Nieuwe versterker

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 57.299 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:13:
[...]

Zucht... jij gelooft hem op zijn mooie blauwe ogen? Hij is er helemaal weg van en wil hem verkopen kwijt... Yeach right. Blijkbaar zijn er anders weinig medestanders anders zouden ze zijn spullen wel willen kopen.
Hij heeft al 4 paar verkocht. En nee, hij heeft ze in Duitsland gezien of gehoord en heeft dus direct 6 paar besteld!!! Dat is dus zeker >> €10.000. Dat ga je toch ook niet zomaar doen wel?

Ik geloof niemand op zijn blauwe ogen dus ik heb hem gemaild alsof ik er niks van wist, zo van "jamaar wat is bij jou TEAB' en heb al een paar mailtjes gehad van hem. Hij kwam gewoon integer over. Als je er zoveel moeite en risico voor over hebt dan vind ik het eerlijk gezegd alleen maar fair dat hij wat winst maakt. Het is nog steeds veel goedkoper dan in Duitsland kopen. Hij bood me aan evt laten de zijne 2e hands te kopen tegen een lagere prijs als hij misschien ging upgraden naar een stel Harmony's
Wat betreft de gewichten die je bij de speakers plaatst: het zegt imho helemaal niets over de kwaliteiten van de speakers. Je kan simpele Eltax volgooien met loodbitumen, maar no way dat ze beter zal klinken dan de lichte B&W 805S (beide aangesloten op een matchende amp).
gewicht zet ik er alleen bij ivm shipping weight. Puur ter info dat je niet schrikt van de kosten. :o

Dat die kasten van dik MDF/massief hardhout zijn en perfect afgewerkt zijn kun je zelf nazoeken.
Kijk maar eens op AVtalk, ik hoor niet anders als 'de foto doet ze geen recht' en 'au mijn rug', 'tijd voor de sportschool' 'deze krijg je dus NIET terug' (na demo thuis) enz :P.
Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:16:
Wat ik dus bedoel: als hun huizen door Polen inelkaar gezet worden, zullen ze echt niet vertellen dat de afwerking beroerd is (het is een Duits bezit: Deutschland uber alles- ook als het een importproduct is).
Hoezo vooroordelen? Alsof duitsers dom zijn ofzo? Op Roehren un Hoeren (waarom hebben wij niet zo'n mooie naam :+) lopen geen kuddedieren, eerder trendsetters.
Ik denk echt niet dat het ingegeven is door 'goedpraten van miskopen' (net zoiets als 'keihard op je bek gaan, overeindspringen, rondkijken of niemand je gezien heeft') maar eerder door puur enthousiasme. Ik zie naml hetzelfde op een Engels, Zweeds, Italiaans, en Amerikaans forum (audio asylum).

Ik denk eerder dat het de kift is van personen zoals jij die zelf te duur gekocht hebben en beweren dat Chinezen alleen maar gekopieerde en slechte rommel maken. En 'audiofielen' die hun handel proberen te beschermen en dus maar beweren 'dat er toch verschil in zit'. Of bullshit zoals 'maar bij ons in amerika lopen kunstenaars/ambachtsmensen rond met 40 jaar ervaring die pas echt een trafo kunnen wikkelen'. Nu, dat kunnen ze in China ook hoor.
Het werd trouwens keihard onderuitgehaald door een chinees uit zo'n fabriek die zei dat ze speciaal daarvoor een hele dure machine hadden geimporteerd dodat ze per wikkeling een laag geolied papier kunnen tussenleggen en zeer nauwkeurig kunnen wikkelen

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 12-05-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een revieuw van de Korsun KS99/Dussun DS99
http://www.audiocostruzio...rsun-ks99/korsun-ks99.htm

En deze van de V6i
http://www.audiocostruzio...i/korsun-v6/korsun-v6.htm
(lees ook onderaan de internationale commentaren (het zijn dus niet alleen duitsers :Z)

Het is weliswaar in het Italiaans maar dat is beter te volgen dan Chinees :P (en beter te vertalen met via babelfish.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Jeep, jij bent echt verkocht aan dat spul he :+

Hier nog een review van de UcD: http://www.tnt-audio.com/ampli/udc180_e.html

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 12-05-2006 15:36 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
Ik heb zelf ook een class-d amp. Ben er echt super tevreden mee. Hand warm en waar ik helemaal blij mee ben is dat dat ding nauweljjks ruimte inneemt. Het is een 7 kanaals in mijn geval en gebruik de 2 over gebleven kanalen om mijn fronts te biampen.

Het is alleen geen chinees ding dus ik heb ben ik bang de hoofdprijs (3000euro) betaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 15:31:
Jeep, jij bent echt verkocht aan dat spul he :+
yup :+
alleen jammer dat ik zo rood sta en mijn versterker kapot is :(
Een beetje internetten levert je zo iig wel meer op als ff dom weer naar de winkel stappen en je portemonne trekken.

Ik ben eigenlijk al >10 jaar tevreden met mijn setup geweest. Toen kwam ik erachter dat 2e hands kopen ook een goede optie is. En nu dit. Ik vind het een beetje jammer om die wijsheid alleen voor mezelf te houden. En verder heb ik tijd teveel (lijkt wel).

Dat stukje op TNT over class-D klinkt goed. 'T is alleen wel een zelfbouwprojectje, maar het laat wel de potentie van class-D zien. Wel grappig dat ze steeds weer met een SET vergelijken. Blijkbaar is dat dan toch 'de referentie'. (bovendien is de ene buis de andere niet+ verschil in trafo's en gebruikte voorversterker buizen.
Ik heb niks tegen op verschillende technieken, ik weet alleen wel waar ik zelf het beste resultaat mee haal (oa niet eigenwijs zijn :D)

@fatalfelix hieronder
die ronde afstandbediening
ik had er al bij zien staan 'take me to your leader' _/-\o_

en voor de rest moet ik even over het antwoord nadenken...
Ik speel trouwens mijn film ook af op de pc hier: een lange s-vhs gaat naar de video en het geluid gaat gewoon via mijn Logitech THX gecert. 4.1. Dat klinkt fantastisch terwijl je zou zeggen dat het geen vergelijk is met de rest (de bas is wel flodderig).

Het nadeel van buizen is:
ze slijten (langzaam maar zeker)
opwarmtijd, pas na een minuut ofzo komt er geluid uit en dat word na verloop van 30 min steeds beter
verkeerde/oude buizenversterkers klinken wat wollig, weinig bas/hoog (de vooroordelen hebben wel een grond van waarheid namelijk)

voordeel
een moderne fatsoenlijke valveamp is eerlijk met een strakke volle bas, een open en gedetailleerd middengebied en sprankelend hoog. De ruimtelijkheid is ongeevenaard, net alsof je in een loge in een theater zit en de vitrage weggeschoven is. Er is een enorme diepte in de denkbeeldige zaal voor je en tussen de instrumenten is een zwarte stilte. Bij transistorversterkers heb ik het idee dat er felle verlichting van boven komt waardoor je alle stofdeeltjes/mist ziet tussen de muziekanten.

Er zit ook nog verschil in buizenversterkers qua schakeling:
Push-Pull is krachtiger maar minder verfijnd
Parallel geschakeld levert meer vermogen op maar kan smering geven (en kost 2x zoveel buizen)
Penthode idem
Triode is mooier maar heeft minder vermogen
Single Ended Triode is het mooist

maar dan kom je bij de buizen (ff uit mijn hoofd)
EL34 20W Penthode
6P14 8W militaire buizen
KT88 12W
845 20W dit levert een flink vermogen SET op maar iets minder verfijnd
2A3 3W SET (auw) maar erg mooi
300B 9W (oorspr voor bioscopen) is even goed of beter dan de 2A3 maar met meer vermogen

en dan nog de verschillen in merken

Een dubbele uitgangstrafo geeft meer en strakkere bas

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 12-05-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

ben zelf ook nogsteeds opzoek naar een nieuwe amp. luister best veel muziek per dag (6 uur). Nou leek een buizenversterker mij wel wat omdat ik het geluid daarvan wel mooi vind. Ik had al wat rondgekeken op de original site en damn wat een ontiegelijk gave sjit maken die chinezen voor weinig geld. ik zat zelf te denken aan de prachtige at 2008 gecombineerd met de cd 2008

Afbeeldingslocatie: http://www.original-cd.com/images/products/at2008-1.jpg 770 eurie
Afbeeldingslocatie: http://www.original-cd.com/images/products/2008mk2.jpg 292 eurie

maar ik vroeg me eigenlijk af of het voor mij wel de juiste keuze is om een buizenversterker te nemen aangezien ik 50% van de muziek via de mediapc afspeel. Alle extra snufjes zoals dts thx en dergelijken intereseren mij eigenlijk niet zoveel omdat ik vrij weinig film kijk, en die keer dat ik dan film kijk moet het vast ook wel lukken met een buizenamp :P. Wat kan ik dus het beste doen een gewone amp zoals de oem Mark Levinson van Dusson die hier al eerder is genoemd of bijv deze Original buizenamp. Zou iemand mischien even de "eisen" of hoe je het moet noemen voor een buizenversterker op een rijtje kunnen zetten waar je ongeveer aan moet voldoen om optimaal plezier te hebben met buizen.

wat een goddelijk design 8) bevat ook nog eens 2 Burr Brown's
Afbeeldingslocatie: http://www.original-cd.com/images/products/a93-2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 12-05-2006 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:00:Ik vind het een beetje jammer om die wijsheid alleen voor mezelf te houden.
Tja, je moet het zelf weten, maar realiseer je wel dat je zo de prijs wel opdrijft natuurlijk :+ Marktwerking enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:01:Zou iemand mischien even de "eisen" of hoe je het moet noemen voor een buizenversterker op een rijtje kunnen zetten waar je ongeveer aan moet voldoen om optimaal plezier te hebben met buizen.
1. Love the sound
2. Leer leven met de beperkingen van de buis: verslijt, opwarmtijd, enz

That's it eigenlijk :) Of er nu een LP, CD of media PC achter hangt mag eigenlijk niet uitmaken natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 12-05-2006 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok bedankt en ik denk dat hij ook wel genoeg power kan geven om af en toe een lekker actie filmpje te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:23:
ok bedankt en ik denk dat hij ook wel genoeg power kan geven om af en toe een lekker actie filmpje te bekijken
Tja, dat moet je voor zelf beslissen. Maar de gemiddelde HT amp houdt in multichannel mode ook niet meer dan 30~50W per kanaal over. Met bijvoorbeeld 15W kom je 3 dB minder hard, maar aangezien een buis lief clipt, zul je daar minder last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nogmaals bedankt :) nog een laatste vraagje: is er een andere berekening om te kijken naar wat voor speakers hij aankan want de gemiddelde speaker heeft minimaal 30-40 watt nodig en moeilijk aanstuurbare speakers soms wel 100 of meer of werkt dit allemaal heel erg anders met buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sleutel tot dat alles is de efficientie van je speaker, dus hoeveel dB kan ie produceren (op 1 meter), met 1 Watt, of 2.83V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en het impedantieverlooop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:28

Exirion

Gadgetfetisjist

Juist dit maakt het hele vermogensverhaal de grootste crap die je kunt bedenken. Een commerciele '100W' versterker houdt misschien effectief 10W over. Die specs zijn dan ook niet zo veelzeggend. Je ziet dan ook dat vooral de duurdere merken in de specs vermelden hoeveel stroom er geleverd kan worden. Dat is relevanter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 14:25:
[...]
Hij heeft al 4 paar verkocht. En nee, hij heeft ze in Duitsland gezien of gehoord en heeft dus direct 6 paar besteld!!! Dat is dus zeker >> €10.000. Dat ga je toch ook niet zomaar doen wel?
ikke niet, maar er zijn lieden die dat wel doen (dat bedoel ik niet jou) ;)
Ik geloof niemand op zijn blauwe ogen dus ik heb hem gemaild alsof ik er niks van wist, zo van "jamaar wat is bij jou TEAB' en heb al een paar mailtjes gehad van hem. Hij kwam gewoon integer over. Als je er zoveel moeite en risico voor over hebt dan vind ik het eerlijk gezegd alleen maar fair dat hij wat winst maakt. Het is nog steeds veel goedkoper dan in Duitsland kopen. Hij bood me aan evt laten de zijne 2e hands te kopen tegen een lagere prijs als hij misschien ging upgraden naar een stel Harmony's
ik heb een keer (toevallig een rotte appel?) heel slechte ervaring gehad. Via mailing en shopsurvey (tientallen positieve ervaringen) leek het betrouwbaar te zijn en toch een hoop gelazer gehad en geen enkel product in huis EN geen geld terug. Politie bellen had OOK geen zin (prioriteiten enzovoorts).
gewicht zet ik er alleen bij ivm shipping weight. Puur ter info dat je niet schrikt van de kosten. :o
Sorry voor mijn te snelle oordeel.
Hoezo vooroordelen? ...Ik denk eerder dat het de kift is van personen zoals jij die zelf te duur gekocht hebben en beweren dat Chinezen alleen maar gekopieerde en slechte rommel maken.
En hier maak jij dezelfde fout. Ik heb nergens gezegd dat Chinezen slechte rommel maken. Je zegt hier zelf dat ze ook goede rommel maken ;) Jaja... een inkoppertje. Wat betreft 'te duur' is ook maar relatief. Ik kan lekker naar de winkel stappen en zeggen 'repareren die handel'. JIJ moet het terug naar China sturen en maar afwachten wanneer het weer terugkomt (leuk he, al de shipping kosten).
En 'audiofielen' die hun handel proberen te beschermen en dus maar beweren 'dat er toch verschil in zit'.
Het is bekend dat hifi apparatuur in Aziatische landen een andere klankkarakteristiek heeft dan Europese en weer Amerikaanse producten. Zo past Dynaudio de filters zelfs per land aan aan de smaak van dat land. Daarom zal een Dynaudio Contour S3.5 (om het maar even te noemen) in NL anders klinken dan in Duitsland.
Een vriend zijn vriendin uit China moest heel erg wennen aan de Europese klankkarakter van onze audioapparatuur. Hun muziek zal gegarandeerd anders klinken op Chinese apparatuur dan op de Europese apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Misschien ligt het aan mij, maar ik zou nooit geen audiospul kopen zonder het eerst te beluisteren. Het kan er allemaal wel mooi uitzien, maar dat zegt nog niets over de klank. Ik heb het al vaker gezegd, maar merken als dynaudio en rotel doen mij helemaal niets, terwijl er heel veel mensen zijn die er bij zweren. En er is ook nog zoiets als garantie.

Tevens geef ik liever wat meer geld uit aan bedrijfjes die kleinschalig en met liefde hun audioapparatuur maken. Merken als Sugden, Reference 3a, Pass Labs en de vele eigenbouw projecten; buizen of niet, en noem maar op. In plaats van zo'n uitgestampte massa versterker. Ik heb genoeg van die dragon….(weet de naam al niet meer) buizen en ander spul gehoord uit Azië en klonk zeker niet bijzonder.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, het is niet mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Dus koop je eerst een amp+cd en neem je die simpel onder je arm mee naar de winkel om speakers te luisteren. :X Ik begrijp je punt niet?
Een stabiele versterker kan elke speaker aansturen en hoort neutraal te klinken. En die Dussun versterkers zijn stabiel.
Je moet wel lezen he? Ik reageer helemaal niet op die Dussun spullen, dus waarom je daarmee aankomt begrijp ik niet. Ik reageer op thierry die eerst een amp koopt en dan speakers.

Natuurlijk kan je je amp en CD speler meenemen. Daar gaat het niet om. Het punt is dat je met die amp en CD speler mogelijk alleen matchende speakers kan vinden die jouw klankkleur niet hebben. Jij roept dat een goede amp neutraal is, die discussie ga ik niet aan. Feit is dat elke amp anders klinkt. Het is zonde om je keuze in speakers, die zoveel uitmaken in het uiteindelijk geluidsbeeld, te laten beperken door een amp te kopen die slechts weinig uitmaakt.

Stel je gaat blanco luisteren op een versterker van merk X. Speaker Y is het mooist volgens jou. Als je je amp eraan hangt blijkt dat je amp en speaker Y niet matchen, de bas wordt te wollig of het hoog heeft een scherpe S. Dat is best jammer dan, want nu ben je gedwongen om in plaats van het ding dat 15% van het geluid neerzet (je amp) het ding dat 80% van het geluid neerzet (speaker Y) te wijzigen en voor speaker Z te gaan. Je levert dus veel meer in op je ideaalbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-05-2006 18:49 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Iemand ervaring met Europese ontwerpen zoals Vincent (Duitsland) en Advance Acoustic (Frankrijk), die ook in China worden gebouwd, en ook een interssante prijs/kwaliteit-verhouding bieden (misschien minder scherp dan in dit topic vernoemde merken), maar gewoon via het dealernet te koop zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 16:57:
Juist dit maakt het hele vermogensverhaal de grootste crap die je kunt bedenken. Een commerciele '100W' versterker houdt misschien effectief 10W over. Die specs zijn dan ook niet zo veelzeggend. Je ziet dan ook dat vooral de duurdere merken in de specs vermelden hoeveel stroom er geleverd kan worden. Dat is relevanter.
Tja, impedantieverloop was ik natuurlijk vergeten ;) Dat is wel een belangrijk punt bij sommige buisamps, aangezien die vaak nogal niet erg happig zijn een grillig impedantieverloop.

Heeft je speaker dat wel, dan kun je dat natuurlijk makkelijk comenseren met een simpel zobel netwerkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@cyberjobe:
was alleen even terugprikken. ;) Balen dat je zoiets overkomt trouwens.
Het is bekend dat hifi apparatuur in Aziatische landen een andere klankkarakteristiek heeft dan Europese en weer Amerikaanse producten. Zo past Dynaudio de filters zelfs per land aan aan de smaak van dat land.
Die Chinezen maken ook speciaal voor export. Ze maken ook speciaal voor de europese markt.
Ik kan lekker naar de winkel stappen en zeggen 'repareren die handel'. JIJ moet het terug naar China sturen en maar afwachten wanneer het weer terugkomt
Je moet eerst even lezen wat ik hierboven al schreef. Bij DOA wordt er echt wel iets geregeld, cq verzekering. Maar meestal gaan spullen pas veel later kapot en dan heb je aan garantie ook geen bal. Dan moet je toch naar de winkel voor reparatie en mag je het zelf betalen. Daar hebben die bedrijven een TD voor. (Dat kan ik nu ook ook al heb ik garantie gekregen). Daar hoeft een apparaat echt niet voor terug.
Sterker nog: mijn AudioNote (€2400 nieuw) is kapot na 10 jaar: ik heb hem naar Hobo gebracht (omdat mijn oude winkel - expert franchise- er niet meer is) om te laten maken. Ik ben bang dat het me weer flink geld gaat kosten en dat ik voor het zelfde geld in China een kan kopen die zelfs nog beter klinkt voor +/-€600. Wat heb ik nou aan de 'garantie'op mijn apparaat?
Conclusie: garantie is zwaar overgewaardeerd want je betaalt er dik voor en het gebeurt bijna nooit.

@sneeuwbal
maar ik zou nooit geen audiospul kopen zonder het eerst te beluisteren
ik ook niet, maar eerllijk gezegd heb ik zelf de meeste dingen die ik heb niet eens zelf uitgezocht uit een ruime keuze of juist uitgezocht zonder echt eerst geluisterd te hebben (of het klopte gewoon met mijn verwachtingen). Het kwam er dus eigenlijk bij alles op neer dat de keus al gemaakt was (voor zover aanwezig) en ik alleen ff geluisterd heb of het in orde was. Dat was met mijn versterker (laatste modelletje als vervanging na ongeluk), speakers (2e hands buitenkansje), kabels (doe mij die maar: Siltech) CD-speler (aangeraden door verkoper), draaitafel (nog een 2eH mazzeltje: pro-ject perspective) Phono-pre: (enige model MusFid X-LP), element (Dynavector blind gekocht uit Hong Kong, Kiseki gekregen). En ik ben met alles super tevreden en het pas geweldig goed bij elkaar. behalve (de X-LP en) de akoestiek in deze flat) en reken maar dat ik kritisch ben.

Zoals ik al eerder zei: bij 1 winkel hebben ze vaak niet alles wat je zoekt, terwijl een vaste winkel waar ze je smaak kennen zeker van voordeel is..
Tevens geef ik liever wat meer geld uit aan bedrijfjes die kleinschalig en met liefde hun audioapparatuur maken. Merken als Sugden, Reference 3a, Pass Labs
dat is ook weer van die onzin die die 'high end' fabrikanten uitkramen om hun gouden handel te beschermen. Ik weet zeker dat in China ook veel mensen zijn die met liefde hun werk doen en er uitermate trots op zijn. Ik denk zelfs meer dan hier (usa/eur). En natuurlijk zijn er ook fabrieken waar dat niet zo is.
Verder word je stelling nogal ondergraven door het feit dat wel erg veel productie in China uitbesteed word waarvan jij denkt dat het door een klein bedrijfje in elkaar gezet wordt (1 voorbeeld is het nederlandse Prima Luna).
In plaats van zo'n uitgestampte massa versterker.
Weer een vooroordeel?
het is niet mijn geld..
precies

@dr strangelove
Je moet wel lezen he?
ik heb heel goed gelezen (geprobeerd je te begrijpen). Ik bedoel het ook als advies voor de TS. Jij mag ook beter lezen (de specs ook trouwens). Die Dussun klinkt neutraal met een beetje 'buisachtig' schoon karakter en een power waar je elke normale speaker mee kunt aansturen. Dat is totaal geen beperking.

Theoretisch klopt je verhaal wel, alleen niet in de praktijk. In mijn geval gaat het bijvoorbeeld al niet op. Ik denk trouwens dat een versterker veel meer uitmaakt dan jouw 15%. Ik zit nu dus naar 15% slechter geluid te luisteren volgens jou? Nou echt niet. Ik vind het totaal ongenietbaar terwijl alles het zelfde is (Ref3a MC, Myryad cd) behalve een goede technics 80W trans ipv mijn Audio Note Oto SET buis.
Een bron en versterker moeten voor een goed en zuiver signaal zorgen (geen versmering over tijd/ fase). Verlies je dat krijg je het door de speakers nooit weer terug. Welke mooie strakke frequentie/impedantie karakteristiek hij ook heeft.
Bovendien is het makkelijker om een speaker qua karakter te matchen dan een versterker. Ik noem maar eens een (pas op: er komt een vies woord) equalizer of bv een Behringer 8024 ofzo.

Het is net zoiets als in een winkel monitors vergelijken als er een brakke videokaart met splitter voorhangt. Nogmaals: in principe heb je gelijk en is het slimmer om eerst boxen uit te zoeken maar in werkelijkheid loopt het wel los. Desnoods koop je daarna een andere versterker, we hebben het tenstotte niet over een hoop geldverlies (die Dussun verkoop je zo weer met winst zelfs).
Ik dnk dat we het verder wel met elkaar eens zijn eigenlijk (met hier en daar een verschil in nuances).

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-05-2006 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 13443 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 01:19:
Conclusie: garantie is zwaar overgewaardeerd want je betaalt er dik voor en het gebeurt bijna nooit.
Roep het maar niet te hard. De kosten staan tegenwoordig zo onder druk dat in alle segmenten van de markt de kwaliteit en kwaliteitscontrole te wensen overlaten. Bij alles wat ik koop kies ik meestal niet bepaald voor de goedkoopste merken, maar je wil niet weten hoevaak ik al terug naar de winkel heb moeten gaan omdat iets niet goed was. Die ervaring delen velen met mij (ik heb het niet alleen over audio maar electronica in het algemeen).

En het gebeurt ook wel eens dat een duur apparaat defect raakt. Onlangs heb ik na 4 maanden gebruik m'n Arcam preamp a 2250 euro moeten laten repareren. Garantie is alles bij elkaar opgeteld dus niet bepaald overbodig.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik zal het zachter zeggen.
maar ik bedoel meer het verschil tussen €1500 'grijze' import of €5000 in de winkel gekocht. Dan is de pijn snel over als je 1 apparaat voor €500 moet laten repareren. En als je meer koopt word het voordeel groter en het risico dus gespreid.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-05-2006 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 13443 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 02:05:
ok ik zal het zachter zeggen.
maar ik bedoel meer het verschil tussen €1500 'grijze' import of €5000 in de winkel gekocht. Dan is de pijn snel over als je 1 apparaat voor €500 moet laten repareren. En als je meer koopt word het voordeel groter en het risico dus gespreid.
Als je het zo stelt zijn we het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176005

Thierryziezo schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:14:
Hallo,

Ik ben van plan om mijn hifi-set geleidelijk aan te upgraden. Afgelopen zaterdag ben ik even bij de lokale dealer langsgeweest om wat informatie in te winnen en hij gaf me enkele folders mee van Nad en Cambridge.

Ik beschik over een budget van +/- 1500 euro om mijn eerste upgrade te financieren. Later volgt nog een CD-speler, platenspeler en (DAB-)tuner. Ik twijfel namelijk nog ontzettend tussen de combinatie van Nad C162 voorversterker en de Nad C272 eindversterker en de Cambridge 840A (verkrijgbaar vanaf juni). Ik weet helemaal niet hoe ik zou moeten beslissen, want ze beschikken elk over hun plus- en minpunten: zo beschikt de Cambridge over een balanced audio-input en multiroom-uitgangen.

Weten jullie welke versterker het meeste waar voor zijn geld biedt?

Brecht.
Cambridge heeft altijd al de beste prijs en kwaliteits verhouding gehad, dit is al uit heel veel testen en recensies gebleken, niet dat die testen en recensies heilig zijn, maar het geeft een indicatie ;)

Nad was een heel goed merk kwa kwaliteit en prijs,alleen de laatste 10 jaar is het een heel stuk minder geworden en is het allemaal niet meer zo degelijk.

Dit zelfde had Harman Kardon met de oude versterker serie's uit de jaren 80, degelijk en goed klinkend, veel power, nu is het allemaal cheap-ass geworden.

Ga je eens lekker orienteren bij de speaciaalzaak, doe wat luistersessie's, probeer wat audio bij je eigen thuis, een goede hifi winkel, geeft je die credits om thuis je nieuwe aankoop eerst uit te proberen, want in een winkel klinkt het toch altijd anders als in je eigen luisterruimte ;)

gr A-freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@sneeuwbal

dat is ook weer van die onzin die die 'high end' fabrikanten uitkramen om hun gouden handel te beschermen. Ik weet zeker dat in China ook veel mensen zijn die met liefde hun werk doen en er uitermate trots op zijn. Ik denk zelfs meer dan hier (usa/eur). En natuurlijk zijn er ook fabrieken waar dat niet zo is.
Verder word je stelling nogal ondergraven door het feit dat wel erg veel productie in China uitbesteed word waarvan jij denkt dat het door een klein bedrijfje in elkaar gezet wordt (1 voorbeeld is het nederlandse Prima Luna).

....
Weer een vooroordeel?

....
precies
Mijn stelling wordt helemaal niet ondergraven. De 3 merken waar ik het over heb bijv. zijn een uitstekende voorbeelden. Daniel Dehay, de man achter reference 3a die gewoon zijn hele speakercollectie zelf heeft ontworpen en zelfs zijn eigen speakers wikkelt enz. Of Nelson Pass die zo'n beetje al zijn versterkers zelf in elkaar zet met eigen ontwerp en heel veel doet voor de zelfbouwgroepen. En Sugden waarbij zeker de oudere serie gewoon hobby versterkers waren. Zoals de Au51 omdat meneer geen versterker kon kopen die zijn moeilijke speakers aan kon, dus bouwde hij er zelf maar één. En zo zijn er nog veel meer merken met degelijke history en heden. Ik heb ook nergens Prima Luna genoemd.

Dat soort dingen vind ik gewoon leuk. Natuurlijk is het gewoon commercie want iedereen moet winst maken, maar er is wel een verschil. Er zullen zeker heel veel chinezen zijn die met trots te werk gaan, maar om nu zo maar een volledige onbekende versterker te gaan kopen zonder ook maar een keer te luisteren is gewoon niet slim. Dat heb ik een keer gedaan met een setje 300B buizen, die ik uit Azië heb gehaald voor 100 euro, maar ik heb ze hier nog niet één week willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176005

Die sugden versterkers, zijn hele mooie versterkers vooral kwa klank, het is tot nu toe de mooist klinkende die ik heb gehoord, heel mooi opgebouwd, een toppertje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@sneeuwbal
ik denk dat je toch voor je beurt spreekt (zal zo ff uitleggen). Ik heb ook liever spullen die met liefde en aandacht gemaakt worden. Ik heb zelf ook Reference 3a en de meeste buizenversterkers vallen daar eigenlijk ook onder omdat het tot voor kort alleen 'voor idioten was die van vervorming hielden'. Dan ga je niet binnenlopen met een productielijntje buizenbakken. Bovendien, weet ik nog, was 10 jaar geleden China de laatste hoop voor buizenliefhebbers. Dat was de enige plek waar ze nog gemaakt werden. Ze hebben daar dus al die tijd de ervaring gehouden. En ze maken wel redelijk goede buizen. Western Electric is ook niet alles (en veel te duur).

edit:
sorry moest weg
natuurlijk zijn het forse bedragen waar we het over hebben, maar minder dan €1500 voor 1 apparaat iig.
de uitleg nu
in China worden ook producten gemaakt die met trots gemaakt worden. En van de grond af.
Aurum Cantus speakers worden daar ontwikkeld van de kast tot de drivers zijn helemaal eigen fabrikaat. Als je de fabriek wilt zien hoe het eraan toegaat: allemaal handarbeid.
De aluminium ribbon tweaters zijn zeer gewild bij zelfbouwers. Kijk maar eens op http://www.aurumcantus.com/ daar staan ook alle drivers bij producten.
Op het AVtalk forum staat een thread over Aurum Cantus waarin iemand naar een show in London is geweest en ze daar gezien heeft, en direct gekocht en daarna ook een dealerschap heeft gekregen. (Het is een onafhankelijk forum btw). Als je daar de reacties leest, die zijn allemaal zeer positief (en dat is nog zacht uitgedrukt). En dan te bedenken dat de prijzen op Europees niveau liggen en dus aanzienlijk duurder zijn. Je kunt ook zien hoe een verzending aankomt en hoe het verpakt is. Je moet echt even lezen (leuk lezen ook trws).

Opera - Consonance is ook een merk dat zeer exclusief spul maakt en daar zeer trots op is. Het is ook minder goedkoop. Zij hebben een fabriekspand in het hart van de artistieke wijk van Beijing en willen daar absoluut niet weg vanwege de uitwisseling van ideeen met die kunstenaars. En ze verhuizen hun productie perse niet naar het (nog) goedkopere zuiden omdat daar zoveel piraterij en namaak gemaakt wordt :')
Heb je de droplet serie gezien?
Afbeeldingslocatie: http://www.opera-consonance.com/products/images/Droplet20CDP5020small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.opera-consonance.com/products/images/dpLP5020small.jpg
klik hier voor een grote foto van deze geweldig mooie draaitafel
En de cyber 300B monoblocks?
Afbeeldingslocatie: http://www.opera-consonance.com/products/images/p-o-cyber300b.jpg

Ook G&W dat blijkbaar met de Chengua Universiteit samenwerkt heeft ook duidelijk een persoonlijke signatuur. De naam van de ontwerper staat er ook met name bij. (link en link2)
(Niet echt communistisch eigenlijk.)

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-05-2006 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zal zeker heel mooi spul uit China komen! Ik kan alleen moeilijk begrijpen dat mensen aanraden om zo even 1500 uit te geven voor een versterker die je nooit hebt beluisterd. Ik zwem niet in het geld maar voor sommige kan ik begrijpen dat ze het gewoon proberen. Voor 1000 euro kun je ook hier een heel mooie versterker set halen. Dan wel tweedehands maar dan weet je ten minste wat je koopt en of het in je set past. Voor de garantie is er dan geen verschil.

Van die buizen klopt zeker. Al die exoten gaan nu voor absurde prijzen weg omdat er zo weinig van zijn en China is dan zeker een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nog even de originele vraag van de TS gelezen en hij vraagt welke versterker de meeste waar voor zijn geld bied. En hij geeft een budget aan van €1500.

keuze 1: de china route
Ik denk dat we rustig kunnen stellen, geluisterd of niet geluisterd, dat een China-amp van €200+€150 verzendkosten de meeste waar bied (gewicht ook trouwens).
Qua verzendkosten zou ik gelijk een mooie cd-speler meebestellen (€300) en dan hou je nog zat geld over voor speakers.
Versterker: Dussun DS99, shanling CD-A10T, Aurum Cantus Leisure 2SE Mk2 (of beter ...3SE Mk2)
Een mooie buizenversterker is ook een optie, maar dat kan riskanter zijn qua samenwerking. Een 10W SET buizenversterker is nu eenmaal lastiger te matchen plus het benodigde opwarmen en slijtage vd buizen, maar het geluid is subliem.

Dan heb je wel garantie, alleen word dat fors bemoeilijkt door de hoge verzendkosten, maar dat is net als met bestellingen van andere internetwinkels. Je bespaart met deze optie alleen veel meer dan gewoon via een internetshop: 1.000% ipv 10%, een fractie (1/10) van de prijs ipv 10% korting.

Daarvoor heb je dus direct een complete set van op zichzelf zeer goed klinkende componenten. Hoe de set in totaal klinkt is dan een gok, maar wel een educated guess, je kunt in mijn ervaring (>20 jaar audioervaring) een heel eind komen op het lezen van gebruikerservaringen en recensies met beschrijvingen van klankkarakter. Je kunt direct genieten van muziek en als je later een onderdeel verkoopt of inruilt voor iets dat klankmatig toch je voorkeur heeft kun je het waarschijnlijk met winst verkopen aan iemand die minder avontuurlijk/onwetend/een patser is.

Keuze 2: 2e hands kopen.
Je kunt bv een aardig setje Sphinks 12 en 2 v v/ev kopen, een van Medevoort MA340, of een Prima Luna Prologue 2 buizenversterker (zeer goed aangeschreven en een makkelijke buizenversterker, ook China assemblage trws). En dan heb je nog kleingeld over.
Of Myryad MP100 + MA120 of PL Prologue 1 gezien voor €800.

Je hebt ook geen garantie, behalve dan dat hij niet direct kapotgaat door een fabrikagefout, maar wel misschien door slijtage. En je kunt het meestal beluisteren. De kop is iig van de prijs af, en dat scheelt flink. Je hebt als je je set over 5 jaar compleet hebt een versterker die fantastich klinkt en die je met weinig verlies kunt ruilen.

keuze 3: nieuw kopen
je gaat in een goede winkel je plan vertellen en luisteren naar de door hen aanbevolen versterker (en ingeval dr strangelove daar de verkoper is; een stel luidsprekers) en betaal je de hoofdprijs.

Dan heb je gewoon garantie op fabrikagefouten.

Je hebt alleen nog maar een goede versterker, oude boxen en een bron die alleen de basis kan weergeven.

upgradepad
Of het upgradepad goed gekozen is is een vraag, die niet eenduidig is te beantwoorden. Omdat een luidspreker omzet van elektrisch naar akoetisch signaal heeft die een grote invloed op de klank van de totale installatie, en heeft een complexe impedantie, transiënt-, frequentie- en fasekarakteristiek. Er zijn dus grote verschillen tussen luidsprekers en typen.

Als je eerste keus is: een buizen of transistorversterker (dit maakt ongeveer 50% van je geluid uit) en je kiest voor buizen is het de juiste volgorde om eerst een versterker te kiezen en daarna de luidsprekers ivm karakter en rendement/impedantie.
Wil je gewoon een goede transistorversterker kun je beter eerst de luidsprekers uitzoeken omdat die dan zeker 80% van je geluid uitmaken.

Als je eerst kiest voor een luidspreker die jij mooi vind, of erger een grote lastig aan te sturen kolos of een elektrostaat die wel kunnen zakken tot 1 Ohm impedantie, dan kun je beter later pas een versterker uitzoeken met voldoende extra power om die aan te kunnen (de voeding van een versterker moet altijd goed bemeten zijn). Tussen transen onderling zit namelijk minder verschil dan tussen buis en trans of buizen onderling.

De cd-speler en de kabels is de afronding van de laatste 10% maar bedenk wel dat een saaie cd-speler je hele interesse kan laten wegebben zonder dat je het merkt. Een goede cd-speler kan ervoor zorgen dat je steeds maar weer geboeid blijft luisteren. Een goede draaitafelsetup heeft dat effect in nog veel grotere mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ff een tussendoor vraagje aan Da_man of iemand anders die ervaring heeft me de Dussun (Korusn) v6i of d9

Zelf leek me de D9 een erg mooi apparaat omdat ik die Original buizenamp mischien toch een te grote gok vond maar na wat reviews hierover gelezen te hebben las ik dat de D9 een wat fris geluid afstraalde. Nou is hier opzich niks mis mee maar ik houd zelf meer van dat warme volle geluid wat meestal uit een buizenamp komt. Nou was dus de vraag of dat frisse nutrale geluid alleen bij de D9 is of ook bij de v6i ?

dit was het stukje:

Dan de prijs: na transportkosten, belasting en BTW was ik 1380 Euro kwijt. Voor de techniek die je daarvoor krijgt is dat een bespottelijk lage prijs! Een zelfbouwende kennis concludeerde, na bestudering van het interieur, dat je voor die prijs de onderdelen niet eens kunt kopen.
Of dat zo is weet ik niet, maar ik weet wel dat m'n Audioanalyse PA90 zo'n 15 jaar geleden 3500 gulden koste, en dat die qua afwerking en materialen nog niet eens in de buurt van de Korsun komt.
Oh ja, met de huidige dollarkoers ben je nu waarschijnlijk minder dan 1300 Euro kwijt!

Dan het belangrijkste: hoe klinkt ie. Hier moet ik wel bij opmerken dat mijn enige vergelijkingsmateriaal de Audioanalyse is.
Direct uit de doos was het een beetje schrikken; een erg schril geluid, bijna pijnlijk, maar wel een solide laagweergave. Ik was al gewaarschuwd dat het apparaat een lange inspeeltijd nodig heeft, dus ik raakte niet al teveel in paniek. En gelukkig, het schrille geluid verdween inderdaad al snel.
Op dit moment laat het geluid zich het best beschrijven als... tja, "geen bijzonderheden" dekt de lading waarschijnlijk het best. En dat bedoel ik bepaald niet negatief! Wat ik bedoel te zeggen is dat de Korsun nergens moeite mee schijnt te hebben, het geluid is altijd onder controle en in balans. Hoog, laag, hard, zacht, klassiek, lounge of dance; het maakt niet uit, alles gaat met het grootste gemak.
Nog minpunten? Het ding heeft enorme afmetingen en is behoorlijk zwaar (36 kilo) en is daarmee lastig te plaatsen. Verder heeft ie geen phono ingang en geen koptelefoon aansluiting. Maar die nadelen zijn relatief; nu kan ik fijn op zoek naar losse apparaten om dit manco te verhelpen ;-)

hebben de buizen in een buizenversterker trouwens ook veel invloed op het geluid want anders zou ik mischien toch die Original kunnen aanschaffen en dan kan ik waarneer het geluid van de Chinese buizen me niet bevallen er gewoon andere inzetten.

trouwens nog even een vraagje appart
heb wel eens buizenversterkers beluisterd en vond het geluid ook erg mooi maar heb ze alleen beluisterd met acoustische muziek terwijl ik eigenlijk ook wel veel electronische muziek afspeel. Daarom dus de vraag of die combi electronische muziek + buizen goed samengaat of dat het geheel dan een beetje vaag wordt

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 14-05-2006 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 157535 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 19:44:
hebben de buizen in een buizenversterker trouwens ook veel invloed op het geluid
Ja, daar zitten verschillen tussen. Buizen die ik ken zijn van merken als Sovtek (Russisch) en Tesla (Tjechisch) en daar zitten hoorbare verschillen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

@ Jeep

Je hebt mij ook redelijk aangestoken met het Chinese hifi spul. Zeker zo'n ampje als die Dussun lijkt me erg gaaf.
Weet jij misschien wat daar nog bij komt aan verzenden/ invoerrechten/ etc?

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZiegoM schreef op maandag 15 mei 2006 @ 01:23:
@ Jeep

Je hebt mij ook redelijk aangestoken met het Chinese hifi spul. Zeker zo'n ampje als die Dussun lijkt me erg gaaf.
Weet jij misschien wat daar nog bij komt aan verzenden/ invoerrechten/ etc?
Niet precies. Ik heb eerder via audiogon een pickupelement gekocht van een HonkKongiaan (eh?) en dat ging super, geen kosten bij de douane (hij had het verzonden als replacementpart), maar dat is maar een heel klein licht pakketje.

Uit Duitsland hoor ik dat de douane er nogal bovenop zit met China HiFi, dus reken er iig de BTW bij op. De verzendkosten zijn ook niet mals, als je de spullen bij New York Sound bekijkt staan de shippingcost er bij in $ (denk erom: niet kopen bij NYsound, administratief is het een zootje en is voor usa markt, dus kans op verkeerde stekkers enzo).
De Dussun DS99 is bv $ 242 plus $135 aan verzendkosten + BTW + misschien invoerrechten. VERZEKERING ~€365

Hier bij china-highend-hifi staan de kosten alles inclusief vermeld. €365 all in. Het kan zijn dat je dan duurder uitkomt dan bij een andere zoals Cattylink of Ornec.

Ik ga het nog even navragen wat het kost bij Ornec. Ik heb wel een naam van iemand die het al eens gedaan heeft en ik ga proberen of ik die te pakken kan krijgen. Eens horen wat er allemaal nog bijkomt.

Hier staat een staatje van iemand die de V6i nagezcht heeft
http://www.xs4all.nl/~viver/chinese%20hi-end/v6iprice.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Die Aurum Cantus vind ik het overwegen nog wel waard. Ik dacht eerst dat dat de prijs was waar de verzendkosten nog bovenop kwamen, maar het is door-to-door. Moet er alleen nog rekening worden gehouden met 19% BTW.

Even de review van Ken Kessler weer opzoeken. :P Die heb ik nog wel ergens liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 15-05-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Autum Cantus maakt prima spul. Ik heb zelf een bandtweeter van hun in gebruik, en die klinkt echt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

china highend hifi geeft dit aan hoor
The prices as offered by us on the sub-pages of this page are on door to door basis in EURO and exclusively valid for countries of European Community only. They beside the product include shipping and transport insurance Hong Kong > EU, EU custom and VAT, EU-internal shipping as well as transport insurance to customer's delivery address in any country being member of EU.
is dus incl btw (VAT)

Je moet bij Aurum Cantus ff goed opletten of het wel echt exportversie is, daar zit een klein verschil in qua componenten en liever de Leisure 3SE dan de 2SE, hij kost weinig meer maar is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 13443 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:27:
Je moet bij Aurum Cantus ff goed opletten of het wel echt exportversie is, daar zit een klein verschil in qua componenten en liever de Leisure 3SE dan de 2SE, hij kost weinig meer maar is stukken beter.
Ja, inderdaad. Ik had ook liever de 3 genomen dan, maar die staat niet op de site van hun. Misschien ergens anders of misschien ze tzt eens mailen ofzo. Voorlopig toch nog even niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175137

Het enige wat bij een versterker telt is hoe deze klinkt in combinatie met de rest van je huidige setup. Alleen afgaan op specificaties geeft geen garantie voor een mooi geluid. En wat is een mooi geluid, dat is puur afhankelijk van wat jij mooi vindt. Immers, bij goede Hifi klinkt het net zo goed als de zwakste schakel. Bijvoorbeeld: een Burmester versterker van circa Euro 12.000,= klinkt voor geen meter op Acapella speakers van circa Euro 16.000,=. Allemaal leuk en aardig, maar muziek moet iets met je doen, moet een gevoel in je boven brengen, moet emotie los kunnen maken, moet je kippenvel kunnen bezorgen en ga zo maar door. En dat is heel persoonlijk. Als dat allemaal lukt met een Akai versterker van Euro 200,= is het prima. De combinatie versterker-speaker(kabels) is een belangrijke basis. Deze bepalen voor een groot gedeelte het geluidsbeeld. Ga dus vooral veel luisteren bij de wat betere hifizaken en combineer een aantal versterkers met verschillende soorten speakers en ga af op bovengenoemde gevoelens en emoties. Als het niks met je doet dan is het niet goed en kun je beter doorsparen totdat je dat doel wel bereikt.
Het klinkt misschien allemaal een beetje zweverig, maar muziek is emotie en is ook heel persoonlijk en dat wordt helaas door veel mensen vaak vergeten onder het mom van "de mijne heeft 7x140 Watt". So Watt, is niet belangrijk. Voor een budget van rond de Euro 1500,= zijn er best redelijke versterkers te koop, die wellicht die emotie en dat gevoel naar boven kunnen halen. Maar alleen in combinatie met de juiste speakers en bekabeling. Laat je niet direkt verleiden om de eerste de beste lekker klinkende versterker aan te schaffen. By the way, heb je al speakers en wil je die blijven gebruiken? Vraag dan aan je hifidealer of je misschien een versterker een paar dagen op proef mee naar huis mag nemen. Dan weet je hoe die klinkt in combinatie met je eigen speakers. Erg belangrijk. Misschien mag je zelfs wel twee verschillende versterkers tegelijkertijd op proef meenemen. Kun je ter plekke de verschillen beluisteren. Wel zo handig.
Wel eens aan 2e hands gedacht? Primare maakt namelijk uitstekende versterkers voor relatief weinig geld, die hier en daar nog wel eens 2e hands te vinden zijn.
Mijn advies: volg je gevoel en emoties bij het luisteren en niet de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ pkievits: volgens mij heb je niet erg op zitten letten wel? Heb je uberhaupt 1 woord gelezen wat we al 6 paginas schrijven of had je niet gezien dat we al 6 paginas hebben? Wwe hebben alle opties al wel zo'n beetje gehad, van 10W buizen tot class D amps, nieuw, 2e H en import.
Anoniem: 157535 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 19:44:
ff een tussendoor vraagje aan Da_man of iemand anders die ervaring heeft me de Dussun v6i of d9

Zelf leek me de D9 een erg mooi apparaat omdat ik die Original buizenamp mischien toch een te grote gok vond maar na wat reviews hierover gelezen te hebben las ik dat de D9 een wat fris geluid afstraalde. Nou is hier opzich niks mis mee maar ik houd zelf meer van dat warme volle geluid wat meestal uit een buizenamp komt. Nou was dus de vraag of dat frisse nutrale geluid alleen bij de D9 is of ook bij de v6i ?

dit was het stukje:...

hebben de buizen in een buizenversterker trouwens ook veel invloed op het geluid want anders zou ik mischien toch die Original kunnen aanschaffen en dan kan ik waarneer het geluid van de Chinese buizen me niet bevallen er gewoon andere inzetten.

trouwens nog even een vraagje appart
heb wel eens buizenversterkers beluisterd en vond het geluid ook erg mooi maar heb ze alleen beluisterd met acoustische muziek terwijl ik eigenlijk ook wel veel electronische muziek afspeel. Daarom dus de vraag of die combi electronische muziek + buizen goed samengaat of dat het geheel dan een beetje vaag wordt
De v6i en de v8i zijn qua karakter overeenkomstig.

De Original buizenamp is idd wel een wat grote gok. Is het alleen vanwege de looks? Want vlgs mij zijn er betere en goedkopere te koop.
Kijk even mijn reaktie hierboven: het type buis heeft de meeste invloed. Je kunt het ene type niet zomaar verwisselen voor het andere. Je kunt niet zomaar een EL34 verwisselen voor een 845 omdat het een andere voet is en de stuurspanning anders is.
Je kunt wel een ander merk buis van het zelfde type 'tuberollen' en dat kan ook verschil uitmaken, maar minder dan het type (lijkt me logisch toch?). En je moet de bias instellen als je gaat wisselen, terwijl hij aanstaat. Als je een verkeerd onderdeel raakt met je schroevendraaier krijg je een opdoffer van>1200V en ga je de pijp uit (hartstilstand). Autobias hebben maar weinig buizenversterkers, en bij een paar kun je van buiten/boven de bias instellen met een metertje erbij (Classic 16.0 en 16.2 bv).
Bedenk: een EL34 kost €10 maar een KT88 al €50. een setje van 4 word dan al snel duur. Je kunt ook een setje van 2 300B van Western Electric kopen in plaats van je Shu Guang, maar dan ben je €1200 armer. :X

Verder maakt de schakeling uit: Single Ended Triode klinkt het mooist maar heeft het minste vermogen. Push-Pull heeft meer vermogen en klink krachtiger in de bas maar is minder ruimtelijk en open, penthode idem. Parallel geschakelde buizen heb je dus 2x het vermogen, maar ook wat meer versmering in fase, dus je geluid is wat minder schoon. Als je het vermogen niet absoluut nodig hebt niet doen (plus je betaalt 2x zoveel voor een setje buizen).

De trafos zijn ook erg erg belangrijk. Dubbele trafos zijn nog beter en geven een strakkere bas en meer sprankelend hoog.

Verder zijn de stuurbuizen belangrijk. Die sturen de eindbuizen aan en hebben dus invloed op het totaalgeluid. Een goedkoop buisje is de 12AX7 maar die klinkt minder. Beter zijn 6sn7 buisjes.

Dus: bedenk vantevoren welk type buis je wilt en hoe geschakeld. Het mooiste zijn dus 300B SET met dubbele trafos en 6sn7 stuurbuisjes. Die vind je in veel monoblokken,
in de Yarland pro200se,
Afbeeldingslocatie: http://www.ornec.com/productim/100165-M.jpg

Cayin Spark 743D
Afbeeldingslocatie: http://www.sparkaudio.com/gp.asp?id=29&m=1
Cayin Spark heeft een goede reputatie qua kwaliteit, maar is ook een stuk duurder.
Het vermogen is wel 'slechts' 10W maar dat is meestal meer dan genoeg (zoals boven uitgelegd), afhankelijk het rendement van je speakers >90dB/W en impedantie niet < 4Ohm.

Ook mooie buizen zijn 2A3 maar die leveren maar 2 a 3 watt (geen grap of woordspeling).

845 zijn ook hele mooie, hele grote jongens. En ze geven nog flink licht ook. En je hebt 20W.
Afbeeldingslocatie: http://www.ornec.com/productim/100223-M.jpg

Zie je de overeenkomsten in de plaatjes? Allemaal dubbele trafos.

De 'mindere' buizen zijn de KT88 (10W), n6p, en de gewoonste zijn El34 en EL84 (12W).

Mijn Audio Note Oto SE heeft geloof ik KT88 SET.

Om je vraag over muziekvoorkeur te beantwoorden: Bij mij klinken Metallica en Rammstein, Depeche Mode, Robert Miles bijzonder mooi. Klassiek, jazz, pop, rock, electronische muziek. Het klink allemaal even strak, neutraal, krachtig en dynamisch. Ik heb alleen een resonantie in de buurt van de 200Hz, maar dat komt mede door de ruimte. Die piek hoor ik niet/minder met mijn 5.1 transistorreceiver, misschien omdat die een hogere dempingsfactor heeft, maar ook omdat ik daar überhaupt geen echte bas mee kan weergeven (80W slap en lusteloos). En dat lukt me wel met mijn 10W buizen (kan m niet eens vol opendraaien zonder dat ik denk 'zo is het hard genoeg')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b][message=25759966,noline] een heel verhaal
erg bedankt voor de informatie :) De Original was idd mijn voorkeur omdat hij zo'n mooie look had maar ik kon er alleen bijna niks over vinden en om hem dan te kopen is wel een grote gok. over Melody kon ik wel wat meer vinden en zij hadden voor 520 euro de SP3 en nog 2 andere modellen die voor mij ook nogwel betaalbaar zijn.

Ik gaf zelf de voorkeur aan de H34II
Specification
Vacuum Tube: EL34×4,6SL7×2,6SN7×2、 5AR4×2
Power Output: 40W+40W ClassAB1
Frequency Response: 20Hz~20KHz
Input Impedance: 250KΩ
Output Impedance: 4Ω,8Ω
Input Sensitivity: 380mV
S/N:≥90dB
T.H.D: 1%
AC Power: 220~240V 50Hz~60Hz
Dimensions(mm): 430(W)×185(H)×380(D)
Weight: 28kg

en de H88II
Specification
Vacuum Tube: KT88×4,6SL7×2,6SN7×2 5687×2
Power Output: 50W+50W ClassAB1
S/N:≥90dB

Ik zou eigenlijk niet weten welke beter is van de 2 maar de H34 heeft wel de EL34 buizen en de H88 de KT 88 waarvan je zei dat ze wat minder waren.

de SP3 heeft trouwens deze specificaties met weer andere buizen
Specification
Vacuum Tube: 5881×4,12A×7×2,6922×2 12AU7×2
Power Output: 38W+38W
Input Sensitivity: 380Mv
S/N: ≥90dB
T.H.D.: 1%
Dimensions(mm): 275(W)×185(H)×350(D)
Weight: 20kg

en de original had
Six 12AU7 and four EL34( compatible with 6CA7)

Class A amplification circuit.

.One set of balanced XLR input
.One set of RCA input
.Two sets of speaker binding posts
.One set of RCA preamplifier output

.Output power:
.Output impedance: 4 ohms/8 ohms.
.Frequency response: 20Hz ~ 20KHz .
.S/N ratio: 95 db

zie trouwens wel dat de SP3 de minste buizen heeft als ik het zo bekijk

ik zou dan later nog deze cd speler erbij kunnen aanschaffen maar ik moet eerst het geld nog even compleet krijgen

Afbeeldingslocatie: http://www.audiocostruzioni.com/r_s/sorgenti/original-9.8-davinci/ORIGINAL%209.8.jpg

zou je trouwens nog iets meer willen uitleggen over de bias want zo'n opdondertje van 1200 volt lijkt me een eenmalige ervaring :P zag trouwens die classic 16.0 ook staan, deze was ong dezelfde prijs als die Original dacht ik. Er zit ook een soort opwarmfunctie op die aangeeft waarneer je kan gaan spelen of hebben de meeste buizenamps dat ? Ik weet dat je aan de specs van een apparaat niet kunt zien of hij mooi klinkt maar als je de Melody H34II vergelijkt met de Classic 16.0 welke heeft dan betere componenten
Classic 16.0
# Output Power:40W(pentode state) 20W(triode state)
# Frequency Response:8HZ-82KHz(10W RMS)
# Harmonic Distortion(THD+N):0.5%(1KHz 12.5W RMS pentode state)
# S/N(without weight):90db
# Tubes:12AT7*2 6N8P*2 EL34EH*4(Russian)
# Power Voltage: Customized according to different mains voltage in different countries and regions
# Dimensions:450(W)×350(D)×150(H)mm
# Packing Dimensions:515(W)×445(D)×275(H)mm
# Net Weight:20Kg
# Gross Weight:24kg

de 16.2 zit trouwens wat boven mijn budget maar heeft wel 2 300B en 6sl7 buisjes.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 16-05-2006 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175137

Sorry Jeep, ik kwam inderdaad redelijk aan het eind van het verhaal binnen. Ik snap dat jullie al een heel traject met elkaar hebben afgelegd. Het was dan ook puur algemeen bedoeld dat specs niet zaligmakend zijn, maar dat weten jullie natuurlijk wel. Volgende keer beter. Okay?
Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 03:45:
@ pkievits: volgens mij heb je niet erg op zitten letten wel? Heb je uberhaupt 1 woord gelezen wat we al 6 paginas schrijven of had je niet gezien dat we al 6 paginas hebben? Wwe hebben alle opties al wel zo'n beetje gehad, van 10W buizen tot class D amps, nieuw, 2e H en import.

[...]

De v6i en de v8i zijn qua karakter overeenkomstig.

De Original buizenamp is idd wel een wat grote gok. Is het alleen vanwege de looks? Want vlgs mij zijn er betere en goedkopere te koop.
Kijk even mijn reaktie hierboven: het type buis heeft de meeste invloed. Je kunt het ene type niet zomaar verwisselen voor het andere. Je kunt niet zomaar een EL34 verwisselen voor een 845 omdat het een andere voet is en de stuurspanning anders is.
Je kunt wel een ander merk buis van het zelfde type 'tuberollen' en dat kan ook verschil uitmaken, maar minder dan het type (lijkt me logisch toch?). En je moet de bias instellen als je gaat wisselen, terwijl hij aanstaat. Als je een verkeerd onderdeel raakt met je schroevendraaier krijg je een opdoffer van>1200V en ga je de pijp uit (hartstilstand). Autobias hebben maar weinig buizenversterkers, en bij een paar kun je van buiten/boven de bias instellen met een metertje erbij (Classic 16.0 en 16.2 bv).
Bedenk: een EL34 kost €10 maar een KT88 al €50. een setje van 4 word dan al snel duur. Je kunt ook een setje van 2 300B van Western Electric kopen in plaats van je Shu Guang, maar dan ben je €1200 armer. :X

Verder maakt de schakeling uit: Single Ended Triode klinkt het mooist maar heeft het minste vermogen. Push-Pull heeft meer vermogen en klink krachtiger in de bas maar is minder ruimtelijk en open, penthode idem. Parallel geschakelde buizen heb je dus 2x het vermogen, maar ook wat meer versmering in fase, dus je geluid is wat minder schoon. Als je het vermogen niet absoluut nodig hebt niet doen (plus je betaalt 2x zoveel voor een setje buizen).

De trafos zijn ook erg erg belangrijk. Dubbele trafos zijn nog beter en geven een strakkere bas en meer sprankelend hoog.

Verder zijn de stuurbuizen belangrijk. Die sturen de eindbuizen aan en hebben dus invloed op het totaalgeluid. Een goedkoop buisje is de 12AX7 maar die klinkt minder. Beter zijn 6sn7 buisjes.

Dus: bedenk vantevoren welk type buis je wilt en hoe geschakeld. Het mooiste zijn dus 300B SET met dubbele trafos en 6sn7 stuurbuisjes. Die vind je in veel monoblokken,
in de Yarland pro200se,
[afbeelding]

Cayin Spark 743D
[afbeelding]
Cayin Spark heeft een goede reputatie qua kwaliteit, maar is ook een stuk duurder.
Het vermogen is wel 'slechts' 10W maar dat is meestal meer dan genoeg (zoals boven uitgelegd), afhankelijk het rendement van je speakers >90dB/W en impedantie niet < 4Ohm.

Ook mooie buizen zijn 2A3 maar die leveren maar 2 a 3 watt (geen grap of woordspeling).

845 zijn ook hele mooie, hele grote jongens. En ze geven nog flink licht ook. En je hebt 20W.
[afbeelding]

Zie je de overeenkomsten in de plaatjes? Allemaal dubbele trafos.

De 'mindere' buizen zijn de KT88 (10W), n6p, en de gewoonste zijn El34 en EL84 (12W).

Mijn Audio Note Oto SE heeft geloof ik KT88 SET.

Om je vraag over muziekvoorkeur te beantwoorden: Bij mij klinken Metallica en Rammstein, Depeche Mode, Robert Miles bijzonder mooi. Klassiek, jazz, pop, rock, electronische muziek. Het klink allemaal even strak, neutraal, krachtig en dynamisch. Ik heb alleen een resonantie in de buurt van de 200Hz, maar dat komt mede door de ruimte. Die piek hoor ik niet/minder met mijn 5.1 transistorreceiver, misschien omdat die een hogere dempingsfactor heeft, maar ook omdat ik daar überhaupt geen echte bas mee kan weergeven (80W slap en lusteloos). En dat lukt me wel met mijn 10W buizen (kan m niet eens vol opendraaien zonder dat ik denk 'zo is het hard genoeg')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 07:33:
erg bedankt voor de informatie :) De Original was idd mijn voorkeur omdat hij zo'n mooie look had maar ik kon er alleen bijna niks over vinden en om hem dan te kopen is wel een grote gok. over Melody kon ik wel wat meer vinden en zij hadden voor 520 euro de SP3 en nog 2 andere modellen die voor mij ook nogwel betaalbaar zijn.
graag gedaan, ik heb het zelf ook net allemaal uitgezocht (+wat ik al wist, en waar ik zelf ook nog niet uitben) dus daarom deel ik het maar.
Het oog wil ook wat. Dus daarom dacht ik dat al wel dat je hem gewoon mooi vond. Maar nu zul je 300B buizen wel ineens mooier gaan vinden om te zien omdat ze zo mooi klinken (en letterlijk een vet uiterlijk hebben, het zijn grote dikke buizen.
Ik gaf zelf de voorkeur aan de H34II
Specification
Vacuum Tube: EL34×4 ;6SL7×2 ,6SN7×2 ; 5AR4×2
Power Output: 40W+40W ClassAB1
Afbeeldingslocatie: http://www.nysound.com/products/classified/mdy/mdy-2027-01009-p.jpg
mijn mening? Lomp, goedkope eindbuizen, geen dubbel trafo, Push-Pull, duur. Gemaakt voor veel vermogen, maar heb je dat nodig? Zonder meerdere reviews niet kopen.
en de H88II
Specification
Vacuum Tube: KT88×4 ;6SL7×2, 6SN7×2 5687×2
Power Output: 50W+50W ClassAB1
Afbeeldingslocatie: http://www.nysound.com/products/classified/mdy/mdy-2027-01008-p.jpg
Deze heeft wat betere buizen, maar niet de echte snoepjes. Weer veel vermogen. Het kan zijn dat de eerste paar W wel klasse A is, maar ik denk dat de ruimtelijkheid en de finesses daardoor wel de mist ingaan.
Ik zou eigenlijk niet weten welke beter is van de 2 maar de H34 heeft wel de EL34 buizen en de H88 de KT 88 waarvan je zei dat ze wat minder waren.
sorry, ik was al bang dat ik het onduidelijk opschreef: de KT88 is een stukje beter dan de EL34 (ook flink duurder)
de SP3 heeft trouwens deze specificaties met weer andere buizen
Specification
Vacuum Tube: 5881×4 ;12A×7×2, 6922×2 12AU7×2
Power Output: 38W+38W
Dimensions(mm): 275(W)×185(H)×350(D)
Weight: 20kg

en de Original had
Six 12AU7 and four EL34( compatible with 6CA7)
Class A amplification circuit.
.One set of balanced XLR input
.One set of RCA input
.Two sets of speaker binding posts
.One set of RCA preamplifier output
.Output power:
.S/N ratio: 95 db
zie trouwens wel dat de SP3 de minste buizen heeft als ik het zo bekijk
ja, en weinig ingangen, maar wel 1 XLR.
ik zou dan later nog deze cd speler erbij kunnen aanschaffen maar ik moet eerst het geld nog even compleet krijgen
afbeelding
Er zijn heel veel mooie cd-spelers, CD, HDCD, SACD. Deze heeft wel de looks mee, maar is ook wat duurder. Voor hetzelfde geld heb je een SACD-speler. Denk daar eerst even over na of je een HDCD/SACD speler wilt (denk aan prijs en beschikbaarheid van de media).
In SACD's is meer keuze dan HDCD en het klinkt beter. Maar ik denk dat SACD's het toch niet gaan maken. En HDCD al helemaal niet. Wel is het zo dat HDCD niks meer kost omdat de chipjes gewoon hetzelfde zijn.
zou je trouwens nog iets meer willen uitleggen over de bias want zo'n opdondertje van 1200 volt lijkt me een eenmalige ervaring :P
Mooi, waarschuwing is aangekomen. >:) De meeste buizenversterkers hebben aan de binnenkant bij de buis een potmetertje om de stuurspanning in te stellen. In een buizenversterker worden hoge voltages gebruikt omdat in die buis de vonk over moet springen. Als je de versterker uit zet wil dat niet zeggen dat er geen spanning meer op staat!!!: condensatoren. De spanning is er pas na een dag ofzo vanaf. Weet dus waar je mee bezig bent ook als hij uitstaat. Doe dit het liefst samen met iemand die er verstand van heeft. Ik weet niet welke pootjes je moet meten om de spanning in te stellen, wel dat je het moet doen als hij aan staat en opgewarmd is.
Soms kun je alleen meerdere buizen met 1 potmetertje instellen en dan heb je gematchte buizen nodig.

Er zijn versterkers zoals Prima Luna en een paar van Yarland e.a. die een autobias hebben (maar of dat optimaal resultaat geeft? Misschien is het net als met goedkope autofocuscameras?)
De mooiste oplossing (onder de china amps) hebben dus de Classics.
zag trouwens die classic 16.0 ook staan, deze was ong dezelfde prijs als die Original dacht ik. Er zit ook een soort opwarmfunctie op die aangeeft waarneer je kan gaan spelen of hebben de meeste buizenamps dat?
Nee, ik heb geleerd altijd het volume zacht/uit te draaien voor je een versterker uit doet en te controleren voor je hem aandoet. En pas als hij een minuutje of 2 aanstaat pas het volume open te draaien. Er zijn een paar die dat hebben (ook de PL weer) en het is gewoon chic.
Daarom vind ik die Classic 16.0 en 16.2 zulke vreselijk mooie versterkers: er is gewoon erg goed over nagedacht en erg mooi gemaakt met oog voor detail. In de praktijk zijn het gewoon erg mooie amps.
Dit was de versterker die mij op deze zoektocht zette, de man die hem verkocht was er heel lang naar op zoek geweest en was er helemaal weg van, maar moest hem vanwege verhuizing (=duur) verkopen (ik heb met hem getelefoneerd).
Ik weet dat je aan de specs van een apparaat niet kunt zien of hij mooi klinkt maar als je de Melody H34II vergelijkt met de Classic 16.0 welke heeft dan betere componenten
Classic 16.0
# Output Power:40W(pentode state) 20W(triode state)
# Frequency Response:8HZ-82KHz(10W RMS)
# Harmonic Distortion(THD+N):0.5%(1KHz 12.5W RMS pentode state)
# S/N(without weight):90db
# Tubes:12AT7*2 6N8P*2 EL34EH*4(Russian)
# Power Voltage: Customized according to different mains voltage in different countries and regions
# Dimensions:450(W)×350(D)×150(H)mm
# Packing Dimensions:515(W)×445(D)×275(H)mm
# Net Weight:20Kg
# Gross Weight:24kg
Dat is geen moeilijke vraag: zie jij ook staan Triode state? Het is weliswaar geen echte triode maar een penthode, maar je kunt hem wel als triode schakelen. Dit klinkt stukken beter.
Lees deze review maar eens door:
Op deze Australische verkoopsite staan nog meer info en plaatjes en die review. Daar staat ook bij wat dat triode uitmaakt.

Als je een echte hork bent ga je in Rotterdam vragen bij www.classicaudio.nl en doe je net of je er 1 wilt kopen (à €2100) en vraag je een demo aan. De 16.2 staat nog niet in de prijslijst maar gaat over de €3000 kosten.
de 16.2 zit trouwens wat boven mijn budget maar heeft wel 2 300B en 6sl7 buisjes.
Maar het is wel de mooiste en waarschijnlijk laatste versterker die je ooit zult kopen als het vermogen van 10W voor jou genoeg is (ergo: als je geen speakers koopt die een laag rendement of laagohmig zijn). Hij staat op mijn lijstje van 2 :9~ (zie hieronder).
Hij kost bij Ornec trouwens maar €1100. Hij weegt wat minder (21kg) en met een niet te dure CD-speler zit je er niet al teveel boven hoor.

Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat er 2 uitspringen
Yarland pro200SE
Afbeeldingslocatie: http://img234.echo.cx/img234/2458/200sea6gd.gif
minpuntjes:
het laswerk intern is wat slordig, soldeerpuntjes ook even checken
slechts 2 ingangen (cd en lp, what more do I want?)
een zware loeres van 29kg door de dubbele trafos.

Pluspunten!!!
300B Single ended Triode (yihaaa)
goede type stuurbuizen, waarvan sommige gewisseld kunnen worden voor betere
dubbele trafos voor ver doorlopende en strakke bas
ik vind 'm mooi
op dit zelfde forum staan 30 paginas enthousiaste reacties en mogelijkheden tot verbetering beschreven.
De meeste knal voor uw knaken die je maar voor kunt stellen!!!!

Classic 16.2
Afbeeldingslocatie: http://www.ornec.com/productim/100347-M.jpg
omschrijving fabrikant
minpuntjes:
geen dubbele trafo's voorzover ik zie, maar wel hoogwaardig zelf gemaakt op eigen specificaties. De bas zal daardoor misschien ietsje minder strak zijn(?)

Pluspunten:
istie niet mooi? B) retro strakke Tchernobyl-look
ook 300B SET (vul hier de vreugdekreet in van uw keuze)
Bias instelbaar door gaatje naast de buisvoet, instelling af te lezen op de analoge meter
sublieme afwerking
4 ingangen (ook geen tapeloop?)
Een kwalitatief goede koptelefoonuitgang op het front (dan heb je de tapeloop iig niet nodig voor een aparte koptelefoonamp)
time-delay voor inschakelen van volume
je kunt met de LED precies aflezen hoe lang de buizen gebruikt zijn
Electro Harmonics buizen (best goed)
goede capacitors JENSEN M-Cap PHILIPS, enz.

Hij is redelijk duur voor een China amp maar ik denk dat je geen betere geintegreerde versterker waar dan ook kunt kopen.

nog een paar interessante links:
uitleg over SET en Push-pull vraag over Music Angel KT88
Er staat daar trouwens heel veel info over buizenversterkers uit China of hier vandaan.
http://www.roehren-und-hoeren.de/phpBB/viewforum.php?f=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

damn echt bedankt Jeep voor alle info :) . Heb trouwens niet zoveel watt nodig aangezien ik tot een kamer beschik van 4 bij 6 meter.

Vond ook nog wat specs van de Melody h300B

Specifications
Vacuum Tube: 300B×2,6SL7×2,6SN7×2 5AR4×1
Power Output: 8.8W+8.8W A
Frequency Response: 20Hz~30KHz
Input Impedance: 100KΩ
S/N:≥85dB

Afbeeldingslocatie: http://www.kanjitsu.com/jp/k-image/western_electric_h300bwe1.jpg
binnenkant http://www.ks-hifi.com/products/product022/h300baa.jpg

deze kost dan wel 1050 terwijl die andere modellen van Melody die ik showde rond de 700 zaten maar dan heb je wel de betere buizen. Ik vind hem net zoals de Classic wel een mooie look hebben met dat piano zwart maar ik zal ook voor deze nog wat maandjes extra moeten sparen (student :'( ). Denk trouwens bij mezelf dat ik beter wat langer kan doorsparen voor de Classic of eventueel deze H300B dan dat ik nu wat zou kopen en dat ik het over 2-3 jaar weer zou vervangen. Trouwens het vervangen van 300B´s is ook niet bepaald goedkoop :P 140 euro per stuk

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 16-05-2006 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 157535 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 20:15:
Trouwens het vervangen van 300B´s is ook niet bepaald goedkoop :P 140 euro per stuk
Moet je KR buizen kopen.....die gaan wat langer mee. :+ En kosten (heel) wat meer nog. :P

Maaruh......je moet dat ding dan ook maar niet de hele dag aanlaten. Gewoon als je gaat luisteren. Want afgezien van verspeelde branduren gaat je energierekening ook nog omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zal hem dan inderdaad niet de hele dag aan moeten laten staan maar echt alleen als ik muziek luister.. dan staat ij trouwens nogsteeds zo'n 6 uur per dag aan en aangezien zo'n buis ong 2000-3000 genieturen meegaat zou ik ze om de 2 jaar moeten vervangen. Maar dat van die energierekening valt toch dacht ik nogwel mee. Had wel ergens gelezen dat een rekening verdriedubbeld was maar dit was dan weer zo'n uitzondering van een uitzondering met een slurpende top amp die de hele dag aanstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 157535 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:00:
zal hem dan inderdaad niet de hele dag aan moeten laten staan maar echt alleen als ik muziek luister.. dan staat ij trouwens nogsteeds zo'n 6 uur per dag aan en aangezien zo'n buis ong 2000-3000 genieturen meegaat zou ik ze om de 2 jaar moeten vervangen. Maar dat van die energierekening valt toch dacht ik nogwel mee. Had wel ergens gelezen dat een rekening verdriedubbeld was maar dit was dan weer zo'n uitzondering van een uitzondering met een slurpende top amp die de hele dag aanstond.
OK....als jij het pas bij een verdriedubbeling een issue vind. :D
Dat is serieuze shit hoor als je amp voor een verdriedubbeling van je totale electrarekening zorgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Een van de betere Chinese buizenamps: Cayin A88T.
Classic is ook mooi, maar relatief duur. Er zijn voor het geld 'betere' te krijgen.
Yarland is misschien wel goed, maar niet zo bekend (betrouwbaarheid?).
Melody is ERG mooi afgewerkt, en de volumeregeling is top (stepped attenuator)

Daarnaast zou ik oppassen met te weinig vermogen, lang niet alle speakers zijn daar geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Classic duur? Ik vind €1100 voor die 16.2 niet echt duur hoor. Super goedkoop in feite. We hebben het wel over een 300B SET hoor. Zou je een mijn merk kiezen dan kom je bij de (legendarische) Audio Note Meishu à €5000+

Er is ook in China verschil van stand, en Classic zit gewoon wat hoger dan de meesten, net als Opera-Consonance en Jolida. Cayin-Spark heeft ook een goede naam. Van Melody weet ik zo niet meer waarom die niet is blijven hangen bij mij (niet mooi, gebrek aan kwaliteit?). Let ook even op de trafo's ervan: geen dubbele.

Over energieverbruik: buizenversterkers gebruiken flink stroom dat is waar. Hoe je dat uitrekent:
hij gebruikt hij heeft constant stroom voor de hele sinus van 100% tot -100% en de trafo heeft een rendement van ongeveer 50%. Stel 10W/kanaal, dan is je verbruik:
10W x2 (stereo) x2 (+10W tot -10W) /0.5 =80W continue.
Mijn AN gebruikt ongeveer 100W als hij aanstaat. Ik vind dat nog best meevallen. Mijn oude Audio Innovations 500 gebruikte 200W voor 2x25W.

Wat ik heb gelezen over de Yarland valt allemaal best mee. Het meeste waren vooroordelen, want het geluid was altijd van: 'hmm maar hij klinkt toch best goed'

Waarom zou je trouwens in 1x 'allout' gaan? Ik bedoel, probeer 1st ens zo'n Yarland FV-34AIII
Dan heb je ook een SET, EL34 weliswaar, (die kun je goedkoop vervangen en het zijn er maar 2), maar het geluid zal zeker niet slecht zijn. En hij kost minder dan €140 + verzendkosten. Ik bedoel, waar hebben we het over? En je kunt zo uitproberen of 12W voldoende is.

Wat ook een optie is, dat heb ik gedaan, een buizenversterker voor het aktief muziek luisteren (als je er dus echt voor gaat zitten) en een (5.1) transistorversterker voor film en achtergrondmuziek. Het lijkt raar om 2 versterkers te hebben maar het spaart wel je dure buizen als je toch niet echt zit te luisteren.

Wat ik op het roehrten un hoeren forum lees (een paar lui hebben die Yarland 200SE gekocht) is alleen maar superpositief. Ik zal ff een stukje plakken omdat jullie het anders toch niet lezen ;)
der Yarland ist genial! Der Klang ist unbeschreiblich... weiß nur, daß ich bei der 300B SET Class A Schaltung bleiben werde.
Gerade der Baßbereich ist erstaunlich "erwachsen". Mir scheint der Yarland im Moment der einzige China 300B SET Vollverstärker zu sein, der tatsächlich 2 Transformatoren hat! Dies entspricht der typischen Ausstattung von 300B SET Endstufen. Wie der Testbericht der Jadis 300B SE Endstufen in image hifi 4/97 gezeigt hat, ist auch bei denen der 2. Trafo für den frappierenden Baßbereich verantwortlich. Insofern bin ich sehr froh, mich für den Yarland entschieden zu haben.:mrgreen:

Am Donnerstag abend war von 19.00 bis 22.00 Uhr ein Bekannter von mir hier, der (noch) nicht Forums-Mitglied ist, und hat sich den Yarland angehört. Zuhause hört er in ähnlichem Abstand zu den Boxen. Er hat 2 Conrad Johnson Endstufen mit je 4 x Svet 6550 an Wilson Audio Watt /Puppy 7 hängen Die Enstufen steuert er direkt mit einem Wadia 850 CD Player an.
Nach einiger Zeit des Hörens fragte ich ihn, wie er den Sound im Vergleich zu seiner Kette fände.
Er antwortete, er würde zunächst einmal klanglich nichts vermissen. Der Sound sei erstaunlicherweise warm und voll und zugleich fein aufgelöst. Im Gegensatz zu seinen Watt /Puppys sei man bei den Tannoys nicht auf den Idealplatz im Stereo-Dreieck "festgenagelt". Er war begeistert und leicht ungläubig, wie 2 x 8 W einen derartigen Druck entfalten können.
Da er zuhause relativ laut zu hören pflegt, drehte ich den Volume-Regler auf 9 Uhr und wir genossen den dadurch "größer" werdenden Sound bei stark angehobener Zimmerlautstärke...

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 17-05-2006 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 02:34:

Waarom zou je trouwens in 1x 'allout' gaan? Ik bedoel, probeer 1st ens zo'n Yarland FV-34AIII
Dan heb je ook een SET, EL34 weliswaar, (die kun je goedkoop vervangen en het zijn er maar 2), maar het geluid zal zeker niet slecht zijn. En hij kost minder dan €140 + verzendkosten. Ik bedoel, waar hebben we het over? En je kunt zo uitproberen of 12W voldoende is.

Wat ook een optie is, dat heb ik gedaan, een buizenversterker voor het aktief muziek luisteren (als je er dus echt voor gaat zitten) en een (5.1) transistorversterker voor film en achtergrondmuziek. Het lijkt raar om 2 versterkers te hebben maar het spaart wel je dure buizen als je toch niet echt zit te luisteren.
[...]
ik kan die Yarland wel uitproberen maar daar kan ik echt weinig reviews over vinden op google. bovendien heb ik zoiets.... kan ik niet beter die 140+verzendkosten dus ong 300 euro bewaren en daar een cd speler van kopen ofzo. zit nogwel te denken over de buizen die geschikt voor mij zijn. Ik zou namelijk ook gewoon de 16.0 versie kunnen nemen inplaats van de 16.2 versie dan heb ik wel iets mindere buizen maar die zullen waarschijnlijk voor mij nog goed genoeg presteren aangezien dit mijn 1e zelfgekochte buizenamp wordt. Ook bespaar ik hierdoor 400 euro op de aankoop en per keer dat ik de buizen verwissel nog weer 200.

Het is inderdaad ook een idee om de oude transistorversterker die ik nu gebruik er gewoon bij te houden voor achtergrondmuziek en film. Dan zou ik dus wel voor de 300B buizen kunnen gaan.

Trouwens over het wattage, ik beschik nu over een oudere amp die 30watt perkanaal heeft en ikmoet zeggen dat in mijn kamertje van 4 bij 6 dit ruim genoeg is aangezien de volume knop normaal niet eens verder komt dan 2 van de tien om trillende ruiten te voorkomen

trouwens nog ff een vraagje over de hoeveelheid DB van een amp. De Classic 16.0 heeft een s/n van 90DB de 16.2 van 80Db en de Melody 300b 85db. Nou vroeg ik mij eigenlijk af wat nou beter is want het zou wel fijn zijn als hij een beetje moeilijk aanstuurbare speaker kan aansturen

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 17-05-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cayin heeft trouwens ook mooie amps. bijv de mooie zwarte A55T
Afbeeldingslocatie: http://www.faseaudio.com/immagini/a55T.gif

nu word het voor mij trouwens moeilijk, heb zegmaar 5a6 amps in m'n gedachten en als ze hier te koop waren dan zou je ze nu 1 voor 1 gaan beluisteren om te bekijken welke de beste keuze is maar dit kan nu jammergenoeg niet :(

trouwens het rijtje dat ik in m'n gedachten heb bestaat uit 2 categorien

categorie 1: eerst verder sparen en wat goedkopers proberen en over een aantal jaar weer upgraden
- Classic 16.0 770 euro
- Melody H88II 740 euro
- Cayin a55t 740 euro wel met zwarte voorkant

categorie 2: nog wat langer doorsparen en dan voor het betere werk gaan (of nouja betere, denk dat categorie 1 goed genoeg is)

- Cayin a300b 1050 euro volgens mij hetzelfde als de A88T van 900 euro maar dan met betere buizen
- Classic 16.2 1100 euro
- Melody 300B 1050 euro

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 17-05-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 157535 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 08:26:
trouwens nog ff een vraagje over de hoeveelheid DB van een amp. De Classic 16.0 heeft een s/n van 90DB de 16.2 van 80Db en de Melody 300b 85db. Nou vroeg ik mij eigenlijk af wat nou beter is want het zou wel fijn zijn als hij een beetje moeilijk aanstuurbare speaker kan aansturen
SNR heeft niks te maken met de makkelijk of moeilijk aanstuurbaarheid van een speaker. Het zegt alleen iets over de signaal ruis verhouding, dus op hoeveel dB de ruisvloer ligt. 90 dB is dus stukken beter dan 80 dB! Ik zou eigenlijk wel zorgen voor een ruisvloer van minimaal 90 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:14
Anoniem: 157535 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:35:
Cayin heeft trouwens ook mooie amps. bijv de mooie zwarte A55T
[afbeelding]

nu word het voor mij trouwens moeilijk, heb zegmaar 5a6 amps in m'n gedachten en als ze hier te koop waren dan zou je ze nu 1 voor 1 gaan beluisteren om te bekijken welke de beste keuze is maar dit kan nu jammergenoeg niet :(

trouwens het rijtje dat ik in m'n gedachten heb bestaat uit 2 categorien

categorie 1: eerst verder sparen en wat goedkopers proberen en over een aantal jaar weer upgraden
- Classic 16.0 770 euro
- Melody H88II 740 euro
- Cayin a55t 740 euro wel met zwarte voorkant

categorie 2: nog wat langer doorsparen en dan voor het betere werk gaan (of nouja betere, denk dat categorie 1 goed genoeg is)

- Cayin a300b 1050 euro volgens mij hetzelfde als de A88T van 900 euro maar dan met betere buizen
- Classic 16.2 1100 euro
- Melody 300B 1050 euro
Langer doorsparen.. 300 euro is niet veel geld en als je die goedkopere koopt heb je ongetwijfeld na een tijdje "had ik toch maar die of die gekocht"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben iemand op het spoor in Nederland die de Yarland FV34B gekocht heeft. Ik heb m een mailtje gestuurd en ik hoop dat hij antwoord geeft. Yeuh, ik heb antwoord gehad :)
Hij heeft er zelfs een eigen site van gemaakt en je vind hier een review, info en diverse fotos van de Yarland.
http://www.xs4all.nl/~alwins/
Met een beetje mazzel komt hij zich zo ook melden :)

In Duitsland is 1 gefrustreerde koper van een Yarland A-one, maar daar moet je niet teveel op afgaan.
dit is iemand die een FV-34B heeft gekocht er er een hele beschrijving van geeft met plaatjes...
Over de Y pro200SE staat hierboven al een linkje (heb je die nou al gelezen?)
Ik weet niet hoe je zweeds is, maar hier is iemand die de zijderoute goed openhoud:
http://www.minhembio.com/...ion/index.php/t61386.html
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=61386

Dit is een zeer interessant linkje over de Yarland FV-34A (de single ended) op audioasylum
Daar staat heel veel informatie over buizenversterkers, maar het is wel lastig lezen dat forum.
Hij zegt dat deze review op TNT er qua schakeling op zou lijken. Dus een beetje wat je kunt verwachten. Het is trouwens een leerzaam stukje over verschillende type buizen: triode (845, 2A3, 300B) en penthode (EL34 enz)

Ook van Audioasylum:
i've got a couple of cheap amps.
the nOrh se-9 is pretty darn good for the price.
I also acquired a Yarland FV34A III. It is a single ended SE similar to the nOrh, but no tube rectifier and not as pretty as the nOrh, got it in china for around $100.
It may work for your purposes. Less power than even the nOrh, but you won't need much with your system. It sounds clean, no hum, more detail than my more expensive PP amps.
dit was mijn search daar (veel hits):
http://db.audioasylum.com...orum=set&searchtext=fv+34

Ik vind hem trouwens wel heel erg lijken op de unison research S2
http://www.unisonresearch.com/valvolari/s2k.asp (opvolger met andere buizen)
Deze bedoel ik eigenlijk, deze wordt 2eH aangeboden voor €750
Voor gebruikers reviews: http://www.audioreview.co...h/PRD_116207_2717crx.aspx

Vele lovende testverslagen van de vakpers zijn eenvoudig te vinden door even te googlen op internet.

Single Ended, Ultra Linear, Class-A versterker
Ongeveer 12 Watt per kanaal
Uitgang impedantie: 4 & 8 Ohm
Ingang impedantie: 47kOhm / 50 pF
Negatieve feedback: 10 db
Buizen: 2 x ECC82 (12AU7A)
2 x EL34 (6CA7)
Verbruik: 85 Watt
Gewicht: 14 KG.
Maten: 275 br x 375 l x 165 h
Afbeeldingslocatie: http://markt.hifi.nl/suite/classifieds/default/pictures/99723.jpg

dit is de Yarland
Specification
RMS Power output : 12W
Output Load impadance: 4-8 ohms
Rated Power Band : 20Hz to 40Khz
Total Harmonlo Dlatortlon: 8W 5%(THD)
Frequenay Reaponse : 35Hz to 20khz -1 db
25Hz to 40khz -1.2 db
S/N Ratle : 90.5 db
Vacuum Tubes: El34 x 2 : 5670 x 2
Input jacks : 2
Ponderancy : 13kg
Power Consumption: <120W
Power Requlrements : 230v 50/60Hz,2A
Hand-made real wooden panel
Afbeeldingslocatie: http://www.ornec.com/productim/100160-M.jpg

Zo genoeg gegoogled

En je kunt hem natuurlijk altijd weer tzt verkopen met weinig verlies of winst. Ik bedoel, zelfs al verkoop je hem voor €400 als OEM van een Unison Research (die nieuw €1600 oid kost) dan moet dat toch nog lukken?

Ik zou echt voor categorie 0 gaan om te beginnen ;)
Als je nog geen buizenversterker hebt zul je er al zoveel op vooruit gaan dat je denkt dat je jouw Cat 2 hebt. Ik bedoel, je rijd nu een eendje en je gaat mercedes rijden, denk je dat je dan moet doorsparen voor een Aston Martin of een Rolls?

die waarde in dB is de signaal-ruisafstand. 80dB wil zeggen dat als je hem flink open draait en je op 90dB muziek in je kamer hebt de ruis 10dB is (vallend blaadje). Niet volledig stil maar stil zat.
Over vermogen: als je nu aan 30W transistor genoeg hebt, nou, dan heb je aan 10W buis ook genoeg hoor. Ik ging van een Cyrus 2 (50W) naar 25W buis en ging er flink op vooruit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 17-05-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oh ja. Dit is de binnenkant van de Yarland FV-34BIII
Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/5746/sany15078wr.jpg
en de onderkant van de buisvoet
Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/7504/sany15102ig.jpg
zeker geen puinhoop maar netjes point to point gesoldeerd en netjes kabeltjes bijelkaar enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176431

beste audio tweakers,

ik heb me zojuist aangemeld en zal wat informatie geven over de yarland fv-34bIII :

de kosten bij ornec toen ik m bestelde :

versterker 179,-
bezorgk 120,-
belasting 150,-
-------
449,- euro

in overleg met ornec kan je de belasting naar beneden halen doe dit voordat je hem betaald
de belasting word aan de postbode betaald de rest aan ornec ik denk dat je hem voor 400 rond wel bij je
thuis kunt krijgen de kleinere versie van de fv de fv34A is volgens mij echt te zwak qua wattage
zou ik niet aan beginnen ik heb de fv34b111 op verschillende speakers getest op de von sweikert refrense monitor vr-1 89db lijkt het te neigen naar iets te weinig power op hoge volumes gaat ie wat oversturen op m'n tannoy monitors 92 db heb je daar totaal geen last van en klinkt het ook een stuk
voller/harder ik ben zeer tevreden over de yarland iets meer power zou nog beter zijn dat weet ik zeker.

op mijn site heb ik de complete review staan : http://www.xs4all.nl/~alwins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 16:38:

Ik zou echt voor categorie 0 gaan om te beginnen ;)
Als je nog geen buizenversterker hebt zul je er al zoveel op vooruit gaan dat je denkt dat je jouw Cat 2 hebt. Ik bedoel, je rijd nu een eendje en je gaat mercedes rijden, denk je dat je dan moet doorsparen voor een Aston Martin of een Rolls?
leuke verwoording :9. Aan de ene kant denk ik... ja je hebt gelijk ik ga er straks idd een heel stuk op vooruit door bijv die Classic 16.0. Aan de andere kant denk ik dan weer.. ja maar als je nog 3 maandjes langer spaard heb je de betere componenten.

mag ik trouwens aan Alwins vragen hoeveel % belasting overal op word gelegt want dit percentage ligt bij jou nogal hoog aangezien de belasting 150 euro is en de amp 179 en ik heb geen zin om boven die 744 euro van de Classic dan bijv nog 700 euro belasting te betalen + verzendkosten want dan word het mij iets te gek.

zag trouwens op classicaudio.nl dat er ook een 16.1 versie bestaat dat is dan gewoon de 16.0 maar dan met M-Caps. Deze is niet bij Ornec verkrijgbaar maar ik kan ze altijd mailen en anders is er nog wel een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey Die Alwin
Welkom :)
en bedankt voor je info

Ik kan er bij de balasting/douane niet achter komen wat nou de tarieven zijn :( Heel vaag allemaal. Net alsof je niet mag weten dat ze je achteraf een flinke rekening gaan sturen. BTW ok, dat snap ik, maar €150 , dat is €116 bovenop de BTW. en dit is het enige wat er op de site staat:
Aankopen via internet

Via internet kunt u van over de hele wereld goederen bestellen en bij u thuis laten afleveren. Het is daarbij belangrijk om te weten welke voorwaarden er voor deze aankopen gelden bij hun invoer in Nederland.

In principe moet u bij invoer van goederen van buiten de EU in Nederland rechten bij invoer en/of omzetbelasting (BTW) betalen. Als het om accijnsgoederen gaat, moet u ook accijns betalen. Bij accijnsgoederen binnen de EU gelden andere voorwaarden. Sommige goederen mag u helemaal niet Nederland invoeren.

Let op!

Dit onderdeel geldt alleen als u via internet goederen uit het buitenland bestelt en deze in Nederland laat afleveren. Als u als reiziger de goederen zelf vanuit het buitenland meeneemt, dan gelden andere voorschriften (zie het site-onderdeel Reizigersbagage.)
Ik had die 16.1 ook gezien maar vond hem niet interessant. Als je echt het mooiste geluid wilt moet je gaan voor
1 triode (dus 2A3, 45, 50, 300B of 845 buizen)
2 single ended (dus geen parallel en geen push-pull)
3 goede stuurbuizen (geen ecc83 aka 12AX7)
4 goede trafo's, liefst dubbele
5 geen terugkoppeling
in die volgorde ongeveer.

En nogmaals, ook met 10W kun je een flinke bak herrie maken als je een beetje rendement speakers hebt.

De 4Ohm en 8Ohm aansluitingen die achterop zitten kun je trouwens ook gebruiken om meer vermogen te krijgen. de ene geeft een heel 'groot' geluid en de andere een veel smaller geluid maar wel meer diepte en detail. Het is eigenlijk voor 4 en 8Ohm speakers, maar je kunt het ook naar je eigen smaak gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 17-05-2006 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

let op:
Ik heb gebeld met de BelastingTelefoon Douane 0800-0143
dit kreeg ik te horen:

info van de douane:
over een apparaat dat ingevoerd wordt zijn invoerrechten en BTW verschuldigd.
Invoerrechten is per apparaat verschillend. De kosten worden gerekend over de totale kosten dus inclusief verzend en verzekeringskosten! In Alwins geval dus €299.

Elk soort voorwerp heeft zijn eigen code; de zogenaamde Harmonised System Code afgekort HS-code.
Voor een elektrische geluidsversterker is dat 8518-5090 (als ik het goed opgeschreven heb, want hij had het over een 10-cijferige code) en het tarief is 2%
Voor een elektrische geluidsfrequentieversterker van meer dan 1 kanaal is de code 8518-408990 en het tarief 4,5%

Daaroverheen is BTW verschuldigd (over het totale bedrag: [waarde+verzendk+verz+2%]).
Het totaal is dus €299 x 1.02 x 1.19=€362,92 (de rest is misschien een boete of tarief transporteur)

Het is de verantwoordelijkheid van de transporteur (TNT, DHL, UPS) om dit te regelen. De verzender geeft de juiste HS-code op. De transporteur regelt dit. Ook het innen bij aflevering.

Het lijkt mij zinvol om dit vantevoren even goed door te nemen met de verzender. Of de importhefing nou 2 of 4,5% is voor een apparaat lijkt me nou niet iets om je druk over te maken, maar wat de transporteur voor tarieven rekent om dit te regelen misschien wel!
De kosten voor de douane zijn dus maar 22-25% van de rekening die je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat voor goed zou dat moeten doen? Geen terugkoppeling is vrijwel nooit aan te raden. Maak de amp potentieel instabiel en zorgt voor meer vervorming. Het kan natuurlijk wel zijn dat een bepaald soort terugkoppeling niet gewenst is.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 18-05-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terugkoppeling kan ook zorgen voor faseversmering en heeft dus een negatieve invloed op de ruimtelijkheid.

Het is niet mijn idee hoor, maar het is toch redelijk algeneen gebruik bij buizenversterkers, vooral de hele dure/goede.
Van de site van Audio Note uk
The negative effects of feedback
Thus, a distortion signal which originally may have lasted only a few microseconds, can pass through the amplifier enough times for its effective duration to have exceeded the threshold of human audibility. The mechanism originally designed to reduce audible distortion, actually, under transient conditions, serves to regenerate, emphasize and, in fact, create distortion.
Zij hebben ook een soort onderverdeling in diverse levels, een beetje zoals ik hierboven opnoemde waar je op moet letten.

het staat er bij de Classic 16.2 ook duidelijk bij:
Classic No.16.2 Integrated Tube Amplifier is a style of top-grade one. At final stage it uses directly heated tubes,300B as single-end amplification, and it uses 6SN7 as pre-amplification. Without total loop feedback, its transient intermodulation distortion is very low.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 18-05-2006 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 16:22:
Wat voor goed zou dat moeten doen? Geen terugkoppeling is vrijwel nooit aan te raden. Maak de amp potentieel instabiel en zorgt voor meer vervorming.
Dat is niet waar. Zoals hierboven al gezegd wordt er gerommeld met de fase en dat doet weinig goeds. Zo min mogelijk of geen tegenkoppeling is toch wel een gouden regeltje in versterkerontwerp, voor zover de componenten en het ontwerp dat toelaten.

Ik heb hier nog een quote van mezelf:
Ha, hier hetzelfde ;) De mosfet versterker die door m'n vader is gebouwd heeft ook minimale tegenkoppeling omdat tegenkoppeling meettechnisch leuke resultaten geeft maar in de praktijk nadelen heeft die gehoorsmatig merkbaar zijn. Het is een veel toegepast trucje maar eigenlijk is het niks.
Was een reactie op een post van Tascam wiens vader ook radicaal tegen tegenkoppeling was ;) En er zijn ook een aantal prominente versterkermerken die vermelden dat ze tegenkoppeling zoveel mogelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:58:
Dat is niet waar. Zoals hierboven al gezegd wordt er gerommeld met de fase en dat doet weinig goeds. Zo min mogelijk of geen tegenkoppeling is toch wel een gouden regeltje in versterkerontwerp, voor zover de componenten en het ontwerp dat toelaten.
Mja, ik denk toch dat vele versterkerontwerpers het hier compleet niet mee eens zijn. Als je faseproblemen krijgt is dat toch echt een ontwerpfout... Nee, instabiliteit, ongedefinieerde frequency response , niet lineariteiten en meer vervorming... Dat is vele goeds...

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 18-05-2006 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:03:
Mja, ik denk toch dat vele versterkerontwerpers het hier compleet niet mee eens zijn. Als je faseproblemen krijgt is dat toch echt een ontwerpfout...
Dat zegt jouw gevoel weer eens? ;)

Ik quote even een stukje dat mooi omschrijft dat tegenkoppeling en faseproblemen inherent verbonden zijn:
Het zwakke punt in de redenatie ten voordele van het gebruik van tegenkoppeling ligt in het bagatelliseren van het tijdsverschil dat optreedt tussen het constateren van een verschil en de correctie ervan. In de luisterpraktijk leidt dit wel degelijk tot een vermindering aan dynamiek, het verloren gaan van subtiele details en een beperkende invloed op de ruimtelijke afbeelding.
Nee, instabiliteit, ongedefinieerde frequency response en meer vervorming... Dat is vele goeds...
Zoals zo vaak in de techniek moet je kiezen tussen meerdere kwaden en de minst erge kiezen.

Een versterker kan prima stabiel zijn zonder veel tegenkoppeling, maar dat stelt wel eisen aan het hele ontwerp. Vervorming hoeft ook geen issue te zijn, afhankelijk van de componenten en de opbouw. En waar je die slechte frequency response vandaan haalt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:16:
Ik quote even een stukje dat mooi omschrijft dat tegenkoppeling en faseproblemen inherent verbonden zijn:
Leuke quote, maar de onderbouwing is helaas niet aanwezig.
Zoals zo vaak in de techniek moet je kiezen tussen meerdere kwaden en de minst erge kiezen.
Precies: terugkoppeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:03:
[...]

Mja, ik denk toch dat vele versterkerontwerpers het hier compleet niet mee eens zijn. Als je faseproblemen krijgt is dat toch echt een ontwerpfout... Nee, instabiliteit, ongedefinieerde frequency, niet lineariteiten response en meer vervorming... Dat is vele goeds...
De ontwerpfout is dan het toepassen van terugkoppeling zullen we dan maar zeggen he? ;)
En instabiliteit is dan natuurlijk geen ontwerpfout.
Vervorming: het terugdringen van harmonische vervorming (die niet opvallen) verminderen zodat er niet-harmonische (intermodulatievervorming is veel hoorbaarder) voor in de plaats komt lijkt me ook niet echt slim.

Lees die link maar eens, daar staat het vrij duidelijk.
Het heeft ook negatief effect op de dempingsfactor. De opgegeven dempingsfactor is maar schijnbaar zo hoog tot de feedbackloop terugkoppeling geeft, voor die tijd is de transient (basekick) vele malen minder gecontroleerd.
Daarom hebben buizenversterkers schijnbaar meer gemak luidsprekers aan te sturen(?)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 18-05-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jaja, je laat je gevoel weer eens spreken. Ga nou eerst maar 's wat dingen lezen en vooral ook luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 22:56:
[...]

Ik had die 16.1 ook gezien maar vond hem niet interessant. Als je echt het mooiste geluid wilt moet je gaan voor
1 triode (dus 2A3, 45, 50, 300B of 845 buizen)
2 single ended (dus geen parallel en geen push-pull)
3 goede stuurbuizen (geen ecc83 aka 12AX7)
4 goede trafo's, liefst dubbele
5 geen terugkoppeling
in die volgorde ongeveer.
Het viel me net trouwens op dat de Classic 16.0 push-pull is of lees ik dit verkeerd:

Final stage uses El34, ultra linearity push-pull amplification, and the triode operating state can be selected through switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:24:
Vervorming: het terugdringen van harmonische vervorming (die niet opvallen) verminderen zodat er niet-harmonische (intermodulatievervorming is veel hoorbaarder) voor in de plaats komt lijkt me ook niet echt slim.
Ontwerpfout misschien. Alle goede amps met terugkoppeing die ik ken hebben een IMD die ver onder de SNR van bovenstaande buizenamps ligt. Totaal geen probleem dus. Dat harmonische vervorming niet hoorbaar is is natuurlijk niet onzin! Waaron denk je meer detail te horen zonder terugkoppeling: juist, meer 2e orde vervorming!
Lees die link maar eens, daar staat het vrij duidelijk.
Mja, alsof wat marketing praat een lekker objectief beeld geeft... Daarnaast rijmt het niet met wat je hierboven zei:
As a result, they were neither designed for vanishingly small harmonic or low intermodulation distortions, but instead for minimal non-harmonic and time base anomalies.
IMD wordt dus door non-feedback echt niet beter op! "Time based anomolies": fase problemen. Als een amp met feedback die heeft, is het gewoon een slecht ontwerp.

Verder. Over de problemen door de "delay" van de feedback waar men over spreekt: Klopt in theorie, maar een degelijk ontwerp is meer dan snel genoeg, en dergelijke vervorming ligt ver boven het hoorbare bereik, en zelfs ver boven het bereik dat de versterker ueberhaupt versterkt. Dus het it totaal geen issue!
Het heeft ook negatief effect op de dempingsfactor. De opgegeven dempingsfactor is maar schijnbaar zo hoog tot de feedbackloop terugkoppeling geeft, voor die tijd is de transient (basekick) vele malen minder gecontroleerd.
Mja, buizen en hoge dempingsfactor... Maak me maar wakker als de gemiddelde buis een betere dempingsfactor heeft dan een goede transistor AB/A of klasse D amp :O Feedback heeft juist een positieve invloed op de demping, dus betere controle :X En "tot de feedbackloop terugkoppeling geeft", daar is in het laag (waar de dempingsfactor echt interessant is) geen sprake van, want het is allemaal meer dan snel genoeg.
Daarom hebben buizenversterkers schijnbaar meer gemak luidsprekers aan te sturen(?)
Nee, heeft er niks mee te maken als je het mij vraagt. De buis haalt zijn grote voordeel op dit gebied voor een groot deel uit zijn clip gedrag.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 18-05-2006 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de opvolger van de Cayin at88 de ti 88 lijkt me ook wel wat aangezien ik veel goede reviews vind over zijn voorganger. ze verkopen bij ornec 2 verschillende moddelen maar ik zie eigenlijk weinig verschil tussen deze behalve dan dat de ene een rode bovenkant heeft en de andere een zwarte en dat de ene duurder is. Zie in de specs geen verschil en op de Cayin site zie ik die rode niet eens staan.
http://www.ornec.com/product/EU/73/
http://www.ornec.com/product/EU/100078/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo uit mijn hoofd zitten in de rode Chinese (Shuguang?) buizen en in de duurdere met zwarte top zitten duurdere Russische (Sovtec) buizen.
Cayin zijn goed gemaakt, maar behoort daardoor ook tot de duurdere Chinese merken.

@ deepspace:
ik vraag het jou ook niet, want ik weet het antwoord zo al wel. Ik wordt er een beetje moe van om te moeten aanhoren dat buizenversterkers mooier klinken omdat ze zo lekker veel harmonische vervorming produceren en zo mooi clippen en dat ze daardoor zo lekker vol klinken. Een buis moet je ook niet oversturen! En als je dat niet doet klinkt hij juist veel schoner en ruimtelijker dan een transistor. Mede doordat het zo'n simpele schakeling is. En dat is NIET omdat je zoveel vervorming hoort.
jij schreef:
Mja, ik denk toch dat vele versterkerontwerpers het hier compleet niet mee eens zijn. Als je faseproblemen krijgt is dat toch echt een ontwerpfout... Nee, instabiliteit, ongedefinieerde frequency, niet lineariteiten response en meer vervorming... Dat is vele goeds...
ik schreef:
De ontwerpfout is dan het toepassen van terugkoppeling zullen we dan maar zeggen he?
En instabiliteit is dan natuurlijk geen ontwerpfout.
Jij met je ontwerpfout. Die zit in je hoofd! Je quote wat ik beschrijf als het effect van terugkoppeling en dat terugkoppeling de 'ontwerpfout' is (in haal het woord vervorming aan (nu vetgemaakt)). En dan zeg jij "ontwerpfout misschien". je praat met mij mee. Dat noem ik nou ook niet bepaald terugkoppeling. ;)

en dan deze:
Dat harmonische vervorming niet hoorbaar is is natuurlijk niet onzin!
Je moet niet zo proberen met me mee te praten. ;) Dat levert geen levendige discussie op.
Als jij net zo kritisch naar versterkers luistert en naar elektronicaschemas kijkt als naar je eigen typwerk... :z Maarre als jij wilt beweren dat harmonische vervorming niet hoorbaar is. Ik ben het er niet mee eens, maar 't is mij prima hoor. :P

* Anoniem: 74009 is gek op cynisme en sarcasme

Ik zeg ook niet dat harmonische vervorming niet hoorbaar is! Het valt minder op. En waarom: de instrumenten in je opname hebben allemaal harmonische vervorming (dat maakt een viool een viool en geen cello), de microfoons bij de opname maken harmonische vervorming, je element als je plaat luistert, je luidspreker maakt nog veel meer harmonische vervorming, je eigen oor (niet die van jou hoor :z ) maakt ook nog eens zijn eigen harmonische vervorming. Denk je dan dat je hersenen met de verwerking van het geluid dat als 'niet natuurlijk' zullen aanmerken?

Het gelinkte verhaal is geen marketingpraat maar gewoon er bij gehaald voor marketingdoeleinden. Daar zit een verschil in.

Maargoed, ik stel voor dat we hier de aloude flamewar transistor vs. buizen niet weer gaan oprakelen. Mijn SE buizenbak klinkt mooier dat de duurste transen die ik ooit gehoord heb en als je mij wilt gaan uitleggen waarom dat niet zo kan zijn dan denk ik niet dat dat veel op gaat leveren voor Fatalfelix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 01:24:
@ deepspace:
ik vraag het jou ook niet, want ik weet het antwoord zo al wel. Ik wordt er een beetje moe van om te moeten aanhoren dat buizenversterkers mooier klinken omdat ze zo lekker veel harmonische vervorming produceren en zo mooi clippen en dat ze daardoor zo lekker vol klinken. Een buis moet je ook niet oversturen! En als je dat niet doet klinkt hij juist veel schoner en ruimtelijker dan een transistor. Mede doordat het zo'n simpele schakeling is. En dat is NIET omdat je zoveel vervorming hoort.
Een buis heeft flinke vervorming, al lang voordat deze overstuurd is. Check de specs van die dingen. Allemaal geven ze rond de 1% aan. Houdt in dat je harmonische al op -40db zit! Iedere andere amp ontwerper zou zich schamen als hij dat soort specs zou publiceren!
Jij met je ontwerpfout. Die zit in je hoofd! Je quote wat ik beschrijf als het effect van terugkoppeling en dat terugkoppeling de 'ontwerpfout' is (in haal het woord vervorming aan (nu vetgemaakt)). En dan zeg jij "ontwerpfout misschien". je praat met mij mee. Dat noem ik nou ook niet bepaald terugkoppeling. ;)
Als je even wat verder had gelezen had ik jou tweede punt al helemaal weersproken:
niet-harmonische (intermodulatievervorming is veel hoorbaarder) voor in de plaats komt lijkt me ook niet echt slim.
Hier is dus totaal geen sprake van en het artiekel rept daar overigens ook geen woord over! Maar goed, op dat argument ga je natuurlijk niet in :Z
Je moet niet zo proberen met me mee te praten. ;) Dat levert geen levendige discussie op.
Als jij net zo kritisch naar versterkers luistert en naar elektronicaschemas kijkt als naar je eigen typwerk... :z Maarre als jij wilt beweren dat harmonische vervorming niet hoorbaar is. Ik ben het er niet mee eens, maar 't is mij prima hoor. :P
:O Tjong wat een dooddoener... Gaan we niet zielig doen om mijn woorden te verdraaien...
Ik zeg ook niet dat harmonische vervorming niet hoorbaar is! Het valt minder op. En waarom: de instrumenten in je opname hebben allemaal harmonische vervorming (dat maakt een viool een viool en geen cello), de microfoons bij de opname maken harmonische vervorming, je element als je plaat luistert, je luidspreker maakt nog veel meer harmonische vervorming, je eigen oor (niet die van jou hoor :z ) maakt ook nog eens zijn eigen harmonische vervorming. Denk je dan dat je hersenen met de verwerking van het geluid dat als 'niet natuurlijk' zullen aanmerken?
En dus kunnen we lekker nog maar wat meer daaraan toevoegen? Flink meer dan al die andere onderdelen (behalve de speaker in bepaalde gebieden) doen? Verder heeft een instrument geen harmonische vervorming. Dat is gewoon het geluid van het instrument. Ja, deze heeft harmonischen, maar dat is geen vervorming. Het maakt het instrument zoals het is en is dus een integraal onderdeel van de sound..

Als je ook nog echt daadwerkelijk inhoudelijke tegenargumenten hebt hoor ik dat graag! Dit gaat echter nergens over. Dit is gewoon een trieste vertoning van letterlijk: gezeur over wat zinnetjes!
Maargoed, ik stel voor dat we hier de aloude flamewar transistor vs. buizen niet weer gaan oprakelen. Mijn SE buizenbak klinkt mooier dat de duurste transen die ik ooit gehoord heb en als je mij wilt gaan uitleggen waarom dat niet zo kan zijn dan denk ik niet dat dat veel op gaat leveren voor Fatalfelix.
Tuurlijk mag je vonden dat het fantastisch klinkt. Ik ga je ook niet uitleggen waarom dat niet kan zijn. Ik heb zelf uitgelegd waarom dat WEL kan zijn! Maar kom dan niet aan met argumenten die niet standhouden! Ga gewoon lekker luisteren :)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 19-05-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaja. Klaar
Argumenten die geen standhouden omdat jij ze niet wilt geloven/aannemen. Dat is vaak het punt met dit soort 'flames'. En dat zal ik dan misschien ook wel hebben (hoewel ik altijd open sta voor een goede theorie).
Maar schrijf dan ook wat je bedoelt. ;) Oftewel let ook eens op je spelling en grammatica. Die kromme zinnen helpen niet echt als je iets duidelijk wilt maken. Einde Offtopic.

Iemand nog iets over die hoge kosten van €150 te zeggen tegenover de 4,5%+19% die de douane aangeeft?

En voor iemand die geen zin heeft om in China te bestellen en alle gedoe eromheen: er is in Nijmegen een importeur van oa Dussun die niet eens superduur is.
http://www.eastwestaudioshop.nl/
De Dussun DS99 kost daar €499. Dat is niet zo gek veel duurder dan grijze import (€170+€150(?)+2%+19% =~ €390).

Ik heb trouwens ook een prijslijst gevonden van
COEMaudio prijslijst in html
De prijslijst van Cattylink vind je trws hier

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 19-05-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:00:
jaja. Klaar
Argumenten die geen standhouden omdat jij ze niet wilt geloven/aannemen. Dat is vaak het punt met dit soort 'flames'. En dat zal ik dan misschien ook wel hebben (hoewel ik altijd open sta voor een goede theorie).
Wie wil hier dingen niet geloven of aannemen :? Ik weerleg gewoon de door jou gegeven argumenten met een duidelijke en technisch correcte (in mijn ogen) onderbouwing. Vervolgens ga je mij dan aanvallen op de kleine lettertjes. Echt inhoudelijk ingaan op mijn argument doe je niet. Ik kan dus niet zeggen dat je erg open staat voor bepaalde theorieën. Vast alleen maar als het je uitkomt. Daar hebben we allemaal wel eens last van (ook ik hoor), maar ga dan op zijn minst inhoudelijk in de argumenten:
Over de problemen door de "delay" van de feedback waar men over spreekt: Klopt in theorie, maar een degelijk ontwerp is meer dan snel genoeg, en dergelijke vervorming ligt ver boven het hoorbare bereik, en zelfs ver boven het bereik dat de versterker überhaupt versterkt. Dus het it totaal geen issue!
Maak me maar wakker als de gemiddelde buis een betere dempingsfactor heeft dan een goede transistor AB/A of klasse D amp :O Feedback heeft juist een positieve invloed op de demping, dus betere controle :X En "tot de feedbackloop terugkoppeling geeft", daar is in het laag (waar de dempingsfactor echt interessant is) geen sprake van, want het is allemaal meer dan snel genoeg.
Alle goede amps met terugkoppeling die ik ken hebben een IMD die ver onder de SNR van bovenstaande buizenamps ligt. Totaal geen probleem dus
Lijkt me toch allemaal erg leesbaar en duidelijk te begrijpen als je het mijn vraagt!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 19-05-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Deepspace, theorie en technische feitjes en metingen zijn allemaal leuk, maar het gaat nog altijd om hoe iets klinkt. En in de praktijk blijkt tegenkoppeling een noodzakelijk kwaad dat het best zo min mogelijk toegepast kan worden. Jammer dat je sommige dingen maar gewoon niet aan wil nemen en met theorie blijft schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:30:
Deepspace, theorie en technische feitjes en metingen zijn allemaal leuk, maar het gaat nog altijd om hoe iets klinkt. En in de praktijk blijkt tegenkoppeling een noodzakelijk kwaad dat het best zo min mogelijk toegepast kan worden. Jammer dat je sommige dingen maar gewoon niet aan wil nemen en met theorie blijft schermen.
Tja, kom dan niet met een technisch artikel aanzetten die moet bewijzen dat tegenkoppeling O zo goed is... Als het artikel dan niet houdbaar blijkt te zijn dan gaan we opeens weer zeggen dat het een noodzakelijk kwaad is met als enige onderbouwing dat ik moet gaan luisteren :? Ja, lekker makkelijk is dat weer.

Ik heb al duidelijk aangegeven waarom een buizenamp in de smaak valt, en alle technische onderbouwingen die ik heb gegeven onderschrijven dat dik en dubbel. Dus geniet er nu maar gewoon van. Als jullie blij zijn met de sound, waar is het probleem?

Waarom wordt me dan ook nog steeds opgedwongen dat ik een buizenamp persee mooi moet vinden? Mag ik ook een eigen mening hebben? Ik vind gewoon dat een buizenamp niet de manier is om een zo correct mogelijke weergave van de aangesloten bron te bewerkstelligen. Ik vind gewoon dat het zo niet hoort, en vind het dus niet prettig klinken.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 19-05-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ho ho, met mij heb je een andere discussie. Ik had het niet over buizenversterkers maar over tegenkoppeling in het algemeen. En uit ervaring blijkt dat tegenkoppeling klankmatige nadelen heeft, ondaks alle theorie die je kunt aandragen om te stellen dat het niet zo zou zijn. Wat je van buizenversterkers vindt moet je zelf weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:04:
Ho ho, met mij heb je een andere discussie. Ik had het niet over buizenversterkers maar over tegenkoppeling in het algemeen. En uit ervaring blijkt dat tegenkoppeling klankmatige nadelen heeft, ondaks alle theorie die je kunt aandragen om te stellen dat het niet zo zou zijn.
Oke, oke ;) Maar voor alleen terugkoppeling in het algemeen geld hetzelfde natuurlijk wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-05-2006 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jongens, houdt alsjeblieft op met die discussies. Heb hier werkelijk geen zak aan en leer er ook weinig van.

alvast bedankt,
Felix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:23:
jongens, houdt alsjeblieft op met die discussies. Heb hier werkelijk geen zak aan en leer er ook weinig van.
Dat je er niks van leer is dan jammer, want volgens mij is er toch echt wel wat nuttige info langsgekomen. Je kunt beter zeggen dat je geen boodschap hebt aan de discussie. Helaas voor jou ben jij niet de enige op dit forum en beslis jij niet waar discussies over gaan. Jij bent niet de TS, en het topic gaat nog steeds over versterkers. Discussie is dus zeker niet vreemd.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 19-05-2006 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:28:
[...]

Dat je er niks van leer is dan jammer, want volgens mij is er toch echt wel wat nuttige info langsgekomen. Je kunt beter zeggen dat je geen boodschap hebt aan de discussie. Helaas voor jou ben jij niet de enige op dit forum en beslis jij niet waar discussies over gaan. Jij bent niet de TS, en het topic gaat nog steeds over versterkers. Discussie is dus zeker niet vreemd.
ik heb het mischien verkeerd neergezet maar ik bedoelde ermee te zeggen dat het gewellus nietus weinig toevoegt aan dit topic. Leer er trouwens wel wat van maar zoals ik net al zei had ik het in mijn vorige post wat verkeerd neergezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 17:23:
dat het gewellus nietus weinig toevoegt aan dit topic
Wat dan wel? Dat we allemaal braaf gaan kwijlen over de foto's van buizenamps en hoe weinig deze in China kosten? Beetje saai denk je niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 17:30:
[...]

Wat dan wel? Dat we allemaal braaf gaan kwijlen over de foto's van buizenamps en hoe weinig deze in China kosten? Beetje saai denk je niet ;)
whaha :9 , nee dat hoeft nou ook weer niet maar je snapt denk ik wel een beetje wat ik bedoel toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap je wel. Ik zit ook niet te wachten op een ja/nee discussie. Daarom hou ik het liever inhoudelijk. Dan heb je er tenminste nog iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

prijzen,speceficaties,merken,types zeggen ook niet alles iedereen heeft zo z'n eigen
smaak qua geluid die je in de loop der jaren gaat verfijnen je kunt ook van smaak veranderen natuurlijk dat was bij mij het geval, de een kan bv de cayin 88t helemaal tegek vinden klinken de ander vind het helemaal niets. versterkers uit china kun je op de gok kopen je kunt ze altijd weer doorverkopen,alleen altijd vragen om import belasting verlagen bij de shops waar je besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 15:44:
[...]

Tja, kom dan niet met een technisch artikel aanzetten die moet bewijzen dat tegenkoppeling O zo goed is... Als het artikel dan niet houdbaar blijkt te zijn dan gaan we opeens weer zeggen dat het een noodzakelijk kwaad is met als enige onderbouwing dat ik moet gaan luisteren :? Ja, lekker makkelijk is dat weer.
Waarom dan? Omdat ik hier merk dat het goed klinkt moet ik speciaal voor jou op zoek naar een artikel dat jij wilt aannemen als 'goed' om te bewijzen wat ik hoor?
Ik heb al duidelijk aangegeven waarom een buizenamp in de smaak valt, en alle technische onderbouwingen die ik heb gegeven onderschrijven dat dik en dubbel. Dus geniet er nu maar gewoon van. Als jullie blij zijn met de sound, waar is het probleem?
Nee je hebt een oud vooroordeel uit de kast gehaald. Het probleem is precies dat. Het klinkt niet beter door een toevoeging van een slecht iets maar achterwege blijven van iets ergers. En dat wil je maar niet aannemen. Ik weiger te geloven dat het mooier gaat kllinken door het toevoegen van harmonishe vervorming. Dat is gewoon kul.
Waarom wordt me dan ook nog steeds opgedwongen dat ik een buizenamp persee mooi moet vinden? Mag ik ook een eigen mening hebben? Ik vind gewoon dat een buizenamp niet de manier is om een zo correct mogelijke weergave van de aangesloten bron te bewerkstelligen.
Nee daar dwing ik je niet toe. Dat is mijn persoonlijke mening en ervaring. Ik -en anderen- wensen daarin alleen serieus genomen te worden en niet afgeschilderd te worden als religieuze idioten.
Ik vind gewoon dat het zo niet hoort, en vind het dus niet prettig klinken.
dus in de wetenschap volgt de praktijk het dogma ongehinderd door wat de juiste theorie is? :?
Iets wat je veel tegenkomt in de wetenschap helaas. Ik vind dat het niet kan en dus is het onmogelijk. Ongeacht wat de feiten zeggen.

Ik het al gezegd: nu is het klaar.
Een transistorversterker kan goed klinken, een buizenversterker kan goed klinken. Ieder zijn keuze. Wat is dat toch dat elke ervaring gestaafd moet worden aan de zgn 'wetenschap', hoe onvolledig en tijdgebonden ook, voordat het van waarde is?

Oeps sorry, pagina gemist. Maar net wat FatalFelix zegt, hij en topicstarter hebben geen zak aan dat gewellis/nietes over iets.

Ik vind het veel interessanter dat ik iets voor de helft van het geld of minder kan krijgen dan in de winkel. Daarom ben ik erover begonnen dat je zelf kunt importeren. Dat is informatie waar je wat aan hebt en niet weer een flamewar oprakelen pro/contra.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 20-05-2006 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kreeg net een zeer goede tip van iemand van het hififorum. http://www.chinese-hifi.co.uk/index.htm deze componenten zijn incl verzendkosten en 1 jaar garantie ;D ;D ;D voor reparaties kun je het apparaat gewoon naar UK sturen inplaats van China. Had het ook al op het htforum gevraagt maarja hoe meer mensen hoe meer kans op iemand die ervaring heeft met deze zaak. Daarom dus de vraag of er mensen zijn die al ervaring met deze zaak hebben ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 157535 op 20-05-2006 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar had Alwin toch ook gekocht? Hij was er zeer tevreden over.
Denk je er wel even aan dat prijzen in GBP (pond ~€1,4) is.
Ze hebben alleen niet veel keuze qua merken. En ze zijn nogal duur: de Cayin A- 88T kost GBP 800 en bij Ornac €900==GBP621. Dat scheelt toch behoorlijk. Je kunt dan net zo goed in Nijmegen bij Eastwestaudio kopen misschien. Maar het is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:41:
Daar had Alwin toch ook gekocht? Hij was er zeer tevreden over.
Denk je er wel even aan dat prijzen in GBP (pond ~€1,4) is.
Ze hebben alleen niet veel keuze qua merken. En ze zijn nogal duur: de Cayin A- 88T kost GBP 800 en bij Ornac €900==GBP621. Dat scheelt toch behoorlijk. Je kunt dan net zo goed in Nijmegen bij Eastwestaudio kopen misschien. Maar het is wel een optie.
die 800gbp is wel inclusief verzendkosten die 900 bij ornec niet. Maar als je de bedragen bij elkaar opteld kom je bij Uk uit op 1321 en bij ornec op 1363 maar bij UK zit 1 jaar garantie waar je wat meer aan hebt omdat je het in engeland kunt laten repareren en niet in China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 18:02:
[...]

die 800gbp is wel inclusief verzendkosten die 900 bij ornec niet. Maar als je de bedragen bij elkaar opteld kom je bij Uk uit op 1321 en bij ornec op 1363 maar bij UK zit 1 jaar garantie waar je wat meer aan hebt omdat je het in engeland kunt laten repareren en niet in China.
dat is exclusief verzendkosten ook al staat het er wel ik heb het nagevraagd bij de chinezen
ik heb bij chinese hifi al verschillende producten gekocht en ben zeer tevreden over de levering
afhandelling en het product

Afbeeldingslocatie: http://www.chinese-hifi.co.uk/cayin/a88t/a88t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb trouwens nog een unison research te koop staan

de s2 voor 750 euro met extra set voorbuizen NOS

Afbeeldingslocatie: http://www.audiocamp.net/freedata/sookie/audio_05/05_Spunison-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176431 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 18:54:
[...]

dat is exclusief verzendkosten ook al staat het er wel ik heb het nagevraagd bij de chinezen
ik heb bij chinese hifi al verschillende producten gekocht en ben zeer tevreden over de levering
afhandelling en het product

[afbeelding]
oke, ik stuur voor de zekerheid nog even een mail voor een nota want bij de helft van de artikelen staat ong incl verzendkosten en bij de andere helft moet je het nog betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op de pagina buy staat: Shipping cost will be 5GBP per Kg to most west E.U. countries+ dan de BTW erbij.
Je moet gewoon vantevoren even rekenen, en voor jezelf even uitmaken wat je die 'garantie' waard vind (opsturen naar de UK is ook niet gratis). Nogmaals: je kunt ook gewoon hier laten repareren, en als er iets kapotgaat kun je bij anderen ook heus wel aanspraak maken.

Die van Nenno (dat is die van jou toch Alwin?) is ook mooi trouwens (daar had ik ook nog naar gekeken)

Mensen in Duitsland waren zeer goed te spreken over http://www.timaudio.com/index.asp. Die test de spullen ook vantevoren en communiceert ook goed. Hij doet zelfs gewoon mee in duitse fora (hij spreekt goed duits).

Ga eerst maar eens bedenken wat je precies wilt kopen, en dan kijken waar. En informeer je vantevoren zelf even per email en zeg ook dat ze extra kosten voor douane (of vervoerder achteraf) moeten helpen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 04:26:
Waarom dan? Omdat ik hier merk dat het goed klinkt moet ik speciaal voor jou op zoek naar een artikel dat jij wilt aannemen als 'goed' om te bewijzen wat ik hoor?
Ehm... het kan aan mij liggen maar dat heb je toch al gedaan. Ik geef daar gewoon een inhoudelijk reactie op.
Het klinkt niet beter door een toevoeging van een slecht iets maar achterwege blijven van iets ergers.
Volgens mij heb ik al een paar keer met een inhoudelijke reactie gezegd dat dat onzin ins. Er blijft niks ergers achter. Als je denk dat dat wel zo is, prima, maar geef dan even een sluitende verklaring waar ik iets mee kan.
En dat wil je maar niet aannemen. Ik weiger te geloven dat het mooier gaat kllinken door het toevoegen van harmonishe vervorming. Dat is gewoon kul.
Ik kan begrijpen dat men dit als audiofiel niet wil geloven, maar met geloven is helaas iets dat er imho veel te veel gebeurt in deze wereld...
Nee daar dwing ik je niet toe. Dat is mijn persoonlijke mening en ervaring. Ik -en anderen- wensen daarin alleen serieus genomen te worden en niet afgeschilderd te worden als religieuze idioten.
Doe ik ook niet ;) Ik geen alleen maar de reden aan waarom een dergelijke versterker voor veel mensen goed klinkt. Jij maakt daar zelf het probleem van niet ik.
dus in de wetenschap volgt de praktijk het dogma ongehinderd door wat de juiste theorie is? :?
Iets wat je veel tegenkomt in de wetenschap helaas. Ik vind dat het niet kan en dus is het onmogelijk. Ongeacht wat de feiten zeggen.
Hoezo dogma? In jou ogen misschien... Mijn ervaring is gewoon dat iets dat niet goed meet, ook niet lekker klinkt. Ook als ik van te voren de specs niet weet. Is bij mij tot nu toe nog altijd zo geweest.
Een transistorversterker kan goed klinken, een buizenversterker kan goed klinken. Ieder zijn keuze. Wat is dat toch dat elke ervaring gestaafd moet worden aan de zgn 'wetenschap', hoe onvolledig en tijdgebonden ook, voordat het van waarde is?
Volgens mij heb ik nooit het tegendeel verklaard! Ik heb al meerdere keren gezegd dat mensen een buis goed vinden klinken. Ik geeft slechts aan waarom dat is. En dat is het hele punt. Men wil dat gewoon niet accepteren, ook al worden er serieuze redenen voor aangedragen. Want het is gewoon heel simpel: een buizenversterker meet gewoon duidelijk slechter dan een andere amp, zeker zonder terugkoppeling. Er is dus een rede dat deze amps toch lekker klinken. Deze rede geef ik gewoon. Niet meer, en niet minder.
Maar net wat FatalFelix zegt, hij en topicstarter hebben geen zak aan dat gewellis/nietes over iets.
De topicstarter hebben we al lang niet meer gezien, dus ga hem aub geen mening in de mond leggen!
Ik vind het veel interessanter dat ik iets voor de helft van het geld of minder kan krijgen dan in de winkel. Daarom ben ik erover begonnen dat je zelf kunt importeren.
Tuurlijk is dat interessant ;) Ik lees namelijk graag mee :)
Dat is informatie waar je wat aan hebt en niet weer een flamewar oprakelen pro/contra.
Ik wil slechts informeren, meer niet. Ik ben zeker niet uit op een flamewar, en ga ook niet verkondigen dat het een of ander slechter is (komen we toch nooit uit). Als men denk dat deze info fout is, geef dan aan waarom! Ik geef slechts aan waarom een buis lekker klinkt, en wat de nadelen van terugkoppeling zijn. Blijkbaar kunnen sommige mensen zich in mijn duidelijk onderbouwde mening niet verenigen of het niet waarderen. En dat is jammer zolang er geen duidelijk onderbouwde tegenargumenten zijn. Want dat het goed klinkt.. dat weten we nu wel zo langzamerhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[off-topic]
oh zucht...
Volgens mij heb ik nooit het tegendeel verklaard! Ik heb al meerdere keren gezegd dat mensen een buis goed vinden klinken. Ik geeft slechts aan waarom dat is. En dat is het hele punt....
Want het is gewoon heel simpel: een buizenversterker meet gewoon duidelijk slechter dan een andere amp, zeker zonder terugkoppeling. Er is dus een rede dat deze amps toch lekker klinken. Deze rede geef ik gewoon. Niet meer, en niet minder.
Nee je geeft slecht aan waarom jij denkt dat dat zo is. De 'meetwaarden' waar jij het over hebt zeggen niet zo veel over de geluidskwaliteit. Ik d8 dat je dat nu zo onderhand wel zou weten dat meetwaarden of specificaties weinig zeggen over de geluidskwaliteit. Zeker als je ook nog eens zo hardnekkig blijft vasthouden aan de (dogmatieve [An authoritative principle, belief, or statement of ideas or opinion, especially one considered to be absolutely true. See synonyms at doctrine]) foutieve correllatie van die meetwaarden.

En het is niet heel simpel, want jij schijnt het nog steeds niet te snappen waarom (meestal de dure) buizenversterkers zonder terugkoppeling juist zo goed klinken. Mij interesseert het verder niet meer omdat ik het tegendeel nog niet bewezen heb gekregen. Dat wil zeggen: in praktijk, niet in theorie (en zeker niet die manke theorie van jou). Ik vind je mening ook helemaal niet onderbouwd. Je zegt alleen wat we sinds de jaren '70 toen de transistorversterkers de buizenversterkers voor 99% verdrongen) al tig keer gehoord hebben.

Ik heb het voorbeeld aangehaald van de ontwerpvisie van Audio Note. Dat dit een valide statement is weet ik uit ervaring omdat ik er zelf zo een heb, en dat dat heel erg goed klinkt. Dat is voor mij 100x zo geloofwaardig als die theorien van jou. Geen woorden maar daden.
Ik geef slechts aan waarom een buis lekker klinkt, en wat de nadelen van terugkoppeling zijn.
* zucht * je kunt alweer niet eens opschrijven wat je bedoelt. :z
En dat is jammer zolang er geen duidelijk onderbouwde tegenargumenten zijn. Want dat het goed klinkt.. dat weten we nu wel zo langzamerhand.
je spreekt hier jezelf niet een klein beetje tegen met wat je daarvoor zegt?
Mijn ervaring is gewoon dat iets dat niet goed meet, ook niet lekker klinkt...

Want het is gewoon heel simpel: een buizenversterker meet gewoon duidelijk slechter dan een andere amp...

Ik heb al meerdere keren gezegd dat mensen een buis goed vinden klinken. Ik geeft slechts aan waarom dat is.
Als jij je gedachten een beetje goed op orde hebt zal ik eens gaan kijken of ik je op je woord kan geloven.
Of je bedoelt hiermee te zeggen dat jij een buizenversterker niet goed vind klinken, omdat dat niet kan vanwege de meetwaarden. Dan houd je dus jezelf voor de gek (en spreek je nog steeds jezelf tegen) en dring je dat anderen ook op. Geen van de twee geeft mij vertrouwen in je.

Je zult het vast weer heel flauw vinden wat ik doe. Ik vind het alleen maar terecht. Ga eerst eens nadenken over wat je zegt en of het wel coherent is voor je wat post.
[/off-topic]

@fatalfelix:
sorry voor het saaie verhaal, maar wat ik wil zeggen:
kijk even goed naar het type versterker dat je uitzoekt. Het is niet voor niets dat ik die Yarland pro200SE, Cayin Spark 743D en de Classic 16.2 aanbeveel. Als ik naar alle onderdelen en de opbouw kijk kun je daar het meeste van verwachten.
Van de Yarland weet ik dat hij goed is
er Yarland ist genial! Der Klang ist unbeschreiblich... weiß nur, daß ich bei der 300B SET Class A Schaltung bleiben werde.
Gerade der Baßbereich ist erstaunlich "erwachsen". Mir scheint der Yarland im Moment der einzige China 300B SET Vollverstärker zu sein, der tatsächlich 2 Transformatoren hat! Dies entspricht der typischen Ausstattung von 300B SET Endstufen. Wie der Testbericht der Jadis 300B SE Endstufen in image hifi 4/97 gezeigt hat, ist auch bei denen der 2. Trafo für den frappierenden Baßbereich verantwortlich. Insofern bin ich sehr froh, mich für den Yarland entschieden zu haben
De Cayin heeft dezelfde opbouw en betere buizen (daar zitten Full Music 300B buizen in die goed klinken) en ook de dubbele trafos. Ziet er ook erg netjes uit van binnen.

De Classic 16.2 heeft ook alles in huis:
makkelijk in gebruik (meters en biasinstelling)
geen negatieve terugkoppeling
nadeel: duurder
geen dubbele trafos, maar wel goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 13443 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:00:
Nee je geeft slecht aan waarom jij denkt dat dat zo is.
Klopt, en mijn ideeën zijn hier op het forum net zo welkom als die van jou.
De 'meetwaarden' waar jij het over hebt zeggen niet zo veel over de geluidskwaliteit. Ik d8 dat je dat nu zo onderhand wel zou weten dat meetwaarden of specificaties weinig zeggen over de geluidskwaliteit.
Geluidskwaliteit en mooi geluid zijn twee totaal verschillende dingen, die veelal weinig met elkaar van doen hebben. Daarom kan een transistor prima geluidskwalitiet bieden, en een buizenamp super klinken.
Zeker als je ook nog eens zo hardnekkig blijft vasthouden aan de (dogmatieve [An authoritative principle, belief, or statement of ideas or opinion, especially one considered to be absolutely true. See synonyms at doctrine]) foutieve correllatie van die meetwaarden.
Ik vraag me af wie er hier een probleem heeft met een dogma...
En het is niet heel simpel, want jij schijnt het nog steeds niet te snappen waarom (meestal de dure) buizenversterkers zonder terugkoppeling juist zo goed klinken.
Volgens mij heb ik toch echt al aangegeven waarom dat is :?
Mij interesseert het verder niet meer omdat ik het tegendeel nog niet bewezen heb gekregen. Dat wil zeggen: in praktijk, niet in theorie (en zeker niet die manke theorie van jou). Ik vind je mening ook helemaal niet onderbouwd. Je zegt alleen wat we sinds de jaren '70 toen de transistorversterkers de buizenversterkers voor 99% verdrongen) al tig keer gehoord hebben.
Dus E=CM^2 is ook niet goed onderbouwd omdat we dat al tientallen jaren weten? Wie onderbouwt wat niet goed :? Als je dat vind, geef dan aan precies wat ik niet goed zie, en geef (met een zinvolle onderbouwing) aan waarom ik het niet goed zou hebben. Behalve "Nee, je hebt niet gelijk, je onderbouwing is niet goed", heb ik van jou kant eigenlijk nog niet veel meer vernomen...
Ik heb het voorbeeld aangehaald van de ontwerpvisie van Audio Note. Dat dit een valide statement is weet ik uit ervaring omdat ik er zelf zo een heb, en dat dat heel erg goed klinkt. Dat is voor mij 100x zo geloofwaardig als die theorien van jou. Geen woorden maar daden.
Het enige wat klopt is dat het vast wel goed zal klinken. De uitleg waarom dat is, laat helaas veel te wensen over en is naar mijn mening niet juist (ik heb uitgelegd waarom dat zo is).
* zucht * je kunt alweer niet eens opschrijven wat je bedoelt. :z
Dat heb ik al eerder meerdere malen gedaan. Ik ga niet in herhaling vallen. Lees het gewoon, dan begrijp je het misschien...
je spreekt hier jezelf niet een klein beetje tegen met wat je daarvoor zegt?
Nee helemaal niet. Want jij denk nog steeds dat ik denk dat het niet KAN klinken. Blijkbaar hebt je maar weer eens slechts de helft van mijn reactie gelezen...
Als jij je gedachten een beetje goed op orde hebt zal ik eens gaan kijken of ik je op je woord kan geloven.
Ja, als ik het met je eens ben zeker ;)
Of je bedoelt hiermee te zeggen dat jij een buizenversterker niet goed vind klinken, omdat dat niet kan vanwege de meetwaarden. Dan houd je dus jezelf voor de gek (en spreek je nog steeds jezelf tegen) en dring je dat anderen ook op. Geen van de twee geeft mij vertrouwen in je.
Dat zijn JOU woorden die je MIJ in de mond legt. Complete onzin. Klopt dat ik geen fan van buizen ben. Dat is omdat ik ze niet lekker vind klinken. Zo simpel is dat.. Ben ik nog opeens niet te vertrouwen omdat ik de techniek eens een keer wat beter heb bekeken :?
Je zult het vast weer heel flauw vinden wat ik doe. Ik vind het alleen maar terecht. Ga eerst eens nadenken over wat je zegt en of het wel coherent is voor je wat post.
Het is inderdaad heel flauw. In plaats van daadwerkelijk met zinvolle tegenargumenten te komen, haal je gewoon wat zinnen uit mijn post waar je me denk op te kunnen pakken. Vind je het gek dat het saai begint te worden. Ik ben nu al een paar posts aan het vragen voor een inhoudelijke, duidelijk argumentatie over de dingen die ik aangekaart heb. Steeds weer dans je er omheen om maar niet te hoeve antwoorden. Als je denk dat ik niet gelijk heb, of dat het niet duidelijk, geef dag gewoon aan op welke punten, en leg gewoon duidelijk uit waarom! Daar kan iedereen wat mee namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 22-05-2006 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Jongens.....kunnen we deze discussie niet staken nu? Dit is ook weer zo'n klassieke discussie die alleen maar irritatie tot gevolg heeft.

En nu wil ik geen partij kiezen, maar uitspraken als.......:
deepspace schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:44:
Klinkt naar vervorming met 1% THD :+ Vermodelijk 2e orde, dus het zal vast wel lekker klinken ;)
......lokken het natuurlijk wel weer uit. Nu kan je wel gaan zeggen 'ik wil alleen maar informeren', maar je weet heus wel dat mensen op hun tenen getrapt zijn als het zo wordt gebracht. Zeg het dan een volgende keer ook zo dat het ook gewoon als normale informatie staat. Zo denk ik er dan over.

En persoonlijk verkies ik trouwens een mooi geluid boven geluidskwaliteit. En bij mij is het tientallen malen voorgekomen (en misschien nog wel vaker) dat ik een meettechnisch slechtere set beter vond klinken dan een meettechnisch betere set. Zit ik niet meer mee. Als je alleen op je gevoel afgaat wordt alles ook ineens een stuk makkelijker! :D

Na ja.....soms dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:06:
......lokken het natuurlijk wel weer uit. Nu kan je wel gaan zeggen 'ik wil alleen maar informeren', maar je weet heus wel dat mensen op hun tenen getrapt zijn als het zo wordt gebracht. Zeg het dan een volgende keer ook zo dat het ook gewoon als normale informatie staat. Zo denk ik er dan over.
Oke, daar heb je natuurlijk wel een punt! Maar goed, je weet hoe dat gaat in dit soort discussies... Een quote in de zelfde strekking kun je ook wel van Jeep, of iemand anders, plaatsen. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Je moet het ook allemaal niet al te serieus nemen hoor. Ik weet zeker dat Jeep en ik elkaar prima zouden begrijpen als je elkaar in het echt zouden zien. Een verschil van mening is geen rede tot ruzie natuurlijk.

Ik wil gewoon graag een keer van de buizenfans horen waarom ze denken dat zo'n buis (en ook non feedback) zo goed klinkt. "Daarom" is dan in mijn ogen geen bevredigend antwoord (en ook niet een linkje naar een lap tekst die de waarheid verdraait zodat het hun goed uitkomt). Ik ben nu eenmaal een techneut, dus ik ben niet snel tevreden met dat soort antwoorden. Ik wil graag weten hoe iets in elkaar zit. En in voodoo, of een of andere mysterieuze nog niet ontdekte spec, daar geloof ik niet in. De mensen die deze amps maken zijn immers allemaal vaklieden die precies weten wat ze doen (hoop ik).

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 22-05-2006 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

deepspace schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:17:
Ik wil gewoon graag een keer van de buizenfans horen waarom ze denken dat zo'n buis (en ook non feedback) zo goed klinkt. "Daarom" is dan in mijn ogen geen bevredigend antwoord (en ook niet een linkje naar een lap tekst die de waarheid verdraait zodat het hun goed uitkomt). Ik ben nu eenmaal een techneut, dus ik ben niet snel tevreden met dat soort antwoorden. Ik wil graag weten hoe iets in elkaar zit. En in voodoo, of een of andere mysterieuze nog niet ontdekte spec, daar geloof ik niet in. De mensen die deze amps maken zijn immers allemaal vaklieden die precies weten wat ze doen (hoop ik).
Als het goed is zullen de meesten toegeven dat de vervorming er mee te maken heeft. Iedereen in de hifi-wereld die geïnteresseerd is in buizen weet namelijk dat die meer vervormen. Ik ben zelfs eens naar een lezing geweest van Menno van der Veen en die vertelde precies hetzelfde.....stukje vervorming die door velen als aangenaam wordt ervaren. Die hele zaal zat vol met hifi-freaks en ik heb geen tumult gehoord. Maar er zullen vast en zeker ook andere punten zijn waarop een buizenamp een voordeel kan hebben ten opzichte van (een groot deel van) de transistorversterkers. Maar zelfs tussen de kenners wordt er nog gediscussieerd wat er wel en wat er niet toe doet en in welke mate. Voor een écht inhoudelijke discussie denk ik dat eigenlijk niemand hier alles goed kan overzien van de verschillende ontwerpen. Echt op ontwerpniveau is volgens mij toch nog wel een graadje moeilijker. Ik zou trouwens wel graag eens zo'n discussie willen zien tussen twee grootheden in die wereld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet zeker dat Jeep en ik elkaar prima zouden begrijpen als je elkaar in het echt zouden zien.
dat denk ik eigenlijk ook wel :) Ik moet er alleen wel erg moeite voor doen om je te begrijpen soms. Je hebt zelf niet eens gezien dan je het complete tegendeel typt van wat je eigenlijk bedoelt he? Ik lees het wel tussen de regels, maar het staat er niet.
Ik heb ook al diverse keren gezegd waarom. En jij snapt niet wat ik bedoel. Jij begrijpt niet waar ik heen wil met dat 'dogma'. Het zet je niet aan het denken waarom iets zo is, en of het wel waar is.

Ik hou iig op met deze 'discussie' nu.
Die hele zaal zat vol met hifi-freaks en ik heb geen tumult gehoord.
LOL die lagen natuurlijk allemaal _/-\o_ _/-\o_ Ohmmmm Menno van der Veen Ohmmmmm _/-\o_ _/-\o_
Niet dat zijn ontwerpen nou overal prijzen weghalen hoor. Volgens mij bekijkt hij het ook nogal uit de elektrotechnische hoek.

* Anoniem: 74009 heeft het ook niet zo op dat 'audiofiele' gezwavel hoor.
... ben niet in staat om alle aspecten van een ontwerp in te zien, en Jeep ... ook niet.
ik denk het ook niet. Ik heb geen elektronica opleiding. Alleen natuurkunde en gezond verstand.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 22-05-2006 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op maandag 22 mei 2006 @ 17:36:
Ik ben zelfs eens naar een lezing geweest van Menno van der Veen en die vertelde precies hetzelfde.....stukje vervorming die door velen als aangenaam wordt ervaren. Die hele zaal zat vol met hifi-freaks en ik heb geen tumult gehoord. Maar er zullen vast en zeker ook andere punten zijn waarop een buizenamp een voordeel kan hebben ten opzichte van (een groot deel van) de transistorversterkers.
Dat laatste zou ik dan graag willen weten :)
Voor een écht inhoudelijke discussie denk ik dat eigenlijk niemand hier alles goed kan overzien van de verschillende ontwerpen. Echt op ontwerpniveau is volgens mij toch nog wel een graadje moeilijker.
Klopt helemaal. Ik ben niet in staat om alle aspecten van een ontwerp in te zien, en Jeep (of iemand anders hier) ook niet.
Ik zou trouwens wel graag eens zo'n discussie willen zien tussen twee grootheden in die wereld!
Lijk me zeer spannend!
Mooi :Y) . Zijn we het in ieder geval op dit punt eens.
Ik moet er alleen wel erg moeite voor doen om je te begrijpen soms. Je hebt zelf niet eens gezien dan je het complete tegendeel typt van wat je eigenlijk bedoelt he? Ik lees het wel tussen de regels, maar het staat er niet.
Als het er niet staat, dan is het niet zo ;) In ieder geval was dat niet de bedoeling. Dat wat ik in het antwoord aan Zimbab heb geschreven is eigenlijk mijn hoofddoel.
Ik heb ook al diverse keren gezegd waarom. En jij snapt niet wat ik bedoel. Jij begrijpt niet waar ik heen wil met dat 'dogma'. Het zet je niet aan het denken waarom iets zo is, en of het wel waar is.
Als je het gezegt heb was dat voor mij gewoon geen aanvaardbaar antwoord. Het "dogma" kan ik niet plaatsen:
Het begrip "dogmatisme" impliceert dat iemand zijn aannames op een onnadenkende en conformistische manier hanteert. Dogma's worden als onverenigbaar gezien met wetenschap en wetenschappelijke analyse,
Ik denk niet dat je mij kunt verwijten dat ik niet nadenk bij mijn aanames of dat deze onverenigbaar zijn met de wetenschap... Ik denk eerder dat jou standpunt beter hierin past als ik eerlijk moet zijn.
Ik hou iig op met deze 'discussie' nu.
Prima :) Dan zal ik nu ook wat plaatjes van amps laten zien :+
Review: http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1822.1/
Afbeeldingslocatie: http://media.hardwareanalysis.com/articles/small/11713.jpg

Of dit prachtexemplaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.hypex.nl/pics/applications/dual1803.jpg

En ja, dat bordje met de blauwe T is de gehele amp excl voeding ;)

Ook nog een kleine tip voor de buizenbezitters: als het impedantieverloop van je speaker niet al te vlak is, is het aan te raden om een zobel netwerkje over je speaker te zetten om het verloop recht te trekken. Je amp zal hierdoor meer controle krijgen over je speaker, en een betere response hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 22-05-2006 19:45 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.