Toon posts:

2 PC's samengesteld tot €500,- en 700,-

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Zowel mijn zusje als een goede vriend van mij, zijn toe aan een nieuwe computer en nu mag ik deze samenstellen voor ze. Budgetten zijn 700 euro voor mijn zusje en 500 euro voor die goede vriend. Beide pc's zijn voornamelijk bedoeld om mee te internetten, MS Office en af en toe een leuk spelletje á la de Command & Conquer-reeks, Doom3, Serious Sam2, etc.

Bij de prijzen voor onderdelen ga ik uit van winkelprijzen in Den Haag (Mycom, Computerland en Harddata), omdat ze toch nog een beetje wantrouwend zijn wat betreft internetaankopen. Bovendien hebben ze beide geen zin in een ingewikkelde garantieprocedure wanneer een onderdeel kapot blijkt te zijn/gaat in de toekomst.

De configuratie voor € 500,-:

- Case:
Aopen QF50C Black P4/AMD Mid.T, 24p incl. 300w voeding
€ 54,95

- Moederbord:
Asrock 775Dual-880Pro, PT880 Pro, ATX, AGP, PCI-E, 1066 MHz,
ATA-100, Dual Ch. DDR2/DDR, Sound, USB2, LAN, SATA-Raid, S775
€ 54,-

- Processor:
Pentium D 805, 2,67 GHz, Box, 2 MB, S775, 533 MHz, EM64T, Dual Core
€ 133,50

- Geheugen:
2x DDR2 PC4300 512 MB Nanya E (= 1024MB totaal)
(2x € 36,- =) € 72,-

- Videokaart:
Sapphire ATI Radeon X1600PRO 256MB, PCI-E, TV-out, DVI
€ 99,50

- Hardeschijf:
Western Digital, 200 GB, 8 MB, ATA, 7200 rpm
€ 69,50

- DVDbrander:
NEC ND3550, 16X, Dual Layer
€ 34,50

- Floppydrive:
Floppy Disk Drive 3,5" 1.44 MB Ivory
€ 5,50

(Accessoires zoals speakers, toetsenbord, muis, webcam, etc. zijn niet nodig, want deze zijn al aanwezig.)

Totaal: € 523,45

Bovenstaande configuratie is volgens mij "best buy" voor weinig geld, alles zeer basic en met de X1600PRO-videokaart toch geschikt om nog af en toe een spelletje te spelen. De enige twijfel was de processor, maar omdat Intel als enige dual core heeft voor dit geld (AMD X2 pas vanaf >€300,-) werd het dus de Intel.

Het TFTscherm dat wordt aangeschaft voor beide systemen is de Samsung 940MW SyncMaster (19" breedbeeld met ingebouwde TV-tuner, 700:1, DVI, 1440 x 900), omdat deze ideaal is om de switchen tussen pcgebruik en tv kijken. De prijs voor dit scherm is € 369,- en deze wordt wél via internet besteld vanwege de moeilijke verkrijgbaarheid in gewone winkels.

Voor de configuratie van het systeem voor € 700,- euro ben ik nog niet uit. Maar waarschijnlijk zal ik kiezen voor een iets grotere HD (300GB) SATA, 512MB videokaart, andere case, etc.

Mocht iemand op- of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag :), misschien zie ik iets over het hoofd of is een single core processor toch sneller?

Wat ik eigenlijk nog wel graag wil weten is of het verstandig is om morgen in de Uithof Den Haag naar de PC Discount-beurs te gaan? Mijn laatste computerbeurs was in 1995 volgens mij, dus ik heb geen idee of nu het de moeite waard is? Kan ik bovenstaande onderdelen daar goedkoper krijgen of is het zonde van het entreegeld?

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor een reactie! :)

Ciao, Armani

-- edit: Titel moet zijn: 2 PC's samengesteld tot €500,- en 700,-, maar dat kan ik niet wijzigen. Sorry ik typ nogal snel en blind... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2006 22:11 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12

Thandor

SilverStreak

Ik heb op verschillende plekken gezien dat een bord met een VIA PT880Pro chipset wel eens problemen wil geven met PCIe kaarten. Naast dat is het slot geen PCIe 16x slot maar 'slechts' een PCIe 4x slot.

Persoonlijk zou ik dus neigen naar een ander moederbord zodat je meer zekerheid hebt op een werkend systeem. Verder is de Intel Pentium D805 een leuke keus voor low-budget maar wel dual-core. Een single-core model kan wel sneller zijn. Het ligt er net aan wat je wilt doen. Persoonlijk neig ik wel naar dual-core maar dan liever een D930. Helaas zal dit niet in het budget vallen voor het goedkopere systeem. Bij het duurdere systeem is de D930 wel een prima alternatief.

Met Doom III zal een single-core AMD Athlon 64 3000+/3200+ de D805 wel flink voor kunnen blijven. Bij multithreaded programma's zal de D805 zeker voortouw hebben. Qua gewoon werk in Windows zal je met de D805 voordeel hebben op zwaardere multitasking. De lichtere taken (die ook snelheid nodig hebben) en single-threaded zijn zullen op een 2,66GHz 'Netburst' wel merkbaar trager zijn dan op een 2,2GHz 'Hammer/AMD K8' (AMD Athlon 64 3200+ bv.)

Al met al zal iemand die de verschillen niet kent en kan testen zoiets niet opvallen.

Over beurzen: Mijn laatste ervaringen zijn dat online shops een prima alternatief zijn als je tegen aantrekkelijke prijs nieuwe onderdelen wilt hebben. Naast dat is het minder werk omdat je niet op een beurs hoeft te lopen en te zoeken (met risico dat je een bepaald onderdeel niet vinden kunt). Hoeveel het scheelt t.o.v. een reguliere winkel kan ik niet met zekerheid zeggen.

+ Titelfix ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:07
Dat systeem voor €500 is perfect. Goed uitgebalanceerd. Verder weet ik niet zeker hoe een X1600 Pro presteert, maar misschien kan je een 6600GT overwegen omdat deze volgens mij wat beter is. Verschilt niet veel in prijs geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

- Hardeschijf:
Western Digital, 200 GB, 8 MB, ATA, 7200 rpm
€ 69,50

Is dat een refurbished prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de reacties :)

@ Thandor: Goed dat je het zegt dat een bord met een VIA PT880Pro chipset wel eens problemen wil geven met PCIe kaarten. Dat wist ik niet. Ik ga dus ook maar voor de zekerheid kijken naar een ander bord. Echter zoveel echt goedkope moederborden blijven er niet over als ik dan ga kijken. Bij Asrock kom ik dan al snel uit bij de 775xFire-eSATA2(+) en dit bord kost 2 tientjes meer (rond de 70 euro ipv 50 euro). En ook bij andere fabrikanten zit ik snel aan deze prijs. Nou ja, het is het geld wel waard :)

De Intel D930 is helaas 50 euro duurder en dus geen optie voor het goedkopere systeem en daarom blijf ik bij de D805. Verder ga ik toch niet voor single core, simpelweg omdat Dual Core toch meer de toekomst is volgens mij en omdat ze het wel interessant vinden klinken ;)

@ MarcoC: Het prijsverschil tussen de X1600Pro en 6600GT is nihil inderdaad Echter de X1600Pro heeft 256MB geheugen en de 6600GT voor dat geld "maar" 128MB, daarom koos ik voor de X1600Pro. Is dit een foute keuze? Zelf heb ik namelijk ook geen idee wat het performanceverschil is. Echter gezien de kleine hoeveelheid spelletjes die ze zullen spelen, maakt het denk ik niet zoveel uit?

@ Exuitum: Wat bedoel je precies met een refurbished prijs? Ik heb de prijs van de actiefolder van Mycom; http://www.mycom.nl/MyCom....do?url=folder/folder.htm pagina18. :)

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik ga nu toch maar even naar de Uithof kijken of er op de PC Discount nog wat leuks valt te halen tegen een scherpe prijs :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 23:07
Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 11:33:
Thx voor de reacties :)
@ MarcoC: Het prijsverschil tussen de X1600Pro en 6600GT is nihil inderdaad Echter de X1600Pro heeft 256MB geheugen en de 6600GT voor dat geld "maar" 128MB, daarom koos ik voor de X1600Pro. Is dit een foute keuze? Zelf heb ik namelijk ook geen idee wat het performanceverschil is. Echter gezien de kleine hoeveelheid spelletjes die ze zullen spelen, maakt het denk ik niet zoveel uit?
De kaarten zijn denk ik niet snel genoeg om het verschil tussen 128MB en 256MB duidelijk te laten merken. Als de 6600GT hoger scoort in de benchmarks zou ik die nemen.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:45
Wat mij opvalt is dat de hardware wel bekeken is, maar de OS'en niet.... bedenk wel dat een legale XP toch nog pakweg een 100euro kost .... is dat budget dus all in of enkel hardware budget ?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12

Thandor

SilverStreak

Omdat CSL op het moment overspoeld wordt met topics over complete systemen is er besloten om hier ietwat strakker op te modereren. Derhalve gaan er een aantal topics op slot waar eigenlijk zoekvragen in te vinden zijn.

Veel topics bevatten een deel van de eisen uit Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Op zich niet erg ware het niet dat er vaak vragen zijn over één ding van het boodschappenlijstje. Veel van die vragen zijn te zoeken (zie de 'voorbereiding' in voorgenoemde sticky).
Voor handige benchmarks kan men terecht bij de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Hardware die niet in voorgenoemde benchmarks staan zijn vrijwel altijd te vinden met zoekmachines.

Voor informatie over het kiezen van hardware:
PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
VB - **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?
OM - Welke HDD, CD/DVD lezer/brander, I/O controller moet ik nemen?

Dit topic gaat op slot wegens eerder genoemde redenen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.