Multi/game PC - 939/AM2/775 dubio

Pagina: 1
Acties:

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:42

Tank80

Cyanide&&Happiness

Topicstarter
M'n ouwe trouwe beestje wordt na 4 jaar echt te oud, tijd voor een nieuw systeempje. Heb begin dit jaar ook al eens een topic geopend over een nieuw systeem, maar dat is er toen niet gekomen omdat m'n vriendin andere plannen had met m'n budget ( :X ;) ) Heb me al aardig ingelezen in de mogelijkheden, maar zit sterk in dubio over wat nu te doen.

Wat ik wil
Allereerst het volgende, ik gebruik m'n pc voor het standaardwerk, gamen en met muziek rommelen. Daarnaast sleep ik hem ongeveer 1 x per maand mee naar een sportvereniging waar we hem gebruiken om mee te draaien op feestjes (voor de geintereerden; BPM studio + 2x geluidskaart, die ik overigens ga overzetten, heb ik dus niet nodig). Wat ik wil is een systeem dat stabiel, snel, dualcore (vanwege veel multitasken), vistaready en enigzins stil is. Overclocken heb ik nu niet echt heel veel kaas van gegeten, maar dat zou zomaar kunnen veranderen :). Het budget is om en nabij de 1600 euro. Prijzen komen bij salland vandaan, waar ik hem waarschijnlijk zal gaan bestellen. Wil hem gaan
bestellen als het AM2 platform verkrijgbaar is (binnen 2 weken?).

Het basisgedeelte staat zo goed als vast :

kast + voeding
- Cooler Master Centurion 534 incl. Cooler Master IGreen Power 430 Watt E 87,-
Hele mooie behuizing imo + naar mijn idee een goede voeding die het geheel goed kan trekken
-Nexus Technology 120mm Real Silent Case Fan E 10,-
Kan nooit kwaad die airflow...

videokaart
-Asus VGA GeForce 7900 GT 256 MB E 274,-
beste 'bang for the buck' lijkt me op dit moment

harde schijf
-WD2500KS Caviar Special Edition 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 E 81,-
Tsja, wil graag 250Gb SATAII en deze komt goed uit de testen en heeft op dit moment de laagste prijs bij salland.

'drives'
-NEC ND-4571 Zilver, Labelflash E 42,-
-NEC DV-5800 Zilver 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zilver E 19,-
-Apacer Cardreader 14-in-1 Zilver E 13,99

spreekt verder voor zich dacht ik zo

muis + tobo
-Logitech Mouse G5 Laser USB, Zilver / Zwart E 57,-
-Logitech Keyboard UltraX Media USB, Zilver / Zwart, Qwerty E 20,-

ook dit spreekt voor zich...

monitor
-Samsung TFT SyncMaster 930BF 19 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver E302,-
goeie monitor ...

verder er nog in / op / aan
- Microsoft Windows XP Professional, NL, Single Pack E 133,99
- Salland Assemblage Desktop 1 Jaar E 35,-
zit erover te twijfelen om hem zelf in elkaar te duwen, lijkt me erg leuk, maar ben een beetje bang voor kapotte onderdelen en ellelange RMA procedures. Ik zie dit dus meer als een verzekering dat m'n hardware werkt.

Totaal: E 1075,-

En nu komt het; de combinatie mobo/proc/geheugen. Als processor lijkt me een X2 3800 of vergelijkbaar wel aardig. Op de Conroe kan/wil ik eigenlijk niet wachten, omdat dat waarschijnlijk toch pas in augustus/september een beetje te verkrijgen is en ik een half jaar geleden al echt een nieuwe computer nodig had, op een gegeven moment kan je wel blijven wachten :). Verder moet het mobo het volgende minimaal hebben : 3 x PCI, firewire en 8 x USB. Voor het geheugen wil ik 2 Gb, vanwege de toekomst (vista), multitasken en omdat het bij sommige games toch ook al kan schelen. Ik heb drie opties samengesteld:

Optie 1 (S939):
-AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed E 284,-
-MSI K8N Neo4 FI E 84,-
-TwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3 E 166,-
Totaal : E 534,-

Optie 2 (AM2):
-AMD CPU Athlon 64 X2 3800+ 2.0 GHz, 1000 MHz, Boxed E 299,-
-MSI Moederbord K9N Platinum E 113,-
-2 x TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4 E 156,-
Totaal : E 568,-

Optie 3 (S775):
-Intel Pentium 4 D 940 3.2 GHz, 800 MHz, Boxed E 238,-
-Asus P5LD2 Deluxe E 128,-
-2 x TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4 E 156,-
Totaal : E 522,-

Zo, en dan nu mijn vragen:

1) Die Igreen power zal het volgens mij allemaal wel trekken, kunnen jullie dit bevestigen ? Vind het namelijk wel een erg mooie combi die kast van E 53,- en een voeding van E 77, samen voor E 87,-
2) om binnen het budget te blijven met bovenstaande opties zit ik eraan te denken om de monitor te 'downgraden' naar een BenQ TFT FP91G+ (E 237,-). Is dit heel erg vloeken in de kerk, of is deze monitor ook wel goed ?
3) Windows XP pro echt nodig of heb ik aan een home licentie ook wel genoeg (scheelt weer E50,- en ik ga toch upgraden naar vista (en daarnaast experimenteren met Ubuntu, maar dat terzijde))
4) Zelf assembleren of is die "30 euro garantie op werkende hardware" redenatie ook wel zinvol ?
5) Is het verstandig om bv. een X2 4200/ D950 te nemen en dan ergens anders te bezuinigen/ anders samen te stellen ?
6) Van intel systemen ben ik niet zo goed op de hoogte als van AMD systemen, dus is dit een zinnige, werkende combinatie ?
7) En de grote vraag : optie 1, 2 of 3?
S939 vind ik interessant omdat het een bewezen platform is en omdat ik verwacht dat het nog aardig in prijs kan dalen als AM2 te verkrijgen is. AM2 is interessant vanwege de uitgebreidere/modernere chipset, de mogelijkheid om over een jaartje ofzo de K8L erin te duwen, de levensduur van DDR2 geheugen en de uitgebreidere, passief gekoelde mobo's. S775 overweeg ik vanwege de lage prijs, het DDR2 geheugen en eventueel de mogelijkheid om te upgraden naar de (opvolger van de) Conroe (ander mobo ?)

AM2 heeft op dit moment voor mij de voorkeur, maar is het toch niet verstandiger om voor een van de 2 andere opties te gaan ( of een totaal andere optie) ?

Alvast bedankt :).

Je imiteert me mateloos.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12

Thandor

SilverStreak

1) Ik denk dat die voeding het wel draaien kan. Die conclusie is echter niet gebaseerd op ervaringen van mijzelf. Wil je zekerheid ga dan voor een voeding met iets sterkere voltagelijnen.
Zie hier de specificaties. Wellicht is het informatief om het Welke voeding heb ik nodig? Deel 14 topic te bekijken :)

2) Ik ben niet zo thuis in de TFT wereld. Wellicht heb je iets aan het volgende topic:
[rml][ 19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 19[/rml]

3) Bekijk de features tussen XP Pro en XP Home. Voor de meeste is Microsoft Windows XP 'Home Edition' genoeg :)
Zie ook WOS FAQ - Wat is het verschil tussen XP "Home", "Professional" en "Media Centre Edition"?
Wellicht dien je even op ALT+Q te drukken om bij de juiste tekst te komen.

4) Ik neem aan dat Salland Automatisering de PC wel even test. Of bij de assemblage de Windows installatie inbegrepen wordt weet ik niet.
Als dat wel zo is dan moet het systeem wel werken omdat de software anders niet geïnstalleerd kan worden.
Zelf bouwen is overigens wel interessant. De kans dat er iets stuk is, is meestal vrij gering en ligt vaak ook nog aan de assembleur zelf ;)

Mocht er iets stuk zijn en valt dit onder garantie, mijn ervaring met Salland is dat ze prima omgaan met de afhandeling van defecte producten. Het kan natuurlijk zijn dat een product een lange wachttijd heeft en dat je langer moet wachten op het nieuwe onderdeel. Bij een dergelijk geval zou het alsnog niet uit maken, als Salland het systeem zou bouwen en het onderdeel was defect dan moet er ook gewacht worden op het nieuwe onderdeel B)

5) Dat is een goede vraag. Heb je meer CPU kracht nodig dan is het zeker de moeite waard. Het programma BPM studio zegt mij niet veel. Wellicht kun je a.d.v. deze benchmarks een beeld krijgen van de prestatieverschillen.
Hier kun je allerlei processoren en benchmarks selecteren :)

6) Technisch gezien is de AMD Athlon 64 X2 beter dan de Intel Pentium D. Echter heeft Intel de prijzen van de Intel Pentium flink verlaagd en daardoor is het toch aantrekkelijk (i.t.t. vroeger) om voor een Intel Pentium D te kiezen. Zeker sinds de D9xx serie z'n intrede heeft gedaan :)
Voor de prestaties van de Intel Pentium D processoren: Zie de CPU Charts van Tom's Hardware (Bij punt 5 staat een link)
De Intel Pentium D8xx kun je IMHO beter mijden. De Intel Pentium D9xx serie is beter.

Wellicht is het interessant om het [rml][ Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon[/rml] topic te lezen. Houd er wel rekening mee dat bepaalde informatie al weer verouderd is en nog uit de tijd stamt dat de Intel Pentium D relatief gezien erg duur was ;)

7) De prestatieverschillen tussen S939 en AM2 zijn marginaal. Als het AM2 systeem vlot leverbaar is heeft deze wellicht de voorkeur. Uiteraard met het DDR2-SDRAM geheugen voor later. (die ook goed bij nieuwe LGA775 platformen met o.a. Intel Core 2 Duo past)
Overigens kun je de 'budget' (X2 3800+, relatief) processor die je nu koopt later mooi vervangen voor een model met een rating van 5000+ of meer :)

Bij het LGA775 platform zou het mooi zijn om een moederbord te kopen welke 'Conroe-ready' is. Ofwel, een bord met support voor de Intel Core 2 Duo.
Zie Conroe (Core 2 Duo) moederborden voor informatie over de moederborden. Een post in dat topic met een interessante lijst is hier te vinden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Waarom heb je gekozen voor een 7900gt?
Een x1800xt is ongeveer even duur, en is vaak net een stukkie sneller. Vaak zie ik dat mensen hier een 7900gt kiezen zonder veel verdere onderbouwing naast "veel bang for buck" terwijl die kaart niet meer bang for buck heeft dan de x1800xt.

Verwijderd

Even over de assemblage (wij hebben onze pc ook bij salland vandaan), assembleren is het in elkaar zetten van het systeem en het testen van het systeem. Het installeren van windows komt niet om de hoek kijken. Dat heb ik dus ook gehad, ik moest windows XP er zelf opzetten. Geen groot probleem hoor, je sluit hem aan en je gooit de cd van WinXP erin en de setup start van zelf. En over die 1800vs7900gt, ik heb juist gelezen dat de 7900Gt weer beter was.. dus je moet zelf kiezen, en ik zou bij de 7900GT blijven, mssn is dan een SLI mobo een optie. (ASUS A8N-SLI)

Succes!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tank80 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 02:55:
1) Die Igreen power zal het volgens mij allemaal wel trekken, kunnen jullie dit bevestigen ?
Als ik de specs bekijk denk ik van wel. Er zit ook een 12cm fan in wat alvast lekker stil is. Alhoewel ik niet kan vinden of de fan wel temperatuur gestuurd is. Als je een hekel aan herrie hebt dan is dit een must.
3) Windows XP pro echt nodig of heb ik aan een home licentie ook wel genoeg (scheelt weer E50,- en ik ga toch upgraden naar vista (en daarnaast experimenteren met Ubuntu, maar dat terzijde))
Als je toch gaat upgraden, dan zou ik zeker niet XP pro nemen. Liever een XP home oem licentie. Ik weet trouwens niet of je student bent, maar studenten kunnen voor iets van 30 euro een licentie aanschaffen.
4) Zelf assembleren of is die "30 euro garantie op werkende hardware" redenatie ook wel zinvol ?
Als je het niet zo leuk vindt om hardware in elkaar te zetten dan is die 30 euro niet duur. Ik zet persoonlijk altijd alles zelf in elkaar omdat ik dit leuk vind, maar als garantie op werkende hardware is 30 euro goed te doen.
5) Is het verstandig om bv. een X2 4200/ D950 te nemen en dan ergens anders te bezuinigen/ anders samen te stellen ?
+
6) Van intel systemen ben ik niet zo goed op de hoogte als van AMD systemen, dus is dit een zinnige, werkende combinatie ?
Besteed niet teveel geld aan je cpu, die is het geld niet waard aangezien ik verwacht dat bij de lancering van de Intel Conroe, de topmodellen van AMD flink in prijs zullen gaan zakken. Niet dat je moet wachten totdat ze goedkoper worden, maar de topmodellen (alles boven de 150 euro) van zowel AMD als Intel zijn wat mij betreft hun geld niet waard. Een dual pentium 4 zou ik geen eens overwegen vanwege de slechte prestaties in spellen en de enorme hoeveelheid energie die deze slurpt, zeker als je gaat overklokken of van stilte houdt.

Verder heeft dual core heeft nauwelijks nut in spellen en ik kan mij maar weinig applicaties bedenken waarbij je tijdens multitasken op een dual core beter uitbent. Maar misschien is dat BPM studio van je zo'n applicatie waarbij het nuttig is. Als je mij zou vragen welke cpu ik zou kopen voor simpel multitasken en gamen, dan zou ik één van de goedkoopste amd 64 single core cpu's nemen, een 3500+ of een 3200+ en die eventueel flink kietelen door de cpu op op 4000+ snelheid of hoger te laten draaien.
7) En de grote vraag : optie 1, 2 of 3?
S939 vind ik interessant omdat het een bewezen platform is en omdat ik verwacht dat het nog aardig in prijs kan dalen als AM2 te verkrijgen is. AM2 is interessant vanwege de uitgebreidere/modernere chipset, de mogelijkheid om over een jaartje ofzo de K8L erin te duwen, de levensduur van DDR2 geheugen en de uitgebreidere, passief gekoelde mobo's. S775 overweeg ik vanwege de lage prijs, het DDR2 geheugen en eventueel de mogelijkheid om te upgraden naar de (opvolger van de) Conroe (ander mobo ?)
Optie 3 met de intel 940 heb ik hierboven al weggestreept :).

AM2 is maar een kort leven beschoren, aangezien in 2007 al weer AM3 komt: Voor "upgradebaarheid" hoef je het dus niet te doen. Ook qua prestatie maakt het nauwelijks iets uit (AM2 is zelfs iets langzamer volgens de Tweakers.net review). DDR2 533MHz zal over een jaar ook te langzaam zijn, aangezien iedereen dan met DDR800 of DDR1066 speelt. Ook voor het geheugen hoef je het dus niet te doen. Blijft over de de moderne chipset en het iets lagere energiegebruik vs de hogere prijs van AM2. Ik zou alleen AM2 nemen als het bijna even goedkoop is als de s939 optie. Mocht je trouwens voor de s939 gaan, dan zou ik wel een goedkoper en nieuwer moederbord nemen (Asus A8N5X voor 68 euro) of een stiller (Fanless) moederbord.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :). Als bonus opmerking: Wil je ook een stille pc of mag je pc herrie maken :?
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 19:57:
Waarom heb je gekozen voor een 7900gt?
Een x1800xt is ongeveer even duur, en is vaak net een stukkie sneller. Vaak zie ik dat mensen hier een 7900gt kiezen zonder veel verdere onderbouwing naast "veel bang for buck" terwijl die kaart niet meer bang for buck heeft dan de x1800xt.
Ik heb teveel reviews gelezen over de x1800xt vs de 7900GT. Qua prijs gaan ze gelijk tegen elkaar op en ook qua prestatie is er weinig verschil (de één wint benchmark A, de andere B ). Waar wel een verschil in zit is het energiegebruik: de x1800xt verbruikt ongeveer twee keer zoveel energie, waar dus weer een koeler voor nodig is met een hoop herrie. Verder is de x1800xt een end of life product, hij wordt al een paar maanden niet meer gemaakt en winkels proberen nu hun laatste voorraad kaarten nog te verkopen.

[ Voor 37% gewijzigd door dr snuggles op 03-06-2006 14:25 ]

Verwijderd

persoonlijk zou ik qua cpu-mobo-ram combi keuze 2 doen, gewoon omdat mij dit de beste combi lijkt. En het verder gewoon een beter kwalitatief moeerbordje is dan keuze 1!
knip
Modbreak: Algemeen beleid / Terms of Use
Illegale software is niet gewenst. Suggereer dit dan ook niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Thandor op 03-06-2006 18:28 ]

Pagina: 1