Hier dan mijn review over de Samsung Syncmaster 940BW!
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige scherm was een Samsung Syncmaster 710T, een 17"inch tft.
Dat scherm heb ik ruim een jaar gehad. Het verschil met mijn nieuw scherm is uiteraard de groote, van 17 naar 19 inch, en natuurlijk heb ik nu een breedbeeld-scherm.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?):
Het beeldscherm heb ik gekocht bij
www.komplett.nl, daar was het scherm ruim op voorraad.
Wat me een beetje tegenvalt van Komplett is dat ze niet van te voren willen controleren op dode pixels. Ze geven je de pixelgarantie van de fabrikant, in dit geval die van Samsung, en dat betekent dat je iets van 5 dode subpixels en 2 dode pixels mag hebben. Ik heb me daar verder niet in verdiept en op goed geluk het scherm besteld voor 306 euro inclusief verzendkosten.
Eenmaal aangesloten gecontroleerd op dode pixels, en gelukkig was er geen één, een perfect schermpje dus.
Speciale features? Het scherm is in hoogte verstelbaar en licht kantelbaar.
Wat misschien speciaal is voor sommige mensen is "Natural color", "Magic-Bright2" en "Magic Tune". Hiermee zijn onder andere de kleuren te calibreren.
Verder standaard D-sub en DVI ingang (met HDCP)
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?):
De kleurweergave is bijzonder natuurgetrouw in mijn ogen. De kleuren zijn helder en zuiver!
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen):
Ghosting had ik met mijn vorige scherm niet, dat was een 12ms scherm. Dus ik ging er vanuit dat het met dit 4ms scherm ook niet het geval was, en daar had ik gelijk in. Ik gebruik het scherm om te gamen, en om film's te bekijken. Bij beide gaat dat uitstekend, zonder enige vorm van ghosting!
Misschien krijg ik er last van als ik een geestige film ga bekijken..
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?):
Contrast en helderheid zijn standaard eigenlijk al goed. Voor diegene die het nog wat anders willen instellen zijn er nog genoeg mogelijkheden om het een en ander te veranderen. Helderheid staat standaard op 75%, wat al behoorlijk helder kan zijn, zelf heb ik dit veranderd naar 60% wat voor mij
persoonlijk het beste uitzag.
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?):
Wit is zeker overal wit, wat ook geld voor alle andere kleuren! Backlight leakage is een klein beetje aanwezig aan de boven en onderkant, dit zie je alleen als het scherm volledig zwart is en ik ervaar het zeker niet als storend.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant):
De kijkhoek is eigenlijk gewoon goed, ik kan zo 4 á 5 stappen ervan af stappen en het blijft goed.
De kijkhoek is beter dan mijn vorige scherm.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking ):
Uitstekend! Het scherm voelt sterk en stevig aan en staat stevig op zijn voet!
De knopjes zitten stevig en hebben totaal geen speling. De afwerking is meer dan uitstekend, het ziet er uitermate goed uit!
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?):
De vormgeving is in mijn ogen echt design, met zijn smalle rand, goede afwerking en kleurkeuze.
Zo is het aan/uit ledje blauw, wat ik mooier vind dan het groene dat ik eerst had, en ook goed aansluit op de rest van mijn apparatuur.
Het is niet fel en niet storend.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen:
Voordelen:
- De prijs, je hebt goedkopere schermen, maar deze is zijn geld dubbel en dwars waard!
- Strak design
- Dunne rand
- Mooie, natuurgetrouwe kleuren
- Absoluut Game en Movie scherm
- In hoogte verstelbaar en kantelbaar
Nadelen:
- Voor zover zou ik er niet een kunnen opnoemen.
Enkele foto's:
Dit is mijn eerste review, op of aanmerkingen zijn welkom.
De foto's zijn gemaakt met een Canon Powershot S40 (deze heb ik hiervoor geleend, dus ze zullen niet perfect zijn aangezien het de eerste keer werken was met die camera) en met een Sony Ericsson W810i.
Over de vraag of je nou voor de Acer, Mirai of Samsung moet gaan...
Acer maakt zover ik weet goede kwaliteit schermen en mocht je aan een D-Sub en een iets minder mooi scherm genoeg hebben, dan zou dat de monitor voor jou kunnen zijn. Het prijsverschil met de Samsung is ook ongeveer 100 euro, laat dat ook meetellen.
Mirai? Ik weet er niks van en het klinkt idd een beetje duister, wacht liever wat reviews af voordat je ervoor kiest.
Verder raad ik eigenlijk iedereen aan die een goede snelle en mooie 19" breedbeeld wil hebben voor de samsung te gaan. Daar krijg je absoluut geen spijt van
[
Voor 13% gewijzigd door
V3g3ta op 25-06-2006 06:36
]