Mijn Flickr; Sony A7iii
Nee, als het is opgeslagen in de EXIF dan kan hij dat via een tabel eruit halen. Sigma objectieven geven echter niets door over hun identiteit en dus kunnen we niet 100% zeker zijn. In dit geval staat er niets in de EXIF.ikmattie schreef op zondag 03 juni 2007 @ 22:30:
exiftool kan toch zien welke lens erop heeft gezeten?
Of kijkt die alleen in de database naar de lenzen die zouden kunnen matchen met de gegevens?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ander vraagje:
zijn er mensen die ervaring hebben met een grip voor de A100.
Op e-bay staan er verschillende, misschien binnenkort eens even van een aantal de specs vergelijken
Mijn Flickr; Sony A7iii
sigma lenzen geven het wel door, maar het verschilt. Bij mijn nikon iig volgens mij wel.....breinonline schreef op maandag 04 juni 2007 @ 06:30:
[...]
Nee, als het is opgeslagen in de EXIF dan kan hij dat via een tabel eruit halen. Sigma objectieven geven echter niets door over hun identiteit en dus kunnen we niet 100% zeker zijn. In dit geval staat er niets in de EXIF.
edit @ oxi,...hmm...dat is wel minder handig ja.
[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 04-06-2007 16:52 ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Kunnen wat liefhebbers wat foto's plaatsen van de sony+sigma70-300apo? Ben benieuwd, het is ook een set die ik aan het overwegen ben.....
link
[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 04-06-2007 17:42 ]
Okee, dan is het datOxi schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:36:
Sigma F-mount en Sigma A-mount zijn op dit punt niet hetzelfde. Er staat helemaal geen lens-informatie in de EXIF bij Sony.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Deze is gemaakt met de 70-300 APO van Sigma... (op een A100)
(1 van mijn 1e shots met dat objectief)
[ Voor 18% gewijzigd door ikmattie op 04-06-2007 19:24 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Kijk even op Dyxum.com, daar zijn genoeg gebruikers die een van die grips gebruiken.ikmattie schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:13:
Aah, op die manier.
Ander vraagje:
zijn er mensen die ervaring hebben met een grip voor de A100.
Op e-bay staan er verschillende, misschien binnenkort eens even van een aantal de specs vergelijken
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Op de sensor van de A100 zit een veel zwakker AA filter waardoor deze de sensor van een D200 zwaar outresolved. Dit heeft ook invloed op de prestaties van een lens bij een bepaalde sensor, AAfilter, nabewerking. En zo zijn er ook lenzen die op canon (1.6x crop) meer vignetting gevenNomad schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:40:
op elke body zal de lens wel hetzelfde presteren, of iig nagenoeg. Dus kijk eens wat rond op internet, moet genoeg te vinden zijn. De sensor van de sony is dezelfde als de D200 van nikon, dus ook dat kan je vergelijken...kortom, moet wel te vinden zijn
link
als op nikon (1.5x crop) terwijl de sensor van de canon kleiner is (en je dus minder vignetting zou verwachten).
Je kan ook op dyxum kijken voor user reviews en sample images.
User reviews
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=221
Samples
http://www.dyxum.com/dfor...TID=11402&PID=97686#97686
In de EXIF van minolta stond nog wel welke lens je had gebruikt. Zowel m'n kitlens als 18 jaar oude 70-210 werden netjes herkent door Dimage Master lite. Je kan nog proberen om foto's uit een sony door dimage master te gooien. Normale exif tooltjes zien inderdaad niet welke lens er is gebruikt. Nee het staat er inderdaad niet in (of sony moet zelf met een tooltje komen).Oxi schreef op maandag 04 juni 2007 @ 16:36:
Sigma F-mount en Sigma A-mount zijn op dit punt niet hetzelfde. Er staat helemaal geen lens-informatie in de EXIF bij Sony.
[ Voor 37% gewijzigd door martijn_tje op 05-06-2007 17:14 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Maar de gevoeligheid van de sensor + AAfilter voor schuin invallend licht bepalen wel voor een deel hoeveel vignetting een lens op een bepaalde body geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 05-06-2007 17:05 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Sony zegt firmware is 1.02 de nieuwste versie en ik heb mijne a100 gisteren gekocht en zit 1.04 in.
Iemand id wat de verranderingen zijn ?
Overigens een erg mooie cam
Ik heb ook versie 1.04Pinky-H9 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 08:01:
Wierd ....
Sony zegt firmware is 1.02 de nieuwste versie en ik heb mijne a100 gisteren gekocht en zit 1.04 in.
Iemand id wat de verranderingen zijn ?
Kijk hier eens: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=12598 voor een topic over versie 1.04.
na terugbladeren....:
zijn dat nieuwe Alpha's?Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:56:
Hier nog wat grotere foto's van sony's nieuwe camera's
[afbeelding]
[afbeelding]
http://bbs.danawa.com/vie...Group=7&nBlogCateSeq1=409
Die bovenste ziet er wel heeel stoer uit zeg
Specs al bekend?
[ Voor 68% gewijzigd door Raven op 13-06-2007 23:25 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, dat zijn mockups, namen en specificaties zijn nog niet bekend.
Een van de twee schijnt in september in de winkels te moeten liggen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
hier inder het kopje 3
http://www.sony.jp/produc...y/contents/07summer_cp/#1
hier heb ik em nog niet kunnen vinden (de site of m'n internet is op het moment nogal gaar)
http://www.sony.jp/produc...er/alenses/75/book75.html
In de tekst bij het kleine plaatje staat "prototype" en dan nog wat (maar zo goed is mijn japans ook niet)... Het is dus nog maar de vraag hoe het er mee staat...
Blijkbaar werkt de Canon manier beter
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
15 september 2004: http://www.dpreview.com/news/0409/04091504km7d.asp
Dat noem ik niet echt geheim houden.
Ofwel, dat was wat ze dachten dat erin zou zitten. Dat ze 'm aankondigen is logisch, maar de specs komen vaak pas bij de launch tevoorschijn.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Verwijderd
ik heb zoals velen hier een Sony Alpha 100, en ben nu op zoek naar een goede externe flitser.
Heeft iemand ervaring met wireless flitsers, of is een externe flitser op de 'flits-schoen' ook al super.
Graag hoor ik of jullie voorkeur voor flitsers hebben en waar ik op moet letten bij de aanschaf van een externe flitser.
Groeten
Adviesprijs van de F36 is €299,- en advies prijs van de F56 is €499,-. Ze zijn al een behoorlijk stuk goedkoper te vinde (De F56 voor €329,- bijvoorbeeld).
Ik heb beide flitsers in bezit, en persoonlijk gezien. Ga voor de F56, die draaikop is echt ontzettend handig. De F36 is ontzettend beperkend in dat opzicht. Mocht je ze beide eens vast willen houden en beetje mee spelen moet je laten weten. Dan kunnen we vast wel iets afspreken
Zo zijn er bijvoorbeeld de:
- Metz Mecablitz 44 AF 4i voor ca. 155 euro
- Sigma EF-500 DG Super voor ca. 240 euro
Werken deze ook probleemloos met de a100, of is het verstandiger om bij het eigen merk te blijven?
Draadloos functioneert de Sigma wel prima, ook in combinatie met de D7D en D5D.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Maar ik vind de prijzen toch nog wel aan de forse kant.
Nu heb ik van mijn schoonpa nog een oude Sunpak 4205G gekregen met de hoop dat deze zou werken, maar..........helaas : het schoentje past niet.
Is het mogelijk om voor de Sunpack een ander schoentje te zoeken en kopen en werkt deze flitser dan wel ?
Ik heb me namelijk laten vertellen dat deze Sunpak een erg goed flitser is, al is deze ruim 10 jaar oud en moet alles manueel ingesteld worden.
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur
Verwijderd
Die oude flitser heeft meerdere nadelen.speedme schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 20:58:
Ik ben mezelf ook aan het orienteren voor een flitser voor mijn Alpha 100.
Maar ik vind de prijzen toch nog wel aan de forse kant.
Nu heb ik van mijn schoonpa nog een oude Sunpak 4205G gekregen met de hoop dat deze zou werken, maar..........helaas : het schoentje past niet.
Is het mogelijk om voor de Sunpack een ander schoentje te zoeken en kopen en werkt deze flitser dan wel ?
Ik heb me namelijk laten vertellen dat deze Sunpak een erg goed flitser is, al is deze ruim 10 jaar oud en moet alles manueel ingesteld worden.
En waarschijnlijk is het gelukkig dat het schoentje niet past.
Oude flitsers willen nog wel eens een zeer hoge spanning op hun hotshoe zetten.. nu kan de Sony best wel iets hebben... maar sommige flitsers kunnen >400 Volt op die voet hebben staan. Daar kunnen de meeste digitale camera´s niet tegen. Ik weet niet wat de sony als max spanning heeft. Dat zou in de handleiding moeten staan.
Wil je met een flitser met de moderne lichtmetingsmethoden werken dan zijn de Sony 36 en 56 of de oudere Minolta 3600HS en 5600HS (Er is een nog veel kleinere minolta flitser (ik dacht de 1800), die eigenlijk geen voordeel bied t.o.v. de interne (geen HighSpeed, geen wireless en ik dacht een GN van 18 terwijl de interne flitser al 12 is)
Bij alle andere flitsers zul jijzelff het rekenwerk tussen flitskracht, diafragma, sluitertijd en afstand moeten doen. Een zogenaamde computerflitser uit de jaren 80 of 90 neemt iets daarvan uit handen (flitskracht) en kan meestal met een flitsvoet naar X-contact (ook wel PC-connector genoemd) met redelijk succes ingezet worden.
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Ik heb op Ebay een zogenaamde "Minolta Dynax & Sony Alpha A100 Flash Hot Shoe Adapter" besteld. Het ding kost maar iets van 15 euro incl. verzendkosten, dus is het wel de moeite waard om dit te proberen. Als het niet mocht werken, dan ben ik gelukkig maar 15 euro kwijt.
Natuurlijk wil ik uiteindelijk wel naar een echt goede flitser, maar ook 200 euro kan ik op dit moment niet opbrengen, vandaar deze actie.
Kan ik ondertussen mooi doorsparen voor een echte flitser
Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...em=250134725619&rd=1&rd=1
Natuurlijk heb ik daaraan gedacht, maar ik heb ook iemand gesproken op het forum van zoom.nl die ook deze adapter heeft samen met een Sunpak flitser en bij hem werkt het goed (natuurlijk geen programma's).
Ik denk dat het opblasen van de camera dus wel los zal lopen.
Er gaan al enkele geruchten met gelekte foto's de ronden. En nu is er ook een soort van overzicht verschenen op een andere site als dyxum
De naamgeving die te verwachten is bij lenzen in het inderstaande artikel:
CZ .... T* 24 f/1.4 G D
Sony SAL 35 f/1.8 D
Sony SAL 400 f/4.5 APO G D SSM
Sony SAL 600 f/4 APO G D SSM
Sony SAL 70-300 f/4-5.6 D (geen idee of deze SSM krijgt)
Sony SAL 80-400 f/4.5-6.3 D of f/4-5.6 D (geen idee of deze SSM krijgt)
Sony SAL 24-70 f/2.8 G D (zeer waarschijnlijk SSM, misschien krijgt ie een CZ stikkertje mee)
Sony SAL 16-35 f/2.8 G D (geen idee of deze SSM krijgt)
http://photoclubalpha.com...ns-range-launch-imminent/
En het oude artiekel van PhotoTraveler
http://www.dyxum.com/gear...MA_2007_Report_lenses.asp
Opvallend bij alle lenzen vind ik de oranje ring onderaan. (misschien een rubber ring om de mount waterdicht te maken). En het 2e wat ook opvallend is is dat zoals het er uit zien het bijna allemaal spul wordt dat zou moeten kunnen concureren met canon L spul wat betreft bouw. Bijna alles lijkt intern te zoomen en focusen.
Ik hou m'n hart vast voor de prijzen, misschien dat daar maandag ook de eerste officiele berichten over verschijnen.
En voor de body's die er aankomen
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=23889528
[ Voor 24% gewijzigd door martijn_tje op 05-07-2007 17:59 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Mud.Starrr op 05-07-2007 18:29 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Oranje ring is typisch bij alle Sony lensen.martijn_tje schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 17:48:
Zo maandag (m'n verjaardag) weten we waarschijnlijk wat sony met ons van plan is. Sony is van harte op m'n feestje uitgenodigd![]()
Er gaan al enkele geruchten met gelekte foto's de ronden. En nu is er ook een soort van overzicht verschenen op een andere site als dyxumEn het mooie is dat de gelekte foto's bijna wel pers foto's lijken.
De naamgeving die te verwachten is bij lenzen in het inderstaande artikel:
CZ .... T* 24 f/1.4 G D
Sony SAL 35 f/1.8 D
Sony SAL 400 f/4.5 APO G D SSM
Sony SAL 600 f/4 APO G D SSM
Sony SAL 70-300 f/4-5.6 D (geen idee of deze SSM krijgt)
Sony SAL 80-400 f/4.5-6.3 D of f/4-5.6 D (geen idee of deze SSM krijgt)
Sony SAL 24-70 f/2.8 G D (zeer waarschijnlijk SSM, misschien krijgt ie een CZ stikkertje mee)
Sony SAL 16-35 f/2.8 G D (geen idee of deze SSM krijgt)
En het oude artiekel van PhotoTraveler
http://www.dyxum.com/gear...MA_2007_Report_lenses.asp
Opvallend bij alle lenzen vind ik de oranje ring onderaan. (misschien een rubber ring om de mount waterdicht te maken). En het 2e wat ook opvallend is is dat zoals het er uit zien het bijna allemaal spul wordt dat zou moeten kunnen concureren met canon L spul wat betreft bouw. Bijna alles lijkt intern te zoomen en focusen.
Ik hou m'n hart vast voor de prijzen, misschien dat daar maandag ook de eerste officiele berichten over verschijnen.
En voor de body's die er aankomen![]()
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=23889528
Is gewoon een herkenningspunt denk ik.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Ze willen gewoon trendy zijn
Ik heb er nu een Sunpak 4205G aan hangen.
Deze doet het wel, maar alleen op vol vermogen.
Voor onderwerpen op een afstand korter dan 6 meter is het geen gezicht, alles enorm overbelicht.
Maar op een langere afstand (> 10 mtr) is het echt niet verkeerd.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Het "voordeel" van zo'n antieke flitser is wel dat je weer het oude fotograaf-gevoel terug krijgt : complete controle en hard werken voor net die ene mooie shot

Want met populaire lenzen zoals de 70-200G waarbij de productie 1 per dag is, zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Ach, hetzelfde spelletje weer, afwachten.
Het zelfde geldt voor de 300 f/2.8 G D SSM, geen wonder dat ze zo duur zijn.Oxi schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 14:56:
Zeker, ik ben op zich wel fan van deze styling, die is echt niet verkeerd. Vermoedelijk zullen ze ook goed presteren, maar diezelfde vermoedens zeggen dat het prijskaartje niet zo leuk zal worden, evenals de beschikbaarheid.
Want met populaire lenzen zoals de 70-200G waarbij de productie 1 per dag is, zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Ach, hetzelfde spelletje weer, afwachten.
Dit linkje is ook wel geinig, hier staan zo'n beetje alle "gelekte" plaatjes in een redelijke kwaliteit
http://news.sel.sony.com/..._cameras?archive=0&page=1
Verwijderd
Ik ga een sony alpha kopen.
Welke lens adviseren jullie me erbij te nemen?
Ik ben een beginner en weet nog vrij weinig van fotografie.
Wat ik wil fotograferen is bijvoorbeeld: landschappen en mensen..
wie helpt me in deze jungle van lenzen de weg te wijzen?!?
want ik zie door de bomen het bos niet meer...

groeten joey
- fotografeer je in het donker?
- fotografeer je binnen of buiten?
- fotografeer je vogeltjes, insecten of mensen?
- heb je de tijd om één foto te maken of wil productief schieten?
Als je er echt zo weinig er van weet dat je geen eens je eigen lens kan kiezen, dan adviseer ik je om geen SLR te kopen. Begin eens met een compact camera. Afhankelijk van de foto's die je daarmee maakt kun je een lens kiezen. Pas dan kunnen we je echt helpen.
Tip: aan Canon Powershot A620 is een geweldige opstap naar slr en je heb ze al voor €150,- van marktplaats. Je kan alles zelf instellen op zo'n toestel net als op een slr alleen compacter en goedkoper.
En dan hebben we natuurlijk de FAQ:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 15-07-2007 17:43 ]
Verwijderd
Ik zal het meest overdags fotograferen of in schemering, binnen en buiten. Binnenkort ga ik naar Frankrijk en wil ik omgevingsfoto's maken, mensen, natuur...hilbren schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:41:
Het is van velen factoren afhankelijk:
- fotografeer je in het donker?
- fotografeer je binnen of buiten?
- fotografeer je vogeltjes, insecten of mensen?
- heb je de tijd om één foto te maken of wil productief schieten?
Als je er echt zo weinig er van weet dat je geen eens je eigen lens kan kiezen, dan adviseer ik je om geen SLR te kopen. Begin eens met een compact camera. Afhankelijk van de foto's die je daarmee maakt kun je een lens kiezen. Pas dan kunnen we je echt helpen.
Tip: aan Canon Powershot A620 is een geweldige opstap naar slr en je heb ze al voor €150,- van marktplaats. Je kan alles zelf instellen op zo'n toestel net als op een slr alleen compacter en goedkoper.
En dan hebben we natuurlijk de FAQ:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen
Ik heb al een compact camera en wil nu een SLR kopen, anders leer ik er natuurlijk nooit mee om te gaan.
Ik ben in een fotozaak geweest en ik heb daar een kit gezien met 2 lenzen erbij: 18-70 en 75-300, maar de verkoper adviseerde om bijvoorbeeld een 18-200 lens te nemen, omdat je dan niet hoeft te wisselen van objectief. Maar ik heb ook ergens gelezen dat het juist beter is om 2 lenzen te hebben. Voor de verschillende bereiken.
Wat is nu het beste?
Zijn de standaard kit lenzen goed genoeg of kan ik beter een carl zeiss lens nemen?
Ik zie ook sigma staan...
http://www.foka.nl/site/i...inas=10&sorteervolgorde=a
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2007 19:22 ]
Dat zijn behoorlijk wat eisen!!Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 18:54:
[...]
Ik zal het meest overdags fotograferen of in schemering, binnen en buiten. Binnenkort ga ik naar Frankrijk en wil ik omgevingsfoto's maken, mensen, natuur...
Ik heb al een compact camera en wil nu een SLR kopen, anders leer ik er natuurlijk nooit mee om te gaan.
En wat verwacht je met een slr te kunnen doen dat je niet met je compact zou kunnen?
18-200mm lens?? leuke lens als die door Nikon gemaakt zou zijn...Ik ben in een fotozaak geweest en ik heb daar een kit gezien met 2 lenzen erbij: 18-55 en 55-200, maar de verkoper adviseerde een 18-200 lens te nemen, omdat je dan niet hoeft te wisselen van objectief. Maar ik heb ook ergens gelezen dat het juist beter is om 2 lenzen te hebben.
Daarnaast heb je helemaal niks aan een dergelijke lens als je in de schemering wil fotograferen.
De 18-55 is dat niet de kitlens van Canon en nikon? Die van sony is toch 18-70? t'Maakt ook niet uit beide lenzen zijn niet lichtsterk genoeg om in de schemer te fotograferen.
De beste lens bestaat niet. Elke situatie heeft een eigen lens. carlzeiss brengt daar ook geen verandering in.Wat is nu het beste?
Zijn de standaard kit lenzen goed genoeg of kan ik beter een carl zeiss lens nemen?
Voor als je ook in de schemering wilt fotograferen:
Leuke standaard zoomlenzen zijn:
Sigma 18-50mm f/2.8
Tamron 17-50mm f/2.8
als je wat veder wilt zoomen:
Minolta/sony 80-200mm f/2.8
Sigma 70-200mm f/2.8
Als je niet in scherpte wilt inleveren (landschapfotografie) dan is een prime-lens iets voor je.
Sony Alpha 100
Ik heb zelf ook een A100 met beiden kitlenzen (18-70 + 75-300).
Ben er uitermate tevreden over en zo heel vaak wissel ik niet van lezen.
Voor landschap-fotografie heb je het meeste aan een leuke zoom-factor (300mm).
Voor portret-fotografie, is het juist weer handig om breedhoek te hebben (18mm) zodat je veel op de foto krijgt. Maar ook daarvoor kun je de zoomlens gebruiken zodat je een meer "wazige" achtergrond krijgt.
Zeker in het begin kun je erg goed vooruit met de kitlenzen, en wat je niet hebt mis je ook (nog) niet...
Ik heb nu een 18-70 kitlens en de 70-300 APO van Sigma. Vooral vanwege budget heb ik verder nog geen andere objectieven. Op mijn lijstje staan nu:
- 10-20 of 12-24 mm wide-angle
- 50 mm 1.4
- 90 of 105 mm macro
Mijn Flickr; Sony A7iii
Beter dan dat je €1000 uitgeeft aan spullen waar je later niets meer mee doet. Een superzoom is nooit weg, er zijn altijd situaties dat ie van pas komt.
Verwijderd
Laten opsturen kan ik ook doen, maar veel meer dan remappen dat de service van sony ook niet, dus als ik het zelf zou kunnen dan...
Het schijnt dat dat helpt omdat de camera de pixels elke maand remapped
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
Ah oke, thanks. Ik had idd gehoord dat er iets was om te remappen. Gewoon datum zetten op 2 september of moet het specifiek een bepaalde dag zijn?ikmattie schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:58:
Probeer de datum eens een maand naar voren te verzetten in je camera,
Het schijnt dat dat helpt omdat de camera de pixels elke maand remapped
22nd July 2007, 04:22 pm
Electronic Flash EF-530 DG SUPER
Advanced features and high performance for the latest digital SLR cameras and 35mm film SLR cameras
NEWS RELEASE from Sigma UK
EF 530 DG Super
* Features a powerful guide number of 53.
* Designed to work with the new TTL systems of all the popular manufacturers.
* Covers a focal length from 24mm to 105mm.
* Autozoom function automatically sets the optimum illumination angle.
* A sophisticated multifunctional flash which can control advanced lighting techniques
* Wireless-slave-flash functions
The Sigma Corporation is pleased to announce the launch of the new ELECTRONIC FLASH EF-530 DG SUPER.
EF-530 DG SUPER features a powerful Guide Number of 53 and is designed to work with the latest TTL auto exposure systems of all popular manufacturers’ digital and film SLR cameras. It features TTL automatic flash exposure control for easy operation.
Among the advanced features of this flash are modeling flash function, multi pulse flash, TTL wireless flash, FP (high speed) flash, rear-curtain Synchro flash and manual flash mode which allows the photographer to set the flash power level by up to eight stops. The Auto Power-Off function automatically shuts off the display to help save battery power. When the flashgun is fully charged, a confirmation ‘ready’ light will be emitted and the flash exposure level can be checked through the cameras viewfinder.
The autozoom function automatically sets the optimum illumination angle in accordance with the lens’ focal length in a range from 24mm to 105mm. When the built-in Wide Panel is used, the flash can cover the angle of 17mm.
For bounce flash, the flashgun head can be tilted up by 90 degrees, to the left by 180 degrees, or to the right by 90 degrees. It can also be tilted down by 7 degrees allowing ease of use for close-up photography.
Fittings: Sigma AF, Canon AF, Sony AF, Nikon AF and Pentax AF
SRP: £219.99
Sigma has also released an updated entry level model - like the earlier range, this one has no wireless, modelling etc functions:
EF-530 DG ST
EF-530 DG ST
* Features a powerful guide number of 53.
* Designed to work with the new TTL systems of all the popular manufacturers.
* Covers a focal length from 24mm to 105mm.
* Autozoom function automatically sets the optimum illumination angle.
* Built-in Wide Angle Diffuser Panel allows the flash to cover an angle of 17mm.
The Sigma Corporation is pleased to announce the launch of the new ELECTRONIC FLASH EF-530 DG ST.
EF-530 DG ST features a powerful Guide Number of 53 and is designed to work with the latest TTL auto exposure systems of all popular manufacturers’ digital and film SLR cameras. It features TTL automatic flash exposure control for easy operation.
The autozoom function automatically sets the optimum illumination angle in accordance with the lens’ focal length in a range from 24mm to 105mm. When the built-in Wide Panel is used, the flash can cover the angle of 17mm.
For bounce flash, the flashgun head can be tilted up by 90 degrees, to the left by 180 degrees, or to the right by 90 degrees. It can also be tilted down by 7 degrees allowing ease of use for close-up photography.
In addition to automatic mode, the flashgun also features a manual flash mode, making it possible to set the flash power level to full or 1/16. When the flashgun is fully charged, a confirmation ‘ready’ light will be emitted and the flash exposure level can be checked through the cameras viewfinder. Other features incorporated into this flashgun include the Auto Power-Off function to help save battery power.
Fittings: Sigma AF, Canon AF, Sony AF, Nikon AF and Pentax AF
SRP: £129.99
De volgende dingen heb ik geprobeerd:
- Compactflash verwisseld
- Batterij verwisseld
- Lens afgekoppeld en aangekoppeld
- Mail gestuurd naar Sony (duurt een aantal werkdagen voordat je iets terugkrijgt, en ik heb maandag mijn camera nodig voor een bepaalde gelegenheid)
- Op google gezocht, kwam enkel een berichtje tegen op een Franse Ebay site (HIER). Hij heeft het erover dat er iets binnen de camera kapot is geloof ik. Me Frans is niet zo sterk.... Maar ik neem dat met een korrel zout

- Gevraagd of er iemand aan mijn camera heeft gezeten in de tijd dat ik weg ben geweest, wat dus nitet het geval was
- Ohja, en ik heb ook de handleiding geraadpleegd zonder succes

Mocht 'ie uiteindelijk kapot zijn, heb ik gelukkig nog garantie (en alle bewijsjes bewaard).
Hopelijk is er iemand die me uit de brand kan helpen, wie ik eeuwig dankbaar zal zijn
[ Voor 10% gewijzigd door St3rreTje op 02-08-2007 23:41 ]
Ik heb ook even gezocht en ik vind voornamelijk sites (fora en blogs) in het Russisch of met oosterse leestekens, beide niet te lezen dus...
Check deze link: http://www.mobile01.com/p...t.php?f=254&t=188659&p=17
Hier ook een afbeelding van de foutmelding. Als ik kijk naar het verloop van deze blog dan zie ik nadat de foto gepost is weer een andere foto (die van het vuurwerk). Dat geeft de indruk dat de eigenaar daarna z'n A100 weer heeft kunnen gebruiken. Echter, een oplossing voor die foutmelding blijft raadselachtig. Misschien een idee om dit te melden op http://www.dyxum.com/dforum/default.asp. Dit is een site/forum voor de Minolta gebruikers maar daar is inmiddels ook een Sony A100 subforum ingericht.
Hopelijk komen we er snel achter!
Check: http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=18478
Komt dit je bekend voor?
Sony heeft vooralsnog niet gereageerd, dus ik ga denk ik gewoon bellen (waar ik waarschijnlijk ook niks wijzer uit kan worden). Dan ga ik maar gebruik maken van m'n garantie en 'm opsturen naar Sony... Wel balen, nu heb ik geen spiegelreflex camera.
In mei stelde ikmattie een vraag over de kwaliteit van niet originele accu's. Ik had toegezegd t.z.t mijn ervaringen hier op het forum te plaatsen.Mud.Starrr schreef op maandag 21 mei 2007 @ 17:06:
[...]
De niet orginele accu's zijn altijd wat sneller leeg.
afhankelijk van de prijs zijn ze intresant.
In de eerste ronde ging mijn niet-originele accu ruim 100 foto's langer mee dan de originele Sony accu. (350 foto's met de niet-originele accu en bijna 250 foto's met de Sony). Nu moeten accu's altijd even op gang komen, dus ik wacht even af wat de volgende ronde oplevert, maar ik zet vraagtekens achter de stellige bewering van Mud.Starr. Ook bij mijn vorige camera (5D, waar ik twee third-party accu's bij had, naast de originele KM) had ik niet de indruk dat de niet-originele slechter presteerde dan de KM-batterij.
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Ik vind 250 foto's met je originele accu wel erg weinig...PeterVL57 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:03:
[...]
In mei stelde ikmattie een vraag over de kwaliteit van niet originele accu's. Ik had toegezegd t.z.t mijn ervaringen hier op het forum te plaatsen.
In de eerste ronde ging mijn niet-originele accu ruim 100 foto's langer mee dan de originele Sony accu. (350 foto's met de niet-originele accu en bijna 250 foto's met de Sony). Nu moeten accu's altijd even op gang komen, dus ik wacht even af wat de volgende ronde oplevert, maar ik zet vraagtekens achter de stellige bewering van Mud.Starr. Ook bij mijn vorige camera (5D, waar ik twee third-party accu's bij had, naast de originele KM) had ik niet de indruk dat de niet-originele slechter presteerde dan de KM-batterij.
Of zit je de hele dag op je LCD schermpje foto's te kijken en maak je afentoe een foto met flits?
(volgens 'de berichten' zou de Sony-accu pas na ongeveer 700 foto's oid om nieuwe stroom vragen)
Mijn Flickr; Sony A7iii
Zelfs met daarbij nog regelmatig terugkijken van de genomen foto's via het LCD scherm.
Dus 250 foto's vind ik ook enorm weinig.....
Ze hoeven absuluut niet veel slechter te zijn, maar een niet-originele accu better dan de originele?PeterVL57 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:03:
[...]
In mei stelde ikmattie een vraag over de kwaliteit van niet originele accu's. Ik had toegezegd t.z.t mijn ervaringen hier op het forum te plaatsen.
Lijkt me dat er iets mis is met je originele hoor.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Doe je trouwens veel aan fotografie met extreme lange sluiter tijden. Ik kan me zo maar voorstellen dat een een foto met sluitertijd van 5 minuten de accu wat sneller leeg slurpt als een foto met een sluitertijd van 1/1000.
Ik heb inderdaad wel een aantal foto's met langere sluitertijden gemaakt tijdens de testperiode en met de sony-accu is relatief veel geflitst, dus dat vraagt ook veel van de accu. Ik merk dat ik nogal eens vergeet om hem helemaal uit te zetten en dan zuigt íe natuurlijk de accu ook langzaam leeg. Ik zal me wat energiezuiniger gaan gedragen, misschien dat dat verschil maakt in de 2e ronde (maar dan hoor je tot de kerst ook niks meer van mij over accu's....martijn_tje schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 13:48:
Idd maar 250 shots uit een originele is niet echt normaal te noemen. 350 shots uit een imitatie is trouwens nog steeds droevig.
Doe je trouwens veel aan fotografie met extreme lange sluiter tijden. Ik kan me zo maar voorstellen dat een een foto met sluitertijd van 5 minuten de accu wat sneller leeg slurpt als een foto met een sluitertijd van 1/1000.
[ Voor 18% gewijzigd door PeterVL57 op 06-08-2007 17:01 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Bij de 5D is dat juist helemaal niet zo. Dat vind ik wel erg makkelijk (hier nog zo iemand die regelmatig vergeet de camera uit te zetten)PeterVL57 schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 16:57:
Ik merk dat ik nogal eens vergeet om hem helemaal uit te zetten en dan zuigt íe natuurlijk de accu ook langzaam leeg.
Als je tot de kerst doet met 2 accu's is het misschien ook niet zo vreemd (zelfontading van accu's)
[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 06-08-2007 17:20 ]
Verwijderd
Dat zit ook op de A100, het is natuurlijk niet een helemaal-uit functie, hij gaat in een stand-by modus.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 18:42:
Misschien is het bij de Alpha 100 ook mogelijk om een 'auto-uit' functie in te schakelen? Mijn 30D schakelt zichzelf automatisch uit, 1 minuut nadat ik voor het laatst een knop heb aangeraakt. Erg handig vind ik, zodra ik mijn camera weer oppak en de ontspanknop indruk is 'ie weer wakker. De aan/uit draaischakelaar gebruik ik eigenlijk nooit meer, extra accuverbruik kan ik niet waarnemen.
Maar het kost nagenoeg geen energie.
Mijn Flickr; Sony A7iii
http://photoclubalpha.com...alpha-lenses-and-cameras/
en leuk dat iemand de moeite heeft genomen alles op een rijtje te zetten voor ons!
Mijn Flickr; Sony A7iii

Het enige wat je nu van deze objectieven kunt zeggen is of je ze mooi of lelijk vindt. En daar heb je geen objectieven voor.

anders hadden ze ze wel eerder uitgebracht
Mijn Flickr; Sony A7iii
Maar daar wacht de concurrentie niet op. Steeds meer mensen rennen weg van Minolta, en daarmee van Sony. Er is gewoon keihard behoefte aan een model boven de A100 á la 7D, en eigenlijk nog aan model dáárboven. Dat laatste was namelijk al aan de hand ten tijde van KM, en nu harder dan ooit. Mensen die serieuzer worden in fotografie vinden bij Sony gewoon simpelweg geen bevrediging. Dan kan sony mooi een paar houten mockups de lucht in slingeren die nog van alles kunnen worden, en dat houdt mensen misschien wel íetsje langer bij het merk, maar erg goed gaat het niet en het is nog steeds érg stil vanuit sony zelf.ikmattie schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:35:
voor dat niet op tijd zijn zullen ze vast wel een reden hebben,
anders hadden ze ze wel eerder uitgebracht
Sony laat ons net iets te lang in het ongewisse,
geruchten over lanceringen e.d. hebben we ietsje te vaak voorbij zien komen.
(het laatste gerucht is dat de middelste camera begin september geïntroduceerd/gelanceerd zullen gaan worden)
Maar goed, ik hoop (en ik verwacht) dat het het lange wachten waard zal zijn, en dat Sony zijn 3e plaats na Nikon en Canon zal verdedigen
Mijn Flickr; Sony A7iii
Dat artiekel zegt eigenlijk weinig nieuws. Eigenlijk alles stond ook al in dit artikel:
Ja het wachten duurt te lang. Niet dat de verkoop van mid end body's de low end body's gaat overschaduwen, maar nieuw gear geeft de verkoop van low end spul wel een flinke stimulans.
We kennen het verhaal. Het is jammer dat er naast de woodies geen data en een deel van de specs bekend zijn (net als pentax).Henk schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:52:
Mensen die serieuzer worden in fotografie vinden bij Sony gewoon simpelweg geen bevrediging
Dat doen ze om de spanningsboog bij ons goed strak te trekken....martijn_tje schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:30:
We kennen het verhaal. Het is jammer dat er naast de woodies geen data en een deel van de specs bekend zijn (net als pentax).
Mijn Flickr; Sony A7iii
dan is die van een hoop KM'ers (inclusief ik) waarschijnlijk kapotgetrokken, waardoor ze een nieuwe gingen aanschaffen. ik heb nu een mooie Canon-boog.ikmattie schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:49:
[...]
Dat doen ze om de spanningsboog bij ons goed strak te trekken....
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Ach, als ze zo doorgaan verliezen ze die wel op dSLR gebied hoor...ikmattie schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:46:
Maar goed, ik hoop (en ik verwacht) dat het het lange wachten waard zal zijn, en dat Sony zijn 3e plaats na Nikon en Canon zal verdedigen
Ze hebben bijna alles qua fotografie van Konica Minolta (ex. minilabs en chemie) overgenomen...
En wat heeft men gedaan? Totaal niets, eerder in de producten lopen snoeien...
Van de 5 Minolta flitsers zijn er nog maar 3 over...
De bekende Minolta meters zijn net als de scanners verdwenen....
Het enige wat en gedaan heeft is een consumenten modelletje uitgebracht,
En daarna gewoon wachten.... Ze hebben erg weinig intresse in de semi en pro markt.
Anders had men best de 7d een flinke upgade kunnen geven, en een model op basis van de Dynax 9 kunnen fixen. Lijkt me dat ze er zelf en zeker met het oude personeel van Minolta en Konica genoeg kennis voor in huis hebben...
Wat uiteindelijk ook negatief zal uitpakken voor het consumenten modelletje....
Nee men moet echt rap zorgen dat er weer een complete lijn is,
zoals "vroeger" in het 35mm tijdperk 3, 5, 7 en 9 met evnt een tussen model...
Zelf ben ik nog tevreden met mijn 7d, maar mocht die stuk gaan....
Jah weer een klant minder... Volgens mij hopen ze bij Canon dat die 7d's bij bosjes stuk gaan...
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Ik ben het met je eens, het heeft te lang geduurd, maar zeer binnenkort zal, volgens de geruchten, (en die moet je niet altijd geloven) ons lange wachten beloond worden.Hexley schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 02:25:
[...]
Ach, als ze zo doorgaan verliezen ze die wel op dSLR gebied hoor...
Ze hebben bijna alles qua fotografie van Konica Minolta (ex. minilabs en chemie) overgenomen...
En daarna gewoon wachten.... Ze hebben erg weinig intresse in de semi en pro markt.
Anders had men best de 7d een flinke upgade kunnen geven, en een model op basis van de Dynax 9 kunnen fixen. Lijkt me dat ze er zelf en zeker met het oude personeel van Minolta en Konica genoeg kennis voor in huis hebben...
Jah weer een klant minder... Volgens mij hopen ze bij Canon dat die 7d's bij bosjes stuk gaan...
Mijn Flickr; Sony A7iii
Hoe lang doet canon over het uitbrengen van een opvolger van een camera. Zo'n 18 maanden terwijl het een upgrade van een bestaand model is. Nu moet sony een camera vanaf 0 opbouwen (KM had plannen voor een 7DII maar daar is men niet verder mee gegaan) men is vorig jaar na de introductie van de A100 begonnen (wat een upgrade van de 5D was).Hexley schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 02:25:
[...]
Ach, als ze zo doorgaan verliezen ze die wel op dSLR gebied hoor...
De 3 serie ontbreekt, de 5 serie is de A100 de 7 en 9 serie zijn ons belooft voor binnen ongeveer een jaar vanaf nu. De opbouw is niks veranderd, alleen het duurt nog even, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Sony zal het toch voornamelijk van de verkoop van budget spul moeten hebben (dat doet elk merk). Het ontbreken van een 3 serie en betaalbaar glas is veel schadelijker als het ontbreken van een 9 serie body en het te duur zijn van de SSM lenzen.
Canon's 1 serie is ook niet bedoelt als best seller maar alleen om te laten zijn kijk wij zijn de beste
En hoeveel motivatie heeft Canon om hun camera's drastisch beter te maken? De body's zijn op het moment steengoed, sensor-wise vaak beter dan de concurrentie met sony-chips, en wat ergonomie betreft ook dik in orde. Je vergeet hier ook een punt, dat is namelijk het gigantische platform erachter als het gaat om glas, flitsers, support.martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:42:
[...]
Hoe lang doet canon over het uitbrengen van een opvolger van een camera. Zo'n 18 maanden terwijl het een upgrade van een bestaand model is.
Sony had 2 camera's kunnen rebranden, de 5D en de 7D, waar le fuck is die laatste gebleven?Nu moet sony een camera vanaf 0 opbouwen (KM had plannen voor een 7DII maar daar is men niet verder mee gegaan)
Een a100 die toen naast de 350D en 400D al niet echt geniaal presteerde als het om de sensor ging, en waarbij een hoop pro/upgrade-verhalen losgelaten werden. En nu, een flinke periode later, is er nog niets gebeurd, behalve wat houten mockups, en wederom dezelfde beloftes.men is vorig jaar na de introductie van de A100 begonnen (wat een upgrade van de 5D was).
Die beloftes worden alleen wel steeds uitgesteld.De 3 serie ontbreekt, de 5 serie is de A100 de 7 en 9 serie zijn ons belooft voor binnen ongeveer een jaar vanaf nu.
Ik heb nog niets gehoord over een 3-serie?De opbouw is niks veranderd, alleen het duurt nog even,
Maar Rome had dan ook geen last van de concurrerende steden Shimomaruko en Tokyo. Tegenwoordig hebben we íets meer mobiliteitRome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Niet helemaal waar, voor Canon en Nikon is het pro-gedeelte zeker een drijfveer.Sony zal het toch voornamelijk van de verkoop van budget spul moeten hebben (dat doet elk merk). Het ontbreken van een 3 serie en betaalbaar glas is veel schadelijker als het ontbreken van een 9 serie body en het te duur zijn van de SSM lenzen.
Hehe, dus het pro-gedeelte is voor Canon (en Nikon) enkel een marketing-verhaal? Wat ben ik blij dat dat niet waar isCanon's 1 serie is ook niet bedoelt als best seller maar alleen om te laten zijn kijk wij zijn de beste
Toen Canon met de EOS mount kwam (incompatible met de oudere FD) hebben ze consequent elk jaar 8 nieuwe objectieven ontwikkeld en op de markt gezet. Maar Sony heeft een hoop goede objectieven van Minolta geschrapt, een aantal budget lenzen van Tamron herlabelt en Carl Zeiss komt met drie objectieven. Dat is niet hoe je een goede lijn opzet. En het frappante is dat Sony alles kocht inclusief alles wat op de ontwikkeltafel lag (Dynax 9D werd zelfs al getest). Ze zijn niet vanaf 0 begonnen.martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:42:
[...]
Hoe lang doet canon over het uitbrengen van een opvolger van een camera. Zo'n 18 maanden terwijl het een upgrade van een bestaand model is. Nu moet sony een camera vanaf 0 opbouwen (KM had plannen voor een 7DII maar daar is men niet verder mee gegaan) men is vorig jaar na de introductie van de A100 begonnen (wat een upgrade van de 5D was).
Als je kijkt naar de grote merken zoals Canon en Nikon, de eigen merk objectieven zijn nagenoeg allemaal beter (uitzonderingen daargelaten) dan objectieven van third party aanbieders. En nu er Sony (of eerst Konica-Minolta) op een Tamron objectief staat maakt het echt niet beter.
De 400D was er nog niet. En het enige punt van kritiek is wederom ruis (en iets DR ten opzichte van canon). Bij de aankondiging vlak na de overname was heel duidelijk er komt nu 1 instap body, het heftigere spul komt later. Nu is het later en is het wachten op het spul dat komt en waar van inmiddels bekend is hoe her er uit komt te zien. Van sony uit is er nog geen enkele datum genoemd over wanneer. Er zijn enkel speculaties geweest die er tot nu toe keer op keer naast hebben gezeten. Sony heeft met de PMA gezegt 1 dit jaar 1 volgens jaar (de eerste helft zou mooi zijn). Die beloftes zijn niet gebroken.Henk schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:56:
Een a100 die toen naast de 350D en 400D al niet echt geniaal presteerde als het om de sensor ging, en waarbij een hoop pro/upgrade-verhalen losgelaten werden. En nu, een flinke periode later, is er nog niets gebeurd, behalve wat houten mockups, en wederom dezelfde beloftes.
[...]
Niet helemaal waar, voor Canon en Nikon is het pro-gedeelte zeker een drijfveer.
Voor iedere pro body worden er tenminste 100 low end body's verkocht (als het er geen 1000 zijn). Het is dus wat betreft afzet niet echt interessant. De pro's +pro body's dienen veel meer als reclame (kijk wij hebben de beste) om zo de verkoop van low end spul te stimuleren. Het is prettig dat ze de doelgroep tevreden houden maar er zijn voor canon grotere belangen als alleen de pro's.
Alleen de 11-18 en de 18-200 komen van tamron. De 16-80, 85 en 135 zijn nieuw, de rest komt van KM (met wat kleine aanpassingen). Maar wat wil je ook met een overname in februarie-maart de overname en in juni-juli camera + een deel van de lenzen in de winkel hebt liggen. Over het schrappen van glas de /4's en de /2's die nog steeds erg gewild zijn werden 15 jaar al niet meer gemaakt. De recente lineup van minolta was ook niet geweldig. Het enige nieuwe gat wat sony laat vallen is een 2x-70 f/2.8. Sony is vorig jaar met DSLR's begonnen, hoeveel objectieven zijn ze mee begonnen? (binnen een half jaar) 18 + later de 16-80. Hoeveel komen er dit jaar bij 8. Ik zie daar nog steeds geen reden om te roepen dat het allemaal veel trager gaat als bij andere merken. Het verschil is dat Canon en nikon dit 20-25 jaar geleden al hebben gehad en niet nu.Oxi schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:15:
[...]
Toen Canon met de EOS mount kwam (incompatible met de oudere FD) hebben ze consequent elk jaar 8 nieuwe objectieven ontwikkeld en op de markt gezet. Maar Sony heeft een hoop goede objectieven van Minolta geschrapt, een aantal budget lenzen van Tamron herlabelt en Carl Zeiss komt met drie objectieven. Dat is niet hoe je een goede lijn opzet. En het frappante is dat Sony alles kocht inclusief alles wat op de ontwikkeltafel lag (Dynax 9D werd zelfs al getest). Ze zijn niet vanaf 0 begonnen.
Als je kijkt naar de grote merken zoals Canon en Nikon, de eigen merk objectieven zijn nagenoeg allemaal beter (uitzonderingen daargelaten) dan objectieven van third party aanbieders. En nu er Sony (of eerst Konica-Minolta) op een Tamron objectief staat maakt het echt niet beter.
De A100 is een KM plan wat afgemaakt is (een nieuwe body + 8 stuks glas maanden in 3 ontwikkelen is niet mogelijk). Al waren de 9D en de 7DII zo ver gevorderd en in de lijn waar sony mee verder wil dan zouden ze beide al lang in de winkels gelegen hebben. Van de 7DII is bekent dat dat plan wel ver was maar niet is doorgezet omdat sony iets anders ingedachten had.
[ Voor 30% gewijzigd door martijn_tje op 13-08-2007 13:46 ]
het feit dat binnen de pro wereld canon met stip op 1 staat, is wel degelijk een drijfveer voor Canon. tenzij jij gelooft dat Jan Modaal zich niet laat beinvloeden door wat de Pro's gebruiken. het feit dat CPS aanwezig is bij erg veel grote happenings laat zien dat Canon dit ook zeer zeker serieus neemt.martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:27:
[...]
Voor iedere pro body worden er tenminste 100 low end body's verkocht (als het er geen 1000 zijn). Het is dus wat betreft afzet niet echt interessant. De pro's +pro body's dienen veel meer als reclame (kijk wij hebben de beste) om zo de verkoop van low end spul te stimuleren. Het is prettig dat ze de doelgroep tevreden houden maar er zijn voor canon grotere belangen als alleen de pro's.
tel daarbij op dat diezelfde Jan Modaal vaak al beinvloed wordt door recenties van de 1D serie. en Pro's zijn erg critisch, dus is het zaak voor Canon om die goed op orde te hebben.
ik ken de precieze verkoopcijfers niet, en dat maakt ook helemaal niks uit. maar ik kan je verzekeren dat de kwaliteit van de 1D bodies de verkoop van de consumer-modellen beinvloed, net zoals de kwaliteit van de Pro-videocamera's (en andere apparatuur!) van Sony de verkoop van de A100 beinvloedt. dus dat is echt niet alleen 'OMG! kijk wat ik kan!'. die Pro's moet je echt wel tevreden houden, aangezien ze niet direct zoveel impact hebben op de verkoopcijfers (ook al zal de winst op een L objectief hoger liggen dan die van een gewoon objectief), maar indirect wel degelijk.
17-35, 28-75... Allemaal best redelijk, maar echt topspul is het niet. Sterker nog, de 11-18 is gewoon redelijk prut, zeker voor het geld. De 24-70 het enige gat? Wat dacht je van de niet verkrijgbare en veel te dure 70-200? Een flinke lineup aan goede en verkrijgbare primes? Ultratelelenzen?martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 13:27:
Alleen de 11-18 en de 18-200 komen van tamron.
Sony is het gewoon aan het verprutsen, ze hadden momentum met de introductie van de A100 om flink door te pushen en een speler van betekenis te worden, al helemaal met Sony's budgetten en de groei in de dSLR markt. Ze laten door het geringe aanbod en het lange wachten op nieuwe camera's flink wat markt liggen en dat is zonde. Doodzonde.
[ Voor 55% gewijzigd door neographikal op 13-08-2007 16:36 ]
Voor ontwikkeling van een camera is meer nodig als alleen geld (tijd bijvoorbeeld). Sony is opnieuw begonnen met de ontwikkeling van hoger geplaatste camera's. Het kost dus wat tijd voordat die af zijn. Dat duurt voor veel mensen te lang (alleen het is hier op GOT wel erg frappant dat juist de mensen met een ander merk camera er steeds over beginnen). Sony kan helemaal wel inpakken als een van beide body's tegen valt. Er zit dus wel een bepaalde druk achter.neographikal schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:30:
[...]
17-35, 28-75... Allemaal best redelijk, maar echt topspul is het niet. Sterker nog, de 11-18 is gewoon redelijk prut, zeker voor het geld. De 24-70 het enige gat? Wat dacht je van de niet verkrijgbare en veel te dure 70-200? Een flinke lineup aan goede en verkrijgbare primes? Ultratelelenzen?
Sony is het gewoon aan het verprutsen, ze hadden momentum met de introductie van de A100 om flink door te pushen en een speler van betekenis te worden, al helemaal met Sony's budgetten en de groei in de dSLR markt. Ze laten door het geringe aanbod en het lange wachten op nieuwe camera's flink wat markt liggen en dat is zonde. Doodzonde.
Minolta's line up aan zooms was aan het einde ook verre van geweldig. Rebranded Tamron spul een aantal merk eigen f/4.5- 5.6 tele zooms, aantal f/3.5-4.5 lenzen (geen tele zoom), 1 heel dure f/2.8 zoom. Ultra tele primes waren er wel 400 f/4.5 en de 600 f/4, maar die waren ook niet erg betaalbaar te noemen. De verwachting is dat beide weer terug komen met een SSM upgrade. De enige lange zoom was een matige en trage 100-400.
Omdat veel spul niet top was begint sony met veel spul opnieuw. Een 70-200 SSM of een 300SSM of een 35G zijn gewoon top lenzen dus die zijn vrijwel ongeweizigd terug gekomen.
Dat zou ik niet weten, daar heb ik geen cijfers van.Korras schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:46:
niet alleen markt laten liggen, maar ook veel kwijtgeraakt..
De enige cijfers die ik ken is dat Sony na een halfjaar verkoop van de A100 op plek 3 stond over heel 2006. Of wel met alleen de A100 in een half jaar meer verkoop als olympus, pentax, fuji of samsung.
Maar volgens mij was KM ook al de 3e speler.
[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 13-08-2007 19:29 ]
In het artikel nieuws: Canon voert digitale-fotografiemarkt aan staan de cijfers genoemd. De A100 heeft het zeker niet slecht gedaan, maar ik ben benieuwd naar de cijfers van dit jaar. Ik heb het idee dat Pentax toch een stuk harder timmert aan de weg dan een Sony. Zover zaten Pentax en zelfs Olympus niet achter Sony.martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:26:
[...]
Dat zou ik niet weten, daar heb ik geen cijfers van.
De enige cijfers die ik ken is dat Sony na een halfjaar verkoop van de A100 op plek 3 stond over heel 2006. Of wel met alleen de A100 in een half jaar meer verkoop als olympus, pentax, fuji of samsung.
Ik verwacht dat de cijfers over 2007 ook wat minder zijn (die 6,2% haalt sony waarschijnlijk nog wel maar niet alleen in het 2e half jaar). Een hoop minoltanen die perse 10MP willen zijn inmiddels over nu zullen ze het van "nieuwkomers*" moeten hebben.
*nieuwkomers bij minolta A mount
ik hoor alleen maar verhalen dat mensen overstappen van KM/Sony naar een ander merk. hier op 't forum zie je er ook al een aantal. maar andersom zie en hoor ik niets, eigenlijk.martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:26:
[...]
Dat zou ik niet weten, daar heb ik geen cijfers van.
Ik verwacht ook niet dat het er voor sony gigantisch veel zijn. Ze hebben samen met pentax en olympus AS in de body als verkoop argument. Daar op zullen ze ongetwijfeld wat verkoop blijven snoepen. Vandaar dat ik ook verwacht dat het markt aandeel ergens rond de 6% blijft. Vorig jaar had sony aan een half jaar genoeg om die 6% marktaandel te halen, ik verwacht nu dat het hele jaar toch echt wel nodig is. (ik vat dit jaar weer 6% op als een flinke daling ten opzichte van 2006)