Ik ben sinds de vorige HCC-dagen een Mio-eigenaar en nu moet ik toch even klagen:
1. Traag
Ik weet niet waar het aan ligt: er zou een 400MHz Samsung in moeten zitten (ik heb een P550). En 128MB RAM. Maar toch, ALLES (echt alles!) gaat zo onvoorstelbaar traag. De responstijd is uit te drukken in hele kalenders, zelfs na een verse reboot. En dat is punt twee.
Voor een duidelijkere beschrijving van de traagheid, lees deze quote maar eens.
2. Aan / uit / niet meer aan
Als ik de Mio niet meer gebruik, zet ik hem uit met de "power knop" (rood, rechtsonder). Dat is eigenlijk net hetzelfde als meedoen aan de lotto. De kans dat de Mio de dag erna terug aan gaat als ik op diezelfde knop druk is even groot als het winnen van het groot lot! Ik heb al geprobeerd om alle programma's af te sluiten voor ik op de "power knop" druk, maakt niets uit.
3. Labiel
Windows Mobile 5 is op zijn zachtst uitgedrukt "geen stabiel OS". Het voordeel is wel dat het op zijn stabielst is na een boot en tja, cf punt 2.
4. Nutteloos
Ik lees graag boeken. En op zo'n PDA passen veel boeken. Ik heb dus de Adobe Reader geïnstalleerd. Ik dacht eerst dat het veel te bloated zou zijn, maar achteraf bleek de Adobe Reader nog de beste PDF-reader te zijn. Alleen, nu komt de grap: als je een .pdf naar de PDA kopieert dan moet de file geconverteerd worden (geen idee waarom). Dat doet Adobe Reader for PocketPC voor je. Daarna wordt de geconverteerde .pdf overgezet. En wat nu? Nu crasht Adobe Reader op de PDA als je de .pdf wilt openen. Op mijn PDA staan 15 .pdf's waarvan ik er 5 kan openen en 3 effectief kan lezen. De overige 2 zijn in een onleesbaar klein lettertype.
De GPS-ontvanger neemt daarnaast ook zijn tijd voor hij zin heeft om te werken. Vorige week had ik na 40 minuten nog geen bruikbaar signaal. Toegegeven, ik reed rond en het was bewolkt, maar 40 minuten!
5. Synchroniseren
De kans dat ik probleemloos kan synchroniseren met Outlook is groter dan de kans dat de PDA aan gaat na een dag in stand by. Niet veel, maar toch.
Conclusie
Ik weet niet waar het aan ligt: de hardware, de software of mijzelf maar dit ding is een van de slechtste aankopen geweest die ik ooit heb gedaan. Dankzij de rotte combinatie van voorgenoemde 3 gebruik ik het ding alleen om mij de weg te laten wijzen. En zelfs dat lukt niet zonder te schuimbekken.