Systeem lijkt vast te lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 11:59

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Ik had onderstaand probleem gepost in een topic, waar nu een slotje op zit. Daar las ik dat
iemand een dergelijk probleem heeft. Ik heb er zelf maar een topic over gemaakt,
omdat ik hier verder geen duidelijk antwoord over kon vinden.

Bij het spelen van bepaalde games (o.a. NFS Most Wanted en F.E.A.R) ervaar ik tijdens
het spelen een soort van system hick-up.

Het lijkt erop dat de pc "hangt" of vast loopt tijdens het spelen, het geluid blijft ook hangen,
maar na een paar seconden (3-10 sec.) vervolgt het spel zich. Het gebeurt eenmalig tijdens het
spelen van een spel, daarna draait alles prima. Het wijzigen/veranderen van de resolutie en/of
grafische instellingen ingame maken niet uit. Tijdens het spelen heb ik het minimale op de
achtergrond van Windows draaien en gebruik geen virusscanner of firewall.

Dit probleem heb ik eigenlijk sinds ik onderstaand moederbord en videokaart heb (de rest van de config heb en gebruik ik al langer. Het is geen groot probleem en, zoals ik al zei, gebeurt het éénmalig tijdens een game, maar toch wil ik het graag opgelost hebben.

Specs:
- Asus A8N-E (bios versie was 1008, net geupdate naar 1013)
- AMD Athlon 64 3500+ S939
- Club3D nVidia GeForce 7800 GT 256MB PCI-E
- 2x512MB DDR Nanya PC3200
- Maxtor Diamondmax 9 250GB SATA / Maxtor Diamondmax 10 160GB SATA
- NEC 4571 DVDRW brander
- Lite-On DVD speler
- SB Audigy 2
- Zalman Silent 400W APS
- Windows XP SP2 up-to-date

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- Alle laatste driver versies geinstalleerd.
- Volledige her-install. van Windows

Het testen van het geheugen of de cpu zou ik nog kunnen proberen, maar lijkt me in dit geval
geen nut hebben. Cpu en geheugen komen beide van mijn vorige MSI nForce 3 bordje.

Ik heb zelf het vermoeden dat het met mijn voeding is, ook al is het een Zalman 400W,
mede omdat hij sinds niet meer zo 'Silent' is sinds een week. :?

Is mijn vermoeden juist of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Loopt de fan van je voeding aan? Het probleem wat je omschrijft lijkt mij inderdaad een voedingsprobleem. Kijk even of je een voeding van een vriend kan lenen en test hoe je systeem dan loopt.

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
matiasjansen schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:34:
Loopt de fan van je voeding aan? Het probleem wat je omschrijft lijkt mij inderdaad een voedingsprobleem. Kijk even of je een voeding van een vriend kan lenen en test hoe je systeem dan loopt.
Dat is ook het eerste wat ik heb gecontroleerd, maar nee... de fan loopt niet aan. Het geluid komt ergens van binnenin de voeding.

Het probleem doet zich al een tijdje voor, maar sinds een week maakt m'n voeding dus ook nog eens meer geluid, waardoor de verdenking dat het aan m'n voeding ligt alleen maar groter wordt.

Ik heb alleen nog een Enermax 250W voeding liggen en daar krijg ik mn volledige config niet op aangesloten om goed te testen. Voor ik ergens anders een andere voeding vandaan tover, wil ik eerst kijken of de oorzaak ergens anders ligt...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je al iets met MBM gedaan? Of met Asus Probe (of hoe die meuk tegenwoordig ook heet bij die moederborden)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 01:12
ik zou eens naar geluidsdrivers kijken..

M'n audigy Z2 heeft een soortgelijk iets, als ik bv BF2 speel krijg ik vlak voordat de ronde begint een tickje uit de speakers en hangt alles voor 1 a 2 sec. daarna loopt ie vrolijk door en nergens last van.
(probeer je sound card eens te disablen? / andere drivers?)

Als het echt je voeding was hangt denk ik je hele systeem en niet voor een paar seconde.

probeer met msconfig eens zoveel mogelijk apps uit te zetten om uit te zoeken of het een software of hardware probleem is. Ik denk eerder software..

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Hier inderdaad hetzelfde probleem, had dat ook in dat topic vermeld.
Mijn systeem:
Asus A8N-E (bios 10-004 als me geheugen het goed heeft)
Opteron 146 @ 2,4Ghz
GF 6800 256MB PCI-E
2*512 Kingston dual channel
2*250GB Hitachi SATA @ 3Gb/s
Audigy 2
XP Pro SP2 up-to-date
Temps / Voltages in orde.

Enige overeenkomsten die ik zie zijn de Audigy 2 en de A8N-E. Heb je het wel eens getest zonder geluidskaart, ga dat zelf denk ook maar is uitproberen. (Vind het opzich niet zo heel storend, alleen op een LAN kan het wel consequenties gaan hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 10:58 ]

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:49:
Heb je al iets met MBM gedaan? Of met Asus Probe (of hoe die meuk tegenwoordig ook heet bij die moederborden)?
MBM? Erm... enlighten meh pls O-)

Asus PC Probe nog niets mee gedaan...

• MAX3400

MAX3400

Pjoek schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:23:
[...]

Google?

MotherBoard Monitor 5.0 => http://mbm.livewiredev.com/

Verwijderd

Pjoek schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:23:
[...]

Waarschijnlijk worden er de temps. en voltages gevraagd ;)

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
sarcast schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:54:
ik zou eens naar geluidsdrivers kijken..

M'n audigy Z2 heeft een soortgelijk iets, als ik bv BF2 speel krijg ik vlak voordat de ronde begint een tickje uit de speakers en hangt alles voor 1 a 2 sec. daarna loopt ie vrolijk door en nergens last van.
(probeer je sound card eens te disablen? / andere drivers?)

Als het echt je voeding was hangt denk ik je hele systeem en niet voor een paar seconde.

probeer met msconfig eens zoveel mogelijk apps uit te zetten om uit te zoeken of het een software of hardware probleem is. Ik denk eerder software..
Bij mij hangt het systeem dus ook heel even, alleen dan zonder het tikje uit de speakers. De persoon die een soortgelijk probleem heeft, heeft ook net in dit topic gepost zie ik en die heeft ook een Audigy 2 i.c.m een Asus A8n-e. Ik zal de Audigy 2 er maar eens uittrekken om te kijken of het verschil maakt. Ik gebruik de laatste officiële drivers btw.

Zoals ik al zei blijft het probleem bestaan als ik het minimale op de achtergrond heb draaien, toch sluit ik een software probleem niet uit...

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Thanks ;)

Ik zal het proberen als ik thuis ben.

Temps zijn zoiezo goed, voltages zal ik naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Pjoek op 01-06-2006 11:36 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-11 13:51
als je mijn topic wilt doorlezen, hier is een nieuwe :)

klik

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Check je IRQ's eens. Als je Soundblaster een IRQ deelt met je grafische kaart is dat een bekend recept voor problemen.

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
EricJH schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 17:59:
Check je IRQ's eens. Als je Soundblaster een IRQ deelt met je grafische kaart is dat een bekend recept voor problemen.
Geen gedeelde IRQ's... 16 voor de Audigy en 18 voor de videokaart.

Ben nu bezig met MBM..

/EDIT:Ik heb MBM een avondje laten draaien, maar wil mn systeem komend weekend nog effe stressen. Hieronder de resultaten

Afbeeldingslocatie: http://www.erdinger.demon.nl/Images/Temp/sysinfo.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door Pjoek op 02-06-2006 00:12 ]

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:26

Stronkie

Where wind is Trouble

toch missschien een rare oplossing, draai je geluidskaart eens om met je netwerk kaart, of probeer een externe netwerk kaart en disable die van je mainboard. iedergeval rommel eens met je slot layout.

ow en bij de weg je 12+ lijn is wel erg aan de lage kant

• MAX3400

MAX3400

Inderdaad, zowel je +5 als +12 hebben aanzienlijke fluctuaties die buiten geaccepteerde marges vallen...

Kan je eens proberen om te kijken wat je voltages doen als je alle overbodige hardware loskoppelt van de stroom (zoals je DVD-spelers)?

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik vond zelf de voltages ook al aan de lage kant, dit wordt nu dus bevestigd. :/

@Stronkie: betreft kaarten heb ik alleen een geluidskaart en videokaart erin hangen. Netwerkkaart onboard. Ik zal eerst MAX3400 eens gaan opvolgen.

@MAX3400: ik zal dit weekend eens zoveel mogelijk loskoppelen en het systeem misbruiken. Ik zal de voltages wederom hier posten, maar ik denk dat ik zoiezo maar eens ga kijken naar een andere kast/voeding (ik had de Antec Sonata II al langer in gedachten namelijk ;) )

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

idd de +5 lijn houd ik nog niet eens gezien +3 volt is echt te weinig voor de +5 lijn. Je systeem kan met zo'n voeding niet stabiel lopen

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Stronkie schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 12:27:
idd de +5 lijn houd ik nog niet eens gezien +3 volt is echt te weinig voor de +5 lijn. Je systeem kan met zo'n voeding niet stabiel lopen
Het "vreemde" is dat het systeem verder wel stabiel is. Geen echte vastlopers of e.d, maar het lijkt af en toe wel of de videokaart inhoud en niet voluit gaat. Vanavond dan toch maar de Antec 450W bestellen, dat moet voldoende voor mijn systeem zijn lijkt me...

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

Nou je merkt het pas als het systeem de power will hebben die die nofig heeft en als ik de power niet trekt dan krijg je vreemde dingen in het systeem. beste is gelijk gewoon voeding te vervangen. Kan nooit geen kwaad en zeker een Amerk voeding kopen want goedkoop is vaak duurkoop met voedingen

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
Stronkie schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:20:
Nou je merkt het pas als het systeem de power will hebben die die nofig heeft en als ik de power niet trekt dan krijg je vreemde dingen in het systeem. beste is gelijk gewoon voeding te vervangen. Kan nooit geen kwaad en zeker een Amerk voeding kopen want goedkoop is vaak duurkoop met voedingen
Mee eens, alleen heb ik dan aan 450W genoeg?

Volgens een aantal van die psu calculators wel en als ik het 'Welke voeding heb ik nodig'-topic doorlees ook, maar toch effe tjekke he ;)

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

450 Watt Amerk Zekers :)

• MAX3400

MAX3400

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 15:04
Heb dezelfde voeding en een vergelijkbaar zwaar systeem, check mijn specs.

Ik heb geen enkele problemen met spellen en de voltlijnen zijn ook prima.

Als ik jou was zou ik eerst eens met een multimeter je lijnen nameten ;)

Bij mij kwamen er wel eens een soortgelijke waarden uit de sensors maar de multimeter gaf nette waarden ;) Het kan natuurlijk dat je voeding niet meer in orde is maar die Zalman 400W APS trekt zo'n systeem prima.

Ben ik die enige die de combinatie Nforce 4 met maxtor schijven opmerkt? :/

[ Voor 14% gewijzigd door J0J0 op 02-06-2006 14:05 ]

specs

Verwijderd

Hoewel ik normaal gesproken grote twijfels heb bij het is de "voeding !!11~~" replies, ben ik het er nu mee eens dat de voeding deze keer wel eens het probleem zou kunnen zijn. De 400A APF van Zalman leunt namelijk heel zwaar op zijn +5V lijn (40amps), en heeft maar relatief weinig reserves op zijn +12V lijn (15 amps).

En in moderne compu's wil je toch echt wel een stevigere +12V lijn hebben, omdat tegenwoordig veel meer gebruik wordt gemaakt van die lijn dan de 5V lijn.

Kijk bv. eens naar een Tagan, niet te duur en betrouwbaar/stil en de (12V) stroomreserves zijn prima in orde.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 14:06 ]

• J0J0
+12V is 18 amps!

specs

Verwijderd

Hmm inderdaad, nForce4 en Maxtor kan ook wel eens bitchen O-)

Verwijderd

Ipeak == 18 (dus een piek van 18 Amps)
Imax == 15 (dus max 15 amps "onder load")

Bron: http://www.zalman.co.kr/e...t/view.asp?idx=3&code=015 (onder DC Output load Capacity)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 14:10 ]

• J0J0
Regardless (ik meen me te herinneren dat er vroeger bij lmax 18 stond) de voeding trekt mijn systeem prima. Zijn systeem zou dus ook geen probleem mogen zijn.

3.3V ----> 3.31
5V ----> 4.97
12V ----> 11.97

[ Voor 17% gewijzigd door J0J0 op 02-06-2006 14:14 ]

specs

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
J0J0 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:03:
Heb dezelfde voeding en een vergelijkbaar zwaar systeem, check mijn specs.

Ik heb geen enkele problemen met spellen en de voltlijnen zijn ook prima.

Als ik jou was zou ik eerst eens met een multimeter je lijnen nameten ;)

Bij mij kwamen er wel eens een soortgelijke waarden uit de sensors maar de multimeter gaf nette waarden ;) Het kan natuurlijk dat je voeding niet meer in orde is maar die Zalman 400W APS trekt zo'n systeem prima.

Ben ik die enige die de combinatie Nforce 4 met maxtor schijven opmerkt? :/
Ik wil best je specs tjekke, maar fix die link effe dan ;)

Heb zoiezo het idee dat mn voeding gaar is/wordt, mede omdat er meer geluid uit komt dan normaal (zie startpost).

Na veel lees- en researchwerk heb ik destijds toch besloten de A8N-e te nemen (de harde schijven had ik al) en heb daar geen problemen mee (gehad). Heb wel de de bios geupdate en de DM9 als bootschijf. Lijkt me sterkt dat dat de oorzaak kan zijn eerlijk gezegd

• J0J0
check mijn sig ;)

specs

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
offtopic:
Lol, dat snap ik ook wel :P de link in je sig is niet juist

Je hebt er staan: http://www.tweakers.net/my.tnet/sysspecs/?SysID=6895

En het moet ongeveer zo zijn: http://tweakers.net/gallery/75704/sys

[ Voor 4% gewijzigd door Pjoek op 02-06-2006 14:28 ]

• J0J0

specs

Verwijderd

J0J0 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:12:
Regardless (ik meen me te herinneren dat er vroeger bij lmax 18 stond) de voeding trekt mijn systeem prima. Zijn systeem zou dus ook geen probleem mogen zijn.

3.3V ----> 3.31
5V ----> 4.97
12V ----> 11.97
Pssst:
Ik kan je specs niet zien, als ik daarop klik kom ik op mijn eigen specs. Wss is de link niet OK

/spuit 33 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2006 14:32 ]

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Topicstarter
J0J0 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 14:12:

3.3V ----> 3.31
5V ----> 4.97
12V ----> 11.97
Ik heb de volts afgelopen weekend in de gaten gehouden en de 12v lijn komt op een minimale waarde van 11,07 en gemiddeld 11,47. Ook de 5v lijn waardes zijn niet om over naar huis te schrijven.

Ik heb de Antec Sonata II besteld en wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage 8)
Pagina: 1