Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 19:37:
Voor de geintresseerden hier een gebruikerservaring met een paar fototjes.
Ik heb lang getwijfeld over welke laptop ik zou kopen. Ik gebruik hem vooral voor school, dus office-taken, thuisgebruik(internet ed.), en op z'n tijd een keer een game.
De eisen die ik stelde waren vrij algemeen zoals vele hier:
Scherm: 15,4 inch
Processor: Intel Dual Core
Geheugen: 1 Gig
Videokaart: Een x1600/ 7600 of iets vergelijkbaars
Degelijkheid: Dat is voor mij geen acer (te veel negatieve reacties op GoT), of een een of ander onbekend merk, moet toch een aantal jaren mee.
Accu: Heb altijd netspanning in de buurt, dus niet echt bepalend voor keuze laptop.
En niet geheel onbelangrijk het budget: rond de 1200 euro.
Eerst was mijn oog gevallen op de Asus A6ja. Maar die vond ik toch vrij prijzig. Ook heb ik gekeken naar de Dell 6400. Maar ik heb het niet zo op internetwinkels en de videokaart is een X1400. Niet precies wat ik zocht dus. Ook heb ik lang getwijfeld over verschillende Sony's; zoals de FE21B/H. Vooral de verhalen over het goede scherm spraken mij aan. Maar toch vond ik de Sony's vrij duur in verhouding met de specificaties.
Zo kwam ik uit bij de Toshiba A100-253. Die was nu alleen niet meer leverbaar. Maar de nieuwe A100-635 kwam op één klein detaíl overeen. De 635 had een Intel Duel core T2300E en de 253 een T2300. Die E houd in dat er geen VT aanwezig is. Na enig zoeken wist ik waarvoor het dient en dat het voor mij niet van belang is.
Mijn keuze was gevallen op de Toshiba Satellite A100-635.
Tot nu toe werkt de laptop na behoren, op een vastloper bij het opstarten bij lage accuspanning na. Ik vind de laptop vrij snel; hij start snel op, opent snel toepassingen, en levert redelijke prestaties bij games. Al moet je natuurlijk geen topprestaties verwachten van een laptop met een x1600. Bij games, met de resolutie op 1280 × 800 en de beeldverbeteringen op gemiddeld heeft de laptop het moeilijk: er hoeft niet veel te gebeuren of de bewegingen worden blokkerig. Geen game-monster dus, maar daardoor heb ik hem ook niet aangeschaft.
Voordelen: Goede prestaties, mooi desing(mooier dan op foto's), prijs/kwaliteit, geluid boxen(echt wonderbaarlijk voor een laptop), laptop geeft degelijk gevoel (goede materialen, degelijke schanieren).
Nadelen: Niet zo'n goed scherm als Sony, scherm glimt; lastig bij buiten gebruik (maar wel goed beeld), accuduur (zo'n 2,5 uur bij surfen).