Toon posts:

kleine LAN party's beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste topic lezer,

Ik heb een pandje dat ik voor nop kan huren, ik wou hier een game center beginnen, maar ben er achter gekomen dat op dit moment niet te doen is voor mij kwa financiele kosten die hieraan verbonden zijn.

Dankzij dit topic ben ik op het idee gekomen te beginnen om kleine LAN party's te gaan organiseren. Het pand is zo'n 40 vierkante meters en heeft een fixse opknap beurt nodig.

Ik heb zelf geen ervaring met LAN party's en heb er daarom een boel vragen over...

1. Ben je als organisator verantwoordelijk voor de verspreiding van illigale software, films, games whatever ? of zijn de pc gebruikers verantwoordelijk ? En als de organisator verantwoordelijk is hoe kun je hierop controleren (boetes stellen ???)

2. Waar kan ik informatie vinden over het opzetten van LAN netwerken ik ben nog niet erg thuis in het opzetten van servers voor games bijvoorbeeld ? als ik thuis over LAN speel 1 vs 1 dan is 1 de server en de ander die joined die game. Is het bij LAN party's ook zo georganiseerd is er gewoon 1 server waar iedereen in joined ? En als er een centrale server is dan is er dus 1 speler die niets doet ofzo degene die de server is de organisator bijvoorbeeld ? of kom je bijvoorbeeld met paar vrienden en maakt 1 een server aan waar je dan met alleen je vrienden op inlogd ?

Verder heb ik nog even nix maar komt vanzelf ik wacht wat reacties af alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lanparty organiseren!
computers voor lanparty
Dedicated game server voor een kleine LANparty
[rml][ LANparty]Ruimte per persoon[/rml]
vragen over lan. (heb search gebruikt)
[rml][ BC3] Opzetten LAN-party, hoe?[/rml]

Hier een aantal topics waarin veel dingen naar voren komen voor wat betreft hardware e.d. Lees ze eens door en zoek naar nog wat andere topics, want een heleboel dingen kun je daar al in terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Denk ook even aan het volgende als je het (min of meer) commercieel gaat exploiteren:

-bestemmingsplan gemeente
-internetverbinding
-geluids-/parkeeroverlast
-evt. eisen mbt. nooduitgangen/brandpreventie/ehbo etc.
-verzekeringen
-KvK/belasting
-enz.

Wat game-technisch betreft, op kleine lans (4-8 man) host meestal degene met de snelste pc als er geen aparte pc als dedicated server ingezet kan worden, dat gaat prima.
Bij meer spelers zou je een aparte server neer kunnen zetten, de admin kan dan meestal toch wel meespelen, als 'ie 1 oog op de server houdt (voor wisselen map e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb in je profiel niet kunnen vinden of je nederlander of belg bent, maar voor in België is de organisator in ieder geval verantwoordelijk voor het illegaal verspreiden van gegevens. Of er ook een gerechtelijke procedure op volgt weet ik niet, vermoed van wel.

Normaal is het de bedoeling als jij een lanparty organiseert dat jij ook zorgt voor routers/swiches, netwerkkabels/stroomkabels/stoeltjes/tafeltjes/server...

Je komt als deelnemer namelijk toe, gooit je tower onder tafel, je lcd'tje op tafel, netwerkkabel erin en beginnen. Als er 1 zelf moet hosten op een kleine lanparty, kan je evengoed bij iemand thuis gaan en daar ff lannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 12:50

Eijkb

Zo.

Wat ik nog in het vorige topic kwijt wou, maar nu dus maar hier: Vraag voor de gein eens wat info op bij de gemeente over vergunninge:+ Wellicht strand je daar al, gezien de wirwar aan papierwinkel die je moet doorworstelen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol ... :) 40m². Ok, ik heb je vorige topic gelezen, ik dacht dat het een ernstig project was en dat het een deftig pand was... Of bedoel je 400m².

Ik ga alvast niet in een veredelde garage/schuurtje een ganse dag zitten gamen. Dan kan ik al evengoed andere mensen uitnodigen bij mij thuis of gewoon thuis vanuit mijn kamer gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Voordat je hier aan begint zou ik met vrienden gewoon een kleine LAN-party organiseren. Dan weet je gelijk wat het nu echt inhoudt en wat de problemen zijn waar je tegen aan kunt lopen. Misschien heb je vrienden die er al wat meer ervaring mee hebben?

Een goeie LAN-party is niet gewoon even een switch neergooien en de mensen wat aan laten prutsen, maar er moet ook een sfeer hangen, compo's, sponsoring etc. Daarnaast is de technische kant ook van belang, want als je op een LAN-party zit wil je niet dat de stroom uitvalt (daar al aan gedacht?) door overbelasting en het moet een snel en stabiel netwerk zijn wat er ligt. Dit alles om te zorgen dat een LAN-party ook echt leuk en goed verloopt: zeker als je het wat groter (en eventueel commercieel) wilt aanpakken! :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:24
als ik je 2de vraag lees dan zou ik zeggen:
forget it . .

:X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:07:
Lol ... :) 40m². Ok, ik heb je vorige topic gelezen, ik dacht dat het een ernstig project was en dat het een deftig pand was... Of bedoel je 400m².

Ik ga alvast niet in een veredelde garage/schuurtje een ganse dag zitten gamen. Dan kan ik al evengoed andere mensen uitnodigen bij mij thuis of gewoon thuis vanuit mijn kamer gamen.
Hej niet klagen, het begon allemaal in de kippenschuur, midden winter _/-\o_

FF ontopic: ik zou eerst een kijken of je iemand kan vinden die weet hoe je een klein netwerk opzet en welke spellen je wil gaan doen, welke servers daarvoor moeten draaien e.d.

Dus: zoek iemand met ervaring in ict / game servers, anders geef ik het weinig kans van slagen.

Nog ff een quote uit een ander topic:
RocketKoen schreef op dinsdag 06 mei 2003 @ 23:17:
220*70cm is een standaard maat voor een tafel, daar kun je met 2 man goed aan lannen, zorg wel dat er 20cm tussen de tafels zit, zodat een monitor wat naar achter kan uitsteken (ruimte keyb)
tussen de rijen is 2 meter voldoende om te zitten, 2,20 is ruim, en 1,80 kan ook nog wel
als de tafels precies passen (en dat doen ze nooit :P) heb je 1,80*1,10 per gamer= ong 2m2 per gamer

neem hierbij de plek voor een gangpad dan de verschillende rijen aansluit, een plek om servers neer te zetten en de marge voor het floorplan (past natuurlijk nooit precies). denk ik dat je als gamehal minimaal een ruimte van 120 m2

zorg btw wel dat je stroom regelt, veel kleine gebouwen hebben maar 16A per groep, en das niet genoeg voor een lan (2A pp), informeer hier ook over, als er niet genoeg stroom is, moet je een externe suply regelen (dieselgenerator) en das niet goedkoop

[ Voor 40% gewijzigd door marshallq op 18-05-2006 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1: in belgie ben je verantwoordelijk, in nederland niet.
Zolang je zelf maar geen warez server hebt (wanneer je in NL zit) zit je safe.
In belgie mag niemand iets met warez doen, want dan krijg jij het op je dak.

2: Aangezien je van plan bent LAN's te organiseren, gok ik dat je ook wel enigzins geld hebt.
Een cursusje Cisco CCNA zou je vast wel goed doen, zelfs als je geen examen neemt (puur de boeken kopen).
Dan snap je iig hoe netwerken in elkaar hangen.
Servers moet je zelf hebben als je een beetje normal size LAN wil houden. vanaf 8 spelers is een eigen server aan te raden. Gbit backbone, paar stevige 100Mbps switches met Gbit uplink naar een centrale Gbit switch waar de server(s) aan hangen. (koop geen troep! neem de wat duurdere switches, geen goedkope huis-tuin-en-keuken rommel)
Van praktisch alle spellen kan je of de dedicated server software downloaden of het zit op de CD/DVD van het spel, bij het spel ingebakken (zoals b.v. bij Unreal Tournament (classic), bij 2K3 en hoger heb je een apparte dedicated server welke je gratis kan downloaden afaik.)
je dumpt een paar van die games op 1 server (trektie makkelijk) en configureert de settings (mapchange settings bijv, mods/mutators, desnoods install je punkbuster er nog ff bij tegen cheaters)

btw, mocht je in belgie zitten, zorg dat je switches met SNMP hebt, zodat je kan uitlezen wat er gebeurt. Zo kan je bijvoorbeeld FTP transfers zien en gebruikers aanspreken op hun illegale gedrag.
Dan kan je die lui er ook uit kicken enzo.
Zorg voor een goede set regels (geen warez, geen (soft)drugs en alcohol, na X uur snachts niet meer naar buiten gaan, geen speakers meenemen (tenzij voor versterking headset) etc etc en dan op straffe van uitzetting en wanneer nodig betrekken van politie) zodat je jezelf kan indekken.

Als het ff kan, zorg dan dat je cafeine drankjes kan verkopen daar. Jolt en Water Joe bijvoorbeeld, of anders dingen als Red Bull en andere wakkermakers.
Ook snackfood slaat wel aan. Wil je dat niet zelf gaan klaarmaken, probeer dan een mobiele frietkraam ofzo naar je LAN te trekken.

edit: ohjah, mocht je hier een soort "baan" van maken, maak dan een stichting. Zo kan je belastingvrij je apperatuur inkopen enzo, scheelt weer ;)
Heeft een vriend van me ook gedaan voor zijn serie LAN's (heet LZN, omgeving Zwolle, OV, NL).

edit2: owjah,krachtstroom fixxen is ook wel een goed plan als je veel mensen naar je LAN gaat trekken, en als je vaker dit soort dingen gaat doen, dan is het misschien een goed plan om op naam van je stichting een paar airco's te kopen. Is in de zomers wel een goed plan ;)

edit3: en zoals hierboven gezegd, het kan lonend zijn om iemand met kennis van LAN en gameservers erbij te halen. Geen idee waar je zit, maar mocht je omgeving Zwolle zitten, dan bied ik me aan (heb Cisco lessen gehad ;) )

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 18-05-2006 00:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers bedankt voor alle reacties weer !!!

Heb even wat topics doorgelezen en ben weer veel wijzer geworden.
Ik ben van plan eerst kleine LAN's te organiseren +- 10 man ofzo. Daarna iets groter aanpakken.

Wat betreft de warez spul
Ik denk dat ik algemene voorwaarden opzet waarin staat dat je er wordt utigekicked als er 1 byte aan warez wordt gedeeld over het netwerk.

Stroom

Zit wel goed in het pand zit kracht stroom in dus voor 20 man geen probleem neem ik aan!

Commercieel

Ik wil inderdaad er zelf wat aan over gaan houden ( het hoeft geen vervanging van mijn baan te zijn) en ik wil niet mijn baan opzeggen om hier van te leven! Maar het kan geen kwaad als ik er in de maand nog wat aan over hou!!! :) Alleen de meeste LAN party's die organiseren 1 per jaar een LAN. Ik wil dus onegveer 2x in de maand een LAN kunnen organiseren is dit te optimistisch ? In het pand laat leg ik het hele plug & play netwerk aan waar mensen gewoon meteen kunnen beginnen. Ik hoef niet steeds opnieuw het hele netwerk aan te leggen als het er ligt blijft eht daar ook. Het zou dus ook verhuurd kunnen worden aan clan's voor prive LAN party's maar ik weet niet of hiervoor veel belangstelling voor is ?

Eten & drinken

Alcoholische dranken zullen niet geschonken worden in verband met horeca vergunning die je dan moet hebben! Wel wakker houders (Red bull enzo) pizza patat worden geregeld ook een complete lunch en avond eten kan geregeld worden.

Game servers

Ben van plan eerst wat dingen in het klein uit te proberen servers zelf opzetten en ff rommelen om alles uit te vogelen. Heb opzich ervaring met netwerkjes en webservers, linux, programmeren dus heb opzich kennis genoeg denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Over die warez preventie...

Hypothetische stelling (wellicht offtopic):
Is het misschien niet interessant om level 4 router neer te zetten die aan protocol filtering kan doen op line-speed?
Dus dat je het protocol voor de Windows filesharing niet door laat, idem voor NFS?

Zomaar een een brainwave voor anti-warez LAN-Parties.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
volgens mij is het de eigen verantwoording van bezoekers op lanparties en ik zou daar dus niet al te veel geld in gaan investeren als organisator. Vertel nou eens in welke regio het zit, dan weet ik of er intresse is. Voor het opzetten van een counterstrike source server: www.srcds.com erg simpel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ontbreekt inderdaad nog het centrum zal in Breukelen gevestigd worden tussen Utrecht en Amsterdam in ongeveer...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen moeten in de gelegenheid zijn te kunnen slapen op locatie. Je bent al gauw een uur tot 2 uur kwijt voor je zit, de games klaar staan en je kunt beginnen. Vrijwel niemand is bereid om een uurtje of 4 te kloten met alles inpakken, er heen reizen, de boel opzetten naderhand weer afbreken en weer terug reizen om thuis de boel weer te moeten opzetten. En dat voor enkel een paar uurtjes lannen. Gewoon bij vrienden lannen heeft de volgende voordelen:
  • De locatie is groter
  • De voorzieningen beter
  • Slaap plaatsen
  • Kost prijs van het eten ligt veel lager (ff met z'n allen shoppen bij de lokale supermarkt)
  • Geen entree kosten
  • Ik hoef niet het halve land door om een lan te bereiken
  • Er wordt ons geen regels opgelegd (Er kan vrij gerookt en gedronken worden)
Je moet toch wel met een paar hele goede argumenten komen waarom iemand uberhaupt zou willen overwegen om in je hokje te komen gamen. Anders kan je het maar beter vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 08:57:
Wat betreft de warez spul
Ik denk dat ik algemene voorwaarden opzet waarin staat dat je er wordt utigekicked als er 1 byte aan warez wordt gedeeld over het netwerk.

Commercieel

Alleen de meeste LAN party's die organiseren 1 per jaar een LAN. Ik wil dus onegveer 2x in de maand een LAN kunnen organiseren is dit te optimistisch ?
Over warez: ik denk dat als mensen willen lannen ze meestal ook komen om nieuwe movies e.d. over te sturen, ik zou het gewoon ff vermelden dat het hun eigen verantwoording is (of een verbod met een knipoog :Y) )

Commercieel: Als je 2 keer per maand een volle lan party krijgt dan zou ik dat knap vinden, zeker op de lange termijn. Maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Zoals je leest in reacties als die van sethchaos is het lastig om mensen zover te krijgen om te komen, meesten vinden een paar grote lanparty's per jaar wel voldoende. Of ze gaan liever met 8 vrienden ergens bij elkaar zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door marshallq op 18-05-2006 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

check anders de site van gameparty.net staat genoeg info over het organiseren van een lanparty en lees de forums daar gewoon door zijn meer mensen die deze vragen daar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

marshallq schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 10:55:
[...]

Over warez: ik denk dat als mensen willen lannen ze meestal ook komen om nieuwe movies e.d. over te sturen, ik zou het gewoon ff vermelden dat het hun eigen verantwoording is (of een verbod met een knipoog :Y) )

Commercieel: Als je 2 keer per maand een volle lan party krijgt dan zou ik dat knap vinden, zeker op de lange termijn. Maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Zoals je leest in reacties als die van sethchaos is het lastig om mensen zover te krijgen om te komen, meesten vinden een paar grote lanparty's per jaar wel voldoende. Of ze gaan liever met 8 vrienden ergens bij elkaar zitten.
Opzich is het wel te doen, mits het een LAN party van een paar dagen is en je dan ook slaapplaats aanbied.
Je moet dan wel reclame gaan maken, anders komt het niet van de grond. Je moet echt mensen uit het hele land hebben eigenlijk. Alleen uit Breukelen gaat niet werken ;) (daar was dit jaar trouwens ook de Elf Fantasy Fair :P klein gehucht eigenlijk :P )
Voor bedrijven zou je ook bedrijfsuitjes kunnen organiseren. Dan moet je wel gaan zorgen voor eigen machines, maar als je er geld aan verdient moet dat op den duur wel uit kunnen en kan je je hal ook verbouwen tot game-center oid (en er dan games en consoles bij gaan verkopen ofzo)

Breukelen is iig goed bereikbaar per trein. Dat heb je iig meezitten. Zowel van Utrecht als Amsterdam is het 20 minuten met de trein.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 18-05-2006 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 12:50

Eijkb

Zo.

Al met al denk ik dat vooral de kleine ruimte een bottleneck gaat worden. Stel dat je het pand weer verhuurd (ingericht, met infrastructuur: stroom en netwerk) voor lanparties hoeveel zou je dan kunnen vragen per speler? 15 euro voor een weekendje? Je pakt max 10 spelers (gezien de ruimte) dus haal je 150 euro per weekend binnen. Als je daarvoor zelf ook aanwezig moet zijn dan is dat natuurlijk niet veel.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok 2 LAN party's per maand is dus wat hoog gegrepen :)

Het wordt dus erg lastig LAN party's rendabel te maken wil je er wat aan over houden...
Ik zal dus iets extra's naast de party's moeten doen in het pand. Stel dat ik 1x in de 2 maanden een LAN organiseer wat zal ik dan kunnen doen met dat netwerk de rest van de tijd ?

Ik heb geen budget om er zelf 10 pc's neer te zetten zodat daar de games op gespeeld kunnen worden. Ik zou me kunnen richten op Consoles, maar of daar mensen geintereseerd in zijn ?
Ik zou een aantal pc's neer kunnen zetten waarop games precies goed mee gespeeld kunnen worden (dit zijn dus geen 7900 NVIDIA kaartjes) maar om UT 2004 te laten draaien heb je aan een redelijke pent 3 genoeg. Ik zal hier natuurlijk geen Graphic FREAKS mee aantrekken, maar die kun je natuurlijk de mogelijkheid bieden hun eigen pc mee te nemen en aan te sluiten op het netwerk ?
Voor de minder eisende gamers onder ons kunnen gewoon lekker met hun vrienden via het netwerk knallen op middelmaat pc's waar gewoon "leuk" op te spelen valt. Aangezien de meeste mensen die zullen komen jochies van 15/16 jaar zullen zijn die gewoon even in een tussen uurtje ofzo willen gamen tegen vrienden (zit vlak bij veel scholen!).

Wat verblijf plaatsen betreft er zit naast het pand een groot hotel dus opzich kunnen mensen daar dan terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet kan je wat samen organiseren met het plaatselijke buurthuis. Hun zouden misschien jou netwerk/locatie aan hun kunnen verhuren. Zij kunnen dit misschien gebruiken voor cursussen/game middagen/weet ik veel wat nog meer.

Wie weet dat Breukelen wel heel digitaal door jou wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

40 m² :? Ik zou dan eerder denken aan een kinderdisco ofzo eerlijk gezegd ... pas als je er een nulletje bij doet zou ik aan LAN party gedoe denken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaos.be
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2024
ipv de plaats te verhuren als lanparty omgeving, zou ik er toch een soort van game-center van maken.

Je koopt jezelf een 15-tal pc's, zet daar een mooi netwerkje op met een verbinding op het internet, en zorgt gewoon dat jongeren kunnen komen spelen tegen een kleine betaling.

Je zal weinig lanparty organisaties aantrekken met zo een kleine grond, dan organiseren ze liever in hun garage. Terwijl een volledig opgezet standje leuk is om je uren in door te brengen achter school.

Je installeert een bar + wat zeteltjes, en mensen komen met plezier wat hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad goed idee aranea...

Alleen ik heb dus nie het budget om daar pent 4, 3.8 Ghz, 1 Ghz intern, 7900 NVIDIA neer te zetten a 1500 euries per stuk :).

En een beetje gamer wil toch wel graphics zien... Ik dacht zelf om richting pent 3 te gaan rond de 1,5 - 2 Ghz, 256-512 mb intern, en 128 mb video kaartjes... zodat games als Unreal Torunament 2004 redelijk goed zullen lopen... Ik wil dan voor de geavanceerde gamers de optie open laten hun eigen systeem mee te nemen en op het netwerk te komen. De kids van de school zullen niet zo'n aandacht besteden aan de graphics als het spel maar gewoon goed loopt (geen uren lange wachtijden)... Als de loop in het pand komt kun je 1 voor 1 betere systemen aanschaffen zodoende het langzaam op te bouwen... voor de betere systemen zou je dan iets hogere tarieven kunnen vragen... hiernaast de verkoop van snoep,snacks en drinken zal opzich moeten lopen...

De vraag blijft of mensen op deze pc's komen spelen wil iedereen vet mooie graphics of is het feit om je vrienden overhoop te knallen belangrijker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Breukelen is toch dat dorp waar de rijksweg doorheen loopt en je er doorheen bent voordat je het doorhebt?

Als je ergens op het fabrieksterrein zit vlakbij het spoor dan heb je niet echt een goede lokatie te pakken. Misschien kan je niet eens internet regelen als het slechts een loods is.

Volgens mij is het enige dat meezit dat je geen huur hoeft te betalen. De rest zit gewoon niet mee. Je kennis van computers en netwerken is misschien ruim voldoende voor je thuissituatie, maar zodra er meer computers bijkomen is het toch wel even anders.

Enkel het opknappen van het pand plus de inrichting kan al een enkele duizenden euro's kosten. Je zegt zelf weinig te willen investeren, maar je moet er wel tijd en geld in steken en het is nog maar de vraag of je het ooit terug zal verdienen. Veel organisatoren zijn begonnen in de vriendensfeer en zodoende veel ervaring op kunnen doen van het instellen van gameservers en netwerken. Jij wilt dat allemaal even snel leren zonder dat je een gamer bent?

Mijn post is misschien wel negatief, maar misschien ben je wel gewoon aan het peilen wat je eventueel kan doen met het pand dat je gratis kan huren. Als dat zo is moet je dat misschien ook maar gewoon zeggen, wie weet komen we hier wel met veel betere ideeen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
aranea schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:35:
ipv de plaats te verhuren als lanparty omgeving, zou ik er toch een soort van game-center van maken.

Je koopt jezelf een 15-tal pc's, zet daar een mooi netwerkje op met een verbinding op het internet, en zorgt gewoon dat jongeren kunnen komen spelen tegen een kleine betaling.

Je zal weinig lanparty organisaties aantrekken met zo een kleine grond, dan organiseren ze liever in hun garage. Terwijl een volledig opgezet standje leuk is om je uren in door te brengen achter school.

Je installeert een bar + wat zeteltjes, en mensen komen met plezier wat hangen!
Idd, als een soort internetcafé waar dan ook een mogelijkheid voor gamen is.
Zet voor jezelf een pc neer en beheer de zaak bv met Cafe Manila, en reken bijvoorbeeld 2 euro per uur voor internet/msn en 2.50 om spellen te kunnen spelen.
Ook verkoop van allerlei meuk (bijvoorbeeld zelfs de oude pc's als je nieuwere hebt gekocht) kan helpen.

Ik weet alleen niet echt wat ik me bij 40m2 moet voorstellen, maar 3 of 4 rijen pc's (of een soort U-vorm maken) met een soort balie/bar erbij lijkt me een leuk concept.

Let trouwens wel op de alarminstallatie, want 20 (of meer) pc's trekken waarschijnlijk flink aandacht...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:15:
Ok 2 LAN party's per maand is dus wat hoog gegrepen :)

Het wordt dus erg lastig LAN party's rendabel te maken wil je er wat aan over houden...
Ik zal dus iets extra's naast de party's moeten doen in het pand. Stel dat ik 1x in de 2 maanden een LAN organiseer wat zal ik dan kunnen doen met dat netwerk de rest van de tijd ?

Ik heb geen budget om er zelf 10 pc's neer te zetten zodat daar de games op gespeeld kunnen worden. Ik zou me kunnen richten op Consoles, maar of daar mensen geintereseerd in zijn ?
Ik zou een aantal pc's neer kunnen zetten waarop games precies goed mee gespeeld kunnen worden (dit zijn dus geen 7900 NVIDIA kaartjes) maar om UT 2004 te laten draaien heb je aan een redelijke pent 3 genoeg. Ik zal hier natuurlijk geen Graphic FREAKS mee aantrekken, maar die kun je natuurlijk de mogelijkheid bieden hun eigen pc mee te nemen en aan te sluiten op het netwerk ?
Voor de minder eisende gamers onder ons kunnen gewoon lekker met hun vrienden via het netwerk knallen op middelmaat pc's waar gewoon "leuk" op te spelen valt. Aangezien de meeste mensen die zullen komen jochies van 15/16 jaar zullen zijn die gewoon even in een tussen uurtje ofzo willen gamen tegen vrienden (zit vlak bij veel scholen!).

Wat verblijf plaatsen betreft er zit naast het pand een groot hotel dus opzich kunnen mensen daar dan terecht...
Dump er een paar Epia PC's neer, setje dansmatten er aan, en die Epia bakjes voorzien van Stepmania (of Stepmania Online en dan over local LAN voor 4 player action :P) en een mooi groot scherm (plasma aan de wand? goedkoop beamertje? breedbeeld TV? )
Stepmania kan je zo inrichten dat het arcadehall modus draait.
Coinbox er aan en dan voor 20ct een ronde spelen ofzo.
Neem trouwens wel metalen dansmatten, die kunnen een stuk meer hebben als zachte matten, zin schoen-bestand, slijten niet zo hard en reageren beter (maar kosten wel meer).

Genoeg mensen die Stepmania (opensource versie van DanceDance Revolution) helemaal geweldig vinden, dus daar kan je best wat inkomsten aan draaien.

editje: kan wel een keer een foto maken van mijn zusjes dansmatten + laptop aan TV.
Stepmania vereist iig heel weinig CPU en graphics. P2-400 + TNT2 + 128MB RAM moet al voldoende zijn.

edit2: by the way, als je als een klein bedrijfje wil beginnen, kan je ook een lening nemen en starters subsidie aanvragen afaik. Van dat geld zou je een knappe game-hal moeten kunnen maken :)
Pand opknappen kan best wat geld kosten, maar als je het allemaal zelf doet (als je een beetje handig bent) scheelt een hoop.

btw, add me anders ff op MSN, vind het wel leuk om over dit soort dingen te brainstormen.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 18-05-2006 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
kiddyl schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 12:46:
Enkel het opknappen van het pand plus de inrichting kan al een enkele duizenden euro's kosten. Je zegt zelf weinig te willen investeren, maar je moet er wel tijd en geld in steken en het is nog maar de vraag of je het ooit terug zal verdienen. Veel organisatoren zijn begonnen in de vriendensfeer en zodoende veel ervaring op kunnen doen van het instellen van gameservers en netwerken. Jij wilt dat allemaal even snel leren zonder dat je een gamer bent?
Idd. zoals je al aangaf in de starterspost heb je weinig tot geen ervaring met netwerken / games. Om eerlijk te zijn denk ik dat je je geld beter ergens anders aan kan besteden, dit is naar mijn mening niet iets wat je er half langs kan doen.

Het kost veel begincapitaal, kennis en tijd van jezelf. Iets wat je er mischien wel nooit uit zal halen als het niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kiddyl,

De locatie is nou ook weer niet zo slecht...

Internet moet te regelen zijn met kantoorpanden in de buurt.
Het pand staat naast het station dus bereikbaarheid is plus punt naast snelweg = dus eenvoudig te vinden verder is parkeren daar ook geen probleem...

Natuurlijk kost een onderneming je in het begin geld wil niet zeggen dat je op de kosten moet letten!
Wat mijn kennis betreft geef ik toe niet "alles" van game servers netwerken te weten. Maar wat niet is kun je leren en een paar handige kennisen doen wonderen...

Mijn idee voor het pand is heel duidelijk ik wil gewoon iets op pc gebied creeren omdat er in breukelen en omgevind geen is... Hier zit dus nog een voordeel :)

Dat idee van zo'n step ding is ook een leuk idee om wat activiteit te creeren :)
Maar wat me nogsteeds parten speelt zijn de pc's die aangeschaft moeten worden gaan die het trekken (zie vorige post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowrune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 18:13

shadowrune

Wie niet waagt...

Het ondergeschoven kindje blijft vaak stroom; Denk ook aan de onderstaande zaken.
* Gebruik UPS'en (wanneer je ze hebt)
Wij hebben op elke groep een UPS staan waar 10 computers op gezet zijn.
De servers, routers en switches zitten op een UPS.
(handig voor stroomstoringen of het zoeken naar fouten)
* Gebruik goede spanningssloffen. Het komt regelmatig voor dat er problemen ontstaan door 'rotte' spanningssloffen. Zorg dat je als organisatie een paar goede grote hebben liggen.
* Rol je stroomkabels helemaal af. Zeker die aan de stroombron kunnen warm worden door alle Amp's die de kabel trekt.
* Deel je deelnemers in stroom-categorieën. De tegenwoordige game-PC, met SLI/Crossfire kan flink wat vermogen slurpen. Verdeel die tussen de stroomgroepen met de andere PC's en laptops.
* Let op het gebruik van lichtnet armaturen. Het komt voor dat een TL-armatuur moeilijk doet in een groep die al goed belast is.
* Bescherm je groepskabels door ze vast te tapen/knopen.

Samen met vier anderen organiseren we elk jaar in februari ook een weekend lanparty voor ca 30 personen. Door schade en schande hebben we na 7 jaar de nodige kennis opgebouwd.

Verdeel je taken onderling goed en zorg dat elke taak een 'backup' heeft. Zo is er altijd iemand van de organisatie in staat om de deelnemers te helpen. Dragen van dezelfde t-shirts/truien is een goede oplossing om duidelijk te maken wie de organisatie is welke taken bij wie horen.

Suc-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien foto's van de locatie's en van het pand zelf posten .zodat we een beetje inzicht krijgen om wat voor pand het gaat de ruimte en de locatie en wat je er precies allemaal kwijt kunt.en als het lanparty geschikt is _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor lanparty's moet je deze site checken
http://www.gameparty.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:38

Vrijdag

De Zwarte

Samen met wat vrienden organiseren we één keer per jaar een lan voor rond de 35 mensen. Tot nu toe was dat te doen qua locatie (scoutinggebouw, sportkantine, bij iemand thuis) maar er komen steeds meer mensen bij.
Dat betekent dat je steeds meer moet "professionaliseren". Waren de eerste lans gewoon allemaal pc's aan elkaar geknoopt, de laatsten zijn met gehuurde/geleende servers, switsches en wat niet al meer. Omdat we natuurlijk ook maar een beperkt budget hebben willen we onder een stichting of vereniging verder, temeer omdat je dan ook juridisch en financiëel wat sterker staat en zaken beter kan regelen.

Globaal kom je elke keer weer dezelfde problemen tegen:
* Stroom
* Catering/slaapplekken

De locatie moet groot genoeg zijn en tenminste twee ruimtes hebben. Te klein is gewoon vervelend maar te groot is vaak te duur (of niet eens te vinden). Bovendien moet de locatie eenvoudig te bereiken zijn en genoeg parkeergelegenheid bieden. Een internetverbinding is niet per sé noodzakelijk, als je van te voren afspreekt welke spellen gespeeld worden kan je op de dag zelf nog met een laptop oid de laatste patches downen en op een server zetten.
De apparatuur is lastig maar we hebben het geluk dat één van de jongens dingen via zijn werk kan regelen, dat scheelt ontzettend in de kosten. Onder apparatuur valt wmb ook zaken als tafels en stoelen, deze regelen we meestal via een verhuurbedrijf.

Stroom is lastig te berekenen, tot nu toe is het goed gegaan zolang we niet allemaal op één groep zitten. Onze laatste party had af en toe last van stroomuitval, nadat we wat stekkers hadden verplaatst en er geen boxen meer aangesloten waren ging het veel beter. Daarom hebben we besloten dat de volgende lan headphones only is, ook een stuk rustiger. Hooguit twee kleine speakertjes, maar absoluut geen loodzware 5.1 sets.

Qua catering zaten we wel goed, meestal gingen we voor het avondeten chinees halen en voor overdag naar de supermarkt. Gewoon met z'n allen een tientje oid lappen en voor iedereen halen.

In het reglement zetten we er altijd bij dat de organisatoren niet aansprakelijk zijn voor warez, virussen etc. Of dit rechtsgeldig is, dat is mijn vriendin aan het uitzoeken :P In elk geval adverteren we niet dat het een leech festijn wordt.

Het moet leuk zijn en blijven voor iedereen, daarom is er een rookverbod binnen en is de slaapzaal ook echt de slaapzaal. Alcohol is mits met mate toegestaan en voor blowen geldt hetzelfde als voor roken: Buiten, of liever helemaal niet. Harddrugs = Wegwezen evenals verspreiding van racistische materialen, kiddiepr0n en zaken die over het algemeen illegaal zijn. In het geval van kiddiepr0n zullen we diegene ook letterlijk op straat smijten, trouwens >:)
Voor deelnemers is het ook belangrijk dat het een kwestie is van plug & play. Dus binnenkomen, plek krijgen, IP invoeren en gaan. Wij leveren de infrastructuur tot aan de switches/routers. UTP kabels moeten ze zelf meenemen, hoewel we natuurlijk wel dingetjes achter de hand hebben zoals stroomkabels, stekkerdozen en utp kabels, maar da's voor noodgevallen.
De crew is herkenbaar aan shirts, dat scheelt onduidelijkheid en de crew beslist in geval van problemen of oneinigheid en zorgt ervoor dat alles goed loopt.

En als je dacht dat je er na een weekeind klaar mee was, dan begint het echte feest pas: Opruimen. Flessen verzamelen, vegen, dweilen, papierprikken en de plees schrobben.

Maar het is toch altijd leuk :)

Als je echter professioneel wilt gaan beginnen, dan moet je echt bij de basis starten. Dus éérst een plan opstellen (locatie, bestemmingsplan bij gemeente natrekken, faciliteiten onderzoeken), dan naar de Kamer van Koophandel, bank/notaris vanwege oprichting stichting/vereniging/bv, wettelijke verplichtingen nalopen (brandmelders, inbraakalarm, verzekeringen, altijd iemand die eerste hulp kan verlenen, nooduitgangen etc), materialen/interieur/infrastructuur regelen en je daarna pas zorgen gaan maken over de computers.

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 18-05-2006 14:41 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-10 08:09

nightwatcher_b

When the wolves are crying

Denk dat je het pand beter voor wat anders kunt gebruiken.
Bijvoorbeeld voor computerles (aan ouderen ofzo)

Trouwens als je iets commercieels doet, denk wel dat je moet inschrijven bij de kvk.
Komt een hoop bij kijken, zoals belastingdienst, accountant.
Maar denk ook aan stroom, verzekeringen etc.
Een winstgevende Lanparty hok, gaat gewoon niet. Dat is gewoon een droom.
Als je nu iets commercielers pakt zoals computerles / cursussen dan kun je daarnaast nog altijd het pand gebruiken voor af een toe een lanparty te organiseren.

Succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02
Zie Terw_Dan in "kleine LAN party's beginnen" :) Dit is al je derde topic waarin je vraagt om informatie over iets waar je niet al te veel vanaf weet, dus het lijkt mij beter als je in de toekomst zelf eerst goed op zoek gaat en dan indien nog nodig pas een topic opent. Vragen/informeren mag best, maar zelf goed vooronderzoek doen is een stuk beter. Succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.