Toon posts:

7900GT + Ati Crossfire moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag allemaal :)

Ik heb van de week een aantal nieuwe pc onderdelen gekocht.
Een Coolermaster Stacker 830 met wat extra fans.
DVD brandertje
Samsung 940bf
WD Raptor 74Gb. 10.000 rpm
En nog wat andere dingetjes verder niet van belang.

Ik had nog een Pentium4 cpu met 3.0ghz liggen dus die wil ik graag nog even behouden.

Nu heb ik nog geen moederbord en geheugen gekocht en heb ik raad nodig want ik kom er op google echt niet uit.
Er zijn heus wel topics en reviews die hier ongeveer over gaan maar niet met de exacte vragen die ik heb...

Er is op dit moment geen moederbord met de nieuwste Intel chipset 975 zonder Ati Crossfire met een 775 socket die ddr2 800 ondersteund.

Ik zou toch graag een mobo met deze chipset willen hebben maar is dit aan te raden aangezien mijn videokaart van nvidia is en er ati crossfire op zit?

Gaat dit van mijn prestaties af?

Verder wil ik op zijn minst DDR2 800 geheugen gebruiken in mijn nieuwe pc (1000mhz mag ook ;))

Komt er zeer binnenkort misschien wel een goed mobo uit die voldoet aan mijn wensen?

P5WDG2-WS van Asus is het nieuwste moederbord met intel 975 chipset, een 775 socket en 800mhz geheugen, maar zoals ik al aangaf deze is met Ati Crossfire.
http://www.asus.nl/produc...=0&model=1031&modelmenu=1

Of kan ik beter kiezen voor een oud moederbord als de P5N32-SLI Deluxe, met nForce4.
Maar die ondersteund weer niet het geheugen wat ik wil?
http://www.asus.nl/produc...227&model=745&modelmenu=1

In de toekomst KAN er natuurlijk nog een 2e 7900GT gekocht gaan worden, dus SLI zou wel makkelijk zijn. Maar is geen vereiste.

Graag reacties, zonder me te vertellen dat ik mijn processor moet vervangen, want dat komt later wel ;)

Alvast bedankt voor eventuele reacties _/-\o_

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Als je misschien SLI wil, waarom zoek je dan geen SLI board (en dus zonder Ati chipset)?

[ Voor 19% gewijzigd door Marck21 op 06-06-2006 16:43 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
En even als kort antwoord op je vraag: nee een NVidia kaart op een Ati bord óf een Ati kaart op een SLI kaart zorgt niet voor prestatie verlies (echter geven de nieuwste generatie NVidia borden met de nieuwste generatie NVidia kaarten een performance winst door een speciale overklokmogelijkheid, maar daar zou ik niet op letten).

Verwijderd

Topicstarter
Marck21 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:42:
Als je misschien SLI wil, waarom zoek je dan geen SLI board (en dus zonder Ati chipset)?
Het liefst heb ik de nieuwste chipset van intel met ddr2 800 maar dat is er zover ik weet op dit moment niet.
Er zijn geen nForce moederborden met ddr2 800.

Als ik een moederbord neem zoals Asus P5ND2-SLI of de GigaByte 8N-SLI Pro
(die ddr2 667 ondersteunen), maar ik heb wel ddr2 800,
klokken deze moederborden het geheugen terug zonder problemen?? 8)7
Want zo kan ik voor een leuk prijsje een moederbord kopen, en over een paar maanden upgraden zonder mijn geheugen ook te moeten vervangen!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 18:47 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
natuurlijk klokken deze moederborden het geheugen terug. Dat doen alle moederborden toch :? Verder, waarom wil je per sé DDR2 800MHz? Een P4 heeft genoeg aan single channel DDR2 800, dual channel DDR2 800 is dan ook zwaaaaaaaaar overkill. DDR2 800 en hoger is niet echt boeiend als je dual channel wil draaien, voor Single Channel is het echter wel interessant.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 00:13

Skyline GT-R

RB26DETT

Het antwoord is eigenlijk zeer simpel, wil je een intel processor met SLi en een goed moederbord, dan gaat dat niet. De enige chipset die SLi ondersteund voor het intel platform is de nForce 4 SLi Intel Edition, maar dat zijn zeer slechte moederborden. Af te raden van er eentje te kopen. De meeste 975X borden werken ook prima op DDR2-800 daarvoor moet je ze niet laten, en ze geven ook de beste prestaties op het LGA 775 platform, dus waarom zou je er zo geen kopen? Als je ook Core 2 Duo support wilt dan ga je nog even moeten wachten want de huidige borden ondersteunen die nog niet. Persoonlijk zou ik nog een maandje wachten ;) Koop je voor hetzelfde geld een moederbord dan meer futurproof is ;)

En over die SLi, ik zei net dat de nForce 4 de enige chipset is, maar dat is dan wel officieel ;) Er zijn verschillende mensen die SLi werkende hebben gekregen op zowel de intel 975X chipset als op de ATi RD600 chipset. Zoek maar eens op XtremeSystems :) Ook komt er binnenkort een nieuwe nVidia chipset uit voor intel, namelijk de nForce 500. Het is nog onbekend of deze beter wordt als de vorige, de nForce 4, daarom ook dat je aanraad van nog even te wachten.

Indien je Core 2 Duo support niet nodig vindt en nu echt een nieuw bord nodig hebt dan raad ik je de Asus P5WD2-E Premium, als je geen 65nm processor hebt dan is zelfs de P5WD2 Premium met 955X chipset voldoende :) Maar die is nog iets beperkter in CPU support. Indien je wel Core 2 Duo support wilt, maar niet meer zolang kan wachten dan kun nog gaan voor de intel D975XBX Bad Axe, maar dan moet je wel zien dat het een r304 is. Prima 975X bord, heel stabiel en overklokt ook nog behoorlijk goed, en support voor Core 2 Duo (indien het een r304 is uiteraad).

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Verwijderd

Topicstarter
p43000 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 19:31:
natuurlijk klokken deze moederborden het geheugen terug. Dat doen alle moederborden toch :? Verder, waarom wil je per sé DDR2 800MHz? Een P4 heeft genoeg aan single channel DDR2 800, dual channel DDR2 800 is dan ook zwaaaaaaaaar overkill. DDR2 800 en hoger is niet echt boeiend als je dual channel wil draaien, voor Single Channel is het echter wel interessant.
Er is mij verteld dat behalve OCZ geheugen veel geheugen-modules problemen hebben als ze terug geklokt worden.

En waarvoor ik per se 800 mhz geheugen wil?
Waarvoor zou ik 667 willen als 800 evenveel kost, ook al is het overkill dan kan ik het eventueel in de toekomst nog beter gebruiken?
En ik had het over moederborden die alleen 533 of 667 ondersteunen.

@ skyline: thnx _/-\o_ hier heb ik wat aan, ik wacht het idd nog even af, en koop ondertussen een tijdelijk moederbordje !

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10
Als je een tussenbordje wilt kan je deze nemen. Ik weet niet of je nog geheugen hebt liggen, maar dat zou je er tijdelijk in kunnen doen.

Daarna kan je kijken voor een ander mobo, met ddr2 erop, waar zoals Skyline zegt ook nog een CoreDuo op past.

• -ErikE-
Die post van Skyline GT-R over dat de nForce4 voor intel systemen slechte moederborden zouden zijn.... :X De Asus P5ND2-SLI (Deluxe) is een zeer goed bord, met heel veel features en uitstekende overclock mogelijkheden. Abit levert ook hele mooie moederborden met de NF4 SLI IE chipset dus hoe Skyline GT-R tot deze concluzie komt is mij een raadsel.

Verder zou ik het afraden om SLI op een i975x of ATi chipset te proberen. Shaidar heeft het geprobeerd en het lukte in eerste instantie wel, maar alleen met een specifieke driver. Nu heeft hij ook problemen met z`n SLI op i975x.

Verder ondersteund de i955x ook 65nm processoren als de 9xx serie of de 6x1 serie. De P5WD2 is dus ook al een bord wat alles heeft wat jij zoekt. Je mag van mij uiteraard voor die 0,5% extra performance 100E meer op tafel leggen, maar ik heb het er niet voor over :7

Inderdaad zou ik ook DDR2 800 kopen als het even duur is als DDR2 667, maar je deed het overkomen dat je moederbord PER SE 800MHz DDR2 moest ondersteunen. Mijn processor loopt nu op 170MHz FSB (680 effectief) en mijn DDR2 800MHz geheugen (single channel) loopt dat ook (OCZ). Ik heb nog nooit gehoord dat modules hier moeilijk om doen, zou je misschien een link kunnen posten?

Mocht je nu al een moederbord met Core2 Duo support willen met DDR2 800 dan zou ik kijken naar de Asus P5B en dergelijke borden met een i965 chip.

[ Voor 32% gewijzigd door -ErikE- op 08-06-2006 20:07 ]

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Laat ik beginnen met wat voor een P4 3.0 ghz CPU heb je?

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

p43000 Zoek eens een beetje rond wil je ja? Dat moederborden met de nForce 4 Intel Edition goed overklokken :X Het enige dat ik over dat bord is mensen die er over klagen en dat het zuigt... Ik heb het hier wel over Xtreme Systems, maar laat dat nou het overklok forum bij uitstek zijn. Over de rest ben ik het met je eens, maar dat had ik dan ook al min of meer in mijn vorige post gezet. :)

• -ErikE-
Skyline GT-R schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:43:
p43000 Zoek eens een beetje rond wil je ja? Dat moederborden met de nForce 4 Intel Edition goed overklokken :X
klik O-)

klik
Let vooral op die tweede reply, zo komen de vooroordelen de wereld in ;)
Het enige dat ik over dat bord is mensen die er over klagen en dat het zuigt... Ik heb het hier wel over Xtreme Systems, maar laat dat nou het overklok forum bij uitstek zijn. Over de rest ben ik het met je eens, maar dat had ik dan ook al min of meer in mijn vorige post gezet. :)
Moet zeggen dat ik XS nou niet bepaald DE overclock site vind, er zijn er meer die er voor in aanmerking komen. Maar ik zal er weer eens rondkijken en zien of ik tussen de ondertitels nog ergens iets kan vinden over de NF4 SLI IE ;)

Ik ben met je eens dat sommige mensen er problemen mee hebben, maar op forums melden mensen meestal de problemen hè. Over bijvoorbeeld de P5WD2 kan je ook genoeg posts vinden dat hij niet goed werkt, is dit dan ook een slecht bord? Hier op GoT hebben mensen er zeer goede OC resultaten mee behaald.

[ Voor 24% gewijzigd door -ErikE- op 09-06-2006 14:25 ]

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Je hebt inderdaad voor een stuk gelijk, je hebt inderdaad mooie overklok resultaten laten zien in de topics die je gaf. MAAR het gaat hier over overklokken met een Pentium D 805, oftewel met een FSB van 133MHz, door deze te verhogen naar 200MHz, standaard voor een Pentium D - Pentium 4, zit je al aan 4GHz, wat in de buurt van de max van die cpu begint te komen. Maar als je een Pentium D 9xx of Pentium 4 gaat overklokken dan kom je al snel de limieten van de nF 4 SLI IE tegen. Ik heb nog maar zeer weinigen gevonden die er over de 266MHz mee zijn geraakt, iets wat de 955X en de 975X standaard ondersteunen. En ik heb ook verschillende topics zien passeren met klachten over de P5ND2...

Maar laten we stoppen met het proberen van ons gelijk te halen, we helpen tenslotte de TS hier niet verder mee :) Hij vindt SLI trouwens geen vereiste :) Ik raad het met andere worden een 975X of een P965 bordje aan :) Vooral de nieuwe revisie van de Asus P5WD2-E Premium met support voor de Core 2 Duo en een 8 fazige power supply spreken mij wel aan :)

En als je zeker wilt zijn welk bord of revisie nu wel of geen ondersteuning heeft voor de nieuwe Core 2 Duo kan je altijd in mijn topic komen kijken op XS, daarin staan normaal alle moederborden die de Core 2 Duo gaan ondersteunen ;) Linkje

[ Voor 32% gewijzigd door Skyline GT-R op 09-06-2006 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekozen voor de P5WD2.
Prijs/kwaliteit leek me dit wel een redelijk bordje, met ondersteuning voor 800mhz geheugen.
Liever was ik voor de P5B gegaan maar die was overal uitverkocht, niet meer leverbaar etc.

Nu zit ik nog met ÉÉN ding...
Ik kan morgen OCZ Gold series Pc6400 met latency 5-5-5-10 in huis hebben.
OF ongeveer een week wachten en dan OCZ Platinum series met latency 4-5-4-15 krijgen.

Ze kosten allebei evenveel, maar welke is beter?
En als de platinum beter is, is het verschil zo groot dat het een week wachten waard is???
Pagina: 1