That's the spirit! Schotel geen gerechten voor die niemand lust, figuurlijk gesproken.
Zo'n LAN party is een prima plek om even te kletsen met je doelgroep, face-to-face (hoewel dit draadje uitermate interessant is en ook response levert, krijg je vaak toch betere response/feeling met face-to-face contact). Beetje peilen waar ze mee bezig zijn en vooral wat ze zouden zoeken in een dergelijke onderneming.
Waarschijnlijk is het dan ook direct handig om eigenlijk de 'lokmiddelen' (lijk wel een dealer zo

) te verdelen over verschillende doelgroepen, voor je eigen inventarisatie. Denk bv aan de volgende doelgroepen:
- Clans
- LAN organisatoren
- Casual LAN gamers
Ik verwacht dat die 3 groepen al behoorlijke verschillende eisen/wensen hebben. Zo zal een organisator meer oog hebben voor de locatie, bereikbaarheid en technische infrastructuur. De casual LAN-ers zullen weer meer oog hebben voor de ambiance, versnaperingen en extra's (events, eventuele backup kabels). De Clans zullen denk ik een beetje er tussenin gaan zitten.
Als je dat een beetje duidelijk hebt door te praten met de doelgroep(en), dan kun je dat vervolgens nog eens af gaan spiegelen aan je huidige situatie. Dat kun je redelijk goed inventariseren wat je mogelijkheden zijn met bijbehorend kostenplaatje en geschatte rendabiliteit. Om even een voorbeeld te noemen: als je je wil gaan richten op de organisator groep, maar bent slecht te bereiken en zit in een uitermate dun-bevolkte regio, dan ben je niet zo bijster interessant voor die doelgroep. Zij willen immers dat gamers uit de regio komen, hoe meer potentiële klanten, des te interessanter. Als ze het dan ook nog eens in 10 minuten allemaal af kunnen, dan wordt het erg interessant.
Wat ik probeer te zeggen is dit: richt je pijlen op een hoofddoelgroep (na onderzoek of course). Zorg dat je alles in huis hebt wat je minimaal nodig hebt voor die groep. Ben je tevreden met die dekking, maak dan even een kostenplaatje voor jezelf specifiek voor deze doelgroep. Omdat je 100% op een doelgroep richten zelfmoord is, wil je graag ook een andere doelgroep kunnen aanspreken die raakvlakken heeft met de hoofdgroep. Kijk wat je daar voor nodig hebt en maak vervolgens een kostenplaatje voor deze groep (dus eigenlijk kostenplaatje A+aanvullingen). Speel er een beetje mee in de variaties die mogelijk zijn, zodat je een goed beeld hebt van wat het je allemaal gaat kosten om alleen groep A te ondersteunen en wat het je gaat kosten om ook de andere groep tegemoet te komen. Waarom wil je dit? Omdat je dan duidelijk gaat krijgen wat die extra flexibiliteit je gaat kosten. Indirect dient zo'n kostenplaatje immers om een prijs vast te stellen (hangt dan weer af van de dekking/frequentie van de groepen/verbruik/etc) en die prijs wil je zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ik zie het maar even als een videokaart: heb ik die 10 euro extra er voor over om een 10% snellere kaart te kopen?
Vergeet ook niet dat je afwegingen voor een keuze van een doelgroep(en) afhangt van hoe belangrijk een aantal zaken voor je zijn, zoals bv:
- Exposure
- Klantbinding
- Kosten
- Opbrengsten
- Frequentie
Oftewel, een organisator die jouw pand gebruikt voor een event kan je behoorlijk wat exposure geven, maar de frequentie zal laag zijn (zo veel evenement kunnen er toch niet zijn per jaar?). Daarbij vrees ik dat je voor klantenbinding altijd nog beter af bent bij 'Jan-met-de-pet'. Die casuals komen nl wel terug als het ze bevalt en ze een beetje sociale contacten kunnen opdoen. Maar of die veel opbrengen (met name t.o.v. de kosten) is maar de vraag. Het budget van casuals zal toch lager liggen dan een organisator

Al met al toch afwegingen die je ook in geld moet zien uit te drukken (of gewoon gut-feeling als je daar kijk op hebt) zodat je alles tegen elkaar af kunt wegen. Moeilijkheidsgraad is trouwens ook belangrijk, ik denk dat een organisator namelijk zware eisen heeft, dus misschien niet de beste kandidaat voor een beginnende zaak.
Maar goed, ik heb al weer te veel gelult. Toch weer jammer dat ik steeds meer vragen je kant op werp
EDIT: Ik bedenk me trouwens nog wat: klantenbeheer. Hoewel het altijd handig een klein databaseje bij te houden met klantgegevens, opent het ook nog een interessante (?) mogelijkheid: abbonementen. Voor het verhuren van het pand heb je daar niet zo veel aan, maar zodra je echt met consoles en/of computers gaat werken, is een abbonement voor gebruik een interessante optie om te hanteren. Voordelig voor de klant en voor jou (toch vaste inkomsten). Toekomstmuziek, dat wel natuurlijk.
[
Voor 6% gewijzigd door
Cleetje op 16-05-2006 23:37
]