+- 150 hd's volledig formatteren.

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
Mensen,

Er gaan zo'n 150 pc's hier de deur uit. Het zijn niet de zelfde pc's zijn ongeveer 5 varianten.
De bedoeling is om de harde-schijven volledig te wissen omdat er gevoelige informatie op kan staan.

Nu zijn er een een aantal manieren om de schijf leeg te krijgen maar ik zou eigenlijk jullie mening en/of tip willen hebben.

1. Bootdisk maken met een batch met daarin format c: /u (is dit voldoende om het spul niet meer terug te kunnen halen?
2. Low-level format (gezocht met de search maar blijkt niet erg goed te zijn voor je hd. Ook moet je hier specifiek het programmatje zoek voor de harde-schijf die je hebt. En zoals ik al zei het zijn verschillende computers dus dat schiet niet op

Het liefst zou ik dus een diskette willen maken met daarop een programma die zelf meteen de harde-schijf begint te wissen en er niets meer van over laat, zodat iemand ooit nog eens iets kan terughalen van die harde-schijven.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:25

Haan

dotnetter

Volgens mij is de enige manier om er zeker van te zijn dat er geen informatie meer van de schijven kan worden gehaald, de harddisk echt grondig fysiek te slopen.
(is wel eerder een topic geweest over dezelfde situatie)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Cyphax

Moderator LNX/AI
Gewoon formatteren is niet genoeg om de data nooit meer terug te kunnen halen. Dat geeft niet genoeg garanties. Zoek heel even hier op het forum naar topics waarin dezelfde vraag wordt gesteld.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Misch voldoende aan de 'free' versie van deze: http://www.killdisk.com/

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 17:56
Zoek even naar een HD wipe programma.

Wat deze doen, is je hele harddisk overschrijven met nullen. Daarna overschrijven ze de hele harddisk met eenen. En dat een keer of 5-7, dan is de data redelijk permanent weg.

Duurt wel lang, dus veel PC's tegelijk aanzetten anders ben je eeuwig bezig.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 09:17

ramlal

Altijd warm

Darik's Boot and Nuke (http://dban.sourceforge.net/) is handig, snel en gratis.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

DarkSide

theres no place like ::1

De vraag is hoever wil je gaan? En hoe gevoelig is de data? Een simpel formatje is idd niet voldoende. Maar wie gaat er echt met recovery tools aan de slag? Denk dat dit nog wel mee valt.
Een paar keer een format en de data overschrijven kom je al een stuk verder mee. Ook een lowlevel format. Maar dan nog zijn er bedrijven die de data (grotendeels) terug kunnen krijgen. Maar nogmaals wie zal dit doen?
En als je het echt zeker wilt zijn moeten ze grondig fysiek stuk gemaakt worden. Maar meestal zijn low level formats en wipe programma's voldoende

[ Voor 7% gewijzigd door DarkSide op 18-05-2006 14:51 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Als het om gevoelige informatie gaat zou ik de HD gewoon fysiek slopen, lijkt me dan geen optie om het weg te geven of door te verkopen...

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Zet er belangrijke data op en verwijder dat dan per ongeluk. Dan weet je vrij zeker dat je het nooit meer terugkrijgt. </murphy>

Serieus: HD-wipe-progsel idd, alleen dat gaat echt lang duren. Misschien een volle image met Ghost eroverheen en dat dan twee keer - verschillende images. Dat gaat sneller lijkt me en ik vermoed dat dat ook erg grondig is - alleen ik weet het niet zeker.

Bloed, zweet & koffie

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Een aantal programma's die kunnen wat jij wilt (vanaf floppy):

Active@ KillDisk v3.1
Hard Drive Eraser allows you to destroy all data on hard and floppy drives completely, excluding any possibility of future recovery of deleted files and folders. It's a hard drive and partition eraser utility.

Autoclave v0.3
Securely destroy the contents of a hard drive.

Darik's Boot and Nuke v1.0.6
Darik's Boot and Nuke (DBAN) can securely wipe the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.

PC INSPECTOR e-maxx v1.0
PC INSPECTOR™ e-maxx is a professional data deletion program. Using the new direct DMA support, data can be deleted from hard drives in high speed mode with speeds up to 3.3 GB per minute.

Seagate Low-Level Format utility v 4.0
Zero Filling an ATA (IDE) drive destroys 100% of the data on the drive.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• rapture
  • Laatst online: 21:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

ramlal schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:47:
Darik's Boot and Nuke (http://dban.sourceforge.net/) is handig, snel en gratis.
Deze ondersteunt militaire formattering (standaarden van het Amerikaans leger) en extremere formatteringen. Na een militaire format is het zeer moeilijk (lees: ver buiten het bereik van onze overheidsinstellingen) te recoveren. DBAN wordt ook door de Amerikaanse nucleare onderzoeksinstellingen gebruikt.

Dankzij open-source kan iedereen (inclusief het leger en de overheid) de code controleren of het boeltje te vertrouwen is.

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 18-05-2006 14:56 ]

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
Alle hdd's op een hoop en smelten maar :z .
Nee even serieus, als de data zeer gevoelig is is dat de beste optie. Als je zover niet gaan wil (en eigenlijk is het ook zonde) omdat de data daar niet gevoelig genoeg voor is, zijn de genoemde wipe programmatjes de beste keus. Gewoon formatten iig niet ;)

• Grandmasg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:09

Grandmasg

What ever!!!!

Kun je niet eerst alle data op de schijf coderen op 128 bit met een versleutel progje en dan formateren.

Anders staan hier ook nog wat tips! http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1057736 ;)

I know a lot, but not everything! Hobby systeem
WhatPulse Aap stats!
Github team stats

Verwijderd

Veel HD-leveranciers hebben diagnostic-tools. Bij Maxtor bijvoorbeeld kun je in dit menu je HD op 4 verschillende manieren (volgens mij) formatteren.
HD wordt dan bijv. volgeschreven met nulletjes.

Heb trouwens nog nooit gehoord dat LLF slecht is voor de HD.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Bij het shredden van HD's moet je ook even rekening houden met de grootte van de HD's en welk niveau van veiligheid je wilt bereiken.
Hoog niveau aan beveiliging en grote schijven -> duurt erg lang. Dus 150 PC sequentieel shredden kan dan een klein jaar duren :)

Over het algemeen is een 3 pass wipe voldoende (0,1, random)

Snelste methode is wat gaten boren door de platen. Kost op 150 HD's waarschijnlijk alleen wat tijd en boortjes.

[ Voor 18% gewijzigd door BlaTieBla op 18-05-2006 15:01 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:57:
Heb trouwens nog nooit gehoord dat LLF slecht is voor de HD.
Dit komt omdat je vroeger vaak het aantal sectoren e.d inmoest vullen.
En als je dit verkeerd deed je HD een hele andere indeling kreeg met als gevolg een kapotte HD.
Tegenwoordig herkennen de tools van de fabrikant de HD haast vanzelf en gaat het een stuk makkelijker en veiliger.

correct me if i'm wrong

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Nee, je hebt wel gelijk hoor. Want ik LLF mijn HD's wel eens. (geen hobby ofzo hoor)
Maar vroeger, tja, vroeger moest je soms al je gegevens van je HD nog inkloppen in je bios.
Maar je hebt wel gelijk hoor, tegenwoordig gaat het vanzelf, vrôäger niet. ;)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Low-level-format van de diagnose-diskettes zijn maar "nullen-schrijvers", het zijn niet meer de "echte low-level-format" van uit de ouwe DOS-tijdperk. Toen was een low-level-format nodig om de harde schijf op de controller af te stemmen, interleave was afhankelijk van de snelheid van de controllerkaart.

een ouwe post over data-vernietiging.
rapture in "Wederom een inval bij een Belgische LAN-..."

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 18-05-2006 15:10 ]

Verwijderd

Format c:/u haalt in principe alles weg. Er zijn nog wel tools als het goed is, die het een en ander nog terug kunnen halen, maar nooit volledig. Ik denk dat dit wel voldoende is.

Low-level format pas gebruiken wanneer je schijf bad sectors bevat. Deze optie is vrij heftig voor je schijf en kan met een beetje pech deze behoorlijk de vernieling in helpen.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:12:
Format c:/u haalt in principe alles weg. Er zijn nog wel tools als het goed is, die het een en ander nog terug kunnen halen, maar nooit volledig. Ik denk dat dit wel voldoende is.

Low-level format pas gebruiken wanneer je schijf bad sectors bevat. Deze optie is vrij heftig voor je schijf en kan met een beetje pech deze behoorlijk de vernieling in helpen.
da's dus niet voldoende, want de TS wil dat er niets meer terug te halen is...

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
mensen bedankt voor alle tips, ben gisteren en vandaag het een en het ander aan het testen geweest en als beste voor ons is : Darik's Boot and Nuke

Deze deed in een half uur een volledige harde-schijf van 20Gb. Daarna heb ik een test uitgevoerd of ik met Getdataback nog dingen kon terughalen maar dit ging dus niet. Dus de test was geslaagd.

Verder dan met een "tooltje" data terug halen willen we niet gaan, dus dit programma bied voldoende veiligheid.

Dank u allen.

Verwijderd

geez schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:56:
Alle hdd's op een hoop en smelten maar :z .
Nee even serieus, als de data zeer gevoelig is is dat de beste optie. Als je zover niet gaan wil (en eigenlijk is het ook zonde) omdat de data daar niet gevoelig genoeg voor is, zijn de genoemde wipe programmatjes de beste keus. Gewoon formatten iig niet ;)
we smelten de harde schijven :+

maar ff serieus, ik denk dat fysiek slopen het minste tijd kost en het meest economisch, het is ook nog eens leuk om te doen, vooral met hamers :Y) Heb dit al zo vaak gedaan :P Werkt echt het snelst, als je zegt 1 schijf in 5 min ben je in je eentje 12,5 uur bezig, format progjes doen hier vaak langer over (je kunt overigens niet alle 150 pc's tegelijk aanzetten ivm stroom enzo), en als je met meer mensen werkt zal het stukken sneller gaan.

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

^ beetje lastig om daarna de schijven nog te gebruiken...

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 11:12:

format c: /u Men checkt de harde schijf op bad sectors en schrijft een lege fat. De recovery-tools halen het zo terug, ook na fdisk'en valt het zo terug te halen.

Nullen laten schrijven door "low-level-format" van fabrieksdiskettes is niet bruikbaar, men kan de magnetisme op de schijf interpreteren. Sommige nullen zijn minder nul dan andere nullen, dus men kan zien welke nullen eigenlijk enen waren.

DoD 5220-22.M Standard Wipe Militaire format, men schrijft 7x achter elkaar random onzin op de harde schijf zodat men niet meer kan detecteren elke random waarde vroeger 1 of 0 was.

Gutmann Wipe Een recept van 35x overschrijven...

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Heb je al in de FAQ gekeken?

FAQ

knoppix
code:
1
2
3
4
5
6
su
for i in 0 1 2 3 4 5 6 ; do
dd if=/dev/zero of=/dev/hdx bs=1024k; sync
dd if=/dev/urandom of=/dev/hdx bs=1024k; sync
done
dd if=/dev/zero of=/dev/hdx; sync

Ik denk dat dit wel voldoet (neem aan dat het gaat om bedrijfspc's oid die verdeelt/verkocht worden onder medewerkers,scholen oid)

Het ligt er dus aan welke data het is (hoe belangrijk/gevoelig) en waar het na toe gaat. Het allerveiligste is natuurlijk fysiek de schijf compleet slopen O-) , dit is meestal echter overbodig.

[ Voor 39% gewijzigd door asfaloth_arwen op 19-05-2006 12:16 ]

Specs

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fysiek slopen (sloophamer en andere fysiek geweld) werkt zelfs slechter dan militaire formats. ff de brokstukken in een magnetische scanner leggen en men kan de data interpreteren.

Platters smelten is het allerveiligste, maar meestal niet gewenst.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik wens de 'magnetische scanner' (eigenlijk nog nooit iets gehoord over zo'n apparaat) veel succes met het resultaat van deze handeling:

http://www.nutz.nl/wp-content/movies/DSCF0153.AVI

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

andreict schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 14:42:
Er gaan zo'n 150 pc's hier de deur uit. Het zijn niet de zelfde pc's zijn ongeveer 5 varianten.
De bedoeling is om de harde-schijven volledig te wissen omdat er gevoelige informatie op kan staan.
Er zijn bedrijven die dit netjes voor je doen. Jij levert de PC's bij ze in, ze betalen je er netjes voor, en ze garanderen dat ze de harddisks netjes en degelijk wissen voordat ze doorverkocht worden. Ik gok dat google je verder kan helpen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 11:46
Afhankelijk van hoe vertrouwelijk de informatie is, zijn misschien ook niet alle medewerkers van een dergelijk bedrijf te vertrouwen ;) Er hoeft er maar 1 tussen te zitten die alles op zn usb stick mee naar huis neemt om te kijken of er nog wat geld aan te verdienen is...

@Burne
Hehe, ziet er grondig uit :P Linkje even rechter-muis-en-doel-opslaan-als-en, zit een hotlink check op.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

De topicstarter geeft duidelijk aan dat de harddisks nog gebruikt dienen te worden; verder hints met betrekking tot compleet [veilige] destructie van de hardware mogen daarom gerust achterwege blijven :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Kunnen die systemen booten via LAN? Dan zou ik een PXE boot server opzetten (is gewoon TFTP server met een verwijzing naar een image in de dhcp) en de zooi via netwerk laten booten en vanaf daar die dban bootdisk laten draaien. Die laat je gewoon een paar uur draaien.

Anders zou ik dan gewoon die dban op een paar diskettes rammen. Maar die tool die werkt goed en ies graties.
Pagina: 1