Onlangs zijn wij op school begonnen met een opdracht bij Biologie, namelijk het onderzoeken van radio-activiteit (of iig het radio-actief verval) binnen zand door middel van radiohalo's om zo de "leeftijd" van de aarde te verklaren. Onze (gelovige) biologie leraar kwam aanzetten met een boek, "Thousands not Billions", waarin in feite wordt gezegd dat men er helemaal naast zit wat betreft het schatten van jaartallen/leeftijden door middel van radiohalo's. Deze techniek werd namelijk ook toegepast om bijvoorbeeld de leeftijd van de botten van dinosauriërs te verklaren. Het boek meent dus dat er geschat werd dat het onderzochte materiaal zo'n 6000 jaar oud was (wat dus overeen zou komen met de bijbel) in plaats van de miljarden jaren zoals tot op heden wordt aangenomen (door atheïsten dan).
Omdat ik het boek niet zelf heb, heb ik even gegoogled en vond ik een goede samenvattende boekbespreking, zie hier: http://home.hetnet.nl/~genesis/Articles/Rate.htm
Hoofdstuk 1 en 2 zijn voornamelijk inleidende stukken maar daarna wordt het interessanter...
Enneh, wie zegt dat een onderzoek door die RATE groep wel zo betrouwbaar is?
En nu bij het meest belangrijke stuk (voor het onderzoek dat wij doen dan, gaat namelijk over radiohalo's)
In totaal zijn er 11 hoofdstukken, maar ik dacht mijzelf even beperkt te houden tot deze eerste 3 tamelijk belangrijke stukken. Oh, en dit doe ik puur uit nieuwsgierigheid, ga dus niet denken dat dit mijn huiswerk is dat ik hier neerplemp. En wees niet te hard
Mijn eerste serieuze topic in WL.
Wat denken jullie?
Omdat ik het boek niet zelf heb, heb ik even gegoogled en vond ik een goede samenvattende boekbespreking, zie hier: http://home.hetnet.nl/~genesis/Articles/Rate.htm
Hoofdstuk 1 en 2 zijn voornamelijk inleidende stukken maar daarna wordt het interessanter...
Ik vraag me dus af... Ok, prima, er valt aan te tonen hoeveel C-14 atomen er zich in een stof bevind, maar ik zou weleens willen weten of ze ook wetenschappelijke onderbouwing hebben voor het feit dat koolstof ouder is als het minder C-14 bevat, en als dat zo is, of de leeftijd wel vast te stellen is aan de hand van die C-14 atomen (en of dat dan neerkomt op 6000 jaar!!).Hoofdstuk 3 - Koolstof -14 dateringen - laat zien dat de dateringen op basis van radioactief koolstof (halveringstijd 7730 jaar), die meestal gebruikt worden voor organisch materiaal, vaker een vriend dan een vijand zijn van creationisten. De nauwkeurige Accelerator Mass Spectrometry (AMS) techniek die tegenwoordig beschikbaar is, stelt onderzoekers in staat om het aantal C-14 atomen in een sample precies te tellen. Dateringen van koolstof en diamant welke miljoenen jaren oud worden verondersteld, blijken relatief grote hoeveelheden C-14 te bevatten, hetgeen wijst op een aanzienlijk jongere leeftijd.
Allereerst, wie zegt dat zirkoonkristallen van 4.3 kilometer onze aarde in al bestaan vanaf het begin van de aarde? Als er ook maar 1 van die zirkoonkristallen LATER dan het ontstaan van de aarde zijn onstaan, moeten we daar ook nog het aantal jaren van de "helium berekening" bij optellen en zijn we al bij het getal 6000 voorbij.. Oftewel, de kristallen kunnen wel 6000 jaar oud zijn, maar is de aarde dat ook?.Hoofdstuk 4 - Helium retentie in Zirkoon kristallen - gaat over radioactief verval in zirkoon kristallen. Deze zirkoonkristallen zijn afkomstig uit een boorgat in granodioriet van 4.3 km diep. Granodioriet ontstaat als gesmolten magma onder de grond afkoelt en kristalliseert. De zirkoonkristallen bevatten naast zirkoon ook kleine concentraties van uranium en thorium. De radioactieve Uranium atomen vervallen tot lood in een aantal stappen waarbij in totaal 8 alfa deeltjes vrijkomen die samen met vrije elektronen Helium atomen vormen, zie afbeelding.
Het granodioriet wordt gedateerd als 1.5 miljard jaar oud. In deze lange periode zouden de kleine helium atomen allang uit het kristal verdwenen moeten zijn en uiteindelijk terecht gekomen zijn in de atmosfeer, want helium is een gas. In 1982 ontdekte Gentry (hoofdstuk 13) al dat er nog onverwacht grote hoeveelheden Helium in de zirkoon kristallen aanwezig waren. De RATE groep heeft nader onderzoek gedaan naar de snelheid waarmee helium - afhankelijk van de temperatuur - ontsnapt uit de zirkoon kristallen. Door deze te meten en te vergelijken met de nog aanwezige hoeveelheid helium kon de ouderdom van de zirkoon kristallen bepaald worden. Statistische analyse leidde tot een ouderdom van 6000± 2000 jaar, hetgeen duidelijk wijst op een periode van versneld radioactief verval en een relatief jonge aarde. Zie ook impact-366 en 352.
Enneh, wie zegt dat een onderzoek door die RATE groep wel zo betrouwbaar is?
En nu bij het meest belangrijke stuk (voor het onderzoek dat wij doen dan, gaat namelijk over radiohalo's)
Waarom zou het ontbreken van uranium moeten wijzen op een plotselinge schepping van graniet? Heck, dat zou juist kunnen betekenen dat het een ontzettend lange tijd heeft geduurd maar uranium eindelijk volledig is verdwenen uit dat stuk graniet... De uitkomst van dit stuk valt dus op twee manieren te interpreteren; ofwel een periode van versneld radioactief verval, OF een hele lang periode met een normale snelheid wat betreft het vervallen van radioactieve stoffen. Dit laatste lijkt me trouwens nog aannemelijker aangezien er is aangetoond dat het hedendaagse uranium ook ontzettend veel tijd nodig heeft om te vervallen.Hoofdstuk 5 - Radiohalo’s in graniet - geeft een alternatieve verklaring voor Polonium radiohalo’s in graniet. Alfa verval van concentraties radioactieve elementen in mineralen resulteert in gekleurde ringen rondom het radioactieve centrum, die radiohalo‘s worden genoemd (zie foto). De diameters van deze radiohalo’s zijn afhankelijk van de energie waarmee de alfa deeltjes worden afgestoten, welke samenhangt met de halveringstijd van radioactieve moeder elementen. Buitengewoon opmerkelijk zijn de radiohalo’s afkomstig van Polonium isotopen, omdat deze zo’n vluchtig bestaan hebben dat ze in de natuur alleen voorkomen als dochterelementen in de vervalreeks van uranium isotopen. Vreemd genoeg komen deze polonium radiohalo’s voor in biotiet mineralen - een bestanddeel van o.a. van graniet - zonder sporen van het oorspronkelijke uranium. Dit wijst op een plotselinge schepping van graniet en/of een of meerdere periodes van versneld radioactief verval in de geschiedenis van de aarde.
In totaal zijn er 11 hoofdstukken, maar ik dacht mijzelf even beperkt te houden tot deze eerste 3 tamelijk belangrijke stukken. Oh, en dit doe ik puur uit nieuwsgierigheid, ga dus niet denken dat dit mijn huiswerk is dat ik hier neerplemp. En wees niet te hard
Wat denken jullie?