.
Deze dingen waren:
-Modem
-Thrusted Platform Module chip
-Watchdog
-Sidewalker
-WSS
Sindsdien geen probleem meer gehad.
Voor de rest is het een verschrikkelijk snelle laptop en dan nog te bedenken dat meeste programma's nog niet multi-threaded zijn. Grooste verschil is eigenlijk de multi-tasking ervaring als je van een single-core processor komt.
Ik heb er naast Windows XP ook Kubuntu dapper op gezet. Enigste dat wat moeilijk deed van de belangrijke onderdelen was ethernet. Tijdens de installatie kon hij de Realtek niet herkennen, achteraf na installatie wel. Bluetooth en WLAN werkten ook direct, wat wel verrassing was. TV-Kaart, Fingerprint, werkten niet, ook nog niet verder proberen uitpluizen omdat ik Kubuntu toch niet gebruik voor die dingen.
Als je nog vragen heb stel maar, gelijk wat.
Heb je bij jou ook enigzins last van een verend toetsenbord? Zo ja, ga je hier wat aan doen of heb je hier wat aan gedaan?Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:54:
Ik werk nu al een paar dagen met m'n nieuwe laptop en ben er zeer content van.
Voor de duidelijkheid, dit is de volledig configuratie:
1 HEL80 Stel zelf samen
- Processor : Intel Core 2 Duo T7400 (2.16Ghz;
- Harde schijf : 100GB S-ATA 7200RPM
- Geheugen : 2048MB DDR2 667Mhz (2x1024)
- Besturingssysteem : Géén besturingssysteem
- Draadloos netwerk : Intel PRO/Wireless 3945ABG
- Bluetooth : Interne Bluetooth Module
- Pixelgarantie : Geen Pixelgarantie
- Garantie : 2 jaar pick up & return garantie
- Verzekering : Geen laptopverzekering
- Software : Geen extra software
- Overig (1) : Hybride TV Tuner incl. afst.bedi
- Voeding : Geen extra ac adapter
- Toetsenbord : US Qwerty toetsenbord
Het enige minpunt was de 'crash' die ik kort na de eerste volledige installatie heb gehad, ineens een BSOD direct gevolgd door een reset bij het kopieren van een paar bestanden van een externe HD. Geen idee van wat het kwam, achteraf geen bad clusters op HD... Dan nieuwe install gedaan omdat er paar kritieke bestanden van windows geraakt waren. Dan heb ik van een paar onderdelen de drivers en een paar min of meer nutteloze bijgeleverde applicaties van Compal niet meer geinstalled.
Deze dingen waren:
-Modem
-Thrusted Platform Module chip
-Watchdog
-Sidewalker
-WSS
Sindsdien geen probleem meer gehad.
Voor de rest is het een verschrikkelijk snelle laptop en dan nog te bedenken dat meeste programma's nog niet multi-threaded zijn. Grooste verschil is eigenlijk de multi-tasking ervaring als je van een single-core processor komt.
Ik heb er naast Windows XP ook Kubuntu dapper op gezet. Enigste dat wat moeilijk deed van de belangrijke onderdelen was ethernet. Tijdens de installatie kon hij de Realtek niet herkennen, achteraf na installatie wel. Bluetooth en WLAN werkten ook direct, wat wel verrassing was. TV-Kaart, Fingerprint, werkten niet, ook nog niet verder proberen uitpluizen omdat ik Kubuntu toch niet gebruik voor die dingen.
Als je nog vragen heb stel maar, gelijk wat.
Verwijderd
Ja langs rechts veert het een beetje, maar trek er mij niks van aan.radem205 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:37:
[...]
Heb je bij jou ook enigzins last van een verend toetsenbord? Zo ja, ga je hier wat aan doen of heb je hier wat aan gedaan?
Verwijderd
3DMark05: 3122
3DMark06: 1663
PCMark05: 4779
Super PI / mod1.5 XS 1M: 23.765s
HDTune: TR 40.3MB/s avg, AT 15.7ms, BR 75.1MB/s, CPUU 4.1%
Het is zeker een lekker snelle machine! Heb jij ook een beetje last van backlight bleeding rechtsonder op het scherm (heel klein beetje)?Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:48:
Wat benchmark resultaten, geen overclocking, ben ik ook niet van zin:
3DMark05: 3122
3DMark06: 1663
PCMark05: 4779
Super PI / mod1.5 XS 1M: 23.765s
HDTune: TR 40.3MB/s avg, AT 15.7ms, BR 75.1MB/s, CPUU 4.1%
Verwijderd
Noperadem205 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:14:
[...]
Het is zeker een lekker snelle machine! Heb jij ook een beetje last van backlight bleeding rechtsonder op het scherm (heel klein beetje)?

Verwijderd
http://www.notebookreview...newsID=3060&review=Compal
http://www.hardware.info/...re_2_Duo_in_een_notebook/
BTW: Bij mij zat er een plaatje voor op het scherm bij van dit merk http://www.bto-notebooks.nl
Dit is ook wel interessante informatie: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=60416
[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2006 23:00 ]

Waar hebben jullie de laptop vandaan? Ik namelijk van laptops4u, maar bij zit er geen plaatje bij.welberg89 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:08:
ja, bij mij zat er ook een bto plaatje bij. maare hoe heb jij deze vast gemaakt![]()
(beetje offtopic maarja....:P)
Verwijderd
Ja.certen schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:37:
zijn er 64 bit drivers meegeleverd ?
Verwijderd
Heb het nog niet vastgemaakt. Misschien maak ik m'n eigen plaatje welwelberg89 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:08:
ja, bij mij zat er ook een bto plaatje bij. maare hoe heb jij deze vast gemaakt![]()
(beetje offtopic maarja....:P)
De mijne komt ook bij laptops4u vandaan (zoals je wel weetradem205 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:14:
[...]
Waar hebben jullie de laptop vandaan? Ik namelijk van laptops4u, maar bij zit er geen plaatje bij.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Ik heb hem ook van laptops4u en met bto plaatje, maar trek het je niet aan tis toch nie echt de moeite.radem205 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:14:
[...]
Waar hebben jullie de laptop vandaan? Ik namelijk van laptops4u, maar bij zit er geen plaatje bij.
Zat dit plaatje los in de doos?Jaap-Jan schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:19:
[...]
De mijne komt ook bij laptops4u vandaan (zoals je wel weet, maar die heeft wel degelijk een plaatje met BTO meegeleverd gekregen.
Ik heb hem alleen niet opgeplakt, want ik wil zelf een logo maken, maar ik weet nog niet wat
.
Edit: Ik zie net dat ie van mij er ook bij zit, maar hoe plak je deze vast, want er zit geen plakkertje op
[ Voor 12% gewijzigd door radem205 op 19-10-2006 17:22 ]

Vind je dat lelijk? ik vind dat juist mooi. maar smaken verschillen hewelberg89 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 18:16:
heb hem ff vastgeplakt met bouwpakket lijm, maare, wat een lelijke gouden randt rond het toetsenbord. voor de rest mooi dingetje hoor
. Maar miss vindt ik de vbi versie nog mooier (heb hem hier naast elkaar staan) ziet er wat strakker uit...
Ah, ik zie dat ik zonder iets te missen op vakantie ben geweestCompunologist schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 17:48:
Ik ben reuze benieuwd naar een nieuwe review van één van de aanwezigen hier, liefst met héél veel foto's, ben toch tamelijk visueel ingesteld..![]()
Bij mij komt het balkje bij het laden van Windows XP Professional ongeveer 15 keer voorbij, dit is vrij lang naar mijn mening. Hoelang duurt het bij jullie?
Ik soms ook dat als het beeldscherm van de laptop uit is, en ik met de muis beweeg, het scherm dan niet aangaat. Dit is ook soms het geval als ik hem dicht geklapt heb en dan weer open doe: het scherm blijft best vaak gewoon uit. Wat is dan moet doen is het een paar keer open en dicht doen van het scherm, dan gaat hij pas weer aan. Dit is best vervelend. Hebben jullie dit ook?

Als je NL Windows hebt: http://www.laptopvideo2go...p-kb923232-v3-x86-nld.exe
Engelse Windows: http://www.laptopvideo2go...p-kb923232-v3-x86-enu.exe
Edit: Hmm, ze zijn verwijderd zo te zien
[ Voor 13% gewijzigd door MarcoC op 28-10-2006 13:54 ]
[ Voor 72% gewijzigd door radem205 op 28-10-2006 17:08 ]
Verwijderd
die glasplaat is er niet alleen voor om het beeldscherm te beschermen. Hij dient er voornamelijk voor om een zo natuurgetrouwe kleursamenstelling naar voren te laten komen.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:00:
Ik vroeg mij af of de Compal met het wsxga+ scherm, dus die met de hoge resolutie ondanks dat hij geen "glare" scherm heeft, wel een beschermlaag heeft. Het lage resolutie scherm heeft namelijk zo'n glimmende glasplaat toch? Die beschermt het scherm dus ook meteen.
En nee, het WSXGA+ scherm heeft geen beschermlaag.
Verwijderd
Ben niet echt voorstander van zo'n glimmende plaat en al helemaal niet van de lage reolutie.Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:00:
Ik vroeg mij af of de Compal met het wsxga+ scherm, dus die met de hoge resolutie ondanks dat hij geen "glare" scherm heeft, wel een beschermlaag heeft. Het lage resolutie scherm heeft namelijk zo'n glimmende glasplaat toch? Die beschermt het scherm dus ook meteen.
Verwijderd
9 keer.chapie schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 13:45:
Bij mij komt het balkje bij het laden van Windows XP Professional ongeveer 15 keer voorbij, dit is vrij lang naar mijn mening. Hoelang duurt het bij jullie?
Ik heb het OmniPass programma geïnstalleerd, maar windows herkent de reader niet, wat doe ik nu weer verkeerd?
Ik denk dat je het verkeerde installatiebestand heb gebruikt. In de map driver\FingerPrint op de HEL80 driver-CD heb je het bestand ATMinInst.msi, die moet je installeren en niet setup.exe in de map driver\FingerPrint\OmniPass. Die laatste installeeert de driver niet mee namelijkchapie schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:34:
Ik wil eigenlijk de fingerprint reader gebruiken, maar ik krijg hem niet aan de praat![]()
Ik heb het OmniPass programma geïnstalleerd, maar windows herkent de reader niet, wat doe ik nu weer verkeerd?
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Met welke harddisk? 7200/5400 rpm? Ik zit er toch aan te denken om alsnog een 7200 rpm schijfje erin te stoppen want de 80 GB 5400 rpm is niet echt snel te noemen...
Hij heeft een 7200 rpm schijf: Verwijderd in "Ervaringen Compal HEL80"Aham brahmasmi schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:17:
[...]
Met welke harddisk? 7200/5400 rpm? Ik zit er toch aan te denken om alsnog een 7200 rpm schijfje erin te stoppen want de 80 GB 5400 rpm is niet echt snel te noemen...
Ik heb zelf ook een 7200 rpm schijf en bij mij loopt de voortgangsindicator zo'n 7 á 8 keer langs. Dat is met een Core Duo T2500, 2GB geheugen en Windows XP Pro.
Bij mij ongeveer 5 á 6 keer. Core2duo T5600, 80GB 7200rpm, 1024MB WinXP ProJaap-Jan schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:32:
[...]
Hij heeft een 7200 rpm schijf: Verwijderd in "Ervaringen Compal HEL80"
Ik heb zelf ook een 7200 rpm schijf en bij mij loopt de voortgangsindicator zo'n 7 á 8 keer langs. Dat is met een Core Duo T2500, 2GB geheugen en Windows XP Pro.
Heeft iemand trouwens al een manier gevonden om de fan van de H80 wat minder vaak aan te laten gaan? Het lijkt dat het voornamelijk de opwarming van de GPU is die er voor zorgt dat de fan soms vier keer in tien seconden aan gaat (soms gaat hij ook maar een halve seconde aan oid). Met Rivatuner is de fan iig niet te regelen. Speedfan heb ik nog niet geprobeerd.
Wat maakt het uit of het balkje 6x in beeld komt of bij wijze van spreken 4 keer? Misschien 1sec tijdwinst, daar doe je het voor (NOTAham brahmasmi schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:51:
Hmm, ik startte net m'n H80 met 80 GB 5400 rpm hdd en T7400 cpu op en het balkje liep 6 keer langs, wat dus erg meevalt. Ik weet toch zeker dat het vaak het dubbele (12 keer) is geweest. Ik ga iig nog eens MS BootVis draaien om te kijken of het nog korter kan.
Heeft iemand trouwens al een manier gevonden om de fan van de H80 wat minder vaak aan te laten gaan? Het lijkt dat het voornamelijk de opwarming van de GPU is die er voor zorgt dat de fan soms vier keer in tien seconden aan gaat (soms gaat hij ook maar een halve seconde aan oid). Met Rivatuner is de fan iig niet te regelen. Speedfan heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb helemaal geen last van fans die steeds aan gaan. Bij mij is ie muisstil!
Verwijderd
Toen er nog niks geinstalleerd was het maar 1 maal, wat vrij logisch is, hoe meer componenten en hoe trager de schijf hoe trager het laden.radem205 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:35:
[...]
Bij mij ongeveer 5 á 6 keer. Core2duo T5600, 80GB 7200rpm, 1024MB WinXP Pro
Hij is hier te downloaden: http://www.compal.com/Dow...L80_81%20BIOS%20V114B.zip
Op de site staat ook BiosEdit2100.exe, dus ik ga proberen om een eigen logo in het BIOS kan bakken. Jammer dat is nogal bagger design- skills heb
Ik heb ook een thread op notebookforums gezien die ook een custom BIOS logo heeft gemaakt. Ik heb zijn BIOS even bekeken in de 'Phoenix Bios Editor'.
Vervolgens heb ik 'See, Hear, Speak...' van Klowner gedownload en mijn gegevens eronder gezet. Je kunt in de editor een preview doen met de knop 'Emulate' en toen ik dat deed zag ik een een vervelende dropshadow. Om die weg te halen moest onder het tabblad 'Script' één regel worden aangepast:
1
| SHDW_BMP SMID,SMID-20,SCN1_01.BMP,6,6,170,00h,00h,00h |
1
| SHDW_BMP SMID,SMID-20,SCN1_01.BMP,0,0,170,00h,00h,00h |
Oké. Als je nu op 'Emulate' zou drukken zou je geen wijziging zien. Dat zie je pas als erop 'Build Bios...' is gedrukt en hem weer opnieuw opent. Toen vond ik de mijne er goed uitzien en dus flashte ik hem opnieuw. Het resultaat is hieronder te zien:

Bij mijn T7400 gaat de fan om de haverklap aan.radem205 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:12:
[...]
Ik heb helemaal geen last van fans die steeds aan gaan. Bij mij is ie muisstil!
Edit: beetje raar dat de bios update zomaar startte zonder eerst op een knop te hoeven klikken. 'k Had geen eens tijd om m'n programma's af te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-11-2006 14:19 ]
Hij opent willekeurig wanneer ik op de PC werk en wanneer ik een CD invoer, wordt die maar de helft van de keren gelezen.
Ook het toetsenbord dat zo hobbelt begint me mateloos te irriteren.
Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse
Verwijderd
Welke versie van de Phoenix Bios Editor heb je gebruikt????
Als ik de bios probeer te laden in versie 2.1.0.0 krijg ik verschillende errors. Deze kan ik wel skippen maar vertrouw het daarom niet zo zeer.
Als ik dan op splash screen druk en de file logo0.bin selecteer komt er: Decompiliing Splash Screen. Verder niks, als ik dan nog een keer klik een runtime error.
Ja, ik kreeg ook van die fouten van 'could not load module', maar daar kun je gewoon 'never show this screen' op zeggen en 'yes' aanklikken. Als ik dan op logo0.bin klik krijg ik ook een schermpje 'decompiling screen' en daarna een venster 'Splash Screen'.Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 15:07:
Jaap-Jan.
Welke versie van de Phoenix Bios Editor heb je gebruikt????
Als ik de bios probeer te laden in versie 2.1.0.0 krijg ik verschillende errors. Deze kan ik wel skippen maar vertrouw het daarom niet zo zeer.
Als ik dan op splash screen druk en de file logo0.bin selecteer komt er: Decompiliing Splash Screen. Verder niks, als ik dan nog een keer klik een runtime error.
En ja, dat is gewoon 2.1.0.0, diegene die Compal zelf aanbiedt.
Verwijderd
Nog meer Compal gebruikers met dit probleem? Ik zit er serieus over te denken om volgende week de volgende aan te schaffen: http://www.laptops4u.nl/info/hel80-122-wsxga-993.htmlThierryziezo schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 20:21:
Hier heb ik enorm veel problemen met de laptop, met name de cd-romdrive trekt op geen hol.
Hij opent willekeurig wanneer ik op de PC werk en wanneer ik een CD invoer, wordt die maar de helft van de keren gelezen.
Ook het toetsenbord dat zo hobbelt begint me mateloos te irriteren.
Verwijderd
Dus het blijft een aanrader? Of had je achteraf toch liever een vaio dan wel een ander merk gehaald?MarcoC schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 23:09:
Ik heb er geen problemen mee. Het toetsenbord is niet echt "rock solid", maar hij is goed genoeg voor mij. Verder heb ik totaal geen last van spontaan openende CD-ROM-drives, heb verder ook nog nooit van dat probleem gehoord.
Ik ben er tevreden mee. Als je een heel mooi scherm wilt zou ik een Vaio nemen. Het scherm is een nadeel in vergelijking met een Vaio. Er is behoorlijk wat backlight leakage verder
Nadelen, hmm, het toetsenbord mag wel wat vaster, slijtageplekken waar mijn handen rusten zie je toch wel, toetsenbord niet fantastisch (maar als je dat erg vindt kan je dat idd simpel oplossen door een stukje dubbelzijdig tape).
Voordelen:
- Supersnel.
- Goedkoop.
- Geen problemen met de laptop zelf gehad. Op het stof na.
- Je kan er zelf aan sleutelen zonder dat je garantie weg is.
Ik zou zeker een 7200RPM schijf aanraden. Bij mijn studie moet je flink wat software installeren, mijn laptop met 7200RPM harde schijf is zoveel sneller dan de laptops met 5400RPM harde schijf. Ook in het normale gebruik merk ik het verschil.
[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 03-12-2006 03:02 ]
Ik heb anders geen slot-in drive gekregen, maar een Lite-On SSM-8515S, dus gewoon een caddy trayradem205 schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:29:
Bij laptops4u krijg je de latop met een slot-in drive, dus dan heb je geen last van cd-romdrives die spontaan open gaan (overigens denk ik dat dit een softwarematig probleem is en niet aan de laptop zelf ligt).
Jij hebt wel het WXGA+ scherm, het WSXGA+ scherm wat ik heb en hij op het oog heeft, heeft echt nauwelijks last van backlight leakage. Hij heeft wel een donker hoekje rechtsonderin, maar niet echt opvallend.MarcoC schreef op zondag 03 december 2006 @ 03:00:
(..)
Ik ben er tevreden mee. Als je een heel mooi scherm wilt zou ik een Vaio nemen. Het scherm is een nadeel in vergelijking met een Vaio. Er is behoorlijk wat backlight leakage verder.
Slijtageplekken links en rechts en op de linkerknop van het touchpad heb ik ook last van. Het verende keyboard daarentegen valt mij niet zo op.Nadelen, hmm, het toetsenbord mag wel wat vaster, slijtageplekken waar mijn handen rusten zie je toch wel, toetsenbord niet fantastisch (maar als je dat erg vindt kan je dat idd simpel oplossen door een stukje dubbelzijdig tape).
Helemaal mee eensIk zou zeker een 7200RPM schijf aanraden. Bij mijn studie moet je flink wat software installeren, mijn laptop met 7200RPM harde schijf is zoveel sneller dan de laptops met 5400RPM harde schijf. Ook in het normale gebruik merk ik het verschil.
Verwijderd
zou natuurlijk helemaal niet verkeert zijn, maar meer mensen die dat opgevallen is?
Volgens mij besteedt Asus de productie van hun laptops niet uit. Asus was/is net zoals Compal een bouwer van laptops voor grotere bedrijven volgens mij. Asus is Compal is in het grootduncanvdlinden schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:59:
Komen deze laptops van hetzelfde moederbedrijf als asus-laptops ofzo, de constructie en de verpakking die eromheen zat deed me erg denken aan mijn asus a6!
zou natuurlijk helemaal niet verkeert zijn, maar meer mensen die dat opgevallen is?
Ik heb van L4u ook de Matshita slot-in drive gekregen (niet om gevraagd maar wel gekregen). Hij maakt helaas wel een behoorlijke herrie maar werkt verder goed.Jaap-Jan schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:59:
[...]
Ik heb anders geen slot-in drive gekregen, maar een Lite-On SSM-8515S, dus gewoon een caddyDe drive die ik heb springt ook niet vanzelf open.
Het is trouwens een tray en niet een caddy wat je Lite-On heeft (een caddy is een losse cassette waarin de cd gaat, die je echt in de drive moet stoppen). Oude 1x speed drives hadden soms caddies.
Verwijderd
Volgens mij lijkt de verpakking van alle VBI op elkaar. Compal Asus en Quanta zijn met zo'n VBI ID als eerste op de markt. VBI betekend ook bekibbelen op quality van bijvoorbeeld de TFT schermen en adapters. Wat wel mooi is natuurlijk is de uitwisselbaarheid van de componenten. Als je na 2 jaar afscheid neemt van je laptopje kan je je oude batterij nog in een ander merk kwijt.MarcoC schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:41:
[...]
Volgens mij besteedt Asus de productie van hun laptops niet uit. Asus was/is net zoals Compal een bouwer van laptops voor grotere bedrijven volgens mij. Asus is Compal is in het groot.
Hangt er vanaf hoe kritisch je bent. Ik was in de eerste instantie behoorlijk teleurgesteld over de beeldkwaliteit van het scherm en de lawaaierigheid van de fan. De T7400 wordt gewoon snel warm, waardoor de fan vaak aangaat (en hard ook). Vooral de horizontale kijkhoek van het WSXGA+ (1680x1050) scherm valt me nogal tegen. De verticale kijkhoek zou ook beter kunnen maar is niet zo storend als de kleine horizontale kijkhoek. Verder zijn egale kleurvlakken ook niet glad, maar ze laten de korreligheid van het matte scherm zien. Niet echt mooi dus. Ik ben er inmiddels wel behoorlijk aan gewend, maar misschien zou ik toch wel de extra ruimte die het WSXGA+ scherm heeft in willen ruilen voor het sublieme scherm van een Sony VAIO.Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 02:48:
[...]
Dus het blijft een aanrader? Of had je achteraf toch liever een vaio dan wel een ander merk gehaald?
Er zit trouwens een goeie microfoon in de laptop, naast de webcam. Goed bruikbaar met Skype; je hoeft helemaal niet voorover te buigen om goed hoorbaar te zijn.
Verder is de bouwkwaliteit goed. Het geborsteld aluminium is wel enigszins krasgevoelig geloof ik. Het toetsenbord erger ik me totaal niet aan, werkt prima. De plaatsing van de poorten is wel tamelijk irritant: LAN en USB (waarvan slechts 3 in totaal) poorten aan de linker zijkant vrij ver naar voren zodat de kabels over je bureau lopen -- ik had ze liever aan de achterkant gehad. Het feit dat er geen DVI-poort op zit is ook wel erg jammer want zo kun je nooit bijv. een mooi Apple scherm aansluiten.
Snel is de laptop zeker wel; de 60 GB 5400 rpm schijf is op sommige momenten wel wat traag maar verder wel onhoorbaar. Ik ben wel benieuwd of de idle noise van 7200 rpm laptop harrdisks significant hoger is.
Iets om in gedachten te houden is dat als je niet echt superzware applicaties (3D-rendering ofzo) of games op je nieuwe laptop wilt draaien, het het gewoon niet waard is om laptop een dure T7200/7400 te nemen. Bij bijna alles wat ik doe in mijn dagelijkse werk op mijn laptop (webdevven met Dreamweaver, veel browsen) loopt de CPU op 1 GHz, waardoor het voordeel van de snelle CPU dus afwezig is. Ik had zelf bij nader inzien veel beter een Core Duo T2400 ofzo kunnen kopen, of misschien een C2D T5500.
Al met al ben ik redelijk tevreden met de laptop -- hij vertoont tot nog toe geen kuren, is stabiel en snel. Het lawaai van de fan en het scherm zijn wat minder. Als conclusie zou ik kunnen zeggen dat ik toch liever bijv. een Sony VAIO FE31H had willen hebben, alhoewel ik dan de extra desktopruimte wel enigszins zou missen.
Edit: RMClock is trouwens een fantastisch tooltje om o.a. de CPU temp van je Core 2 Duo te monitoren. Veel beter dan Coretemp of TAT. Het programma'tje geeft trouwens aan dat de (9-cel) accu van Sony is.
[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 05-12-2006 11:05 ]
Verwijderd
Als je zware applicaties draait is dat vrij logisch (Ik heb ook T7400). Bij gewoon gebruik gaat hij om de 2m30 aanslaan. En zelfs als hij aanslaat vind ik het geluid verwaarloosbaar.Aham brahmasmi schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:37:
Hangt er vanaf hoe kritisch je bent. Ik was in de eerste instantie behoorlijk teleurgesteld over de beeldkwaliteit van het scherm en de lawaaierigheid van de fan. De T7400 wordt gewoon snel warm, waardoor de fan vaak aangaat (en hard ook).
Idd. En dat vind ik enige spijtige zaak aan de HEL80 (misschien opblaasgevaar), voor de rest ben ik bijzonder content. Ik vind het een prachtige machine, gelijk waar betaal je voor hetzelfde min 200 EUR meer.Aham brahmasmi schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:37:
Het programma'tje geeft trouwens aan dat de (9-cel) accu van Sony is.
Ik zou me persoonlijk nooit meer een Sony kopen, vooral principieel omdat ik er voor andere dingen alleen slechte ervaringen mee heb, maar ook omdat het betalen van de naam Sony weggesmeten geld is.
De tijd dat merknamen de moeite waren is voor laptops al lang voorbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2006 20:59 ]
Misschien heb jij veel omgevingsgeluid of maakt mijn fan meer lawaai dan die van jou, maar als hij bij mij aanslaat vind ik het geluid absoluut niet verwaarloosbaar. Ik had liever gehad dat de fan wat minder toeren maakte en gewoon wat langer per keer (en minder vaak) aanging... Hij gaat bij mij zeker niet met vaste regelmaat om de 2m30 aan, terwijl ik geen zware applicaties draai (dreamweaver 8 en FF open). Het lijkt er eerder op dat de laptop na een tijdje opwarmt, en dat de fan dan zelfs aan- en afslaat als ik ergens op rechtsklik (contextmenu). Mijn T7400 draait vrijwel altijd op 1 GHz en daarom vind ik het wel enigszins teleurstellend hoe snel hij opwarmt. Ik had gedacht dat de Merom koeler zou draaien.Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 20:55:
[...]
Als je zware applicaties draait is dat vrij logisch (Ik heb ook T7400). Bij gewoon gebruik gaat hij om de 2m30 aanslaan. En zelfs als hij aanslaat vind ik het geluid verwaarloosbaar.
Enfin, de fanregeling had beter gekund.
Verwijderd
Bizar, zeker RMCLock op power saving level 7 zetten en zoveel mogelijk background applicatie troep wegdoen.Aham brahmasmi schreef op zondag 10 december 2006 @ 13:49:
[...]
Misschien heb jij veel omgevingsgeluid of maakt mijn fan meer lawaai dan die van jou, maar als hij bij mij aanslaat vind ik het geluid absoluut niet verwaarloosbaar. Ik had liever gehad dat de fan wat minder toeren maakte en gewoon wat langer per keer (en minder vaak) aanging... Hij gaat bij mij zeker niet met vaste regelmaat om de 2m30 aan, terwijl ik geen zware applicaties draai (dreamweaver 8 en FF open). Het lijkt er eerder op dat de laptop na een tijdje opwarmt, en dat de fan dan zelfs aan- en afslaat als ik ergens op rechtsklik (contextmenu). Mijn T7400 draait vrijwel altijd op 1 GHz en daarom vind ik het wel enigszins teleurstellend hoe snel hij opwarmt. Ik had gedacht dat de Merom koeler zou draaien.
Enfin, de fanregeling had beter gekund.
Je kan natuurlijk altijd de ventilator er uit vijzen
Totaal geen last van. Toetsenbord is idd beetje beweegelijk, maar IMHO totaal niet storend. Ik heb geen seconde overwogen om de truc met dubbelzijdig tape toe te passenVerwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:16:
Nog meer Compal gebruikers met dit probleem? Ik zit er serieus over te denken om volgende week de volgende aan te schaffen: http://www.laptops4u.nl/info/hel80-122-wsxga-993.html
Prima laptop, ben reuze tevreden!
nette service zelf bij vakantie nam hij nog op

Ik verwacht HEL80-122 WSXGA+ binnenkort (T7200, 100GB 7200rpm enz enz)
Hij zei tussen de 2~5 dagen dat hij binnen was.
to be continued....
Ik moet dan met de toetsen op het toetsenbord de bluetoothmodule uitschakelen (of met rechtermuisknop om het bluetoothpictogram in de taakbalk) en soms moet ik de laptop herstarten om weer verbinding te krijgen.
Ook staat er in het Widcomm-driver-programma bij diagnostiek:
Apparaatstatus: "het geselecteerde apparaat werkt niet goed".
Ik heb al een aantal keren diverse drivers geïnstalleerd van Widcomm, maar bij elke driver geeft hij dat aan.
Zou de bluetoothmodule brak zijn?
Ook heb ik problemen met de dvd-brander. Ik heb een aantal dvd´s gebrand (met Nero 6) die niet goed zijn af te spelen (ze stoppen op willekeurige momenten, zowel in de brander als in de dvd-speler bij de tv).
De dvd´s zijn Arita 8X DVD+R, welke ik in mijn vorige pc (Pioneer DVR-108) op 12 speed kon branden zonder fouten. Met deze brander kan het maar op 4 speed, terwijl hij daar fouten op maakt, op 2,4 speed gaat het afspelen wel vlekkeloos. Ligt het hier aan de brander of aan de dvd´s (die misschien niet (goed) ondersteund worden door de brander)?
Niemand die Nokia PC Suite gebruikt icm de Compal Hel80 via bluetooth of die problemen heeft met de dvd-brander?chapie schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:05:
Ik heb een probleem met de bluetooth-module in combinatie met Nokia PC Suite. Soms valt plotseling de verbinding weg tussen PC Suite en telefoon, terwijl ik met de Widcomm-utility nog wel contact kan maken met m´n telefoon (Nokia N70).
Ik moet dan met de toetsen op het toetsenbord de bluetoothmodule uitschakelen (of met rechtermuisknop om het bluetoothpictogram in de taakbalk) en soms moet ik de laptop herstarten om weer verbinding te krijgen.
Ook staat er in het Widcomm-driver-programma bij diagnostiek:
Apparaatstatus: "het geselecteerde apparaat werkt niet goed".
Ik heb al een aantal keren diverse drivers geïnstalleerd van Widcomm, maar bij elke driver geeft hij dat aan.
Zou de bluetoothmodule brak zijn?
Ook heb ik problemen met de dvd-brander. Ik heb een aantal dvd´s gebrand (met Nero 6) die niet goed zijn af te spelen (ze stoppen op willekeurige momenten, zowel in de brander als in de dvd-speler bij de tv).
De dvd´s zijn Arita 8X DVD+R, welke ik in mijn vorige pc (Pioneer DVR-108) op 12 speed kon branden zonder fouten. Met deze brander kan het maar op 4 speed, terwijl hij daar fouten op maakt, op 2,4 speed gaat het afspelen wel vlekkeloos. Ligt het hier aan de brander of aan de dvd´s (die misschien niet (goed) ondersteund worden door de brander)?
Ik heb wel een vraagje over een aantal dingen:
- Doen de normale detonator drivers het inmiddels voor de geforce 7600 in de hel80?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik niet per ongeluk het touchpad aanraak tijdens het typen? Gebeurt me regelmatig. Als ik de optie "disable touchpad while typing" instel, werkt het scroll gedeelte niet meer
- Is er een manier om het scroll gedeelte van het touchpad anders te laten werken? Zoals op andere laptops, dus meer als een scrollwheel en niet als een cursor die naar rechts gaat. Het werkt namelijk niet altijd lekker hier. Oa in Openoffice
Verwijderd
Gewoon aflerenGlacier schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:14:
Nope
Ik heb wel een vraagje over een aantal dingen:
- Hoe zorg ik ervoor dat ik niet per ongeluk het touchpad aanraak tijdens het typen? Gebeurt me regelmatig. Als ik de optie "diable touchpad while typing" instel, werkt het scroll gedeelte niet meer
Mijn mening over het WSXGA+ scherm:kibber schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 08:43:
Ik zou eigenlijk wel willen horen wat mensen van het matte scherm vinden, ik ben van plan deze laptop te bestellen met een mat scherm eind deze maand
+ best goede kleurechtheid
+ contrast en helderheid zijn in orde
+ nooit last van reflecties
-/+ niet meer dan redelijke verticale kijkhoek (bij het werken met veel tekst tegen een witte achtergrond, bijv. bij het coden van PHP, is het toch wel vervelend dat altijd maar ong. 2/3 van de hoogte van het scherm een goed contrast heeft)
- echt een te kleine horizontale kijkhoek (slecht iets meer dan ong. 1/3 van de breedte van het beeld heeft een goed contrast -- d.w.z. aan)
- (egale) kleurvlakken zien er korrelig uit vanwege het matte scherm (iets wat ik bij matte desktopschermen nog nooit gezien heb)
- erg veel ghosting bij snelle 3D (FPS) games? (heb dit nog niet uitgebreid getest maar een spel als Quake 3 spelen ging erg slecht bij mijn laatste poging, omdat je weinig ziet door de lage update-snelheid van het scherm).
- redelijk wat backlight leakage, voornamelijk onderaan het scherm (lichte waas die tot zo'n 5 cm hoogte doorloopt)
Al met al ben ik wel blij met de ruime desktopruimte (1680x1050), maar als je een beetje kritisch bent dan zul je toch vooral over de kijkhoeken en de korreligheid niet tevreden zijn. De nieuwste versie van de Dell Inspiron 6400 met WSXGA+ heeft naar wat ik op het eerste gezicht heb kunnen zien een veel beter scherm. Ook jammer dat de H80 geen DVI-poort heeft, aangezien je dan bij een extern scherm geen optimale beeldkwaliteit hebt, maar de Inspiron 6400 heeft ook geen DVI.
Verder vind ik de laptop niet bepaald stil (met T7400 cpu). Zeker als je de laptop pas hebt valt het erg op hoe vaak de fan aangaat.
Al met al ben ik veel te druk aan het werken op m'n H80 om van bovenstaande punten (behalve de herrie van de fan dan) echt hinder van te ondervinden, maar ik denk dat je toch een betere keuzes zijn (de Inspiron 6400 lijkt me een aanrader) als je niet per se een supersnelle cpu (die je toch bijna nooit benut) wilt.
Ik ben wel benieuwd!
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Het mag best in het Nederlands hoor.certen schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:06:
er staan eindelijk is goeie drivers online voor vista x64, kan ik eindelijk is genieten van de AERO in vista. en wat de scherm resolutie betreft ik ben wel content van mijn 1280x800 schermpje. nog nie veel ghosting tegen gekomen, voor de 3D rendering in 3DS MAX komt de processor wel goe van pas. of dak em weer zou kopen de laptop, ik denk dat ge voor diene prijs nergens beter vindt.
Waarom moeten Belgen overigens altijd als een josti op internet typen, doen Nederlanders toch ook nooit.
MarcoC schreef op maandag 15 januari 2007 @ 16:44:
[...]
offtopic:
Waarom moeten Belgen overigens altijd als een josti op internet typen, doen Nederlanders toch ook nooit.
Waarom heb ik dan het idee dat 3/4 van de t.net gemeenschap dyslectisch is? Misschien is het lager en middelbaar onderwijs gewoon uitermate slecht geworden de laatste 10 jaar... Bijna niemand schijnt nog de grammatica van het Nederlandsch te kennen (tegenwoordige tijd -> stam+T bijvoorbeeld) in ieder geval.
Niettemin erger ik me ook aan posts die zonder hoofdletters en interpunctie geschreven zijn, maar het zijn absoluut niet alleen Belgen die zich hieraan bezondigen!
Plat Vlaams (of Nederlands) vind ik trouwens veel plezieriger om te lezen dan stomme br33z3r-taal of 1337-speak e.d.
[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-01-2007 20:01 ]
Verwijderd
Aham brahmasmi schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:00:
offtopic:
Plat Vlaams (of Nederlands) vind ik trouwens veel plezieriger om te lezen dan stomme br33z3r-taal of 1337-speak e.d.
Plezant heet zoiets
Aham brahmasmi schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:00:
[...]
offtopic:
Waarom heb ik dan het idee dat 3/4 van de t.net gemeenschap dyslectisch is? Misschien is het lager en middelbaar onderwijs gewoon uitermate slecht geworden de laatste 10 jaar... Bijna niemand schijnt nog de grammatica van het Nederlandsch te kennen (tegenwoordige tijd -> stam+T bijvoorbeeld) in ieder geval.
Niettemin erger ik me ook aan posts die zonder hoofdletters en interpunctie geschreven zijn, maar het zijn absoluut niet alleen Belgen die zich hieraan bezondigen!
Nou, de interpunctie en grammatica mag soms dan wel een beetje matig zijn, het blijft tenminste Nederlands wat er gepoogd wordt over te brengen. Relatief gezien brabbelen Belgen veel vaker in hun eigen dialect dan Nederlanders.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 15-01-2007 20:56 ]