Hm... waar ben ik aan begonnen... heb eigenlijk helemaal geen tijd hiervoor nu. Wel interessant, die tegenreacties, ik zal ze in de vakantie zeker een keer doorlezen.
Maar, het was een publicatie. En gecontroleerd door peer reviewers. En dat was waar Ecteinascidin om vroeg.

Heb 't stuk trouwens nog niet inhoudelijk doorgelezen.
[...]
Wat dit soort denken helemaal vergeet is dat rivieren uitgekozen werden om nederzettingen te vestigen, voor voedsel, drinkwater, afvoer en handel. Natuurlijk krijg je dan meerdere vloedverhalen. Overigens is het verhaal van Noach hier te vinden :
http://www.flood-myth.com/
[...]
Helaas zit dat er ook naast.
Een beetje een summiere onderbouwing wat mij betreft, maar daardoor wel snel door te lezen. Ik citeer en becommentarieer:
The rock that makes up the earth's crust does not float. The water would have been forced to the surface long before Noah's time, or before Adam's time for that matter.
Rubber drijft ook niet op water, maar waterballonnen blijven prima bestaan. Ik zie niet in wat dit uitmaakt?
Even two miles deep, the earth is boiling hot (260 to 270 degrees C at 5.656 miles in one borehole; Bram et al. 1995), and thus the reservoir of water would be superheated. Further heat would be added by the energy of the water falling from above the atmosphere. As with the vapor canopy model, Noah would have been poached.
Het stuk waar ik naar linkte zegt juist dat de temperatuur sterk varieert en niet echt met een bepaald patroon qua diepte. Deze onderaardse hitte zou ontstaan door na-wrijving van aardlagen die zijn gaan schuiven na de vloed. Voor die tijd was er geen hitte onder de aarde. Ook stelt het stuk juist dat een vloeibare binnenkant van de aarde geen vulkanen op kan leveren; de lava is al lang en breed gestold in de kleine kiertjes voordat het de oppervlakte kan bereiken. Maar ik ben geen aardwetenschapper...
Bovendien, de diepste gaten van de wereld zijn 9 en 12 km diep IIRC en wat daar gevonden werd helemaal onderin, was water (aldus dat artikel).
The escaping waters would have eroded the sides of the fissures, producing poorly sorted basaltic erosional deposits. These would be concentrated mainly near the fissures, but some would be shot thousands of miles along with the water. Such deposits would be quite noticeable but have never been seen.
Geen verstand van, helaas.
[...]
En helaas, ook weer mis. Wel interessant om te zien dat zelfs de creationistische gemeenschap deze "wetenschapper" laat vallen.
Ik heb dit artikel vrijwel helemaal doorgelezen omdat ik dit vooral erg interessant vond. Het lijkt erop dat hier gerefereerd wordt aan een artikel uit 1988, terwijl het artikel waar ik naar linkte een jaar of 10 later geschreven is. Ook wordt in dit stuk niet ingegaan op de argumenten m.b.t. ZPE, gekwantiseerde roodverschuiving, het niet naar binnen vallen van elektronen die om een kern cirkelen, en het verdere theoretische raamwerk dat eronder ligt, en wordt er zeker geen alternatieve verklaring voor gegeven.
[...]
Dus of hun zelfgekozen jaartal of tig keer zoveel dan dat? Da's niet echt accuraat te noemen, of wel?
Ik moet achteraf toegeven dat het hier wel een beetje klinkt als 'in je straatje praten'. Dat darwinisten dat regelmatig doen is natuurlijk geen reden voor creationisten om het ook te gaan doen. De onderbouwing is misschien ook wat zwak.
[...]
Op z'n minst ook apart te noemen dat het woordje "Eve" bij zovelen tot verwarring leidt.
Mitochondrial Eve is de term voor de
meest recente voorouder; het wil absoluut niet zeggen dat er geen andere vrouwen waren of dat er andere vrouwen voor haar waren (en maar goed ook). Op deze wijze werkt ook de Adam; het wil niet zeggen dat er geen andere mannen waren, en deze Adam en Eve zaten allebei nog niet eens in dezelfde tijdsspanne. Weer een kwestie van de klok wel horen maar zelf verzinnen waar de klepel mag hangen.
In het stuk waar ik naar linkt wordt gezegd dat als er 1 man en 1 vrouw waren, dat de kans dan wel bijzonder klein is dat er ook andere mannen en vrouwen waren wier/wiens 'bloedlijnen' dan allemaal uitgestorven zijn. Het argument dat als een Y-chromosoom verbouwd is dat je dan een onvruchtbare man hebt, snijdt idd wel hout. Maargoed, hoe zou een Y-chromosoom dan überhaupt ge-evolueerd zijn, als het geringste defect tot onvruchtbaarheid leidt... én waarom is het Y-chromosoom van apen weer anders, maar onderling in een soort wel hetzelfde.
offtopic:
edit: wat ik altijd zo leuk vindt aan dit soort argumenten is dat ze overal wel eens herhaald worden, maar niet wegvallen als achteraf blijkt dat 't nonsens is. Originaliteit is ver te zoeken als je een archief van dit soort "argumenten" kunt opbouwen en bijna letterlijk op de tekst overal kopietjes van vindt. Aan de andere kant hoeft de auteur zich daar ook niks van aan te trekken omdat ze geen rekening hoeven te houden met peer review. Wie gaat die kerel die die homepage heeft vertellen dat hij er naast zit?
Dat vroeg ik me inderdaad ook al af... misschien ik, maar dan moet ik wel overtuigd zijn :-)
Het is sowieso een beetje vervelend dat met dit soort dingen iedereen vaak ontzettend achterloopt met standpunten, bij beide 'kampen'.
En dat alle mannen hetzelfde Y-chromosoom hebben, zonder mutaties, is volledig onwaar.
Dat lijkt dat artikel wel te zeggen, maar ook hier geldt: heb ik te weinig verstand van.
[
Voor 5% gewijzigd door
zeekoe op 15-06-2006 00:13
]
Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2