Bedoel je misschien dat je geen RJ-10 kan knijpen? De stekkers die vaak tussen hoorn en telefoontoestel gebruikt worden? RJ-11 gaat met een RJ-12 tang prima. Andersom juist weer niet.RaZ schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 15:50:
helaas kan ik er geen RJ-11 mee knijpen, maar enkel RJ-12 & RJ-45.
Verwijderd
Grappig verhaal. Mijn buurman had hetzelfde. Alles werkte maar op 10Mbit en ook deze persoon werkte al 25 jaar bij de KPN. Uiteindelijk hebben we alles maar op 10Mbit gezet (ik had toen geen tang). Maar het viel me wel op dat die kleuren inderdaad niet volgens specificatie in de RJ45 stekker zaten. Volgens mij hebben we met dezelfde beunhaas te maken gehad.Janoz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:31:
@olger1024:
Dat maakt wel degelijk uit!
Beunhaas kabellegger is 2 dagen bezig geweest met het inelkaar draaien van het netwerk bij mijn schoonouders. Het wilde gewoon niet werken.
Ik heb even gekeken en zag dat het enkel op 10mbit werkte en niet op 100. Vervolgens de volgorde gecontroleerd en deze bleek niet helemaal te kloppen (Hij had alles om en om). Kabels opnieuw geknepen (beunhaas vond mij éen eigenwijs ventje aangezien hij 25 jaar bij de kpn had gewerkt voor hij voor zichzelf begon) en het netwerk draaide als een tiet.
Volgorde plaatje trouwens uit de netwerkenFAQ gehaald. TOen het netwerk werkte en hij weg ging heeft hij nog ff heel onopvallend en stil gevraagd of hij het printje mee mocht nemen.
Verwijderd
Het is ongetwijfeld al veel vaker uitgelegd. Maar de kleuren maken wel degelijk uit. In zoverre dat je de signalen correct op de getwiste aderparen moet zetten. Alleen dan krijg je een optimale onderdrukkeing van storingen en overspraak.
O, en als je het dan toch goed wilt doen. Niet langer maken dan nodig is. Geen lussen en geen knikken.
Zie hier voor de aderparen:
http://www.okaphone.nl/rj45.shtml
O, en als je het dan toch goed wilt doen. Niet langer maken dan nodig is. Geen lussen en geen knikken.
Zie hier voor de aderparen:
http://www.okaphone.nl/rj45.shtml
Ik heb net voor het eerst een utp kabel gekrimpt. Ik heb gewoon alles precies gedaan volgens die pagina, maar ik dacht bij de eerste poging dat ik het niet goed had gedaan, want het lichtje van me modem brandde niet. Maar bij me 2e poging brandde hij nog steeds niet. Toen ging ik een beetje aan het uiteinde van de kabel buigen en hij werkte opeens (maar als ik er weer aan ga buigen valt hij soms uit).EJVL schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:25:
Hier te vinden
20 seconden met google![]()
Dit vind ik de handigste manier, al doe ik het bijna nooit, dan verleer je het wel en ben je nog minimaal 5 minuten bezig...
Komt dit omdat ik een goedkope krimptang en rj45 connector's heb gebruikt? (Ik had het maar eenmalig nodig omdat het gat in de muur te klein was). Of heb ik iets verkeerds gedaan? Zoja dan zou ik wel graag willen weten wat ik dan niet goed heb gedaan, want ik ben toch zeer rustig en nauwkeurig te werk gegaan
/edit
kabel werkt toch niet zo goed als ik dacht, want hij me printer print niet altijd (heb de kabel gebruikt voor een netwerkprinter). Iemand een idee wat ik fout gedaan heb of waardoor het komt?
[ Voor 8% gewijzigd door xileS op 27-01-2007 22:01 ]
Ik heb pas bij me thuis ook wat kabels gelegd, je krijgt er vanzelf wel handigheid in als je het vaak doet (We hebben thuis 7 pc's en een router, alles moest op het bedrade netwerk).
Edit: Dit is een goede site, waar alles heel goed uitgelegd wordt: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php
Edit: Dit is een goede site, waar alles heel goed uitgelegd wordt: http://www.weethet.nl/dutch/network_utp_cables.php
[ Voor 24% gewijzigd door Jakkus op 27-01-2007 21:08 ]
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Verwijderd
krimpte vroeger zelf alle kabels. heb vanuit 1 punt in het huiz kabels naar letterlijk elke ruimte lopen van de zolder tot de kelder. werkte perfect voor 100Mbit maar toen ik overging op Gigabit kwam er toch zo'n 20% packetloss opdagen.
voor de meeste mischien nog acceptabel aangezien verbindingen niet wegvielen ofzo. heb toen alles weer opnieuw geknepen maar nog steeds 5% packetloss. ben toen maar naar de winkel gegaan en kant-en-klaare kabels gekocht en heb nou 0% packetloss. heb sindsdien geen kabel meer geknepen.
hoe goed je ook knijpt, soms is die paar euro extra voor een kant-en-klare kabel het wel waard, alleen heb je dan niet meer het gevoel dat je het zelf geklaard hebt. dat mis ik wel een beetje.
ik maak hier ook op de korte kables(10m) wel eens gebruik van vebind-blokjes. erg handige dingen om snel even wat kabel aan me kaar te zetten voor een lan-party. ik heb dan wel van die goede metallen blokjes, die plastic dingen vallen zo uit mekaar. zijn alleen wel wat duurder(E2,50).
voor de meeste mischien nog acceptabel aangezien verbindingen niet wegvielen ofzo. heb toen alles weer opnieuw geknepen maar nog steeds 5% packetloss. ben toen maar naar de winkel gegaan en kant-en-klaare kabels gekocht en heb nou 0% packetloss. heb sindsdien geen kabel meer geknepen.
hoe goed je ook knijpt, soms is die paar euro extra voor een kant-en-klare kabel het wel waard, alleen heb je dan niet meer het gevoel dat je het zelf geklaard hebt. dat mis ik wel een beetje.
ik maak hier ook op de korte kables(10m) wel eens gebruik van vebind-blokjes. erg handige dingen om snel even wat kabel aan me kaar te zetten voor een lan-party. ik heb dan wel van die goede metallen blokjes, die plastic dingen vallen zo uit mekaar. zijn alleen wel wat duurder(E2,50).
Is je kabel CAT5E ? Niet te ver untwisted i.v.m. NEXT? Normaalgezien mag zelfgeknepen geen probleem zijn voor gigabit. Heb ze hier ook zelfgeknepen en lopen ook het huis door vanuit één centraal punt (kelder) tot 3 verdiepingen hoog, met de nodige extra afstand qua hoeken en dergelijke. 0% packetloss (iperf = 580Mbit, cpu generated traffic)Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:39:
krimpte vroeger zelf alle kabels. heb vanuit 1 punt in het huiz kabels naar letterlijk elke ruimte lopen van de zolder tot de kelder. werkte perfect voor 100Mbit maar toen ik overging op Gigabit kwam er toch zo'n 20% packetloss opdagen.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Ik knijp zelf ook kabels voor gigabit. Nooit problemen met packetloss.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Zelfde hier, dus beetje vaagCyBeR schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:28:
Ik knijp zelf ook kabels voor gigabit. Nooit problemen met packetloss.
Verwijderd
het was ook alleen bij druk verkeer en op een aantal plaatsen was het stekkertje gewoon een beetje los gegaan, die heb ik toen opnieuw geknepen wat veel oploste.
ik had ook niet op alle zelf geknepen kabels packet loss maar op een aantal kon ik de packet loss gewoon niet weg krijgen. de verbinding was wel stabiel maar soms merkte je wel dat er een packetje opnieuw moest worden verstuurd. vooral 1 kabel die onder mijn meterkast doorliep kreeg ik maar niet goed en heb ik dus vervangen door een fabrieks geknepen kabel wat het probleem oploste.
verder gebruik ik alleen cat5e, maar ok als ik in de winkel kijk kun je niet meer anders krijgen? cat5 kun je niet meer krijgen, in iniedergeval niet hier in hengelo.
ik had ook niet op alle zelf geknepen kabels packet loss maar op een aantal kon ik de packet loss gewoon niet weg krijgen. de verbinding was wel stabiel maar soms merkte je wel dat er een packetje opnieuw moest worden verstuurd. vooral 1 kabel die onder mijn meterkast doorliep kreeg ik maar niet goed en heb ik dus vervangen door een fabrieks geknepen kabel wat het probleem oploste.
verder gebruik ik alleen cat5e, maar ok als ik in de winkel kijk kun je niet meer anders krijgen? cat5 kun je niet meer krijgen, in iniedergeval niet hier in hengelo.
Het kan zijn dat je een breukje in de kabel hebt zitten. Op het uiteinde achter de connector, dat heb ik ook wel eens gehad. Wat je het beste kan doen is 20 cm van je kabel afknippen en dan opnieuw een connector erop knijpen.xileS schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 21:00:
[...]
Ik heb net voor het eerst een utp kabel gekrimpt. Ik heb gewoon alles precies gedaan volgens die pagina, maar ik dacht bij de eerste poging dat ik het niet goed had gedaan, want het lichtje van me modem brandde niet. Maar bij me 2e poging brandde hij nog steeds niet. Toen ging ik een beetje aan het uiteinde van de kabel buigen en hij werkte opeens (maar als ik er weer aan ga buigen valt hij soms uit).
Komt dit omdat ik een goedkope krimptang en rj45 connector's heb gebruikt? (Ik had het maar eenmalig nodig omdat het gat in de muur te klein was). Of heb ik iets verkeerds gedaan? Zoja dan zou ik wel graag willen weten wat ik dan niet goed heb gedaan, want ik ben toch zeer rustig en nauwkeurig te werk gegaan(volgens mij mening)
/edit
kabel werkt toch niet zo goed als ik dacht, want hij me printer print niet altijd (heb de kabel gebruikt voor een netwerkprinter). Iemand een idee wat ik fout gedaan heb of waardoor het komt?