wwillem schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:57:
Waarom hecht iedereen zoveel waarde aan dual core

Zeker als je
spellen gaat spelen is de combinatie dual core + oude 6600 absoluut niet logisch. Ik zie dat de TS "spelletjes" wil spelen, dan kan je natuurlijk net zo goed onboard VGA van Nvidia nemen. De Asus A8N-VM heb je al voor 66 euro, meer dan genoeg als je niks serieus doet.
Hij had het over 'spellen spelen' maar niet gamen. Ofwel, geen Battlefield 2 met alles op het hoogst. Ik kan mij dan bij alledaags werk het voordeel van dual-core wel inzien gezien het systeem gewoon soepeler loopt.
Zelf ben ik ook geen echte gamer. Als ik game dan zijn het meestal de oude games die m.b.v. DOSBox nog op een nieuw systeem te draaien zijn. Met dual-core kan ik nu gebruik maken van Adobe Photoshop, DOSBox en een AudioDVD tussendoor draaien zonder enige vertraging. Eerder met een single-core systeem was dit niet geheel mogelijk. Het ging wel maar het was merkbaar dat DOSBox resources wegsnoepte.
Nu kan ik bij wijze van spreken DOSBox draaien alsof het kladblok is

Maar dan nog. Waarom dual core? Omdat je continu spellen (heftige flash spellen!

) speelt terwijl je een dvd encodeert oid?

.
Multitasking. Is voor iedereen anders en eigenlijk moet Lazlo voor zichzelf bepalen of een dual-core systeem noodzakelijk is.
En dan wil ik nog geen eens beginnen over het nut AM2.
Socket AM2 is inderdaad geen vereiste. Het is iets duurder dan S939 en biedt meer upgrade mogelijkheden. Echter is S939 voorlopig ook nog niet uitgestorven en naar mijn mening maakt het op dit moment nog niet zoveel uit of je S939 of AM2 neemt voor een 'langdurig' systeem. (Systeem dat voor een lange periode ongewijzigd gaat draaien)
Zijn er veel hardware veranderingen in planning, met name met nieuwe hardware dan is een systeem met DDR2-SDRAM wellicht te overwegen

Als ik het goed begrijp wil de TS office gebruiken, een spelletje spelen en wat foto's bewerken. Moeten we dan niet meer richting de
sempron + onboard vga gaan ipv een Quad Opteron bak met SLI 7900GTX opstelling en 8GB geheugen

Eventueel zelfs een laptop!
Ik zou niet graag Adobe Photoshop op een AMD Sempron S754 willen draaien. Daarvoor prefereer ik een dual-core systeem (Bv. X2 3800/D930). Uiteraard met voldoende geheugen gezien de processor niet altijd een bottleneck hoeft te zijn. (Denk ook aan de snelheid van hardeschijven e.d.)
[...]
Diezelfde benchmark vertelt je dat je
niet echt gelijk hebt

. Komt natuurlijk omdat een x2 gewoon twee keer dezelfde athlon 64 heeft, daar is verder niks aan verbeterd. Dus voor
multimedia videobewerken is een pentium 4 sneller. Maar misschien bedoel je iets anders.
Toevallig stond deze benchmark actief. Selecteer eens andere benchmarks (Bv. Lame MP3 Encoder), daar zul je andere resultaten zien.
Het andere: De AMD Athlon 64 X2 heeft een betere dual-core implementatie. De tweede core heeft bij de AMD Athlon 64 X2 meer effect dan de tweede core bij een Intel Pentium D. Bekijk eens de
Media Encoder Streaming benchmark en zie dat de Intel Pentium 4 het t.o.v. de AMD Athlon 64 veel beter doet. Kijken we naar de dual-core varianten dan staat AMD er groot bovenaan. Bij die benchmark is dus duidelijk te zien dat dual-core effect heeft en bij de AMD Athlon 64 X2 processoren een groter effect dan de Intel Pentium D.
[...]
Waarom geloof ik daar echt helemaal
niks van

. Pas met de Conroe komt het weer goed met het energiegebruik bij de Intel high-end cpu's

.
T.o.v. de Intel Pentium D 8xx serie en de Intel Pentium 4 'Prescott' is een modale Intel Pentium D 9xx niet zo extreem heet. Bij modaal denk ik aan de D930/D940.
Volgens die grafiek zou mijn
overclockte Intel Pentium D 920 'ES' ergens rond de 100W zitten. De vorige processoren in dit systeem (XP1700+ @ 2400MHz en XP1800+ @ 2533MHz. Beide met 1,85V) waren véél warmer. Volgens één of ander programma zouden de AMD Athlon XP's ook rond de 100W verbruiken. Of dit klopt weet ik niet, of de tabel van SilentPC review klopt weet ik ook niet.
Al met al zal de Intel Pentium D wel meer energieverbruiken dan z'n concurrent. Het apparaat is wel prima te koelen met lucht.