[Villapark]voorzien van internet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Wat mag de investering uiteindelijk zijn? Je gaf al aan dat eea niet te duur moet wezen, maar aan de ander kant heeft betrouwbaarheid/beschikbaarheid wel de hoogste voorkeur. Dat botst een beetje in mijn opinie.

Een investering van 30K in hw lijkt wellicht al veel, maar wanneer je dat omrekent naar kosten per huis (150) met 'afschrijving' in een jaar kom je op 200 per huis uit (eea is hier al eerder geschetst). Lijkt me dat je je investerings horizon moet uitbreiden naar zeker drie jaar. Daarnaast zul je ook de te verwachten onderhouds en operatie kosten moeten meenemen voor de zelfde periode. Je gaat een nieuwe dienst aanbieden, is de nodige know-how aanwezig binnen de bestaande organisatie? Je hebt je oog in eerste instantie laten vallen op een merk waarvan je nog niet eens de juiste specs kunt vinden (omdat ze die niet aanbieden?). Daarnaast stel je je vraag op een zodanige manier waaruit blijkt dat je niet genoeg kennis hebt om dit op dit moment zelfstandig uit te werken. Ook al is de investering 'slechts' 30k, wil je je de verantwoordelijkheid voor dit project op je hals halen?

Er zijn in deze teveel gegevens die ontbreken en hoewel goed bedoeld de meeste adviezen hier gegeven in dit forum, zullen weinig kunnen bijdragen tot je beslissing. Niemand weet de exacte situatie en zal voornamelijk reageren vanuit eigen ervaring (oa mbt tot kennis van bepaalde hw of eventueel een soort gelijke situatie).

Begrijp me niet verkeerd, het project ziet er absoluut zeer interessant uit en ik denk dat velen hier (mij incluus) iets dergelijks zouden willen opzetten. Ik hoop gewoon dat je het juiste voorstel kan indienen (dat uitgevoerd gaat worden). Vind daarnaast dat een dergelijk topic beter tot z'n recht zou komen in pns, het gaat hier niet over je thuisnetwerkje..

Om ontopic te blijven:

Ik zou alsnog bekijken of wifi je niet geeft wat je nodig hebt. Denk dat je een redelijk goedkope trail kunt uitvoeren voor een paar huisjes met goede hardware (cisco). Mocht dat niet voldoen of niet schaalbaar te zijn op die locatie, dan zou ik glas overwegen naar de verdeelpunten en utp naar de huisjes. 30K ga je niet halen, vermoedelijk is 't veel meer. Echter glas biedt je ook wel weer meer mogelijkheden voor de komende 10 jaar.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wimo. schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:26:
[.....]Ik snap dat het voor mensen gemakkelijk is om via de buren te internetten .. maar dit ga ik vrij simpel afvangen met een proxy / user password. Op die manier kun je wel via de buren op het netwerk maar toch niet internetten. Er komt ook een soort centraal intranet waar iedereen vrij op mag.
Ik begrijp dat je 1 plat netwerk wilt gaan maken. Hoe ga je voorkomen dat de mensen elkaars shares gaan benaderen?

Je zul per ip adres cq per aansluiting moeten gaan routeren, filteren en misschien zelfs rate-limiten, net zoals een ISP dat doet. Zodat de gebruikers wel naar Internet kunnen maar niet bij elkaar kunnen komen.

Zorgt die DSLAM daarvoor?

[ Voor 10% gewijzigd door joopv op 10-06-2006 21:03 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:06

TheVMaster

Moderator WOS
joopv schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:56:
[...]

Ik begrijp dat je 1 plat netwerk wilt gaan maken. Hoe ga je voorkomen dat de mensen elkaars shares gaan benaderen?

Je zul per ip adres cq per aansluiting moeten gaan routeren, filteren en misschien zelfs rate-limiten, net zoals een ISP dat doet. Zodat de gebruikers wel naar Internet kunnen maar niet bij elkaar kunnen komen.

Ik weet niet of je dat wilt voorkomen. Is ook beetje eigen verantwoordelijkheid van de bewoners toch? :)

Je zou natuurlijk ook in elk huis een routertje neer kunnen zetten...om het af te vangen.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

* John_Glenn krijgt een idee: als je er *echt* wat aan wil gaan verdienen, bied je die mensen allemaal managed PCs aan, waarop jij dus alle admin-zaken doet... luxe-villaparkbewoners houden vast niet van het updatewerk aan hun antiviruszooi... :P

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dat is op zich een prima idee van John_Glenn, het enige probleem wat je hebt is verspreiding van updates enzo. En mensen moeten ook hun eigen computers kunnen blijven gebruiken.

Misschien is het aanbieden van managed laptops een beter idee? (Branded natuurlijk, om diefstal te voorkomen)

We are shaping the future

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:06

TheVMaster

Moderator WOS
Alex schreef op zondag 11 juni 2006 @ 18:02:
Dat is op zich een prima idee van John_Glenn, het enige probleem wat je hebt is verspreiding van updates enzo. En mensen moeten ook hun eigen computers kunnen blijven gebruiken.

Misschien is het aanbieden van managed laptops een beter idee? (Branded natuurlijk, om diefstal te voorkomen)
Dit zou je toch dmv SUS/WUS kunnen doen? Enneh..maak ze gewoon local admin zodat ze wel alles kunnen doen op hun pc/laptop. en als hij gespoeld moet worden gewoon ff RIS er overheen ;)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

EUh... ik wil niet vervelend doen hoor... maar iig lijkt mij de beste oplossging die DSLAM.
Dat gat zeker wel goed werken.
Alleen zit je met de shit dat dus iedereen thuis een wifi routertje heb hangen. Heb je alsnog je hele park gedekt :)

Tevens (waar ik dus niet vervelend over wou gaan doen ;) ). Je internetverbinding wou je dan nog wel opschroeven naar 6 mbit.... op 150 aansluitingen...
Vergeet niet dat er vast wel van die zaken lozers tussen zullen zitten die flink aan de verbinding gaan trekken.... ik denk niet dat je met 6 mbit klaar bent....

Verder leuk project.. zal het zeker in de gaten houden :)
Misschien kwa DSLAM nog een tipje.. UTStarcom.. goeie meuk :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ik vermoed dat je strax door al die wireless routers ook al een aardig dekkend wireless netwerk als bonus krijgt 8)

Je oplossing op basis van DSLAM is in ieder geval aardig professioneel. Ze hebben niet per huisje een aderpaar vrij, zodat je splitterproblemen nog zou kunnen vermijden ?

Mag ik vragen wat je van plan bent als internetaccess ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
[...]

Ik neem aan dat hij dat soort dingen gaat doen via de uplink router.
Elkaars shares benaderen voorkom je al vrij aardig door die wireless routers, als NAT maar aan staat.

Zo blijf jij nu waarschijnlijk ook uit de shares van je buren over het 'echte grote internet' ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
RammY schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:41:
Vergeet niet dat er vast wel van die zaken lozers tussen zullen zitten
Laten we zeggen dat zij het al in zoverre gemaakt hebben dat ze zich en een villa in Frankrijk, en het laten installeren van internet kunnen veroorloven. Dat terwijl jij hier aan het posten bent.

Moraal : Het zijn mensen, net als jij en ik. Dan zou je er ook wat normaler over kunnen praten / typen.

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 13-06-2006 07:33 ]

Abort, Retry, Quake ???

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:29
ChaserBoZ_ schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:52:
[...]

Elkaars shares benaderen voorkom je al vrij aardig door die wireless routers, als NAT maar aan staat.

Zo blijf jij nu waarschijnlijk ook uit de shares van je buren over het 'echte grote internet' ;)
Dat word gewoon bij de router van je ISP tegengehouden hoor, daar zorgt je wireless router niet voor. Zou mooi zijn als ik zonder NAT wel alle shares zou kunnen benaderen. (Kon vroeger afaik wel in bij @home bij alle mensen op dezelfde wijkkast door wat routes toe te voegen.)

[ Voor 7% gewijzigd door IcE_364 op 13-06-2006 13:52 ]

Verwijderd

RammY schreef op maandag 12 juni 2006 @ 11:41:
Tevens (waar ik dus niet vervelend over wou gaan doen ;) ). Je internetverbinding wou je dan nog wel opschroeven naar 6 mbit.... op 150 aansluitingen...
Vergeet niet dat er vast wel van die zaken lozers tussen zullen zitten die flink aan de verbinding gaan trekken.... ik denk niet dat je met 6 mbit klaar bent....
ik ben ook voorstander van het dsl systeem.
Hier in het studentenhuis heb je 150 aansluitpunten op 10mbit/s. (een netwerk met hubs dan nog!) Hiermee wil k zeggen dat dit met gemak haalbaar is. 'T staat me voor dat je niet op verlof gaat om 8u van de dag achter je pc te lummelen (tenzij op een regendag) en dat de vakantiehuisbewoners niet zo'n zware internetgebruikers zijn (hetgeen bij studenten wel es vaker anders is)

Zorg vooral dat je een goed load-balancing systeem hebt . Een systeem met een intranet met loginpagina om op internet te kunnen is voor mij een goeie aanpak.

• joopv
  • Niet online
ChaserBoZ_ schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:52:
[...]

Nee, ik blijf uit de shares omdat je ISP er voor zorgt dat broadcasts gefilterd worden, omdat je niet op 1 broadcast domain zit, en omdat de bekende microsoft poorten geblokkeerd worden. Er wordt niet geNAT door de ISP.

Ik was enkele maanden geleden in een zakenhotel waar men een wireless internet oplossing had. Die oplossing was aangekocht van een andere partij en werkt als volgt:

De wifi was volledig open en onbeveiligd, je kreeg een IP adres en toegang tot een klein intranetje van het hotel en de wifi leverancier. Voor toegang tot het echte internet moest je je creditcard trekken en enkele (tientallen) euro's neertellen voor een toegangscode. Daarna had je voor X tijd toegang tot internet en kon je doen wat je ook maar wilde.

Ik had niet zo'n vreselijke behoefte aan internet toegang (zat er op eigen kosten ;) ) en beperkte mezelf tot het verkennen van wat er op het intranetje te doen was. En ik was stomverbaasd toen ik in de ms netwerkomgeving zag dat je op 1 plat netwerk (1 broadcast domein) zat met alle andere hotelgasten die hun laptop aan hadden staan en die al dan niet automatisch een wireless associatie hadden. Ik zag 6 (!) laptops van andere gasten waarvan er minstens 2 een open share hadden.

Zoiets moet m.i. gewoon niet kunnen als je een dienst aanbiedt aan het 'grote publiek'. Dat wil ik de TS meegeven.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

aZuL2001 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:53:
[...]

Laten we zeggen dat zij het al in zoverre gemaakt hebben dat ze zich en een villa in Frankrijk, en het laten installeren van internet kunnen veroorloven. Dat terwijl jij hier aan het posten bent.

Moraal : Het zijn mensen, net als jij en ik. Dan zou je er ook wat normaler over kunnen praten / typen.
Ik bedoelde ook niet dat die lui lozers zijn ;) maar dat die mensen gewoon veel gebruik maken van het internet om "thuiswerken" (In Frankrijk? :P ) mogelijk te maken... snaps?
Dus een mooie internetpijp lijkt me wel een vereiste...

Deze advertentieplaats is te huur!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 17:11

M14

FouT schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:28:
*zwaait naar wim! :+ Ben je er inmiddels al uit wat je wilt gaan doen?

de DSL optie lijkt mij het beste, lijkt mij het enige betaalbare professionele alternatief. t trekken va nieuwe kabels zal idd een klein fortuin gaan kosten aan manuren, nog meer als het aansluiten van wat splitters/modems
* M14 zwaait naar Fout en StevieAfbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bye.gif.

Wanneer ga je naar Frankrijk om het eea te testen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker omdat het geen zaken hotel is moet je het als service aanbieden gratis dus en heel erg duidelijk zijn in de gevaren en beperkingen. Op deze manier houd je de kosten beperkt en is iedereen blij. Want als je gratis ergens gebruik maakt van een wifi verbinding zal je niet gauw horen klagen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Mischien moet topicstarter toch eens kijken op www.mikrotik.com en forum.mikrotik.com dit is "profesioneel" wireless op ISP nivo. En er zijn meerdere dorpen die op deze manier wireless hebben. Ook kan de software aan rate-limit en dat soort dingen doen. En het is niet eens zo gek duur . . .

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Sorry dat ik dit topic een kick geef, maar ik heb een bedrijf gevonden dat Wifi aanlegt... bij parken. www.wifisite.com, misschien iets voor TS?

We are shaping the future

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

WiFi zou ik eigenlijk mijden als de pest. Maar als je een DSL oplossing biedt (op zich ideaal) kun je 't ook anders doen: je verkoopt gewoon DSL-abonnementen. Standaard geef je daar een normale router bij, en tegen bijbetaling een met wireless. (Je wilt niet dat elk huis voorzien is van wireless aangezien dat elkaar stoort als de pest vanwege die overlap.) Je speelt dus eigenlijk zelf voor KPN. Of France Telecom dus in jouw geval. Als je dan ook nog een fatsoenlijke internetverbinding regelt met een sloot bandbreedte (6mbit is niet genoeg voor 150 huizen) en genoeg IP-adressen (/24 is vrij simpel te regelen voor dit soort dingen) kun je gewoon een volledige internetaansluiting aanbieden zoals men die thuis ook krijgt.

Ik weet niet hoe ver je al bent dus mischien ben ik wat laat, maar goed :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Een ding wil ik de TS wel vragen:
* zijn alle lijnen de zelfde Annex (A/B)
* Weet je zeker dat die DSLAM splitters heeft ingebouwd? doorgaans is een DSLAM alleen maar DSL signaal maken en word het DSL + telefoon signaal door een splitter rack op je lijn gezet.

• M14

M14

Wim heeft mij het eea van die apparatuur laten zien. Zoals het er uit zag heb je per master / slave 24 aansluitingen waar telefoonlijnen op binnen komen en 24 aansluitingen met telefoon + DSL naar de eindgebruiker.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 22:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Zo, Wimo, nu zijn we drie jaar verder. Ik ben toch wel benieuwd naar wat je nu uiteindelijk hebt geimplementeerd.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Joen
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. En ook vooral hoe die implementatie verlopen is: was het moeilijk, liep je tegen problemen aan, etc.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. En hoe future-proof het gebleken is. DSL is in la France redelijk op z'n retour ivm zeer grootschalige fiber-uitrol. Te zien aan de beschrijving is dit niet een tokkie-park maar een plek waar mensen flink geld betalen en hoge verwachtingen hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• M14

M14

Ik kan jullie uit zeer betrouwbare bronnen vertellen dat het project hard heeft gefaald ;).

Of beter gezegt, hij heeft er vanaf gezien omdat het teveel risico's + onderhoud met zich mee bracht :+.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52

LauPro

Prof Mierenneuke®

M14 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 01:55:
Of beter gezegt, hij heeft er vanaf gezien omdat het teveel risico's + onderhoud met zich mee bracht :+.
Toch wel jammer, want als ik het zo hoorde kan je er toch wel een leuke boterham uit halen met een paar uurtjes per week werk. Als je uitgaat van 20 euro per huis (wat redelijk marktconform is!) dan kan je met de eerder neergelegde begroting toch wel 1000-1500 euro per maand er aan overhouden voor maximaal halve dag per week werk, heb je het over 200-500 euro per uur (+storingsdienst), daar doe ik het wel voor hor ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zijn er inmiddels niet betere oplossingen beschikbaar? Bedoel, de techniek heeft in die 3 jaar ook niet bepaald stilgezeten :)

Wellicht dat Wireless via de N-band (5GHz) nu wel een optie zou zijn? Of zijn die bomen in 3 jaar tijd dermate dik geworden dat ze ook de 5GHz band absorberen? ;)

https://discord.com/invite/tweakers

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bomen hebben inderdaad wel de eigenschap dat ze steeds dikker worden. En dat ze bladeren verliezen in de herfst en weer terug krijgen in de lente. Daar wordt je echt niet vrolijk van met een Wireless netwerk.

De powerlineadapters zijn nu wat verder en het zou een alternatief kunnen zijn (zit je wel met groepen, maar er is vast wel iets te doen op de plaatsen waar 4 huisjes samenkomen). Al is 150 huisjes wel erg veel omdat bij Powerlineadapters volgens een soort hub principe werken en er weinig bandbreedte overblijft als 100 huisjes tegelijk gaan internetten.

Voor glasvezel zijn 150 huisjes weer te weinig om zo'n investering te doen. Je moet toch converters hebben naar UTP uiteindelijk, dus je kan net zo goed dan meteen alles met UTP oplossen. Ook met snelheid kan UTP nog goed mee. In een vakantiepark heb je niet eens 100 Mbit per huisje nodig, die mensen zijn op vakantie en zijn al blij als ze hun mail kunnen checken.

Maar de TS is niet meer op zoek, misschien een beetje zonde hier heel lang over te discussieren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 29-07-2009 06:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Jongeheer,

Misschien is het geen slecht idee om een professioneel bedrijf te raadplegen voor dergelijke problemen. Je zit met een vrij grote groep van gebruikers die allemaal geïrriteerd zullen worden als er iets mis gaat, dus een goede dienstverlening is aan te raden.

Je park is niet zo erg groot, en de nutsvoorziening komen per 4 samen in een kleine cabine, dus wireless dekking voorzien lijkt me al zeer gemakkelijk uit te voeren.

Mijn voorstel is om gebruik te maken van professionele wireless lan oplossingen.
Dit werkt volgens het principe dat je een centrale beheersmachine hebt (een controller) en een aantal domme acces points die volledig beheerd worden door de controller. Deze controller zal bepaalde zaken automatisch regelen zoals proberen een volledige dekking te voorzien tussen elke ap, verdeling van de kanalen om storing tot een minimum te beperken, gebruikersbeheer met radius of dergelijke, toegangsbeheer en noem maar op.
Per 4 huisjes heb je een kast waar kabels voorzien zijn (weet niet juist welke) waar men een outdoor ap zou kunnen plaatsen die dan deze 4 huisjes zal voorzien van een draadloos netwerk. Ik denk dat telefonie sowieso beschikbaar zal zijn in de kastjes dus daar zou je een modem kunnen plaatsen. En aan de balie plaats je dan die dslam samen met de controller. Of je zou een netwerkkabel kunnen leggen tot aan elk kastje om de kosten van dslam achterwege te laten (al dan niet rechtstreeks naar de balie vanwege de afstand of je zou met glasvezel kunnen werken). De controller zal ervoor zorgen dat de controle over heel het park doenbaar zal zijn.

http://h40060.www4.hp.com...oducts/prod_wireless.html

Het grote voordeel dat ik in mijn voorstel zie is dat de kosten drastisch lager zullen uitkomen en het gebruiksgemak een pak hoger zal zijn vanwege het centrale beheer.

Wat je dus al zeker nodig hebt:
1x WLAN controller
38x Outdoor Dumb AP
--- Indien er gebruik gemaakt wordt van het bestaande telefonienet ---
1x DSLAM
38x Modem

Een heel pak minder dan de 150 aparte routertjes voor elk huisje.

Wat betreft vaste computers, moest je gebruik maken van een dslam kan je steeds een voorraad losse modems voorzien en verhuren aan mensen zonder draadloze mogelijkheden.

Wat ook misschien interessant kan zijn, zijn de roaming mogelijkheden bij gebruik van managed wlan. Wat betekent dat je verbinding naadloos zal overgenomen worden door een van de andere ap's bij verplaatsing. Wat VoIP telefoons ten goede komt. Misschien handig voor communicatie tussen collega's?

En als slot je internetverbinding. Ik weet niet welke mogelijkheden er tot je beschikking zijn maar ik zou zeker een verbinding met een relatief hoge upload voorzien. Dit is vaak de bottleneck bij veel gebruikers op een simpel lijntje. Als je glasvezel kan krijgen zou ik dit zeker doen.

[ Voor 12% gewijzigd door eXop op 29-07-2009 06:58 ]

exop.io

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een computer zonder wireless meenemen naar een vakantiepark.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

soap

diskoers.

Even opletten, dit topic is al 3 jaar oud, voordat er nog meer 'advies' gaat komen :)

.

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Oei, ik heb los over de datums gekeken en die laatste reacties niet meer gelezen :P
Excuseer :)

exop.io

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Misschien leuk om alsnog te laten weten.

De ' oude' huizen hebben een centraal punt gekregen waar men tegen betaling x-minuten draadloos gebruik kan maken van internet. De nieuwe huizen zijn voorzien van glas dus daar is het eenvoudig.

In de toekomst willen we het nog uitbreiden maar we gaan nu eerst ruzie maken met de franse bouwvakkers :+ Project heeft overigens nooit haast gehad en kan alsnog worden opgepakt ..

[ Voor 10% gewijzigd door Wimo. op 10-08-2009 20:09 ]

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 14:30
Ik kom toevallig net van een park in Frankrijk waar exact deze oplossing (~150 huisjes, centrale DSLAM, ieder huisje een eigen ADSL/Wifi router, authenticatie via centrale proxy) is geimplementeerd. Toen ik de startpost las, had ik het idee dat het om dit park ging, maar ik lees dat dit nog niet geimplementeerd is. Op dit park werkte het perfect in ieder geval.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:56
Ik heb een dergelijk probleem ook ooit gehad. Bleek dat de bekabeling van de telefoon gewoon 8 aderig was... Probleem opgelost. :P
Pagina: 1 2 Laatste