wist je dat:
- er tegen roken slecht onderbouwde argumenten worden gebruikt?
- er nergens terug te vinden is dat rokers echt 13 jaar minder lang leven.
- de genoemde 14 jaar HELEMAAL nergens staat?
- een zoektocht naar harde cijfers in artikelen bronverwijzingen oplevert naar sites die geen harde cijfers bevatten? (zoals het CBS, de Wereldgezondheidsorganisatie en stoppenmetroken.nl)
- de topicstart schaamteloos gecopy paste is zonder de echte bron te noemen en dit een inbreuk op auteursrecht is? (citeren mag alleen met noemen van de bron)
- roken alweer dik op zijn retour is aangezien er in de jaren 50 dik 3 keer zoveel mannen overleden ten gevolge van roken? (bron
http://www.kwfkankerbestr...over_roken_en_kanker.html)
- Het aantal vrouwen dat overlijdt ten gevolge van longkanker is in 10 jaar bijna verdubbeld. In 1990 overleden 1.227 vrouwen aan longkanker; in 2000 waren het 2.261 vrouwen. De sterfte aan borstkanker is in die periode stabiel gebleven: rond de 3.400 vrouwen. Als deze trend zich voortzet dan zullen in 2015 meer vrouwen aan longkanker overlijden dan aan borstkanker. (bron
http://www.kwfkankerbestr...over_roken_en_kanker.html)
- Analyse van de gegevens opleverde dat borstkanker 30% vaker voorkwam bij vrouwen in 1995 rookten dan bij niet-rokende vrouwen. (bron: Journal of the National Cancer Institute
(7 januari 2004)) en dat dit dus niet leid tot de genoemde 60 % met betrekking tot borstkanker zoals hierboven?
- je verhaal verhaal slecht onderbouwt is en een belediging is voor eenieder die iemand eens aan (borst)kanker heeft verloren?
- er maar weinig goede verhalen op de markt zijn over wat roken nou precies doet maar dat het vast niet goed voor je is.
- ik over het argument van "dommere" kinderen ik niet eens ga beginnen iets serieus te proberen zeggen.
Zo even resumerend. Leuk verhaal heb je getypt maar je zou serieus eens proberen je eigen feiten te controleren want in je lijstje staat klinklare onzin.
Kanker is onder andere nog steeds zeer onvoorspelbaar... De exacte redenen zijn moeilijk aan te geven maar bepaalde factoren helpen wel mee aan een zeer vergrote kans. Roken is daar al jaren 1 van en dat kan zonder bron gezegd worden want dat is algemene kennis.
Toch wil ik ervoor waken dat dergelijke "feiten" zomaar als waar wordt aangenomen en mensen reacties als

geven zonder te weten waarvoor ze buigen!
Ik zeg niet dat alles onzin is wat op je lijst staat maar het is zeer slecht onderbouwt en sommige dingen zijn echt fout!
Natuurlijk moet roken ontmoedigd worden. Het stinkt, is goor, er zijn verbanden met ziekten en slechte conditie. Maar dat betekend niet dat alles maar gezegd moet worden zonder eerst zelf na te denken! zelf nadenken betekend dat men eens kritisch kijkt naar de bron en even wat meer onderzoek probeert te doen als alleen maar simpel copieren plakken.
Ik vind dat je het op zn minst ons schuldig bent jouw bronnen te kunnen laten controleren dus de bron moet noemen van het echte (!!!) onderzoek. Niet van wat sites zeggen want ik heb zeker 10 sites gezien, allen zonder bronvermeldingen!
Als je roken wilt ontmoedigen is een discussie over roken prima maar dan wel een open discussie waarin ook mensen die roken plaats kunnen hebben. Met de TS die is gemaakt gaan voor rokers alle deuren dicht. Deze zijn (als ze af durven reageren) bij voorbaat al dom en achterlijk. Stoppen met roken is niet zo simpel als dat het lijkt en met alleen dreigargumenten een gesprek aanknopen is zowat het meest dom wat men kan doen.
Ik denk dat rokers best goed zijn voorgelicht, ik bedoel je kunt de berichten op pakjes toch niet meer missen?
Misschien geven rokers gewoon niets om de gevolgen. Persoonlijk vind ik het jammer dat mensen niets om hun eigen lijf geven want de rekening KAN pas zoveel later komen.
Maar laten we het niet overdrijven maar gewoon een normale discussie starten. Ik ben eigenlijk best beniewd te horen waarom mensen nog roken bijvoorbeeld zonder deze rokers hierop gelijk af te schieten!
[
Voor 8% gewijzigd door
hoeretoeter op 31-05-2006 10:26
]
Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.