Een stukje basiskennis CATV:
Signaal kan binnenkomen op 2 plaatsen in het huis:
- De woonkamer
- De gang/meterkast
- (Elders kan ook, maar komt érg weinig voor)
Het signaal hoort hier binnen te komen zo rond de 63 dBµV = 3 dBmV. Vanuit hier kun je gaan rekenen.
Als het signaal in de huiskamer van goede kwaliteit is, dan komt het signaal goed je huis binnen, eventuele storingen zijn dan in 99% van de gevallen te wijten aan de binnenshuisinstallatie (jawel, ik werk bij een kabelbedrijf
Een kabel waar ik persoonlijk erg goeie ervaringen mee heb is de Hirschmann Koka 799 Digital (welke ik als hobby-schotelaar gebruik voor schotel-ontvangst ipv CATV-ontvangst. Deze kabel heeft op 230 MHz een demping van 7.9 dB/meter en is hierin dus beter dan 'standaard' coax-12 kabels. Tevens is deze kabel goed in de afscherming tegen digitenne-signalen)
Een goede splitter is in ieder geval volledig van metaal en niet zoals het 'driehoekje' wat je in het begin aan ons liet zien, deze zijn namelijk vaak érg storingsgevoelig. Tevens kun je het best, waar mogelijk, gebruik maken van F-connectoren.
* Een goede 2-weg splitter heeft een demping van ongeveer 3,5 dB.
* Een kabel (zoals boven genoemd) geeft een verlies van ongeveer (makkelijk rekenen) 1 dB/10 meter. (hogere freq = hogere demping, lagere freq = lagere demping)
* Een connectorverbinding kan tot 1 dB verlies geven.
Uiteindelijk zal je televisie het beste signaal geven wanneer je rond de 63 dBµV uitkomt, houdt hier dan ook rekening mee.
Sterker signaal kán meer storingen veroorzaken dan problemen oplossen!
Stukje waarmee je rekening kunt houden wat ik geschreven heb op een ander forum:
Op een goeie versterker (of in de handleiding daarbij) hoort te staan:
- Wat zijn max. inkomend signaal is
- Wat zijn max. uitgaande signaal is
- Wat zijn nominale versterking is (indien regelbaar)
- Wat zijn totale versterking is
Er zijn versterkers in de handel die een vaste versterking hebben. Dit kan bijv. 4 8 of 20 dB zijn. Voorbeeld situatie die ik in de praktijk al eens ben tegengekomen:
- Je inkomende signaal al 67 dBµV is
- Je versterker is niet regelbaar
- Versterkt met 16 dB
- Heeft een maximum uitgang van 78 dBµV
(inkomende signaal is in dit geval gemeten met een eurodocsis kabelmodem, welke het inkomende signaal op +7 dBmV aan het meten was)
67 dBµV + 16 dB = 83 dBµV, meer dan het maximum van 78 dBµV. De resterende 5 dB zorgt voor vervorming en dus signaalkwaliteitsverlies.
Om deze versterker alsnog te kunnen gebruiken zul je het ingangssignaal met minimaal 5 dB moeten verzwakken. Liefst 8 dB, als je rekening houdt met signaalschommelingen van +/- 3 dB.
Daarnaast is voor veel apparatuur het aanbevolen ingangssignaalsterkte ongeveer 63 dBµV. Het inkomend signaal dusdanig versterken is dan ook niet nodig, behalve als je binnenshuis zo'n 70 meter C-12 kabel hebt liggen. (= 8,4 dB verlies op 224 MHz). In dergelijke gevallen is trouwens een equalized versterker nodig (waarmee de signaal versterking per frequentiegebied regelbaar is)