[Ervaringen] Compal HEL80 - Deel 1

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 12.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
http://www.laptops4u.nl/info/hel80-02-993.html

Ik stuitte op deze laptop!
De specificaties zijn fantastisch, imho, gezien de prijs?

Maar euh.. compal, daar heb ik nog nooit van gehoord? Is t wat?
Hoe zijn de schermen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
NIemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ja goed, maar dat zegt weinig over de kwaliteit van die laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:40
ik ben hier ook wel nieuwschierig naar. niemand die een compal laptop heeft ? ze zijn wel goedkoop als je kijkt wat voor specs je voor je geld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aangezien Compal enorm veel barebone laptops maakt en levert aan grotere merken neem ik aan dat de kwaliteit wel ok is. Zal even zoeken.

Nou toevallig, een ervaringen thread:
http://forum.notebookrevi...?t=60006&highlight=compal

[ Voor 32% gewijzigd door Frietsaus op 23-06-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nokko schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 14:52:
Aangezien Compal enorm veel barebone laptops maakt en levert aan grotere merken neem ik aan dat de kwaliteit wel ok is.
Dat kan ik beamen. Compal levert zelfs voor de grote merken als Acer barebones. Ik heb net mijn Aspire 2001 WLMi verkocht maar dat was een gerebrande Compal. Kwam ook terug in de specs van het moederbord. Dijk van een notebook. Ik ben toch iets minder content met mijn nieuwe Asus A6ja dus ik heb ook dat Compal notebook op de korrel genomen.
Ik hou deze thread wel in de peiling dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb recent er ook 1 bij laptops4u besteld ( laten samenstellen) en tot dusver bevalt ie me uitstekend. lekker rap en geen problemen mee gehad nog. Bouwkwaliteit is totzover ik kan beoordelen gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:31

oCe

aka Dookie.

Ik heb zelf een Compal CL56, was 'destijds' ook zo'n model van 'wauw!'; Centrino, Radeon Mobility 9700 128MB, 15" 1400x1050 scherm, etc. Nooit spijt van gehad, ding draait als een trein en is super degelijk gebouwd. Compal maakt ook veel barebones voor Toshiba, Lenovo, Compaq, inderdaad in het verleden sommige Acers (huidige modellen durf ik niet met zekerheid te zeggen), etc... ik zou zeggen, gewoon doen!

[ Voor 7% gewijzigd door oCe op 24-06-2006 11:28 ]

-I am Jack's wasted life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou binnenkort gaan voor een Sony Vaio maar dit klink ook erg aanlokkelijk.
Iemand die er nog iets meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe

oCe

aka Dookie.

Sony Vaio, prima laptops. Mooi design (al is dat persoonlijk natuurlijk) en erg degelijk gebouwd. Koop je absoluut geen slechte laptop aan. Wel iets duurder en exclusiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oCe schreef op maandag 26 juni 2006 @ 22:12:
Sony Vaio, prima laptops. Mooi design (al is dat persoonlijk natuurlijk) en erg degelijk gebouwd. Koop je absoluut geen slechte laptop aan. Wel iets duurder en exclusiever.
En als ik tussen Compal en Sony zou moeten kiezen? ;)
Wil graag wat meer horen over de Compal omdat deze een scherpe prijs biedt met iets betere specs dan de Vaio die ik in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oCe

oCe

aka Dookie.

Tsja, ik denk dat als ik nu zelf opnieuw een laptop uit zou moeten kiezen en het budget er niet toe deed ik voor een Sony Vaio zou gaan. Echter, zou het budget wel meespelen; over 't algemeen heb je bij Compal betere specs voor minder geld. Qua degelijkheid heeft Sony voor mijn gevoel een klein voordeel, qua design idem (maar dat is erg persoonlijk) maar ze zijn vaak toch een best stukje duurder.

[ Voor 4% gewijzigd door oCe op 27-06-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oCe schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 17:16:
Tsja, ik denk dat als ik nu zelf opnieuw een laptop uit zou moeten kiezen en het budget er niet toe deed ik voor een Sony Vaio zou gaan. Echter, zou het budget wel meespelen; over 't algemeen heb je bij Compal betere specs voor minder geld. Qua degelijkheid heeft Sony voor mijn gevoel een klein voordeel, qua design idem (maar dat is erg persoonlijk) maar ze zijn vaak toch een best stukje duurder.
Het design spreekt me inderdaad ook erg aan.
Naja bedankt in ieder geval ik ga mijn hoofd er nog is goed over breken en wat gebruikerservaringen lezen over beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn hel80 lptop start niet meer op nade laptop crashtte tijdens BIOS flash. Iemand die weet of voor deze laptop de chip vervangen kan worden en/of recoverymode op MB zit?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
weet iemand of het scherm van de hel80 (15.4" WSXGA+ TFT 1680 x 1050) 'matte' is ? op het forum van notebookreviews staat van wel, maar op (buitenlandse) webwinkels staat weer dat het een 'glossy' scherm is. iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:16
Pred87 schreef op maandag 17 juli 2006 @ 12:11:
weet iemand of het scherm van de hel80 (15.4" WSXGA+ TFT 1680 x 1050) 'matte' is ? op het forum van notebookreviews staat van wel, maar op (buitenlandse) webwinkels staat weer dat het een 'glossy' scherm is. iemand een idee ?
Daar is ook geen eenduidig antwoord op te geven. Hierboven werd een link gegeven naar notebookreview.com. Daar heb ik gelezen dat de notebooks zowel met een 'matte' als met een 'glossy' scherm geleverd kunnen worden. Om zekerheid te krijgen zul je in contact moeten komen met degene van wie je de laptop wilt kopen :).
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 23:16:
Mijn hel80 lptop start niet meer op nadat windows BSODe na een BIOS flash. Iemand die weet of voor deze laptop de chip vervangen kan worden en/of recoverymode op MB zit?
Misschien kun je hier wat mee:
I have been googling and found that the hel80 supports a crisis disk function, which can restore bios at start using the Fn+B combo. Did thta and it did seem to do as described, apart from the actual fixing, presumably because im not using proper firmware (btw. It does stil sorta boot, I can hear drives+cpu etc spinning, just no visuals).

[ Voor 37% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-07-2006 18:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
ja ik had al geprobeert laptops4u te mailen maar dat was 5 dagen geleden en nog steeds geen reactie :|

nog maar es proberen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die hel80 en hijs in mijn geval matte. Die komt van laptops4u.

@Japie_17: Mag je 3x raden wie dat gepost heeft :P Hij is in ieder geval nu in de RMA, merken wel wanneer ik m terugkrijg.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2006 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dreassic

Zou je misschien wat ervaringen kunnen posten? En wordt hij geleverd als barebone bij laptops4u of zit alles al netjes in elkaar? Ik ben ERG benieuwd, want ik ben ook van plan de compal te bestellen bij laptops4u

@ Pred87

De één is WSXGA+ (1680 x1044 ofsow) en is matt (en heeft een nieuw prism iets ofzo dat samsung ook gebruikt)
De ander is WXGA (1280x800 dacht ik) en is glans.

Aljan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
oke bedankt :)

het 'matte' scherm was namelijk de enige reden waarom ik niet voor een wat goedkopere laptop ga. toch nog ff doorsparen voor de compal dan, heb nog maar 1 klein minpunt ondekt en dats het ontbreken van een dvi aanluiting maar dat weegt niet op tegen alle pluspunten (scherm, videokaart, 7200rpm hdd, bluetooth, prijs..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fyza: Je kan zelf uitkiezen wat voor onderdelen je wilt. Is wel een basispakket waarvan je uit start.
Voor dat mijn bios verknalt werd draaide ie perfect, was er erg in mn nopjes mee. Kan m zo aan iedereen aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dreassic

Ja, oke, dat snap ik, maar in Amerika krijg je de Compal vaak in onderdelen geleverd en moet je al je onderdelen nog in de laptop zitten, zoals een hardeschijf. Is dat bij laptops4u ook het geval?

En die DVI is jammer idd.. maar daar zit ik niet zo heel erg mee, het enige wat ik erg jammer vind is het design. Een Asus ofzo vind ik gewoon mooier en degelijker er uit zien

Fyza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, op batterij en stekkers na worfd alles door laptops4u erin gezet. je kan op hun site je onmderdelen die je wil aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10-2024
Deze laptop spreekt mij ook enorm aan...

Ik ben echter op zoek naar een plek waar je hem effectief als barebone kan kopen en dan nog eens een shop waar je de onderdelen als CPU, HD en RAM kan kopen...

Weet iemand zulke webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dreassic

Oke, dankjewel! Het is werkelijk waar geniaal zeg..! In augustus ga ik er eentje bestellen denk ik. Weet je nog negatieve puntjes?

@UTerror

Laptops4u.nlhttp://www.laptops4u.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de dvi na kan ik zo 1,2,3 niet 1 weten, of het moet de ligging vd ctrl toets zijn die normaal gesproken helemaal linksonder zit, maar nu zit ie 1tje naar rechts, met de Fn toets op de oude plek. Dat kan nog wel eens verwarrend zijn als je toetsencombinaties wil gebruiken. Voor de rest is het een strakke laptrop, lekker snel stil en lekkere specs voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, dat zal gewoon even wennen zijn.
de accu (9cell?) steekt nogal uit zag ik op plaatjes, stoort dit ook?
Zit je dan ook met tas grootte etc?

Aljan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet, heb namelijk ee 6 cells erin zitten die niet uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik kan misschien ook aan deze laptop komen, hij lijkt me erg interessant :). Ik overweeg om mijn S96J te cancellen omdat dat nog wel eens heel lang kan gaan duren en ik de Compal deze week zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Daar kan je hem niet als barebone kopen denk ik. Ik wil de laptop ZONDER cpu, ram en hd kopen. Al die dingen koop ik dan wel ergens anders, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die word niet zo verkocht ergens. Alleen maar met de mogelijkheid bepaalde onderdelen aan te passe naar smaak, dus puur barbone zonder cpu etc is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Ik ga het toch maar eens proberen, wat mailtjes versturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook geintereseerd, maar ik ben alleen via Google achter de prijs gekomen (1699, toch?). Ligt het aan mij of doet Laptops4u.nl het niet? Nu werkt 'ie tóch weer.. :?

Zo'n goede aanbieding vind ik het nou ook weer niet, 1699 exclusief OS. Tel daar dus maar 99 euro bovenop als je XP wilt. Dat komt dus al uit op 1798 euro. Bij Dell heb je een I9400 met dezelfde specs voor minder geld..

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2006 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
ohja ? ik heb es gekeken en kom over de 1700 euro met een x1400 als videokaart en verder ongeveer zelfde specs als de compal. daar komt bij dat de inspiron 9400 17" is en dat is voor mij iig te groot. ook hebben ze bij dell alleen glossy schermen geloofk.

[ Voor 3% gewijzigd door Pred87 op 19-07-2006 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Besteld, met T2400, 100GB 7200RPM harde schijf en 2x 512MB. Verder een standaard glossy 1280x800 scherm en GeForce 7600 Go videokaart.

1313 euri's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
ik zie nu weer een nieuwe aanbieding staan.

HEL80 T2500/80-7200/2048

Intel Core Duo T2500 (2.0GHz; 2MB L2 Cache; 667Mhz FSB)
100GB S-ATA harddisk 7200RPM
2048MB DDR2 667Mhz
GeForce Go 7600 256MB/ 512MB with TurboCache/ 1.3 Megapixel Webcam
15.4" ColorShine Enhanced Glare Type LCD (1280 x 800)
2.8Kg incl. 6-cells accu
zonder bluetooth (zie het iig niet staan, ook geen mogelijkheid om het als upgrade erin te zetten wat wel vreemd is)

voor 1325 euro..

ziet er wel erg aantrekkelijk uit. alleen heb je hier niet het 'matte' scherm 9 cell batterij en bluetooth. maar wel 300 euro goedkoper en 7600 met 512mb turbo cache wat de andere versie niet heeft. ik ga de laptop waarschijnlijk veel buiten en in het daglicht gebruiken, nou vraag ik me alleen af of ik veel last ga krijgen van zon glare scherm. eigenlijk vind ik de versie met het 'matte' scherm een beetje te duur. iemand ervaringen met het glossy scherm waar veel licht op komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Weet er iemand of de cpu los te krijgen is van het moederbord, of is deze vastgesoldeerd? Indien dezae los te krijgen is zou ik later nog naar de core 2 duo kunnen veranderen, als ik het goed heb.

En is die onderklokte videokaart op de gewone snelheid te krijgen en welk effect heeft dit op de batterijduur?

BLU3_VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU zit op een socket en met een recente bios update kan je m Merom compatible maken. Energieverbuik zou ongeveer hetzelfde moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
heb de hel 80 besteld met het matte scherm. vandaag is hij binnengekomen. als er intresse voor is kan ik wel een reviewtje met pics maken.

eerste indruk, toetsenbord valt tegen en voelt niet lekker aan, dit had ik ook verwacht aangezien veel mensen hier last van hebben op notebookreviews forum. misschien dat het went en anders kan ik nog met tape aan de slag gaan.

verder geen minpunten kunnen ondekken. er is een klein beetje backlight bleeding onder aan het scherm maar het is totaal niet storend. hoge resolutie van dit scherm is echt super relaxt. ik was bang dat het misschien te klein zou zijn maar dat is het zeker niet. verder heb ik eigenlijk nog niks getest, ga nu verder met drivers installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb hem binnen, hij is nu aan het formatteren :). Glossy 1280x800 scherm, toetsenbord veert wel erg veel terug bij de pijltjestoetsen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Hmm, raar, mijn broer heeft dezelfde laptop als ik gekocht, maar bij hem zit het toetsenbord muurvast. Ach ja, krijg vrijdag toch een nieuw toetsenbord (deze heeft de UK-indeling, verkeerde dus). Dan zeg ik wel ff dat ze dat ding muurvast moeten zetten :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
MarcoC schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 19:06:
Hmm, raar, mijn broer heeft dezelfde laptop als ik gekocht, maar bij hem zit het toetsenbord muurvast. Ach ja, krijg vrijdag toch een nieuw toetsenbord (deze heeft de UK-indeling, verkeerde dus). Dan zeg ik wel ff dat ze dat ding muurvast moeten zetten :+.
hmm misschien dat je alleen de schroefjes strakker vast hoeft te draaien. zal binnenkort is kijken, bij mij is het namelijk niet alleen bij de pijltjes toetsen. kvind trouwens ook dat hij veel geluid maakt tijdens het typen. het toetsenbord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie hebben jullie? Schijnt dat er verschil is tussen de versie op notebookforums en de "verified by intel" versie op bijv. de l4u site. De behuizing schijnt anders (slechter) te zijn. Of zit het notebook wel in dezelfde behuizing als op notebookreview

ps. de "tape-mod" van notebookforums schijnt de toetsenbordproblemen op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb de VBI-versie, zilver met zwart issie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
geen id. hij ziet er iig precies hetzeflde uit als degene die gereviewt is dor notebookreviews. over de behuizing kan ik weinig zeggen. tis mn eerste laptop dus kan het niet echt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Vaag probleem, als ik op de accu werk hoor ik de hele tijd een pieptoon door de speakers. Ook door de hoofdtelefoon-uitgang is dit waarneembaar. Lijkt mij dat het een softwareprobleem is, iemand een idee hoe dat te fixen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de aanbieding van Laptops4u.nl besteld

http://www.laptops4u.nl/info/hel80-02-993.html

Hopelijk heb ik hem snel binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plaatje op laptops4u klopt trouwens niet.

Het bedrijf waar ik werk is zakelijk gericht. Maar bij voldoende interesse wellicht willen we dan ook wel leveren aan prive. Mail maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:09:
plaatje op laptops4u klopt trouwens niet.
wat klopt er dan niet ?

[ Voor 77% gewijzigd door Pred87 op 04-08-2006 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat dacht ik ook al. van notebookforums:
Try www.laptops4u.nl. They have both HEL-80 versions (VBI and non-VBI).

Heb L4u gemaild. vandaag mail terug van L4U:

Ik weet al wel dat er een aparte 9-cells accu los bij besteld kan worden, niet i plaats van een 6-cells accu. De meerprijs van deze extra 9-cells 7200mAh accu is EUR 149,-. Die 6-cells accu is overigens ook al 4800mAh.

Waarschijnlijk kunnen we er een bluetooth module in zetten; weet ik nog niet zeker.

Het model met de T2500 80-7200 en 2048 heeft dezelfde behuizing als de Verified by Intel; ik weet dus nog niet of deze hetzelfde is als die van de afbeelding; volgens mij zijn de Verfied by Intel modellen anders qua behuizing.

Zoals gezegd krijg ik vandaag de eerste modellen binnen en bedraagt de levertijd zo’n 5 werkdagen (moeten geassembleerd en getest worden

kortom: nog even afwachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, bluetooth zit er al bij in staat er!!
Zit dat er stiekem niet in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:21:
dat dacht ik ook al. van notebookforums:
Try www.laptops4u.nl. They have both HEL-80 versions (VBI and non-VBI).
Grappig, dat was ik ook op Notebookforums :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Weet iemand ook welke software en drivers je erbij krijgt?

[ Voor 10% gewijzigd door RambOe op 04-08-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ramy14 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:35:
Weet iemand ook welke software en drivers je erbij krijgt?
Ja, alle drivers die je nodig hebt, zoals webcam en fingerprint software. Daarnaast zit er ook PowerDVD 5 en Nero bij. Standaard geen XP meegeleverd he, niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Top.jpg

Zo, een review over deze laptop 8-). Op GoT is hij (nog?) niet zo heel populair, in de VS is hij dat wel. De laptop wordt gemaakt door Compal, een voor velen onbekende naam. Desondanks zijn ze toch één van de grootste laptopbouwers ter wereld. Ze maken namelijk meestal laptops voor grote merken.

De laptop die ik heb is de VBI-versie. Dit betekent Verified By Intel, en houdt in dat dat deze laptop eigenlijk in opdracht van Intel is gemaakt. De laptop is verkrijgbaar als barebone, wat inhoudt dat je een kale laptop krijgt zonder de processor, geheugen en harde schijf. Mijn laptop heeft de volgende specificaties:
  • Intel Core Duo T2400 (1,83 GHz)
  • 100GB 7200rpm S-ATA Seagate harde schijf
  • 2x 512MB DDR2 667MHz Dual Channel geheugen
  • nVidia GeForce 7600 Go videokaart
  • Realtek HD Audio on-board geluidskaart
  • 15,4" glossy 1280x800 scherm
  • Interne 1,3mp webcam
  • Fingerprint reader
  • 6-cell accu
Een behoorlijk snelle configuratie dus.

Uiterlijk
De laptop zelf is behoorlijk kaal, er is ook nog nergens een merkje te vinden. Zelf vind ik het uiterlijk prima, hij is niet extreem mooi, maar zeker niet extreem lelijk.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Bovenkant_klein.jpg
De bovenkant is gewoon kaal zilvergrijs met een soort verdieping in het midden. Prima naar mijn mening.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Voorkant_klein.jpg
Aan de voorkant bevindt zich links de SD-poort, rechts daarvan een schakelaartje om WiFi uit of aan te zetten. In het midden zitten nog wat LED-lampjes.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Rechterkant_klein.jpg
Allereerst excuses voor de slechte kwaliteit van deze foto, tegen het zonlicht in fotograferen was niet zo'n slim plan. Enniewees, links zie je de luidspreker-uitgang en microfoon-ingang. Daarnaast zitten twee USB-poorten en de DVD-speler, helemaal rechts zit de VGA-poort.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Achterkant_klein.jpg
En zo gaan we door naar de achterkant. Helemaal links zie je een TV-out poort. Rechts daarvan ziet iets waarvan ik niet weet wat het is. In het midden zit de accu, daarnaast de modempoort, en helemaal aan de rechterkant de aansluiting voor de adapter.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Linkerkant_klein.jpg
Aangekomen bij de linkerkant zien we helemaal links iets waar de coax-ingang voor de TV-kaart had kunnen zitten. Je kon deze laptop namelijk ook met ingebouwde TV-kaart bestellen. Daarnaast zit een uitgang voor de fan, zodat de warme lucht naar buiten kan. Dan hebben we rechts daarvan nog een USB-poort, mini-USB-poort (?) en een normale netwerkingang. Ten slotte zien we nog een PCMCIA en Express-slot voor eventuele uitbreidingen.

Nu nog wat fotootjes om een wat beter idee van het uiterlijk en de grootte te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Adapter_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Vergelijking_muis_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Vergelijking_CD_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Hoogte_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Breedte_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Touchpad_klein.jpg
In het midden zie je hier de fingerprint reader.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Opgestart_klein.jpg

Indruk
De laptop voelt behoorlijk stevig en solide aan. Nergens rare kraakjes of geluidjes. Alleen het toetsenbord is een beetje een heikel euvel. Hij veert namelijk nogal mee met het typen, vooral het gebied rondom de pijltjes-toetsen heeft hier echt last van. Tijdens het typen merk je er dus eigenlijk niks van (ik in ieder geval niet). Verder hebben ze bij Compal nog iets raars besloten, ze hebben namelijk de Fn-knop en Ctrl-knop omgewisseld.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/Fn_Ctrl_klein.jpg
Dit is een beetje wennen, na een paar dagen weet je de Ctrl-knop blindelings te vinden. Alleen in games blijft het een beetje lastig.

De laptop zelf wordt net als alle andere laptops met soortgelijke specificaties aan de onderkant na verloop van tijd behoorlijk warm, het is niet echt aan te raden om deze voor lange tijd op je 'lap' te houden. De temperatuur van de CPU komt nooit boven de 50°C uit. Jammer genoeg is deze 'treshold' niet in te stellen, de CPU-fan gaat nu ongeveer elke minuut voor een paar seconde aan om ervoor te zorgen dat de CPU-temperatuur niet boven de 50°C uitkomt. Niet dat deze fan een enorme herrie maakt, maar het is wel merkbaar. Stiekem wel een beetje vervelend. Maar goed, het voordeel is wel dat de processor altijd goed gekoeld is. Verder wordt de laptop linksonder ook erg warm, je polsen worden er een beetje zweterig van. Volgens mij komt dit omdat de grafische kaart linksonderin zich links onderin bevindt.

De laptop wordt geleverd met prima software voor de fingerprintreader. Hiermee kan je zo'n beetje alles waar een password voor nodig is vervangen door een simpele veeg over de fingerprint reader. Erg handig.

De ingebouwde webcam is ook van goede kwaliteit. Ondanks de niet al te hoge framerate is de kwaliteit van de webcam erg hoog. De beelden zijn scherp en hij presteert goed bij slechte belichting.

Het scherm is een glossy scherm, wat betekent dat er een glasplaat over het scherm heen zit. Dit zorgt ervoor dat het scherm mooie en heldere kleuren heeft. De responstijd van het scherm zit volgens mij rond de 12ms, ik heb nagenoeg geen ghosting kunnen ontkennen. Wel is de verticale kijkhoek niet zo groot, de kleuren worden nogal snel flets. Het scherm is dus uitstekend.

Performance
De performance van dit beestje is erg goed. Hij blinkt wat mij betreft echt uit in snelheid. Multi-tasken ging nog nooit zo soepel dankzij de twee cores, en ook de harde schijf is voor laptop-begrippen is een snelheidsduivel. De videokaart presteert ook perfect, ondanks dat deze standaard wat lager geclockt is dan zijn gebruikelijke kloksnelheid. Om deze beweringen wat kracht bij te zetten heb ik hieronder wat screenshots van benchmarks geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/3D-Mark-03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/3D-Mark-05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/3D-Mark-06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/PC-Mark-05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/HD-Tune.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/HD-SiSoft.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~crapt001/Laptop/T2400_benchmark.jpg
Zoals je ziet moet de processor eigenlijk alleen zijn meerdere in de X2 3800+ erkennen, wat absoluut geen slechte prestatie is.

De accu heb ik niet uitgebreid getest, maar volgens Notebook Hardware Control gaat deze iets langer dan 2 uur mee.

Conclusie
+ Scherp geprijst (Ik heb €1289 voor deze configuratie betaald).
+ Supersnel!
+ Mooi scherm.
+ Niet genoemd in de review, maar de geluidskaart levert prima geluid 8) .
+ Geïntegreerde webcam en fingerprint-reader zijn van uitstekende kwaliteit.
+ Uiterlijk is prima.

- Bouncy toetsenbord
- Fn en Ctrl-knop omgedraaid 8)7
- Fan gaat elke minuut eventjes aan

Sja, mijn conclusie is eigenlijk dat je voor weinig geld een bijna perfecte laptop krijgt :+. Als je een supersnelle laptop zoekt waarmee je ook nog fatsoenlijk wilt kunnen gamen, dan is het in ieder geval een hele serieuze kandidaat tegenover het Asus-geweld. Er zit standaard geen bluetooth op, maar volgens mij kan je het er wel bij bestellen. Het moederbord heeft in ieder geval een plaatsje voor de BT-chip leeggelaten.

Conclusie: een heel erg complete, solide en stevige laptop met geweldige prestaties voor weinig geld. Wat wil je nog meer 8-)?

[ Voor 32% gewijzigd door MarcoC op 07-08-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie en duidelijke review :P Wat ik alleen mis is het puntje over de mobiliteit. Zijn het gewicht en de afmetingen (4cm dik :?) niet storend bij het dagelijks vervoeren in een rugzak?

Edit: Je merkt trouwens wel dat die 7600 underclockt is. De Asus A6T heeft deze ook en die komt toch wat beter uit de benchmarks:

Compal HEL80-02

3DMark2003: 7141
3Dmark2005: 3533
3DMark2006: 1860

Asus A6T

3DMark2003: 8217
3Dmark2005: 3689
3DMark2006: 2211

Is er geen mogelijkheid om die kaart op standaard kloksnelheid te laten lopen? Of zou de koeler dan nóg vaker aanslaan, dus continu aanblijven :P

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Tuurlijk kan je die kaart op z'n standaard kloksnelheid laten draaien. Ik denk niet dat het invloed heeft op de CPU temperatuur, ik had de kaart in 2D-modus naar minimale kloksnelheden undergeclockt en de fan ging zich niet veel anders gedragen. Ik denk dat 'ie voornamelijk undergeclockt is zodat hij minder stroom slurpt.

Het gewicht en de groootte vind ik niet storend, ik heb een sleeve waarin hij makkelijk inpast. Daarnaast past 'ie vervolgens makkelijk in een standaard Eastpak-rugtas. Ik heb hem al een paar keer vervoerd, en die 4cm dikte is echt niet storend, evenals het gewicht. Qua mobiliteit is 'ie prima.

Trouwens, kan je ff de standaard kloksnelheden van de 7600 Go opzoeken? Dan draai ik wel ff op die snelheden 3D Mark 05.

Trouwens, standaard staat 'ie op 350/350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

TMC

Mooie review, heb hem zelf ook en ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:43:
...Trouwens, standaard staat 'ie op 350/350.
Volgens mij draait het geheugen van een stock 7600go op 400 mhz. De snelheid van de core heb ik zo snel nog niet kunnen vinden...Kun je dat trouwens met Everest niet achterhalen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
MarcoC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:12:
[afbeelding]

[afbeelding]
En zo gaan we door naar de achterkant. Helemaal links zie je een TV-out poort. Rechts daarvan ziet iets waarvan ik niet weet wat het is. In het midden zit de accu, daarnaast de modempoort, en helemaal aan de rechterkant de aansluiting voor de adapter.
Dat gaatje waarvan je niet weet wat het is is een gaatje om een Kensington lock in te steken om de laptop ergens aan vast te maken. Een plaatje hiervan:
Afbeeldingslocatie: http://www.tegatech.com.au/reseller/images/lacie-securitylock.jpg
[afbeelding]
Aangekomen bij de linkerkant zien we helemaal links iets waar de coax-ingang voor de TV-kaart had kunnen zitten. Je kon deze laptop namelijk ook met ingebouwde TV-kaart bestellen. Daarnaast zit een uitgang voor de fan, zodat de warme lucht naar buiten kan. Dan hebben we rechts daarvan nog een USB-poort, mini-USB-poort (?) en een normale netwerkingang. Ten slotte zien we nog een PCMCIA en Express-slot voor eventuele uitbreidingen.
Die poort waarvan jij denkt dat het een 'mini-USB' poort is een IEEE 1394 poort (ook wel bekend onder de naam FireWire ;))

Mooie review overigens verder :).

Ik heb eerst een tijd de Compal HEL80 (degene laptops4u in de aanbieding heeft voor 1599,-). Toen zag ik op de site de Asus V1J en die heeft erg vergelijkbare specificaties. Ik zal even de verschillen opnoemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Compal HEL80-01                  Asus V1J
---------------                  --------
Core Duo T2500                   Core Duo T2400
80GB 7200RPM                     100GB 5400RPM
GeForce Go7600                   Mobility Radeon X1600
Matte scherm(?)                  Glossy scherm
                                 µ-DVI
                                 DVD hotswappable (MultiBay)
                                 Cardreader kan ook MiniSD en XD aan
PCMCIA type II + Express Card    Express Card
                                 Docking port
9- cells accu (7200mAh)          8- cells accu (5200mAh)
Geen OS                          Windows XP Pro

Voor de rest zijn ze beiden identiek, dus 1GB geheugen; 15,4" WSXGA+- scherm; webcam 1.3MP; fingerprint reader; bluetooth; WiFi; DVD+-RW; 3x USB; 1x FireWire en noem maar op :).

Ow, er is nog wel één verschil: Ctrl zit op de V1J helemaal links, met Fn er rechts naast.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-08-2006 21:20 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mja maar wat voor moederbord zit er nu in, een Intel neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
W00fer schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:35:
Mja maar wat voor moederbord zit er nu in, een Intel neem ik aan.
Mja, het moederbord zal wel een eigen ontwerp/ van eigen makelij zijn, maar zowel bij de V1J als de HEL80-01 zit er een Intel Mobile 945PM Express chipset opgeplakt, dus dat is ook weer voor beide laptops gelijk.

Om het Centrino Duo logo te mogen voeren moet er ook een Intel- chipset aanwezig zijn en er zijn sowieso weinig Core Duo laptops die een andere chipset gebruiken. Sterker nog, ik kan er zo geen één opnoemen :).

Ooh ja, dit was ik nog vergeten: de Asus heeft wel een andere (niet- gewenste) chip aan boord. De V1J wordt namelijk uitgerust met een TPM- chip :(. Nu maar hopen dat dat ten goede en niet ten kwade wordt gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 07-08-2006 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Japie_17 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:38:
[...]
Dat gaatje waarvan je niet weet wat het is is een gaatje om een Kensington lock in te steken om de laptop ergens aan vast te maken. Een plaatje hiervan:
[afbeelding]

[...]
Die poort waarvan jij denkt dat het een 'mini-USB' poort is een IEEE 1394 poort (ook wel bekend onder de naam FireWire ;))

Mooie review overigens verder :).

Ik heb eerst een tijd de Compal HEL80 (degene laptops4u in de aanbieding heeft voor 1599,-). Toen zag ik op de site de Asus V1J en die heeft erg vergelijkbare specificaties. Ik zal even de verschillen opnoemen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Compal HEL80-01  Asus V1J
---------------  --------
Core Duo T2500   Core Duo T2400
80GB 7200RPM     100GB 5400RPM
GeForce Go7600   Radeon X1600
Matte scherm(?)  Glossy scherm
                 µ-DVI
                 DVD hotswappable (MultiBay)
                 Cardreader kan ook MiniSD en XD aan
PCMCIA type II   Express Card
                 Docking port
9- cells accu    8- cells accu
Geen OS          Windows XP Pro

Voor de rest zijn ze beiden identiek, dus 1GB geheugen; 15,4" WSXGA+- scherm; webcam 1.3MP; fingerprint reader; bluetooth; WiFi; DVD+-RW; 3x USB; 1x FireWire en noem maar op :).

Ow, er is nog wel één verschil: Ctrl zit op de V1J helemaal links, met Fn er rechts naast.
Ah, bedankt voor je aanvullende informatie. De Compal heeft trouwens PCMCIA en Express-card, volgens jouw lijstje heeft 'ie alleen PCMCIA. Ik zou persoonlijk voor de Compal kiezen vanwege de nVidia grafische kaart, de X1600 wil bij sommige laptops nogal eens "grainy" beelden tevoorschijn toveren.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 07-08-2006 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Op 450/373 haal ik 3551 3D Marks in 3D Mark 05.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsander
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heeft iemand nog speciale ervaringen met Linux op deze machine (wat er wel of niet goed werkt, bijvoorbeeld wireless of de fingerprint scanner)?

Hij klinkt echt fantastisch moet ik zeggen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bsander schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 00:29:
Heeft iemand nog speciale ervaringen met Linux op deze machine (wat er wel of niet goed werkt, bijvoorbeeld wireless of de fingerprint scanner)?

Hij klinkt echt fantastisch moet ik zeggen :9~
Ik draai zelf linux en vond dit notebook ook al erg aantrekkelijk en ben ook van plan dit notebook te bestellen, alleen schijnt de LAN aansluiting nogal problematisch te kunnen zijn in linux (er is namelijk geen standaard kernel driver voor) en de driver van de Realtek website schijnt problemen te geven met compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb geen ervaringen met Linux eerlijk gezegd, dus ik moet jullie het antwoord schuldig blijven. Is een live-CD'tje testen genoeg voor jullie? Dat zou ik eventueel wel kunnen doen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 01:18:
Ik heb geen ervaringen met Linux eerlijk gezegd, dus ik moet jullie het antwoord schuldig blijven. Is een live-CD'tje testen genoeg voor jullie? Dat zou ik eventueel wel kunnen doen :P .
Als je er een gentoo LiveCD in zou willen doen en kijken of je standaard een internet verbinding krijgt via de LAN aansluiting door eventjes te pingen naar www.google.com ofzo en eens lspci zou willen draaien en die resultaten met ons wil delengraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Is Ubuntu niet goed? Die heb ik nog liggen :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 01:54:
Is Ubuntu niet goed? Die heb ik nog liggen :$ .
Dat vind ik ook prima, ik gebruik zelf alleen gentoo, dus vandaar dat ik naar gentoo vroeg :) aangezien die mij het meeste interesseert kwa compatabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik kon Ubuntu niet vinden, dus ik heb Gentoo geprobeerd. Werkte niet, Firefox kon geen pagina vinden. Dus ik neem aan dat de netwerkverbinding niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsander
  • Niet online
MarcoC schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 03:05:
Ik kon Ubuntu niet vinden, dus ik heb Gentoo geprobeerd. Werkte niet, Firefox kon geen pagina vinden. Dus ik neem aan dat de netwerkverbinding niet werkte.
Van (K)Ubuntu kan je geweoon de (standaard) desktop cd downloaden, dat is een livecd die daarna ook installatiemogelijkheden biedt. Maar de kans zal wel klein zijn dat het daarmee opeens wel werkt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bsander schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 07:34:
[...]

Van (K)Ubuntu kan je geweoon de (standaard) desktop cd downloaden, dat is een livecd die daarna ook installatiemogelijkheden biedt. Maar de kans zal wel klein zijn dat het daarmee opeens wel werkt ;(
De RTL8168 chipset is ook nog relatief nieuw en daarom ook nog niet goed ondersteund. Ik denk dat als je een paar maandjes wacht dat de Realtek RTL8168 out of the box zal werken net zoals andere Realtek chipsets (bijvoorbeeld de RTL8139 en de RTP8169 deze werken beide uitstekend onder linux). Een andere oplossing is kan natuurlijk ook een goedkoop LAN PCMCIA kaartje zijn.

BTW de WLAN chipset is wel goed ondersteund, maar daar ook moet je aparte drivers voor downloaden.

offtopic:
Ik ben zelf ook al op zoek naar ene alternatief en ik denk zelf dat voor deze prijsklasse de Dell Inspiron 9400 (met een Geforce 7900 Go GS) een goed alternatief is. Deze is er al voor 142,81 euro (dat is incl btw). Ik wacht alleen daar dus ook nog even de reactie af wat voor LAN chipset dit notebook heeft.

EDIT: Net even op de Gentoo forums gezocht, en zover ik kan zien maakt de dell inspiron 9400 gebruik van de Broadcom 4400 chipset welke in recente kernels ondersteund is, dit notebook lijkt dus mijn keuze te gaan worden tenzij er voor die Realtek RTL8168 binnen een paar weken goede kernel ondersteuning komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2006 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Eh, jouw offtopic-gedeelte is weinig offtopic hoor ;). Anyway, je kunt de Inspiron 9400 niet echt vergelijken met de Compal, de Dell is meer een desktopvervanger terwijl de Compal een wat mobielere krachtpatser is.

• bsander
  • Niet online
Okay, maar is 't LAN het enige dat niet ideaal functioneert onder LInux? Als dat later wel in de kernel komt of het compilen van die driver lukt gewoon (ik las ergens dat er een spelfout in zat die je kan veranderen) dan hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Ik ben wel benieuwd naar die fingerprintscanner onder linux, en natuurlijk wireless :)

Verwijderd

http://forum.notebookrevi...thread.php?t=60006&page=8

Daar staat dat de fingerprint scanner en de webcam zouden moeten werken, athans de Ubuntu Device Manager herkent ze (wil natuurlijk nog niet zeggen dat er drivers voor zijn :P )

Wireless op dit notebook zou gewoon goed moeten werken, maar helaas niet out of the box. Hiervoor zul je de IPW3945 drivers voor moeten downloaden welke verkrijgbaar zijn op http://ipw3945.sourceforge.net/.

BTW: Waarschuwing voor de mensen tegen TCG/TCPA zijn, op dit notebook zit namelijk een TPM 1.2 Module: TPM1.2 Infineon SLB9635T1.2

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2006 10:37 ]

• Jaap-Jan
MarcoC schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:50:
Eh, jouw offtopic-gedeelte is weinig offtopic hoor ;). Anyway, je kunt de Inspiron 9400 niet echt vergelijken met de Compal, de Dell is meer een desktopvervanger terwijl de Compal een wat mobielere krachtpatser is.
Ik snap ook niet hoe sommige mensen deze laptop kunnen vergelijken met de 9400, ik zou eerder de 6400 verwachten, omdat die hetzelfde scherm heeft :).

• MarcoC
Japie_17 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:04:
[...]

Ik snap ook niet hoe sommige mensen deze laptop kunnen vergelijken met de 9400, ik zou eerder de 6400 verwachten, omdat die hetzelfde scherm heeft :).
En de vergelijking met de 6400 wint de Compal qua specs iig hands down :P.

• Jaap-Jan
MarcoC schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:11:
[...]

En de vergelijking met de 6400 wint de Compal qua specs iig hands down :P.
Ik zat eerst te bedenken wat je precies bedoelde, maar ik geloof dat ik hem door begin te krijgen :P.

Als ik zo even denk dan heeft de Compal een beter beeldscherm (minder lichtlekkage en kijkhoeken), een betere videokaart en als extra's een webcam en fingerprintscanner. Voor de rest kun je zowel de Dell als de Compal helemaal hetzelfde configureren, voor zover ik kan zien.

• MarcoC
Mwoah, ook de Compal heeft een niet al te grote verticale kijkhoek en wat lichtlekkage hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Weet er iemand wat nu precies de EXACTE verschillen zijn tussen de VBI en non-VBI versie die ze verkopen bij laptops4u.nl? Zoals ik het versta is de 1280x800 versie de VBI en de 1680x1050 versie de non-VBI, maar wat zijn nou de andere verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
de non-vbi heeft extra media knoppen, een kopere rand rond het toetsenbord, alluminium touchpad en alluminium op de achterkant en rond het toetsenbord. verder zijn er geen verschillen geloof ik. ik heb verder ook geen idee of dat alluminium de non vbi steviger maakt. denk dat het weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsander
  • Niet online
Ik twijfel heel erg tussen deze jongen en de Sony Vaio FE21m. Die vaio is volgens de pricewatch voor ~1450 te koop, en ik kan bij laptops4u de HEL80 samenstellen voor ongeveer hetzelfde bedrag met:
• 1.83 of 2.0 Ghz Processor
• 100GB 5400rpm Harde schijf
• Geen OS
• 1x1024 MB DDR2 533 Mhz RAM
• Wireless
• Bluetooth

Dan komt 't er op neer dat de HEL een hogere resolutie heeft, een snellere maar kleinere HD, een betere processor (en de fingerprint scanner), en de Vaio dus een grotere/tragere HD, een beter kwaliteit scherm (2 lampen) maar met lagere resolutie, Windows XP MCE en overall een botergeil uiterlijk. Ik ben van plan er Linux op te draaien dus dat OS maakt me niet zo heel veel uit.

Ik heb op zich niet heel speciale eisen, wil gewoon een relaxte laptop waar ik een tijd mee vooruit kan (heb m'n vorige op budget gekocht en heb daar toch een beetje spijt van dus wil nu vooral niet te zuinig doen, maar 't moet niet uit de klauwen lopen natuurlijk). Wil eigenlijk vooral XGL (en eventueel Vista) makkelijk kunnen draaien en simpele 3d simulatieprogramma's of simpele games soepel laten lopen.

Als iemand mij nog van enig advies kan voorzien ben ik daar zeer dankbaar voor :)

[ Voor 25% gewijzigd door bsander op 14-08-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Thanks Pred87... Ik ga dan toch nog eens laptops4u bellen om het verschil in garantiebeleid tussen de 2 te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hier meer over weet Uterror, ga je het hier eens posten aub?

Ik zit namelijk met dezelfde vraag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Net ff gebeld, de verkoper zei dat hij nog niet echt veel kon zeggen over het VBI garantiebeleid, omdat dit nog maar zeer recente modellen zijn... Ik had ook een zeer slechte telefoonverbinding, ik kon amper 1/3de van de woorden begrijpen. Dus als iemand anders zin heeft om het na te checken?

Denk dat ik toch maar voor de zekerheid de non-VBI aanbieding ga kopen. Hij zier er nog wat gelikter uit, en komt met een 9-cell batterij. Ik zou dan wel moeten de 2x512Mb verkopen en 2x1024Mb kopen, maar dat is nu niet echt problematisch te noemen... Hij komt "maar" met de T2300, maar wie weet kan ik later wel een mooie Core 2 Duo op de kop tikken.

[ Voor 12% gewijzigd door UTerror op 14-08-2006 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt :D

Domme vraag waarschijnlijk , maar hoe kan je eigenlijk zien of het wel degelijk VBI is, (want ik zie precies nergens non-VBI staan :s)?

Ik ben vooral geïnteresseerd in die van 1325€ met 2048 RAM en T2500 aan boord, maar die is dus blijkbaar VBI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
UTerror schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:16:
Net ff gebeld, de verkoper zei dat hij nog niet echt veel kon zeggen over het VBI garantiebeleid, omdat dit nog maar zeer recente modellen zijn... Ik had ook een zeer slechte telefoonverbinding, ik kon amper 1/3de van de woorden begrijpen. Dus als iemand anders zin heeft om het na te checken?

Denk dat ik toch maar voor de zekerheid de non-VBI aanbieding ga kopen. Hij zier er nog wat gelikter uit, en komt met een 9-cell batterij. Ik zou dan wel moeten de 2x512Mb verkopen en 2x1024Mb kopen, maar dat is nu niet echt problematisch te noemen... Hij komt "maar" met de T2300, maar wie weet kan ik later wel een mooie Core 2 Duo op de kop tikken.
9-cell batterij steekt wel uit he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op zepto.nl kan je ook de hel80 bestellen, die heet daar Znote 2425W. Enkele dagen geleden was deze ook al te bestellen met core 2 duo, maar dat is er ondertussen alweer afgehaald (nogal vreemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:50:
Domme vraag waarschijnlijk , maar hoe kan je eigenlijk zien of het wel degelijk VBI is, (want ik zie precies nergens non-VBI staan :s)?

Ik ben vooral geïnteresseerd in die van 1325€ met 2048 RAM en T2500 aan boord, maar die is dus blijkbaar VBI?
Dat is een VBI, idd. De VBI-versie heeft dus niet de koperen rand rond het keyboard, en op enkele plekken ook plastic ipv aluminium bij de non-VBI.

Bij laptops4u is het vrij simpel geloof ik... Die met het Glossy scherm is de VBI en die met het Matte is de non-VBI.
MarcoC schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:57:
[...]

9-cell batterij steekt wel uit he.
Denk dat de extra gebruikstijd die ik daardoor krijg me wel overtuigt :)
Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 16:16:
op zepto.nl kan je ook de hel80 bestellen, die heet daar Znote 2425W. Enkele dagen geleden was deze ook al te bestellen met core 2 duo, maar dat is er ondertussen alweer afgehaald (nogal vreemd).
Wel prijzig bij Zepto vind ik. Moesten ze één of andere aanbieding doen zou ik wel direct bij hen aankopen, heb er al zeer veel positieve dingen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die met koperen rand om toetsenbord+ maatte scherm, dus dat klopt al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
Klopt toch wel? De Non-VBI heeft idd de koperen rand en Matte scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsander
  • Niet online
bsander schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:38:
Ik twijfel heel erg tussen deze jongen en de Sony Vaio FE21m. Die vaio is volgens de pricewatch voor ~1450 te koop, en ik kan bij laptops4u de HEL80 samenstellen voor ongeveer hetzelfde bedrag met:
• 1.83 of 2.0 Ghz Processor
• 100GB 5400rpm Harde schijf
• Geen OS
• 1x1024 MB DDR2 533 Mhz RAM
• Wireless
• Bluetooth

Dan komt 't er op neer dat de HEL een hogere resolutie heeft, een snellere maar kleinere HD, een betere processor (en de fingerprint scanner), en de Vaio dus een grotere/tragere HD, een beter kwaliteit scherm (2 lampen) maar met lagere resolutie, Windows XP MCE en overall een botergeil uiterlijk. Ik ben van plan er Linux op te draaien dus dat OS maakt me niet zo heel veel uit.

Ik heb op zich niet heel speciale eisen, wil gewoon een relaxte laptop waar ik een tijd mee vooruit kan (heb m'n vorige op budget gekocht en heb daar toch een beetje spijt van dus wil nu vooral niet te zuinig doen, maar 't moet niet uit de klauwen lopen natuurlijk). Wil eigenlijk vooral XGL (en eventueel Vista) makkelijk kunnen draaien en simpele 3d simulatieprogramma's of simpele games soepel laten lopen.

Als iemand mij nog van enig advies kan voorzien ben ik daar zeer dankbaar voor :)
Iemand? Mijn huidige laptop is net zwaar gefuckt dus dit is een beetje in een stroomversnelling gekomen :{ Een paar meningen zijn heel welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTerror
bsander schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Iemand? Mijn huidige laptop is net zwaar gefuckt dus dit is een beetje in een stroomversnelling gekomen :{ Een paar meningen zijn heel welkom!
Denk niet wat wij je daarbij kunnen helpen. Je hebt de pro's en con's al goed afgewogen en nu moet je gewoon zelf de knoop doorhakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Gewoon voor die Compal gaan! Sony Vaio's zijn lekkere laptops (heb zelf een), maar er loopt vaak wat fout bij de herinstallatie van een OS. Paar bestanden etc die niet te downloaden zijn bij sony zelf, waardoor de kleuren flets zijn etc. Heb zelf altijd de pre-geinstalleerde windows versie gebruikt; maar heb dit al op vele forums gelezen.

Dus als je later Vista wil draaien, zal je wellicht hiermee problemen krijgen. Ik zou de Compal nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

TMC

bsander schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:30:
[...]

Ligt er echt aan wat je gaat doen. Het verschil in scherm en design ga je zeker merken, maar het verschil in snelheid ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsander
  • Niet online
0X55AA schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 15:15:
Dus als je later Vista wil draaien, zal je wellicht hiermee problemen krijgen. Ik zou de Compal nemen.
Ik ga 99% voor Linux en van wat ik heb gezien is elke component van de VAIO goed ondersteund. Ik las hierboven dat de LAN van de Compal nog wel problemen kan geven. Maar in principe hoor ik in Linux geen drivers van de sony site te hoeven halen.. Vista wil ik eigenlijk gewoon even draaien om te zien wat ik mis en om eventuele windows-only programma's te kunnen runnen, maar als 't echt problemen geeft kan dat ook op XP.

Ik neig eigenlijk steeds sterker naar de sony omdat ie zo mooi is en ik toch meestal niet zo processorintensief bezig ben (veel browsen, af en toe filmpje kijken, etc). Ik heb nu een Celeron M 1.3Ghz en daar kan ik veel me doen wat ik wil, dus met die T2300 moet ik toch een eind kunnen komen denk ik.. Bovendien spreekt de grote harde schijf me meer aan dan een grotere resolutie aangezien er op termijn (als ik weer geld heb) misschien toch wel een extern scherm bijkomt..

Maar bedankt voor de input, al is 't maar dat ik niks over het hoofd heb gezien bij de afweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat de FE21M een 4200rpm 160GB harde schijf heeft? En volgens mij zit er 2x512mb ram in ipv 1x1024mb ram, das op zich ook niet handig wanneer je eventueel uit wilt breiden later.

Ik zelf wacht overigens tot er een Vaio met core 2 duo op de markt komt. Een T7200 met een 7200rpm schijf en een geforce 7600 of ati x1600 erin voor een prijs van rond de 1600 zou perfect zijn :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 17:54 ]

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste