Zo, een review over deze laptop

. Op GoT is hij (nog?) niet zo heel populair, in de VS is hij dat wel. De laptop wordt gemaakt door Compal, een voor velen onbekende naam. Desondanks zijn ze toch één van de grootste laptopbouwers ter wereld. Ze maken namelijk meestal laptops voor grote merken.
De laptop die ik heb is de VBI-versie. Dit betekent Verified By Intel, en houdt in dat dat deze laptop eigenlijk in opdracht van Intel is gemaakt. De laptop is verkrijgbaar als barebone, wat inhoudt dat je een kale laptop krijgt zonder de processor, geheugen en harde schijf. Mijn laptop heeft de volgende specificaties:
- Intel Core Duo T2400 (1,83 GHz)
- 100GB 7200rpm S-ATA Seagate harde schijf
- 2x 512MB DDR2 667MHz Dual Channel geheugen
- nVidia GeForce 7600 Go videokaart
- Realtek HD Audio on-board geluidskaart
- 15,4" glossy 1280x800 scherm
- Interne 1,3mp webcam
- Fingerprint reader
- 6-cell accu
Een behoorlijk snelle configuratie dus.
Uiterlijk
De laptop zelf is behoorlijk kaal, er is ook nog nergens een merkje te vinden. Zelf vind ik het uiterlijk prima, hij is niet extreem mooi, maar zeker niet extreem lelijk.

De bovenkant is gewoon kaal zilvergrijs met een soort verdieping in het midden. Prima naar mijn mening.

Aan de voorkant bevindt zich links de SD-poort, rechts daarvan een schakelaartje om WiFi uit of aan te zetten. In het midden zitten nog wat LED-lampjes.

Allereerst excuses voor de slechte kwaliteit van deze foto, tegen het zonlicht in fotograferen was niet zo'n slim plan. Enniewees, links zie je de luidspreker-uitgang en microfoon-ingang. Daarnaast zitten twee USB-poorten en de DVD-speler, helemaal rechts zit de VGA-poort.

En zo gaan we door naar de achterkant. Helemaal links zie je een TV-out poort. Rechts daarvan ziet iets waarvan ik niet weet wat het is. In het midden zit de accu, daarnaast de modempoort, en helemaal aan de rechterkant de aansluiting voor de adapter.

Aangekomen bij de linkerkant zien we helemaal links iets waar de coax-ingang voor de TV-kaart had kunnen zitten. Je kon deze laptop namelijk ook met ingebouwde TV-kaart bestellen. Daarnaast zit een uitgang voor de fan, zodat de warme lucht naar buiten kan. Dan hebben we rechts daarvan nog een USB-poort, mini-USB-poort (?) en een normale netwerkingang. Ten slotte zien we nog een PCMCIA en Express-slot voor eventuele uitbreidingen.
Nu nog wat fotootjes om een wat beter idee van het uiterlijk en de grootte te krijgen:

In het midden zie je hier de fingerprint reader.
Indruk
De laptop voelt behoorlijk stevig en solide aan. Nergens rare kraakjes of geluidjes. Alleen het toetsenbord is een beetje een heikel euvel. Hij veert namelijk nogal mee met het typen, vooral het gebied rondom de pijltjes-toetsen heeft hier echt last van. Tijdens het typen merk je er dus eigenlijk niks van (ik in ieder geval niet). Verder hebben ze bij Compal nog iets raars besloten, ze hebben namelijk de Fn-knop en Ctrl-knop omgewisseld.

Dit is een beetje wennen, na een paar dagen weet je de Ctrl-knop blindelings te vinden. Alleen in games blijft het een beetje lastig.
De laptop zelf wordt net als alle andere laptops met soortgelijke specificaties aan de onderkant na verloop van tijd behoorlijk warm, het is niet echt aan te raden om deze voor lange tijd op je 'lap' te houden. De temperatuur van de CPU komt nooit boven de 50°C uit. Jammer genoeg is deze 'treshold' niet in te stellen, de CPU-fan gaat nu ongeveer elke minuut voor een paar seconde aan om ervoor te zorgen dat de CPU-temperatuur niet boven de 50°C uitkomt. Niet dat deze fan een enorme herrie maakt, maar het is wel merkbaar. Stiekem wel een beetje vervelend. Maar goed, het voordeel is wel dat de processor altijd goed gekoeld is. Verder wordt de laptop linksonder ook erg warm, je polsen worden er een beetje zweterig van. Volgens mij komt dit omdat de grafische kaart linksonderin zich links onderin bevindt.
De laptop wordt geleverd met prima software voor de fingerprintreader. Hiermee kan je zo'n beetje alles waar een password voor nodig is vervangen door een simpele veeg over de fingerprint reader. Erg handig.
De ingebouwde webcam is ook van goede kwaliteit. Ondanks de niet al te hoge framerate is de kwaliteit van de webcam erg hoog. De beelden zijn scherp en hij presteert goed bij slechte belichting.
Het scherm is een glossy scherm, wat betekent dat er een glasplaat over het scherm heen zit. Dit zorgt ervoor dat het scherm mooie en heldere kleuren heeft. De responstijd van het scherm zit volgens mij rond de 12ms, ik heb nagenoeg geen ghosting kunnen ontkennen. Wel is de verticale kijkhoek niet zo groot, de kleuren worden nogal snel flets. Het scherm is dus uitstekend.
Performance
De performance van dit beestje is erg goed. Hij blinkt wat mij betreft echt uit in snelheid. Multi-tasken ging nog nooit zo soepel dankzij de twee cores, en ook de harde schijf is voor laptop-begrippen is een snelheidsduivel. De videokaart presteert ook perfect, ondanks dat deze standaard wat lager geclockt is dan zijn gebruikelijke kloksnelheid. Om deze beweringen wat kracht bij te zetten heb ik hieronder wat screenshots van benchmarks geplaatst.

Zoals je ziet moet de processor eigenlijk alleen zijn meerdere in de X2 3800+ erkennen, wat absoluut geen slechte prestatie is.
De accu heb ik niet uitgebreid getest, maar volgens Notebook Hardware Control gaat deze iets langer dan 2 uur mee.
Conclusie
+ Scherp geprijst (Ik heb €1289 voor deze configuratie betaald).
+ Supersnel!
+ Mooi scherm.
+ Niet genoemd in de review, maar de geluidskaart levert prima geluid

.
+ Geïntegreerde webcam en fingerprint-reader zijn van uitstekende kwaliteit.
+ Uiterlijk is prima.
- Bouncy toetsenbord
- Fn en Ctrl-knop omgedraaid
- Fan gaat elke minuut eventjes aan
Sja, mijn conclusie is eigenlijk dat je voor weinig geld een bijna perfecte laptop krijgt

. Als je een supersnelle laptop zoekt waarmee je ook nog fatsoenlijk wilt kunnen gamen, dan is het in ieder geval een hele serieuze kandidaat tegenover het Asus-geweld. Er zit standaard geen bluetooth op, maar volgens mij kan je het er wel bij bestellen. Het moederbord heeft in ieder geval een plaatsje voor de BT-chip leeggelaten.
Conclusie: een heel erg complete, solide en stevige laptop met geweldige prestaties voor weinig geld. Wat wil je nog meer

?
[
Voor 32% gewijzigd door
MarcoC op 07-08-2006 17:15
]