UTP knijpen, hoe doe jij het?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

GGS_106 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:25:
Eerst die buitenmantel afknippen, ong. 3 cm ofzo. Dan heb je goed de ruimte om ze netjes naast elkaar te leggen. Liggen ze er eenmaal in de goeie volgorde, dan knip je wat van die 3cm af, en dan druk je ze in t plugje en de tang. Knijpen maar :)
Juist, zorg dat je wat lengte over heb, dan leg je ze makkelijker in de juiste volgorde. Afknippen is zo moeilijk niet :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Ik strip de kabel meestal ietsjes langer af dat dat meestal met de standaard maat op de tang gaat, draai ze uit elkaar, leg ze goed, knip ze ff gelijk en schuif het voetje eroverheen ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 23:01
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:26:
Verder maakt de volgorde van de kleur voor een straight kabel ook niets uit zolang ze aan beide kanten maar op dezelfde volgorde liggen is het goed :)
Dat maakt -wel- uit, ivm. overspraak enzo. Anders was het wel -heel- simpel geweest ;)

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Verder maakt de volgorde van de kleur voor een straight kabel ook niets uit zolang ze aan beide kanten maar op dezelfde volgorde liggen is het goed :)
Ze hebben die kleuren natuurlijk niet voor niets gemaakt. Iedere kleur is op verschillende afstand getwist. De ene kleur zit meer in elkaar gedraaid dan de ander. Het zal inderdaad wel werken, maar over grotere afstanden kun je storingen krijgen.

Sign here against sigs

Verwijderd

Yapser schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:28:
[...]

Dat maakt -wel- uit, ivm. overspraak enzo. Anders was het wel -heel- simpel geweest ;)
Nou als ik anders straight kabels maak let ik nooit op de kleurcodering maar pak ik gewoon de volgorde die het makkelijkst is en zorg dat ze aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten, en tot nu toe hebben de kabels eigenlijk altijd prima gewerkt.

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ghe geh, grapjas, zolang je 10mbit voldoende vindt, dan klopt het bovenstaande.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 18:10
Plus dat als je zo'n kabel door het hele gebouw hebt liggen en iemand anders knijpt er een ander stekertje aan volgens de standard je kabel niet meer werkt ;)

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@olger1024:
Dat maakt wel degelijk uit!

Beunhaas kabellegger is 2 dagen bezig geweest met het inelkaar draaien van het netwerk bij mijn schoonouders. Het wilde gewoon niet werken.

Ik heb even gekeken en zag dat het enkel op 10mbit werkte en niet op 100. Vervolgens de volgorde gecontroleerd en deze bleek niet helemaal te kloppen (Hij had alles om en om). Kabels opnieuw geknepen (beunhaas vond mij éen eigenwijs ventje aangezien hij 25 jaar bij de kpn had gewerkt voor hij voor zichzelf begon) en het netwerk draaide als een tiet.

Volgorde plaatje trouwens uit de netwerkenFAQ gehaald. TOen het netwerk werkte en hij weg ging heeft hij nog ff heel onopvallend en stil gevraagd of hij het printje mee mocht nemen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Le Mol schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:29:
[...]

ghe geh, grapjas, zolang je 10mbit voldoende vindt, dan klopt het bovenstaande.
Ehh..ze werken gewoon op 100mbit en prima stabiel ah fijn, het raakt off-topic dus ik ben al stil :p

Verwijderd

Yapser schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:28:
[...]

Het gaat er toch gewoon om dat het signaal wordt doorgegeven. Jou router / switch / enz weet toch niet welke kleur die kabeltjes zijn :S... Boeit toch allemaal niet als de volgorde maar aan 2 kanten hetzelfde is...

• BHQ
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:29:
[...]

Nou als ik anders straight kabels maak let ik nooit op de kleurcodering maar pak ik gewoon de volgorde die het makkelijkst is en zorg dat ze aan beide kanten op dezelfde volgorde zitten, en tot nu toe hebben de kabels eigenlijk altijd prima gewerkt.
Ga maar eens op een LAN zitten of met zo'n kabel op lange afstand, wedden dat het niet werkt, je ontzettend veel packetloss hebt e.d.? Ik heb voor de gein eens zo'n kabeltje gecreëerd (dus beide kanten exact hetzelfde en niet naar de volgorde gekeken), ding wilde leuk niet werken op 100 mbit.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:29:
[...]

mja, maar dan heb je geen cat5 meer laat staan cat6
Die codering en twisting zit er natuurlijk niet voor niets in, zeker bij veel electromagnetische storingen ga je het zeker wel merken.

[ Voor 4% gewijzigd door J2pc op 01-06-2006 16:35 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• BHQ
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:32:
[...]

Het gaat er toch gewoon om dat het signaal wordt doorgegeven. Jou router / switch / enz weet toch niet welke kleur die kabeltjes zijn :S... Boeit toch allemaal niet als de volgorde maar aan 2 kanten hetzelfde is...
Dat maakt -wel- uit, die kabels zitten niet voor niets crossed in de huls. Die volgorde is er ook niet voor niets.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gewoon zoals bovenstaande alleen had ik wat probleempjes:

1. Kleurloze kabels :( dus oranje-wit-groen-wit-blauw-wit-bruin-wit heel vervelend
2. Die kut kabels die @home standaard levert die zijn zo dun als wat bijna niet goed te krijgen.

en een utp tester helpt ook veel waat je tenminste welke kabel fout zit.

@olger: dan heb je geen officiele standaard en dit merk je zeker wel. Vooral binnen een bedrijf doe je dit niet. ook niet al sje hele lange kabels wilt hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door BlueKeenan op 01-06-2006 16:36 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Van je kabelmodem naar je pc zal het wel werken ongeacht de volgorde.
Maar als je het hele huis doorgaat dan ga je het echt wel merken.
En dan nog, wat is er mis met de standaard volgorde gebruiken?

Heel simpel te onthouden, oranje, groen, blauw, bruin.
En eerste de streepjes dan de egale.
En egaal blauw en egaal groen zijn omgewisseld.
Zo onthoud ik het ;)
BlueKeenan schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:34:

1. Kleurloze kabels :( dus oranje-wit-groen-wit-blauw-wit-bruin-wit heel vervelend
2. Die kut kabels die @home standaard levert die zijn zo dun als wat bijna niet goed te krijgen.

en een utp tester helpt ook veel waat je tenminste welke kabel fout zit.
Het is 'twisted' dus ook zonder kleur is het prima te doen.
Gewoon de mantel wat verder strippen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Gonadan op 01-06-2006 16:36 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

oke, dat wist ik niet, niets gezegd :X

• messi
  • Laatst online: 07-12 18:10
Gonadan schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:34:

Zo onthoud ik het ;)
8)7 Zo kun je het ook onthouden ja :P
Ik moest ooit 30 van die kabels maken en na een middagje ken je de kleuren wel.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Verwijderd

@home levert bij hun Ethernet / USB Pakket een 20Meter UTP met zo'n aftrekbaar ding (die je later nog een keer kan gebruiken). Ik had dus echt 0% verstand van die dingen :P

Eerste wat ik deed was de andere kant strippen (including the wires :o ) en erna gewoon open en bloot dat ding in frutselen... na 5 keer proberen kwam ik erachter dat het mischien toch niet zo hoorde sinds m'n router er steeds uit knalde :P

Toen vertelde iemand mij dat ik de draadjes niet hoefde te strippen en er zo in moest schuiven (wel op kleurvolgorde) en dat ding dan dichtdrukken. Het zou er zelf gaatjes in maken.

Maar ja.. Dus tot zover mijn ervaring met UTP knijpen :P

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:34:

Zo onthoud ik het ;)

[...]

Het is 'twisted' dus ook zonder kleur is het prima te doen.
Gewoon de mantel wat verder strippen :)
ja todat je er 100 hebt gedaan. en weer de zoveelste laat vallen als ze net allemaal goed zitten.
maar het isniet fijn

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

BlueKeenan schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:37:
ja todat je er 100 hebt gedaan. en weer de zoveelste laat vallen als ze net allemaal goed zitten.
maar het isniet fijn
hehe, ok, maar met twee linkerhanden moet je ook niet gaan knutselen ;)

Ik heb gister nog zo'n 'kleurloze' kabel aangesloten, ging zonder problemen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 01-06-2006 16:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 08:10
Hoe ik het doe? Gewoon NIET!
Te korte nagels, te ronde vingertoppen.
Heb het een paar keer geprobeerd, en nooit meer!
Ik loop gewoon een winkel in met een kabel en plugjes, of ik trek een ICT MBO'er uit de schoolbanken. Ik ben best bereid er voor te betalen, maar het zelf doen?!

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• BHQ
Just wondering:

Stel ik leg die adertjes in de goede volgorde, knip ze af en rag ze in het connectortje. Aan de andere kant doe ik hetzelfde. Maakt het dan nog uit als je van de onderkant kijkt of oranje-wit links zit of bruin?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:32
Nee, dat maakt niet uit, hoewel officieel bruin altijd rechts zit (lipje aan de onderkant).
De aderparen zitten goed, voor een goede werking.

If it ain't broken, tweak it!

Verwijderd

Is er geen chinees die dit kan in 2 seconde en er een filmpje van heeft geschoten? /me denkt aan t-shirt vouwen in 5 seconde

• BHQ
Hmkay, maar -hoe- als je naar de connector kijkt 8)7? :+

Dus als je naar de onderkant van de UTP kijkt, komt het kabeltje er dan aan de bovenkant of onderkant uit ;)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Als het niet wil lukken heb ik nog wel n tip: Knip 5 tot 10cm van de buitenmantel af :Y)

Het ziet er dan wel absurd uit, maar zo heb je alle ruimte om de kabels recht te leggen en erin te stoppen. Als het dan goed zit trek je alles strak en haal je er een paar cm af, weer even proberen of het je nog lukt etc..

Uiteindelijk lukt het dan om kabels te maken waar de adertjes maar 1 of 2cm uitsteken, als ik hier een kabel maak zit de huls echt -ver- in het stekkertje, zo kort mogelijk :*)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het insteken van de draadjes in de connector vind ik het lastigst. Je wilt namelijk niet teveel van de mantel afhalen, maar hoe meer daar af is hoe beter je de draadjes vast kunt houden (op volgorde) terwijl je ze in de stekker steekt. Wat wel goed werkt is ze het eerste stukje, wat dus uit de mantel steekt goed uit elkaar draaien en een paar keer gezamenlijk een andere kant op vouwen, terwijl ze in de goede volgorde zitten natuurlijk. De draadjes zetten zich dan een beetje. Dan alles op 1 lengte afknippen, aan het begin (bij de mantel) stevig vasthouden en in de stekker prikken.
Het wisselt wel of je het ene of andere type stekkertje gebruikt. Ik heb ze nu met wat langere ribbeltjes erin die de draadjes geleiden, dan pakken ze dus eerder het juiste spoor.

PS, ik zou de kleuren wel aanhouden zoals het hoort. Een standaard is er niet voor niets. Stel je voor iemand (beunhaas) gebruikt in huis de groen-gele aardedraad als fasedraad, maar vind dat geen probleem omdat hij de bruine als aardedraad gebruikt en het toch in het hele huis zo zit. En dan komt iemand anders er even een stopcontactje bijzetten...

[ Voor 19% gewijzigd door BounceMeister op 02-06-2006 12:17 ]

Verwijderd

Het maakt dus niets uit hoe je ze erin stopt, als de volgorde maar goed is. Zolang je ze niet te ver doet un-twisten maakt het absoluut geen verschil, ook niet over lange afstand (kabel van router naar de pc van mijn vader is ~60 meter, die heb ik geknepen met creatieve volgorde van aders en die werkt gewoon perfect op 100mbit)
Yapser schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:55:
Just wondering:

Stel ik leg die adertjes in de goede volgorde, knip ze af en rag ze in het connectortje. Aan de andere kant doe ik hetzelfde. Maakt het dan nog uit als je van de onderkant kijkt of oranje-wit links zit of bruin?
nope, zolang je maar aan beide kanten hetzelfde doet

@hieronder
Idd, die tangen zijn niet ideaal om te strippen, hiervoor pak ik meestal een schil- of stanleymesje, werkt een stuk handiger imho.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 12:18 ]

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Varienaja schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:23:
Draadje strippen, kleurtjes op volgorde leggen, even tussen duim en wijsvinger plat drukken zodat ze blijven liggen, gekleurde draadjes op gelijke lengte bijknippen, in de RJ45 drukken, volgorde controleren en dan aanknijpen.
Dat doe ik ook altijd even, zodat ze allemaal even diep in het stekkertje komen. Als je de aders uit elkaar draait zijn ze namelijk niet meer van gelijke lengte.

Het probleem wat ik wel eens heb met mijn krimptang is dat bij het knippen van de mantel de het mesje aan een kant een beetje in de aders snijdt, en deze bij het un-twisten dus (bijna) afbreken. Ik ben dus extra voorzichtig met het knippen/strippen van de mantel.

@j0ri: heb je waarschijnlijk mazzel gehad, want sommige netwerkapparatuur is er gevoeliger voor dan andere.

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2006 12:20 ]

Verwijderd

Er waren vroeger van die speciale "newbie" ISDN plugjes. Dan hoefje ze alleen 1 voor 1 in te leggen en daarna dichtklappen de klepje en voila het werkt.

Ik weet niet of die ook bestaan voor RJ45, (zelfde pluggetje toch?). Maar een echte tweaker gebruikt dat niet, en gaat aan de slag met de tangetje en schaartje/kniptangetje!

• BHQ
Hrm hier ook, snij altijd een adertje een (klein) beetje door. Kwestie van zo voorzichtig mogelijk ;)

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:01:
Is er geen chinees die dit kan in 2 seconde en er een filmpje van heeft geschoten? * Aham brahmasmi denkt aan t-shirt vouwen in 5 seconde
LoL, lijkt me onmogelijk om alleen al de aders uit elkaar te draaien in 2 seconden! :D

Verwijderd

Yapser schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:32:
[...]

Ga maar eens op een LAN zitten of met zo'n kabel op lange afstand, wedden dat het niet werkt, je ontzettend veel packetloss hebt e.d.? Ik heb voor de gein eens zo'n kabeltje gecreëerd (dus beide kanten exact hetzelfde en niet naar de volgorde gekeken), ding wilde leuk niet werken op 100 mbit.
Klopt. Ben laatst bij een vriend van me ook aan het stekkeren geweest omdat hij het door "iemand anders" aan had laten leggen. Hij had in de winkel 2 kabels van 15 meter gehaald en een koppelstukje (ben ik niet zo'n fan van, maar ok...). Met het koppelstukje heeft hij toen die 2 kabels aan elkaar verbonden met de originele stekkers en aan beide uiteinden had hij de stekkers eraf geknipt zodat hij de kabel netjes door een leiding kon trekken. Vervolgens dus "iemand anders" er weer 2 stekkertjes aan laten zetten. Beide stekkertjes waren precies hetzelfde eraan gezet, maar dus wel in de verkeerde volgorde (oranje/wit - oranje - groen/wit - groen - blauw/wit - blauw - bruin/wit - bruin). Aangesloten op kabelmodem en router, helemaal niks.

2 nieuwe stekkertjes en de juiste volgorde: werken.

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12 19:43

AceRimmer

What a guy...

Heb ook een doos kabel met van die 'kleurloze' aders.
Wat ik altijd doe is met een CD-marker setje (rood, groen, blauw, zwart) de witte aders inkleuren :Y)
dus:
wit-oranje = rood
wit-groen = groen
wit-blauw = blauw
wit=bruin = zwart

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• j86
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Op mn stage hadden ze van die plastic balkjes, met 8 gaatjes erin. Daar kon je dan eerst die 8 gekleurde draadjes instoppen, voordat je ze in de connector deed. Werkte geweldig, omdat je ze met gemak op de goede volgorde in dat balkje kon stoppen, en je hoefde niet bang te zijn dat de volgorde nog ging veranderen als je hem in de connector schoof!

• DarthPlastic
Lijkt mij trouwens als je bv oranje met groen omwisselt en blauw met bruin bv dat dat niets uit hoeft te maken...

Als je 2 draadjes uit een aderpaar verkeerd gebruikt zal het wel mislopen, maar de aderparen op zich kunnen volgensmij gewoon verwisseld worden.

Maja, een beetje fatsoenlijke KabelKnipper (c) draait er zijn hand niet om voor de juiste volgorde...

Verwijderd

DarthPlastic schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:30:
Lijkt mij trouwens als je bv oranje met groen omwisselt en blauw met bruin bv dat dat niets uit hoeft te maken...

Als je 2 draadjes uit een aderpaar verkeerd gebruikt zal het wel mislopen, maar de aderparen op zich kunnen volgensmij gewoon verwisseld worden.

Maja, een beetje fatsoenlijke KabelKnipper (c) draait er zijn hand niet om voor de juiste volgorde...
Ja en nee. In de praktijk zul je er niet zoveel van merken. (Minder als wanneer je 1 van de 2 draden uit 1 paar op de verkeerde plek hebt zitten.) Maar neem bijvoorbeeld het blauwe aderpaar, dat is "nauwelijks" getwist. Als je dat vergelijkt met oranje en groen (pin 1,2,3 en 6), dan zie je dat die veel sterker getwist zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 12:40 ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:53
Op mn stage hadden ze van die plastic balkjes, met 8 gaatjes erin. Daar kon je dan eerst die 8 gekleurde draadjes instoppen, voordat je ze in de connector deed. Werkte geweldig, omdat je ze met gemak op de goede volgorde in dat balkje kon stoppen, en je hoefde niet bang te zijn dat de volgorde nog ging veranderen als je hem in de connector schoof!
De Gamma verkoopt deze stekkertjes met balkjes. Mijn ervaring daarmee is dat je die balkjes snel kwijtraakt.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

joswillems86 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:30:
Ja precies, die bedoelde ik.
De stekkertjes van de gamma hebben die ook.
superhandig ;)
Invisible_man schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:49:
[...]

De Gamma verkoopt deze stekkertjes met balkjes. Mijn ervaring daarmee is dat je die balkjes snel kwijtraakt.
spuit11 :+

Ik had er inderdaad één laten vallen en het duurde even voordat ik hem terug had.
Ik haal ze dan ook pas uit het zakje als het nodig is.

Al geldt hier wederom: niet voor personen met twee linker handen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 02-06-2006 13:07 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BreadFan
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:27:
[...]

een koppelstukje (ben ik niet zo'n fan van, maar ok...)
koppelstukje... ohja. Een maat van mij wilde ook 2 kabels koppelen. Wat doet die gek: knipt aan beide kabels aan 1 kant het connectortje er af, stript de kabel, stript de adertjes een stukje (al knap op zich), draait de bijbehorende adertjes van de 2 kabels in elkaar, stukkie plakband er omheen ( :D ), en dat dus voor alle adertjes .... dude... 8)7

maar het werkte wel :D _O_

Heb hem een tik op z'n hoofd gegeven en gezegd dat ie 2 nieuwe connectortjes en een koppelblokje ("oh bestaat dat?") moest kopen, en heb ze er voor hem aangezet. :P

[ Voor 6% gewijzigd door BreadFan op 02-06-2006 13:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:19:
Er waren vroeger van die speciale "newbie" ISDN plugjes. Dan hoefje ze alleen 1 voor 1 in te leggen en daarna dichtklappen de klepje en voila het werkt.

Ik weet niet of die ook bestaan voor RJ45, (zelfde pluggetje toch?). Maar een echte tweaker gebruikt dat niet, en gaat aan de slag met de tangetje en schaartje/kniptangetje!
Ik kwam ze laatst nog tegen toen ik bij iemand internet moest nakijken.
Het werkte niet... Guess what? Juist die 'newbie' plugjes waren aardig gaar. Met fantsoenlijke connectors draaide het weer als een tierelier. :Y)

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:20:
[...]

Ik kwam ze laatst nog tegen toen ik bij iemand internet moest nakijken.
Het werkte niet... Guess what? Juist die 'newbie' plugjes waren aardig gaar. Met fantsoenlijke connectors draaide het weer als een tierelier. :Y)
Ja idd, plugjes zijn ervoor gemaakt om kabels stevig vast te zetten, en die plugjes werken dus totaal niet... :|

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 14:33
Hm, heb een Knipex utp rj-11 en rj-45 tang ideaal apparaat, maar helaas geen draad geleider!

1) Draad strippen met stanley mesje
2) Aders losdraaien en gelijkleggen, dan met mijn duim alles in gareel houden en ongeveer de juiste lengte voor het stekkertje aangeven daarmee
3) Overtollige zut afknippen (aders blijven nu beter liggen en netjes even lang)
4) Alles stevig in stekkertje proppen, wanneer er iets niet goed zitten alles afknippen en stappen 1/tm4 herhalen
5) dichtknijpen
6) in de kabeltester :)

Lukt tegenwoordig in een goeie minuut - 2minuten zo...

Die newbie-plugjes -> rommel!

LSA opleggen gewoon met een fijne schroevendraaier en wat beleid, zit het zo!

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-06-2006 16:00 ]

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:59:

[...]

Die newbie-plugjes -> rommel!

LSA opleggen gewoon met een fijne schroevendraaier en wat beleid, zit het zo!
Die gekke plugjes die je bij zo'n internet-pakket krijgt zijn inderdaad erg slecht. Maargoed, de kabel die je erbij krijgt is ook waardeloos (is een 4-aderige kabel vaak).

Voor LSA heb ik laatst voor een paar euro een punchdown-tooltje gekocht. Scheelt een hoop gepeuter en hij knipt de draad meteen af net na de LSA-strip. Eerst had ik zo'n "gratis" LSA-tooltje (stukje plastic met een ijzeren plaatje erin), dat was echt waardeloos. Dan kon je inderdaad haast net zo goed een fijn schroevendraaiertje gebruiken. Maar met dat punchdown-tooltje ben ik echt heel erg blij....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kosten die Krone LSA dingen nou nog veel of heb je een kloontje genomen?
* alt-92 moet nog een keer bij Conrad neuzen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12 14:12

Jimbolino

troep.com

ik heb laatst met een standaard isdn kabel iemand zijn pc op een router aangesloten
werkt perfect, 100mbit.

als de afstand < 10meter is, maakt het echt weinig uit wat en hoe je knipt.

heb idd ook wel eens een kabel van 30meter gehad die zorgde voor een ping van 3000ms in games...
nieuwe plugjes erop en ding werkte perfect.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik neem de draadjes altijd te lang, en dan op volgorde leggen, stevig beetpakken en ff heen en weer zwiepen, zodat ze op volgorde blijven :P. Daarna kan je hem lager beetpakken en kort afknippen, waarna ze nog steeds op volgorde liggen.

Vervolgens check je nog één keer met het plaatjes (want je doet het nét te weinig om het uit je hoofd te weten), je schuift het stekkertje erop, je ramt je tang erop en hij zit vast.

Als het dan je eerste stekkertje van de dag was, mag je hem er meteen weer afknippen omdat hij op z'n kop zit :+, en kan je overnieuw beginnen :P

Verder gaat het altijd wel goed :P

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 15:14
Ik heb een tang van een tientje, dus misschien kan het beter, maar ik doe het zo al jaren met succes:
1. met scherp mesje VOORZICHTIG de buitenmantel inkerven, zo'n 2 cm van het einde af
2. de mantel wat heen en weer draaien, zou redelijk makkelijk los moeten kunnen komen.
3. hou alle aders bij elkaar en trek de mantel wat terug (met wat "stropen" moet-ie een paar cm terug kunnen komen
4. leg nu de aders in de juiste volgorde, zo dicht mogelijk bij het manteluiteinde.
5. knip met een schaar (!) de adereindjes recht af.
6. stop de aders in het UTP-blokje, en duw indien mogelijk de mantel zo hard je kunt het blokje in
7. knijpen maar ;)

Zo krijg ik een kabel waarbij de mantel netjes in het blokje zit, en de twist in de UTP kabel zo lang mogelijk behouden blijft.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De allereerste keer heb ik trouwens alle acht adertjes zitten ontmantelen :+

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En vergeet niet eerst de knikbescherming over de kabel te schuiven ;)
(ja, bij mijn switch ben ik dat bij een paar kabels vergeten)

Bij mij is het gewoon kabel op 'lengte + 1cm' knippen, knikbescherming er over, voorzichtig buitenmantel 2cm strippen, aders voor zover mogelijk onttwisten (gaat dus niet zo ver op 1cm), met een goede schaar een paar mm van de langste aders afknippen zodat alles even lang is en goed in het connectortje kan, aders connector in duwen, de buitenmantel zo veel mogelijk ook het blokje in (in ieder geval tot voorbij de trekontlasting, tegen de 'flessenhals' aan), en knijpen maar.

Ik heb hier een makkelijk UTP testertje liggen om te kijken of alles goed is (met potlood de nummervolgorde van TwistedPair er op geschreven), en gaan met die banaan.

Ik heb alleen geen punch-down tool voor de utp-stekkerdozen, daar druk ik de aders met een klein schroevendraaiertje tussen de juiste klemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 04-06-2006 17:58 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:09
1. strippen
2. volgorde leggen
3. ffe heen en weer zwiepen
4. kort afknippen
5. insteken
6. aan de voorkant van de plug checken of ze tot het einde doorgedrukt zijn
7. dichtknijpen
:7

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Nog een tip om de kabel te strippen zonder de aders te raken: buig de kabel een beetje (voorzichtig, niet te ver - zeg 45 graden ofzo) op de plaats waar je de mantel wilt afsnijden, hierdoor komt de mantel aan de buitenkant van de "knik" onder spanning te staan. Ga dan voorzichtig met een scherp stanleymes over de mantel, deze zal heel gemakkelijk "uiteensplijten". Doe dit een paar keer rondom en de mantel is door, zonder dat je de aders geraakt hebt (als je het goed doet snij je de mantel namelijk maar half door, door de spanning scheurt deze zeg maar vanzelf verder).

[ Voor 7% gewijzigd door Stamgastje op 04-06-2006 18:25 ]

Verwijderd

Om de buitenmantel te strippen gebruik ik al jaren een COAX/CAT5 cable stripper. Je klemt 'm als een wasknijper op de kabel, 4x rondraaien met je wijsvinger en je breekt de buitenmantel er zo af zonder beschadigingen aan de aders. Superhandig als je vaak stekkers aanknijpt maar voor incidenteel gebruik misschien te duur. (+/- €25)
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/l.makkink/cablestripper.jpg

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik pak altijd eerst even een te lang stuk kabel. Dan ga ik die kabel strippen en draadjes binnenin controleren. Is het goed dan ga ik alles op volgorde leggen en even heen en weer buigen zodat ik weet dat ze goed plat en goed zitten. Afknippen met mijn duim ertussen. Dan het schoentje erover en zorgen dat de buitenmantel goed erin zitten en flink duwen dat de binnenste kabel echt er tegenaan zitten. En dan tang pakken en knijpen maar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Marlibica

Marlibica

itsalex schreef op zondag 11 juni 2006 @ 13:11:
.. Afknippen met mijn duim ertussen.
DAT doe je maar één keer.. :P :)
[/Flauw]

@Tom.Luinstra hieronder:
Na 1 keer laat je het verder wel uit je hoofd, dunkt me :)

[ Voor 21% gewijzigd door Marlibica op 12-06-2006 21:59 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Marlibica schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:20:
[...]

DAT doe je maar één keer.. :P :)
[/Flauw]
Ik heb 2 duimen! :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:40:
Om de buitenmantel te strippen gebruik ik al jaren een COAX/CAT5 cable stripper. Je klemt 'm als een wasknijper op de kabel, 4x rondraaien met je wijsvinger en je breekt de buitenmantel er zo af zonder beschadigingen aan de aders. Superhandig als je vaak stekkers aanknijpt maar voor incidenteel gebruik misschien te duur. (+/- €25)
[afbeelding]
Ding heeft stelschroeven, dus je kan er prima mee werken.

als je 5x zo'n ding gebruikt heb je die 25 euro er ook uit, ik zou iig niet meer zonder kunnen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wortelsoep
  • Niet online
BreadFan schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:13:
[...]

koppelstukje... ohja. Een maat van mij wilde ook 2 kabels koppelen. Wat doet die gek: knipt aan beide kabels aan 1 kant het connectortje er af, stript de kabel, stript de adertjes een stukje (al knap op zich), draait de bijbehorende adertjes van de 2 kabels in elkaar, stukkie plakband er omheen ( :D ), en dat dus voor alle adertjes .... dude... 8)7

maar het werkte wel :D _O_
Dat heb ik ook een keer gedaan op een LAN. We hadden geen tang bij de hand maar wel een lang stuk kabel. Dus we hebben een kabel met connectoren door de helft geknipt en alles zitten vastplakken. En ook bij ons werkte het perfect.
Hoewel we zelf ook wel inzagen dat het vreselijk prutswerk was :+

Verwijderd

Misschien niet geheel ontopic , maar hierovor een appart topic starten lijkt me wat overdreven.

Ik ga (zoals meedere mensen in dit topic) binnekort voor het eerst zelf UTP knippen , FTP om precies te zijn.

Nu vroeg ik me af waar ik met die 'extra' ijzerdraad (die er voor de aarding / shielding oid was dacht ik ?) moet blijven ?

Moet deze er net voor de twisted pairs in de utp gaan er afgeknipt worden ? Zelfde vraag , maar dan voor de shielding , die voor +- 3cm (nodig voor het rj-45 connectortje) ook gewoon afknippen ?

*edit*

hier nog een fototje met wat ik bedoel met de 'extra ijzerdraad' voor alle duidelijkheid (helemaal links)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2006 18:10 ]

• Marlibica

Marlibica

De shielding wikkel ik altijd rond de mantel, waarna het in de connector wordt gedrukt. Verder verschilt dat volgens mij per connector en staat het meestal in de gebruiksaanwijzing daarvan.

edit:

Connector als in afmonteren op de muur, niet als RJ-45 connector

[ Voor 19% gewijzigd door Marlibica op 12-06-2006 22:02 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Marlibica schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:02:
edit:

Connector als in afmonteren op de muur, niet als RJ-45 connector
Mja , ik had het dus specifiek over de RJ-45 connector , in de gebruikersaanwijzing van m'n wandcontactdoos staat het normaal wel goed uitgelegt hoe je het de aders goed moet leggen etc.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 10:03

job

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 17:40:
[afbeelding]
Mijn krimptang heeft bij het knipmesje (om de aders recht te knippen) een holte waar precies een kabel in past. Kabel in die holte ronddraaien (of wat onhandiger, maar werkt beter.. de tang om de kabel draaien)... en hoppa buitenmantel ligt er af..
Heb ik geen stripper van 25euro voor nodig.

Mijn krimptang kost 25euro en doet het na zeker een kabeltje of 100 nog steeds.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10 13:02

Technicality

Vliegt rechtsom...

En ik altijd maar die dingen zover mogelijk ont-draaien en op creatieve volgorde erin raggen (scheelt één kant opletten :X ). Dáárom deden die kabels het niet :D Zometeen gelijk ff goed doen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Janoz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:31:
@olger1024:

Beunhaas kabellegger is 2 dagen bezig geweest met het inelkaar draaien van het netwerk bij mijn schoonouders. Het wilde gewoon niet werken.

Ik heb even gekeken en zag dat het enkel op 10mbit werkte en niet op 100. Vervolgens de volgorde gecontroleerd en deze bleek niet helemaal te kloppen (Hij had alles om en om). Kabels opnieuw geknepen (beunhaas vond mij éen eigenwijs ventje aangezien hij 25 jaar bij de kpn had gewerkt voor hij voor zichzelf begon) en het netwerk draaide als een tiet.

Volgorde plaatje trouwens uit de netwerkenFAQ gehaald. TOen het netwerk werkte en hij weg ging heeft hij nog ff heel onopvallend en stil gevraagd of hij het printje mee mocht nemen.
Helaas is de gemiddelde KPN of kabeltoko-monteur debiel als het op ethernetbekabeling aankomt. Ik heb ook regelmatig dat ik even een nieuwe stekker op een cat5 kabel mag knijpen bij mensen waar een KPN monteur is geweest, mag ik meteen beide kanten doen aangezien ze ten eerste geen standaard volgorde gebruiken en ten tweede kabels gebruiken waarbij de witte draden herkenbaar zijn als bijbehorend aan een kleur.

Uitzonderingen daargelaten, maar het valt mij gewoon op dat veel mensen in de "professionele" consumentensfeer er gewoon een zooi van maken.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-12 14:31

M14

Mijn manier:
Buitenmantel afstrippen (+/- 2 cm).
Aders op de goede volgorde leggen (is makkelijker als ze wat langer zijn, vandaar de buitenmantel verder afstrippen).
Aders op de goede lengte afknippen en in de connector duwen.
Controleren of het goed zit, daarna knijpen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 19:10

Romke

Dieselhead

Mja, opzich is het helemaal niet zo moeilijk, als je maar goeie kabel hebt.
Die kabel die standaard bij chello geleverd wordt/werd is bijv. een hel.

Koop je echter gewoon een rol van 100 meter, dan gaat het al een stuk beter.

Buitenmantel afstrippen -> aders in de goede volgorde leggen-> keer in stekker duwen -> weer eruit -> met een schaar afknippen -> terug in stekker -> kijken of alles goed ligt. kijk ook of je de uiteinden van de kabels aan de voorkant (andere kant als waar de kabel in gaat) tegen het plastic van het stekkertje aan ziet zitten en of de buitenmantel vergenoeg in de kabel zit (mooier + steviger) -> in tang en knijpen maar.

Het in de goede volgorde krijgen/houden is ook vooral een kwestie van goede kabels hebben.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Bart©
  • Laatst online: 12-11 07:43
BlueKeenan schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:34:

Een truukje wat ik toepas is de kabels gewoon vanaf 5 tot 7cm strippen, je kunt dan precies zien welke witt om welke kleur getwist zit. Het krimpen van RJ45 connectoren gaat inderdaad het makkelijkst bij kabels met een vaste kern, waarschijnlijk dat die van @Home dat niet zijn.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 13:58

TheZoo

Animals Behind Bars

Die 8 aderige kabels vindt ik niet zo moeilijk, maar die 4 aderige waarbij je dan pin 1,2,3 en 6 moet vullen, die zijn wat rotter. Vooral dat draadje dat je in 6 moet krijgen.
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:04:
Nu vroeg ik me af waar ik met die 'extra' ijzerdraad (die er voor de aarding / shielding oid was dacht ik ?) moet blijven ?
Volgens mij is die draad bedoeld als trekontlasting, voor als je kabel veel hoekjes moet maken.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-12 10:34

Demo

Probleemschietende Tovenaar

• 5 cm buitenmantel verwijderen
• Aders uit elkaar draaien, recht buigen en in goede volgorde leggen
• Shit, hulsje vergeten, op de kabel schuiven, opnieuw op volgorde leggen
• Aders afknippen op de juiste lengte
• Stekker op de kabel schuiven en vastknijpen
• Oeps, stekker verkeerd op de kabel gezet.. opnieuw dan maar
:+

Wat heeft trouwens jullie voorkeur? Stekkers met zo'n schoentje waar je de aders doorheen moet steken, of stekkers waarbij er 'buisjes' in de stekker zelf zitten?
En wat voor tang gebruiken jullie? Ik heb zelf zo'n goedkoop ding (10 euro ofzo) maar ik merk dat hij de contacten niet helemaal gelijkmatig aandrukt. Maar zo'n tang die haaks op de contactjes drukt die is meteen weer een heel stuk duurder...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Marlibica

Marlibica

Bart_NL schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:50:
[...]

Het krimpen van RJ45 connectoren gaat inderdaad het makkelijkst bij kabels met een vaste kern, waarschijnlijk dat die van @Home dat niet zijn.
RJ-45 connectoren krimp je op kabel met soepele kern. Tenzij je een speciale connector voor massieve kern hebt. Het is mogelijk dat de kernen niet goed contact maken met de connector. Bovendien als je de kabel veel in en uit trekt heb je kans op moeheid van de kabel (beweeg hem maar vaak heen en weer, dan breektie).

Sign here against sigs

Verwijderd

• Ik doe om te beginnen mijn ogen dicht
• Strip de kabel voor 4cm
• Volgorde goedleggen
• Recht afknippen
• Stekker er op
• Knijpen
• Ogen weer open

Ik heb thuis een professionele RJ45 tang en nog een 20tal stekkertjes, dus kan nog "even" vooruit. Aan hulsjes doe ik niet, leuk maar niet echt nodig. Het zorgt er voor dat je een kabel moeilijk uit een netwerkkaart krijgt, en alle computers bij ons op het werk zitten al weggewerkt, dus niemand die er bij kan komen zonder veel moeite.

• BHQ
Demoniac schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:49:
• Shit, hulsje vergeten, op de kabel schuiven, opnieuw op volgorde leggen
Haha, dat is echt ZO herkenbaar :D

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TheZoo schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 13:56:
Die 8 aderige kabels vindt ik niet zo moeilijk, maar die 4 aderige waarbij je dan pin 1,2,3 en 6 moet vullen, die zijn wat rotter. Vooral dat draadje dat je in 6 moet krijgen.

[...]

Volgens mij is die draad bedoeld als trekontlasting, voor als je kabel veel hoekjes moet maken.
4 aderig? dat is iig niet standaard. Ik maak zelf alleen maar 8 aderig en af en toe eens een keer 4 aderig ISDN maar dan in het midden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
4-aderig ja, die zooi die je bij @home in een doe-het-zelf setje aantreft. Aangezien je voor ethernet maar 4 aders nodig hebt, gaat @home gewoon besparen op de 4 die over zijn: daar giet je gewoon nog een hulsje omheen en je hebt een 2e kabel.
De ene keer heb je een kabel met oranje en groen, een andere keer heb je blauw en bruin, dus lijkt erop dat een of andere gare fabriek idd deze methode toepast :X

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

_JGC_ schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:54:
4-aderig ja, die zooi die je bij @home in een doe-het-zelf setje aantreft. Aangezien je voor ethernet maar 4 aders nodig hebt, gaat @home gewoon besparen op de 4 die over zijn: daar giet je gewoon nog een hulsje omheen en je hebt een 2e kabel.
Semantisch niet helemaal juist. :)
Je hebt 2 paren nodig voor 100Mb en lager, als je 1Gb wilt dat heb je 4 paren nodig.
Maar ik gok dat je ISP dat niet toestaat ;)
Demoniac schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 14:49:

Wat heeft trouwens jullie voorkeur? Stekkers met zo'n schoentje waar je de aders doorheen moet steken, of stekkers waarbij er 'buisjes' in de stekker zelf zitten?
En wat voor tang gebruiken jullie? Ik heb zelf zo'n goedkoop ding (10 euro ofzo) maar ik merk dat hij de contacten niet helemaal gelijkmatig aandrukt. Maar zo'n tang die haaks op de contactjes drukt die is meteen weer een heel stuk duurder...
Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/catalog/images/telefoons__gsm/telefoon_accessoires/PRO%20IS3kopie.jpg
€10,- bij de Gamma, werkt als de brandweer :D

En als stekkertjes zit ik in dubio over die schoentjes.
Aan de ene kant zijn ze handig, maar aan de andere kant zijn ze soms lastig in de stekker te krijgen.
Maar toch prefereer ik dat boven het pielen van de draadjes in de stekker. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 14-06-2006 08:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Demo

Demo

Zo te zien drukt die tang inderdaad wel haaks op de stekker, ik zal eens gaan kijken voor zo'n ding!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• BHQ
Mwah ik heb zo'n ding maar dan van de Hema. Degelijk zijn ze iig niet, daarom heb ik een nieuwe.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Plastic tangen zijn voor amateurs :P Ik heb een metalen Kobishi tang, van een model dat zo te zien niet meer verkrijgbaar is (helaas, de vervanging is imo brak).

Anyway, 't is al een beetje gezegd he:

• ongeveer 3 cm strippen, liefst dmv draadstripper
• controleren of je de aders niet geraakt hebt. Zo wel: afknippen en opnieuw beginnen
• aders onttwisten en op volgorde leggen
• het geheel aan aderheid even heen- en weerbuigen zodat ze mooi recht zijn en gelijk liggen (de twists eruit buigen zegmaar)
• teveel aan aders wegknippen met 't mesje in de krimptang, ongeveer 1cm overhoudend
• in de plug positioneren, mantel zo ver mogelijk naar binnen drukken
• knijpen maar

Met trekontlastingen doen we niet moeilijk. Ik heb niet heel sterk het idee dat ze wonderen verrichten maar ik vind ze wel reteirritant.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Demoniac schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:18:
Zo te zien drukt die tang inderdaad wel haaks op de stekker, ik zal eens gaan kijken voor zo'n ding!
Yup, met knip en strip deel ingebouw :)
CyBeR schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:59:
Plastic tangen zijn voor amateurs :P
Afbeeldingslocatie: http://meuk.gonadan.com/smileys/slap.gif
Ik heb een metalen Kobishi tang, van een model dat zo te zien niet meer verkrijgbaar is (helaas, de vervanging is imo brak).
Dus een tang voor niet-amateurs moet alsnog vervangen worden? ;)

Mijn tang is van hardplastic maar de onderdelen die werk verrichten zijn van metaal. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:53
Ooit eens een setje gekocht met een tang en wat stekkertjes voor 15 euro. Die tang kneep de pennetjes er idd ook scheef in. Teruggegaan naar de winkel, heb onder garantie vervolgens een tang (die er overigens het zelfde uit ziet, dus de eerste was een namaak ding) gekregen die normaal 40 euro kost :).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 12:28:
[...]
Dus een tang voor niet-amateurs moet alsnog vervangen worden? ;)
Nee, mijn tang is prima. Maar het nieuw model is imo minder :P

Verwijderd

0siris schreef op zondag 04 juni 2006 @ 17:42:
5. knip met een schaar (!) de adereindjes recht af.
Juist! vooral het afknippen met een schaar is erg handig! Draadjes krijg je makkelijk recht en bovendien geen scheve uiteindes van de kabeltjes.

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-12 22:03

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ik ben een kluns! En jullie zijn hip!

Ik had een netwerkkabel door mn huis gelegd, metertje of 12, helemaal onder de vloer in buisjes. Aan beide kanten stekkertjes geknepen, maar dat werkte toch niet lekker:

Netwerkverbinding gevonden
Netwerkverbinding verbroken!
Netwerkverbinding gevonden
Netwerkverbinding verbroken!
etc...

Jullie verhaal over volgordes en twisted pairs loste het probleem op: ik had wel aan beide kanten de zelfde volgorde van aders (dus: verbinding gevonden) maar ik had niet de officiele volgorde gebruikt waardoor gelijk bij verbinding interferentie ontstond (dus: verbinding verbroken).

Juiste officiele volgorde loste mijn probleem op. GoT rockt.

ik gebruik overigens ook die Gamma-tang: prima ding!

[ Voor 5% gewijzigd door _fool op 15-06-2006 15:37 ]

specs

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

* RaZ heeft een verkeerde doos cat-5 kabel gekocht (in het grijze verleden)

Het is dus hardekern kabel, en dat knijpt als de ziekte... Adres in 1 keer altijd goed het bekkie in. Kabel maken? 5-10 seconden werk. Gebruik er wel een goeie tang voor, helaas kan ik er geen RJ-11 mee knijpen, maar enkel RJ-12 & RJ-45.

Ey!! Macarena \o/

• Demo

Demo

RaZ schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:50:
* RaZ heeft een verkeerde doos cat-5 kabel gekocht (in het grijze verleden)

Het is dus hardekern kabel, en dat knijpt als de ziekte... Adres in 1 keer altijd goed het bekkie in. Kabel maken? 5-10 seconden werk. Gebruik er wel een goeie tang voor, helaas kan ik er geen RJ-11 mee knijpen, maar enkel RJ-12 & RJ-45.
Zal best, maar als je 'mobiel' bent met die kabels dan zijn ze zo kapot.. Ik loop er altijd mee te slepen en te doen, dus blijf lekker bij soepele kabel. Als je dat een paar keer gedaan hebt lukt het ook prima :Y)

Verwijderd

hoe knijpen jullie je UTP
Met veel bloed, zweet, tranen, pijn en moeite 8)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Stanleymes voor het strippen + schroevendraaier voor het dichtdrukken van het stekkertje :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 17:59:
Stanleymes voor het strippen + schroevendraaier voor het dichtdrukken van het stekkertje :)
En dan ben je wat, een kwartiertje per stekker kwijt?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

CyBeR schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:01:
[...]

En dan ben je wat, een kwartiertje per stekker kwijt?
Zo ben ik ook begonnen, kostte me denk ik enkele minuten.
Maar later vond ik een tang toch wel de investering waard, ik moet er nu niet meer aan denken om met een schroevendraaier te duwen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:50:
helaas kan ik er geen RJ-11 mee knijpen, maar enkel RJ-12 & RJ-45.
Bedoel je misschien dat je geen RJ-10 kan knijpen? De stekkers die vaak tussen hoorn en telefoontoestel gebruikt worden? RJ-11 gaat met een RJ-12 tang prima. Andersom juist weer niet.

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:31:
@olger1024:

Grappig verhaal. Mijn buurman had hetzelfde. Alles werkte maar op 10Mbit en ook deze persoon werkte al 25 jaar bij de KPN. Uiteindelijk hebben we alles maar op 10Mbit gezet (ik had toen geen tang). Maar het viel me wel op dat die kleuren inderdaad niet volgens specificatie in de RJ45 stekker zaten. Volgens mij hebben we met dezelfde beunhaas te maken gehad.

Verwijderd

Het is ongetwijfeld al veel vaker uitgelegd. Maar de kleuren maken wel degelijk uit. In zoverre dat je de signalen correct op de getwiste aderparen moet zetten. Alleen dan krijg je een optimale onderdrukkeing van storingen en overspraak.

O, en als je het dan toch goed wilt doen. Niet langer maken dan nodig is. Geen lussen en geen knikken.

Zie hier voor de aderparen:

http://www.okaphone.nl/rj45.shtml

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
EJVL schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:25:
Hier te vinden
20 seconden met google :)

Dit vind ik de handigste manier, al doe ik het bijna nooit, dan verleer je het wel en ben je nog minimaal 5 minuten bezig...
Ik heb net voor het eerst een utp kabel gekrimpt. Ik heb gewoon alles precies gedaan volgens die pagina, maar ik dacht bij de eerste poging dat ik het niet goed had gedaan, want het lichtje van me modem brandde niet. Maar bij me 2e poging brandde hij nog steeds niet. Toen ging ik een beetje aan het uiteinde van de kabel buigen en hij werkte opeens (maar als ik er weer aan ga buigen valt hij soms uit).
Komt dit omdat ik een goedkope krimptang en rj45 connector's heb gebruikt? (Ik had het maar eenmalig nodig omdat het gat in de muur te klein was). Of heb ik iets verkeerds gedaan? Zoja dan zou ik wel graag willen weten wat ik dan niet goed heb gedaan, want ik ben toch zeer rustig en nauwkeurig te werk gegaan :( (volgens mij mening)

/edit
kabel werkt toch niet zo goed als ik dacht, want hij me printer print niet altijd (heb de kabel gebruikt voor een netwerkprinter). Iemand een idee wat ik fout gedaan heb of waardoor het komt?

[ Voor 8% gewijzigd door xileS op 27-01-2007 22:01 ]

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:21
Ik heb pas bij me thuis ook wat kabels gelegd, je krijgt er vanzelf wel handigheid in als je het vaak doet (We hebben thuis 7 pc's en een router, alles moest op het bedrade netwerk).

Edit: Dit is een goede site, waar alles heel goed uitgelegd wordt: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php

[ Voor 24% gewijzigd door Jakkus op 27-01-2007 21:08 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

krimpte vroeger zelf alle kabels. heb vanuit 1 punt in het huiz kabels naar letterlijk elke ruimte lopen van de zolder tot de kelder. werkte perfect voor 100Mbit maar toen ik overging op Gigabit kwam er toch zo'n 20% packetloss opdagen.

voor de meeste mischien nog acceptabel aangezien verbindingen niet wegvielen ofzo. heb toen alles weer opnieuw geknepen maar nog steeds 5% packetloss. ben toen maar naar de winkel gegaan en kant-en-klaare kabels gekocht en heb nou 0% packetloss. heb sindsdien geen kabel meer geknepen.

hoe goed je ook knijpt, soms is die paar euro extra voor een kant-en-klare kabel het wel waard, alleen heb je dan niet meer het gevoel dat je het zelf geklaard hebt. dat mis ik wel een beetje.

ik maak hier ook op de korte kables(10m) wel eens gebruik van vebind-blokjes. erg handige dingen om snel even wat kabel aan me kaar te zetten voor een lan-party. ik heb dan wel van die goede metallen blokjes, die plastic dingen vallen zo uit mekaar. zijn alleen wel wat duurder(E2,50).

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:09
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:39:
krimpte vroeger zelf alle kabels. heb vanuit 1 punt in het huiz kabels naar letterlijk elke ruimte lopen van de zolder tot de kelder. werkte perfect voor 100Mbit maar toen ik overging op Gigabit kwam er toch zo'n 20% packetloss opdagen.

voor de meeste mischien nog acceptabel aangezien verbindingen niet wegvielen ofzo. heb toen alles weer opnieuw geknepen maar nog steeds 5% packetloss. ben toen maar naar de winkel gegaan en kant-en-klaare kabels gekocht en heb nou 0% packetloss. heb sindsdien geen kabel meer geknepen.
Is je kabel CAT5E ? Niet te ver untwisted i.v.m. NEXT? Normaalgezien mag zelfgeknepen geen probleem zijn voor gigabit. Heb ze hier ook zelfgeknepen en lopen ook het huis door vanuit één centraal punt (kelder) tot 3 verdiepingen hoog, met de nodige extra afstand qua hoeken en dergelijke. 0% packetloss (iperf = 580Mbit, cpu generated traffic)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik knijp zelf ook kabels voor gigabit. Nooit problemen met packetloss.

Verwijderd

CyBeR schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:28:
Ik knijp zelf ook kabels voor gigabit. Nooit problemen met packetloss.
Zelfde hier, dus beetje vaag

Verwijderd

het was ook alleen bij druk verkeer en op een aantal plaatsen was het stekkertje gewoon een beetje los gegaan, die heb ik toen opnieuw geknepen wat veel oploste.

ik had ook niet op alle zelf geknepen kabels packet loss maar op een aantal kon ik de packet loss gewoon niet weg krijgen. de verbinding was wel stabiel maar soms merkte je wel dat er een packetje opnieuw moest worden verstuurd. vooral 1 kabel die onder mijn meterkast doorliep kreeg ik maar niet goed en heb ik dus vervangen door een fabrieks geknepen kabel wat het probleem oploste.

verder gebruik ik alleen cat5e, maar ok als ik in de winkel kijk kun je niet meer anders krijgen? cat5 kun je niet meer krijgen, in iniedergeval niet hier in hengelo.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-12 18:42
xileS schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:00:
[...]

Ik heb net voor het eerst een utp kabel gekrimpt. Ik heb gewoon alles precies gedaan volgens die pagina, maar ik dacht bij de eerste poging dat ik het niet goed had gedaan, want het lichtje van me modem brandde niet. Maar bij me 2e poging brandde hij nog steeds niet. Toen ging ik een beetje aan het uiteinde van de kabel buigen en hij werkte opeens (maar als ik er weer aan ga buigen valt hij soms uit).
Komt dit omdat ik een goedkope krimptang en rj45 connector's heb gebruikt? (Ik had het maar eenmalig nodig omdat het gat in de muur te klein was). Of heb ik iets verkeerds gedaan? Zoja dan zou ik wel graag willen weten wat ik dan niet goed heb gedaan, want ik ben toch zeer rustig en nauwkeurig te werk gegaan :( (volgens mij mening)

/edit
kabel werkt toch niet zo goed als ik dacht, want hij me printer print niet altijd (heb de kabel gebruikt voor een netwerkprinter). Iemand een idee wat ik fout gedaan heb of waardoor het komt?
Het kan zijn dat je een breukje in de kabel hebt zitten. Op het uiteinde achter de connector, dat heb ik ook wel eens gehad. Wat je het beste kan doen is 20 cm van je kabel afknippen en dan opnieuw een connector erop knijpen.
Pagina: 1 2 Laatste