Toon posts:

Allround PC voor €750.-*

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Op verzoek van Thandor, begin ik een eigen topic wat betreft een nieuw systeem.

Waar wil ik hem voor gebruiken:
Ik ben allereerst geen hardcore gamer. Wel zal het fijn zijn om redelijk recente spellen te kunnen spelen op het systeem, maar dat hoeft niet alles op ultra high quality.

Voor de rest gebruik ik mijn huidige PC erg veel voor school, internet en muziek luisteren. Ook maak ik wel eens gebruik van Fotosoep.

Wat heb ik bij elkaar gesprokkeld:
Uiteraard ben ik zelf al wat gaan neuzen naar leuke dingen. Ik heb echter (helaas) niet mega veel verstand van computers. (naast de basis kennis)

Waar ik op uitgekomen ben is het volgende.
Processor:Intel Pentium D 830€ 151
Moederbord:Asus P5LD2 SE€ 91
Videokaart:Asus Radeon X800 XL 256MB DDR€ 175
Geheugen:1GB PC5300 DDR2, CL5 – TwinMos (2x)€ 156
Hardeschijf:300GB Maxtor DiamondMax 10 (1x)€ 95
Voeding:Huntkey LW-6450HG 450W (ATX 2.2)€ 45,35*
Totale Schade:inclusief verzendskosten€ 722,30

Alle prijzen zijn van Salland Automatisering behalve de voeding, die is van Golden Elite Computers.
kast, muis, toetsenbord, monitor heb ik al staan

* voeding+verzendskosten=prijs

Wat precies het 'probleem' is:
Ik weet dat alles wel op elkaar zou moet kunnen passen. Waar ik nog wel over twijfel is het moederbord. Heb deze veel gewisseld met andere planken.
Wat in iedergeval wel handig zou zijn (als jullie tips geven over andere mobo's) als er LAN en geluid op zit.

Wat wil ik nog extra uitgeven:
Ik zit toch wel redelijk op mijn limiet. Het zou fijn zijn als het niet meer gaat kosten van €750

Dit was zo wel wat ik ongeveer kwijt wilde. Dus als jullie suggesties/tips hebben, heel erg graag.

Bij voorbaad dank

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou toch eerder voor een Asus Radeon X1600Xt gaan, is een stuk sneller dan een X800XL en heeft SM 3.0, handig voor games als Tomb Raider , en waarschijnlijk ook toekomstige. (en hij is goedkoper)

Bovendien is ie passief gekoeld :)

(part nummer EAX1600XT/SILENT/TVD/256M)

Owja misschien is t wel handig eens naar een moederbord te kijken dat Conroe (Core 2 Duo) compatible is, hoef je als je wilt upgraden in ieder geval je mobo niet te vervangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dutch_Razor op 04-06-2006 17:48 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Ik zou zelf eerder 'n 7600GT erin zetten ipv een X1600 of zelfs 'n X800 aangezien deze over 't algemeen 'n stuk sneller is ;) (Zie benchmarks @ t.net frontpage)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40

Thandor

SilverStreak

De processorkeuze.
Het is dat de prijs laag is. De Intel Pentium D930 is naar mijn mening toch lekkerder maar daarmee kom je helaas wel boven het budget uit. De Intel Pentium D805 is lager geprijsd en populair bij sommige mensen waarover het volgende topic meer zal vertellen:
De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 2

Echter moet je dan wel bereid zijn om over te gaan clocken. De D830 is standaard een stap beter en kan óók overclocked worden. Het prijsverschil tussen de D805 en de D830 is niet zo groot. Als ik moest kiezen zou ik alsnog naar de D830 neigen maar wellicht heb je interesse in de overclock praktijken en bespaar je een paar tientjes op de processor ;)

Het moederbord.
Wellicht zijn er andere borden op de markt maar deze hebben soms ook een hogere prijs. Gezien de features lijkt mij dit een prima bord voor jouw. De passief gekoelde northbridge en de MOSFET's rondom het LGA775 socket zullen gekoeld worden door de airflow van de ronde Intel LGA775 processor koeler.
Tevens kan hier ook een 65nm processor op. De Intel Pentium D9xx 'Presler' is gemaakt op 65nm. Dit zou een interessante upgrade kunnen zijn voor later. (Mits je tegen lage prijs de CPU kunt bemachtigen)

Andere optie is dit moederbord schrappen en een moederbord nemen waar de Intel Core 2 Duo op gaat passen. Dat zou het systeem erg aantrekkelijk maken voor upgrades :)
Zie Conroe (Core 2 Duo) moederborden voor interessante informatie.

De hardeschijf
Persoonlijk neig ik naar Seagate. Dit zijn technisch goede schijven en met Seagate schijven heb ik over het algemeen erg goede ervaringen. Zowel in betrouwbaarheid als geluidsproductie. Dit laatste is niet voor iedereen belangrijk maar wel noodzakelijk als je niet tegen de hoge pieptonen van een schijf kunt. (WD800BB's bv.)

De videokaart
Zie Tom's Hardware Guide - VGA Charts. Niet alle kaarten staat erin vermeld maar nuttig is de lijst zeker :) Let wel op dat je je niet verkijkt op één benchmark. Kijk gelieve alle benchmarks een keer door.

Als geluidsproductie een rol speel zou je kunnen overwegen om direct een Zalman VGA koeler mee te bestellen. Veel videokaarten hebben standaard kleine ventilatoren die niet altijd even best en/of stil zijn.

Overigens verander ik de titel even naar 'Allround PC voor €750.-'

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

kijk is naar mijn topic misschien heb je er wat aan:
Complete (game) PC voor €650
ik zou sowieso voor ADM gaan als je gaat gamen.

Verwijderd

reactie hierboven kijk wel onderaan pagina 3

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Nu 1GB minder geheugen, iets meer geld uitgeven en je hebt een X1800XT/7900GT... dat is veel sneller in games, en 2GB is nu nog niet erg nodig, dat kan er altijd nog bij :)

Verwijderd

jongens toch, amd is heeft toch echt meer bang for the buck. Ik zal zo even een systeempje posten.

Verwijderd

Ik heb nu nogal haast, maar uit m'n hoofd kan je dit sowieso krijgen voor dat geld:

AMD 64 3200+
2x 512 MB Dual Channel
SLI moederbordje
7600GT (Later nog een tweede)
200 GB HD
DVD brander
Voeding
Simpele kast

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:40

Thandor

SilverStreak

Omdat CSL op het moment overspoeld wordt met topics over complete systemen is er besloten om hier ietwat strakker op te modereren. Derhalve gaan er een aantal topics op slot waar eigenlijk zoekvragen in te vinden zijn.

Veel topics bevatten een deel van de eisen uit Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Op zich niet erg ware het niet dat er vaak vragen zijn over één ding van het boodschappenlijstje. Veel van die vragen zijn te zoeken (zie de 'voorbereiding' in voorgenoemde sticky).
Voor handige benchmarks kan men terecht bij de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Hardware die niet in voorgenoemde benchmarks staan zijn vrijwel altijd te vinden met zoekmachines.

Voor informatie over het kiezen van hardware:
PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
VB - **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
OM - Welke HDD, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen?

Dit topic gaat op slot wegens eerder genoemde redenen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.