Highend game pc

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 12:48

Steffy

Ayreonaut

Ik zou zelf denk ik de 17" vervangen door een 19" SamSung, misschien wel 8ms maar dat heb ik nu ook al en dit is maar een medion schermpje van de aldi en is perfect. Verder valt er weinig op aan te merken.

Wel jammer dat als je een systeem als dit samensteld je er niet een Raid 0 systeempje van maakt, als het voor gamen is zou ik tegenwoordig niet meer zonder raid willen maar dat ben ik, scheeld toch met laden en bepaalde games zoals Oblivion die regelmatige de HD aanspreken bij het laden van de Grid kun je bijna niet meer zonder

[ Voor 48% gewijzigd door Steffy op 28-05-2006 18:04 ]

Verwijderd

Waarom een sli bordje? Neem een non sli.. bespaar geld.. steek het in een gamepad.. ook ERG handig!

• Alexius
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-11-2023
19" hebben we overwogen ja, maar ik heb hier thuis een 19" staan (+ een 17") en ik vind het toch prettiger werken met een 17".
Tja een Raid 0...Is dat meteen weer een hoop extra geld? En zijn het alleen die raptors die een raid0 hebben? Want die raptors lijkt ons een beetje weinig ruimte hebben (oa 80 gig), waar het toch wel lekker is als je 200+ gig tot je beschikking hebt.
Daarnaast is die Dvd-brander gewoon uit de BBQ gepikt, als hij echt beter is, is dat natuurlijk altijd makkelijk te veranderen.
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:09:
Waarom een sli bordje? Neem een non sli.. bespaar geld.. steek het in een gamepad.. ook ERG handig!
Al in bezit van :)

[ Voor 21% gewijzigd door Alexius op 28-05-2006 18:10 ]

Verwijderd

Ik zou ook naar Azerty gaan, veel beter dan Salland Autom.
Met Salland Autom. heb ik en meerdere familieleden en kennissen slechte ervaringen op het gebied van service.
Kijk ook maar bij shopsurvey,daar staan behoorlijk wat klachten over het bedrijf, die pas worden opgelost als de klacht hier op Tweakers wordt geplaatsd. Dan is de klacht ineens wel belangrijk. |:(
Ik heb bij Azerty in de afgelopen 1,5 tot 2 jaar behoorlijk wat gekocht, en geen enkel probleem ondervonden, alleen soms een slordigheidje wat direct weer wordt verholpen.

Digitique kan ik ook aanraden, 2 keer geweest de laatste tijd, was er positief.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 18:17 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Alexius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:09:
19" hebben we overwogen ja, maar ik heb hier thuis een 19" staan (+ een 17") en ik vind het toch prettiger werken met een 17".
Tja een Raid 0...Is dat meteen weer een hoop extra geld? En zijn het alleen die raptors die een raid0 hebben? Want die raptors lijkt ons een beetje weinig ruimte hebben (oa 80 gig), waar het toch wel lekker is als je 200+ gig tot je beschikking hebt.
Daarnaast is die Dvd-brander gewoon uit de BBQ gepikt, als hij echt beter is, is dat natuurlijk altijd makkelijk te veranderen.

[...]

Al in bezit van :)
Raid is gewoon 2 schijven kopen en die in Raid 0 zetten, bijna elk moederbord heeft het tegenwoordig al onboard en anders is het even zoeken naar een bordje dat het wel heeft want er is zo verschrikkelijk veel aanbod. Het is voor gamen wel de moeite waard vind ik. Als je er nu 200 in zet doe je 2 van 100gb in, klaar.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:42

Tank80

Cyanide&&Happiness

Ook hadden we nog een gek idee om ons te focussen op de conroe. Aangezien we hem voor 1 september nodig hebben (ivm met schooljaar) hadden we bedacht om dan bijv een SC 3500+ te kopen, 2gig ddr2-ram en een moederbord wat de conroe ondersteunt. Waardoor we aan het einde van het jaar de conroe kunnen aanschaffen en alleen maar de processor hoeven te vervangen. En theoretisch zouden we dan (maar) 100,- duurder uitzijn, dan als we de conroe in 1x zouden aanschaffen. Hier zouden we graag jullie mening/advies over willen hebben.
Zit zelf met hetzelfde dilemma AMD s939/AM2/Conroe, maar wat ik waarschijnlijk ga doen is ergens de komende weken socket AM2 aanschaffen met een X2 3800/4000 ofzo erop en die dan over een jaar vervangen door AMD's antwoord op de Conroe. Is misschien ook nog wel een aardige optie om eens over na te denken.(tip: met socket AM2 heb je trouwens zowieso een passief gekoeld moederbord ;))

Het is zowieso wel grappig: ik ben ook nu aan het kijken voor zo'n soort setup met hetzelfde budget, dus ik ben benieuwd wat de rest hiervan zegt en wat jullie gaan nemen

Wat trouwens ook nog wel een aardige webwinkel is, is icomputers - goede prijzen, naar het lijkt net iets meer op voorraad dan salland/azerty en voor mij iig dichter in de buurt.

Je imiteert me mateloos.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:22
kijk eens bij bbg van mei: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2006 . Daarbij staan niet alleen onderdelen maar ook motivaties, de motivaties kunnen je ook helpen bij jouw keuze.

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 13:54
Raid0 extra geld? als je hem laat samenstellen kan je dat gewoon aanvragen. je laat hem assembleren toch? zet je dat gewoon bij opmerkingen oid. heb ik ook gedaan bij Cool-prices.
heeft me achteraf hoop gerotzooi gescheeld, omdat ze er mede daardoor achterkwamen dat het moederbord wat erin zat stuk was.

monitor hangt idd af van wat je zelf fijn vindt..

Verwijderd

Ik zou sparen voor een live geluidskaartje. en tot die tijd gewoon op de onboar chipvan je MOBO blijven. maar dat ben ik. En bovendien waarom geen 5.1? is echt veel leuker als je een game speelt en je achter je van alles hoort gebeuren:D

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 17:41

n00bs

Het is weer Zomer!

Geheugen: 2* 1GB TwinMos, Speedpremium (zoek eens op got naar dit type)
HDD: Seagate 7200.10 SATA2, 16MBcache 320GB en zet je OS op een kleinere nieuwe schijf.
Monitor: check [rml][ 17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4[/rml] of deze [rml][ 19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 19[/rml] of neem een widescreen scherm
Voeding: Seasonic S12 (vermogen kiezen wat je zelf nodig hebt, 500Watt en hoger voor Sli)
Geluidskaart: SB Audigy 2ZS of beter
Koeling: Zalman CNPS9500 zie: http://www.tomshardware.c...md_processors/page23.html
Koeling videokaart: zie: http://www.tomshardware.c...ula_for_graphics_cooling/
CPU & Mobo: wacht nog 1 maand op de nieuwe Intel Conroe of de nieuwe AMD

Als je perse AMD wilt en niet de snellere Conroe die relatief goedkoper is dan zou ik dit AMD mobo nemen: http://www.asus.com/produ...=0&model=1160&modelmenu=1

Behuizing: neem er 1 zonder voeding
Floppydrive heb je niet nodig

[ Voor 32% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 18:28 ]

Verwijderd

...blaat...

@TS, je wilt eerst een (AMD) 3500+ en die later vervangen door een (Intel) conroe :? gaat niet passen lijkt me zo... 8)7
Verder een mooi systeempje :)
Als je niet zo vreselijk goed geluid hoeft, waarom gebruik je dan niet de onboard geluidschip? Die zijn vaak ook van behoorlijke kwaliteit!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 18:32 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:28:
[...]

Wanneer je 2 schijven in raid0 zet, houd je maar de helft over ;) bij 2 x 100 GB blijft er dus maar 100 GB over.

@TS, je wilt eerst een 3500+ en die later vervangen door een conroe :? gaat niet passen lijkt me zo... 8)7
Verder een mooi systeempje :)
Als je niet zo vreselijk goed geluid hoeft, waarom gebruik je dan niet de onboard geluidschip? Die zijn vaak ook van behoorlijke kwaliteit!
Wanneer je 2 schijven in raid0 zet krijg je de dubbele capaciteit. Wanneer je zin in Raid1 zet hou je maar de capaciteit van 1 schijf over omdat je mirrort...

svp geen poep praten dus

Verwijderd

2x 160Gb in Raid 0 = 320Gb
2x 160Gb in Raid 1 = 160Gb

Idd ja.

Raid0 is eigenlijk wat je gewend bent.
Wat je ook zou kunnen doen is een 36Gb Raptor als Os schijf nemen en er een grote (wat tragere) disk naast.

• Alexius
Tja, onboard geluidskaart is een mogelijkheid ja, is dit in het huidige systeem aanwezig? Daarnaast snappen we het verschil niet echt tussen bulk, oem, retail bijv...? 5.1 speakers is niet mogelijk, gewoonweg geen ruimte ervoor, kan evt altijd een andere keer nog.

Nog even over die harde schijven. Als ik het dus goed begrijp, doe je bijv 1 schijf van 320gig (ff seagate genomen uit reply) en dan koop je daardoor nog bijv een andere schijf bij, een kleintej van zeg 80 gig... Waar je op die kleine je OS oa opslaat, wat ervoor zorgt dat je systeem al een stuk sneller loopt?

@cpec. Tja dat is evt een mogelijkheid en we willen juist jullie reacties daarover of dat mogelijk is als we al met de rest van de machine anticiperen op het feit dat we eind 2006 een conroe aanschaffen.

Daarnaast, nog een belangrijke vraag. Zijn die Top-kaarten (zoals uit de OP-vraag) waar voor je geld, of kan je beter de in dit geval 32,- goedkopere variant nemen?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:36:

Idd ja.

Wat je ook zou kunnen doen is een 36Gb Raptor als Os schijf nemen en er een grote (wat tragere) disk naast.
De Seagate 7200.10 320GB die ik liet zien is wel groter maar niet zozeer trager dan een Raptor. voordeel van een raptor is de lage access timings. Zeer fijn om je OS op zo een schijf te draaien en alle games en de rest van je data op bv die seagate te zetten.

Grote schijven hebben platters met een hoge dichtheid en daarmee een hoge lees/schrijfsnelheid. Maar random timings en access neemt weer af. Maar voor het laden van games e.d. is dat helemaal geen probleem.

Alleen vind ik zelf een Raptor overpriced, teveel lawaai en teveel warmte. Maar dat is ieder zijn eigen mening natuurlijk.
Alexius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:42:
Tja, onboard geluidskaart is een mogelijkheid ja, is dit in het huidige systeem aanwezig? Daarnaast snappen we het verschil niet echt tussen bulk, oem, retail bijv...? 5.1 speakers is niet mogelijk, gewoonweg geen ruimte ervoor, kan evt altijd een andere keer nog.

Nog even over die harde schijven. Als ik het dus goed begrijp, doe je bijv 1 schijf van 320gig (ff seagate genomen uit reply) en dan koop je daardoor nog bijv een andere schijf bij, een kleintej van zeg 80 gig... Waar je op die kleine je OS oa opslaat, wat ervoor zorgt dat je systeem al een stuk sneller loopt?

@cpec. Tja dat is evt een mogelijkheid en we willen juist jullie reacties daarover of dat mogelijk is als we al met de rest van de machine anticiperen op het feit dat we eind 2006 een conroe aanschaffen.

Daarnaast, nog een belangrijke vraag. Zijn die Top-kaarten (zoals uit de OP-vraag) waar voor je geld, of kan je beter de in dit geval 32,- goedkopere variant nemen?
Zie ook mijn eerste posting mbt systeem.

Onboard is meestal niet wenselijk bij een high end game systeem. Je kan het wel erbij gebruiken maar niet als primary geluidskaart die voor de games gebruikt worden. De reden hiervoor is het feit dat de meeste onboard geluidskaarten veel resources gebruiken en daarmee de gameprestaties negatief beinvloeden. De Audigy 2ZS doet het juist goed op dit gebied.

Wanneer een kleinere schijf gebruikt voor het OS wordt de load verdeelt over 2 schijven. Grote schijven hebben een hoge doorvoersnelheid, maar hebben weer een tragere access tijd en random seek tijden etc... daarvoor is een kleinere schijf weer beter in. Maar niet alle kleine schijven hoeven weer hier erg geschikt voor te zijn ;)

wat bedoel je met top en 32?

[ Voor 50% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 18:51 ]

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:11
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:36:

Idd ja.

Ik heb zelf de 74GB raptor, die is ook weer iets sneller dan zn kleinere broertje en naast deze schijf heb ik gewoon grote opslag schijven. Werkt perfect!

• Alexius
Aha, bedankt n00bs. Die schijven is idd wel het bekijken waard dan!
Anyway ik bedoel deze kaarten oa:

http://tweakers.net/pricewatch/134931

of

http://tweakers.net/pricewatch/134932

Dat is een verschil van asus, XFX, leadtek ed hebben ook allemaal speciale uitvoeringen van een 7900GT

[ Voor 9% gewijzigd door Alexius op 28-05-2006 18:58 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:47:
Wanneer een kleinere schijf gebruikt voor het OS wordt de load verdeelt over 2 schijven. Grote schijven hebben een hoge doorvoersnelheid, maar hebben weer een tragere access tijd en random seek tijden etc... daarvoor is een kleinere schijf weer beter in. Maar niet alle kleine schijven hoeven weer hier erg geschikt voor te zijn ;)
Kun je dat onderbouwen, liefst met links? De logica in mij kan dit namelijk maar moeilijk geloven. Kleinere schijven zijn of schijven met minder platters en hebben dus nog steeds dezelfde zoektijd of juist schijven die verouderd zijn en daardoor juist een hogere accesstime hebben.
Alexius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:56:
We hebben een paar vragen:
- Welk moederbord moeten we nemen? Aangezien je bij salland 2 versies van de A8N-SLI SE
Het goedkoopste nforce4 moederbord van een A merk en dus geschikt is om mee te overklokken. De Asus A8N5x zou ik nemen om die reden.
- Welke geluidkaart moeten we nemen? Wat zijn de verschillen tussen de vele kaarten? We hoeven geen extreem goede/dure
Blader eens wat reviews door zou ik zeggen.
- Een Asus top videokaart nemen of een gewone? Is die 32,- waar voor je geld?
Nee, nooit top nemen. Zonde van je geld. Koop van het geld liever een stille koeler. High-end videokaart koelers zijn een soort ophol geslaagde turbines.
- Is pixelgarantie (44 euro) nodig?
Nee onzin. Nooit extra garantie ergens bij nemen. Als je via internet besteld kun je je beeldscherm binnen 7 dagen terugsturen zonder een reden op te geven. Het kost je alleen de verzendkosten. Daarna bestel je een nieuwe. De meeste winkels zien ook wel in dat dit zo kan en daarom is het handig om in de winkel te vermelden dat je graag een scherm wil zonder dode pixels, dan voorkom je gezeur.
- Graag willen we de pc online bestellen, met assemblage en dan zelf komen ophalen. Welke shops raden jullie ons aan?
Even in de pricewatch kijken uiteraard en daarna de shopservey. Anders krijgen we hier een kansloze lijst met winkels waar tweaker X toevallig heeft besteld.
- Is het verstandig om nu de pc te kopen aangezien AMD toch met prijsverlagingen komt half juni omdat ze dan de X2 introduceren?
X2? Je bedoelt de AM2 socket? AM2 biedt geen voordelen, afgezien van upgradebaarheid. Alsin: Als je de komende twee jaar geen nieuwe onderdelen koopt dan kun je rustig een socket 939 cpu kopen.
- Ook hadden we nog een gek idee om ons te focussen op de conroe. Aangezien we hem voor 1 september nodig hebben (ivm met schooljaar) hadden we bedacht om dan bijv een SC 3500+ te kopen, 2gig ddr2-ram en een moederbord wat de conroe ondersteunt. Waardoor we aan het einde van het jaar de conroe kunnen aanschaffen en alleen maar de processor hoeven te vervangen. En theoretisch zouden we dan (maar) 100,- duurder uitzijn, dan als we de conroe in 1x zouden aanschaffen. Hier zouden we graag jullie mening/advies over willen hebben.
Intel cpu + amd chipset = Error. Verder kun je altijd wachten op nieuwe cpu's, tot je een ons weegt. Handiger is om eens te kijken naar de zin en de zinloosheid van dualcore en of je wil overklokken. Een sc3500+ is wat mij betreft de interessantste keuze op dit moment.

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 28-05-2006 19:07 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:28:
...blaat...

@TS, je wilt eerst een (AMD) 3500+ en die later vervangen door een (Intel) conroe :? gaat niet passen lijkt me zo... 8)7
Even beter lezen, hij gaat de proc vervangen door AMD's antwoord op de Conroe, de K8L dus.

@Tank80 hieronder: Yep, you are right, sorry voor de overlast ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Fulcrum2000 op 28-05-2006 19:14 ]

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb zelf echt geen idee wat het verschil is. Wist niets van TOP kaarten... dus ik ben even aan het zoeken wat het nou is.

Ik zou in ieder geval zelf voor bv Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT € 269,95 gaan en die VGA koeler die ik eerder poste erop zetten, als je een stille videokaart wilt en als je hem nog flink wilt overclocken

ps: Mediamarkt doet ook niet moeilijk over dode pixels... je kan altijd een scherm zo terugbrengen. ook kan je gewoon van de prijs wat afhalen door een lijst met winkels uit te printen die niet alleen een webshop hebben, maar ook een fysieke verkoopplaats. Dit zal je even zelf moeten uitzoeken via de pricewatch/shopsurvey.

Zoals wwillem zegt je kan altijd wachten... maar als je het systeem voor het nieuwe jaar moet hebben, zou ik wel even die maand wachten en focussen op alle andere onderdelen buiten de cpu en mobo. Dan een winkel uitzoeken die een goede rating heeft en voordelig is. Soms kan het best wel eens zijn dat je lokale pc boer met sommige onderdelen goedkoop is, bespaard weer verzendkosten.

[ Voor 50% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 19:08 ]

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:42

Tank80

Cyanide&&Happiness

Fulcrum2000 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:03:
[...]

Even beter lezen, hij gaat de proc vervangen door AMD's antwoord op de Conroe, de K8L dus.
Nee, dat zei ik :)
TS zei :
Waardoor we aan het einde van het jaar de conroe kunnen aanschaffen en alleen maar de processor hoeven te vervangen.

Je imiteert me mateloos.

• dr snuggles
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:04:
Ik heb zelf echt geen idee wat het verschil is. Wist niets van TOP kaarten... dus ik ben even aan het zoeken wat het nou is.

Ik zou in ieder geval zelf voor bv Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT € 269,95 gaan en die VGA koeler die ik eerder poste erop zetten, als je een stille videokaart wilt en als je hem nog flink wilt overclocken
Wat top betekent kan ik wel even snel vertellen (als jij dan wil uitleggen waarom een kleine schijf een lagere accesstime heeft :P, zie m'n eerdere post).

Een zogenaamde top edition is getest om te werken op een hogere snelheid en draait dus ook op een hogere snelheid. Een soort cherry picked core zeg maar die dus iets beter presteert maar wel een stuk duurder is. De meeste gewone 7900GT's overklokken net zo goed als de top editions, aldus een review over speciale 7900GT's (te vinden in het speciale gf7 topic).

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 28-05-2006 19:13 ]

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23
Laten we even duidelijk blijven voor de TS. Een conroe gaat never en te nimmer passen op het geselecteerde mobo. Enige kans van slagen heb je bij een mobo met een 975 chipset van Intel, al is dit ook nog gissen of het gaat werken (is direct de reden waarom ik wacht met de aanschaf van een nieuw systeem.

Bij een geluidskaart ben ik er zo ondertussen achter dat het gros van de pc gebruikers makkelijk af kan met een onboard chip. Als je echt hoge eisen stelt aan je geluid dan is een losse geluidskaart het overwegen waard ja, maar gezien je speakerset gaat onboard sound zeker voldoen in jou geval.

En ja de monitor, snap niet dat je 17" fijner vind als 19", maar goed dat is een eigen mening en je eigen keuze, ik heb pas een 19" aangeschaft en zou niet meer kleiner willen, vind 17" zelfs klein nu. Verder heb ik hem bij Mycom gehaald en daar zijn dode pixels geen probleem, vallen gewoon onder de "binnen 8 dagen, niet goed geld terug" garantie.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Copy paste over timings:
Seek time: tijd die de leeskop nodig heeft om van de ene naar de andere track te komen (langs de radius van de platter).
Rotational latency: tijd verstreken totdat de leeskop binnen deze track op het beginpunt van de data komt door toedoen van het draaien van de spindle.

Access time: Seek + Rot

Seek time is dus niet (direct) afhankelijk van de draaisnelheid van de spindle. Rotational latency daarintegen wel. In de volksmond worden de termen nog wel eens door elkaar gehaald, maar ik neem aan dat ook jij op de rotational latency doelde.
Hoe dan ook, het verlagen van de rotational latency draagt bij aan een duidelijke verlaging van de access time. Bovendien zijn de nieuwe HDD's ook voorzien van verbeterde technieken om de seek time te verlagen.

Om de verhoogde draaisnelheid te exploiteren in termen van doorvoersnelheid (sequential transfer rate ofwel STR) moeten inderdaad stappen ondernomen worden om nadelige effecten waaronder magnetische storingen tegen te gaan. Gelukkig worden er regelmatig nieuwe technieken ontwikkeld om ervoor te zorgen dat het verhogen van de draaisnelheid niet tot gevolg heeft dat de gegevensdichtheid dermate verlaagd moet worden dat de STR gelijk blijft aan dat van een HDD met lagere draaisnelheden.

Al met al lijkt het erop dat toch de nadruk wordt gelegd op het verlagen van de access time. Of een gebruiker nou meer geinteresseerd is in een lage access time of een hoge STR hangt helemaal af van de applicatie: indien er lange sequentiele stukken data (video) worden opgeslagen is STR een belangrijke factor voor de effectieve doorvoersnelheid. Indien sprake is van sterk gefragmenteerde bestanden wijd verspreid over de platters, of van een multitasking environment, wordt de access time een overheersende factor. Om verscheidene redenen komt dit laatste scenario het meeste voor.

vanwege de hoge rotatiesnelheid zijn de platters fysiek kleiner...

Ik kan met je eens zijn dat het verkleinen van de platter het verhogen van de rotatiesnelheid bevordert vanwege beter stabiliteit en minder vermogen (hoewel kleinere platters resulteren in meer platters voor dezelfde opslagcapaciteit), maar veelal worden platters verkleind om wederom de access time te verlagen: op meer platters van kleinere omvang ligt data 'dichter' bij elkaar dan op minder platter van grotere omvang.
Dan kan de TS dus idd wat ik ook zei die gewone Asus 7900GT nemen met deze koeler en dan gaan clocken: http://www.tomshardware.c...ula_for_graphics_cooling/
richard_1st schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:31:
Laten we even duidelijk blijven voor de TS. Een conroe gaat never en te nimmer passen op het geselecteerde mobo. Enige kans van slagen heb je bij een mobo met een 975 chipset van Intel, al is dit ook nog gissen of het gaat werken (is direct de reden waarom ik wacht met de aanschaf van een nieuw systeem.

Bij een geluidskaart ben ik er zo ondertussen achter dat het gros van de pc gebruikers makkelijk af kan met een onboard chip. Als je echt hoge eisen stelt aan je geluid dan is een losse geluidskaart het overwegen waard ja, maar gezien je speakerset gaat onboard sound zeker voldoen in jou geval.

En ja de monitor, snap niet dat je 17" fijner vind als 19", maar goed dat is een eigen mening en je eigen keuze, ik heb pas een 19" aangeschaft en zou niet meer kleiner willen, vind 17" zelfs klein nu. Verder heb ik hem bij Mycom gehaald en daar zijn dode pixels geen probleem, vallen gewoon onder de "binnen 8 dagen, niet goed geld terug" garantie.
Natuurlijk dat mag duidelijk zijn dat Intel en AMD niet compatible zijn en dat wanneer hij nu een verouderd 939 mobo koopt hij niet straks een nieuwere AMD CPU op kan zetten die 940 pins gebruikt (tenzij je hard duwt dan >:) )

Oboard geluid trekt meer CPU usage dan een Audigy 2ZS in de meeste gevallen. Dus als je een high end game systeem wilt zie ik niet in waarom je CPU gaat belasten met onzinnige geluidszaken.

Die speakers zou ik zelf ook niet kopen, als je toch alleen stereo nodig hebt, sluit je pc aan op je versterker. Klinkt altijd lekkerder dan die plastic gevallen; ook al zijn ze 150 euro.

19" is volgens mij ook op dit moment weinig duurder dan 17". maar daarom verwees ik ook al naar het 17" en 19" topic waarin hij terecht kan voor de juiste monitor. Mediamarkt en Mycom hanteren dus blijkbaar dezelfde regels... dan is het een kwestie van afdingen en gewoon daar een scherm kopen ipv via internet... lijkt mij een stuk makkelijker.

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 19:36 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Geluidskaart is idd wel aan te raden, samen met Raid is er weinig aan te merken op zijn eerste keuze voor alles. Leuk creative kaartje is ook maar 3 tientjes ofzo, je kunt duurder gaan maar is denk ik niet echt nodig.

• richard_1st
Natuurlijk dat mag duidelijk zijn dat Intel en AMD niet compatible zijn en dat wanneer hij nu een verouderd 939 mobo koopt hij niet straks een nieuwere AMD CPU op kan zetten die 940 pins gebruikt (tenzij je hard duwt dan >:) )

Oboard geluid trekt meer CPU usage dan een Audigy 2ZS in de meeste gevallen. Dus als je een high end game systeem wilt zie ik niet in waarom je CPU gaat belasten met onzinnige geluidszaken.

Die speakers zou ik zelf ook niet kopen, als je toch alleen stereo nodig hebt, sluit je pc aan op je versterker. Klinkt altijd lekkerder dan die plastic gevallen; ook al zijn ze 150 euro.

19" is volgens mij ook op dit moment weinig duurder dan 17". maar daarom verwees ik ook al naar het 17" en 19" topic waarin hij terecht kan voor de juiste monitor. Mediamarkt en Mycom hanteren dus blijkbaar dezelfde regels... dan is het een kwestie van afdingen en gewoon daar een scherm kopen ipv via internet... lijkt mij een stuk makkelijker.
Ehm ja, hard duwen kan hij proberen, maar ik sta niet in voor de gevolgen :Y).

Onboard trekt idd resources van je CPU maar vraag me af of je met de huidige snelheid van de processoren dat verschil echt merkt.

En de pixelgarantie, tja heb er gewoon om gevraagd bij Mycom, gewoon gezegd van, he hoe zit dat. naja antwoord staat hierboven _/-\o_ Was maar goed dat ik het gevraagd heb want had dus nog daadwerkelijk een dooie (sub)pixel ook :)

• richard_1st
Steffy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:40:
Geluidskaart is idd wel aan te raden, samen met Raid is er weinig aan te merken op zijn eerste keuze voor alles. Leuk creative kaartje is ook maar 3 tientjes ofzo, je kunt duurder gaan maar is denk ik niet echt nodig.
Merk je dat verschil van RAID nou echt zo goed dan. Ik heb pas nog zitten kijken maar naar mijn mening is een RAID systeem pas leuk/handig/nuttig als je hem draait in 1+0 of in 10.
Dan heb je er volgens mij echt wat aan.
Bedoel als er bij RAID 0 een schijf mee kapt heb je een probleem. bij RAID 1 offer je de helft van je schijfruimte op, dus is volgens mij de ideale combo 1+0 of 10, de pest is alleen dat je hier 4 schijven voor nodig heb

edit: RAID versies weer is door elkaar gehaald :D

[ Voor 4% gewijzigd door richard_1st op 28-05-2006 19:44 ]

• Alexius
Wow, alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Over die X2, ik bedoelde idd de AM2-socket :X . Maar goed, zoals ik ook vermeldde in OP is dat ik mijn pc in dat geval aanpas aan de conroe, maar volgens jullie zou ik dan een heel ander systeem neer moeten zetten wil dat dus kunnen. In dat geval houden we nl wel het grootste gedeelte van onze huidige systeempje aan. Met een verandering in de harde schijven, wat misschien wel verstandig is en ja we wilden ook eigenlijk een Audigy 2ZS maar we hadden hem ff bij Salland samengesteld en die hadden hem niet, miss wel het overwegen waard aangezien we waarschijnlijk niet meer bij Salland gaan bestellen O-)

Wat ik me eigenlijk nu nog ff afvroeg, spontane vraag. Ik lees al een tijdje mee in deze forums en vaak wordt iemand aangeraden om de X2 3800+ te nemen ivm met overclocken, waarom is de X2 4200+ niet goed met overclocken, of is dat nou een stomme vraag? Daarnaast willen we waarschijnlijk niet intensief gaan overclocken, dus is OC niet zozeer van toepassing.

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Raid 0 is gewoon schijf 1 + 2 = totaal ruimte

2 x 100 is 200GB
1 x 100 + 1 x 200 = 200GB
1 x 100 + 1 x 400 = 200GB

De laagste van de 2 schijven is tevens de grote van de andere schijf dus houd daar wel rekening mee, verder is het in gamen stukken sneller vind ik. Vooral nu bij Oblivion is het echt veel beter, daar worden veel grids geladen en moet de HD constant worden aangesproken om die data er af te plukken, met steeds beter en zwaarder wordende games is Raid alleen maar beter want met 50MB per seconde kom je er gewoo niet meer. Een game systeem kan tegenwoordig niet meer zonder Raid vind ik.

Wel is het zo bij Raid 0 dat crasht 1 van de HDs dan ben je alles kwijt, aanrader is om je OS dan op een andere schijf te zetten en daar je belangrijke zaken op te stampen. Maar goed dat verhaal van het crashen gaat ook op als je maar 1 HD hebt, als die crasht ben je zeker weten alles kwijt, daarbij komt dan nog dat je maar 1 HD hebt en dus een nieuwe moet kopen, met raid hou je er nog 1 over :P

Zelf draai ik nu 80GB + 2 x 100 GB in Raid 0 en ik wilde het eerst ook niet geloven dat het zoveel beter was maar ik wil niet meer zonder

[ Voor 11% gewijzigd door Steffy op 28-05-2006 19:51 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Alexius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:43:
Wow, alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Over die X2, ik bedoelde idd de AM2-socket :X . Maar goed, zoals ik ook vermeldde in OP is dat ik mijn pc in dat geval aanpas aan de conroe, maar volgens jullie zou ik dan een heel ander systeem neer moeten zetten wil dat dus kunnen. In dat geval houden we nl wel het grootste gedeelte van onze huidige systeempje aan. Met een verandering in de harde schijven, wat misschien wel verstandig is en ja we wilden ook eigenlijk een Audigy 2ZS maar we hadden hem ff bij Salland samengesteld en die hadden hem niet, miss wel het overwegen waard aangezien we waarschijnlijk niet meer bij Salland gaan bestellen O-)

Wat ik me eigenlijk nu nog ff afvroeg, spontane vraag. Ik lees al een tijdje mee in deze forums en vaak wordt iemand aangeraden om de X2 3800+ te nemen ivm met overclocken, waarom is de X2 4200+ niet goed met overclocken, of is dat nou een stomme vraag? Daarnaast willen we waarschijnlijk niet intensief gaan overclocken, dus is OC niet zozeer van toepassing.
Je hoeft niet je hele systeem te veranderen alleen de processor en moederboard en daarbij DDR2 ipv DDR1. De rest kan allemaal hetzelfde gelaten worden. Lijkt mij dus geen probleem.
Met de komst van de AM2 zullen ook direct de huidige AMD's in prijs zakken.

Sommige CPU's zijn relatief beter over te clocken dan de ander. Maar gegarandeerd wordt het allemaal niet. Als je gaat overclocken zie dan mijn posting terug over doe CPU koeler... een standaard koeler trekt het meestal niet en maakt onnodig veel herrie. Maar dit blijft natuurlijk aan jezelf.

Als je de CPU overclocked doe je dit door de FSB waarde te verhogen, dit betekend ook dat het geheugen sneller gaat draaien dan standaard. Let dus op met de keuze van je geheugen als je gaat overclocken. "TwinMos speedpremium" (zoek met de search naar dit) is zeer geschikt om over te clocken en vrij goedkoop alleen niet overal verkrijgbaar

@ alle anderen. Aangezien de topicstarter niet echt heel veel kennis heeft op het gebied van hardware, zou ik ook zeker geen RAID gaan aanraden. Maakt het alleen maar erg lastig.

Een goede performance kan je ook bereiken met 2 losse schijven en deze in te delen in partities (zodat het niet 1 grote rotzooi wordt) en regelmatig defragmenteren...

[ Voor 9% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 20:00 ]

• richard_1st
Steffy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:48:
Raid 0 is gewoon schijf 1 + 2 = totaal ruimte

2 x 100 is 200GB
1 x 100 + 1 x 200 = 200GB
1 x 100 + 1 x 400 = 200GB

De laagste van de 2 schijven is tevens de grote van de andere schijf dus houd daar wel rekening mee, verder is het in gamen stukken sneller vind ik. Vooral nu bij Oblivion is het echt veel beter, daar worden veel grids geladen en moet de HD constant worden aangesproken om die data er af te plukken, met steeds beter en zwaarder wordende games is Raid alleen maar beter want met 50MB per seconde kom je er gewoo niet meer. Een game systeem kan tegenwoordig niet meer zonder Raid vind ik.

Wel is het zo bij Raid 0 dat crasht 1 van de HDs dan ben je alles kwijt, aanrader is om je OS dan op een andere schijf te zetten en daar je belangrijke zaken op te stampen. Maar goed dat verhaal van het crashen gaat ook op als je maar 1 HD hebt, als die crasht ben je zeker weten alles kwijt, daarbij komt dan nog dat je maar 1 HD hebt en dus een nieuwe moet kopen, met raid hou je er nog 1 over :P

Zelf draai ik nu 80GB + 2 x 100 GB in Raid 0 en ik wilde het eerst ook niet geloven dat het zoveel beter was maar ik wil niet meer zonder
En om je dan dus tegen eventuele dataverlies te beschermen en de snelheid te halen kan je dus RAID 1+0 of RAID 10 nemen, nadeel is dat je dus 4 schijven nodig heb, wil je bv 400 gb aan harde schijfruimte hebben, dan heb je dus 4x 200gb schijven nodig (owhja, en je mobo moet het aankunnen)

• Alexius
Ik probeer dat Raid0 verhaal een beetje volgen en ik vat het half denk ik. Het klinkt allemaal wel mooi dan. Maar moet je raid0 aanvragen als ik hem laat samenstellen, ik zou bijv niet weten hoe ik mn systeem 'ff' raid0 instel om zo maar ff te spreken.

• richard_1st
Ik zelf ben er nog niet echt van overtuigd om een RAID systeem te nemen in een thuis pc, maar de echte games onder ons denken er anders over :D (ik ben dan ook geen echte gamer :D) Maar als je inderdaad RAID zou willen dan moet je dat bij de desbetreffende shop gewoon even aangeven. Kunnen ze vast voor je regelen, doen ze dat niet, dan is het geen goede zaak

• dr snuggles
  • Niet online
Aha tnx. Ik zie dat je het hier vandaan hebt. Het begin klopt maar de laatste zin is erg dubieus als je het mij vraagt. Afgezien daarvan, het verhaal rechtvaardigt wat mij betreft niet jouw stelling.
Alexius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:09:
Ik probeer dat Raid0 verhaal een beetje volgen en ik vat het half denk ik. Het klinkt allemaal wel mooi dan. Maar moet je raid0 aanvragen als ik hem laat samenstellen, ik zou bijv niet weten hoe ik mn systeem 'ff' raid0 instel om zo maar ff te spreken.
Raid 0 staat heel mooi uitgelegd in een FAQ hier op GoT. Misschien leuk om die eens te lezen. Linkje: klik :).

[ Voor 32% gewijzigd door dr snuggles op 28-05-2006 20:16 ]

Verwijderd

n00bs schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:21:
Floppydrive heb je niet nodig
Als je RAID wil configureren heb je volgens mij heel hard een floppy-drive nodig bij de installatie van XP. De "Press F6 for custom drivers" melding. Volgens mij alleen vanaf floppy...

En als je RAID0 gaat kiezen...doe dat dan in combinatie met 74GB raptors (10k schijven) en niet met standaard 7200 schijven...kost wat maar dan heb je tenminste echt snelheid.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 20:30 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Raid 0 was voor mij alleen maar het idee van als 1 van die schijven crasht dan ben je alles kwijt. Ondertussen draait hier een maxtor 10 gig al iets van 8 jaar ofzo, ook een 20 gig die nog stamt uit de tijd dat die schijven de grootste waren die je kon krijgen, nog 2 10 gigs al zijn die niet intensief gebruikt zoals de eerste maar toch, ik heb nog nooit in mijn leven een HD gehad die stuk ging maar ja het kan je zo over komen. Vind je dat risico te groot, niet doen, heb je er niks mee dan zeker niet laten aangezien de kostprijs bijna niks hoger is.

De andere raid setups zijn niet echt voor thuis vind ik, als je al 4 hds nodig hebt dan is het niet meer te doen vind ik, plus hoeveel games installeer je, het is voor je game setup wel handig maar voor data storage zoals films en muziek gebruik ik ook alleen maar een doodgewone IDE HD.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Raid0 is ook niet handig. Ik heb een tijd gehad en als het dus mis gaat... gaat het ook goed mis. Dan weer het gezeik dat je array opgebouwd is voor een bepaalde controller. Als je mobo defect gaat, kan je hard op zoek gaan naar exact dezelfde controller om niet al je data kwijt te zijn.

Je kan ook niet even je HDD eruit halen en bij iemand erin zetten om wat data over te zetten. Raid is niet alleen maar fantastisch ;)

Wwillem> wat klopt er niet? ik heb dat van tweakers maar er zijn legio van sites te vinden die het beter uitleggen dan dat ik het doe. Ik lees en ik kijk veel benches en andere tests en uiteindelijk van al die dingen onthoud ik meestal alleen de conclusie ;)

Kleine schijven: platters met minder dichtheid (dus minder data op 1 platter) dus lagere doorvoersnelheid bij dezelfde rotatiesnelheid en snellere access time. Random seeks zijn ook sneller dan op grotere schijven.

• richard_1st
Steffy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:26:
Raid 0 was voor mij alleen maar het idee van als 1 van die schijven crasht dan ben je alles kwijt. Ondertussen draait hier een maxtor 10 gig al iets van 8 jaar ofzo, ook een 20 gig die nog stamt uit de tijd dat die schijven de grootste waren die je kon krijgen, nog 2 10 gigs al zijn die niet intensief gebruikt zoals de eerste maar toch, ik heb nog nooit in mijn leven een HD gehad die stuk ging maar ja het kan je zo over komen. Vind je dat risico te groot, niet doen, heb je er niks mee dan zeker niet laten aangezien de kostprijs bijna niks hoger is.

De andere raid setups zijn niet echt voor thuis vind ik, als je al 4 hds nodig hebt dan is het niet meer te doen vind ik, plus hoeveel games installeer je, het is voor je game setup wel handig maar voor data storage zoals films en muziek gebruik ik ook alleen maar een doodgewone IDE HD.
Met het laatste stuk ben ik het zeker eens. 1+0 of 10 is de mooiste, maar niet voor thuis ivm de kosten.

Over het verhaal schijfuitval ben ik het iets minder met je eens. Heb toch al verschillende schijven voorbij zien schuiven die naar de eeuwige jachtvelden waren vertrokken (toevallig of niet maar dat waren allemaal Maxtors)
Vandaar dat ik niet zo weg ben van RAID 0

Verwijderd

Nooit bezuinigen op je geluid... je hebt geen idee wat jij jezelf aandoet met 2.1 :P

• Remius
  • Laatst online: 18-03-2023
Dat hele Raid gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk, maar je kan toch gewoon 2 harde schrijven van 150 gb in je pc stoppen? Of moet je om dat te willen ze in een Raid opstelling plaatsen? (zou wel iets doms vragen maar goed, hou het simpel :P)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:42:
Nooit bezuinigen op je geluid... je hebt geen idee wat jij jezelf aandoet met 2.1 :P
Ik heb zelf 2.0 ;) en nee niet bezuinigd. Ik vind persoonlijk al die plastic speakerjes ook die duurste logitechs nergens naar klinken en die subs klinken zwaar overdreven. Daarnaast jammer dat je de bass niet meer in stereo waarneemt.

Ik heb gewoon mijn Audigy 2ZS met een zilverkabel aangesloten op mijn Pioneer A656 MarkII versterker met Magnat Vector 77 speakers eraan. Klinkt toch echt een heel stuk beter.
En zelfs met een goede eventueel 2e hands versterker met simpele bv Magnat speakertjes heb je al mooier geluid voor minder geld dan zo een dure 5.1 of 2.1 set
Remius schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:45:
Dat hele Raid gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk, maar je kan toch gewoon 2 harde schrijven van 150 gb in je pc stoppen? Of moet je om dat te willen ze in een Raid opstelling plaatsen? (zou wel iets doms vragen maar goed, hou het simpel :P)
Neehoor afhankelijk van het aantal controllers op je mobo kan je gewoon veel losse schijven in je pc zetten. Raid0 is voor performance, Raid1 gedeeltelijk voor performance maar voornamelijk betrouwbaarheid.

Eigenlijk is Raid ontstaan voor servers niet voor thuis gebruik

[ Voor 30% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 20:47 ]

• Steffy

Steffy

Ayreonaut

Raid 0 is meer voor de performance gebruikers, ik zou nooit raid 0 in een server proppen, dat is echt vragen om problemen >:) aangezien servers 24 uur per dag draaien. Maar Raid 0 kan prima maar je moet het alleen voor games gebruiken, je data die je niet kwijt wilt moet je op wat anders zetten. Ik heb het zelf met 2 schijfjes gedaan maar zoal al gezegt werd hierboven, het is idd niet alleen maar feest natuurlijk, gaat het mis dan ben je de lul, maar dat geld ook voor 1 HD.

Het geluid hangt wel van je speakers af, zet je er een pruts setje van 25 euro neer dan hoef je er geen geluidskaart van 100 euro in te hangen, hou er rekening mee dat als het ene duur is het andere ook gelijk een wat duurder iets gaat worden wil je echt gebruik maken van de kwaliteit die een dure geluidskaart kan geven.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:19
Heren dat Raid 0 verhaal is leuk, maar voor TS niet erg handig aangezien zijn/haar kennis (no offence) in de praktijk haal je hier een stuk minder performance winst dan theoretisch wordt bewezen dit komt omdat je aan de maximale snelheid van de PCI bus gebonden bent. Wil je dit doorzetten zorg er dan voor, dat je een aparte Raid kaart hebt die gebaseerd is PCI-E of PCI-X (nog mooier zou zijn dan meteen SCSI)

TS, ik zou het niet moeilijker maken dan dat het is voor jou aangezien je niet veel kennis hebt zou ik gaan voor een systeem zonder Raid

Veel succes met je keuze !!!! (8>

• dr snuggles
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:35:
Wwillem> wat klopt er niet?[knip]

Kleine schijven: platters met minder dichtheid (dus minder data op 1 platter) dus lagere doorvoersnelheid bij dezelfde rotatiesnelheid en snellere access time. Random seeks zijn ook sneller dan op grotere schijven.
Die zin klopt. Maar dit betekent niet dat een kleinere hardeschijf (met minder GB) beter is. De platters in een serie harde schijven (bijv de seagate 7200.10) zijn allemaal hetzelfde en hebben dezelfde accesstime. De "kleinere" harde schijft heeft alleen wat minder platters. Dus stel 80GB per platter. Dan kun je een serie maken van 80GB (1 platter), 160GB (2 platters) enz. Allemaal met dezelfde accesstime.

Dan zou je nog kunnen beredeneren dat een oude schijf dus beter is, want die heeft immers nog een lagere dichtheid. Maar ook dat is meestal niet waar. Nieuwe schijven hebben meestal nieuwere technologieën waardoor het zoeken sneller gaat en dus de accesstijd weer omlaag gaat.

Ik heb voor de grap eens een test opgezocht en ook daaruit kan ik niets vinden wat je punt (kleinere schijf = lagere accesstime) bevestigd. Ik zie alleen dat een schijf die meer toeren maakt (raptor) een lagere accesstime heeft, dus er is een relatie tussen toeren <> accesstime. Door het hoge aantal toeren kan de dichtheid niet hoog zijn, dus is er een relatie toeren <> dichtheid Maar er is geen directe relatie dichtheid <>accesstime. Ik vrees dus dat jij ongelijk hebt, tenzei je een interessante bench kunt laten zien :).

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Lees dit maar :p http://www.tomshardware.c..._storage_guide/index.html

http://www.storagereview.com/map/lm.cgi/latency

pfff droge kost allemaal ;) veel discussies over op het internet. maar laten we weer ontopic gaan :p

[ Voor 49% gewijzigd door n00bs op 28-05-2006 22:33 ]

• Alexius
Haha, ik dacht dat ik wel gemiddeld wat af wist van de hardware, maar blijkt dat ik nog ff terug naar de tekentafel ben gegaan om nog maar ffies wat aanpassingen te maken in het systeem :) .En dat raid doen we idd maar niet, vinden het allebei behoorlijk ingewikkeld, als we ooit eens tijd/zin hebben lezen we ff die faq door O-) . Hier dus het 'nieuwe systeem'

Processor AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed348
MoederbordAsus A8N-E, nForce 4 Ultra 80,20
GeheugenTwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3166
VideokaartAsus VGA GeForce 7900 GT TOP 256 MB308
MonitorSamsung TFT SyncMaster 730BF 17 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver270
Hardeschijf2x Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)132
Dvd-BranderNEC ND-4571 Zwart, Labelflash37
BehuizingAntec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm88
CoolingArctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper16,01
Muis Razer Mouse Gaming Copperhead USB, Zwart / Blauw66
ToetsenbordLogitech Keyboard Media Elite PS/2 & USB, Zwart, Qwerty22
SpeakersLogitech Speakerset X-230 2.1, Zwart36
GeluidskaartCreative Soundblaster Audigy 2 ZS75,49
Totaal1644,70

Totaal is iets omhoog gegaan, maja dit zijn half de prijzen uit pricewatch en half de prijzen uit salland.

Resterende vragen:
-Toch 2x een seagate 160gig harde schijf nemen? Zijn nl dezelfde prijzen en ik hoorde juist dat samsung wel redelijk stil was, maar correct me if I'm wrong.
-Met die 2 harde schijven moet het lezen toch al sneller gaan als ik bijv het OS op de ene schijf staat en de games op de andere harde schijf? (En nee, geen raid verhaaltje bitte :+ )
-Ik las hier ergens een suggestie om een Benq-brander erin te doen? Is die beter, ik heb deze NEC nl rechtstreeks uit de BBQ mei gehaald, dus ging er wel vanuit dat hij goed is.
-Videokaartkoeling: een absolute must voor een 'highend' game pc?
-Oja, en 450W is toch wel genoeg voor deze pc? Of is het echt wel handig om een kast zonder voeding te kopen en er dan een losse voeding bij te doen?

Nu alleen nog een goeie zaak vinden die zoiezo de pc zelf in elkaar kan zetten en die dus onze pc-inhoud heeft :/

[ Voor 4% gewijzigd door Alexius op 29-05-2006 11:41 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ga je nou nog steeds voor die TOP videokaart? waarom niet de gewone en dan die stille koeler erop die ik poste? die videokaart koelers klinken als opstijgende straaljagers ;) zeker bij de TOP. Met die koeler die ik poste ben je evenveel geld kwijt, kan de kaart sneller, is hij veel stiller zelfs dan standaard en koeler.

Voor de rest zie ik geen positieve verandering in je lijst, ook die AMD koeler: ik heb je een betere en stillere gepost waarmee beter valt over te clocken of anders als je dat niet wilt: een veel stillere pc. Die koeling die je nu koopt is weggegooid geld, hou dan gewoon de standaard koeler die bij je CPU al gratis geleverd wordt.

De Seagate 320GB SATA2, 16MB cache is sneller dan die Samsung's, groter voor 100 Euro

De voeding zou ik ook vervangen door de Seasonic S12 en dan die kast zonder voeding kopen

Anyway weet je zeker dat je niet wacht op de Conroe of AM2? de AM2 komt komende maand uit en de Conroe einde van juni ongeveer.

De 19" versie van die scherm die je koos is maar 20 Euro duurder: Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-sub/DVI-D) € 294,90

Wanneer de games op een andere schijf staan, gaat het laden sneller. Als je dus echt een game pc wilt lijkt mij dit wel wenselijk. Ik heb zelf bv een 120GB schijf waar mijn OS op staat en nog wat dingen en een 300GB schijf waar de rest van mijn data opstaat (wel verdeeld in partities anders wordt het nog traag).

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Seagate, zij maken tot nu toe schijven die de minste uitval hebben. Dat vind ik veel belangrijker dan een snelle schijf ;)

Benq, nec, lite-on... het maakt allemaal weinig uit. Belangrijker is dat je de juiste firmware erop zet met de juiste media etc... als je geen zin hebt om uit te zoeken (kost echt veel tijd) welke media met welke firmware op welke brander het beste werkt... koop dan gewoon wat voor jou goedkoop is ;)

Videokaartkoeling die ik liet zien is gewoon een vervanger voor de stock koeler die op die kaart zit. De stock koeler is een herrie ding. Maar dit is natuurlijk mijn mening ;)

450Watt zegt niets. Daarom had ik al eerder een review mbt voedingen gepost van tomshardware. Er zijn maar een paar echt extreem goede voedingen en daar is de S12 van seasonic 1 van. Een voordeel van een iets duurdere voeding is ook dat je stroomverbruik flink omlaag gaat... dus op jaarbasis scheelt dit weer in je portomonnee als je de stroomrekening zelf moet betalen.

[ Voor 52% gewijzigd door n00bs op 29-05-2006 12:24 ]

• Alexius
ohja die top was ik vergeten te veranderen :P. Ik kon die vidkoeler niet vinden trouwens in pricewatch, dus waar ik die vandaan zou moeten toveren is een raadsel, vandaar die vraag. Conroe hoor ik de ene keer dat hij half juli uitkomt, andere keer eind 2006....tja als het die 2de is kan ik er niet op wachten.

Heb je trouwens nog een speciale reden voor een losse voeding? Ben ik wel benieuwd naar. ic ic
Daarnaast zal ik in de middag nog wel ff een nieuw lijstje maken waar ik wel alles goed aanpas, eerst ff examentje maken |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Alexius op 29-05-2006 12:28 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

De Conroe komt absoluut niet eind 2006 uit :p deze gaat eind juli de markt op. Waar die videokaart koeler te krijgen is weet ik ook niet... heb het zelf niet nodig dus verder niet naar gezocht. Zalman zijn over het algemeen ook erg stil en betaalbaar.

PSU test: http://www.tomshardware.c...11/stress_test/index.html

lees die maar eens door ;)

ps: als jij je complete systeem bij 1 winkel haalt: gewoon proberen wat van de prijs af te halen... moet toch wel lukken om hem hooguit voor 1500 euro mee te nemen... elke goede winkel heeft een marge die ze je willen geven.

[ Voor 29% gewijzigd door n00bs op 29-05-2006 13:29 ]

• Alexius
Haha zal ik zeker ff doen. Met die prijs hadden we het ook al bedacht ja....zoiezo als je 2 identieke systemen bij ze haalt moet het wel te doen zijn.

Wat vind je eigenlijk van het moederbord, heb geen sli meer aangezien we dat toch niet nodig hebben, zijn niet van plan een 2 graka erbij te kopen. Dit moederbord voldoet toch wel? of is deze beter/ gelijk aan:

Asus A8V-E SE, K8T890 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) €61,-

[ Voor 49% gewijzigd door Alexius op 29-05-2006 12:34 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Een heel belangrijk item wat je ook niet over het hoofd moet zien is het volgende.
Pas het geheugen ook op het moederbord?
Ik heb met mijn A8N32 SLI best veel problemen gehad het geheugen werkende te krijgen.
Een 2e setje ocz titanium bracht de uitkomst (a299 euro) en ik heb tegen mijn zin in een overkill aan duur geheugen omdat het anders niet bleek te werken.
Met 2 reepjes starte het systeem gewoon niet op en ik heb ontzettend veel forums doorgebladerd met allemaal het zelfde probleem als ik heb.
Asus houd vast aan zijn comp. list welke in de handleiding vermeld staat maar in de meeste gevallen staat daar allemaal goedkoop geheugen in of reepjes van 512 mb welke dan weer wel goed zijn maar dat je dan 4 reepjes moet kopen.
Als ik eventueel een volgend mobo neem dan zijn dit ook zaken die ik in overweging zal nemen en niet meer eigenwijs snel en duur te kopen onder de noemer dat MOET goed zijn.

Dus dit is zeker niet onbelangrijk om in overweging te nemen.

Even terug te komen op het raid verhaal.
Ik had in eerste instantie raid 0 en dat werkte gewoon prima maar 600GB aan raid 0 vond ik te risicovol om mee door te gaan omdat ik mijn pc voor meer zaken gebruik dan alleen gamen.
2 extra harde schijven van het zelfde type heb ik nu onder raid 5 staan wat mij iets veiliger leek (dus totaal 4 schijven)

ik heb hiervoor gekozen de MaXLine Plus III 300 GB met 16mb cache en een toegangstijd van 9,0ms
Bij alternate betaalde ik hiervoor 109 euro per stuk mischien dat ze elders goedkoper zijn dus prima kwaliteits en prijs verhouding.

Raid 0 raad ik zelf af als je de pc voor meer zaken gebruikt dan alleen gamen want performance zegt niet alles je moet ook denken aan betrouwbaarheid.

computer voor alle werkzaamheden

• Remius
  • Laatst online: 18-03-2023
Als Conroe (of is het Core 2 Duo?) uiterlijk juli uitkomt is het wel het overwegen waard om daar op te wachten toch? Maar zullen er niet veel 'kinderziektes' zijn in het begin?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Maxtor raadt ik sowieso ten sterkste af... ook al heeft Seagate Maxtor overgenomen...
TwinMos werkt gewoon goed met Asus mobo's en als je een compleet systeem bij 1 winkel haalt, is het aan de winkel om te melden als een bepaalde combinatie niet werkt.

Alexius>

Die A8V heeft een via chipset (crapset noem ik het altijd ;) ). NVidia is in het algemeen een stuk stabieler en sneller. Als je nog een beter mobo wil dan je huidige keuze: http://www.asus.de/produc...3=0&model=744&modelmenu=1

Maar die zal vast een stuk duurder zijn. Je huidige keuze lijkt mij als je een dualcore nu wilt kopen een goede keuze.

Remius >

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk de Conroe kan nu al op enkele bestaande mobo's en ik heb eerlijk gezegd nooit Intel's gezien met kinderziektes... (ja 1x lang lang geleden).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:17:
De Seagate 320GB SATA2, 16MB cache is sneller dan die Samsung's, groter voor 100 Euro
Dit is redelijk bullshit : Kwa performance maakt het helemaal niks uit tegenwoordig.

Verder gewoon je standaard CPU cooler houden als je voor een X2 gaat. Dingen zijn stil en koel :)

Verder als je echt gamer bent gewoon RAID 0 nemen : Of er nou 2 schijven kapot gaan in RAID 0 of 1 zonder RAID je bent je data sowieso kwijt toch :?

Neem anders 2 maal 80 GB ofzo voor je RAID 0 en dan nog 1 maal 160-250 GB als backup daarvoor ?!

En een Sonata kast met Antec voeding lijkt mij meer dan genoeg kwa Watt power he ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dr snuggles
  • Niet online
Alexius schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:23:
ohja die top was ik vergeten te veranderen :P. Ik kon die vidkoeler niet vinden trouwens in pricewatch, dus waar ik die vandaan zou moeten toveren is een raadsel, vandaar die vraag.
Zie helemaal onderaan deze post van mij :).
Conroe hoor ik de ene keer dat hij half juli uitkomt, andere keer eind 2006....tja als het die 2de is kan ik er niet op wachten.
23 Juli komt de Conroe officieel uit. Vervolgens moeten de processor nog verscheept worden naar de winkels en moet de levering op gang komen. Zeker in het begin zijn de conroes dus duur. Zelfde geldt voor de Conroe moederborden. Reken op minimaal eind augustus of later voordat ze betaalbaar beschikbaar zijn.
Alexius schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:31:
Wat vind je eigenlijk van het moederbord, heb geen sli meer aangezien we dat toch niet nodig hebben, zijn niet van plan een 2 graka erbij te kopen. Dit moederbord voldoet toch wel? of is deze beter/ gelijk aan:

Asus A8V-E SE, K8T890 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) €61,-
NEE! Geen Via moederbord. Wat doe je jezelf aan :D. Zoals ik al zei, er is een Asus A8N5X welke de opvolger is van de 1-jaar oude A8N-E. Kijk daar eens serieus naar zou ik zeggen.
n00bs schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:30:
Lees dit maar :p http://www.tomshardware.c..._storage_guide/index.html

http://www.storagereview.com/map/lm.cgi/latency

pfff droge kost allemaal ;) veel discussies over op het internet. maar laten we weer ontopic gaan :p
Zeker droge kost, alhoewel het wel grappig is om even te lezen. In beide links die jij postte kan ik niets terug vinden wat jouw stelling onderbouwd. Zeker die tweede niet, die onderbouwt mijn verhaal juist extra (waarvoor dank ;)). Maar laten we ermaar over ophouden en de stelling vergeten. Anders blijven we dit topic hijacken :+.
n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:26:
Waar die videokaart koeler te krijgen is weet ik ook niet... heb het zelf niet nodig dus verder niet naar gezocht. Zalman zijn over het algemeen ook erg stil en betaalbaar.
Die videokaart koeler is goed, maar erg duur. Als je de full versie van Tomshardware wil hebben (en niet die uit de pricewatch) dan ben je 40 euro kwijt + verzendkosten. De Zalman kost 30 euro en is ook niet super stil. De enige Arctic koeler die past op een 7900GT is een NVsilencer 5 rev 3 (€17,-) waarvan 1cm van de achterkant is gezaagd. Meer info over het modden. Meer info over de prestaties van meerdere koelers. Conclusie:
Wil je modden: Arctic NV silencer 5 rev 3 nemen (17 euro)
Wil je niet modden: Zalman vf900 nemen (30 euro)

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 29-05-2006 13:09 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

nero355 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:55:
[...]

Dit is redelijk bullshit : Kwa performance maakt het helemaal niks uit tegenwoordig.

Verder gewoon je standaard CPU cooler houden als je voor een X2 gaat. Dingen zijn stil en koel :)

Verder als je echt gamer bent gewoon RAID 0 nemen : Of er nou 2 schijven kapot gaan in RAID 0 of 1 zonder RAID je bent je data sowieso kwijt toch :?

Neem anders 2 maal 80 GB ofzo voor je RAID 0 en dan nog 1 maal 160-250 GB als backup daarvoor ?!

En een Sonata kast met Antec voeding lijkt mij meer dan genoeg kwa Watt power he ;)
Bullshit? bewijs dat ik ongelijk heb. Ik lees dagelijks alle benchmarks en reviews van hardware... en ik geloof niet dat jij het beter weet dan al die reviewers.

Standaard CPU koeler, ook daar heb ik een review van geplaatst. Hij is niet onwijs lawaaig maar die Zalman die ik liet zien is meester op dit gebied: een stiller, koeler en sneller systeem (je kan beter overclocken) en minder warmte betekend ook minder warmte in je hele kast en dus een stabieler systeem.

Waarom moet een "echte" gamer raid 0 hebben? dat vind ik redelijk een poep uitspraak. Ik ben dus blijkbaar geen echte gamer. Waarom het voor iemand lastiger maken dan nodig is? 2 aparte schijven op ieder zijn EIGEN (S)ATA kabel en kanaal presteert ook zeer goed en in sommige gevallen beter en andere gevallen slechter dan RAID0. Echter 1 voordeel: makkelijker en betrouwbaarder.

Power zegt niets. Altijd weer die watt onzin. Net als die MHz onzin. Lees eens die review die ik heb geplaatst ipv alles afkraken zonder met feiten aan te komen zetten.

WWillem>

Bedankt voor je reacties, ik ga eens die hardware weer opzoeken op internet en vergelijken voor mezelf

De AMD AM2 komt al in mei uit.

De A8N5: http://www.asus.de/produc...207&model=596&modelmenu=1

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.de/490/images/products/596/596_l.jpg

A8N

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.de/490/images/products/455/455_l.jpg

De specs zijn exact hetzelfde...

Dat vind ik dit mobo toch echt interessanter:
http://www.asus.de/produc...226&model=744&modelmenu=1

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.de/490/images/products/744/744_l.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door n00bs op 29-05-2006 13:30 ]

• dr snuggles
  • Niet online
n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:00:
De Conroe komt trouwens eerder uit.
Ik mis iets?
De A8N5: [knip]De specs zijn exact hetzelfde...

Dat vind ik dit mobo toch echt interessanter:
A8N32-SLI
De A8N5x lijkt idd bijzonder veel op z'n voorganger de A8N-E. De enige reden waarom deze interessanter is dan de door jou genoemde borden is dit. De SLI versie heeft uiteraard SLI support en geen fan. That's all.

Trouwens, voor de cpu koeler is natuurlijk de Arctic Freezer 64 non pro erg geschikt die is tenminste niet zo duur. De standaard koeler iets langzamer laten draaien is ook een optie voor een stille pc. Maar omdat iedereen wat anders zegt, kun je altijd hier kijken voor een leuke koeler :).

[ Voor 46% gewijzigd door dr snuggles op 29-05-2006 13:24 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Interessante prijs. Die deluxe heeft nog wel wat extra;s maar niet te vergeten dat hij zeer stabiel is met zijn spanningslijntjes naar de CPU. Geen fan= stiller. En die kleine fannetjes gaan nogal eens vaak kapot ;) (een nieuwe kopen kost dan ook weer extra geld).

AMD vervroegd launch: nieuws: AMD vervroegt introductie AM2-platform
Ik kan idd dat stuk over die Intel niet vinden of ik ben seniel aan het worden of ik heb iets flink verkeerd gelezen ;)

Arctic Freezer 64>

1 en ander weer erover gelezen maar ik ben er weer niet onder de indruk van evenals de reviewers... dan zou ik gewoon die stock koeler erop laten. Of die Zalman halen.

[ Voor 18% gewijzigd door n00bs op 29-05-2006 13:28 ]

• dr snuggles
  • Niet online
n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:24:
Interessante prijs. Die deluxe heeft nog wel wat extra;s maar niet te vergeten dat hij zeer stabiel is met zijn spanningslijntjes naar de CPU. Geen fan= stiller. En die kleine fannetjes gaan nogal eens vaak kapot ;) (een nieuwe kopen kost dan ook weer extra geld).
Nee de A8N5X is onstabiel 8)7, waarschijnlijk is het ontwerp zelfs voor het grootste gedeelte hetzelfde. Edit: Potentie om stabieler te zijn? Waar gaat dit over :D. Die bordjes zijn beide zo stabiel als een rots. Verder heeft de deluxe geen extra's (naast de koeler), maar lijkt het alsof die extra's heeft. Das marketing ;).
Ik kan idd dat stuk over die Intel niet vinden of ik ben seniel aan het worden of ik heb iets flink verkeerd gelezen ;)
Als je het even weg haalt in je eerdere post dan is dat ook gefixed.

[ Voor 27% gewijzigd door dr snuggles op 29-05-2006 13:35 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Done,

Nee de A8N5 is niet "in"stabiel maar de deluxe is wel stabiel(er) of heeft de potentie om stabieler te zijn. maar daarnaast is altijd een stabiele voeding nodig... anders heeft het nog allemaal weinig zin :p

ps: ik had nog wat extra gepost over die Arctic Freezer 64

• nero355

nero355

n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:00:
Bullshit? bewijs dat ik ongelijk heb. Ik lees dagelijks alle benchmarks en reviews van hardware... en ik geloof niet dat jij het beter weet dan al die reviewers.
Mijn 8 MB Hitachi schijven zijn anders veel sneller in de meeste reviews dan bijvoorbeeld een Maxtor met 16 MB Cache ...
Verder heb je denk ik nooit dezelfde schijf met 8 en 16 MB Cache getest gezien behalve een al heel snelle Raptor en daar ligt het heel anders dan bij een 7200 RPM schijf !!
Standaard CPU koeler, ook daar heb ik een review van geplaatst. Hij is niet onwijs lawaaig maar die Zalman die ik liet zien is meester op dit gebied: een stiller, koeler en sneller systeem (je kan beter overclocken) en minder warmte betekend ook minder warmte in je hele kast en dus een stabieler systeem.
Er was laatst een hele mooie review van zowat alle verkrijgbare koelers en die AMD X2 koeler was toch echt net zo stil en goed in alle opzichten.
Waarom moet een "echte" gamer raid 0 hebben? dat vind ik redelijk een poep uitspraak. Ik ben dus blijkbaar geen echte gamer. Waarom het voor iemand lastiger maken dan nodig is? 2 aparte schijven op ieder zijn EIGEN (S)ATA kabel en kanaal presteert ook zeer goed en in sommige gevallen beter en andere gevallen slechter dan RAID0. Echter 1 voordeel: makkelijker en betrouwbaarder.
2 Aparte schijven die geen exacte kopie van elkaar zijn is niet zo onveilig als RAID 0 ...
thnx voor de correctie!!
Power zegt niets. Altijd weer die watt onzin. Net als die MHz onzin. Lees eens die review die ik heb geplaatst ipv alles afkraken zonder met feiten aan te komen zetten.
Bij Q-Tec zegt het niks inderdaad, maar bij een Antec kan je toch echt wel kwaliteit verwachten :)

Verder dacht ik dat die nieuwe A8N5X alleen voor de AM2 was ?? En TS gaat toch een S939 kopen of heb ik iets gemist ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Ok even 4 dingen:

1. Een stuk terug in het topic vroeg je waarom er meestal een X2 3800+ aangeraden wordt i.p.v een 4200+. Dit is omdat je een 3800+ makkelijk naar de snelheid van een 4200+ kan overklokken en je die centen dus kunt besparen en weer ergens anders in steken.

2. Neem geen videokaartkoeler. Doe je dit wel en je monteerd hem en sloopt de kaart dan ben je je garantie kwijt en heb je dus pech :'( .

3. Neem geen maxtor (als je dit van plan was), ze hebben de meeste RMA's van alle hdd fabrikanten. Pak Western digital, Seagate of Samsung, dat zijn goede merken.

4. Als je het geduld hebt om op de conroe te wachten, doe dit dan, het is zeker de moeite waard. En ze zijn goed op de toekomst gericht.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• dr snuggles
  • Niet online
dennis112 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:49:
2. Neem geen videokaartkoeler. Doe je dit wel en je monteerd hem en sloopt de kaart dan ben je je garantie kwijt en heb je dus pech :'( .
Sommige winkels willen de koeler ook voor je erop zetten voor wat extra euro's. Als je echt geen andere koeler wil maar toch een stille pc, dan kan de TS altijd z'n stock fan nog op 7V zetten (had ik ook gedaan totdat m'n alternatief binnen was).
nero355 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:36:
2 Aparte schijven die geen exacte kopie van elkaar zijn is niet zo onveilig als RAID 0 ...
Ik denk dat er ipv niet juist net moet staan. Anders geef je n00bs juist gelijk. Wat overigens terecht zou zijn geweest. Stel de kans is X (met 0<X<1) dan een schijf uitvalt. Als je twee losse schijven hebt dan is de kans 2X dat één van beide schijven uitvalt, maar de kans dat al je data weg is, is X*X = heel klein. Als je daarentegen twee schijven in raid hebt dan is de kans 2X dat een schijf weg valt en dus ook 2X dat al je data kwijt is. Dus raid 0 is onbetrouwbaarder. Wat n00bs vergeet te vertellen is dat het wel een stuk sneller is voor weinig extra geld en dus is raid 0 erg interessant voor gamers.
Bij Q-Tec zegt het niks inderdaad, maar bij een Antec kan je toch echt wel kwaliteit verwachten :)
Dat was n00bs z'n punt niet. Lees nu maar eens die review. Ook antec voedingen zijn niet heilig.
Verder dacht ik dat die nieuwe A8N5X alleen voor de AM2 was ?? En TS gaat toch een S939 kopen of heb ik iets gemist ??
Als je op de link van n00bs had geklikt dan had je gezien dat dit niet zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 29-05-2006 14:00 ]

• nero355

nero355

wwillem schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:59:
Ik denk dat er ipv niet juist net moet staan. Anders geef je n00bs juist gelijk. Wat overigens terecht zou zijn geweest. Stel de kans is X (met 0<X<1) dan een schijf uitvalt. Als je twee losse schijven hebt dan is de kans 2X dat één van beide schijven uitvalt, maar de kans dat al je data weg is, is X*X = heel klein. Als je daarentegen twee schijven in raid hebt dan is de kans 2X dat een schijf weg valt en dus ook 2X dat al je data kwijt is. Dus raid 0 is onbetrouwbaarder. Wat n00bs vergeet te vertellen is dat het wel een stuk sneller is voor weinig extra geld en dus is raid 0 erg interessant voor gamers.
Bedankt heb het gecorrigeerd.

Wat betreft RAID gedoe : Daarom zei ik ook neem 2 kleine schijven voor je RAID 0 en dan nog een grote schijf waarop je alles kan backuppen.
En niet RAID 5 meteen sinds dat weer snelheid wegsnoept als je het niet op een dure controller zoals de Areca serie bijvoorbeeld draait volgens Femme :)
Dat was n00bs z'n punt niet. Lees nu maar eens die review. Ook antec voedingen zijn niet heilig.
Tussen de link chaos heb ik 1 review @ ome Tom gezien waarin ze zeuren over 1 suf puntje dat net zo goed een exemplaar foutje kan zijn en NOG NOOIT ergens anders besproken is :/
Beetje muggenziften imho...
Ook een beetje vaag dat merken die een gevestigde naam hebben niet constant presteren. Bijvoorbeeld de Enermax en een OCZ die er gewoon uit knalt helemaal :X
Als je op de link van n00bs had geklikt dan had je gezien dat dit niet zo is.
Nogmaals : Chaos van links met teveel banners en te weinig content op 1 pagina :X Maar daar kan n00bs niks aan doen weet ik.

• richard_1st
Je hoort trouwens tegenwoordig ook problemen met Antec voedingen icm een Asus moederbord. Weet niet of dat voor deze combinatie ook nog gaat gelden, maar anders is het zeker even iets om op te letten.

Ook ik raad je aan dat als je kan wachten op de Core 2 Duo (Conroe) om dan zeker te wachten. De testen en benchmarks die gedraait zijn tot op heden beloven een hele goede en snelle processor, die z'n centen waar gaat maken.
En ja tuurlijk is technologie die net uit is duurder dan oude technologie. Maar ja dat is maar net wat je er voor over heb

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

nero355 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:36:
[...]

Mijn 8 MB Hitachi schijven zijn anders veel sneller in de meeste reviews dan bijvoorbeeld een Maxtor met 16 MB Cache ...
Verder heb je denk ik nooit dezelfde schijf met 8 en 16 MB Cache getest gezien behalve een al heel snelle Raptor en daar ligt het heel anders dan bij een 7200 RPM schijf !!
Het ging mij niet om de hoeveelheid cache maar om het totaal plaatje. De Seagates doen het in het algemeen erg goed, ook als je rekening houdt met de hoeveelheid geluid en geproduceerde warmte en de hoeveelheid uitval van de schijven.
Er was laatst een hele mooie review van zowat alle verkrijgbare koelers en die AMD X2 koeler was toch echt net zo stil en goed in alle opzichten.
:O http://www.tomshardware.c...md_processors/page21.html

Zie het zelf...
thnx voor de correctie!!
Nee want simpele wiskunde verteld ons dat de uitval bij 2 schijven die als 1 functioneren en niet zonder elkaar kunnen bestaan 2x zo hoog is als 2 losse schijven. Daarnaast als je mobo defect raakt of je raid controller zijn vaak de problemen niet te overzien. Een array opnieuw builden zonder dataverlies is met Raid0 ook niet altijd even makkelijk.
Zie die review nou maar... waarom zou je alleen maar vasthouden aan merken die door tweakers aangeraden worden omdat ze als schapen achter elkaar aanlopen. Zo was Qtec eerst ook zo een merk wat zo fantastisch moest zijn volgens tweakers.
Nee, zie mijn eerdere posting. Kom nou SVP met feiten ipv met emotie dit soort zaken te proberen ontkrachten. Open dan een nieuw topic, want zo wordt het voor de TS'er allemaal niet overzichtelijker.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:35:
[...]
Nee want simpele wiskunde verteld ons dat de uitval bij 2 schijven die als 1 functioneren en niet zonder elkaar kunnen bestaan 2x zo hoog is als 2 losse schijven. Daarnaast als je mobo defect raakt of je raid controller zijn vaak de problemen niet te overzien. Een array opnieuw builden zonder dataverlies is met Raid0 ook niet altijd even makkelijk.
En de kans dat je al je data kwijt bent is zelfs 4x hoger dan zonder RAID :). RAID0 is alleen voor dingen die onbelangrijk voor je zijn: belangrijke dingen zet je meestal in RAID1.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25
Ik zou je aanraden om Hitachi Deskstar schijven te nemen. Zijn zeer stil, snel en niet duur! Eerder in dit topic noemde iemand ook al die Hitachi schijven!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• dr snuggles
  • Niet online
The__Virus schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:45:
[...]

En de kans dat je al je data kwijt bent is zelfs 4x hoger dan zonder RAID :).
Zou je dat eens willen onderbouwen? Zowel n00bs, wikipedia als ik denken daar anders over :).

• LuPo
wwillem schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:57:
[...]

Zou je dat eens willen onderbouwen? Zowel n00bs, wikipedia als ik denken daar anders over :).
Wikipedia in het nederlands. Misschien handig voor degene die niet zo sterk zijn in engels. :+

• nero355

nero355

n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:35:
Het ging mij niet om de hoeveelheid cache maar om het totaal plaatje. De Seagates doen het in het algemeen erg goed, ook als je rekening houdt met de hoeveelheid geluid en geproduceerde warmte en de hoeveelheid uitval van de schijven.
Ze ontlopen elkaar niet veel nee, maar de Desktars komen er wel meestal uit als de nummer 1 allround.
Dat is dus de oude cooler. De nieuwe met heatpipes doet het net zo goed als een Zalman of de Freezer Pro.
RAID 0 ben je gewoon alles kwijt net als bij aparte schijven. Rebuilden doe je over het algemeen alleen bij een RAID 1 of hoger :)
Zie die review nou maar... waarom zou je alleen maar vasthouden aan merken die door tweakers aangeraden worden omdat ze als schapen achter elkaar aanlopen. Zo was Qtec eerst ook zo een merk wat zo fantastisch moest zijn volgens tweakers.
Ik heb die review gelezen en vind hem niet echt geweldig. Dat Q-Tec op Tweakers werd aangeraden heb ik nog nooit gelezen. Ben toch al 4 jaar lid ...
Nee, zie mijn eerdere posting. Kom nou SVP met feiten ipv met emotie dit soort zaken te proberen ontkrachten. Open dan een nieuw topic, want zo wordt het voor de TS'er allemaal niet overzichtelijker.
Niks emotie ik heb gewoon wat dingen door elkaar gehaald.

• Alexius
Processor AMD Athlon 64 X2 4200+ Dual Core 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed348
MoederbordAsus A8N-E, nForce 4 Ultra 80,20
GeheugenTwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 3166
VideokaartAsus VGA GeForce 7900 GT 256 MB276
MonitorSamsung TFT SyncMaster 730BF 17 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zwart / Zilver270
Hardeschijf2x Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300)118
Dvd-BranderNEC ND-4571 Zwart, Labelflash37
BehuizingAntec Sonata Lifestyle II Zwart, 450 W, 1 X 120mm88
Videokaart CoolingZalman VF900-Cu28,82
CoolingArctic Freezer 64 Pro Aluminium, Koper16,01
Muis Razer Mouse Gaming Copperhead USB, Zwart / Blauw66
ToetsenbordLogitech Keyboard Media Elite PS/2 & USB, Zwart, Qwerty22
SpeakersLogitech Speakerset X-230 2.1, Zwart36
GeluidskaartCreative Soundblaster Audigy 2 ZS75,49
Totaal ff schatting1644,70

Ok wat dingen die ik heb aangepast...Graka vervangen door een normale, en daar een vidkaart-koeling bij gedaan wat ik dan laat assembleren door de zaak, waardoor ik geen risico kan lopen lijkt me en het lijkt me wel fijn een stille pc. Harde schijven vervangen door 2x 160 gig samsung, ik zocht naar een 160 gig seagate, maar die kon ik ff niet vinden. (No offence als ik hem niet hebben kunnen vinden tussen de 100en linkjes die jullie plaatsen) Eventueel kan er 2x een hitatchi in, maar dat maakt niet echt uit lijkt me, zijn alle 3 wel goeie merken. Arctic lijkt me ook wel goed genoeg, de een is positief de andere iets negatiever en ik lees nog wel ff dat topic door waar iemand me een linkje van gaf. Is misschien altijd handig.

Maar goed nu komt eigenlijk de mop. Tja als de conroe in augustus (uiterlijk) in onze kikkerlandje verschijnt dan gaan we daar uiteraard voor, als je alles hoort dat hij ff een stuk sneller is dan de X2 4200+ (en dan doel ik ff op de E6600).

De E6600 is iets van 300,- volgens mij, maar volgens mij moet ik dan toch alleen het moederbord en de processor in mijn huidige samenstelling veranderen wil de conreo kunnen lopen? Daarnaast hoorde ik dat je evt DDR2-ram moet gebruiken voor optimaal gebruik, maar dat weet ik niet zeker.

Wel bedankt voor jullie reacties tot nu toe al, ik waardeer het zeer!

[ Voor 4% gewijzigd door Alexius op 29-05-2006 16:56 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ja je kan een boardje nemen met DDR1 die nu op de markt zijn waarmee de conroe probleemloos werkt of alle performance eruit halen en een nieuw mobo nemen (ik verwacht dat er een getoptimaliseerde intel chipset uit gaat komen voor de Conroe waarbij DDR2 ook weer nodig zal zijn).

Leuke schijf om een OS op te knallen: http://www.behardware.com/news/8184/a-new-36-gb-raptor.html

[ Voor 17% gewijzigd door n00bs op 29-05-2006 17:27 ]

• Alexius
Is misschien wel het overwegen waard als het in ons budget past, want daar zal waarschijnlijk ook wel een leuk prijsje aan vast hangen :P (Of we moeten 1 250gig harde schijf nemen + deze raptor.....De keuzes, de keuzes!)

Verwijderd

Óf 2 keer die 250gig! :Y)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

of de Seagate 7200.10 SATA2 16MB, 750GB ;) op dit moment de snelste desktop HDD ;)

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:58:

Verder zou ik de DVD brander vervangen door een BenQ
Waarom een benq?

Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met benq gehad want na een half jaar deed die van mij niets meer. De service is welprima in orde wan tik heb netjes een nieuwe gekregen maar desondanks heb ik nu een NEC waar ik tot nu toe heel tevreden over ben..en die ook veel stiller is ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Nec's hebben ook veel uitval dus een non-argument. Zelf zou ik voor lite on kiezen omdat deze erg goed te tweaken zijn... maar voor iemand die dat niet wil is dat dus overbodig. als je je echt in branders wilt gaan verdiepen lees dan zoveel mogelijk op dit forum: http://club.cdfreaks.com/...123c3416ac20ac6d9081&f=61

• Alexius
Heey mensen nog ff een update/vraagje.

Stel ik vervang de X2 4200+ voor de X24400+ en de 7900GT voor de 7900GTX. De totale prijs komt dan uit op iets van 1900,-
Zonder iets aan te passen is de prijs 1650,-

Stel we gaan voor een van die bovnestaande configs, hoeveel kan je dan "afdingen" eigenlijk en hoe gaat dan in zn werk, moet je dat in een mailtje sturen en zeggen dat je voor 3500,- het zooitje (config1) of 3000,- alles wel mee wil nemen? of kan je pas op de dag dat je die shizzle gaat halen pas gaan 'afdingen' en/of kunnen ze heel gemakkelijk de btw van de prijs halen?

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hierover :Y)

Verwijderd

Misschien een tip om ipv 256mb 512mb te nemen op je videokaart?

Ik weet niet wat de toekomst gaat geven wat betreft textures, maar ik merk bijvoorbeeld aan Quake4 dat deze 512mb wel prettig vindt.

Denk dat voor een highend pc 512mb wel een vereiste is, je neemt namelijk ook 2gb aan werkgeheugen wat Quake4 ook vereist om niet te hoeven swappen tijdens het spelen.

(Quake4 draai ik met Ultra settings op een Gainward GF7800GS 512MB met 7800GT chip en snelheden samen met een PIV 3.0@3.37 en 1gb geheugen wat binnenkort 2gb wordt.)

• Alexius
Ja daarom is dit een potentiele kandidaat, maar aangezien het ook miss wel een beetje afhangt van het kostenplaatje...
GTX nemen we waarschijnlijk, een 4400+ hoeft niet zozeer, volgens mij is het verschil te verwaarlozen tussen een 4200+ (correct me if im wrong).
Maja we zijn wel een beetje afhankelijk van de prijs die we moeten betalen, dus daarom is een beetje de vraag hoe dat aan te pakken/ hoeveel kan je afdingen :)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Alexius schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:58:
Heey mensen nog ff een update/vraagje.

Stel ik vervang de X2 4200+ voor de X24400+ en de 7900GT voor de 7900GTX. De totale prijs komt dan uit op iets van 1900,-
Zonder iets aan te passen is de prijs 1650,-

Stel we gaan voor een van die bovnestaande configs, hoeveel kan je dan "afdingen" eigenlijk en hoe gaat dan in zn werk, moet je dat in een mailtje sturen en zeggen dat je voor 3500,- het zooitje (config1) of 3000,- alles wel mee wil nemen? of kan je pas op de dag dat je die shizzle gaat halen pas gaan 'afdingen' en/of kunnen ze heel gemakkelijk de btw van de prijs halen?

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hierover :Y)
Ik zou eerst eens kijken wat voor games je allemaal gaat spelen en de benchmarks erbij kijken op www.tomshardware.com want grote kans dat die 7900GTX totaal niets toevoegt aan huidige games en komende games... als je bv Oblivion wilt gaan spelen is op dit moment geen enkele kaart echt een goede keuzen, hooguit de Ati X1900XTX. Ik zelf zou gewoon een 7900GT halen en voorlopig daar alles mee spelen, totdat die kaart niet meer snel genoeg is. Dan die kaart 2e hands nog voor aardig wat geld verkopen en weer een nieuwe videokaart kopen.

Stel je weet exact wat je wilt, kan je een mail sturen met het feit dat je een pc wilt kopen bij hen en dat je 2 identieke system daar wilt kopen en of ze daarom iets aan kunnen doen ook gezien prijzen bij andere winkels (beetje slijmen)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 18:07:
Misschien een tip om ipv 256mb 512mb te nemen op je videokaart?

Ik weet niet wat de toekomst gaat geven wat betreft textures, maar ik merk bijvoorbeeld aan Quake4 dat deze 512mb wel prettig vindt.

Denk dat voor een highend pc 512mb wel een vereiste is, je neemt namelijk ook 2gb aan werkgeheugen wat Quake4 ook vereist om niet te hoeven swappen tijdens het spelen.

(Quake4 draai ik met Ultra settings op een Gainward GF7800GS 512MB met 7800GT chip en snelheden samen met een PIV 3.0@3.37 en 1gb geheugen wat binnenkort 2gb wordt.)
Ik heb nog geen enkele game gezien die gebruikt maakt van die 512MB? alleen dat je veel meer in prijs neer mag leggen ;)

Ik denk dat wanneer je een kaart nodig hebt met 512MB geheugen dat de kaartjes wel wat sneller mogen worden. Maar goed als jij mij benchmarks kan laten zien dat ik ongelijk heb :) ?

Het is altijd een hype geweest om zoveel mogelijk geheugen op die kaartjes te trappen, terwijl de videokaarten te weinig bandbreedte hadden om hier werkelijk iets mee te kunnen.

Verwijderd

Het verschil is idd minimaal te noemen tussen de processoren, met mijn processor draai ik alles goed dus jij moet dat zo helemaal kunnen, dan maakt 200 op 4200 ook niks uit.

Misschien ipv twinmos corsair nemen? maakt niet zo heel veel uit in prijs maar wel in latency, 2 of 3 scheelt wel wat...

idd, 512mb is nu nog niet nodig, maar ik neem aan dat je wel een tijdje wil draaien op dit systeem. Quake4 vraagt voor de ultra settings wel 512mb, dat is misschien wel 1 spel maar dan is er al wel een begin.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 18:17 ]

• Alexius
Nee ok, maar voor de toekomst? Ik bedoel, zou toch ook wel fijn zijn als ik de binnenkort aankomende spellen ook nog een beetje highres kan spelen, of valt dat wel mee met de 7900GT?

Ah ok, is me weer wat duidelijker geworden thx :)

[ Voor 15% gewijzigd door Alexius op 31-05-2006 18:19 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:13
ik heb een samsung spinpoint sp2504c, en die is echt ontzettend stil, en hij is heel rap, en je hebt geen last van incompatibiliteitsproblemen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 18:16:
Het verschil is idd minimaal te noemen tussen de processoren, met mijn processor draai ik alles goed dus jij moet dat zo helemaal kunnen, dan maakt 200 op 4200 ook niks uit.

Misschien ipv twinmos corsair nemen? maakt niet zo heel veel uit in prijs maar wel in latency, 2 of 3 scheelt wel wat...

idd, 512mb is nu nog niet nodig, maar ik neem aan dat je wel een tijdje wil draaien op dit systeem. Quake4 vraagt voor de ultra settings wel 512mb, dat is misschien wel 1 spel maar dan is er al wel een begin.
Ik weet niet in hoe verre die latencies nog uitmaken... was er vroeger erg gefixeerd op, maar die benchmarks maken volgens mij tegenwoordig weinig verschil uit. TwinMos speedpremium is trouwens fijner dan Corsair :p maar goed ik weet niet of de topicstarter dat type geheugen heeft gevonden...

Daarnaast vergeet iedereen 1 belangrijk ding: de bios moet goed ingesteld worden. Hoeveel mensen kopen niet een kant en klaar systeem of bouwen er zelf 1 en vergeten vooraf de installatie van Windows de bios goed te configgen... timings, HDD: busmaster, block mode etc etc... en de performance is daardoor een stuk lager dan zou kunnen zijn. Dan is het fijn al dat CAS2 geheugen maar draait het meestal gewoon op CAS3. En ook vaak dat men vergeet de FSB van de CPU en geheugen op de juiste snelheid te zetten waardoor het niet 1:1 loopt... ik zie dit soort dingen bijna altijd :/

• Alexius
Dikke edit >:)

[ Voor 97% gewijzigd door Alexius op 31-05-2006 21:31 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Haal het dan weer weg ;) ik vind het wel goed

• Alexius
Bericht terug gehad. Zeggen ze dat ze alles al tegen de laatste prijs verkopen en er niets meer aan kunnen doen :?

Verwijderd

n00bs schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:51:
of de Seagate 7200.10 SATA2 16MB, 750GB ;) op dit moment de snelste desktop HDD ;)
Dat is nog steeds de WD Raptor 150GB. ;)
Seagate is de grootste.

Verwijderd

Het verschil tussen een AMD X2 3800+ en een 4200+ is nog meer te verwaarlozen dan 4200 en 4400. Maar ik denk dat je dan idd beter een 4400 kan nemen, of anders gewoon een 3800 maar die laatste is dan ook weer raar als je bereid ben een 4400 te kopen dus ik zou die gewoon nemen.
(Vaag verhaal maar misschien snap je het een beetje :9 :Y))

@ S_Gertsen

Is deze bewering in de buurt dat een 7300 GT 512MB beter presteerd dan een bijvoorbeeld een 7900 GT met 256MB of beter dan zelfs nog een 6800 GT met 128MB? Zou wel erg tof zijn :Y)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:32:
[...]

Dat is nog steeds de WD Raptor 150GB. ;)
Seagate is de grootste.
Ligt eraan op welk gebied ;)
http://www.gamepc.com/lab...tent.asp?id=720010&page=5

De Seagate is echt heel snel ;)

• LuPo
Tja, die seagate die steeds zo hoog scoort staat in Raid-0. Dat is ook niet eerlijk vergelijken dus, kijk maar is naar de die daaronder vergeleken met de Raptor, dan is de raptor duidelijk sneller.

• Alexius
Poehee...ben er nog steeds niet helemaal uit. Zit nu voornamelijk te denken of ik toch voor die 7900GTX ga, of voor een 7900GT (ik doe maar standaard, wilde eerst voor een EVGA OC gaan dan, maar die schijnt nogal flink wat kuren te hebben)
Daarnaast....Conroe is ook wel zoooo aantrekkelijk, wachten op de core2duo en dan een 7900GTX erin gooien, ben ik ook klaar voor 1700-1800,- denk ik. Of nu met de huidige een config ipv een 7900GT een 7900GTX doen, maar dan ben ik bijna 1900,- kwijt. Wat vinden jullie, is de 7900GTX het waard?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

LuPo schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 08:23:
[...]

Tja, die seagate die steeds zo hoog scoort staat in Raid-0. Dat is ook niet eerlijk vergelijken dus, kijk maar is naar de die daaronder vergeleken met de Raptor, dan is de raptor duidelijk sneller.
Ik keek niet naar de Raid setup :Y)

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
De 4400+ heeft ook meer cache geheugen, namelijk 2x1MB i.p.v 2x512Kb en natuurlijk een hogere kloksnelheid.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Waarom hebben jullie gekozen voor een 7900gt ipv x1800xt?
En een 4400+ is marginaal sneller met die extra cache.

• Alexius
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:26:
7900GT heeft wel goeie benchmarks en is volgens mij wel iets beter dan de 1800XT

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:26:
Omdat de 7900GT sneller is ;)
Extra cache is niet marginaal sneller, maar kan maar soms marginaal sneller zijn. Erg afhankelijk van het soort applicatie. Sommige applicaties krijgen een flinke boost met extra cache... als volgens jou dat cache weinig uitmaakt, zet het eens in jouw BIOS voor de grap uit :p
Pagina: 1 2 Laatste